Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2004, 20:43
Verwijderd
Dit is iets wat ik net geschreven heb voor mn LJ, het valt niet echt onder het kopje column. Maar ik vond het wel even aardig om te plaatsen. Dus wat het is maakt niet zoveel uit

--


Wanneer ik een allochtoon moet helpen in de snackbar kan ik je garanderen dat ik 10 keer zo gastvriendelijk ben dan tegen een willekeurige Nederlander. Op een of andere manier denk ik altijd dat ik maar moet bewijzen dat ik geen rasist ben. Dat ik ze welkom heet, en ze een mooie en betere toekomst wens.
Ik weiger gewoon ook mee te doen met de vooroordelen. Geen kut marokaan of kankerneger... En dan betrap ik mijzelf op het voortrekken van deze groepen, terwijl we toch allemaal geacht worden 'hetzelfde' te zijn. Maar niemand word hetzelfde behandeld, hoe cru ook.
Voor mij persoonlijk is Nederland geen multicultureel land. Ik kan je werkelijk geen persoon noemen dat ik ken dat voldoet aan mijn plaatje van 'de allochtoon'( ik ken geen mensen persoonlijk met een middenoosters uiterlijk). Ik ken mensen met een verre oom of tante in het verre oosten. Maar ik ken geen meisje met een hoofddoek, of iets wat er ook maar in de buurt komt. Ik ken geen Murat D's. Ik heb geen idee hoe ik in godsnaam met ze in aanraking zou. Alsof het een zeldzaam ras is. Terwijl er toch 1 miljoen moslims in Nederland leven.
En toen dacht ik, het komt door mn opleiding. Waarom zie ik geen moslims bij mij op school? Ik doe VWO, en ik ken er werkelijk geen een. En dat wil dus niet zeggen dat mijn school klein is, want met 1600 leerlingen zit ik toch op een grote school (er zouden dus al 100 leerlingen moslims moeten zijn, dat zijn 4 volle klassen van 25 leerlingen, mooi dat we dat niet redden). Het is niet dat ik op het platteland woon. Ik woon midden in de Randstad. Het hangt helemaal van je opleiding af, de multiculturele samenleving speelt zich alleen af op lagere niveau's in mijn ogen.
Als ik 's ochtends naar school fiets kom ik langs het Mondriaan, MBO-school. Overal hoofddoekjes, meisjes waar alleen een hoofddoekje aan mist, marokaanse en turkse jongens. En begrijp me goed, het maakt me niet uit. Maar ik verbaas me er gewoon soms over. Waarom leer ik die cultuur niet kennen? Ik ben namelijk in tegenstelling tot wat sommige mensen denken een echt mensen mens. Ik zeg niet dat alle moslims lagere opleidingen genieten, echt niet, maar de cijfers wijzen natuurlijk wel uit dat moslims zwaar ondervertegenwoordigd worden op het VWO en op de universiteit.
Op mn werk had ik een collegaatje dat uit Irak kwam, maar christen was. En hele gesprekken heb ik met haar gevoerd over hoe ze haar leven leidde als christen die vaak als moslim werd aangezien. Ik zou een documentaire over haar, en een paar andere collega's maken, als toelatings werkstuk voor de Film en TV acedemie in Amsterdam. Na de recessie in Nederland besloten haar ouders naar Amerika te verhuizen, het beloofde land. Van de documentaire zou nu niets meer komen.
Toen Murat D. zijn rector neerschoot vroeg ik me af waarom de minderheden zo consequent de vooroordelen van anderen bleven bevestigen. Voor mij had Murat ook een boerenknul uit Moddergat kunnen zijn. Maar helaas was het een 'allochtoon'. Ik begon me vragen te stellen, hoe zou de marokaanse gemeenschap hierop reageren? Hoe gaat dit in zn werking. Ging het zoals sommige beweerden om eerwraak, of gebeurde het in een moment van verstandsverbijstering? Hoe kunnen mensen in het algemeen dit nu uberhaupt uit volle overtuiging doen?
Bij de schietpartij op een school in Venlo (volgens mij) een aantal jaar geleden ging het wel om eerwraak. Zou de gemeenschap daar nu werkelijk achter kunnen staan? Ik kon het niet bevatten, waar staat in de Koran dat je mekaar mag afslachten? Misschien kan of wil ik dit soort dingen niet begrijpen, hoe hard ik mn best ook doe, het lukt me niet. Voor mij is er geen enkele reden om iemand te vermoorden, daarom ben ik ook zo streng tegen de doodstraf.
Ik heb geen idee hoe zo'n gemeenschap werkt, omdat ik het zelf niet ken. En steeds neem ik me voor om me erin te gaan verdiepen. En steeds houd iets me tegen, dan heb ik het idee dat ze denken: 'Daar heb je weer zo'n Nederlander die ons wil begrijpen' Dat klinkt heel raar, maar dat idee heb ik.

