Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 10:54
Verwijderd
Mja, ik heb er zelf maar bar weinig verstand van, maar misschien dat iemand me kan helpen;

Meestal start de computer gewoon normaal op. Maar soms - de laatste tijd steeds vaker - blijft hij al 'hangen' voor hij echt opstart. Na een paar keer op nieuw aan en uit, gaat hij wel goed en dan start hij ook meteen helemaal ok op.
Verder helemaal geen last van vastlopers, alleen helemaal voor het opstarten dus...

Wie herkent dit? Kan ik er zelf wat aan doen? Ligt het idd aan het moederbord?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2003, 14:14
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat kan aan vanalles liggen. Stabiliteitsproblemen zijn echter uitgesloten, omdat je computer wel stabiel blijft (niet crasht, BSOD's) als je in Windows werkt.

Weet je misschien de configuratie van je systeem? En watvoor versie van Windows gebruik je?

B.V.:

AMD Duron 900MHz
Abit KT7
256MB SDRAM PC133
Windows 2000
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 12:43
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-04-2003 @ 11:54:
Mja, ik heb er zelf maar bar weinig verstand van, maar misschien dat iemand me kan helpen;

Meestal start de computer gewoon normaal op. Maar soms - de laatste tijd steeds vaker - blijft hij al 'hangen' voor hij echt opstart. Na een paar keer op nieuw aan en uit, gaat hij wel goed en dan start hij ook meteen helemaal ok op.
Verder helemaal geen last van vastlopers, alleen helemaal voor het opstarten dus...

Wie herkent dit? Kan ik er zelf wat aan doen? Ligt het idd aan het moederbord?
Defect moederbord?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 13:30
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 18-04-2003 @ 13:43:
Defect moederbord?
Denk ik niet.

Eerst maar een softwareprobleem uitsluiten.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 14:24
Verwijderd
AMD Athlon 700MHz
128 mb sdram (133 mhz)
20 + 40 gb hd (7200rpm)
32 mb gforce
Windows 98
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 16:20
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-04-2003 @ 11:54:
Mja, ik heb er zelf maar bar weinig verstand van, maar misschien dat iemand me kan helpen;

Meestal start de computer gewoon normaal op. Maar soms - de laatste tijd steeds vaker - blijft hij al 'hangen' voor hij echt opstart. Na een paar keer op nieuw aan en uit, gaat hij wel goed en dan start hij ook meteen helemaal ok op.
Verder helemaal geen last van vastlopers, alleen helemaal voor het opstarten dus...

Wie herkent dit? Kan ik er zelf wat aan doen? Ligt het idd aan het moederbord?
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, computer terug gebracht bleekt dat hij het daar gewoon deed ( ik heb erbij gestaan, en een paar keer uit en aan gedrukt maar hij bleef het doen). Ik heb toen alle electriciteit kabels vervangen en mijn computer aan gesloten op een geaard stopcontact en nu doet hij het weer . Dus ik denk dat het aan een electriciteits kabel ligt... Heb je de computer ook al geprobeerd op te starten met alleen de benodigde kabels ( toetsenbord, muis, beeldscherm en electriciteit)????
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Roytjuh schreef op 19-04-2003 @ 17:20:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, computer terug gebracht bleekt dat hij het daar gewoon deed ( ik heb erbij gestaan, en een paar keer uit en aan gedrukt maar hij bleef het doen). Ik heb toen alle electriciteit kabels vervangen en mijn computer aan gesloten op een geaard stopcontact en nu doet hij het weer . Dus ik denk dat het aan een electriciteits kabel ligt... Heb je de computer ook al geprobeerd op te starten met alleen de benodigde kabels ( toetsenbord, muis, beeldscherm en electriciteit)????
Jep, al gedaan... En hij is ook aangesloten op een geaard stopcontact... De laatste paar dagen startte hij telkens normaal op, maar vandaag deed hij weer behoorlijk moeilijk...
Wat me wel is opgevallen; als hij blijft hangen, dan blijft het lampje van de hdd constant branden. Als ik hem eventjes aan laat, gaat het lampje na een tijdje uit. Start ik hem dan weer opnieuw op, dan doet hij het gewoon... Alsof hij moet warm lopen dus, maar echt behoorlijk lang (zeker 10 minuten).
't Is geen gezond beestje meer
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 18:00
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-04-2003 @ 15:24:
AMD Athlon 700MHz
128 mb sdram (133 mhz)
20 + 40 gb hd (7200rpm)
32 mb gforce
Windows 98
En Enlightenment ziet al meteen het probleem

Ik doe een beetje lollig, maar het valt mij op dat wanneer mensen vaak hele vage problemen hebben, ze vrijwel altijd Windows 98 of ME gebruiken. Dat OS heeft Microsoft zelf ook al opgegeven, en is kort door de bocht een sterk verouderd OS.

