Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2000, 22:54
Musliston
Musliston is offline
Hallo, wat vinden jullie van categoriale gymnasia?

Ik kijk altijd alles van alle kanten (ik ben wat te Academisch, ik kan ook niet altijd een partij kiezen). Soms zou ik liever op een categoriaal gym gezeten willen hebben. Meer gelijkgestemde mensen, een grotere kans op degelijk onderwijs (het is een feit dat scholen als het Barlaeus en het Haganum hoge slagingspercentages halen (vaak 100%) en leerlingen hebben met een hoog gemiddelde voor het Centraal Examen) en het staat wellicht beter op je C.V.

Sommige scholen zijn werkelijk elitair, zoals het Barlaeus in Amsterdam. Dat is op zich ok, maar pientere kinderen van het 'volk' (jaja, ik ben soms politiek zeer incorrect) worden natuurlijk snel 'uitgestoten'. Of valt dat wel mee? Ik heb ooit een reportage op televisie gezien en het verbaasde me hoe de houding van de leerlingen van het Barlaeus verschilde t.o.v. de leerlingen van mijn school. Anders, een omschrijving kan ik nu niet geven.

Verder is diversiteit misschien juist goed. Zo leer je beter omgaan met mensen uit andere sociale klassen.

Ik kan even geen argumenten meer bedenken, daar ben ik sowieso erg slecht in.

Gaarne reacties!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2000, 21:32
Verwijderd
Ik vind een school met verschillende niveaus het beste. De kwaliteit van het onderwijs mag er echter niet op achter uit gaan!

Als er aparte gymnasia komen wordt het verschil tussen de gemiddelde en hoger opgeleide mens veel te groot.

Met citaat reageren
Oud 23-06-2000, 21:41
Musliston
Musliston is offline
Verklaar je nader, Hendrik
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 07:34
Gera
Gera is offline
Categorale gymnasia zijn, hoe zeg je dat, meer 'klassiek-minded', van wat ik heb gehoord. Meer activiteiten in de 'klassieke' sfeer. Het zijn ook kleine scholen, wat het gezellige 'wij'-gevoel versterkt. Dat kleine is ook meteen een minpunt: Aangezien Latijn/Grieks al wordt aangeboden als extra vak is het moeilijk daar als school ook nog Spaans ofzo bij te geven.

Wat betreft dat elitaire: Ja, dat krijg je wel een beetje ja. Sommige mensen gaan zuiver en alleen naar een categoriaal gymnasium omdat het goed staat op je CV. Sommige moeten van hun ouders. Tussen die typetjes kun je buiten de boot vallen ja. Maar dat heb je altijd.

De graad van elitairheid verschilt ook per school. Het Barlaeus is echt verschrikkelijk wat dat betreft. Zelf zat ik tot voor kort op het Ignatius (ook in Amsterdam) en daar vond ik het relatief meevallen. Maar nu je het toch over 'de zwakken in de maatschappij' hebt: allochtonen schoppen het minder vaak tot het VWO. Op het Ignatius heb ik ze ook niet echt gezien. Als je kleuren gaat tellen kom je voor het hele Ig (ongeveer 525 mensen) uit op (schatting) 5 zwarten, 2 of 3 Turken en 20 Aziaten. Hoe komt dat? Afgezien van dingen als taalachterstand en gezinssituatie is er nog iets heel simpels: Ze promoten hun school niet op zwarte basisscholen. Echt, schoolbesturen houden hun scholen liever wit. En dit gebeurt niet alleen op categoriale gymnasia, maar eigenlijk op elke 'witte' school, basis of voortgezet maakt weinig uit.

Noot: Mijn ouders hebben allebei als hoogste opleiding vbo. Ben dus een 'pienter kind uit het volk' dat het 'ver' geschopt heeft....

[Dit bericht is aangepast door Gera (24 juni 2000).]
Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 07:39
Gera
Gera is offline
Citaat:
Musliston schreef:

Verder is diversiteit misschien juist goed. Zo leer je beter omgaan met mensen uit andere sociale klassen.
Euwkee, en nou nog even op jouw argumenten ingaan: Mensen die niet om willen gaan met de andere sociale klassen doen dat sowieso niet, of ze er nu bij op school zitten of niet. En: Scholengemeenschappen zijn vaak zo groot dat je elkaar niet hoeft te zien.