Ik zou zo graag een documentaire maken voor en door de moslimse gemeenschap om alle vooroordelen weg te nemen. Ik zou uberhaupt graag een docu maken, simpelweg omdat ik hetzelf allemaal wat beter wil begrijpen.

Na het nieuws dat de verdachte van de moord op Theo van Gogh een Nederlander was met een dubbel paspoort, spookte er allemaal dingen door mn hoofd: alsjeblieft, heeft die man wel enig idee wat hij zn gemeenschap aandoet? Theo zei altijd: 'Ik heb een hekel aan de islam, niet aan moslims' Hoe zou hij het vinden dat er op de dam zo'n 10.000 mensen lawaai komen maken voor hem. Ik dacht meteen: 'als hij dit zou zien, zou hij keihard zitten lachen' Hypcriet stel mensen zijn we weer, al die jaren verkondigen dat we zo tolerant zijn. Echt niet dus.
Ik heb met Volkert van der G. niemand horen zeggen dat de Nederlanders zo'n kutvolk zijn, maar nee, 1 marokaan zwaait met een pistool, en alle marokanen zijn kut.
En Ronald, ik snap dat je zegt: 'Ik wil mn land terug' Maar Nederland is nu eenmaal multicultureel, en al die kutmarokanen en kankernegers horen daarbij. DAT is jou land.

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 20:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2004, 15:08
Verwijderd
wel jammer dat er na bijna een dag er nog niemand is geweest die zich geroepen voelde om het te lezen, of erop te reageren
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 16:02
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 03-11-2004 @ 16:08 :
wel jammer dat er na bijna een dag er nog niemand is geweest die zich geroepen voelde om het te lezen, of erop te reageren
Gelezen al wel hoor, alleen nog geen reactie. In mijn oneindige goedheid, bij deze:

Nogal lange column, het lijkt alsof je expres het einde uitstelt. Verder schoonheidsfoutjes erin, maar ik heb geen zin ze eruit te vissen. De column raakt me niet, ik vind het een te verwachten reactie op de moord op van Gogh. Verder weet ik ook niet wie 'Ronald' is, maar je laatste stukje vind ik wel sterk.

Grim
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Grim schreef op 03-11-2004 @ 17:02 :
Gelezen al wel hoor, alleen nog geen reactie. In mijn oneindige goedheid, bij deze:

Nogal lange column, het lijkt alsof je expres het einde uitstelt. Verder schoonheidsfoutjes erin, maar ik heb geen zin ze eruit te vissen. De column raakt me niet, ik vind het een te verwachten reactie op de moord op van Gogh. Verder weet ik ook niet wie 'Ronald' is, maar je laatste stukje vind ik wel sterk.

