Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2015, 10:29
Merle1997
Merle1997 is offline
Hallo iedereen,

Ik lees al wel eens mee hier op scholieren maar heb nog nooit zelf gedurfd er iets op te zetten. Maar nu weet ik echt niet wat ik met deze situatie aan moet en ik kan mijn vriendinnen niet om advies vragen want iedereen kent wel iemand en dan komt dit uit.

Oke. ik zit in de 2e jaar op het HBO. Na het 1e jaar zijn de klassen opnieuw ingedeeld. In het 1e jaar heb ik een goede vriendin gemaakt, ik noem haar nu S. Ook heb ik een vriendinnengroep leren kennen op het HBO in het 1e jaar, S. maakt daar geen deel van uit. Het is een vrij oppervlakkige groep, maar er zitten een paar meiden tussen die ik wel als goede vriendin beschouw en daarom ga ik toch met die groep om ook. Nu weet ik echter dat een aantal meiden in die groep mijn vriendin S. en de vriendinnen van S. totaal niet mogen. Ze hebben haar al voor vanalles uitgemaakt en op een gegeven moment heb ik dus gezegd dat het wel een vriendin van mij is in de hoop dat ze dan op zouden houden haar zwart te maken. Maar ook daarna is S. nog weleens besproken in die vriendinnengroep en ook de vriendinnen van S. gaan over de tong. En laatst zeiden ze tegen me, ja Merle we weten dat je omgaat met S. en we mogen haar niet, maar je maakt je eigen keuzes en dat mag. (ik dacht echt, wtf moet ik met zo'n opmerking, jullie doen of je er chill mee bent maar dat ben je helemaal niet, anders begin je niet steeds over S.!)

Toch voel ik mij gekwetst dat ze zo negatief over mijn vriendin S. praten. Ik ben ook loyaal aan de vriendinnengroep en wil hun ook niet 'verklikken' tegenover S. Maar mijn vriendinnen brengen mij in een lastige situatie want iedereen kent elkaar bij ons op de opleiding en als ik S. vertel wat sommigen over haar en haar vriendinnen denken, kwets ik S. en haar groepje daar ook mee. Bovendien gaan haar vriendinnen er dan ook over kletsen en vroeg of laat komt dan uit dat ik dit heb 'doorgeluld' en dan raak ik misschien mijn eigen 'vriendinnengroep' kwijt, inclusief die meiden die ik graag mag. Ik wil ook helemaal geen ruzies.

Tot zo ver kan ik er nog wel mee leven. Ik hou bewust een beetje afstand van mijn 'vriendinnengroep' en steek vooral tijd in de meiden die ik wel graag mag en laat de groep voor wat het is. Ik heb vertrouwen in mezelf en de mensen die in mijn leven horen, die komen er wel in en de rest laat ik maar lekker gaan. Dit werkt voor mij.

Nu wil het toeval dat ik weet dat S. en haar vriendin moeten samenwerken met een jongen B. en een meid L. Laatst zat ik met 2 'vriendinnen' uit mijn groepje samen te werken en hun kwamen B. en L. tegen, ik zat er naast. B. en L. en mijn 'vriendinnen' zaten wat te kletsen (ik hield me er buiten) en ja hoor, uiteindelijk kwamen S. en haar vriendinnen weer ter sprake op een negatieve manier. Maar S. en haar vriendin moeten wel samenwerken met B. en L. en daarnaast wordt er binnen die samenwerking verwacht dat er ook persoonlijke dingen worden gedeeld (we doen social work). S. en haar vriendin hebben echter geen idee hoe B. en L. over haar denken. Toen ik mijn vriendin S. vroeg of ze een leuk groepje had vertelde ze me 'ja B. en L. zijn echt aardig'. Ik vind nu dat ik S. moet beschermen door haar te vertellen over B. en L. en hoe zij over haar denken, zodat ze voor zichzelf kan bepalen wat ze wel en niet deelt in dat groepje. Maar als ik S. vertel wat ik weet ben ik bang dat uiteindelijk uitkomt dat ik dit heb doorverteld omdat de meesten elkaar wel kennen al is het maar via-via. Want als B. en L. dit te weten komen dan vertellen die dat door aan mijn vriendinnengroep en dan komt het uit.

