Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2006, 14:21
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Opdracht: Schrijf een Homerische vergelijking , die als volgt begint: Een ... is als ... . en uit minstens 150 woorden bestaat.

Nadere uitleg:
Een Homerische vergelijking is vernoemd naar de Griekse dichter Homeros, die bijvoorbeeld de Ilias, over de Trojaanse oorlog, en de Odyssee, over de avonturen van Odysseus, geschreven heeft. In deze poëzie gebruikte hij nogal wat "lange" vergelijkingen. Ik zal er even eentje opzoeken, hij komt uit mijn Latijnse boek (is dus uit het Grieks naar het Latijn vertaald) en ik mag toch hopen dat ik de Nederlandse vertaling nog ergens heb. Het is wel een ietwat versimpelde Homerische vergelijking, aangezien ik toen nog niet goed genoeg was om ècht Latijn te vertalen.

Ut primo vere Apollo per iuga Deli insulae procedit et choros instaurat, ita Aeneas ipse vadebat.
Zoals in het begin van de lente Apollo voortgaat over de bergruggen bij het eiland Delos en de reidansen opnieuw instudeert, zo ging Aenas zelf.

Oftewel - een Homerische vergelijking is een ietwat lang uitgevallen vergelijking.

Daarnaast heb ik laatst een paar Homerische vergelijkingen geschreven, waaronder deze. Zoiets dus ongeveer, alleen is deze naar ik meen 342 woorden.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2006, 14:25
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:52
Verwijderd
Die pak ik wel aan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 12:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, bij Poëzieanalyse hebben ze het wel een stuk basaler uitgelegd, bij ons was een homerische vergelijking gewoon een uitgewerkte vergelijking. Zoals in Mei van Gorter. Juist ja.

Hm.. Ik vind het eigenlijk nogal een lastige opdracht.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 17-03-2006 @ 13:17 :
Hm, bij Poëzieanalyse hebben ze het wel een stuk basaler uitgelegd, bij ons was een homerische vergelijking gewoon een uitgewerkte vergelijking. Zoals in Mei van Gorter. Juist ja.

Hm.. Ik vind het eigenlijk nogal een lastige opdracht.
Bij ons ook gewoon, een uitgewerkte vergelijking is ook goed hoor. het hoeft niet allemaal per sé "Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens" te zijn. (Btw, dat wordt mijn titel )
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:37
planckton
planckton is offline
Leuk onderwerp!

Nog even een paar voorbeelden.. (het eindexamen onderwerp Grieks dit jaar is homerus.. vandaar)

'Voor hen beiden kwam het verlangen op te jammeren, ze huilden luid, heftiger dan roofvogels, zeeadelaren of haviken met kromme klauwen, waaraan mensen van het land hun jongen hebben ontnomen voordat zij gevleugeld werden; zo vergoten zij dus uit hun ogen meelijwekkende tranen.'

'Hij huilde, zijn lieve, zorgzame echtgenote vasthoudens. Zoals wanneer voor zwemmers het land welkom in zicht kom, wier goedgebouwde schop Poseidon op zee verbrijzeld heeft, voortgeblasen door de wind en de krachtige golven; en weinigen ontsnappen aan de grauwe zee naar het land zwemmend, en zout kleeft in grote hoeveelheden aan hun lichaam, en blij gaan ze aan land, ontsnapt aan de ellende - zo welkom dan was haar man.'


Een homerische vergelijking bestaat meestal uit 3 delen:
1. x deed y
2. zoals een..
3. zo deed x y