Nog even over die resultaten: 'Ons Ig' had het laagste gemiddelde van Amsterdam wat betreft schoolonderzoeken Latijn....

Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 19:28
Musliston
Musliston is offline
Het is zeer spijtig dat alleen maar op 'witte' scholen de categoriale gymnasia worden gepromoot. Ken je het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam? Daar zitten relatief veel Aziaten. Ikzelf ben Indonesisch en heb veel kennissen die daar op school zitten.

In Den Haag zijn de gymnasia niet zo heel erg elitair, denk ik. In Groningen zit er wel een, volgens mij, het Praedinius.

Misschien dat op scholengemeenschappen mensen uit 'hogere' sociale klassen de mensen uit 'lagere' sociale klassen minder opzoeken, maar ze krijgen toch wel heel indirect met hen te maken. Met hun gedrag, leefstijl e.d.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 26-06-2000, 18:54
Categoriaal gymnasium is wel heel leuk. De mensen zijn haast altyd aardig en het is dan ook niet zo'n grote school, waardoor je iedereen kent. Natuurlijk kan dit ook in jouw nadeel zijn, maar dat komt dan waarschijnlijk door je eigen gedrag. Een nadeel van zo'n gymnasium is, dat als je geen klassieke talen meer wil doen, je dan van school af moet, en dan kan je vrienden verliezen. Ook is dat zo als je 2x blijft zitten. Maar ik zit op zo,n categoriaal gymnasium en hij(of zij) is vet cool!!!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2000, 21:33
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ik zit op een zelfstandig gymnasium
Murmelliusgymnasium te Alkmaar
en dat is supergezellig. Iedereen kent iedereen en er hangt een hele relaxte sfeer. Je kunt bij iederen terecht met problemen enzo... en je weet ook dat iedereen ooit met hetzelfde vak als jij te maken krijgt/te maken heeft gehad, dat is wel handig, als je aan iemand om hulp wilt vragen. En we hebben echt super goeie leraren, echt waar, allemaal willen ze je helpen om het vak goed te leren (behalve Verhoeff)
Ja, zelfstandig gymnasia rule!

------------------
sum, ergo cogito
toch?!
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 26-06-2000, 21:40
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik zit op een scholengemeenschap. In 5 gymnasium zitten bij ons 14 leerlingen. Alleen bij Grieks en Latijn zit ik dus bij hen in de klas. Verder hebben we gewoon met atheneum les. Dat vind ik wel goed. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over aparte gymnasia. Ik heb er geen in de buurt.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2000, 11:06
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
noeki schreef:
Categoriaal gymnasium is wel heel leuk. De mensen zijn haast altyd aardig en het is dan ook niet zo'n grote school, waardoor je iedereen kent. Natuurlijk kan dit ook in jouw nadeel zijn, maar dat komt dan waarschijnlijk door je eigen gedrag. Een nadeel van zo'n gymnasium is, dat als je geen klassieke talen meer wil doen, je dan van school af moet, en dan kan je vrienden verliezen. Ook is dat zo als je 2x blijft zitten. Maar ik zit op zo,n categoriaal gymnasium en hij(of zij) is vet cool!!!
Zit jij op het Vossius of Barlaeus? Of zijn er nog meer categoriale gymnasia en Amsterdam?
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 27-06-2000, 16:55
Gera
Gera is offline
Barlaeus, Vossius en Ignatius zijn de enige categorale gymnasia in Amsterdam....
Met citaat reageren
Oud 27-06-2000, 20:10
Musliston
Musliston is offline
Hoi, is het nou categorIaal of categoraal? Soms hoor ik het een, soms hoor ik het ander. Ik ben helemaal in de war!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 28-06-2000, 09:22
Verwijderd
Voor ieder wat
Met citaat reageren
Oud 04-07-2000, 07:01
Gera
Gera is offline
Musliston, heb je het artikel over categorale gymnasia in het NRC van afgelopen zaterdag gelezen?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2000, 19:28
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Gera schreef:
Musliston, heb je het artikel over categorale gymnasia in het NRC van afgelopen zaterdag gelezen?
Gera, nee! Wij hebben geen NRC. Ik zal even kijken op hun website. Ik denk wel dat het tijdschrift van "Vrienden van het gymnasium" het artikel zal publiceren in hun tijdschrift, daar bestaat al een tijd een discussie over bij de vereniging.

