Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2011, 21:38
lena3
lena3 is offline
Wie heeft er ook een VWO advies met de Cito toets gehad (en intelligentietoets was 125), maar toch van zijn/haar leerkracht het advies VMBO-T, hooguit Havo gekregen?
Moet een keuze maken voor min kind maar weet nu niet goed welke.
En wat is het uiteindelijk geworden en hoe bevalt het?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2011, 22:30
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
De citotoets is slechts een momentopname en minder representatief dan de algehele beoordeling en dus advies dat de leraar meegeeft. Gezien de hoge cito score zou ik er in dezen wel voor kiezen je kind in een Havo/VWO brugklas te laten plaatsen. Pas in het tweede jaar (bij sommige scholen zelfs derde) komt het kind dan definitief op een bepaald niveau. Ook is het aan te raden voor een scholengemeenschap te kiezen, mocht het dan niet lukken op Havo of VWO is er altijd nog een mogelijkheid tot het terugstappen naar VMBO-TL zonder dat het kind naar een nieuwe school moet en dus opnieuw aan de omgeving moet wennen.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 07:06
Verwijderd
ik zou dan toch voor vmbo tl gaan...
er zijn zoveel mensen die terugzakken van havo naar vmbo, en na mbo 4 kun je altijd opstromen naar hbo...
daarbij komt dat de citotoets idd maar een momentopname is en je kunt dus beter kijken naar de hele schooltijd van het kind dan die 3 toetsdagen...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 12:08
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Waarom direct TL? De citoscore laat zien dat het kind de kennis wel bezit maar het advies geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij iets als concentratie of inzet zit. Wie weet gaat het wel heel goed op de middelbare, wanneer het kind dan Havo kan kost het een jaar extra om dat via TL te doen.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 14:07
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
De citotoets is slechts een momentopname en minder representatief dan de algehele beoordeling en dus advies dat de leraar meegeeft.
Maar je haalt niet "toevallig" een hoge score. Mij klinkt dit als een kind dat veel kan/een hoge intelligentie heeft, maar dat het er niet uitkomt. En het kan dat dit op de middelbare ook zo is/blijft, maar het kan óók dat het kind daar ineens wel uitgedaagd wordt. Als je hem/haar meteen op vmbo-t zet, dan benut je die 'kans' niet - de kans dat hij/zij zich prima op havo of vwo kan redden (want vmbo-t zal opnieuw geen uitdaging bieden). Ik zou inderdaad voor brugklas havo/vwo gaan, en past hij/zij daar dan nog niet/wordt hij/zij nog niet gemotiveerd oid, dan is het óf doorstromen naar havo óf afzakken naar vmbo-t. En misschien alsnog vwo (want ik denk dat de intelligentie er dus echt wel voor is, maar de basisschool is ontzéttend saai als die intelligentie er is en dan kan het vrij makkelijk tot nietsdoen/verveling/lage inzet leiden).

Maar ik denk dat het ook belangrijk is wat het kind zelf vindt. Als hij/zij nu al een instelling heeft van 'ik ga wel vmbo-t doen, lekker makkelijk' dan wordt het geen vwo'er.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 14:25
lena3
lena3 is offline
Dank jullie wel voor het 'meedenken'.
Zojuist nog even aan de leerkracht gevraagd wat de reden is om niet de Cito aan te houden. Het antwoord was o.a. dat mijn kind 'dromerig' is en niet erg zelfstandig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 17:26
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Maar je haalt niet "toevallig" een hoge score.
Daarom zei ik ook het volgende:

Citaat:
De citoscore laat zien dat het kind de kennis wel bezit maar het advies geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij iets als concentratie of inzet zit.
Wat zojuist door de TS wordt bevestigd met 'dromerig' (= problemen met concentratie).
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 10:17
lena3
lena3 is offline
Hallo allemaal,
Ik wil jullie even laten weten dat we gekozen hebben voor de kansklas Havo/VWO op een scholengemeenschap, zodat ,als het niet gaat lukken,(zoals MiBe al schreef), er altijd terug gegaan kan naar een lager niveau, zonder van school te veranderen.
Dank jullie wel voor de adviezen!

Laatst gewijzigd op 31-03-2011 om 12:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.