Laatst gewijzigd op 17-03-2006 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 17:36
Verwijderd
dit is leuk. dit gaat vast weer vóór huiswerk.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 12:05
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Het is wel een uitdaging
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 09:58
Verwijderd
Ik zal nog iets meer theorie van de Homerische vergelijking hier plempen (waar doe je anders het CSE voor?). Het beeld (waarmee het afgebeelde vergeleken wordt) is een regelmatig voorkomend, dus door de lezer bekend geacht, fenomeen. Ik weet niet hoe jullie dat in deze opdracht willen verwerken. Griekse taferelen, zoals roofvogeljongen die door boeren uit nesten geroofd worden, zijn in Nederland niet meer bekend. Maar het zal ook moeilijk zijn om moderne, stadse taferelen in je proza te verwerken (cf. die van Lehmann op wikipedia). De algemeenheid van het fenomeen wordt uitgedrukt door het praesens: in het Nederlands de tegenwoordige tijd.
Bij Homerus zie je sterk dat de vergelijking ook een verhaaltechnische functie heeft. Bij jullie opdracht heeft dat natuurlijk geen zin. De vergelijking kan de luisteraar wel emotioneren en bij je tekst betrekken, door sympathie (pathos) op te roepen.
De echte die-hard schrijft natuurlijk in daktylische hexameter (zoals Homerus). Voor voorbeelden, zie de Odyssee-vertalingen van Timmermans (op Wikipedia zijn de regels helaas verkeerd afgebroken) en De Roy van Zuydewijn.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 19-03-2006 @ 10:58 :
... Griekse taferelen, zoals roofvogeljongen die door boeren uit nesten geroofd worden, zijn in Nederland niet meer bekend. ...
Rly? Dacht dat het juist laatst zo'n kwestie was omdat al die roofvogels hier het loodje leggen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 19-03-2006 @ 11:02 :
Rly? Dacht dat het juist laatst zo'n kwestie was omdat al die roofvogels hier het loodje leggen.
Ah, de kievitseieren! Dat was ik even vergeten. Dat neemt niet weg dat de gemiddelde Nederlander nog nooit een roofvogel heeft horen krijsen (laat staan om die reden). Je snapt waar ik heen wil.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik neem aan dat toch elke Nederlander wel eens een roofvogel heeft gehoord

Maar ik snap niet echt wat dat ermee te maken heeft
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:37
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-03-2006 @ 11:25 :
Ik neem aan dat toch elke Nederlander wel eens een roofvogel heeft gehoord
Ik niet, er leven niet zo veel krijsende roofvogels in Amstelveen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:49
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-03-2006 @ 11:25 :
Ik neem aan dat toch elke Nederlander wel eens een roofvogel heeft gehoord

Maar ik snap niet echt wat dat ermee te maken heeft
Ik geloof niet dat ik de roep van een roofvogel zou kunnen onderscheiden van die van een mus... Schandalig, toch?

Maarre, ik denk dat hij hiermee wil zeggen dat we dus niet de oude vergelijkingen kunnen gebruiken, omdat die niet herkenbaar zijn, maar nieuwe moeten verzinnen, wat op zich best moeilijk kan zijn. Tja, ik zou denken: gebruik je fantasie! Maar ja, dat ben ik
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 19-03-2006 @ 11:37 :
Ik niet, er leven niet zo veel krijsende roofvogels in Amstelveen.
Inderdaad. Het voorbeeld van die Lehmann is wat ik bedoel: de moderne Nederlander begrijpt meer van autobestuurders dan van jachttaferelen, scheepsrituelen en roofvogels. Natuurlijk wil ik die oude vergelijkingen niet verbieden, maar het is wel iets waar je over na moet denken. Het is misschien juist aardig om de Homerische vergelijking naar het heden te transponeren.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel een beetje geschokt ben, vooral door I C U. Een mus tsjilpt, een roofvogel krijst. Hm... Hier hoor ik ze toch wel regelmatig

Maar dat is een beetje offtopic. Fantasie gebruiken is het kernwoord en verder ben ik het ook wel met Snees eens.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:10
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-03-2006 @ 11:53 :
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel een beetje geschokt ben, vooral door I C U. Een mus tsjilpt, een roofvogel krijst. Hm... Hier hoor ik ze toch wel regelmatig
Overdrijving is ook een kunst. Dat beheers ik dan weer wel.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 17:54
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Een Homerische vergelijking schrijven hoeft niet zò exact te worden genomen, hoor.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-03-2006, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 19-03-2006 @ 11:21 :
Ah, de kievitseieren! Dat was ik even vergeten. Dat neemt niet weg dat de gemiddelde Nederlander nog nooit een roofvogel heeft horen krijsen (laat staan om die reden). Je snapt waar ik heen wil.
Jaaa, we zijn allemaal vieze verwesterde heidenen, enzo, enzo, enzo.



Wat dat betreft ben ik het wel met je eens, over een jaar of tien is dat bikkelharde realiteit.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 19-03-2006 @ 18:54 :
Een Homerische vergelijking schrijven hoeft niet zò exact te worden genomen, hoor.
ik werd al bang.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 22:05
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Quis schreef op 19-03-2006 @ 21:45 :
ik werd al bang.
Zou ik ook doen.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 11:30
Verwijderd
Ik vind het leuk, ik ga eens een poging doen. Ik weet alleen niet of het wat wordt
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:55
Verwijderd
Allemaal bang worden.

Kun je best een vergelijking over schrijven.

De angst van de Letteraars voor Homerische vergelijkingen is ... als ...

