Oud 12-01-2011, 09:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Heb weer reactie gehad.
De belangrijkste vragen waren nu:

- Wat mijn broertjes en zusjes tussen de 12 en de 19 jaar doen qua opleiding.
- Of mijn moeder nog een studieschuld had.
Het is de bedoeling dat je ouders (in dit geval dus je moeder) de ouderbijdrage verdeelt over alle kinderen, vandaar dat ze willen weten wat je broertjes en zusjes doen. Als je nog studerende broertjes of zusjes hebt krijg je bijv. meer aanvullende beurs.

Citaat:
Echt dit neemt zoveel tijd in dat wanneer ik dalijk recht heb op een hogere stufi dat ik dalijk al geen recht meer heb op stufi...
Helaas kun je het niet met terugwerkende kracht aanvragen, Volgens de IB-site duurt het normaal gesproken ongeveer 3 maanden. Het enige dat ze verder zeggen:

Citaat:
Je kunt het proces zelf versnellen door een inkomensverklaring van je ouders met de ouderformulieren mee te sturen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2011, 09:43
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Citaat:
Het is de bedoeling dat je ouders (in dit geval dus je moeder) de ouderbijdrage verdeelt over alle kinderen, vandaar dat ze willen weten wat je broertjes en zusjes doen. Als je nog studerende broertjes of zusjes hebt krijg je bijv. meer aanvullende beurs.


Helaas kun je het niet met terugwerkende kracht aanvragen, Volgens de IB-site duurt het normaal gesproken ongeveer 3 maanden. Het enige dat ze verder zeggen:
Nee, ik snap het wel dat ze dat willen weten maarja het blijft maar gaan met al die brieven over en weer...

Het wordt een beetje irritant, want we zijn hier nu inderdaad ook al bijna 2.5 maand mee bezig dus ik hoop dat het einde dan in zicht komt=']
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 21:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moet beginnen met het terugbetalen van m'n studieschuld maar ik snap er niets van. Ik kreeg een paar dagen geleden een brief met het bedrag dat ik moest overmaken en dat ik per acceptgiro moet betalen maar er zit geen acceptgirokaart bij die brief en in die brief staat ook niet vermeld naar welk rekeningnummer ik het moet overmaken en met welke omschrijving. Als ik op de website van DUO kijk staat daar een rekeningnummer (56.99.99.995) en dat ik als omschrijving mijn BSN moet nemen. Ik heb echter ook nog een folder gevonden over terugbetalen studieschuld en daarin staat een ander rekeningnummer vermeld (19.23.21.900) en dat ik als omschrijving moet nemen correspondentienummer/ILS/LEN.

Wat is het nou? Vind dit wel erg verwarrend en ben bang dat ik straks braaf geld overmaak maar dat het op de verkeerde plek terecht komt en 'zoek' raakt.

Daarnaast nog een vraag. Ik wil mijn studieschuld sneller aflossen dan alleen het bedrag wat in de brief vermeld staat. Eigenlijk wil ik proberen het in twee delen af te lossen, de helft deze maand en de andere helft volgende maand (of een paar maanden later en dan tussendoor gewoon het maandbedrag). Kan ik nu in een keer de helft overmaken of moet ik sowieso ook dat maandbedrag overmaken of snappen ze zelf dat als ik meer overmaak dat dat er dan al in zit?

In de brief is mijn schuld genoemd op 1 januari 2011 maar daar wordt natuurlijk rente over berekend, wordt dat per maand erover verrekend (en is m'n schuld dus volgende maand alweer hoger en moet ik daar rekening mee houden en hoe weet ik dan wat ik als laatste nog over moet maken?) of komt alle rente er volgend jaar pas bij en berekenen ze het per jaar?

Ik hoop dat iemand me kan helpen want vind het erg verwarrend allemaal.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 11:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik moet beginnen met het terugbetalen van m'n studieschuld maar ik snap er niets van. Ik kreeg een paar dagen geleden een brief met het bedrag dat ik moest overmaken en dat ik per acceptgiro moet betalen maar er zit geen acceptgirokaart bij die brief en in die brief staat ook niet vermeld naar welk rekeningnummer ik het moet overmaken en met welke omschrijving. Als ik op de website van DUO kijk staat daar een rekeningnummer (56.99.99.995) en dat ik als omschrijving mijn BSN moet nemen. Ik heb echter ook nog een folder gevonden over terugbetalen studieschuld en daarin staat een ander rekeningnummer vermeld (19.23.21.900) en dat ik als omschrijving moet nemen correspondentienummer/ILS/LEN.

