Oud 03-08-2008, 18:14
Verwijderd
Toch wel een essentieel onderdeel, n'est ce pas? Je verhaal is af, tot in de puntjes... en dan moet er eigenlijk nog een titel boven. Hoe bedenk je een titel? Moet het terugkomen als citaat in je verhaal? Moet het een filosofische grondslag hebben, zodat de lezer moet nadenken waarom het zo heet? Moet er een woordgrapje in zitten? Mag het een citaat van iemand anders zijn?

Mijn boek is af. Het enige wat nog mist is de titel. Moeilijk, moeilijk. Daarom deze overpeinzingen.

- Hoe bedenken jullie titels? Wat voor overwegingen laat je meespelen?
- Wat is de mooiste boektitel die je kent, en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2008, 18:18
Verwijderd
TS begint weer eens
Meestal heb ik wat meer filosofischere titels (een verhaal van mij dat geheel in briefjes en smsjes verteld wordt heet 'In memo' bijvoorbeeld), maar ik heb nu een verhaal dat een titel moet hebben die aangeeft dat welk pad je ook neemt, je toch uiteindelijk met ongeveer hetzelfde uitkomt. Zoals in Special Topics in Calamity Physics zo mooi staat:
Citaat:
To this day, I’m not sure how or why I said it. Perhaps it was one of those uncanny occasions when it isn’t really you speaking, but Fate, who intervenes every so often to make sure that, rather than you choosing the easy road, recently paved, with clearly labelled street signs and maple trees, she, with the cruelty of drill sergeants, dictators and office personnel, makes certain you stick to the dark, thorny path she’s already laid out for you.
Maar ja, om dat nou als titel te nemen.

Ik heb mijn verhaal al nagespeurd naar letterlijke citaten die leuk zijn, maar daar zijn niet echt goede voorbeelden voor. Er is ook niet echt een symbool dat als titel leuk is.
En mijn inspiratie laat me momenteel flink in de steek. Zijn er nog meer manieren om een titel te verzinnen?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 18:43
Verwijderd
Ik zag gisteren in de boekwinkel een boek met de titel 'A short history of tractors in Ukraine'. Maakte me wel nieuwsgierig omdat het suf klinkt en daarom gelijk boeiend is.

Zelf heb ik geen boek, maar ik heb wel verhalen met titels. Ik heb wel wat titels waar ik blij mee ben: 'Nee! Alsjeblieft, geen reisverhaal!', 'Adriaan Nederlof en zijn broer', 'Die middag in Dry Arse City', 'Dokter, ik ben een worstje', 'Edgar en de wederkerige ui', 'Joris en zijn wonderlijke navel', 'Ridderslacht' en 'Zo is Geert niet'.

Ik denk dat de grote lijn is dat ik een naam in een titel leuk vind, en dat er ook iets raars, opmerkelijks of grappigs in moet zijn. Ik weet niet echt meer goed hoe ik aan die titels kom. Volgens mij verzon ik ze voordat ik kon schrijven.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 18:54
Verwijderd
Heb je ook nog serieuze titels?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 19:17
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik kies de titels van mijn verhalen wel zelf, maar meestal laat ik ze verzinnen Mn zus en vriendin hebben meestal titels waar ik nooit op zou komen, maar die onwijs goed verzonnen zijn. Ik hou niet zo van standaard titels, maar het enige verhaal dat op letteren staat van mij heeft wel een standaard titel
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Heb je ook nog serieuze titels?
Ja, maar die vind ik zelf dus minder interessant.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 22:43
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Ik ben héél slecht met titels bedenken, voor factie en fictie.

Ze zijn te lang of veel te kort. Hebben amper iets te maken met een stuk of geven te weinig informatie (verhaal over een blinde tiener alleen maar 'blind' noemen). Met factie ben ik wel iets beter mee want dan heb je enig houvast door het genre.

