Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2013, 14:25
schoolinfo
schoolinfo is offline
Hooi! ik moet dinsdag een betoog inlevern voor mijn schoolexamen. Nou ben ik niet zo goed in nederlands en zouden jullie misschien mij kunnen helpen met mijn betoog? Dit is mijn betoog:

Het aftappen of afluisteren van Nederlands in ruil voor meer veiligheid is geen goede deal
Negentwintig oktober kreeg de minister Plasterk van binnenlandse zaken een schriftelijke bevestiging over het feit dat de NSA in een maand tijd 1,8 miljoen telefoongesprekken heeft onderschept. Tegenwoordig worden er zoveel mensen afgeluisterd dat iedereen wel iemand kent die ooit is afgeluisterd. Wat mij nog het meest verontrust is het feit dat sinds 2006 het percentage van het aantal aftappingen met 325 procent is gestegen. Het erge is dat deze aftappingen helemaal niet zo efficiënt zijn zoals de overheid eigenlijk beweerd.
Ten eerste is aftappen een grote breuk op onze privacy. Privacy is een mensenrecht en die word te vaak geschonden door de overheid. Mensen hebben het recht om hun diepste gedachtes en emoties te delen zonder schaamte en angst dat iemand hun op dat moment afluistert. Wij moeten zelf kunnen kiezen of op zijn minst weten aan wie deze vertrouwelijke informatie wordt doorgegeven. Het afluisteren van persoonlijke gesprekken gebeurd veel te vaak terwijl het afluisteren bijna nooit leidt tot het daadwerkelijk oplossen van een misdaad. Het feit dat er zoveel word afgeluisterd komt doordat de minister-commissaris een politie veel te snel toestemming geeft om de verdachte af te luisteren. Bovendien zijn de verdachte niet de enige die worden afgeluisterd, iedereen die in die periode contact heeft met deze verdachte of informatie deelt met de verdachte word onder de loep genomen en daarvoor ook afgeluisterd. De privacy van de naasten van een verdachten worden zo ook ernstig geschonden. Ik denk dat we een beetje uit het oog zijn verloren dat privacy ook een vorm van veiligheid is.
Ten tweede vraag ik mij af wat het nut is van de steeds groter wordende berg van informatie. Tegenwoordig kun je het vinden van een misdadiger vergelijken met het vinden van een spelt in een hooiberg. Uit een rapport van het ministerie van Binnenlandse zaken ´Data voor daadkracht´ blijkt dat er inefficiënt en ondoelmatig met de data word omgegaan. Ook de samenwerking tussen de organisaties die bevoegd zijn burgers af te tappen hebben onderling een slechte communicatie. Deze slechte communicatie en daardoor dus gebrek aan informatie kan het verkeerd interpreteren van informatie in de hand lopen. Bovendien wordt er een momentopname gemaakt bij het afluisteren of aftappen, de verkregen informatie wordt zo volledig uit zijn context geplaatst, waardoor ook hier weer de informatie verkeerd geïnterpreteerd kan worden. En daarbij wordt al de informatie die we verkrijgen door middel van aftappen niet goed georganiseerd, je informatie wordt niet gecorrigeerd of verwijderd het blijft voor een lange tijd in de macht van de overheid. Ook wanneer jou informatie veranderd worden er geen wijzigingen gemaakt. Al met al is jou informatie niet altijd een goede weergave van de werkelijkheid en is jou informatie dus niet een vertrouwelijke informatiebron voor de politie.
Ten derde is het systeem makkelijk te omzeilen. Een normale burger kan op verschillende manieren ervoor zorgen dat hij anoniem blijft door bijvoorbeeld simpelweg in te loggen op het internetaccount van je buren. Ook door over de grens te gaan en daar op internet te gaan ben je niet meer wettelijk aanspreekbaar. Dus voor de echte criminelen zal het een eitje zijn de aftap procedures te omzeilen en leiden aftappingen meestal tot een dood spoor.
Maar ik heb toch niets te verbergen is wat veel mensen opperen. Deze mensen zijn er echter niet van bewust dat ze onbewust wel dingen te verbergen hebben. Denk aan je medische dossier of je politieke gezindheid. Iedereen heeft informatie die je soms maar beter privé kan houden.
Dus het lijkt mij duidelijk dat het afluisteren van de burgers in ruil voor onze veiligheid geen goede deal is. Zonder harde feiten dat deze praktijken van afluisteren en aftappen ook daadwerkelijk leiden tot meer veiligheid kunnen we deze privacy schendingen toch niet zomaar toelaten- Want misschien wordt ook jij op dit moment wel afgeluisterd of afgetapt.








Wat vinden jullie er van en nog tips?

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog NL Nakijken Help!
steefp
1 03-06-2013 14:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nakijken
Sakuraberry
2 19-09-2010 17:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen hulp betoog nakijken!
mustprevail:P
2 11-05-2010 12:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nakijken
Jeannine92
3 25-03-2010 15:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NEDERLANDS] Betoog Kinderopvang
temptsun
1 15-10-2007 18:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NL] betoog oorlog tegen irak: [kan iemand aub nakijken]
halilo
14 05-01-2006 21:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.