![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij heb ik mogelijk een burn-out en/of depressie, of de verschijnselen ervan. Laat ik eerst even een aantal dingen vertellen (die ik van belang acht) voor ik verder ga.
Ik ben al zeker vanaf mijn intrede in de puberteit geregeld neerslachtig (op mijn 12e/13e ben ik zelfs een paar maanden serieus depressief geweest). In de 3e klas HAVO is dat toegenomen, en vanaf de 4e klas ben ik dagelijks depressief geweest. En na het getuige zijn van een voor mij uiterst traumatisch voorval (anderen vonden het niet zo traumatisch, maar goed, ik ben erg gevoelig voor die dingen), waardoor ik nog depressiever ben geworden en dat op de dag van vandaag nog steeds ben. Een laag zelfbeeld heb ik ook altijd al gehad, en naarmate de depressie erger werd, werd dat ook erger. Ik ben ook steeds cynischer geworden, ging meer doemdenken, etc. etc. Ik raakte steeds ongemotiveerder in al dat ik deed; want er was geen doel en slagen zou ik toch niet. Ik geloofde niet in mijn capaciteiten, etc. Ik heb ook steeds met stress moeten leven vanaf dat ik op de middelbare school zat, omdat ik niet goed ben in de exacte vakken en het daarom élk jaar onzeker was of ik het jaar ging halen. Ieder jaar was het dus stressen, stressen, stressen. Vooral in 3 en 4 HAVO. Op een gegeven moment was ik ook op. Ik lijd ook aan slapeloosheid, ook al vanaf dat ik naar de middelbare school ging. 3x Raden waardoor. Juist, de stress. En sinds kort bleek zelf dat ik rond die periode zelfs begon met knarsetanden in mijn slaap (ik krijg volgende week een gebitje voor het knarsetanden; tot 2 weken geleden heb ik nooit geweten dat ik knarsetandde). Vorig schooljaar heb ik mijn propedeuse verknald. Deels omdat het niet was wat ik zocht en ik niet gemotiveerd was, maar ook omdat ik steeds het gevoel van presteren had, wat ik te hoog voor mij gegrepen vond. Nu doe ik weer een nieuwe opleiding, maar m'n ouders hebben gezegd dat ik dit moét halen, wat de prestatiedruk nog verhoogt. En ik heb al zoveel stress, en dan komt er ook nog de stress van de trauma van vorig jaar bij (ik leef er namelijk iedere dag mee nu), etc. Ik voel me constant opgejaagd (vanwege de prestatiedruk op school en de hooggespannen verwachtingen die iedereen van mij heeft) en slaap al maanden slecht. Nu sliep ik altijd al slecht, maar de laatste maanden pas echt erg. Zelfs als ik eens de volle 8 à 10 uur slaap in het weekend voel ik me niet uitgerust. Ik ben constant moe, ook op school (nee, ik heb niet de ziekte van Pfeiffer, want ik heb nog nooit gezoend en deel mijn blikjes ook nooit). Aan schoolwerk kan ik me niet brengen (ik stel alles uit; zelfs aan het schrijven van e-mails aan vrienden kan ik me niet meer toebrengen), en iedere les vecht ik om wakker te blijven en kijk ik op de klok of de les al weer bijna voorbij is (dat heb ik echt erg; helaas gaat de tijd tergend langzaam). Iedere morgen stap ik met loden benen uit bed; ik wil blijven liggen, ik wil niet weer een dag in die sleur, ik wil er een jaartje tussenuit en weglopen. Ik wil rust, rust, rust, al jaren. Maar die vind ik niet. ![]() Soms heb ik het gevoel dat ik wil huilen of overgeven van de stress, angst en sombere gevoelens, maar dat gaat nooit door. Ik heb niets waardoor het zou kunnen opluchten; een flinke huilbui gaat er bij mij niet in, ik ben altijd al iemand geweest die zijn emoties onderdrukt en vindt dat 'gevoelige dingen' not done zijn. Ik ben geen prater, dus niemand in mijn omgeving weet dat ik hier allemaal zo mee zit. Ook als ik héél voorzichtig iets zeg in de richting van mijn problemen, word ik niet serieus genomen. Ik ben mijn hele leven nog niet serieus