Wat is het nou? Vind dit wel erg verwarrend en ben bang dat ik straks braaf geld overmaak maar dat het op de verkeerde plek terecht komt en 'zoek' raakt.
Ik kreeg diezelfde brief ook, en vier dagen later kwam er een losse envelop met de acceptgiro achteraan. Geweldige manier van werken weer maar ga er dus maar vanuit dat jij hem ook nog krijgt.

Ik heb de IBG hier ooit over gemaild, omdat ik het ook niet duidelijk vond, en ik zal straks even de mail opsnorren waarin ze me zeiden welk kenmerk je moet gebruiken bij sneller aflossen. Het rekeningnummer 56.... is hetgeen ook op mijn acceptgiro staat. Het andere is volgens mij een oud. (Ik weet niet hoe oud die folder is...?)

Citaat:
Daarnaast nog een vraag. Ik wil mijn studieschuld sneller aflossen dan alleen het bedrag wat in de brief vermeld staat. Eigenlijk wil ik proberen het in twee delen af te lossen, de helft deze maand en de andere helft volgende maand (of een paar maanden later en dan tussendoor gewoon het maandbedrag). Kan ik nu in een keer de helft overmaken of moet ik sowieso ook dat maandbedrag overmaken of snappen ze zelf dat als ik meer overmaak dat dat er dan al in zit?
Geen idee, persoonlijk zou ik het voor de zekerheid in twee keer doen. Je maandbedrag en de extra aflossing dus los. Het is een kleine moeite en je voorkomt er gezeur mee. Je maandbedrag is gekoppeld aan een betalingskenmerk en zal waarschijnlijk automatisch verwerkt worden, los van je extra aflossing.

Misschien kan het ook wel in één keer, maar DUO kennende moet je dan een paar brieven sturen voordat ze het helemaal snappen

Citaat:
In de brief is mijn schuld genoemd op 1 januari 2011 maar daar wordt natuurlijk rente over berekend, wordt dat per maand erover verrekend (en is m'n schuld dus volgende maand alweer hoger en moet ik daar rekening mee houden en hoe weet ik dan wat ik als laatste nog over moet maken?) of komt alle rente er volgend jaar pas bij en berekenen ze het per jaar?
De rente wordt per maand berekend. Volgens de site kun je daarom het beste contact opnemen met DUO als je het laatste stuk in één keer wilt aflossen. zie hier
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 19:30
ganralph
ganralph is offline
@ Daantje: als je maar een lening hebt lopen, volstaat het - althans volgens de mail die ik kreeg - om "correspondentienummer/ILS" als vermelding op te geven. (Maar dan dus met je eigen corr. nr. )

Het rekeningnummer is idd 56.99.99.995 (ten name van DUO te Groningen)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 21:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Super bedankt voor je antwoord Las het vanmiddag op m'n werk al en toen ik vanavond thuis kwam lag de acceptgiro op de mat Maak het dan wel in twee keer over. Denk dat ik nu de helft doe en de andere helft van de zomer ofzo. Loont iig vast voor de rente om nu alvast wat af te lossen dan iig. Tegen die tijd zal ik DUO wel mailen wat ik er nog openstaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 17:33
sean_b
sean_b is offline
Dag lezers,

Ik zit met een vraag, ik vraag me af of na het behalen van mijn propedeuse er een gedeelte van mijn studieschuld al kwijtgescholden word ?

Mijn propedeuse heb ik in 1 jaar tijd behaald, maar ik zit momenteel met andere zaken waardoor ik mogelijk niet door kan gaan met de opleiding (externe factor).

Ik hoop op reactie.
-Sean.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 18:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vroeger was dat zo maar tegenwoordig niet meer. Je studieschuld wordt nu pas kwijtgescholden als je binnen tien jaar je diploma haalt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:03
sean_b
sean_b is offline
Oke, duidelijk antwoord, bedankt !
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:10
sean_b
sean_b is offline
Ik lees net wel dat de aanvullende beurs de eerste 12 maanden wel sowieso een gift is, klopt dit ?

