Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2006, 17:43
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik snap het wel maar ook erger ik me vaak aan dat gepush van school om het nieuws te volgen. Alles is erop ingericht dat je 'bij bent' met alles wat er in de wereld speelt.

Bijvoorbeeld: in toetsen worden vragen gerelateerd aan de actualiteit en dan is het wel handig als je weet waar het over gaat. Of je krijgt bonuspunten als je een vraag over de actualiteit goed hebt. Of je moet iets met krantenartikelen doen. Enz.

Daarnaast wordt er van je verwacht dat je erover praat met anderen. Als er iets gebeurd op het nieuws gaat meteen iedereen erover praten en heeft iedereen een mening. Als jij dan geen mening hebt of het je niet interesseert, vinden ze je dom en geef je niet om de wereld.
(alsof mensen die wel het nieuws volgen allemaal zo maatschappelijk actief zijn)

Wat is er eigenlijk mis mee om geen nieuws te willen zien?
Redenen kunnen zijn dat je wel genoeg hebt aan je eigen problemen, niet je hoofd vol wilt hebben met allemaal rampen en problemen van andere mensen waar je toch weinig tot niets aan kunt of wilt doen, dat je hoofd al vol genoeg raakt van alle reclame in bushokjes en op de radio, dat je alleen maar verdrietig wordt van al die nare berichten, dat je je niet wil laten beïnvloeden door 'gekleurd nieuws', dat je je zelf wel verdiept in de onderwerpen die je interessant vind, dat je het gewoon niet boeit waar de koningin nu weer langs is geweest...

Waarom moet iedereen nou zo nodig wereldmens zijn, en oh zo op de hoogte van alles en iedereen?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2006, 17:46
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
omg je bent wel op dreef zeg

Ik vind het geen schande als je geen nieuws kijkt, het is echter soms wel handig om te weten wat er in de wereld gebeurd. Bovendien krijg je er ook wat levenservaring en meningen van andere mensen door en dat is ook wel goed voor je eigen mening. Je kijkt een keer van andere kanten naar dingen en je verbreed toch je wereld.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:53
anterx
anterx is offline
Nieuws volgen en daar vragen over maken op school hoort bij je algemene ontwikkeling vind ik.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:53
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Schande? Nee.
Dom? Ja.

Als je geen nieuws wil volgen om wat voor reden dan ook, is dat natuurlijk je goed recht, alleen moet je dan niet raar opkijken als je mening over 'de actualitieten' (die je dus niet volgt) totaal niet serieus genomen worden.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:57
Verwijderd
Je leeft in een samenleving, dus is het logisch dat je op de hoogte bent van wat er in die samenleving gebeurt. Natuurlijk hoef je niet dagelijks drie keer een journaal te bekijken, maar het is wel handig als je minstens éénmaal per week een krant leest. Het staat toch wel heel dom als iemand je vraagt 'wat vind je nu van dat gedoe met die moslimcartoons' en jij denkt dat het over de Arabische vertaling van Donald Duck gaat.

Een schande zou ik het niet willen noemen, maar kennis van de wereld en het eigen land is voor mij wel een eis die aan iedereen gesteld moet worden.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het nieuws vaak behoorlijk deprimerend is, maar er is niets dat je verhindert om gewoon een selectie te maken.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:10
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Om op je topicvraag antwoord te geven: Ja, ik vind van wel. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen mensen die zo onverschillig zijn dat ze de actualiteit en het nieuws niet volgen. Daar kan ik niet mee praten, want ik ben wel heel erg geïnteresseerd in actuele onderwerpen/politiek etc. En waarom zou je het nieuws niét willen volgen? Waar komt die onverschilligheid vandaan dat je niet wilt weten wat er zich afspeelt in joúw land, in joúw wereld?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:10
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Je hoeft echt niet alles te weten en je bent echt niet dom als je eens een keer iets gemist hebt. Maar ik wil zelf graag op de hoogte zijn van wat er gebeurt is in de wereld. Je moet toch wel een beetje geinteresseerd zijn in de wereld om je heen. En ik vind het ook soms een beetje treurig om naar te kijken maar moet ik dan maar blind zijn voor alle erge dingen die op de wereld gebeuren? Ik zou als ik jou was gewoon een beetje proberen op de hoogte zijn van wat er gebeurd, maar je hoeft echt niet alles te weten. En het is ook prettig voor jezelf als je op school bent en je kan mee praten&discussieren.
__________________
Don't worry, be happy!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:13
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
anterx schreef op 07-02-2006 @ 18:53 :
Nieuws volgen en daar vragen over maken op school hoort bij je algemene ontwikkeling vind ik.
Waarom?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:15
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
akumabito schreef op 07-02-2006 @ 18:53 :
alleen moet je dan niet raar opkijken als je mening over 'de actualitieten' (die je dus niet volgt) totaal niet serieus genomen worden.
Dat lijkt me logisch.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:18
Andora
Avatar van Andora
Andora is offline
het is opzich wel handig dat je een beetje op de hoogte bent, dat er niet een wereldramp gebeurt en jij denk: "huh?", maar ik snap je punt ook wel. Bij maatschappijleer werd het me er iedere keer ingepropt dat ik de krant moest lezen en als ik dat deed, voelde ik me de rest van de dag rot door al die **^%#$# berichten.
Het is geen schande om geen nieuws te volgen vind ik, maar op de hoogte zijn is wel goed.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:19
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 19:10 :
Om op je topicvraag antwoord te geven: Ja, ik vind van wel. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen mensen die zo onverschillig zijn dat ze de actualiteit en het nieuws niet volgen. Daar kan ik niet mee praten, want ik ben wel heel erg geïnteresseerd in actuele onderwerpen/politiek etc. En waarom zou je het nieuws niét willen volgen? Waar komt die onverschilligheid vandaan dat je niet wilt weten wat er zich afspeelt in joúw land, in joúw wereld?
Mensen die wel kijken zijn vaak even goed onverschillig, juist omdat ze zo veel erge dingen zien raken ze 'gehard'.