Mooie boektitel.. ik vind A short history of nearly everything (zo heet het geloof ik) heel interessant klinken, ook al weet ik al wat het inhoudt. Je zou er echt van alles onder kunnen laten schuilen. (wat een hoop werkwoorden achter elkaar).
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 22:56
wup
wup is offline
Citaat:
Ik zag gisteren in de boekwinkel een boek met de titel 'A short history of tractors in Ukraine'. Maakte me wel nieuwsgierig omdat het suf klinkt en daarom gelijk boeiend is.

Precies ook de reden dat ik het boek kocht ( hij viel trouwens erg tegen) en dat ik laatst met ' The revenge of the unsinkable rubber ducks' in mijn handen stond. Maar dat werkt misschien niet echt als je een serieus verhaal hebt. In dat geval vind ik het juist erg leuk om halverwege het verhaal er eens achter te komen waarom een boek heet zoals het heet. Het hoeft van mij niet te veel weg te geven, maar moet nieuwsgierigheid wekken..
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 00:06
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ga je het opsturen? Vaak bedenkt de uitgever de uiteindelijke titel.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 00:11
Verwijderd
Citaat:
Ga je het opsturen? Vaak bedenkt de uitgever de uiteindelijke titel.
Is dat zo? Hmm, dat is nieuw voor me.
Ik wil zo graag een mooie titel

Maar ook een algemene discussie over titels, dus kom op!

Ik zag een boek in de winkel liggen en dat heette 'The Book Thief', dat klonk wel heel interessant. Dat soort titels vind ik leuk. Verder vind ik Special Topics in Calamity Physics vrij geniaal, en houd ik van titels als 'de wereld van Sofie' omdat die ambigu zijn. Heel fijn
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 00:14
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Van de koele meren des doods <3
Maarja, dat bestaat dus al. Bummer.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 00:28
Verwijderd
Dat soort titels, ja. Heerlijk. Ik vind het ook altijd frustrerend.

Ik las ook ergens 'Mevrouw Verona daalt de heuvel af'. Dan ben ik ook altijd benieuwd wat voor boek dat is. Veelbelovende titel in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 12:55
Kryptonite
Avatar van Kryptonite
Kryptonite is offline
Ik vind "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" toch wel de mooiste titel ooit. Zo mooi dat ik het boek niet eens durf te lezen; ik ben bang dat het me teleur zal stellen.
__________________
Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor? - Tutto il meglio è già qui, sotto le stelle del jazz
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 17:13
Krynn
Krynn is offline
Kryptonite zegt 't verdorie net voor mij...die titel had ik net in m'n hoofd zitten toen ik m'n reply ging tikken. Een titel moet iets moois beloven, ambigu zijn, iets zwierigs hebben of iets grappigs, en bij gebrek daaraan, gewoon zo goed mogelijk de lading dekken.

Of nou ja, gewoon...'t is maar in hoeverre je je lezers sturen wil? Als je je dat bedacht hebt weet je of je 'm vaag/idioot houden wil (en dan doe je gewoon ezeltje prik oid) of juist niet (en dan ga je je verhaal voor jezelf samenvatten tot wat voor jou de essentie is, en dat is dan je titel).
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 17:36
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Ik vind "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" toch wel de mooiste titel ooit. Zo mooi dat ik het boek niet eens durf te lezen; ik ben bang dat het me teleur zal stellen.
Oh dat moet bij dat boek echt geen reden zijn om het niet te lezen. Het is echt prachtig en de filosofie achter die zin komt meerdere malen ter sprake in het boek .

Net zoals Mevrouw Verona daalt de heuvel af, die stelt ook echt niet teleur.

