Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2005, 19:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 12-02-2005 @ 19:54 :
God bestaat, anders had je het er nou niet over.
Klopt, maar ik heb het over een onmachtig verzinsel van mensen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 22:28
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Tranzzam schreef op 11-02-2005 @ 15:57 :
Niet-gelovig is niet per definitie atheistisch, natuurlijk.
Ikzelf ben niet gelovig, maar als het geval wat jij aankaart waar blijkt te zijn, en er dus toch een moment van verantwoording tegenover een hogere macht plaats moet vinden, denk ik dat ik me er wel onderuit weet te lullen.
Dat heb ik meerdere mensen horen zeggen, en vind echt ik zo lachwekkend. Wie denk jij wel niet dat je bent, dat je jezelf er effies uitlult? Hallow, je zit tegenover jouw schepper, hij is de kunstenaar die jou heeft gevormd, hij is de ambachtsman die jou je hersenen, je ogen, je oren enz. heeft gegeven. En met die hersens, die hij je heeft gegeven, denk jij jezelf er wel eventjes uit te lullen. Ik wens je veel iig succes.

Btw, waar precies denk jij je uit te kunnen lullen?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 22:39
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
zonnestoeltje schreef op 12-02-2005 @ 12:44 :

Ook vind ik de hele gedachten van God straft je een beetje vreemd. K heb namelijk altijd geleerd (van gelovigen) dat God van iedereen houdt en je je zonden vergeeft, dus waarom zou God je dan willen straffen? Hij heeft je de eigen keuze gegeven, waardoor de mens zonden kán begaan en de ene mens is misschien beter bestand tegen de verleiding dan de andere, maar daar heeft God dan toch ook voor gezorgd? Hoe kan hij je dan straffen, terwijl Hij dr eigenlijk zelf voor heeft gezorgd?
Dat snap ik niet.
Ten eerste scheer je nu alle gelovigen door 1 kam. In mijn geloof is god niet alleen lief en aardig. Hij is rechtvaardig, hij is zowel een kille straffer, als een vrome beloner. Het hangt van je daad af welk gezicht van god je voor je krijgt.

Hij heeft er niet voor gezorgd dat jij slechte dingen moet doen, maar kán. Net als dat je ook goede dingen kunt doen. Aan jou de keus. Aan hem het straffen/belonen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 22:44
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 12-02-2005 @ 16:52 :
Als er een god bestaat (waarvan ik nog absoluut niet overtuigd ben), hoe stel je je die als gelovige dan voor?
Het straffen van ongelovigen vind ik heel erg overeenkomen met het simpele beeld van god: Het idee van een oude man op een wolk die je in de hel smijt als je zondig hebt geleefd (of in dit geval niet in hem hebt geloofd), en je naar de hemel vol engeltjes stuurt als je braaf en vroom bent geweest. Met alle respect, maar dat idee is toch zeker wel achterhaald?
Ik kan me zeker voorstellen dat je gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde en dat je gelooft in een schepper oid. Maar ik zou dat dan zelf meer als een 'kracht' zien, een goede kracht. Tenzij je gelooft in die oude-man-op-de-wolk, hoef je er niet vanuit te gaan dat god je na je leven straft als je niet hebt geloofd.
Ik heb veel respect voor geloof in een god, maar de 'toorn van god' beschouw ik als een idee uit de Middeleeuwen.
Daar geloof ik ook niet in. De god in mijn geloof zegt dat hij op geen enkele manier op een van zijn creaties lijkt. En dat het menselijk vermogen haar zich niet kan voorstellen.
Citaat:
Flip! schreef op 12-02-2005 @ 18:02 :
Ik geloof niet in god, en ben niet bang voor de dood. Ik zie het als iets waarover je toch geen controle hebt. Het komt en het gaat. Daar leg ik me bij neer, en ik ga mijn leven ook niet vergooien aan de gedachte dat de dood iets vreselijks zou zijn. Dat komt tegen die tijd nog wel.
Het gaat niet om je dood, maar om hetgeen na je dood.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2005 @ 23:28 :
Dat heb ik meerdere mensen horen zeggen, en vind echt ik zo lachwekkend. Wie denk jij wel niet dat je bent, dat je jezelf er effies uitlult? Hallow, je zit tegenover jouw schepper, hij is de kunstenaar die jou heeft gevormd, hij is de ambachtsman die jou je hersenen, je ogen, je oren enz. heeft gegeven. En met die hersens, die hij je heeft gegeven, denk jij jezelf er wel eventjes uit te lullen. Ik wens je veel iig succes.