Ik heb net redenen genoemd waarom je het niet zou willen volgen, wat snap je daar niet aan?

Weet je wat het is? Jouw land en jouw wereld maar allemaal ver van je bed show. Uiteindelijk zijn er maar een paar dingen die je leven direct beïnvloeden en die niet in je directe omgeving gebeuren maar verder beïnvloed alleen jij je directe omgeving en andersom.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:19
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:13 :
Waarom?
Een beetje een duh-vraag hè, 'waarom?'

Waarom hoort Geschiedenis bij je algemene ontwikkeling? Waarom hoort Geografie bij je algemene ontwikkeling? Waarom hoort het op de hoogte zijn van de actualiteit bij je algemene ontwikkeling?

Just because.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:23
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 19:19 :
Een beetje een duh-vraag hè, 'waarom?'

Waarom hoort Geschiedenis bij je algemene ontwikkeling? Waarom hoort Geografie bij je algemene ontwikkeling? Waarom hoort het op de hoogte zijn van de actualiteit bij je algemene ontwikkeling?

Just because.
Sorry, dat gaat er bij mij niet in. Je weet het zelf dus ook niet, zeg het dan ook niet.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:23
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:19 :
Mensen die wel kijken zijn vaak even goed onverschillig, juist omdat ze zo veel erge dingen zien raken ze 'gehard'.
Waar baseer je dat op? Natuurlijk verhard je als je elke dag bommen ziet ontploffen in Baghdad, maar als er weer eens een aanslag is geweest met 150 doden laat dat mij echt niet onberoerd. Is het 'niet verhard' willen raken dan maar een reden om je hoofd in het zand te steken?

Citaat:
Ik heb net redenen genoemd waarom je het niet zou willen volgen, wat snap je daar niet aan?
Ik snap dat het vergezochte flut'redenen' zijn.

Citaat:
Weet je wat het is? Jouw land en jouw wereld maar allemaal ver van je bed show. Uiteindelijk zijn er maar een paar dingen die je leven direct beïnvloeden en die niet in je directe omgeving gebeuren maar verder beïnvloed alleen jij je directe omgeving en andersom.
Wat een onzin, dat het allemaal ver van je bed is. Wat er in Den Haag beslist wordt bijvoorbeeld zien veel mensen als ver van hun bed (jij bijv. maak ik op uit je post) maar het beïnvloedt wel de manier waarop dit land ingericht is en dus ook mij.

En alsof alleen dingen die mij direct beïnvloeden belangrijk zijn. Ik kan me net zo goed druk maken om dingen die aan de andere kant van de wereld gebeuren, omdat ik wél wil weten wat er zich in míjn wereld afspeelt, en waarom.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:24
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:23 :
Sorry, dat gaat er bij mij niet in. Je weet het zelf dus ook niet, zeg het dan ook niet.
Doe maar niet zo arrogant en betweterig, je ziet blijkbaar zelf wel in dat het een domme vraag was.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:19 :
(...)

