Oud 15-09-2018, 20:29
koenvdb
koenvdb is offline
Ik woon al een paar jaar in het buitenland (Wit-rusland) en eindig volgend jaar de middelbare school.

Het systeem hier is natuurlijk anders en ik zou graag willen weeten wat ik moet doen om een bachelors degree in Nederland te krijgen.

In het wit-russische onderwijssysteem studeer je 11 jaar lang, net als HAVO. Maar betekent dat dat ik hetzelfde moet doen als een HAVO student als ik universitaire opleiding zou willen doen? (Een extra jaar zover ik weet)

Ik begrijp ook niet echt wat het verschil tussen HBO en WO is, kan ik gewoon een Bachelors degree met HBO krijgen?

Ik weet echt niet in welke richting ik moet gaan en wat ik daar voor zou moeten doen. Ik zou graag een bachelordiploma zo snel mogelijk halen. Als het mogelijk is om een met HBO te krijgen, dan zou ik dat liever doen dan een extra jaar + WO.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2018, 09:09
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
De ingangseisen voor een opleiding verschillen per opleiding. Stap 1 is een opleiding kiezen, en bij de universiteit opvragen wat de eisen zijn als buitenlandse student. Daarna moet je je wit Russische diploma laten erkennen.
Zie ook hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...en-of-erkennen
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 16-09-2018, 10:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Een Hbo-opleiding is een opleiding met de bachelorgraad als hoogst haalbare graad. In het WO kun je na de bachelorgraad een mastergraad halen en daarna nog promoveren, waarbij je de doctorsgraad (PhD-graad) behaalt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-09-2018, 11:47
koenvdb
koenvdb is offline
Citaat:
Een Hbo-opleiding is een opleiding met de bachelorgraad als hoogst haalbare graad. In het WO kun je na de bachelorgraad een mastergraad halen en daarna nog promoveren, waarbij je de doctorsgraad (PhD-graad) behaalt.
Kan je dan gewoon met HBO in een universiteit studeeren? En het enige verschil is het limiet? Ik had nog gehoord dat het ervaring ook een beetje anders is.

Maar HBO lijkt dan wel het beste plan hier, anders zou ik een extra jaar moeten doen voor niets.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2018, 12:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Kan je dan gewoon met HBO in een universiteit studeren?
Als je HBO-bachelor goed aansluit bij de te volgen universitaire studierichting wel.

Citaat:
Ik had nog gehoord dat het ervaring ook een beetje anders is.
Een Hbo-opleiding is meer praktijkgericht, terwijl een universitaire opleiding meer theoretischer gericht is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-09-2018, 12:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Kan je dan gewoon met HBO in een universiteit studeeren? En het enige verschil is het limiet? Ik had nog gehoord dat het ervaring ook een beetje anders is.

Maar HBO lijkt dan wel het beste plan hier, anders zou ik een extra jaar moeten doen voor niets.
Als je HBO hebt gedaan kan je met je propedeuse soms instromen naar het eerste jaar van de universiteit, of kan je na het behalen van je HBO Bachelor een WO Master gaan doen. Voor je aan deze master begint moet je vaak nog wel extra vakken of een schakeljaar (pre-master) doen.

HBO is praktischer, het een typische HBO opleiding duurt 4 jaar, waarin je veel praktische opdrachten doet en ook stage loopt. Een WO studie vraagt meer zelfdiscipline, men verwacht dat je zelfstandig kunt studeren, en je hebt dus vaak ook minder begeleiding/ minder verplichte colleges. Een universitaire bachelor duurt 3 jaar, daarna kan je nog een 1 of 2-jarige master volgen aan de universiteit.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-09-2018, 12:56
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Op https://www.studyinholland.nl/education-system vind je meer informatie over het hoger onderwijs in Nederland. De Engelse vertaling van universiteit (wo-opleidingen) is research university en de Engelse vertaling van hogeschool (hbo-opleidingen) is university of applied sciences.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Een jaar High School America
xeva
39 16-08-2012 13:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.