Btw, waar precies denk jij je uit te kunnen lullen?
Waarom zou het de hypothetische schepper iets boeien of je wel of niet in hem gelooft?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 23:16
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
moon schreef op 12-02-2005 @ 19:36 :
maar...waarom vind jij het zo vanzelfsprekend dat iedereen wat terug zou moeten doen voor zijn bestaan?er zijn een heleboel ongelukkige en een heleboel gehandicapte en zieke e.d mensen, waarvan ik best kan begrijpen dat ze niet altijd even dankbaar zijn voor het leven. Ik denk trouwens dat als er een God zou bestaan dat er dan al niet eens zoveel oneerlijkheid en onrechtvaardigheid op deze wereld zou zijn.
Hoe kijk jij daar tegen aan?
Ik kan me ook voorstellen dat gehandicapten enz. minder dankbaar zullen zijn met wat ze hebben. Ze zullen zich vergelijken met andere mensen, die wel alles hebben, terwijl ze er netzoals hun niks aan konden doen/ hebben gedaan. Toen ik klein was, stelde ik mijzelf dezelfde vraag, en het niet kunnen beantwoorden ervan beet aan mij, en mijn vertrouwen in mijn geloof. Gelukkig heb ik er tijdig antwoord op gekregen, want anders was ik ongelovig geworden.
Het antwoord wasecht prachtig, maar ik wil hem later geven Ik heb nu een heel vol hoofd, en wil niks afdoen aan het prachtige antwoord dat ik kreeg. Morgen kom ik er op terug.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 11:14
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik verbaas me altijd als ik weer antwoorden zie terugkomen van mensen die geloven. Ze vertellen over de fantastische antwoorden die ze hebben gekregen van een god (of een andere duivel) in een droom, mens-geschreven bron of andersinds. Vaak worden hierbij effecten beschreven die mij veel doen denken aan verhalen die ik heb gehoord van mensen die een joint of andere drugs hebben gebruikt.

Ik had gisteren zelf ook weer een antwoord a.d.h.v. deze topic en een strip van mr. Chick (http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp <-- zijn beeld over een simpel spelletje). Ik bedacht me weer hoe religie geloofd in een niet-bewezen wereld van magie, goden en godinnen, engelen, duivels en andere on-wereldse dingen. Hoe wetten van energie en leven in de voeten worden getreden om een godheid te bewaren. Hoe logica en bewezen feiten worden omzeild om een idee in stand te houden.

Natuurlijk heeft religie zijn eigen logica. Niemand wil zomaar aannemen aan de hand van experimenten dat leven 'zomaar' is onstaan, dat toeval bestaat en de wereld regeerd, hoe het leven eindig is en dat wie we zijn slechts een verzameling electrische stroompjes en hersen-verbindingen zijn. Dat is eng en iets waar veel mensen niet meer willen worden geconfronteerd.

Religie heeft de alternatieve, onbewezen, makkelijk te begrijpen antwoorden daar voor terug. Ze hebben een God-figuur die alles heeft geregeld en hij/zij zal wel op je ziel letten zodra je dood bent. Dan is de dood plotseling een stuk minder eng.

Ik speel zelf het spel dat in de bovenstaande strip wordt beschreven en ik wil de voetnoot plaatsen dat mr. Chick het spel veel serieuzer neemt dan welke Dungeons and Dragons speler ook (zou moeten). In het spel laat ik mij ook ronddwalen door een LoTR-achtige wereld waar alles simpel is, waar ik magie kan inbeelden, engelen en duivels kan bevechten of in contact kan komen met de goden. Maar het blijft het spel. Als ik klaar ben, ruim ik mijn dobbelstenen op (nou... een studenten-variant van opruimen dan) en ga ik weer terug naar mijn leventje als 2de jaars bioloog.

Net zoals ik nu hier achter de computer zit op de universiteit, mijn voet pijn doet van het verkeerd zitten en ik moet opletten dat ik mijn rug niet teveel belast, dan is het echte leven misschien niet het ideaal dat mensen willen, maar het is wel echt. Ik kan het voelen, beleven en er van genieten... tot de dag dat mijn hart stopt, mijn hersenstroompjes ophouden en wie ik was zal verdwijnen. Mijn lichaam zal worden gerecycled door de natuur en ik zal vergeten worden. Net als alle andere dieren in de wereld die mij voor zijn gegaan.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:41
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2005 @ 23:28 :
Dat heb ik meerdere mensen horen zeggen, en vind echt ik zo lachwekkend. Wie denk jij wel niet dat je bent, dat je jezelf er effies uitlult? Hallow, je zit tegenover jouw schepper, hij is de kunstenaar die jou heeft gevormd, hij is de ambachtsman die jou je hersenen, je ogen, je oren enz. heeft gegeven. En met die hersens, die hij je heeft gegeven, denk jij jezelf er wel eventjes uit te lullen. Ik wens je veel iig succes.