Weet je wat het is? Jouw land en jouw wereld maar allemaal ver van je bed show. Uiteindelijk zijn er maar een paar dingen die je leven direct beïnvloeden en die niet in je directe omgeving gebeuren maar verder beïnvloed alleen jij je directe omgeving en andersom.
Dan lees je alleen jouw lokale krantje en kijk je de lokale amateurtelevisie, of ben je daar ook tegen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:50
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Waarom zou je je alleen interesseren voor dingen die jou zelf aangaan? Dat lijkt me nogal een stricte beperking.
Kijk je dan ook geen documentaires over iets wat jou interesseert?
Beetje jammer dat je je zo laat beperken tot dingen, waar je zelf iets aan hebt. Tenminste zo komt het over.

Zelf kijk ik ook niet veel nieuws hoor, puur omdat ik heel weinig tv kijk. En er zitten ook wel domme items tussen. Al moet ik zeggen dat ik de laatste weken bijna elke dag het nieuws wel kijk. Als je er een gewoonte van maakt, is het best prettig

Kijk anders op bijvoorbeeld www.nu.nl en zoek wat meer informatie op over de items die je wél interessant vindt, op sites van kranten bijvoorbeeld.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:15
anterx
anterx is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:13 :
Waarom?
Het volgen van het nieuws zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van wat er gaande is in de wereld. Met maatschappijleer leer je onder andere hoe de media mensen beinvloedt en hoe je daar mee om kunt gaan. Met kennis van zaken en met in je achterhoofd het besef dat berichtgeving vrijwel altijd subjectief is leer je een eigen mening te vormen. Ook zorgt het ervoor dat je kritischer zult kijken naar de informatie die mensen je geven en naar het doel dat deze mensen daar mee hebben. Het maakt je minder kwetsbaar. Dit lijkt me iets dat hoort bij je algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2006, 19:36
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 19:24 :
Doe maar niet zo arrogant en betweterig, je ziet blijkbaar zelf wel in dat het een domme vraag was.
Nee dat zie ik niet in. Ik zie dat jij geen reden kan bedenken en dus je antwoord voor mij geen waarde heeft.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:38
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 19:23 :
Waar baseer je dat op? Natuurlijk verhard je als je elke dag bommen ziet ontploffen in Baghdad, maar als er weer eens een aanslag is geweest met 150 doden laat dat mij echt niet onberoerd. Is het 'niet verhard' willen raken dan maar een reden om je hoofd in het zand te steken?


Ik snap dat het vergezochte flut'redenen' zijn.


Wat een onzin, dat het allemaal ver van je bed is. Wat er in Den Haag beslist wordt bijvoorbeeld zien veel mensen als ver van hun bed (jij bijv. maak ik op uit je post) maar het beïnvloedt wel de manier waarop dit land ingericht is en dus ook mij.

En alsof alleen dingen die mij direct beïnvloeden belangrijk zijn. Ik kan me net zo goed druk maken om dingen die aan de andere kant van de wereld gebeuren, omdat ik wél wil weten wat er zich in míjn wereld afspeelt, en waarom.
Een heleboel mensen zeggen anders wel dat het ze niks meer doet als ze weer horen dat er aanslagen in Gaza zijn gepleegd.

Die paar dingen die in Den Haag beslist worden en die invloed op je hebben zitten inbegrepen in mijn stelling.

En WAT heb je eraan om te weten dat er oorlog is aan de andere kant van de wereld? Het is dus echt wel ver van je bed, het voelt alleen maar dichtbij omdat je wat beelden op tv ziet. Als jij dat wilt weten, hoef ik het toch nog niet te willen weten?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:39
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-02-2006 @ 19:50 :
Waarom zou je je alleen interesseren voor dingen die jou zelf aangaan? Dat lijkt me nogal een stricte beperking.
Kijk je dan ook geen documentaires over iets wat jou interesseert?
Beetje jammer dat je je zo laat beperken tot dingen, waar je zelf iets aan hebt. Tenminste zo komt het over.