Grim
dank
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 16:20
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Weet je, ik vind dit eigenlijk zo'n standaard-type verhaaltje.
By the way, ik zit ook op het VWO (2 gym) en ik zie genoeg allochtonen- maar inderdaad ook niet in mijn klas ('t is een scholengemeenschap... vandaar).
Maar ik lees in de krant (Trouw) ook heel veel columns en die gaan ook altijd zo... wat column betreft; wel goed, maar inderdaad een beetje (te) lang. Het verhaal is naar mijn idee iets te gewoon... of standaard, of nep, of namaak, hoe je het noemen wil.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 17:04
Ninnoc
Ninnoc is offline
te lang idd, niet alleen voor een column maar ook voor het verhaal. het ging wat langzaam, het duurde even voor je je punt maakte en voor een gewoon verhaal vind ik het te betogend.
inhoudelijk vind ik het iets te populistisch
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 17:41
Verwijderd
Yeah, niet echt een vernieuwend standpunt, je zegt erg weinig, en het is idd erg lang. Plus een overdaad aan spelfouten.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 17:45
Verwijderd
Het 'niets nieuws zeggen' kan erg sterk zijn, mits er niet (teveel) over is geschreven. Met zo'n column kan ik mijn onderbuikgevoelens als hieronder wel kwijt .
Citaat:
Ik heb met Volkert van der G. niemand horen zeggen dat de Nederlanders zo'n kutvolk is, maar nee, één marokkaan zwaait met een pistool en alle marokkanen zijn kut.
En Ronald, ik snap dat je zegt: 'Ik wil m'n land terug!' Maar Nederland is nu eenmaal multicultureel, en al die kutmarokkanen en kankernegers horen daarbij. Dát is jouw land.
Natuurlijk is het anders als het een enorm uitgekauwd onderwerp is, zoals dit nu ook begint te raken. Jammer maar waar.

Grim
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:06
Verwijderd
Hij is wel OK, maar heeft niet echt inhoud.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:07
Verwijderd
Ben het verder ook niet eens met de gedachte overigens. Dit was imo niet een op zichzelf staande actie.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 21:46
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Grim schreef op 03-11-2004 @ 18:45 :
Ik heb met Volkert van der G. niemand horen zeggen dat de Nederlanders zo'n kutvolk is , maar nee, één marokkaan zwaait met een pistool en alle marokkanen zijn kut.
En Ronald, ik snap dat je zegt: 'Ik wil m'n land terug!' Maar Nederland is nu eenmaal multicultureel, en al die kutmarokkanen en kankernegers horen daarbij. Dát is jouw land.
Het is WEL "Ik heb met Volkert van der G. niemand horen zeggen dat de Nederlanders zo'n kutvolk zijn ".
Klinkt misschien maf, maar Nederlanders is het onderwerp en staat in het meervoud en dus moet de persoonsvorm ook in het meervoud staan (dus niet is, maar zijn). Zoiets kan ik echt niet uitstaan sorry, maar fouten verbeteren die niet fout zijn... Nou ja, ik doe het zelf soms ook hoor maar hier weet ik zeker dat het zo klopt!
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 08:38
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
(zonder echt andere reaties gelezen te hebben)

het leest erg vaak heel verrot.
formulering, woordgebruik, soms halve uitdrukkingen die dan niet kloppen. het verbaasde mee eerlijk gezegd dat je VWO doet/deed.

structuur had wat beter gekund en wat argumenten die je gebruikt gaan zo af en toe totaal niet op.
Het is veel tekst, maar niet compleet.
je lijkt wel een politica die met veel tekst weinig kan zeggen, maar dan ongestrucutreerd, jammer.

Charlotte
wat zijn eigenlijk de definities van achteruitgang en vooruitgang van een samenleving?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 08:42
Verwijderd
Citaat:
Roosieh schreef op 06-11-2004 @ 22:46 :
Het is WEL "Ik heb met Volkert van der G. niemand horen zeggen dat de Nederlanders zo'n kutvolk zijn ".
Klinkt misschien maf, maar Nederlanders is het onderwerp en staat in het meervoud en dus moet de persoonsvorm ook in het meervoud staan (dus niet is, maar zijn). Zoiets kan ik echt niet uitstaan sorry, maar fouten verbeteren die niet fout zijn... Nou ja, ik doe het zelf soms ook hoor maar hier weet ik zeker dat het zo klopt!
Ow gaar, ik dacht dat het Nederland was, ipv Nederlanders.

Voortaan beter lezen.

Grim
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 09:57
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Mwah, ik ga niet echt iets zeggen over de schrijfstijl, want die vond ik niet bijster goed.

Verder wil ik wel ff melden dat ik het er op best veel punten niet mee eens ben en dat er in mijn vwo klas, even zien 4 of 5 (dat weet ik van 1 persoon dus niet helemaal zeker) moslim zijn.

