Oud 08-09-2010, 00:49
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Hoi,

Ik heb dus last van puistjes. Ben onderhand al weer een maand bezig met m'n 3e roaccutane kuur -_- (ja, dat is dus mogelijk). Gisteren zei iemand: 'wist je dat je van chocolade puistjes kreeg?' Ik voelde me dus diep beledigd. Ik uitleggen dat het nooit wetenschappelijk is aangetoond dat je van chocolade puistjes krijgt, anders was ik allang gestopt met chocolade eten. Alsof ik voor m'n plezier voor de 3e x aan de roaccutane zit. Waar komt het fabeltje vandaan dat je van chocolade puistjes zou krijgen?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 08:52
Verwijderd
Geen idee. Mogelijk dat mensen met vieze chocoladevingers aan hun gezicht zaten? Want daar krijg je wel puistjes van, doordat je chocola in je poriën smeert
En veel meisjes krijgen meer puistjes als ze ongesteld zijn én hebben meer trek in snoep als ze ongesteld zijn. Op die manier treden het chocola-eten en het puistjes-krijgen wel tegelijk op, maar dat betekent nog geen oorzakelijk verband.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 14:09
Gilraen
Avatar van Gilraen
Gilraen is offline
Ik zou zelf ook zeggen dat het wel kan, simpelweg omdat je van zoete dingen puistjes krijg (ik wel, in ieder geval). En chocola zit bomvol suikers, dus als je er veel van eet, dan kan het gebeuren.
Maar dat betekent dus dat je van alle dingen waar suiker in zit puistjes krijg, en ik geloof wel dat daar een verhoogde kans toe is.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 15:45
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Omdat het een misverstand is dat in het collectieve geheugen zit geramd? Ik heb een mooi quest stukje waar ze het weeral ontkrachtten dat chocolade puistjes veroorzaakt.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 18:59
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Mij was een keer uitgelegd dat mensen na het chocolade (of andere dingen) eten niet hun handen wasten en daarna zonder erbij na te denken aan hun gezicht zaten. En ja, dan krijg je puistjes, zeker als je er gevoelig voor bent.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
van niet-pure chokola krijg je puistjes, net zo als van elk ander onverzadigd vet, en mijn huid reageert vooral erg op varkensvlees.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:12
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
ja het is toch gewoon vet waarvan je puisten krijgt? En in chocolade zit veel vet.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
van niet-pure chokola krijg je puistjes, net zo als van elk ander onverzadigd vet, en mijn huid reageert vooral erg op varkensvlees.
Hoe komt dat dan? Want puistjes zijn niet gemaakt van vet.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hoe komt dat dan? Want puistjes zijn niet gemaakt van vet.
eigenlijk wel, puistjes zijn verstopte talgklieren
Citaat:
Talg (L: sebum) is een vetachtige substantie die geproduceerd wordt door talgklieren die zich vrijwel overal in de lederhuid bevinden waar ook beharing is.

Talg heeft een beschermende werking tegen uitdroging van de huid en het haar en tegen infectie door bacteriën en schimmels. Talg is op zich geurloos, maar bacteriën kunnen het een kenmerkende geur geven. De talgproductie is afhankelijk van de hormoonhuishouding en leeftijd. Te veel talg geeft aanleiding tot acne. Talg bestaat vooral uit vetzuur en esters.
Ik weet niet precies waarom het ene voedsel bij de ene persoon wel een reactie geeft en het andere niet, practisch merk ik dat er van persoon tot persoon veel verschil in zit waarop gereageerd wordt, echter wel blijkt het vaak met dieet te maken te hebben en niet zo zeer met vuil (vuil zou zich kenmerken door ontstoken puistjes, een vriend van mij krabt altijd aan zijn acne en dan krijg je van die rooie plekken).

Ikzelf heb zoals gezegd er vooral last van bij vrij onzuiver vlees zoals varkensvlees, bij paard rund heb ik er het minst last van en bij witvlees ertussenin.

ook oliehoudende dingen zoals vis geeft eigenlijk geen problemen, eet ik echter veel melk-chokolade dan kan ik rekenen op een paar flinke koppen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Is vetachtige substantie hetzelfde als vet?
En als je (meer) vet eet, ga je dan ook automatisch meer kalk produceren? Ik kan me een ongeluk drinken aan melk, maar ik krijg er geen extra botten van?

En ik begreep dat in een onderzoek, waarin ze mensen met pukkels op een vet dieet hadden gezet, ze niet meer puistjes kregen dan ze al hadden. Is het niet gewoon iets psychisch? 'Oh een pukkel, o ja, ik had een reep chocolade op, dus daar kwam het van'? Of misschien dat zowel zoet/vet eten áls puistjes een gevolg zijn van stress/ongelukkig voelen?