Zelf kijk ik ook niet veel nieuws hoor, puur omdat ik heel weinig tv kijk. En er zitten ook wel domme items tussen. Al moet ik zeggen dat ik de laatste weken bijna elke dag het nieuws wel kijk. Als je er een gewoonte van maakt, is het best prettig

Kijk anders op bijvoorbeeld www.nu.nl en zoek wat meer informatie op over de items die je wél interessant vindt, op sites van kranten bijvoorbeeld.
Ik kijk wel nieuws en documentaires maar ik vraag me de dingen in OP de laatste tijd veel af.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:41
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
anterx schreef op 07-02-2006 @ 20:15 :
Het volgen van het nieuws zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van wat er gaande is in de wereld. Met maatschappijleer leer je onder andere hoe de media mensen beinvloedt en hoe je daar mee om kunt gaan. Met kennis van zaken en met in je achterhoofd het besef dat berichtgeving vrijwel altijd subjectief is leer je een eigen mening te vormen. Ook zorgt het ervoor dat je kritischer zult kijken naar de informatie die mensen je geven en naar het doel dat deze mensen daar mee hebben. Het maakt je minder kwetsbaar. Dit lijkt me iets dat hoort bij je algemene ontwikkeling.
Je hoeft niet het nieuws te volgen om kritisch met de media om te gaan. Ik zelf ben erg kritisch en let op bij gekleurd nieuws, verifieer dingen en wil betrouwbare bronnen, maar daarom hoef ik nu toch geen nieuws te volgen?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:48
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 20:36 :
Nee dat zie ik niet in. Ik zie dat jij geen reden kan bedenken en dus je antwoord voor mij geen waarde heeft.
Ik kan genoeg redenen bedenken, maar ik had gehoopt dat mijn vragen je in zouden kunnen doen zien dat je vraag gewoon dom was.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van je topic? Je bent blijkbaar van mening dat je het nieuws niet hoeft te volgen en opent een topic, in de hoop medestanders te vinden, maar zogauw je ziet dat iedereen het tegenovergestelde vindt, zoek jij krampachtig naar pogingen om je 'gelijk' te halen?

Het nieuws en de actualiteit volgen is goed voor je algemene ontwikkeling, omdat je dan weet wat er speelt in de wereld, waarom bepaalde dingen spelen, hoe bepaalde dingen tot stand komen (wetgeving bijv.), je krijgt meer inzicht in de (wereld)politiek, je staat niet met je mond vol tanden als een actueel onderwerp wordt aangesneden etc.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:50
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 20:38 :
Een heleboel mensen zeggen anders wel dat het ze niks meer doet als ze weer horen dat er aanslagen in Gaza zijn gepleegd.

Die paar dingen die in Den Haag beslist worden en die invloed op je hebben zitten inbegrepen in mijn stelling.

En WAT heb je eraan om te weten dat er oorlog is aan de andere kant van de wereld? Het is dus echt wel ver van je bed, het voelt alleen maar dichtbij omdat je wat beelden op tv ziet. Als jij dat wilt weten, hoef ik het toch nog niet te willen weten?
Nee inderdaad, je kunt veeeel beter je hoofd in het zand steken, 'want je hebt er toch niks aan'. Je kunt veel beter niet naar school gaan 'want je hebt er toch niks aan'.

Laten we de hele komende generatie wereldwijd op die manier opvoeden en volpompen met desinteresse en onverschilligheid en laten we ze lekker laten focussen op alleen het eigen straatje, en dan de wereld insturen... kijken hoe ze het dan doen. Dat wordt een lekkere puinhoop.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:55
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 20:50 :
Dat wordt een lekkere puinhoop.
Haha het is nu ook al een puinhoop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2006, 19:56
anterx
anterx is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 20:48 :
Ik kan genoeg redenen bedenken, maar ik had gehoopt dat mijn vragen je in zouden kunnen doen zien dat je vraag gewoon dom was.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van je topic? Je bent blijkbaar van mening dat je het nieuws niet hoeft te volgen en opent een topic, in de hoop medestanders te vinden, maar zogauw je ziet dat iedereen het tegenovergestelde vindt, zoek jij krampachtig naar pogingen om je 'gelijk' te halen?

Het nieuws en de actualiteit volgen is goed voor je algemene ontwikkeling, omdat je dan weet wat er speelt in de wereld, waarom bepaalde dingen spelen, hoe bepaalde dingen tot stand komen (wetgeving bijv.), je krijgt meer inzicht in de (wereld)politiek, je staat niet met je mond vol tanden als een actueel onderwerp wordt aangesneden etc.
goed gezegd
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:58
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 07-02-2006 @ 20:55 :
Haha het is nu ook al een puinhoop
Ja, maar moet je nagaan: nu zitten er mensen die toch er min of meer 'verstand' van hebben, die niet 30 jaar met hun kop in het zand hebben gezeten en een beetje opletten wat er in de actualiteit is. Kun je nagaan hoeveel érger het wordt als er dan ook nog eens mensen zonder kennis aan het roer gaan staan.