Btw, waar precies denk jij je uit te kunnen lullen?
Als de schepper ons onze hersens gegeven heeft is er toch wat fout gegaan aangezien we niet allemaal in hem kunnen geloven. Ik weet dat hij ons een vrije wil gegeven heeft maar een vrije wil is geen vrije wil als er een straf aan vast zit, in mijn idee. Want dan wordt je onbewust toch tot een keuze gedwongen.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:47
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2005 @ 23:39 :
Ten eerste scheer je nu alle gelovigen door 1 kam. In mijn geloof is god niet alleen lief en aardig. Hij is rechtvaardig, hij is zowel een kille straffer, als een vrome beloner. Het hangt van je daad af welk gezicht van god je voor je krijgt.

Hij heeft er niet voor gezorgd dat jij slechte dingen moet doen, maar kán. Net als dat je ook goede dingen kunt doen. Aan jou de keus. Aan hem het straffen/belonen.
Noem jij het rechtvaardig om mensen kil te straffen? dat vind ik wreed en onrechtvaardig juist. Als ik gewoon een goed leven leef en er voor andere mensen ben e.d maar ik weiger te geloven, word ik toch gestraft?!In mijn idee heb je een beetje een vervormd beeld van wat rechtvaardig is. Wie heeft het recht om ontschuldige mensen te straffen?ik snap het niet hoor. Ik snap niet eens dat je er in wilt geloven eigenlijk.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:49
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-02-2005 @ 00:16 :
Ik kan me ook voorstellen dat gehandicapten enz. minder dankbaar zullen zijn met wat ze hebben. Ze zullen zich vergelijken met andere mensen, die wel alles hebben, terwijl ze er netzoals hun niks aan konden doen/ hebben gedaan. Toen ik klein was, stelde ik mijzelf dezelfde vraag, en het niet kunnen beantwoorden ervan beet aan mij, en mijn vertrouwen in mijn geloof. Gelukkig heb ik er tijdig antwoord op gekregen, want anders was ik ongelovig geworden.
Het antwoord wasecht prachtig, maar ik wil hem later geven Ik heb nu een heel vol hoofd, en wil niks afdoen aan het prachtige antwoord dat ik kreeg. Morgen kom ik er op terug.
ik ben erg benieuwd naar je antwoord!
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 15:39
L1
Avatar van L1
L1 is offline
mag ik ff een kritische noot plaatsen: wie komen er dan precies in de hemel ?

volgens het Christendom alleen de mensen die in hem geloven. Maar stel je voor. Een goede moslim die zijn leven aan Allah gewijd heeft komt boven en God zegt: jammer joh, jij komt in de hel

dat gaat er bij mij niet in
__________________
No intensity, no victory
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 15:49
AILLILA
Avatar van AILLILA
AILLILA is offline
Citaat:
Samaris schreef op 24-01-2005 @ 08:57 :
Als de hemel en hel toch bestaan dan ga ik eerlijk gezegd liever naar de hel...Die hemel lijkt me een verschrikkelijk saaie boel.
In de hel valt tenminste wat te beleven.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 16:05
Middlefinger1
Avatar van Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-02-2005 @ 00:16 :
Ik kan me ook voorstellen dat gehandicapten enz. minder dankbaar zullen zijn met wat ze hebben. Ze zullen zich vergelijken met andere mensen, die wel alles hebben, terwijl ze er netzoals hun niks aan konden doen/ hebben gedaan. Toen ik klein was, stelde ik mijzelf dezelfde vraag, en het niet kunnen beantwoorden ervan beet aan mij, en mijn vertrouwen in mijn geloof. Gelukkig heb ik er tijdig antwoord op gekregen, want anders was ik ongelovig geworden.
Het antwoord wasecht prachtig, maar ik wil hem later geven Ik heb nu een heel vol hoofd, en wil niks afdoen aan het prachtige antwoord dat ik kreeg. Morgen kom ik er op terug.
Waarom heb je er 'gelukkig' een antwoord op gevonden... ik vind het hele christendom bullshit (al ben ik wel christelijk opgevoed) alles wat daarin voorkomt slaat kant nog wal. ben ik minder omdat ik niet gelovig ben ofzo ??
__________________
Nee, ik spreek geen alto !!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 16:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
AILLILA schreef op 14-02-2005 @ 16:49 :
zonder enige onderbouwing kan je er natuurlijk ook een terug verwachten.

dus:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:40
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-02-2005 @ 17:24 :
zonder enige onderbouwing kan je er natuurlijk ook een terug verwachten.

dus:
hoewel haar reply van het type was: rood vind ik veel te blauw, en ik houd niet van blauw dus ga ik niet naar rood.
De hemel is per definitie de goede plaats.
De hel de foute plaats.
In een discussie over hemel en hel mag je toch verwachten dat men die definitie's gebruikt.
Of je het gelooft is een tweede, maar het slaat compleet nergens op om te zeggen dat je liever naar de hel gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 11:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
nu ja, je kent de bijbel toch? dan weet je ook dat de hemel behoorlijk heet is en ook nog eens hevige straling heeft, zo gek is die opmerking dus niet.