genomen. Alle problemen en perikelen van mij worden weggewimpeld, onder het mom van: "Zo erg is het niet", "Je bent jong en in de bloei van je leven; jongeren worden niet moe!", "Stel je niet zo aan", etc. etc. Dat werkt allemaal heel ontmoedigend. Zelfs gedachten van automutilatie (wat ik al een paar keer gedaan heb) en suicïde spoken door mijn hoofd. Ik wens elke dag dat ik doodging en naar de hemel kon gaan, zodat ik rust heb. Dat meen ik, en dat is dus echt niet goed. Ik voel me echt niet mens meer. Het enige genot dat ik nog heb is eten, alcohol, de computer en de TV. En toch lijkt het niet allemaal zo erg te zijn. Ik bedoel, het lijkt net alsof mijn problemen in het niet vallen bij mensen die in mijn ogen pas écht depressief zijn of pas écht een burn-out hebben. Nu heb ik een aantal sites bekeken en ik vind dat ik angstwekkend veel aan de syptomen voldoe van: - depressies: klik hier, http://www.spreekuurthuis.nl/themapa...ressie]en hier. - burn-outs: klik hier, hier ook klikken, en hier ook nog. - hoog-sensiviteit: klik hier; aan de meeste symptomen voldoe ik, maar niet allemaal Misschien vinden jullie me wel een verschrikkelijke zeur, en misschien ben ik dat ook, maar ik weet niet hoe lang ik dit allemaal nog volhoud. En als ik dit schooljaar niet haal, weet ik niet meer; misschien moet ik maar weglopen. Misschien dat ik dit nog maximaal een jaar of 5 volhoud, maar dan heb ik (als alles goed gaat) net mijn opleiding af en dan moet ik ook nog zo'n 30 jaar gaan werken! Ik krimp helemaal ineen bij de gedachte. Ik kan geen plezier meer vinden in mijn leven (dat was al jaren zo, maar nu nog meer). Ik zie mezelf nog geen 22 jaar oud worden, ik leef van dag tot dag en van het kijken in de toekomst (of het denken aan de volgende dag) word ik panisch. Steeds maar weer dat 'moeten, moeten, moeten.' Ik word er gek van. Wat moet ik nu doen? ![]() ![]() Ik hoop dat jullie me in ieder geval wel serieus nemen en zeggen wat jullie denken, en wat jullie zouden doen in mijn situatie. Bedankt. ![]() Laatst gewijzigd op 03-12-2003 om 21:43. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik herken die prestatiedrang ook wel. Begin van deze week was ik helemaal gefocused op het goed afsluiten van een tentamen, dat vanavond was, en op een opdracht die ik vrijdag moet inleveren.
Doordat de spanning steeds meer en meer opliep ging het ook weer een wat minder, dat was op maandagavond. Na die avond heb ik mij voorgenomen om niet de studie, de drang om te presteren, mijn leven te laten leiden. Ik leef niet voor mijn studie, waar wel voor weet ik dan ook niet precies, maar een leven aan een studie wijden, aan alleen het presteren, brengt teveel spanning met zich mee. Op het moment dat ik tegen mijzelf zei om de studie niet mijn leven te bepalen kwam er een soort rustgevoel. Ineens voelde ik mij ook een stuk beter, kan ook dat daar een andere oorzaak voor is. Het tentamen heb ik net gehad en weet nu al dat het zwaar onvoldoende is, tenminste daar ga ik van uit. Aan de ene kant vind ik het jammer dat alles zo is gelopen. Mocht ik mij beter hebben gevoeld, dan had ik het tentamen beter kunnen voorbereiden en wellicht beter gemaakt, maar dat is nou eenmaal niet het geval. Doordat ik voor het weekend ook iets leuks heb geplanned, kan ik er mee leven dat het tentamen niet goed ging. Tevens biedt het ook al enig vertrouwen, omdat alle andere studenten beweren het zwaar kut te hebben gemaakt, maar dan zal je altijd weer zien dat ze toch wel een voldoende halen. Hoe je precies die omschakeling van prestatiedrang naar rust kan realiseren weet ik ook niet precies. Misschien denk je er ook veel te veel over na, wat zeer uitputtend en frustrerend kan werken. Zoals mijn psych vorige week zei: Op de momenten dat je zoveel spanning voelt moet je proberen je gedachten helemaal leeg te maken. Hij zei tevens dat dit heel moeilijk is om te doen, maar als je een manier zou kunnen vinden om daar in te slagen, zal de stress weg gaan. Succes iig ![]()