O ja, eh...het was volgens jou toch 'categoriale' gymnasia? Jij hebt tot twee keer toe 'categorale' gebruikt....
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 05-07-2000, 15:57
Ik ben toevallig ff hartstikke blij met mijn categoriaal gym! Ik zit in Utrecht op het Christelijk, en het is een prima school. Heel gezellig, en je han allemaal extra dingen doen buiten school. Zelfs onder schooltijd! En helemaal geen eliteclub. Mensen uit alle bevolkingslagen en culturen. Ik ga dus gewoon volgend jaar naar de vierde, want het is een prima school (voor zover een school prima kan zijn....) en dat gezeur van jullie slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2000, 18:32
Musliston
Musliston is offline
Hoi Nienke, fijn dat je het zo naar je zin hebt op het Christelijk gymnasium, maar jammer dat je de discussie gezeur noemt. Er zijn namelijk een aantal scholen in Nederland waar het behoorlijk 'elite' is. De discussie slaat dus degelijk wel ergens op. Maar er kleven toch ook andere nadelen aan een categoriaal gymnasium? Bijvoorbeeld dat je van school moet wisselen als blijkt dat gymnasium je toch niet bevalt of blijkt dat je het niet aankan.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 11-07-2000, 07:15
Hee,

Ik zit op het Vossius in Amsterdam, en ik moet zeggen dat dat geen eliteschool is (vind ik dan). Maar het is wel zo dat we maar 1 bruine jongen in de klas zitten. Verder vind ik het van een zelfstandig gymnasium juist wel leuk dat het zo'n kleine school is, en iedereen kent iedereen, in ieder geval zelfs van gezicht (om duistere reden ken iedereen mij ) Maar goed, om even on topic te blijven: Het Vossius is een hele goede school en ook al zitten er best veel rijke kinderen op (ik niet hoor), de armere kinderen worden echt niet buitengesloten, net zo min als die bruine jongen. Hij is zelfs 1 van de populairdere kinderen in onze klas....

Minni

------------------
Minni is lief!!!!!!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-07-2000, 18:53
Gera
Gera is offline
Citaat:
Musliston schreef:
O ja, eh...het was volgens jou toch 'categoriale' gymnasia? Jij hebt tot twee keer toe 'categorale' gebruikt....
Ik dacht altijd dat het 'categoriaal was, maar in het artikel zeggen ze categoraal...

*ZUCHT*

Met citaat reageren
Oud 24-07-2000, 20:13
Verwijderd
Ik zit op een school met verschillende niveaus. Er wordt gezegd dat het wij gevoel dan minder zou zijn. Dat is denk ik niet zo. In onze klas heerst ook zeker het "wij-gevoel", hoewel ik niet op een categoraal gymnasium zit. Erg jammer is dat door het studiehuis we vaker in de klas komen bij het atheneum en het gezellige "wij-gevoel" toch wel zal verdwijnen. Door bijvoorbeeld speciale activiteiten voor het gymnasium en een leraar die nog echte betrokkenheid toont voor de gymnasiasten,wordt dit misschien toch ook wel weer beperkt.

Hendrik
Met citaat reageren
Oud 27-07-2000, 09:45
Musliston
Musliston is offline
Vorig jaar heerste in de Latijn-klas al een "wij-gevoel". In de Grieks-klas niet zo, daar was de klas in tweeën opgesplitst, maar alle gymnasiasten hadden samen wel een of andere band. Met mijn Latijn-klas heb ik vaak samen gegeten, erg gezellig was dat. Misschien is het "wij-gevoel" juist erg sterk, omdat wij 'apart' zijn binnen onze school.

[Dit bericht is aangepast door Musliston (27 juli 2000).]
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 05-08-2000, 22:08
Musliston
Musliston is offline
Welk gymnasium vinden jullie het meest elitaire karakter hebben? (Ik het Barlaeus)

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 06-08-2000, 14:40
Wat!!!!!!
Waar heppie het over!?!