Trouwens, je snapte m'n punt best wel, maar het is natuurlijk altijd lekker om een beetje nutteloos gaan lopen schoppen...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:44
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 20:48 :
Ik kan genoeg redenen bedenken, maar ik had gehoopt dat mijn vragen je in zouden kunnen doen zien dat je vraag gewoon dom was.

Er zijn geen domme vragen en ik vind het nogal makkelijk om haar vraag als 'dom' af te doen, terwijl jij gewoon een andere mening hebt. Ze opent gewoon een topic met een stelling, ze zegt overigens nergens dat ze geen nieuws kijkt, maar ze vraagt zich af waarom iedereen er zo op staat dat je 'bij' bent.


Wat is nu eigenlijk de bedoeling van je topic? Je bent blijkbaar van mening dat je het nieuws niet hoeft te volgen en opent een topic, in de hoop medestanders te vinden, maar zogauw je ziet dat iedereen het tegenovergestelde vindt, zoek jij krampachtig naar pogingen om je 'gelijk' te halen?


Ze opent geen topic om medestanders te krijgen, ze opent een topic om over haar vraag te discussiëren. Zodra blijkt dat mensen het niet eens zijn met de stelling (en zij kennelijk wel) mag ze die toch wel verdedigen? Of moet ze dan haar mening maar meteen aanpassen aan die van de massa?


Het nieuws en de actualiteit volgen is goed voor je algemene ontwikkeling, omdat je dan weet wat er speelt in de wereld, waarom bepaalde dingen spelen, hoe bepaalde dingen tot stand komen (wetgeving bijv.), je krijgt meer inzicht in de (wereld)politiek, je staat niet met je mond vol tanden als een actueel onderwerp wordt aangesneden etc.


Ben ik het mee eens, al begrijp ik het standpunt van de topicstarter ook wel, dat je altijd en overal verwacht wordt op de hoogte te zijn van het nieuws. Ik lees zelf elke dag de belangrijkste berichten op nu.nl of ik hoor het op de radio. Meer dan dat verdiep ik me er niet in, of er moet echt een ramp zijn gebeurd ergens, dan wel. Ik hoef niet altijd het naadje van de kous te weten, hoofdpunten en -lijnen vind ik genoeg

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:34
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 20:58 :
Ja, maar moet je nagaan: nu zitten er mensen die toch er min of meer 'verstand' van hebben, die niet 30 jaar met hun kop in het zand hebben gezeten en een beetje opletten wat er in de actualiteit is. Kun je nagaan hoeveel érger het wordt als er dan ook nog eens mensen zonder kennis aan het roer gaan staan.

Trouwens, je snapte m'n punt best wel, maar het is natuurlijk altijd lekker om een beetje nutteloos gaan lopen schoppen...
Maar het is toch niet zo erg dat er mensen zijn die niet het nieuws volgen? Ik lig daar niet wakker van. Ik ben blij dat ik het zelf kijk, omdat ik het zelf belangrijk vind. Ik denk niet dat de wereld vergaat als er mensen zijn die niet het nieuws volgen. Je kan wel zeggen dat je het niet met haar eens bent en het zelf belangrijk vindt dat je het nieuws kijkt, maar het is toch niet gelijk af te keuren dat zij het zelf niet kijkt??
__________________
Don't worry, be happy!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:52
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 07-02-2006 @ 22:34 :
...maar het is toch niet gelijk af te keuren dat zij het zelf niet kijkt??
Idd..en ze zegt overigens nergens dat ze het niet kijkt
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:54
Verwijderd
Ik zou niet zonder nieuws kunnen leven
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 19:10 :
Om op je topicvraag antwoord te geven: Ja, ik vind van wel. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen mensen die zo onverschillig zijn dat ze de actualiteit en het nieuws niet volgen. Daar kan ik niet mee praten, want ik ben wel heel erg geïnteresseerd in actuele onderwerpen/politiek etc. En waarom zou je het nieuws niét willen volgen? Waar komt die onverschilligheid vandaan dat je niet wilt weten wat er zich afspeelt in joúw land, in joúw wereld?
Precies.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:30
Verwijderd
Ik vind het geen schande om geen nieuws te volgen, maar je zal wel merken dat je veel minder serieus wordt genomen als je geen idee hebt wat er zich in de wereld afspeelt. Het predikaat 'domme doos' zal je spoedig op je gestempeld krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:39
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Ik vind het een beetje vaag om uit principe geen nieuws tot je te nemen. Ik heb af en toe buien dat ik zo ergens in opga dat ik het gewoon vergeet of er geen tijd voor heb, maar het bewust negeren... tja, jouw keuze.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:23
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Missy, zou je ajb zo niet meer willen posten? Ik kan je zo nl. niet quoten en moet gaan copy-pasten en da's lastig.