|
![]() |
Murray, ik herken me hier 100% in. Ik ben helemaal levensmoe, uitgeput en toch moet ik mee met de dagelijkse sleur, school, werk en al die nodige verplichtingen. Ik kan niet meer verder, maar het MOET (!). Ik heb een intense hekel aan al het MOETEN. Ik leef niet echt, ik sleep me door de dagen heen, want wat kan ik anders. Stilstaan, rust dat is er niet. Niemand heeft je die...vrij van school nemen? NEE, dat mag niet. Ik denk ook dagelijks aan de dood, aan de rust die ik dan krijg en al die uren, minuten, seconden op school die duren eeuwen. Wat bij mij anders is dan bij jou is dat ik mijn gevoelens wel laat zien. Ik heb last van huilbuien, ik zeg elke dag dat ik zo moe ben en ja zoals je al zei, je wordt niet geholpen, niemand gunt je rust!!! Je wordt aangezien als zeur, aansteller. Tja, wat heb ik bereikt met mijn gevoelens openstellen? NIKS. Psycholoog is geen optie, want tja wat kan hij doen tegen jou vermoeidheid? NIKS! Neem je rust? Ja dan blijf je zitten, nog een jaartje overdoen en dat brengt nog meer stress mee. Ik weet zelf niet hoe ik hieruit moet komen, maar psychologen doen niks!!! Echt niks, vertrouw me!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt van alles proberen, maar als niks werkt, dan zou ik toch een keer iets van hulp proberen. Er zijn ook andere vormen van hulp dan praten, zoek iets dat bij je past, dat is er vast wel. En/of er iig met je omgeving over te praten, je zult merken dat sommige mensen een heel andere kijk op dingen hebben of juist dezelfde kijk. En je zult merken dat anderen dat soort gevoelens ook herkennen en zij kunnen je eventueel steunen wanneer je het moeilijk hebt. Wanneer jij niks zegt of iets als 'ik voel me niet goed' oid, dan heeft je omgeving ook weinig om serieus te nemen. Wees serieus, vertel dingen, dan weten ze dat het meer is dan alleen maar een keer je niet goed voelen of een puberbui oid. Maak een lijst van dingen die je nog wilt of moet doen, schiet niet in de stress als dat nog een hele lijst is, dat is het bij iedereen. Spreek met jezelf af dat je elke dag een aantal dingen doet en doe die dan ook, als het af is streep je het door, vaak voelt dat lekker als je het door kunt strepen. Je ziet de lijst ook korter worden, werkt vaak ook motiverend. Zoek dingen die je leuk vindt of die je leuk lijken, zelfs als niks je leuk lijkt zijn er vrijwel altijd nog wel dingen die iets leuker zijn dan andere dingen. Doe die dingen en probeer daar van te 'genieten'. En probeer te gaan sporten, tijdens het sporten wordt er een stofje in je hersenen aangemaakt waardoor je je beter gaat voelen en sowieso is sporten goed voor een mens. En blijf onder de mensen komen. Veel dingen, maar met niets doenga je je ook niet beter voelen, eerder alleen nog maar rotter. Sterkte en succes iig. |
![]() |
|
Ik heb echt precies hetzelfde. Ik wil echt niks meer, heb totaal geen motivatie. Op school gaat het daarom erg slecht en ik MOET dit jaar halen, want m'n ouders hebben er zo'n 2000 euro voor betaald en volgens hun kom ik zonder VWO diploma in de goot terecht...Maar ik kan dit gewoon niet, het past niet bij me en ik ben er niet slim genoeg voor.
![]() Ik heb ook erg veel van de verschijnselen die genoemd worden op de sites over depressie en hoog sensitiviteit, maar ik kan er met niemand over praten, eigenlijk ook om dezelfde redenen.