Ik raad je daarom ook aan over te stappen op Windows 2000 of XP, naar je persoonlijke voorkeur. Aangezien je 128MB hebt, zou je er Windows XP op kunnen zetten.
Je kunt het ook door een kennis laten doen, of zelf doen als je het zelf wilt kunnen en er iets van wilt leren. Ik wil je er ook persoonlijk bij helpen, dan moet je maar een ICQ'tje of MSN bericht sturen naar me.

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat dit je probleem oplost, van stabiliteitsproblemen geloof ik niets van, dan zou je eenmaal in Windows zelf ook problemen moeten hebben.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-04-2003 @ 19:00:
En Enlightenment ziet al meteen het probleem

Ik doe een beetje lollig, maar het valt mij op dat wanneer mensen vaak hele vage problemen hebben, ze vrijwel altijd Windows 98 of ME gebruiken. Dat OS heeft Microsoft zelf ook al opgegeven, en is kort door de bocht een sterk verouderd OS.

Ik raad je daarom ook aan over te stappen op Windows 2000 of XP, naar je persoonlijke voorkeur. Aangezien je 128MB hebt, zou je er Windows XP op kunnen zetten.
Je kunt het ook door een kennis laten doen, of zelf doen als je het zelf wilt kunnen en er iets van wilt leren. Ik wil je er ook persoonlijk bij helpen, dan moet je maar een ICQ'tje of MSN bericht sturen naar me.

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat dit je probleem oplost, van stabiliteitsproblemen geloof ik niets van, dan zou je eenmaal in Windows zelf ook problemen moeten hebben.
Ah, ok, ik zal XP erop zetten en kijken of het dan weg is

Thx
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 20:53
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-04-2003 @ 20:51:
Ah, ok, ik zal XP erop zetten en kijken of het dan weg is

Thx
Succes
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:57
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-04-2003 @ 21:53:
Succes
Citaat:
Andijvie schreef op 19-04-2003 @ 18:07:
Wat me wel is opgevallen; als hij blijft hangen, dan blijft het lampje van de hdd constant branden. Als ik hem eventjes aan laat, gaat het lampje na een tijdje uit. Start ik hem dan weer opnieuw op, dan doet hij het gewoon... Alsof hij moet warm lopen dus, maar echt behoorlijk lang (zeker 10 minuten).
't Is geen gezond beestje meer
Ik wil niet een party breaker zijn. Maar dit kan ook duiden op dat je Harde Schijf misschien wel is bezig is met overlijden.

Wat je vooral niet wilt doen dan, is een format en een nieuw OS erop zetten. Als het misgaat vanwege bv. bad sectors oid, dan ben je gewoon alles kwijt.

Misschien is het slimmer eerst scandisk en defragmenter te laten runnen, kijken of dat helpt, voordat je zoiets drastisch doet als 98 eraf gooien en 2000 erop.

@Enlightenment: Ik heb 98 (first edition) op mijn XP2100 draaien zonder problemen; dus het hoeft niet altijd gelijk 98 te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 22:23
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Ze heeft een moderne schijf, en als je bad sectors hebt dan krijg je heel simpel een BSOD. Een brakke schijf zou ook kunnen, maar dan precies op een bepaald punt geloof ik niet, en als ze eenmaal in Windows is, is er opeens niets meer aan de hand.

En natuurlijk draait win98 op sommige computers goed, maar er is bijna altijd wel wat mee, en indien je win98 intensief wilt gebruiken betekent dat een maandelijks ritueel van herinstalleren (of een ghost image terugzetten).

En het is ook niet voor niets dat Microsoft de Win9x-familie (waaronder WinME) opgegeven heeft. Alleen NT-based besturingssystemen heeft Microsoft nog vertrouwen in, en geeft MS support voor. En terecht.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 22:29
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Instabiel windows, vanzelfsprekend!! Hebben de meeste n00bs echter niet door..
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 09:20
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-04-2003 @ 19:00:
En Enlightenment ziet al meteen het probleem

Ik doe een beetje lollig, maar het valt mij op dat wanneer mensen vaak hele vage problemen hebben, ze vrijwel altijd Windows 98 of ME gebruiken. Dat OS heeft Microsoft zelf ook al opgegeven, en is kort door de bocht een sterk verouderd OS.