En zelfs als je dat aan de kant zou leggen dan is eeuwig geluk op den duur saai.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:21
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
@moon;
Citaat:
Noem jij het rechtvaardig om mensen kil te straffen? dat vind ik wreed en onrechtvaardig juist. Als ik gewoon een goed leven leef en er voor andere mensen ben e.d maar ik weiger te geloven, word ik toch gestraft?!In mijn idee heb je een beetje een vervormd beeld van wat rechtvaardig is. Wie heeft het recht om ontschuldige mensen te straffen?ik snap het niet hoor. Ik snap niet eens dat je er in wilt geloven eigenlijk.
ik snap jou niet.
jouw leraar zegt dat je voor morgen een so moet leren. aan jou de keus dat wel of niet te doen. is hij dan onrechtvaardig als hij jou straft?
meest achterlijke voorbeeld in vergelijking tot goddelijke zaken, maar snap even wat ik bedoel. van welke kant bekijk je het nu? is het onrechtvaardig om mensen te straffen die al het slechts aanhangen en jou haten? probeer het eens te bekijken vanuit de positie dat jij god zou zijn. je had een mooie wereld geschapen, en vooruit -een soort van vrije wil. gaan al die mensekinderen jou moedwillig haten en dag in dag uit niet alleen tegen jou, maar ook tegen jouw schepping en tegen andere mensen zondigen. hij blijft kansen geven, en geduldig, hoeveel duizenden jaren lang al?

je hebt gelijk dat je in zekere zin dus ook geen vrije wil hebt. maar ik denk dat de keuze goed-kwaad geen beperking hoeft te zijn van een vrije wil. stel dat wij zo het nederlands rechtssysteem aanpaktte, dan zou het leven niet helemaal goed meer draaien vrees ik. ik denk dat je het niet van die kant moet bekijken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:21
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2005 @ 12:46 :
En zelfs als je dat aan de kant zou leggen dan is eeuwig geluk op den duur saai.
en dat komt door het simpele feit dat jij je geen voorstelling kunt maken van eeuwigheid.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:34
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2005 @ 12:46 :
nu ja, je kent de bijbel toch? dan weet je ook dat de hemel behoorlijk heet is en ook nog eens hevige straling heeft, zo gek is die opmerking dus niet.

En zelfs als je dat aan de kant zou leggen dan is eeuwig geluk op den duur saai.
ja, die grap ken ik. Het is voor mij ook niet meer dan een grap van mensen die zich niet in het onderwerp verdiept hebben.

Verder maakt het voor deze discussie niet uit hoe wij ons de hemel voorstellen. Daar kan je weer een nieuwe discussie over beginnen die nergens uit komt. Hier is het handiger om aan te nemen dat de hemel de goede en de hel de foute plaats is.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:11
Rippin Kittin
Avatar van Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 05:02 :
Ik vroeg me af, nadat ik een aantal topics had doorgekeken, of julie nou nooit bang zijn dat wanneer jullie dood gaan, het geen fabeltje blijkt te zijn, maar god toch blijkt te bestaan? Immers staan er binnen alledrie de monotheistische geloven grote straffen boven het hoofd voor hen die het bestaan van god ontkennen.
Zien we dan wel weer
__________________
I'm insane, what's YOUR excuse?!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:36
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-02-2005 @ 15:21 :
@moon;


ik snap jou niet.
jouw leraar zegt dat je voor morgen een so moet leren. aan jou de keus dat wel of niet te doen. is hij dan onrechtvaardig als hij jou straft?
meest achterlijke voorbeeld in vergelijking tot goddelijke zaken, maar snap even wat ik bedoel. van welke kant bekijk je het nu? is het onrechtvaardig om mensen te straffen die al het slechts aanhangen en jou haten? probeer het eens te bekijken vanuit de positie dat jij god zou zijn. je had een mooie wereld geschapen, en vooruit -een soort van vrije wil. gaan al die mensekinderen jou moedwillig haten en dag in dag uit niet alleen tegen jou, maar ook tegen jouw schepping en tegen andere mensen zondigen. hij blijft kansen geven, en geduldig, hoeveel duizenden jaren lang al?