Dit lees ik op: http://www.studieinfo.nl/studiefinanciering/hbo.html - Bij het kopje studieresultaten.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:10
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vroeger was dat zo maar tegenwoordig niet meer. Je studieschuld wordt nu pas kwijtgescholden als je binnen tien jaar je diploma haalt.
Inderdaad, pas bij een bachelordiploma kun je je prestatiebeurs laten kwijtschelden.

(en ik verplaats je vraag even naar het algemene DUO-topic)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:18
sean_b
sean_b is offline
Bedankt voor het verplaatsen ganralph, excuus voor het verkeerd plaatsen, ik had het topic nooit gezien.

Ik lees dit btw op de ibgroep website:

- Na afloop van het eerste studiejaar.
In het eerste studiejaar moet je minstens 30 studiepunten halen. Als dit lukt, wordt je basisbeurs van de eerste twaalf maanden omgezet in een gift. Een eventuele aanvullende beurs over de eerste 12 maanden is altijd een gift.

Dat doet mij denken dat de basis+aanvullende beurs toch kwijtgescholden word. Of zie ik dit verkeerd ?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik lees net wel dat de aanvullende beurs de eerste 12 maanden wel sowieso een gift is, klopt dit ?

Dit lees ik op: http://www.studieinfo.nl/studiefinanciering/hbo.html - Bij het kopje studieresultaten.
Volgens mij is hier afgelopen jaar iets in veranderd:
Citaat:
De eerste vijf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt, is je aanvullende beurs altijd een gift (ook als je geen diploma behaalt). Heb je al een aanvullende beurs ontvangen voor 1 september 2010, dan is de aanvullende beurs in de eerste twaalf maanden dat je een prestatiebeurs ontvangt een gift.
bron

Het ligt er dus aan wanneer je bent begonnen met studeren.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:41
Verwijderd
Ik heb ook een vraag. Ik ben dom geweest. Toen ik me uitschreef bij studielink, stond daar iets van 'wij geven het door aan de IB-groep', waarop ik dacht, 'mooi, dan hoef ik dat niet meer te doen'. Twee weken geleden kreeg ik een brief met van de IB groep waarvan de strekking was 'he, studielink zei al maanden geleden dat je je had uitgeschreven bij je studie, wanneer ga je je nou eens uitschrijven bij ons?'. Dus toen heb ik dat gedaan en meteen het studentenreisproduct stopgezet. Ik was er dus vanuit gegaan dat het studentenreisproduct vanaf mijn uitschrijving bij studielink al niet meer geldig was, omdat zij het doorgaven, en heb de kaart uit mijn portemonnee gehaald en dus niet meer gebruikt. Studiefinanciering kreeg ik sowieso al niet meer. Nu kreeg ik eergisteren twee brieven van de IB-groep dat ik gedurende veertien weken illegaal gebruik heb gemaakt van een studentenreisproduct en dus een boete moet betalen. De acceptgiro volgt nog.
Natuurlijk is het mijn eigen fout geweest en had ik er zelf achteraan gemoeten bij de IB-groep om dat toch te doen, dat snap ik.
Maar ik vroeg me af of het toch de moeite waard is om te proberen iets met de IB-groep te regelen, gezien
- ik de kaart niet heb gebruikt, en omdat het een chipkaart is en alles opgeslagen wordt, kan ik dat grotendeels bewijzen; alleen zou ik hem eventueel nog in de bus kunnen hebben gebruikt om met een roze strippenkaart te reizen (wat ik dus niet gedaan heb).
- ik me veel eerder had uitgeschreven als ik die brief niet pas na twaalf weken had gekregen

Weet iemand dit? Want nu krijg ik feitelijk een boete voor iets dat ik niet gedaan heb (illegaal het reisproduct gebruiken), enkel omdat ik niet helemaal kan bewijzen dat ik dat niet gedaan heb. En dat zou ik toch wat jammer vinden.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ben bang dat je weinig kan doen. Je hebt dat reisproduct ten onrechte in je bezit gehad, of je er wel of niet mee gereisd hebt doet er denk ik niet toe. Wat je wel even moet nakijken is of je je studentenreisproduct ook niet nog fysiek bij zo'n gele automaat van je kaart af moet halen en of het wel genoeg is dat je het alleen op internet stopgezet hebt. Anders krijg je daar straks weer problemen mee.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 20:13
sean_b
sean_b is offline
Citaat:
Volgens mij is hier afgelopen jaar iets in veranderd:

bron

Het ligt er dus aan wanneer je bent begonnen met studeren.
Ah, ik lees het nu ook, ja nu is het duidelijk, in mijn geval dus een korting van 12*aanvullende beurs op mijn studieschuld.