Ik raad je daarom ook aan over te stappen op Windows 2000 of XP, naar je persoonlijke voorkeur. Aangezien je 128MB hebt, zou je er Windows XP op kunnen zetten.
Je kunt het ook door een kennis laten doen, of zelf doen als je het zelf wilt kunnen en er iets van wilt leren. Ik wil je er ook persoonlijk bij helpen, dan moet je maar een ICQ'tje of MSN bericht sturen naar me.

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat dit je probleem oplost, van stabiliteitsproblemen geloof ik niets van, dan zou je eenmaal in Windows zelf ook problemen moeten hebben.
Heeft denk ik niks met win 98 te maken want ik heb win xp en heb hetzelfde probleem gehad.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 14:09
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Roytjuh schreef op 20-04-2003 @ 10:20:
Heeft denk ik niks met win 98 te maken want ik heb win xp en heb hetzelfde probleem gehad.
Als Windows NT (dus ook 2000 en XP) niet kan booten, krijg je een blauw scherm, oftewel een BSOD.

Verder om na te gaan wat jouw probleem was, zul je een hoop meer moeten vertellen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 17:56
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-04-2003 @ 15:09:
Als Windows NT (dus ook 2000 en XP) niet kan booten, krijg je een blauw scherm, oftewel een BSOD.

Verder om na te gaan wat jouw probleem was, zul je een hoop meer moeten vertellen.
Ze zegt dat de computer met opstarten blijft hangen dus dan gaat waarschijnlijk het beeldscherm ook niet aan en kan er dus ook geen blauw scherm komen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Roytjuh schreef op 20-04-2003 @ 18:56:
Ze zegt dat de computer met opstarten blijft hangen dus dan gaat waarschijnlijk het beeldscherm ook niet aan en kan er dus ook geen blauw scherm komen.
Idd, monitor slaat niet aan, pc start niet totaal op.. 'k Heb ontdekt dat in 't begin de hdd de hele tijd bezig is, laat ik hem een tijdje lopen dan stopt de hdd en start ik hem dan opnieuw op, dan doet hij 't wél...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 22:53
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Roytjuh schreef op 20-04-2003 @ 18:56:
Ze zegt dat de computer met opstarten blijft hangen dus dan gaat waarschijnlijk het beeldscherm ook niet aan en kan er dus ook geen blauw scherm komen.
Ik reageerde op jouw message, en dus ook op jouw situatie. Dit om aan te geven dat jouw probleem geheel anders dan haar probleem is.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-04-2003, 22:57
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-04-2003 @ 20:56:
Idd, monitor slaat niet aan, pc start niet totaal op.. 'k Heb ontdekt dat in 't begin de hdd de hele tijd bezig is, laat ik hem een tijdje lopen dan stopt de hdd en start ik hem dan opnieuw op, dan doet hij 't wél...
Lukt het je om er Windows XP op te zetten?

Ben namelijk erg benieuwd of dat je probleem oplost.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 03:23
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-04-2003 @ 11:54:
Verder helemaal geen last van vastlopers, alleen helemaal voor het opstarten dus...

Wie herkent dit? Kan ik er zelf wat aan doen? Ligt het idd aan het moederbord?
Dat gebeurt dus al voordat het ding meldt dat-ie bezig is met het opstarten van Windows? (Welke Windows dat je er ook op hebt staan, zij het jouw 98, of Enlightenments XP.)

In dat geval lijkt m.i. het inderdaad richting een hardwareprobleem te wijzen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 04:16
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef op 21-04-2003 @ 04:23:
Dat gebeurt dus al voordat het ding meldt dat-ie bezig is met het opstarten van Windows? (Welke Windows dat je er ook op hebt staan, zij het jouw 98, of Enlightenments XP.)

In dat geval lijkt m.i. het inderdaad richting een hardwareprobleem te wijzen.
Hm. Dat is wel handig als Andijvie hier uitsluitsel over kan geven.

Andijvie: Heb je het probleem nadat je het Windows 98-scherm hebt gezien? Soms krijg je dan een zwart scherm met knipperende cursor, maar dan is Windows 98 aan het opstarten dus. Of gebeurt het voordat Windows 98 opstart? Meestal hoor je een piep als het BIOS klaar is, en het OS geboot wordt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 09:12
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-04-2003 @ 23:53:
Ik reageerde op jouw message, en dus ook op jouw situatie. Dit om aan te geven dat jouw probleem geheel anders dan haar probleem is.