je hebt gelijk dat je in zekere zin dus ook geen vrije wil hebt. maar ik denk dat de keuze goed-kwaad geen beperking hoeft te zijn van een vrije wil. stel dat wij zo het nederlands rechtssysteem aanpaktte, dan zou het leven niet helemaal goed meer draaien vrees ik. ik denk dat je het niet van die kant moet bekijken.
ik snap jou ook niet.
Net alsof alle mensen die niet geloven maar automatisch slecht zijn! Dat vind ik wel erg zwart-wit gedacht. Bovendien vind ik de straffen ook nogal hard! Als je een s.o niet leert heb je een boze leraar of een onvoldoende. Maar als je niet in god gelooft dan kom je in de hel, of zie ik het nu ook te zwart-wit? Bovendien noem ik het leren van een s.o geen vrije wil of een keuze dat zie ik als iets dat je opgelegd krijgt. Overigens vind ik ook dat als god liefde is hij niet eens zo hoort te straffen, dat is geen liefde. En bovendien vraag ik me af waarom we god dankbaar moeten zijn? is het dan allemaal zo mooi op deze wereld?Waarom zouden wij gestraft moeten worden als we niet in god geloofden? Ik vraag me ook af waarom ik me voor mijn zonde moet verantwoorden tegenover god, als ik het in dit leven doe kan ik daar misschien nog mensen mee helpen en kan ik fouten nog recht zetten. En wat betreft het nederlandse rechtssysteem, dat zou in jou geval juist niet goed draaien want dan zouden er allemaal onschuldige mensen gestraft worden.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-02-2005 @ 15:21 :
*blaat*
Nee, dat begrijpen we niet, want we vinden het grenzeloos arrogant en beledigend om iedereen die niets of iets anders beloofd als slecht te bestempelen.

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:50
one.
one. is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-02-2005 @ 15:21 :
en dat komt door het simpele feit dat jij je geen voorstelling kunt maken van eeuwigheid.
En dat bepaal jij?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 11:28
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-02-2005 @ 23:55 :
Waarom zou het de hypothetische schepper iets boeien of je wel of niet in hem gelooft?
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:10
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-02-2005 @ 23:55 :
Waarom zou het de hypothetische schepper iets boeien of je wel of niet in hem gelooft?
Ik mag hopen dat Hij voorbijgaat aan zulke ondergeschikte emoties.

Bovendien geloof ik niet zo in die straffen. Religie is door de mens verzonnen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:06
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2005 @ 17:49 :
Nee, dat begrijpen we niet, want we vinden het grenzeloos arrogant en beledigend om iedereen die niets of iets anders beloofd als slecht te bestempelen.

jongen, je weet dat ik me daar niet toe reken.

en ik vind het ronduit achterlijk om liberaal te blijven zweven in het middenvlak. ik ben overtuigd van de waarheid, dus oordeel ik. en dat oordeel laat mijzelf er ook buiten vallen.

en dat het pure arrogantie is, is jammer voor jou. maar ik zeg: jij gaat naar de hel, en ik met jou. goh.

zwart wit is mij niet voor niets aangepraat.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:13
Middlefinger1
Avatar van Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2005 @ 23:39 :
Ten eerste scheer je nu alle gelovigen door 1 kam. In mijn geloof is god niet alleen lief en aardig. Hij is rechtvaardig, hij is zowel een kille straffer, als een vrome beloner. Het hangt van je daad af welk gezicht van god je voor je krijgt.

Hij heeft er niet voor gezorgd dat jij slechte dingen moet doen, maar kán. Net als dat je ook goede dingen kunt doen. Aan jou de keus. Aan hem het straffen/belonen.
een kille straffe laat me niet lachen, als je 20 mensen vermoord en je biecht op dat je er spijt van hebt mag je naar de hemel... lik mn kont met die onzin !!
__________________
Nee, ik spreek geen alto !!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-02-2005 @ 14:06 :
en dat het pure arrogantie is, is jammer voor jou. maar ik zeg: jij gaat naar de hel, en ik met jou. goh.
hehe, ben jij dus even nutteloos bezig met al dat bidden etc als het uiteindelijk niets uitmaakt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:18
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-02-2005 @ 14:16 :
hehe, ben jij dus even nutteloos bezig met al dat bidden etc als het uiteindelijk niets uitmaakt.
hou het daar maar op, want jij bent toch hopeloos.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:57
smilegirl
smilegirl is offline
ik geloof niet in god...
en nee ik ben daar niet bang voor...want als god echt zo goed en geweldig is..
dan accepteerd hij ook dat er mensen zijn die niet in hem geloofde omdat ze hem niet konden zien of horen.
dan zou god je vergeven...
en op aarde heb ik al erger dingen meegemaakt veel erger kan het daar boven niet meer worden
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 14:43
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
smilegirl schreef op 16-02-2005 @ 14:57 :
ik geloof niet in god...
en nee ik ben daar niet bang voor...want als god echt zo goed en geweldig is..
dan accepteerd hij ook dat er mensen zijn die niet in hem geloofde omdat ze hem niet konden zien of horen.
dan zou god je vergeven...
en op aarde heb ik al erger dingen meegemaakt veel erger kan het daar boven niet meer worden
Wat een bevredigende antwoord!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 14:26
MikeyMo
Avatar van MikeyMo
MikeyMo is offline
Ik heb de rest van de posts nog niet gelezen maargoed:

Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 05:02 :
Ik vroeg me af, nadat ik een aantal topics had doorgekeken, of julie nou nooit bang zijn dat wanneer jullie dood gaan, het geen fabeltje blijkt te zijn, maar god toch blijkt te bestaan? Immers staan er binnen alledrie de monotheistische geloven grote straffen boven het hoofd voor hen die het bestaan van god ontkennen.