Bedankt !
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 10:44
Nicky1983
Nicky1983 is offline
Misschien staat het hier al ergens hoor maar weet iemand misschien hoe lang een student recht heeft (na 4 jaar studeren) op een nullening (dus OV)? Bedankt alvast!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 10:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Misschien staat het hier al ergens hoor maar weet iemand misschien hoe lang een student recht heeft (na 4 jaar studeren) op een nullening (dus OV)? Bedankt alvast!
(Deze vraag hoort in het IBG/DUO-topic, dus even verplaatst.)

Na je studiefinanciering heb je nog drie jaar recht op een lening. En dat geldt dus ook voor de nullening:
Citaat:
Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase. Als je in de leenfase zit kun je in 2010 en 2011 per maand maximaal € 853,16 lenen.
bron
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 15:13
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb zonet mijn studie afgerond en ben vanaf 28/02 uitgeschreven op mijn school. Ik moest mezelf voor 01/03 uitschrijven bij het DUO. Hiervoor had ik een Digid nodig en aangezien het al weer een ruime tijd was geleden dat ik mijn digid voor het laatst had gebruikt en geen idee meer had wat mijn wachtwoord was heb ik hem opnieuw aangevraagd.

Nu wou ik gister dus mijn digid activeren en mezelf uitschrijven maar moest ik eerst mijn inlognaam invullen. Deze heb ik zo'n 2 weken terug aangemaakt bij het aanvragen van de digid en ik heb geen flauw idee meer wat het was en ik kan deze ook nergens vinden of opnieuw aanvragen.

Nu mijn vraag: als ik mij later uitschrijf (1 week) ontvang ik deze maand dan nog studiefinanciering en moet ik deze dan gewoon later terugboeken zonder extra kosten of poespas? Ik heb gehoord dat als ik mijn ov niet gebruik na 5 maart ik hier geen boete oid voor krijg maar weet ook niet precies wat hier waar van is?
Bel DUO even en leg uit wat er mis ging met je DigiD. Ze zullen dit vast wel vaker mee maken, dus misschien zijn ze zo vriendelijk om je tegemoet te komen.

Mocht dit niet lukken, dan krijg je waarschijnlijk een vordering dat je teveel ontvangen hebt. Je moet dan die maand + een beetje rente terugbetalen.

"Niet gebruiken" is niet goed genoeg voor je ov-kaart, je moet het reisproduct zelf stopzetten, maar hier heb je ook je DigiD voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 13:59
zatraki
zatraki is offline
Mensen ik heb vanaf maart een verhuizing door gegeven naar mijn officiële adres waarbij ik bij mijn echte ouders ga wonen. Toen ik op een uitwonend adres woonde kreeg ik ongeveer 500 euro studiefinanciering + ik moest per maand 50 euro huur betalen aan die gene waar ik woonde. Maar het is ongeveer een 1 week geleden voordat ik een verhuizing heb doorgegeven. Maar ik krijg gewoon hetzelfde bedrag. Hoe kan dat? Is dat misschien omdat er nog 3 maanden zijn totdat school zomervakantie krijgt? In de brief staat ook: Deze wijzigingen hebben geen invloed op je toelage. Dus ja?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 15:52
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Duo is langzaam met verwerken en het lijkt me vrij logisch dat iets wat je een week geleden hebt doorgegeven nog niet in de betaling verwerkt is. Bovendien betaalt DUO achteraf uit en is het geld dat je nu ontvangen hebt van vorige maand.

Heb je naast je adreswijziging ook doorgegeven dat je nu thuiswonend bent? Je moet dus niet alleen je adres wijzigen maar ook je woonsituatie. Als je dat gedaan hebt hoef je je geen zorgen te maken
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 17:14
Verwijderd
ff offtopic: we hadden een discussie, maar studiefinanciering is toch pas vanaf 18
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 23:16
zatraki
zatraki is offline
En als ik dat niet heb gedaan?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 12:13
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Citaat:
ff offtopic: we hadden een discussie, maar studiefinanciering is toch pas vanaf 18
MBO is wel vanaf 18 jaar stufi, uni en hbo niet. Ik geloof dat als je nog geen 18 bent op het hbo/uni, je pas stufi krijgt vanaf oktober ipv september.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 16:03
MitchBoy
MitchBoy is offline
Hallo allemaal ik heet mitchboy en ben 18 jaartjes jong.