Ik had precies hetzelfde probleem en in het begin loopt de harddisk heel hard te ratelen en dan doet hij niks meer ( de lichtjes van de comp branden dan wel). Ik weet nu nog steeds niet hoe dat komt maar mijn comp doet het weer.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-04-2003 @ 05:16:
Hm. Dat is wel handig als Andijvie hier uitsluitsel over kan geven.

Andijvie: Heb je het probleem nadat je het Windows 98-scherm hebt gezien? Soms krijg je dan een zwart scherm met knipperende cursor, maar dan is Windows 98 aan het opstarten dus. Of gebeurt het voordat Windows 98 opstart? Meestal hoor je een piep als het BIOS klaar is, en het OS geboot wordt.
Als hij het niet doet, dan doet hij ook helemaal niets. Ik zet de pc aan, de monitor... maar hij geeft helemaal geen beeld (monitor blijft ook uit). Ik krijg dus geen enkel beeld, ook niet van Windows....

Morgen zet ik XP er op, als ik dan nog problemen heb, breng 'k hem wel weg...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 14:54
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-04-2003 @ 10:46:
Als hij het niet doet, dan doet hij ook helemaal niets. Ik zet de pc aan, de monitor... maar hij geeft helemaal geen beeld (monitor blijft ook uit). Ik krijg dus geen enkel beeld, ook niet van Windows....

Morgen zet ik XP er op, als ik dan nog problemen heb, breng 'k hem wel weg...
Is goed dat je dit zegt.

Want voordat je die piep hoort, wanneer het BIOS klaar is en Windows het over neemt, kan Windows of welk ander OS ook helemaal geen invloed uitoefenen.

Dit is dus hoogstwaarschijnlijk wél een hardwareprobleem.

- Heb je je systeem overgeclocked?
- Heb je aan de VCORE (voltage voor CPU) settings gezeten?
- Heb jij of iemand anders sowieso aan BIOS-instellingen gezeten?
- Heb je de core/memory clock van je videokaart geoverclocked?

Niet kunnen POSTen (Power On Self Test) is namelijk vaak een indicatie dat de kloksnelheden te hoog zijn, er gebeurt dan helemaal niets, het beeld blijft zwart. Het zou ook een voedingsprobleem kunnen zijn, maar dan zou je ook last van instabiliteit in Windows zelf moeten hebben, en dit heb je niet zei je.

Desalniettemin raad ik toch aan Windows XP er op te zetten, aangezien dit een veel beter OS is en je computer dit aankan. Maar dit zal je probleem niet oplossen.

Handigst is misschien er iemand naar te laten kijken. Maar er is wel één ding wat je zou kunnen proberen: je BIOS naar factory (default) settings zetten. Als je computer opstart en je ziet dat zwarte scherm met je processor en geheugen testen enzo, druk dan op Del (Delete). Nu kom je in het BIOS. Nu moet je zoeken naar een optie als "Load default settings" "Load fail-safe settings" of iets dergelijks. Met pijltjestoetsen kun je bewegen. Enter om te kiezen. Na je deze instellingen hebt gekozen moet je exit en save doen.

Als je het probleem hierna nog hebt, zul je er iemand naar moeten laten kijken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 18:57
Verwijderd
Dat laatste heb ik nu gedaan, morgen (of iig zo snel mogelijk) zet ik XP erop (waarschijnlijk ook nog eens formatteren) en vervolgens eens kijken of 't zich weer voordoet.. Anders dus eventjes weg brengen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2003, 16:31
Roytjuh
Roytjuh is offline
Is het al gelukt?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 21:54
Verwijderd
Staat nog geen XP op, maar 'k heb geformateerd en helemaal geen problemen meer...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Moederbord voor i7
R-R
53 14-12-2013 17:27
Software & Hardware Pc lijdt aan freezes, alleen binnen 30 minuten na het opstarten
Verwijderd
14 23-07-2013 14:20
Software & Hardware Bouw of verbouw je eigen pc.
AgenaX
18 05-01-2009 14:35
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware [Algemeen] Pieptoon bij opstarten
I-brahimovic
12 28-07-2004 11:57
Software & Hardware [Major Fuckups] De geweldige blunders in de Wondere Wereld der Hardware
Verwijderd
53 19-08-2003 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.