No comment - Simoen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 10:16
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Je doet nou net alsof het hier de gewoonste zaak van de wereld is om buitenlanders te discrimineren en achterdochtig te bejegenen. Beetje onzin, want ook dat is een beeld dat door o.a de (met zelfhaat vervulde?) media wordt geschetst. Het valt echt wel mee met het "racisme" en de "xenofobie" hoor.

En toen Ronald zei "ik wil mijn land terug" bedoelde hij juist de multi-culturele samenleving zoals ij hoort te zijn. Dus waarin er respect is voor elkaars levensbeschouwingen en opvattingen. Je dacht toch niet echt dat hij bedoelde dat hij Nederland voor de Nederlanders wil?
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 20:11
Svavl
Avatar van Svavl
Svavl is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 03-11-2004 @ 16:08 :
wel jammer dat er na bijna een dag er nog niemand is geweest die zich geroepen voelde om het te lezen, of erop te reageren
Ik ben gewooon jaloers. Je schrijft precies de kritisch-analitische stijl die ik ook vaak probeer, maar altijd net mis. Het enige wat ik miste was een flinke laag sarcasme, maar verder was het leuk om te lezen.
__________________
Front voor een verbod op de :roll: smile.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 20:34
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-11-2004 @ 11:16 :
En toen Ronald zei "ik wil mijn land terug" bedoelde hij juist de multi-culturele samenleving zoals ij hoort te zijn. Dus waarin er respect is voor elkaars levensbeschouwingen en opvattingen. Je dacht toch niet echt dat hij bedoelde dat hij Nederland voor de Nederlanders wil?
Roep dat nou maar niet te hard, tenzij je deze Ronald kent.
Nieuw Rechts, De Nieuw Nederlandse Partij etc. zullen tenslotte niet kunnen bestaan zonder mensen die er zo ontzettend nationalistisch over denken!
zelfs de SGP heeft nog zulke trekjes....

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 23:52
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 07-11-2004 @ 21:34 :
Roep dat nou maar niet te hard, tenzij je deze Ronald kent.
Nieuw Rechts, De Nieuw Nederlandse Partij etc. zullen tenslotte niet kunnen bestaan zonder mensen die er zo ontzettend nationalistisch over denken!
zelfs de SGP heeft nog zulke trekjes....

Charlotte
We hebben het hier toch over Ronald Giphart?
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-11-2004, 15:07
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 08-11-2004 @ 00:52 :
We hebben het hier toch over Ronald Giphart?
ehhm, could be. Ik heb het hem nooit ergens horen zeggen of nooit ergens gelezen, dus ik zou het zelf niet weten in elk geval.

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 08-11-2004 @ 16:07 :
ehhm, could be. Ik heb het hem nooit ergens horen zeggen of nooit ergens gelezen, dus ik zou het zelf niet weten in elk geval.

Charlotte
O ja, dat zal ze wel bedoelen idd. Niet echt duidelijk. Vind het sowieso een matige 'column'.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:23
Verwijderd
en nu nog wat ironie, sarcasme, cynisme, beeldspraak en andere stijlfiguren er in flikkeren en je hebt een leuke column... dit is een beetje saai om te lezen en misschien kun je om ook nog wat inkorten... veel succes verder
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:07
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
bertbart schreef op 09-11-2004 @ 17:23 :
en nu nog wat ironie, sarcasme, cynisme, beeldspraak en andere stijlfiguren er in flikkeren en je hebt een leuke column... dit is een beetje saai om te lezen en misschien kun je om ook nog wat inkorten... veel succes verder
Dat betekent dus dat je dit meer gewoon een te lange samenvatting van een verhaal vindt? Of begrijp ik dat nou verkeerd?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Roosieh schreef op 09-11-2004 @ 20:07 :
Dat betekent dus dat je dit meer gewoon een te lange samenvatting van een verhaal vindt? Of begrijp ik dat nou verkeerd?
Columns horen kort en bondig te zijn

Bertbart is right

Grim
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 10:26
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Eerder een betoog dan een column.
Niet slecht, wel lang en niet-vernieuwend
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.