Ik snap er de ballu ni van !!!



------------------
Met citaat reageren
Oud 06-08-2000, 18:26
beste nijn(ik post effe onder jouw naam), laat het me je uitleggen.
categoriale/categorale gymnasia zijn zelfstandige gymnasia. die andere zijn gymnasia binnen een scholengemeenschap.
nu vraagt onze Musliston zich af wat mensen van de categoriale gymnasia vinden. of die elitair zijn enzo.
ik vind trouwens wel dat onze school vrij kakkerig is, dat zal wel komen door het feit dat bijna alle leerlingen rijkeluiskindjes zijn. ik niet btw.

------------------


[Dit bericht is aangepast door nyn2000 (26-08-2000).]
Met citaat reageren
Oud 16-08-2000, 13:25
Pukje
Pukje is offline
Hai allemaal,

Ik zit op het Chr. Gymnasium Beyers Naude in Leeuwarden, ook een zelfstandig gymnasium. Ik denk niet dat je kan zeggen dat het een of het ander beter is. Het verschilt volgens mij gewoon te veel. De voordelen van een zelfstandig gymnasium vind ik dat je op een kleine school zit. Ik zelf hou niet van dat massale. Ook wordt er (bij mij op school) veel aandacht besteed aan de klassieke oudheid. Zelf vind ik dit best boeiend, maar ook vind ik het goed dat je als mens iets weet van de achtergrond van de maatschappij waar wij nu in leven. Ook is het denk ik zo dat als je een keer op zo'n school zit, je meer moeite doet om er te blijven ( de leraren ook om je er te houden), dat je op een scholen gemeenschap sneller een lager nveau gaat doen.
Nadelen vind ik dat er bijvoorbeeld weinig geld is voor extra vakken. Bij ons op school kan bijvoorbeeld geen Spaans of informatica gegeven worden. Op een scholengemeenschap gaat dit makkelijker. Ook is denk ik het niveau hoger op een zelfstandig gymnasium, omdat de leraren toch meer proberen de eer van de school hoog te houden (dat gevoel krijg ik bij ons op school wel).
En over die subdiscussie over het wij-gevoel. Ik denk dat dat er van af hangt op welk niveau je dat bekijkt. Ik las dat iemand schreef over het wij-gevoel binnen de Latij klas. Terwijl iemand anders het had over dat iedereen elkaar op school (van gezicht) kent. Ligt er dus maar net aan hoe je het bekijkt.
Nou, dat was mijn verhaaltje. Ciao!!
Hugs, Pukje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2000, 16:27
Peorth
Peorth is offline
Ik zit niet op een categoraal gymnasium, en dat vind ik best. Het enige vervelende aan een school met verschillende niveaus hoor ja toch al snel als je zegt dat je op het gym zit stuud ofzo. Dat slaat dus nergens op, dat je op het gym zit wil niet zeggen dat je leeft voor school en de hele dag achter je bureautje zit omdat je huiswerk zo geweldig vindt. Mensen verwachten als ze me zien niet dat ik op het gym zit, er is een heel groot vooroordeel over gymnasiasten. Onze klas is de coolste! ( al is het ff wat minder nu we samengevoegd zijn mat die andere gymklas...)