Ik kan trouwens geen goede bron vinden voor dat onderzoek, maar hier wordt het bijvoorbeeld genoemd, zo te zien.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:49
Lasagna
Avatar van Lasagna
Lasagna is offline
net zoals die mythe rond chocola, geloof ik niet dat je van vettig eten dan wel puistjes zou krijgen. gezond eten kan je huid wel bevorderen, maar van een frietje krijg je heus niet opeens puisten. tenzij je met je vieze handen aan je gezicht zit, natuurlijk.

dat van die suikers is overigens wél waar. koolhydraten verhogen je bloedsuikerspiegel, waardoor weer allerlei hormonen worden aangemaakt.

ook merk ik zelf dat ik van melk en andere zuivelproducten meer puistjes krijg. in melk zitten dan ook veel hormonen en ik ben er geloof ik ook gevoelig voor.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 22:30
Verwijderd
Om de zelfde reden dat mensen nog steeds tegen je zeggen dat je jas uit moet doen als je binnen bent, omdat je er anders niets meer aan hebt als je buiten bent.
Ze weten gewoon niet beter.
Ik snap dat het kut is als je zo'n opmerking te horen krijgt, ook al bedoelde diegene het niet verkeerd. Maar je moet er maar gewoon niet te veel aandacht aan schenken. Ik krijg ook met regelmaat de vraag of ik ziek/verkouden ben. En dan wil ik soms ook tegen ze gillen van nee hoor, ik ben gewoon van nature bleek en heb standaard een loopneus door allergieën, maar bedankt voor het compliment.
Maar daar schiet je ook niks mee op.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Om de zelfde reden dat mensen nog steeds tegen je zeggen dat je jas uit moet doen als je binnen bent, omdat je er anders niets meer aan hebt als je buiten bent.
Ze weten gewoon niet beter.
Ik snap dat het kut is als je zo'n opmerking te horen krijgt, ook al bedoelde diegene het niet verkeerd. Maar je moet er maar gewoon niet te veel aandacht aan schenken. Ik krijg ook met regelmaat de vraag of ik ziek/verkouden ben. En dan wil ik soms ook tegen ze gillen van nee hoor, ik ben gewoon van nature bleek en heb standaard een loopneus door allergieën, maar bedankt voor het compliment.
Maar daar schiet je ook niks mee op.
Dit.

Alles wat ik wou zeggen word hierboven al gezegd
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 20:53
Audi0
Audi0 is offline
Kan psychisch bij mensen iets zijn, oh ik heb chocolade op.
En promt de volgende dag, dan letten ze er extra goed op, dan vinden ze wat puistjes.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 12:47
Verwijderd
Inderdaad.
Volgens mij heeft iemand ooit eens een bepalade (persoonlijke) allergie aangezien voor de (algemene) oorzaak van puistjes...

Beetje zelfde verhaal van de puber die het haartje op zijn kin wegscheert, de volgende keer ziet dat het er twee zijn en dan de conclusie trekt dat je van scheren nog meer lichaamshaar krijgt.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 00:36
Lasagna
Avatar van Lasagna
Lasagna is offline
Citaat:
Kan psychisch bij mensen iets zijn, oh ik heb chocolade op.
En promt de volgende dag, dan letten ze er extra goed op, dan vinden ze wat puistjes.
en van stress krijg je ook puisten, niet? of heb ik me ook weer wat aan laten praten
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 15:20
Verwijderd
Citaat:
en van stress krijg je ook puisten, niet? of heb ik me ook weer wat aan laten praten
Van stress kun je inderdaad ook puistjes krijgen, doordat het invloed op je hormoonhuishouding heeft. Dan gaat het wel om stress die minstens een paar dagen aanhoudt, niet om een keertje piekeren
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 15:52
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik denk dat het met dingen als chocola/varkensvlees etc. ook een kwestie van gevoeligheid is, en dat de een gevoeliger is voor bepaalde stoffen dan de ander. Misschien reageert iemand echt op chocola, en merkt de ander daar niks van.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 23:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Is vetachtige substantie hetzelfde als vet?
Nee maar vertzuren/talg zijn/is (zover ik weet) een afvalstof van vetten.

En ik begreep dat in een onderzoek, waarin ze mensen met pukkels op een vet dieet hadden .[/QUOTE]
Ik denk ook niet dat het zo werkt, volgens mij is het ook niet zo dat iedereen van varkensvlees puisten krijg, ik weet alleen dat dat bij mij wel het geval is, simpelweg omdat ik na advies van een ex-werkgever van mij dat heb uitgeprobeert en prompt mijn altijd aanwezige (doch niet overdreven veel) acne als sneeuw voor de zon verdween, en na het eten van bovenstaand vlees het ook weer terugkeerde.

daarentegen krijg ik geen puisten van chocola, chips, frituur (tenminste tot ik er heel de dag boven sta zoals toen ik bij een fastfoodzaak werkte), dus het zal wel per mens verschillen
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 22:26
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Hoi,

Ik heb dus last van puistjes. Ben onderhand al weer een maand bezig met m'n 3e roaccutane kuur -_- (ja, dat is dus mogelijk). Gisteren zei iemand: 'wist je dat je van chocolade puistjes kreeg?' Ik voelde me dus diep beledigd. Ik uitleggen dat het nooit wetenschappelijk is aangetoond dat je van chocolade puistjes krijgt, anders was ik allang gestopt met chocolade eten. Alsof ik voor m'n plezier voor de 3e x aan de roaccutane zit. Waar komt het fabeltje vandaan dat je van chocolade puistjes zou krijgen?
test het zelf mooi uit, als je dalijk van je puisten af bent ga je 3 kilo chocolade eten en wacht maar af
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 22:39
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Citaat:
test het zelf mooi uit, als je dalijk van je puisten af bent ga je 3 kilo chocolade eten en wacht maar af
Als ik klaar ben met de kuur of bijna klaar zal ik zeker een heleboel chocolade eten om te laten zien dat je er inderdaad geen puistjes van krijgt. Ik heb sowieso nooit gemerkt dat ik van een bepaald voedingsmiddel puistjes kreeg. Al drink ik geen melk (vind ik niet lekker), ben ik vegetariër en eet ik vrij weinig chocolade. Het ligt bij mij meestal wel aan de tijd van de maand dat ik puistjes heb. Soms heb ik dan wel dat ik dan door al die hormonen meer chocolade eet
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.