Ik geloof. Misschien is het daarom dat ik er met mijn hoofd niet bij kan dat sommige mensen, alhoewel ze net als gelovigen niet 100% zeker kunnen zijn van het betaan van god, ze toch het risico nemen, om na hun dood de meest verschrikkelijke dingen mee te moeten maken.

Zou het wiskundig gezien niet verstandiger zijn om tenminste agnost te worden, i.p.v. atheist?
Nee ik ben absoluut niet bang. Ik geloof erin dat het een verzinsel is dat je een slechte tijd tegemoet gaat na je dood, als je niet geloofd. Mijn theorie daardachter is dat geloven niet veel aanhangers krijgen als ze er niet mee zouden aankomen dat je moet geloven. Daarom zijn de 3 grootste godsdiensten groot en hebben ze allemaal verzinsels om mensen te bekeren.

En ik vraag me ook af waarom je er wiskunde bijhaalt. De kans dat de god waarin jij geloofd bestaat, is zo ontzettend klein. En wiskunde is een vak dat gebaseerd is op bewezen feiten. Anders zou wiskunde zeer nutteloos zijn. Over het feit dat er een god bestaat, is nog nooit iets bewezen. En je gelooft wel in wiskunde, geloof je dan ook in de evolutietheorie? Natuurlijk heel iets anders, maar wel allebei gebaseerd op bewezen feiten.
__________________
Southernplayalisticcaddilacmusikstyle on your ass

Laatst gewijzigd op 17-02-2005 om 14:37.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
moon schreef op 15-02-2005 @ 16:36 :
ik snap jou ook niet.
Net alsof alle mensen die niet geloven maar automatisch slecht zijn! Dat vind ik wel erg zwart-wit gedacht. Bovendien vind ik de straffen ook nogal hard! Als je een s.o niet leert heb je een boze leraar of een onvoldoende. Maar als je niet in god gelooft dan kom je in de hel, of zie ik het nu ook te zwart-wit? Bovendien noem ik het leren van een s.o geen vrije wil of een keuze dat zie ik als iets dat je opgelegd krijgt. Overigens vind ik ook dat als god liefde is hij niet eens zo hoort te straffen, dat is geen liefde. En bovendien vraag ik me af waarom we god dankbaar moeten zijn? is het dan allemaal zo mooi op deze wereld?Waarom zouden wij gestraft moeten worden als we niet in god geloofden? Ik vraag me ook af waarom ik me voor mijn zonde moet verantwoorden tegenover god, als ik het in dit leven doe kan ik daar misschien nog mensen mee helpen en kan ik fouten nog recht zetten. En wat betreft het nederlandse rechtssysteem, dat zou in jou geval juist niet goed draaien want dan zouden er allemaal onschuldige mensen gestraft worden.
het ging over de rechtvaardigheid. jij bent fout geweest. dus heb jij straf verdient. en denk er dan nog maar eens goed over na of dat onterecht is of terecht. en wat ik al zei, probeer het dan uit gods positie te bekijken. stel, als jij god was..

god zal je belonen of straffen op je daden. en dan wel te verstaan je echte daden, uit de grond van je hart.
het leven is ook opgelegd, daar kies je toch ook niet zelf voor?

god maakte een goede wereld. de mens koos het kwade. dus heeft god alle recht om de mens te verdoemen. en dan vind ik het nog aardig van hem dat hij nog iemand in de hemel laat komen. dat ik daar zelf buiten val is dan jammer. maar ik vind het redelijk arrogant om jezelf buiten de hel te plaatsen. eigenlijk.

ik denk ook niet dat je altijd moet werken met in de hemel komen of in de hel vallen. het gaat erom dat je een god hebt, dat je in hem geloofd en dat je vanuit dat geloof goed leeft. en als jij dingen doet om wille van de eeuwigheid, ben je fout bezig. en god is ook niet achterlijk.

god is liefde omdat hij jou kansen geeft. dat is de reden dan ook om dankbaar voor te zijn. maar ik hoop dat god rechtvaardig is.

je moet je ten eerste al zeker verantwoorden en je fouten recht zetten in dit leven, natuurlijk. dat is juist wat god wil lijkt mij. maar ook als jij tegen je naaste zondigt, zondig je tegen god. god heeft jou geboden ten eerste hem en ten tweede je naaste lief te hebben als of boven jezelf. jij doet iets wat kwaad is. en aangezien god goed is, doe jij al het kwade tegen hem.

jouw rechtssysteem zou slechte mensen niet straffen, want het is de keuze in de vrije wil. mijn rechtssysteem zou iedereen straffen die kwaad zou doen. en wat de uitzondering maakt, is de vraag.

mss kun je verder pmen?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 18:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 17-02-2005 @ 17:03 :
het ging over de rechtvaardigheid. jij bent fout geweest. dus heb jij straf verdient.
Klinkt een beetje zoals de rechtvaardigheid van de gemiddelde dictator....