------------------
Microsoft is not the answer.
Microsoft is the question.
No is the answer
__________________
'Let me talk to him, he's had a near-death experience' 'We all have, it's called living.'
Met citaat reageren
Oud 23-08-2000, 18:50
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
en ik heb al last van mensen wanneer ik zeg dat ik op VWO zeg ( nog nieteens Latijn vermeld dan hè....)
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 23-08-2000, 19:15
mif
mif is offline
Ik zit nu in 6VWO met Latijn. Toen ik moest kiezen tussen het Willem Lodewijk, het Praedinius (Groningen) of een "gewone" scholengemeenschap, heb ik voor het laatste gekozen. Het belangrijkste argument was de afstand. Maar ik vond het Willem Lodewijk ook erg streng. Er staan bijv. podia in de lokalen. (heeft natuurlijk geen invloed op het onderwijs) En er komen volgens mij wel een heleboel rijke luiskindjes. Het Praedinius heb ik nooit bekeken.
Ik denk dat het goed is om ook met mensen in contact te komen die geen VWO of Gymnasium halen.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 26-08-2000, 15:50
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Hallo, wat vinden jullie van categoriale gymnasia? Het is een feit dat scholen als het Barlaeus en het Haganum hoge slagingspercentages halen (vaak 100%) en leerlingen hebben met een hoog gemiddelde voor het Centraal Examen) en het staat wellicht beter op je C.V.
Ik zit zelf op het Haganum en het is een toffe school! De school heeft ongeveer 650 leerlingen dus ik ken iedereen (van gezicht). Er hangt een heel gezellige sfeer. Ik geef je gelijk dat je zo minder kennis maakt met een ander soort mens, maar het is ook wel makkelijk om met alleen maar gymnasiasten op school te zitten. Toch is het Haganum geen kakschool. Dat was het een paar jaar geleden nog wel, maar nu zijn er kinderen vanuit alle milieus. Het staat denk ik wel goed op je CV, want het Haganum heeft wel een hoger niveau dan Gymnasia in Scholengemeenschappen. Een jongen die in mijn klas was blijven zitten omdat hij alleen maar 2'en en 3'en haalde ging naar een scholengemeenschap, en daar haalde hij op het gymnasium allemaal 9's en 8'en!!! Zo ken ik nog meer verhalen over andere mensen waarbij het gebeurd is. Het Haganum is wel een afvalrace: Ik ben in de 1e klas begonnen met 6 klassen, nu zijn er in de 4e nog maar 3 over (de helft van alle leerlingen is dus afgevallen). Onze school is wel arm omdat het zo'n kleine school is, maar het is wel heel gezellig en ik ben blij dat ik erop zit.

------------------
Tot de schijt ons doodt...
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2000, 13:40
mif
mif is offline
Tantalus schreef: " Het staat denk ik wel goed op je CV, want het Haganum heeft wel een hoger niveau dan Gymnasia in Scholengemeenschappen. Een jongen die in mijn klas was blijven zitten omdat hij alleen maar 2'en en 3'en haalde ging naar een scholengemeenschap, en daar haalde hij op het gymnasium allemaal 9's en 8'en!!! Zo ken ik nog meer verhalen over andere mensen waarbij het gebeurd is."

??? Is dit niet gewoon het bewijs dat je school een slechte school is??? Als een leerling op een andere 6 punten vooruit gaat, ligt dat volgens mij gewoon aan het onderwijs. Dat jouw school een hoger niveau heeft, is maar een heel klein beetje waar. In heel Nederland zijn de centraal examens gelijk. En ook in de schoolonderzoeken zitten niet veel verschillen, daar is controle op.
Bovendien, is je voorbeeld niet een klein beetje overdreven?

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit

[Dit bericht is aangepast door mif (27-08-2000).]
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 27-08-2000, 15:48
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
mif schreef:
??? Is dit niet gewoon het bewijs dat je school een slechte school is??? Als een leerling op een andere 6 punten vooruit gaat, ligt dat volgens mij gewoon aan het onderwijs. Dat jouw school een hoger niveau heeft, is maar een heel klein beetje waar. In heel Nederland zijn de centraal examens gelijk. En ook in de schoolonderzoeken zitten niet veel verschillen, daar is controle op.
Bovendien, is je voorbeeld niet een klein beetje overdreven?

[/B]
Nee, het voorbeeld is totaal niet overdreven. En waarom zou mijn school slecht zijn als hij iets extra's gaf?? Het is niet voor niets een categoriaal gymnasium. De examens verschillen natuurlijk niet, maar onze school heeft wel altijd een slagingspercentage van ongeveer 97%. De schoolonderzoeken zijn wel een stuk moeilijker...
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2000, 16:15
mif
mif is offline
Het is gewoon iets wat je vaak ziet. Bij ons op school is het lekker moeilijker dan bij jullie. Vaak is dat niet of maar ten dele waar. Bij jullie op school is het dus anders? Goed zou kunnen. Maar ik ga toch liever naar die andere school dan weet ik tenminste zeker dat ik ingeloot word op geneeskunde. Welke school was dat ook al weer?