Verder ben ik ook altijd wel gek op vage titels en speelt dat altijd wel mee of ik een boek ga kopen. Ik vind wel dat het een titel moet zijn die ergens op slaat en niet zomaar omdat het cool klinkt. Het hoeft niet letterlijk terug te komen, zeker niet als het niet op het goede moment terug komt maar als je het boek uit hebt vind ik wel dat je moet denken van "hmmm begrijp ik nu waar die titel in hemelsnaam op slaat of niet?") Het moet op de een of andere manier natuurlijk uit het verhaal naar voren komen, niet te geforceerd zijn en mensen aanspreken. Grapjes in een titel zijn leuk maar hoeven zeker niet. Een titel van 1 woord kan veel pakkender zijn dan een pretentieus gekozen lange zin)

Bekend maar daarom niet minder gaaf, bijzonder of mooi:

- A heartbreaking work of staggering genius ("Hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit", ik weet niet of de NL of ENG titel briljanter is?)
- You shall know our velocity ("U zult versteld staan van onze beweeglijkheid", same story als bovengenoemde en trouwens ook dezelfde auteur)
- The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time ("het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht", spreekt voor zich, maar in het engels leuker)
- Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? (niet omdat het zo mooi en gaaf bekt, maar omdat je denkt eh wtf waar moet dit over gaan?)
- Tout les hommes sont mortels ("Alle mensen zijn sterfelijk" bij de ene vertaling, en "Niemand is onsterfelijk" bij een andere. Mooi omdat het je met beide voeten op de grond zet)
- The man who mistook his wife for a hat ("De man die zijn vrouw voor een hoed hield" haha denk ik dan)
- La possibilité d'une île ("De mogelijkheid van een eiland" gaaf omdat je het niet begrijpt als je het boek niet hebt gelezen)

Mensen als Mark Haddon, Michel Houellebecq, Dave Eggers, Milan Kundera, DBC Pierre, James Frey hebben mijn aandacht in de eerste plaats vaak getrokken door hun bijzondere titels, en ik moet zeggen dan hun boeken me nooit zijn tegengevallen.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.

Laatst gewijzigd op 06-08-2008 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 23:41
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
De titel van een boek kan best al een afknapper zijn. Vooral een titel met namen erin zal me niet snel aanspreken, maar ik houd dan sowieso ook niet van namen in een boek. Meestal koop ik tweedehands boeken die me van tevoren weinig zeggen, dus dan ga ik vooral af op de kaft. Doorgaans is het ook wel een succes: Jugend ohne Gott, Die Stunde der falschen Triumphe, La bête humaine, etc.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 21:57
Zozozo
Zozozo is offline
Citaat:
Mensen als [...] Michel Houellebecq,[...]hebben mijn aandacht in de eerste plaats vaak getrokken door hun bijzondere titels,
Hmm, moet zeggen dat ik titels als Elementaire Deeltjes en Platform niet bijzonder vind. Mogelijkheid van een Eiland was beter, maar geenszins geniaal. Verder wel erg sterke boeken hoor .

Qua boektitels vind ik Remco Campert erg sterk. Het leven is verrukkulluk, Tjeempie! of: Liesje in Luiletterland etcetera. Dat klinkt toch al een stuk toffer dan De ontdekking van de hemel, om maar iets te noemen. Dat is meteen weer zo bombastisch.