Los van dat je dat uitermate beledigende toontje niet los kunt laten, jij vertegenwoordigt, 'de rechtvaardiheid' niet, kapsones, jij vertegenwoordigt hier een conservatief standpunt vanuit een van de duizenden geloven die er zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 18:49
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-02-2005 @ 19:12 :
Klinkt een beetje zoals de rechtvaardigheid van de gemiddelde dictator....


Los van dat je dat uitermate beledigende toontje niet los kunt laten, jij vertegenwoordigt, 'de rechtvaardiheid' niet, kapsones, jij vertegenwoordigt hier een conservatief standpunt vanuit een van de duizenden geloven die er zijn.
hoe beledigend. dat ik conservatief en achterlijk -in zekere zin - ben, hoef je mij niet te vertellen.

wilde jij zeggen dat je geen foute dingen doet?


maar bedankt voor de mededeling .
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 19:01
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Panini schreef op 23-01-2005 @ 13:00 :
ja ik er wel eens over na

En het lijkt me nogal balen om hard gestraft te worden voor mijn (halve) ongelovigheid

Maargoed, als God al het goede is, en liefde, en het oppermachtigst en het allerbest, de vader van iedereen, waarom zou ie het je dan niet vergeven?
ik (als ongelovige) ga antwoord proberen te geven op die vraag gezien vanuit het christelijk geloof.

God wilt alles vergeven, maar daarvoor moet je wel Jezus erkent hebben. Zonden die mensen begaan komen tussen god en de mens in te staan en kunnen alleen 'verwijderd' worden als je 'inziet' (gelooft) dat Jezus voor jouw zonden is gestorven.

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 21:13
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
schreef op 16-02-2005 @ 12:28 :
Waarom zou het de hypothetische schepper iets boeien of je wel of niet in hem gelooft?
waarom geven de gelovigen hier geen antwoord op??
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 22:30
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Twanos schreef op 17-02-2005 @ 22:13 :
waarom geven de gelovigen hier geen antwoord op??
ach, als je er dan zo mee zit. Het antwoord komt voort uit een hele zooi vragen ervoor. Waarom schiep God ons? Wat is onze rol hier op aarde? Dergelijke vragen.
Dan blijkt dat wij geschapen zijn opdat God zijn liefde kon delen en dat wij bestaan om God te dienen en te leven ter ere van Hem.
Dat is onmogelijk zonder te geloven dat God bestaat.

Als jij liefde geeft aan iets en datgene doet alsof je lucht bent dan is dat hoogst onprettig. (de vergelijking God/mens loopt altijd spaak, maar het is een voorbeeldje voor het geval je het na de eerste alinea nog niet begreep)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:36
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-02-2005 @ 00:16 :
Ik kan me ook voorstellen dat gehandicapten enz. minder dankbaar zullen zijn met wat ze hebben. Ze zullen zich vergelijken met andere mensen, die wel alles hebben, terwijl ze er netzoals hun niks aan konden doen/ hebben gedaan. Toen ik klein was, stelde ik mijzelf dezelfde vraag, en het niet kunnen beantwoorden ervan beet aan mij, en mijn vertrouwen in mijn geloof. Gelukkig heb ik er tijdig antwoord op gekregen, want anders was ik ongelovig geworden.
Het antwoord wasecht prachtig, maar ik wil hem later geven Ik heb nu een heel vol hoofd, en wil niks afdoen aan het prachtige antwoord dat ik kreeg. Morgen kom ik er op terug.
wat was dat antwoord dan?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 14:45
Verwijderd
Citaat:
moon schreef op 14-02-2005 @ 15:47 :
Noem jij het rechtvaardig om mensen kil te straffen? dat vind ik wreed en onrechtvaardig juist. Als ik gewoon een goed leven leef en er voor andere mensen ben e.d maar ik weiger te geloven, word ik toch gestraft?!In mijn idee heb je een beetje een vervormd beeld van wat rechtvaardig is. Wie heeft het recht om ontschuldige mensen te straffen?ik snap het niet hoor. Ik snap niet eens dat je er in wilt geloven eigenlijk.
Het punt is, niemand is in staat een goed leven te leiden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 05:02 :
Ik vroeg me af, nadat ik een aantal topics had doorgekeken, of julie nou nooit bang zijn dat wanneer jullie dood gaan, het geen fabeltje blijkt te zijn, maar god toch blijkt te bestaan? Immers staan er binnen alledrie de monotheistische geloven grote straffen boven het hoofd voor hen die het bestaan van god ontkennen.