De situatie waar ik in zit.

Ik woon nu alleen met me vader thuis die heeft een uitkering en heb met me moeder niet of nauwlijks contact.

Ik krijg nu 297 euro per maand van de ib groep.

Maar zit er over te denken om op kamers te gaan wonen ik heb gebelt naar de ib groep en mij is vertelt dat ik per maand 488 euro ga krijgen als ik uitwonend ga.

Klopt dit? het lijkt me niet want een kamer kost al rond de 200 - 300 euro ik krijg helemaal geen financieële hulp van niemand.

Hoe komt het dat ik dan toch zo weinig zal gaan krijgen? ik kan het nooit redden met 488 euro per maand.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Klopt dit? het lijkt me niet want een kamer kost al rond de 200 - 300 euro ik krijg helemaal geen financieële hulp van niemand.
Wel eens van het verschijnsel 'werken' gehoord?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 18:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hallo allemaal ik heet mitchboy en ben 18 jaartjes jong.

De situatie waar ik in zit.

Ik woon nu alleen met me vader thuis die heeft een uitkering en heb met me moeder niet of nauwlijks contact.

Ik krijg nu 297 euro per maand van de ib groep.

Maar zit er over te denken om op kamers te gaan wonen ik heb gebelt naar de ib groep en mij is vertelt dat ik per maand 488 euro ga krijgen als ik uitwonend ga.

Klopt dit? het lijkt me niet want een kamer kost al rond de 200 - 300 euro ik krijg helemaal geen financieële hulp van niemand.

Hoe komt het dat ik dan toch zo weinig zal gaan krijgen? ik kan het nooit redden met 488 euro per maand.

Groetjes
(ik heb je topic even verplaatst naar ons algemene ib-groep topic )

Zit je op hbo/universiteit of mbo? (Het maakt niet bijster veel uit, maar ik ben uitgegaan van hbo/wo voor de bedragen hieronder.)

Uit de bedragen maak ik op dat je al aanvullende beurs hebt aangevraagd, dus daar valt niet meer uit te halen. Hooguit zou je nog een beetje extra kunnen krijgen als je het inkomen van je moeder niet mee laat tellen. Normaal gesproken telt het inkomen van beide ouders mee voor de hoogte van je aanvullende beurs. Als je geen contact meer hebt met je moeder, dan kun je vragen of de ibg haar niet meer als jouw verzorger mee laat tellen. Dit is echter een lang proces, en de vraag is maar of het je echt wat oplevert.

Overigens zit je sowieso maar twee tientjes onder de maximale aanvullende beurs; meer dan 507,15 krijgt niemand.

Daarnaast zou je een lening kunnen nemen bij de ibg, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. (De voorwaarden zijn gunstig, maar het blijven schulden die je ooit af moet lossen.)

Studiefinanciering is een tegemoetkoming in de kosten die je maakt bij het studeren. Het is echter niet de verantwoordelijkheid van de ibg om jou financieel te onderhouden. Met maximale leningen kun je al e. 934,02 per maand "krijgen" van de ibg. (zie bedragenoverzicht, maar zo bouw je dus ook een flinke schuld op!)

Voor de rest zul je inderdaad moeten gaan werken als je ouders niet bij kunnen/willen springen.

ps. de bedragen voor MBo staan hier.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:41
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Hallo, ik heb speciaal een account hier aangemaakt omdat ik hulp nodig heb.
Mijn ouders zeggen dat ze het het slecht hebben en zitten overal op te sparen, hun is het verteld dat als ze hun zoon uitwonend laten schrijven dat hij meer geld ontvangt en zij zo meer geld hebben, dit is dus fraude daarom ben ik er tegen.
Maar elke keer dwingt die mij om dit te doen, bij elke conversatie gewoon.
Ik fitness als hobby en eet heel erg veel, als ik vraag of er kipfilet of iets anders gekocht kan worden krijg ik weer dat gezeik te horen.
Ik ben niet lui, ik heb gewerkt maar ben toen ontslagen omdat ik me te laat had ziek gemeld, momenteel zoek ik nog naar een baan.