Ikzelf zou kiezen voor iets lekker bizars. Zoals het eerder in het topic voorbijgekomen 'A short history of tractors in Ukraine', dat is gewoon geniaal. Of 'De geschiedenis van mijn kaalheid', ook schitterend gekozen. Niet te ingewikkeld, geen moeilijk-klinkend oudnederlands, niet gewoon de (voor)naam van de hoofdpersoon... het is me wat.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 23:06
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Zozozo: dat soort titels vind ik juist helemaal niet mooi... ik kan niet tegen dingen zoals "verrukkulluk" of "tjeempie". Persoonlijk vind ik dus Elementaire Deeltjes, De ontdekking van de hemel, Van de koele meren des doods en Nooit meer slapen (!) veel mooier.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-08-2008, 00:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Qua boektitels vind ik Remco Campert erg sterk. Het leven is verrukkulluk, Tjeempie! of: Liesje in Luiletterland etcetera.
Ik wil die vent een blauw oog slaan met een woordenboek.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 00:12
lapzwans
lapzwans is offline
De geschiedenis van mijn kaalheid is echt een boek wat ik ben gaan lezen omdat ik de titel zo geniaal vond
Ik hou geloof ik ook van bizarre titels, die door hun bizarheid nieuwsgierig maken. Ik vind de helaasheid der dingen ook een geweldige titel, maar een docent van me weigerde juist om dit boek te lezen omdat hij de titel zo afschuwelijk vond. Grappig wel, hoe dat verschilt.
__________________
shut up! I'm dreaming
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 05:00
Zozozo
Zozozo is offline
Citaat:
Ik wil die vent een blauw oog slaan met een woordenboek.
Dat is nou jammer. Een beetje meer open-minded mag sowieso wel, maar ik weet niet of je beide boeken gelezen hebt? Neem nu Het Leven is Verrukkulluk - een boek dat één dag uit het leven van wat Amsterdamse flierefluiters beschrijft. Ze doen niks, lopen wat door het Vondelpark, drinken wat biertjes, praten met wat meisjes - welhaast een ultieme lichtzinnigheid. En de titel vult perfect de hele air van 'carpe diem' die het boek over zich heen heeft aan; het doen wat je maar wil zolang je er maar gelukkig van wordt, het nergens moeilijk over doen. Kortom: het leven is verrukkulluk, en waarom zou je het ook zo moeilijk schrijven? wat maakt het uit?

Pijnlijker vind ik trouwens wel 'Het Gangster Meisje', tenminste, in de druk die ik heb - maar ik geloof dat hij tegenwoordig wel correct als 'Het Gangstermeisje' wordt uitgegeven. Waren de spellingsregels vroeger anders of is dit gewoon een pijnlijke fout geweest van Campert en uitgeverij?


Citaat:
@ Zozozo: dat soort titels vind ik juist helemaal niet mooi... ik kan niet tegen dingen zoals "verrukkulluk" of "tjeempie". Persoonlijk vind ik dus Elementaire Deeltjes, De ontdekking van de hemel, Van de koele meren des doods en Nooit meer slapen (!) veel mooier.
Nooit meer slapen is inderdaad wel een schitterende. Niet zozeer een titel die lonkt in de boekwinkel, maar na het lezen kon ikzelf geen passender titel bedenken. Van de koele meren des doods is véél te zwaarmoedig in mijn ogen. Wel mooi, dat wel, maar met weinig aantrekkingskracht.

Citaat:
De geschiedenis van mijn kaalheid is echt een boek wat ik ben gaan lezen omdat ik de titel zo geniaal vond
Ik hou geloof ik ook van bizarre titels, die door hun bizarheid nieuwsgierig maken. Ik vind de helaasheid der dingen ook een geweldige titel, maar een docent van me weigerde juist om dit boek te lezen omdat hij de titel zo afschuwelijk vond. Grappig wel, hoe dat verschilt.
De Helaasheid der Dingen vind ik wel intrigerend. Heb het boek zelf niet gelezen, maar zo'n neologisme spreekt me wel aan. De Helaasheid, het klinkt een beetje triest. Alleen dat 'der', het klinkt wel mooi in de titel maar het heeft misschien ook iets té oubolligs over zich heen. Is het een goed boek? Was wel genomineerd voor de AKO-litprijs als ik me niet vergis toch? Vreemd dat het dan geweigerd wordt door een docent.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 09:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind De ontdekking van de hemel juist een prima titel, het past bij het boek en het mag dan wel bombastisch zijn, maar dat past er eigenlijk ook wel bij.
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht is inderdaad ook geniaal<3