Citaat:
Missy schreef op 07-02-2006:
Er zijn geen domme vragen
Hahaha Oh jawel, reken maar dat er domme vragen zijn. In overvloed!

Citaat:
en ik vind het nogal makkelijk om haar vraag als 'dom' af te doen, terwijl jij gewoon een andere mening hebt.
Dat hangt niet van mijn mening af, maar van haar vraag.

Citaat:
Ze opent gewoon een topic met een stelling, ze zegt overigens nergens dat ze geen nieuws kijkt, maar ze vraagt zich af waarom iedereen er zo op staat dat je 'bij' bent.
Ze zegt het nergens letterlijk, dat klopt -vandaar ook dat ik een slag om de arm houdt door het als vraag te poneren- maar ik kan me niet aan die indruk onttrekken door de toon en inhoud van haar posts.

Citaat:
Ze opent geen topic om medestanders te krijgen, ze opent een topic om over haar vraag te discussiëren.
Nu trek je zelf conclusies, nu vertel je zelf wat haar intenties zijn in haar plaats.

Citaat:
Zodra blijkt dat mensen het niet eens zijn met de stelling (en zij kennelijk wel) mag ze die toch wel verdedigen? Of moet ze dan haar mening maar meteen aanpassen aan die van de massa?
Dat heb ik nergens beweerd. Natuurlijk mag zij haar mening verdedigen. Ik ben alleen persoonlijk weer van mening dat haar mening onverdedigbaar is. Voor zover ik überhaupt goed heb begrepen wat haar mening is, want voor je het weet trek ik ook alweer te snel conclusies...

Citaat:
Ben ik het mee eens, al begrijp ik het standpunt van de topicstarter ook wel, dat je altijd en overal verwacht wordt op de hoogte te zijn van het nieuws. Ik lees zelf elke dag de belangrijkste berichten op nu.nl of ik hoor het op de radio. Meer dan dat verdiep ik me er niet in, of er moet echt een ramp zijn gebeurd ergens, dan wel. Ik hoef niet altijd het naadje van de kous te weten, hoofdpunten en -lijnen vind ik genoeg
Ik vind ook niet dat je van alles de ins en outs moet weten -hoewel ik het zelf wel heel interessant vind om me ergens helemaal in te verdiepen- maar, zoals jij al aangeeft, vind ik het wel belangrijk dat je mee kan praten over wat er speelt in de wereld. Als ik jou op dit moment vraag of je het optreden van D'66 in het Uruzgan-debat verstandig vond, verwacht ik wel dat je weet waarover ik het heb.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:29
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 07-02-2006 @ 22:34 :
Maar het is toch niet zo erg dat er mensen zijn die niet het nieuws volgen? Ik lig daar niet wakker van.
Dat ik er niet wakker van lig spreekt voor zich. Als mensen lekker alleen met zichzelf of de lokale gazet bezig willen zijn moeten ze lekker zelf weten. Maar of het erg is, is een andere vraag. Voor een fabrieksarbeider is dat niet erg, die heeft dat niet nodig (puur feitelijk gezien, zonder ergens denigrerend over te willen doen). Voor een student vind ik het wel noodzakelijk. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich.

Citaat:
Ik ben blij dat ik het zelf kijk, omdat ik het zelf belangrijk vind. Ik denk niet dat de wereld vergaat als er mensen zijn die niet het nieuws volgen.
Dat klopt. Ik denk wel dat het veel frustratie en ergernis zou schelen als meer mensen wél het nieuws zouden volgen, want nu maak ik het nogal eens mee dat ik mensen tegenkom die over vanalles beginnen te blaten zonder dat ze hun feiten kennen- die ze gewoon uit het Journaal hadden kunnen halen.

Citaat:
Je kan wel zeggen dat je het niet met haar eens bent en het zelf belangrijk vindt dat je het nieuws kijkt, maar het is toch niet gelijk af te keuren dat zij het zelf niet kijkt??
Nou ja, tot op zekere hoogte wel, vind ik. Ik vind het duiden op onverschilligheid en desinteresse en niet verder kijken dan je eigen neus (straat) lang is, en laat ik net aan die 3 dingen een hekel hebben. Met je kop in het zand steken en zeggen 'het is ver van m'n bed' bereik je ook niets.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2006, 00:59
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-02-2006 @ 20:58 :
Ja, maar moet je nagaan: nu zitten er mensen die toch er min of meer 'verstand' van hebben, die niet 30 jaar met hun kop in het zand hebben gezeten en een beetje opletten wat er in de actualiteit is. Kun je nagaan hoeveel érger het wordt als er dan ook nog eens mensen zonder kennis aan het roer gaan staan.