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 27-08-2000, 17:00
mif
mif is offline
Mijn verschrikkelijk slechte school had trouwens een slagingspercentage van 92% (vorig jaar, van de andere jaren weet ik het niet). Vreselijk laag.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 28-08-2000, 07:35
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
mif schreef:
Het is gewoon iets wat je vaak ziet. Bij ons op school is het lekker moeilijker dan bij jullie. Vaak is dat niet of maar ten dele waar.
Het is helemaal niet opschepperig bedoeld, ik zei alleen dat het daardoor wel beter op je CV staat...



------------------
Tot de schijt ons doodt...
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2000, 07:35
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
mif schreef:
Het is gewoon iets wat je vaak ziet. Bij ons op school is het lekker moeilijker dan bij jullie. Vaak is dat niet of maar ten dele waar.
Het is helemaal niet opschepperig bedoeld, ik zei alleen dat het daardoor wel beter op je CV staat...



------------------
Tot de schijt ons doodt...
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2000, 11:44
mif
mif is offline
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Een goede universiteit heeft waarschijnlijk meer invloed. Als jij later gaat solliciteren is er niemand die weet welk gymnasium dat nou weer is al is het in Amsterdam.
Maar het gaat er vooral om dat je je thuisvoelt op je school. En dat is bij jou op je categoraal gymnasium en bij mij op mijn scholengemeenschap.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-08-2000, 19:44
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
mif schreef:

??? Is dit niet gewoon het bewijs dat je school een slechte school is??? Als een leerling op een andere 6 punten vooruit gaat, ligt dat volgens mij gewoon aan het onderwijs. Dat jouw school een hoger niveau heeft, is maar een heel klein beetje waar. In heel Nederland zijn de centraal examens gelijk. En ook in de schoolonderzoeken zitten niet veel verschillen, daar is controle op.
Bovendien, is je voorbeeld niet een klein beetje overdreven?
Het bewijs dat het Haganum een steengoede school is, volgt uit het gemiddelde van de cijfers van het CE! Die is meer dan een 7!
Wat dat voorbeeld betreft: het kan die jongen natuurlijk wel een minderwaardigheidscomplex opleveren....of juist een meerwaardigheidscomplex als hij op die andere school zit.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 30-08-2000, 23:44
mif
mif is offline
Als het echt zo'n goede school was, zou je weten dat je naar het woord "gemiddelde" nooit kunt verwijzen met "die".

Er zijn ook voldoende scholengemeenschappen met een hoog CE gemiddelde. Maar eigenlijk vind ik dit argument helemaal fout. Omdat je dit cijfer kunt beinvloeden door leerlingen gewoon niet tot het VWO of gymnasium toe te laten. Bij ons op school zijn er veel leerlingen die toch het VWO halen (soms met 1 keer blijven zitten), die op andere scholen naar de HAVO zouden zijn gegaan. Voor de zwakkere leerling is een scholengemeenschap dus beter. Voor een "slimmere" leerling maakt de schoolkeuze niet zo veel uit, die redt het namelijk overal wel.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 31-08-2000, 17:03
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
mif schreef:
Als het echt zo'n goede school was, zou je weten dat je naar het woord "gemiddelde" nooit kunt verwijzen met "die".

Zit Musliston dan op het Haganum?


------------------
Tot de schijt ons doodt...
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2000, 23:14
mif
mif is offline
Sorry, ik heb geen idee.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 01-09-2000, 19:42
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
mif schreef:
Als het echt zo'n goede school was, zou je weten dat je naar het woord "gemiddelde" nooit kunt verwijzen met "die".

Er zijn ook voldoende scholengemeenschappen met een hoog CE gemiddelde. Maar eigenlijk vind ik dit argument helemaal fout. Omdat je dit cijfer kunt beinvloeden door leerlingen gewoon niet tot het VWO of gymnasium toe te laten. Bij ons op school zijn er veel leerlingen die toch het VWO halen (soms met 1 keer blijven zitten), die op andere scholen naar de HAVO zouden zijn gegaan. Voor de zwakkere leerling is een scholengemeenschap dus beter. Voor een "slimmere" leerling maakt de schoolkeuze niet zo veel uit, die redt het namelijk overal wel.
1) Ik heb niet op een categoraal gym gezeten, dus het klopt mooi wel!
2) Dat was inderdaad een zeer, zeer, zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer stom foutje van mij.

