Oud 09-01-2009, 18:17
Godsgift
Godsgift is offline
Hallo allemaal!

Voor mijn afstudeeronderzoek Psychologie heb ik een vragenlijst opgesteld die ik moet afnemen bij een groot aantal Turkse en Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar.

Heel kort gezegd gaat het onderzoek over opvattingen die jongeren hebben over bepaalde gezondheidsgedragingen.

Dus ik heb jullie hulp nodig! Via de onderstaande link kun je de online versie van de vragenlijst invullen. Meedoen is geheel anoniem. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten en je helpt me er enorm mee.

Alvast bedankt!

Link vragenlijst: https://www.surveymonkey.com/s.aspx?...jSJaZCUg_3d_3d
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2009, 19:05
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
De eerste vraag vind ik te onzinnig voor woorden (al klopt dat niet, omdat ik er met eerder genoemde zin toch woorden voor heb, maar goed),
...dus ik heb 'm niet ingevuld
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 19:45
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Hoe weet ik nou wat voor eigenschappen jongeren hebben die regelmatig alcohol drinken,, vrij veel mensen drinken regelmatig (wat is regelmatig, 5 glazen per dag of 5 glazen per week) alcohol en die zijn allemaal verschillend

Verder vond ik vraag 7 ook een beetje moeilijk in te vullen en ben ik gestopt
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 20:27
Godsgift
Godsgift is offline
Het is een wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst, dus je kunt het niet echt onzinnig noemen. Maar alsnog bedankt voor jullie opmerkingen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 10:53
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja 'wetenschappelijk gevalideerd' is een weinig zeggend etiket, 'hóe dan' is mijn volgende vraag automatisch. Ik wilde ook afhaken bij de eerste vraag, simpelweg omdat ik 'm niet weet in te vullen. Wat is 'regelmatig' en is dat dan 'heel veel' alcohol of twee glazen? En zelfs als je dat weet te speciferen, weet ik geen 'eigenschappen' aan iemand toe te bedelen die 'regelmatig' alcohol drinkt.
Maar wilde de lijst toch nog een kans geven en heb bij de eerste twee vragen overal 'een beetje' ingevuld. Zou ik dus verder niet te veel waarde aan hechten. Maar dat is simpelweg, omdat ik iemand die regelmatig alcohol drinkt niet zie als een bepaald type persoon.
Verder staan spelfouten in je vragenlijst een beetje slordig. Maar misschien zijn die ook wetenschappelijk gevalideerd.

Succes ermee verder.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 11:32
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Ingevuld en eens met hierboven. Ik heb in de op- en aanmerkingn het volgende gezet:

Citaat:
Een bepaalde handeling kan dom/slim/cool/egoïstisch/etc. zijn, maar dat betekent niet dat de persoon die de handeling uitvoert die eigenschappen ook heeft. Daarom heb ik bij de eigenschapvragen vrijwel overal 'een beetje' ingevuld.
Ook vind ik het moeilijk de laatste vragen over roken in te vullen, aangezien ik niet rook.
Ten slotte is 'regelmatig' nogal een vaag begrip.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 17:24
brands
Avatar van brands
brands is offline
Done,

Soms had je de vragen moeten omdraaien en dan afhankelijk van het antwoord de volgende serie vragen laten komen. Aangezien ik niet rook of alcohol drink dan vind ik die vragen een beetje zinloos.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 18:19
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm ja, die validatie is leuk, maar ik vind het inderdaad kut om in te vullen, dan soort dingen kun je niet weten op basis van één type gedrag. Ik hoop dat je spreiding voldoende zal zijn om iets over de resultaten te kunnen zeggen.

Overigens, psychometrische eigenschappen kunnen ook veranderen over de tijd. Ik weet niet wanneer deze vragenlijst gevalideerd is, maar hoe meer een construct onderhevig is aan de invloeden van tijd en maatschappelijke verandering, hoe sneller je je instrumenten opnieuw zult moeten valideren. Dat geldt voor alle psychologische tests, ook al gaan wetenschappers daar vaak niet al te nauw mee om.

Ik vind de afwisseling tussen 3- en 5-punt likert schalen trouwens flink irritant, evenals veranderingen van labels.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 15:22
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Het lijkt mij handig als je neutraal en geen mening in de vragen verwerkt. Bij sommigen kun je gewoon geen mening opbouwen over het drankgedrag alleen...

Verder vind ik de vragen neigen naar het soort dat mensen algauw sociaal-wenselijk gaan invullen. Misschien dat je daar ook nog eens naar kunt kijken?
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 21:51
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Wat bedoel je precies met opleidingsniveau? hoogstgenoten of waar je op het moment mee bezig bent?
Wat versta je onder 'regelmatig'?
Optie 'neutraal' oid mist nog bij de vraag "Kun je aangeven in hoeverre jij de onderstaande eigenschappen vindt passen bij iemand van jouw leeftijd die regelmatig alcohol drinkt?" en ook kun je de antwoorden op verschillende manieren interpreteren: vind je dat egoïstisch helemaal niet bij zo iemand past omdat je hem juist sociaal vind of omdat je de hele term compleet irrelevant vind?
"In hoeverre lijk je op dit persoon?" <- hoe weet je dat iemand deze naar waarheid zal antwoorden (sociale wenselijkheid) en kán antwoorden? (realistisch zelfbeeld)
Alcoholgebruik: wat is soms? wat is regelmatig?

En toen ergerde ik me te veel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Enquête: afstudeeronderzoek
sarah1991
2 07-05-2012 20:58
Algemene schoolzaken Respondenten gezocht voor mijn afstudeeronderzoek!
LisaO
0 02-04-2012 13:40
Levensbeschouwing & Filosofie Cerberus: dmv. een game Mars verkennen <-hulp nodig met afstudeeronderzoek
hansolo
2 19-07-2010 22:17
Algemene schoolzaken Op zoek naar 16, 17, 19 en 20 jarigen voor afstudeeronderzoek
mayo186
0 16-07-2010 17:41
Studeren Afstudeeronderzoek
Klaas Boomers
5 09-06-2010 18:38
Algemene schoolzaken Afstudeeronderzoek taalcursus en stage in Spanje
Reve
1 15-01-2008 19:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.