Trouwens, je snapte m'n punt best wel, maar het is natuurlijk altijd lekker om een beetje nutteloos gaan lopen schoppen...
Het is heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:07
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Als het een troost mag zijn. Ik ben niet zo op de hoogste van alles wat met actualiteit te maken heeft.

Ik zie het nieuws 's avonds laat 5 keer in de herhaling maar ik onthoudt er quasi niets van. Al vat ik het altijd wel in grote lijnen natuurlijk maar bv namen van politici kan ik absoluut niet bijhouden. En dat terwijl ik het niet eens oninteressant vind.

Al zou het heel wat helpen als ik de krant las ipv in de late uren voor de lichtbak te zitten.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 02:22
Verwijderd
Citaat:
Droyd schreef op 08-02-2006 @ 02:07 :
(...)

Al zou het heel wat helpen als ik de krant las ipv in de late uren voor de lichtbak te zitten.
Teveel voor een gezichtsbruiner zitten is sowieso niet goed
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:39
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-02-2006 @ 03:22 :
Teveel voor een gezichtsbruiner zitten is sowieso niet goed
Doe je nou dom of
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:40
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik kijk af en toe op www.nu.nl, televisie kijkt ik sowieso nooit. Soms hoor ik van mijn vriend of huisgenoten dat er iets is gebeurd, soms heb ik er helemaal niets van gehoord (dan voel ik me wel stom). Daarom probeer ik zoveel mogelijk op nu.nl te kijken om het toch bij te houden.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:56
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Tuurlijk is het geen schande als je het nieuws niet volgt. Dat is je eigen keuze.

Maar bedenk wel dat je algemene ontwikkeling en kennis nogal 'stil' blijven staan als je niet weet wat er elders in de wereld gebeurd.

Verder zul je vaak in situaties komen waar mensen een gesprek beginnen over iets dat pas geleden nog in het nieuws is geweest en waarschijnlijk vind je het niet leuk als je daar nooit over mee kunt praten.

Edit: Laat ook maar, mensen hebben exact hetzelfde al eerder gezegd. Ik moet leren om eerst topics door te lezen en dan te antwoorden.
__________________
the plastics

Laatst gewijzigd op 08-02-2006 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 11:16
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2006 @ 00:23 :
Als ik jou op dit moment vraag of je het optreden van D'66 in het Uruzgan-debat verstandig vond, verwacht ik wel dat je weet waarover ik het heb.
Ik ga maar niet overal op reageren, hoewel ik het op veel punten niet met je eens ben, over de intenties van de TS en de beargumentaties van haar en jou. Ja dat copy-paste is best irritant , moest ik ook op jouw post.

Ik vind het ook wel dom als mensen niet op de hoogte zijn van het belangrijkste nieuws, zoals bijvoorbeeld het Afghanistan-debat. Dat heeft toch wel een poosje het nieuws en de actualiteitenprogramma's beheerst, dus als je dan niet weet waar het over gaat, vind ik dat wel een gebrek aan belangstelling, wat ik dan ook afkeur. Oke, je hoeft van mij echt niet alle ins en outs te weten en welke minister precies wat wanneer zei etc., dat weet ik zelf ook allemaal niet. (Maar ik val in herhalingen )

Als ik op vakantie ben vind ik het trouwens heerlijk om geen nieuws te horen/zien/op te nemen wat dan ook. Dan ben ik weg uit m'n dagelijkse leven en met totaal andere dingen bezig. Dan hoef ik niet te weten wat er nou weer allemaal voor (nare) dingen zijn gebeurd in de wereld. Dan wil ik lekker ongestoord van m'n vakantie kunnen genieten. En dat nieuws 'haal ik dan wel weer in' als ik terug kom.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 11:41
Valentine
Avatar van Valentine
Valentine is offline
ik heb geen televisie thuis dus al zou ik het willen... om nou elke dag bij de buurvrouw te zitten. op internet staat het wel en daar lees ik ook wel vaak en ik lees ook wel de krant, maar ik snap het wel als mensen het niet willen zien/weten, al mis je wel een hoop.
__________________
A veces ángel, a veces demonio, pero siempre yo...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 00:57
Verwijderd
Ik vind het eigenlijk ook niet prettig om telkens maar weer slecht nieuws te lezen. Dat verpest m'n stemming (die vaak toch al niet goed is) soms ook wel.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 01:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
12Trix schreef op 18-02-2006 @ 01:57 :
Ik vind het eigenlijk ook niet prettig om telkens maar weer slecht nieuws te lezen. Dat verpest m'n stemming (die vaak toch al niet goed is) soms ook wel.
Ik heb daar meestal geen last van, maar in sommige gevallen heeft het inderdaad wel m'n stemming verpest. Zoals die keer dat ik in de Volkskrant las over een psychiater die zeven vrouwen behandelde die sexueel misbruikt waren, die vrouwen allemaal verkrachtte en er vanaf kwam met een voorwaardelijke straf én z'n beroep uit mocht blijven oefenen!