Wat dat laatste betreft, daar heb je gelijk in. Maar het is misschien wel goed om juist de slimme kinderen te 'houden', omdat je dan mensen hebt die wat gelijkgestemder zijn en elkaar meer begrijpen.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 02-09-2000, 13:48
mif
mif is offline
Ik vind dat een school zijn best moet doen voor alle leerlingen. Er zijn nu scholen die zwakkere leerlingen gewoon van school sturen, omdat ze de cijfers in de Trouw naar beneden halen. Lesgeven aan slimme leerlingen kan iedereen.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 03-09-2000, 12:43
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
mif schreef:
Ik vind dat een school zijn best moet doen voor alle leerlingen. Er zijn nu scholen die zwakkere leerlingen gewoon van school sturen, omdat ze de cijfers in de Trouw naar beneden halen. Lesgeven aan slimme leerlingen kan iedereen.
Daar heb ik niets tegen in te brengen. Of misschien wel: slimme kinderen kunnen juist lui worden. Dus moet je hun discipline bijbrengen en hun leren werken, opdat ze niet falen tijdens hun universitaire studie.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 03-09-2000, 14:14
mif
mif is offline
Misschien hebben ze daar dan de Tweede Fase voor uitgevonden?

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 03-09-2000, 18:15
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
mif schreef:
Misschien hebben ze daar dan de Tweede Fase voor uitgevonden?
Inderdaad ja! En met de Tweede fase zullen natuurlijk ook veel minder mensen naar de universiteit gaan.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 03-09-2000, 21:46
mif
mif is offline
Dat is vanaf het begin de opzet geweest van de tweede fase. Er waren teveel mensen die op de universiteit strandden. Het is nu de bedoeling dat die al op het VWO afvallen. Dat is goedkoper.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 07-09-2000, 16:48
Tantalus
Tantalus is offline
Citaat:
mif schreef:
Dat is vanaf het begin de opzet geweest van de tweede fase. Er waren teveel mensen die op de universiteit strandden. Het is nu de bedoeling dat die al op het VWO afvallen. Dat is goedkoper.
En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het niveau moet niet te laag worden..
__________________
Don't worry....Be crappy...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2000, 16:42
Thania
Thania is offline
Citaat:
Thania schreef:


Sorry dat ik het zeg.....maareh....HAGGENUM (zo zeggen wij dat) ZUIGT!!!!
Alleen het gebouw stamt al uit de 5e eeuw voor Jezus!!!
Enneh, bovendien hebben we al verschillende malen SCHOOLSTRIJD van JULLIE GEWONNEN!
Sorghvliet (yeah!) is een gezellige, MODERNE school met onwijs coole leraren.. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!
Enneh, als er in de 4e nog maar 3 klassen over zijn van wat er eerst 6 waren....sorry hoor, maar dit moet dan wel aan de school liggen!
Wij zijn begonnen met 3 1e klassen en we hebben nu nog steeds 3 4e klassen over!
Xouder maar eens overnadenken!

Massol!!!!

Thania

__________________
Maarja.....wie ben ik om dat te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2000, 19:40
lovebear
lovebear is offline
Citaat:
Hendrik schreef:
Ik vind een school met verschillende niveaus het beste. De kwaliteit van het onderwijs mag er echter niet op achter uit gaan!

Als er aparte gymnasia komen wordt het verschil tussen de gemiddelde en hoger opgeleide mens veel te groot.

helemaal mee eens

Met citaat reageren
Oud 04-10-2000, 20:03
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Lovebear schreef dat door categoriale gymnasia het verschil tussen de gemiddelde opgeleiden en de hoger opgeleiden te groot zou worden.
Hoe zit het dan met de mensen die nu eenmaal meer capaciteiten hebben dan de doorsnee persoon? Ik kan jouw beredenatie gedeeltelijk volgen, maar ik ben het er niet mee eens. Je kunt slimme mensen immers niet beletten hun capaciteiten tot op behoorlijk niveau te gebruiken. Dat valt namelijk onder het beperken van moreel verantwoorde vrijheden.
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.