Vergeet het woord 'Ieke' niet!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:08
planckton
planckton is offline
Ik heb ooit al een homerische vergelijking geschreven..
Ik had geen zin om het grieks letterlijk te vertalen en er moet toch iets in je schrift staan eh
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 16:06
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Vraag in mijn tentamen:

Leg de volgende termen uit:
1. Homerische vergelijking

Maar veel verder dan uitgewerkte vergelijking kwam ik niet
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2006, 18:24
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Heeft iemand überhaupt al een poging gewaagd? Ik heb nog wel iets gemaakt voor VO2, maar dat is natuurlijk de bedoeling niet
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 18:31
Verwijderd
Citaat:
I C U schreef op 29-03-2006 @ 19:24 :
Heeft iemand überhaupt al een poging gewaagd? Ik heb nog wel iets gemaakt voor VO2, maar dat is natuurlijk de bedoeling niet
Ik nog niet, geen tijd
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 18:47
Verwijderd
Ik vind het zó moeilijk. Het is helemaal mijn ding niet, en daarom zou ik het moeten doen, maar ik krijg niks op papier. Roos, je verzint onmogelijke dingen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 18:49
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Hé, ik heb er welgeteld twee!

Mijn ene zal ik nog wel posten. De ander is niet voor jullie ogen bestemd.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 20:30
Verwijderd
nog een paar daagjes, dan zet ik mij uitgebreid aan al het achterstallig schrijfwerk. Eerst iedereen tevreden houden door netjes tentamens te leren en te maken.
Het lijkt me wel erg moeilijk trouwens, ik wil meer voorbeelden!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 29-03-2006 @ 21:30 :
nog een paar daagjes, dan zet ik mij uitgebreid aan al het achterstallig schrijfwerk. Eerst iedereen tevreden houden door netjes tentamens te leren en te maken.
Het lijkt me wel erg moeilijk trouwens, ik wil meer voorbeelden!
Uit de Odyssee:

And as a loving father greets his own dear son, who comes in the tenth year from a distant land--his only son and well-beloved, for whose sake he has borne much sorrow-- [20] even so did the goodly swineherd then clasp in his arms godlike Telemachus, and kiss him all over as one escaped from death;
16, 17-21

So spoke the wooers, but Odysseus of many wiles, [405] as soon as he had lifted the great bow and scanned it on every side--even as when a man well-skilled in the lyre and in song easily stretches the string about a new peg, making fast at either end the twisted sheep-gut--so without effort did Odysseus string the great bow. [410] And he held it in his right hand, and tried the string, which sang sweetly beneath his touch, like to a swallow in tone.
21, 406-412

Then Athena held up her aegis, the bane of mortals, on high from the roof, and the minds of the wooers were panic-stricken, and they fled through the halls like a herd of kine [300] that the darting gad-fly falls upon and drives along in the season of spring, when the long days come. And even as vultures of crooked talons and curved beaks come forth from the mountains and dart upon smaller birds, which scour the plain, flying low beneath the clouds, [305] and the vultures pounce upon them and slay them, and they have no defence or way of escape, and men rejoice at the chase [!]; even so did those others set upon the wooers and smite them left and right through the hall.
22, 299-307

And as when long-winged thrushes or doves fall into a snare that is set in a thicket, [470] as they seek to reach their resting-place, and hateful is the bed that gives them welcome, even so the women held their heads in a row, and round the necks of all nooses were laid, that they might die most piteously. And they writhed a little while with their feet, but not long.
22, 468-474
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:50
Gollum
Gollum is offline
Als je hier iets voor hebt, waar moet je het dan posten?

Edit: ik zie dat je gewoon een nieuwe tread moet posten. Toch bedankt, ofzo. Ga er maar eens aan proberen te wagen.
__________________
Onderschrift

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 16:59
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
ik vind het alleen minder dat je als homerische vergelijking een latijnse tekst hebt genomen
als echte classicus (latijn en grueks hoewel ik grieks boven latijn verkies) doet dat pijn in mijn hart
als jullie willen kan ik een hele ris homerische vergelijkingen uit de ilias posten (hoewel dat waarsch niemand ook maar een moer interessert )
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 23:44
Verwijderd
Tijd om de stekker uit de patiënt te trekken?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 11:14
Verwijderd
Yo, alleen moet er dan wel iemand komen met een nieuwe VO.

Hm. Misschien kan ik zelf wel iets verzinnen. Ja, hebbes.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [VO3] De Homerische vergelijking: Donker
Gollum
2 11-04-2006 17:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.