Maar wat moet ik doen jongens? Ik heb nu geen enkel inkomen ben 18 moet zorgverzekering nu al betalen en m'n ouder zeiken elke keer over dat ik me uitwonend moet schrijven omdat iedereen het doet. ( ze beweren dat heel mijn wijk het doet en elke familielid boven de 18 ergens ingeschreven staan.

alvast bedankt,

zack
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:46
Verwijderd
Je kan het proberen uiteraard. De IB-groep controleert er de laatste jaren extra streng op en als blijkt dat je fraudeert dan krijg je een boete van 500 euro en bovendien met je de 2000 euro terugbetalen die je te veel hebt ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:51
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je krijgt inwonend toch ook gewoon studiefinanciering? (wel minder dan uitwonend) maar je zegt dat je nu geen enkel inkomen hebt...?
En heb je ook zorgtoeslag aangevraagd?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:52
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Citaat:
Je kan het proberen uiteraard. De IB-groep controleert er de laatste jaren extra streng op en als blijkt dat je fraudeert dan krijg je een boete van 500 euro en bovendien met je de 2000 euro terugbetalen die je te veel hebt ontvangen.
Wat zijn de risico's? Alleen dat je alles terug moet betalen + wat meer? Krijgt de persoon waar je je inschrijft ook een boete?

Ik kan het echt niet meer aan, zelf ben ik een persoon die zich goed kan inhouden maar er is een punt straks word ik opgepakt omdat ik mijn vader wat aandoe, dat gezeik steeds en geschreeuw, als ik wat terug zeg word het erger tot een punt waar geweld kan plaats vinden.

Ik kan in principe niks doen dan doen wat hij zegt, als ik naar de politie stap heb ik meer ruzie en moet ik ook een ander huis zoeken
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:54
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Citaat:
Je krijgt inwonend toch ook gewoon studiefinanciering? (wel minder dan uitwonend) maar je zegt dat je nu geen enkel inkomen hebt...?
En heb je ook zorgtoeslag aangevraagd?
Jah, in april pas krijg ik studiefinanciering, dan heb ik 4 maanden zorgverzekering betaald, ik krijg 70 euro van de 120 euro vergoed waar ik dus 50 euro per maand moet dokken per maand, heb wat spullen moeten verkopen om dat te kunnen betalen maar nu heb ik niks over en plus moet ik mijn kapotte laptop repareren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 21:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zoek gewoon werk. Voor niets gaat de zon op en iedereen moet werken voor z'n geld.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 21:48
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Citaat:
Zoek gewoon werk. Voor niets gaat de zon op en iedereen moet werken voor z'n geld.
Ik zoek ook werk maar het zit overal vol
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:26
gamebro
gamebro is offline
je kan ook een lening aanvragen, wel is het zo dat je dan meer schuld dan dat je als uitwonend ben
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:41
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Citaat:
je kan ook een lening aanvragen, wel is het zo dat je dan meer schuld dan dat je als uitwonend ben
beetje raar dat lening aanvragen, moet het toch later betalen en als ik dat niet later kan betalen? Heb ik gelijk incassobureau voor mn deur
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:53
Verwijderd
Citaat:
beetje raar dat lening aanvragen, moet het toch later betalen en als ik dat niet later kan betalen? Heb ik gelijk incassobureau voor mn deur
Nee hoor, je mag er 15 jaar over doen om het terug te betalen. Mocht je het dan nog niet terugbetaald hebben dan wordt de rest kwijt gescholden.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:57
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Je kan ook tegen je ouders zeggen dat je je best uitwonend wil inschrijven, maar dat zij mogen betalen als jij een boete krijgt. Waarom krijg je pas in april stufi?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 23:04
gamebro
gamebro is offline
Citaat:
Nee hoor, je mag er 15 jaar over doen om het terug te betalen. Mocht je het dan nog niet terugbetaald hebben dan wordt de rest kwijt gescholden.
ja idd, all mijn vrienden hebben een volle lening
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 23:19
Hallo1993
Hallo1993 is offline
Citaat:
Je kan ook tegen je ouders zeggen dat je je best uitwonend wil inschrijven, maar dat zij mogen betalen als jij een boete krijgt. Waarom krijg je pas in april stufi?
Dat weet ik zelf ook niet, ben 18 geworden op 6 januari en ik krijg het pas in April, vrienden zeggen dat ze om de kwartaal betalen. (wat nergens op slaat!)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 00:10
ganralph
ganralph is offline
(hiervoor hebben we het grote IBG/DUO-topic )