Verder let ik eigenlijk nooit zo op titels, de helft van de tijd weet ik niet eens hoe het boek heet dat ik aan het lezen ben.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 12:56
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
De Helaasheid der Dingen vind ik wel intrigerend. Heb het boek zelf niet gelezen, maar zo'n neologisme spreekt me wel aan. De Helaasheid, het klinkt een beetje triest. Alleen dat 'der', het klinkt wel mooi in de titel maar het heeft misschien ook iets té oubolligs over zich heen. Is het een goed boek? Was wel genomineerd voor de AKO-litprijs als ik me niet vergis toch? Vreemd dat het dan geweigerd wordt door een docent.
Het is geschreven door een Vlaamse auteur die geloof ik wel erg met taal en woorden bezig is dus hoe oudbollig het ook mag klinken voor ons Nederlanders, het past wel bij hoe hij schrijft vind ik. Het was trouwens Mevrouw Verona daalt de heuvel af die genomineerd was (ookal genoemd en geroemd in dit topic ). Geheel onterecht verloren als het aan mij ligt, maarja de AKO literatuurprijs is dan ook behoorlijk commercieel en dus wint Grunberg .

Trouwens, in snap wel dat je Platform geen trekkende titel kan vinden, maar aan de andere kant vind ik het juist ook wel pakkend omdat het niet echt zegt waarover het gaat en dat juist ook boeiend kan maken ofzo. Uiteraard kunnen vertalingen naar het Nederlands de titel soms een stuk minder mooi maken. Les Particules Élémentaires klinkt al veel mooier (volgens mij als Atomised vertaald in het Brits hoe lelijk klinkt dat) en zowel De mogelijkheid van een eiland als La possibilité d'une île vind ik mooi. Al is het alleen maar omdat ik dan wil weten waarom je in godsnaam een boek zo'n ingewikkelde titel zou geven. En bij Houellebecq vind ik het niet pretentieus om het boek boeiender of intellectueler te laten klinken ofzo, het komt er gewoon echt op neer.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 13:31
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
A.F.Th. van der Heijden had de AKO gewonnen toen Dimitri Verhulst ook genomineerd was. Heb vooralsnog uit alle genomineerden van dat jaar alleen het boek van Verhulst gelezen, maar dat was inderdaad prachtig.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 13:49
Larry Flint
Larry Flint is offline
Huh ja je hebt helemaal gelijk. Toen was dat gedoe nog met Grunberg en van der Heijden die elkaar zo graag mogen haha. Nouja in ieder geval, dat vind ik ook onterecht van hij is ook een kwal .

Oh en ik zie nu ook dat Dimitri Verhulst in 2006 wel genomineerd was met de Helaasheid der dingen. Weer wat geleerd!
__________________
All I'm guilty of is bad taste.

Laatst gewijzigd op 09-08-2008 om 13:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2008, 17:47
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Elementaire deeltjes vind ik juist een prachtige titel. Maar vooral omdat dat heel wetenschappelijk klinkt en dat is gaaf.

Ik vind de titel 'Het verzuim van de dood' ook erg mooi.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 15:34
lapzwans
lapzwans is offline
Ook een geweldige titel vind ik Hoe de soldaat de grammofoon repareert. Omdat het vreemd is en daardoor nieuwsgierig maakt.
__________________
shut up! I'm dreaming
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 16:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En "De regenboog heeft maar acht kleuren"
Hartverscheurend als je het boek kent, maar sowieso erg mooi gevonden.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 14:03
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik had vandaag gezien: Tom is dood.
Zo simpel en raak, dat ik het boek meteen wilde lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ik zoek de titel van een boek
Heksjuh
1 04-04-2008 21:19
Verhalen & Gedichten Ik zoek de titel van een boek...
Kryptonite
7 14-04-2007 11:20
Verhalen & Gedichten Zoek de titel van een boek.
Mrasz
4 25-08-2006 16:51
Verhalen & Gedichten Weet iemand de titel van dit boek?
Verwijderd
7 25-11-2005 10:51
Verhalen & Gedichten Ik zoek de titel van het boek...
Muchacha
7 30-10-2005 14:06
Verhalen & Gedichten Op zoek naar een boek
Orpa
3 28-07-2003 00:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.