Ik geloof. Misschien is het daarom dat ik er met mijn hoofd niet bij kan dat sommige mensen, alhoewel ze net als gelovigen niet 100% zeker kunnen zijn van het betaan van god, ze toch het risico nemen, om na hun dood de meest verschrikkelijke dingen mee te moeten maken.

Zou het wiskundig gezien niet verstandiger zijn om tenminste agnost te worden, i.p.v. atheist?
Ongeveer het toppunt van chantage: geloof anders gebeurt er dit en dat....

Is voor mij geen reden om te geloven. Ik laat me niet dwingen door chantage.

Jammer dat een geloof als het Christendom mensen op deze manier wil overtuigen.

Bang maken om 'zieltjes' te winnen.

Erg fout in mijn ogen.

En daar doe ik dus niet aan mee.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 10:30
Verwijderd
Ik zou het wel grappig vinden als God toch wel zou bestaan, dan ben ik namelijk nog niet klaar met de beste man.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 13:14
smilegirl
smilegirl is offline
Citaat:
Selien schreef op 19-02-2005 @ 11:30 :
Ik zou het wel grappig vinden als God toch wel zou bestaan, dan ben ik namelijk nog niet klaar met de beste man.
he wie zegt dat het een man is??? misschien is het wel een vrouw???
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 13:28
Verwijderd
ach, de onwetendheid.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 13:49
Bart Klink
Bart Klink is offline
Ja, ja, je hebt de keuze of branden in de hel of in de 'juiste' god geloven. Dit heeft meer weg van een dictator (je gehoorzaamt mij of je wordt gevangen genomen/gedood) dan een liefdevolle God.

Mocht ik ooit een god tegenkomen (wat ik uiterst onwaarschijnlijk acht, zie eerdere posts), hoop ik dat hij me beoordeelt naar mijn menselijkheid, niet of ik wel in de 'juiste' van de duizenden goden geloof.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 20:00
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik wacht nog steeds met smart op het prachtige antwoord dat Love & Peace van God heeft gekregen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 20:07
Sifl
Avatar van Sifl
Sifl is offline
ik geniet liever van het hier en nu,en heb een onbegrensd leven,en zie wel wat er na dit leven gebeurt
__________________
I`m in a box
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 23:01
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Sketch schreef op 19-02-2005 @ 21:00 :
Ik wacht nog steeds met smart op het prachtige antwoord dat Love & Peace van God heeft gekregen

Ik wacht met smacht op de dag dat jij al begrijpende zult leren lezen.
Waar zie je me zeggen dat ik antwoorden van god krijg? Ik heb niet eens iets beweerd dat daar op lijkt.


btw, in tegenstelling tot jou verkondig ik iets pas als ik zeker weet dat het klopt. Ik moet nog wat navragen. Daarna kom ik met mijn antwoord.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 01:33
Cosa_nostra
Avatar van Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Citaat:
Sifl schreef op 19-02-2005 @ 21:07 :
ik geniet liever van het hier en nu,en heb een onbegrensd leven,en zie wel wat er na dit leven gebeurt
__________________
Consider me fuckin' Willy fuckin' Wonka! This is my fucking chocolate factory! You got it? My factory!... the devil rejects
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 09:46
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 20-02-2005 @ 00:01 :

Ik wacht met smacht op de dag dat jij al begrijpende zult leren lezen.
Waar zie je me zeggen dat ik antwoorden van god krijg? Ik heb niet eens iets beweerd dat daar op lijkt.


btw, in tegenstelling tot jou verkondig ik iets pas als ik zeker weet dat het klopt. Ik moet nog wat navragen. Daarna kom ik met mijn antwoord.
Oh, ja, sorry, ik bedoel dus eigenlijk het prachtige antwoord dat je hebt gekregen, en ik ging er van uit dat dat min of meer van god kwam (van wie dan?).
Maar goed, jij zei de veertiende, dat je er de vijftiende op terug zou komen. En het is ondertussen de twintigste.
Wanneer heb je dat antwoord dan gekregen, als je nu er nu nog steeds niet zeker van bent en dingen moet navragen. (aan wie wil het vragen eigenlijk)

O, trouwens, smacht is een werkwoord, ik denk dat je smart bedoelt

Laatst gewijzigd op 20-02-2005 om 09:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wilders: "Verbied koran"
Donald Duck
478 25-08-2007 20:57
Levensbeschouwing & Filosofie 'christen' die twijfelt
Verwijderd
102 08-08-2005 12:36
Levensbeschouwing & Filosofie Populariteit van moslimfundamentalisme
exphy
238 01-06-2005 20:46
Levensbeschouwing & Filosofie De uitverkorenen
Love & Peace
377 15-02-2005 20:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De integratie van moslims in Nederland?
Mujahideen
226 07-02-2005 21:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Directe bedreiging terroristen richting NL
oneMen
97 12-11-2004 08:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.