Citaat:
Nee hoor, je mag er 15 jaar over doen om het terug te betalen. Mocht je het dan nog niet terugbetaald hebben dan wordt de rest kwijt gescholden.
Klopt, maar het is niet totaal vrijheid-blijheid met terug betalen. Tenzij het echt niet mogelijk is, is het wel de bedoeling dat je binnen die vijftien jaar terug betaalt. Daar stelt de DUO je maandaflossing op af. Kwijtschelden gebeurt alleen in de gevallen dat je een erg laag inkomen hebt oid.

Citaat:
Dat weet ik zelf ook niet, ben 18 geworden op 6 januari en ik krijg het pas in April, vrienden zeggen dat ze om de kwartaal betalen. (wat nergens op slaat!)
Studiefinanciering krijg je gewoon elke maand, maar het gaat pas in op de eerste dag van het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Vanaf april krijg je dus per maand stufi.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 20:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En dat komt weer omdat kinderbijslag (waar je ouders recht op hebben tot jouw 18e verjaardag) per kwartaal uitbetaald wordt en begint in het kwartaal nadat je ben geboren. Je krijgt pas studiefinanciering als je ouders geen kinderbijslag meer krijgen want anders is het dubbelop.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 13:22
Verwijderd
Oh, ik ga in september een opleiding doen en als ik me dus nu nog niet heb aangemeld voor stufi, krijg ik het dus niet vanaf 1 april al, maar dan pas vanaf 1 juni?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 14:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Oh, ik ga in september een opleiding doen en als ik me dus nu nog niet heb aangemeld voor stufi, krijg ik het dus niet vanaf 1 april al, maar dan pas vanaf 1 juni?
Als je pas in september een opleiding gaat volgen, krijg je de stufi ook pas in september

Als overbrugging tussen de kinderbijslag en de stufi zou je nog recht kunnen hebben op tegemoetkoming scholieren.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Als je pas in september een opleiding gaat volgen, krijg je de stufi ook pas in september

Als overbrugging tussen de kinderbijslag en de stufi zou je nog recht kunnen hebben op tegemoetkoming scholieren.
Oh ja, slim haha. Ik dacht dat ik te laat was, maar dat gaat dan nog niet in. Oeps
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 19:50
Woezle
Woezle is offline
Ik word in juli 18 en begin september begin ik mijn wo-studie. Nu weet ik dat ik pas vanaf oktober stufi zal ontvangen, maar geldt dat ook voor OV? Als dat zo is, is er misschien een manier om dat geld wat ik kwijt ben aan reizen van september terug te vragen? Ik werk en heb spaargeld maar Roosendaal-Nijmegen is erg veel geld, en ik moet ook nog mijn kamer betalen...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 17:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, je krijgt dan ook pas vanaf september je OV-kaart en je krijgt ook geen tegemoetkoming of vergoeding voor reiskosten die je daarvoor moet maken. Je ouders krijgen voor die maand nog kinderbijslag voor je dus zou je hen om een bijdrage daaruit moeten vragen. Als je op kamers zit in de stad waar je studeert, kan je dan niet een maandje niet terug gaan naar je ouders of bijvoorbeeld maar een keertje zodat het minder duur wordt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 16:19
Camou
Camou is offline
Hoi.

Ik kan nu studiefinanciering aanvragen.. begin dit jaar aan een universitaire opleiding
Als ik het aanvraag en ik kies 'ingaan wanneer ik er recht op heb' begint het gelijk (gister stond begin datum 16 mei ), maar ik heb nu ook nog mijn scholieren tegemoetkoming. Kan ik het beste studiefinanciering op 1 september laten ingaan? Overbrugging heb ik denk ik niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 17:07
ganralph
ganralph is offline
Je hebt er vanaf 1 september pas echt recht op, dus gewoon dan in laten gaan
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 00:52
Camou
Camou is offline
Okee, bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.