Laatst gewijzigd op 04-12-2003 om 14:56. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Bedankt voor je (aardige) berichtje, daar heb ik wel wat aan (het stemde me een beetje gerust). ![]() Ik heb niemand om mee te praten, vrienden heb ik niet. Ik ben altijd al een vreemde eend in de bijt geweest; mensen vinden mij een apart soort persoon omdat ik zo stil en introvert ben. ![]() Maar ik zou me echt nooit tot iemand wenden die mij in het echte leven kent, ook al is het maar iemand die ik maar vluchtig ken, zoals een mentor (die ik trouwens niet heb, wel een coördinator). Dus dan nog liever aan een vreemde, maar dan ben ik weer bang dat die mij gek gaat vinden of dat die mij slechter kan beoordelen dan iemand die mij wél kent. Het is heel dubbel allemaal, ik denk veel te veel na. Soms denk ik dat een middeltje als valium of prozac me misschien wel heel erg vooruit zou kunnen helpen. Citaat:
![]() Vroeger op de middelbare school had ik in het echte leven wel 1 iemand waar ik mee optrok, maar op deze school helemaal niet meer. Ik weet wel bijna zeker dat mijn klasgenoten van deze school mij nog raarder vinden dan mijn klasgenoten van mijn vorige school, omdat ik nu compleet helemaal geen contact meer met mensen zoek. (Dat weet ik omdat ik zie hoe ze naar me kijken.) Ik kan best een sociale fobie hebben, waar ik wel eens over gelezen heb. Citaat:
Verder bedankt voor je berichtje. ![]() Citaat:
![]() Het zou geweldig zijn als ik een manier kon vinden om mijn gedachten leeg te maken, maar ja, zo gemakkelijk is dat niet. Ik probeer al jaren om rust te vinden, maar het lukt niet. Ik word ook altijd erg depressief van slecht weer (in de herfst, winter en lente ben ik dan nog meer neerslachtig dan normaal), dus ik denk dat een verandering van omgeving mij echt zou kunnen helpen om mijn gedachten leeg te maken. Of een vakantie (ik ben nog nooit op vakantie naar een warm land geweest). Het liefst zou ik een jaartje naar het buitenland willen gaan, maar daar heb ik het geld niet voor en mijn ouders willen het niet betalen en willen me ook niet laten gaan. Ik zit hier vast. Het lijkt wel alsof mijn voeten in cement vastzitten, alsof ik veroordeeld ben tot het hebben van een leven zoals dat nu is. ![]() Maar bedankt voor je bericht in ieder geval. ![]() |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sporten is trouwens écht niet mijn ding, ik ben er niet goed in en heb altijd al een 5 voor gym gehad. Dat is dus in ieder geval off limits voor mij. Citaat:
![]() ![]() Ik vraag me af wat voor toekomst ik heb, waar ik terecht zal komen. Ik heb ook al 'visioenen' gehad van mij op straat, bedelend om een aalmoesje. ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Wat de rest betreft...ik denk dat je ook wel eens dingen zult moeten doen die je eigenlijk niet leuk vindt. Al is het maar om die vicieuze cirkel te doorbreken. Met je achter de computer/tv vol te eten/drinken ga je je echt niet beter voelen. Tuurlijk kun je die dingen ook wel doen, ivm het genot dat je daar nog aan beleeft, maar ik zou toch ook andere dingen gaan doen. Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-12-2003 om 10:54. |
![]() |
|||
Ik bedoel het volgende allemaal goed, hoef je niet te geloven, maar zou leuk zijn.
Citaat:
Citaat:
Wat denk je zelf. je kent er niemand, je hebt er geen geld voor, je bent niet sociaal... nog meer?.. wake up! (please!) Uit nieuwsgierigheid: Wat heb je gedaan 1e jaar hbo waar je je prop niet gehaald hebt? En wat studeer je nu? En wat was dat trauma? btw ik herken heel veel in je verhaal (maar boeid niet), ik zit zelf ook met wat dingen. En ik neem je verhaal en alles erg serieus. Dat wou ik iig even zeggen.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Mezelf niet kennen AceSpade | 11 | 13-08-2011 17:11 | |
De Kantine |
Mijn versaai #1372 Verwijderd | 500 | 08-05-2011 17:35 | |