Maar meestal laat ik mij/mijn dag door de krant of het nieuws niet van slag brengen. Als je dat toestaat, heb je namelijk geen leven meer. Je moet er nu eenmaal aan wennen dat de wereld verrot is en dat daar maar weinig aan gedaan kan worden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 04:12
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 18:43 :
Is het een schande om geen nieuws te volgen?
Nee, maar dan mag je ook niet stemmen
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 06:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
nee hoor, dat is geen schande.

voor kinderen van 10 zonder stemrecht dat is.

voor een volwassene die kan en mag stemmen, vind ik t eerlijk gezegd best dom als je nergens van op de hoogte bent.

Dan zou je op 1 januari 2002 ook zoiets gehad hebben, van, 'what te fuck komt dr nu uit de geldautomaat.... '...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 08:50
Papillonne
Avatar van Papillonne
Papillonne is offline
In ons land zijn we gezegend met een grote mate van vrijheid van meningsuiting en daarom vind ik dat iedereen lekker moet doen waar hij zelf zin in heeft.

Zelf ben ik heel erg geinteresseerd in politiek en actualiteit (ga ook politicologie studeren) dus ik kijk elke dag het journaal en lees de krant. Ik vind dit belangrijk voor mijn eigen ontwikkeling, voor het besef dat er meer is dan mijn huis/school/de kroeg, we leven op een wereld met meer dan 6 miljard mensen (of meer inmiddels?) en ik wil mezelf niet beperken tot informatie over mijn eigen regio. Daarin speelt mee dat reizen mijn grote passie is en ik dus graag beelden en informatie ontvang over andere gebieden. Helaas is het nieuws dan wel vaak negatief (weet ik dus waar ik NIET naar toe ga voorlopig ). Wat dat betreft zou ik wel graag vaker positieve berichten in het journaal geplaatst zien.

@TS: als jij geen zin hebt om op de hoogte te blijven van de actualiteit, doe je dat toch lekker niet. Ik vind het echter wel een gemiste kans om jezelf te verrijken en te ontwikkelen tot iemand met een kritische blik, met de mogelijkheid te relativeren (HEEL belangrijk: kleine problemen zoals liefdesverdriet ed. zijn opeens stukken minder dramatisch als je een aardbeving in Pakistan op tv ziet) en bovendien de mogelijkheid interessante gesprekken met anderen te voeren. Als je wilt kun je je hele leven over het weer praten, maar ik weet niet hoe interessant je dat zelf vindt?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 20:02
Nictel
Nictel is offline
Als je de actualiteiten niet wil volgen omdat je niet ben geintresseerd in de wereld, ok niet iedereen hoeft alles te weten.

Maar probeer op z'n minst de grootste onderwerpen te volgen, als er een terroristische aanslag is geweest is in Londen en je komt bij een vriendin van wie de ouders in Londen zitten en je zegt "Heey hebben je ouders het naar hun zin?". Kan voor erg pijnlijke momenten zorgen.

Doe het voor jezelf! Lijkt me erg fijn om te weten als er vogelgriep heerst en jij denkt dat je alleen een beetje verkouden ben.

Bovendien heb je wat meer om over te praten dan wat de buurvrouw deed gisteravond en dat leuke topje dat je gezien hebt.

Oh en je weet dat je geen mening kan geven over dingen die je niet weet, je vind het dus niet erg om zelf totaal geen mening te hebben?
Dat vind ik een stuk kwalijker dan het nieuws niet volgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren?
Hongaar
456 07-11-2005 14:40
Verhalen & Gedichten Johannes de Doper [Komedie]
Green Day
11 15-08-2005 16:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie De Draak vs God [Openbaring van vragen]
Kazanka
73 07-10-2003 11:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn had toch gelijk!!!!!
suze02
98 15-06-2002 15:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.