Moet ik dus S. vertellen wat ik weet of is kwets ik haar daar alleen maar mee? Ik ben zo bang dat uitkomt dat ik straks heb lopen 'verklikken' want ik wil echt geen ruzies!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2015, 10:34
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Het enige wat jij kunt doen is het actief opnemen voor S wanneer anderen in jouw bijzijn onnodig onaardige dingen zeggen. Als jij alle onaardige opmerkingen doorvertelt wordt S daar niet blij van en lost dat ook weinig op. Als het uitkomt ontstaat er alleen maar meer puberdrama. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hele situatie erg onvolwassen vind klinken voor een groep HBO studenten.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 12:30
Merle1997
Merle1997 is offline
Ja klopt. Ik vind het zelf ook allemaal erg onvolwassen en schaam me ervoor dat ik hier deel vanuitmaak eigenlijk, daarom houd ik ook een beetje afstand van die groep. Had dit ook niet verwacht van het HBO eerlijk gezegd. Ik begin zelf niet over S. in de groep, maar als hun het doen zeg ik wel dat het een goede vriendin van me is en dat ik haar graag mag. Wel goede tip inderdaad om het voor haar op te nemen, misschien moet ik daar wat stelliger in worden in de groep. Bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 17:13
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik zou zeggen dat je haar rustiger wat actiever mag verdedigen maar je hoeft het inderdaad niet tegen haar te zeggen.
Wat betreft b en l is het misschien een idee om te delen dat zij nogal makkelijk dingen van anderen delen en dat ze wellicht voorzichtig moet zijn met heel persoonlijkedingen, zonder daarbij te zeggen dat die mensen slecht over haar spreken.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 17:15
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Zeg tegen ze dat als ze echt ballen hadden gehad, ze zelf eerlijk tegen S. zouden zeggen hoe ze over haar denken ipv zo negatief over haar te praten! En verder dat je gen negatieve dingen over S. wil horen! Wat een kleuter niveau dit zeg
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 19:35
Merle1997
Merle1997 is offline
Inderdaad, het niveau is best kleuter inderdaad. Ik ga het zeker meer voor haar opnemen en ga ook tegen het groepje aangeven dat ik liever heb dat ze stoppen met over haar te praten omdat het mij ook kwetst en dat ze anders maar het zelf in haar gezicht moeten zeggen inderdaad (durven ze toch niet). Ik ga nog even nadenken over hoe ik S. ga vertellen over B. en L. Bedankt voor jullie tips.

Het van me afschrijven lucht wel op. En jullie tips en meedenken = lief en helpt mij heel erg!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 20:18
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dankjewel voor de terugkoppeling, heel fijn om te horen dat het je iets brengt! We horen graag hoe je het verder hebt aangepakt.

Persoonlijk zou ik trouwens liever niet omgaan met mensen die zo praten over mijn vrienden, maar ik snap dat dat lastig is. Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 22:21
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Oh nee! niet S. vertellen over B en L.! Dat mogen ze fijn zelf doen! Laat ze maar bewijzen dat B. en L. kloten hebben! En anders moeten ze lekker hun bek houden tegen jou over S. en tegen elkaar! Want als je het fatsoen niet eens kan hebben om tegen iemand te zeggen dat je diegene niet mag, terwijl je wel persoonlijke dingen (in een opdracht) moet communiceren, ben je in mijn ogen lager dan laag!

Ik snap dat het lekker is om een zondebok te vinden en die lekker te bashen, maar het is belachelijk dat ze dat in jouw bijzijn doen. Respectloos!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2015, 06:11
Merle1997
Merle1997 is offline
Thanks voor je reactie. Alleen B en L gaan dat niet doen (aan S. vertellen hoe ze over haar denken), en ik ken hun verder ook niet echt dus ga ze het ook niet vragen. Dan ga ik liever S. in het algemeen vertellen dat mensen als B en L makkelijk dingen doorvertellen. Dan hoef ik niet te vertellen dat B en L slecht over haar praten en kan ze wel een beetje uitkijken met hun. Toch?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2015, 06:49
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Lijkt mij een heel humaan compromis ja
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 18:13
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
het siert je dat je zo genuanceerd kan zijn. Ik hoop dat ik nog op dat punt kom! hartstikke goed compromis!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 19:25
Merle1997
Merle1997 is offline
Dankje voor jullie reacties en het compliment Prue Halliwell!

Ik zou het heel erg vinden om anderen te kwetsen, dus ik ben blij met deze oplossing.

Inmiddels heb ik mijn vriendin S. verteld over B en L en dat ik weet dat ze makkelijk dingen doorvertellen en dat ik ooit in de pauzes dingen heb opgevangen waar de mensen over wie ze praten niet blij van worden (heb niet gezegd dat ze over S. hebben geroddeld, bang dat ik daarmee S. mijn vriendin kwets).

Dus heb gezegd tegen S. dat toen S. tegen me zei wel een leuk groepje te hebben dat ik me verplicht voelde om haar te waarschuwen voor B en L omdat ze dus geen idee had met wat voor mensen ze van doen heeft. Ik heb ook gezegd dat ze op mag passen voor types als B en L.

Ze snapte wel wat ik bedoelde en lijkt nu wel dingen te kunnen plaatsen bij B en L en nu kan ze er rekening mee houden. Ze vond het fijn dat ik het gezegd heb. Wel was ze benieuwd wat ik precies wist over B en L en wat ze hebben gezegd, maar ben daar niet op ingegaan. Heb ook gevraagd of S. mijn naam niet wil noemen als ze haar vriendin vertelt wat ze weet. Want iedereen kent elkaar bij ons op de opleiding en ik wil niet dat deze dingen een eigen leven gaan leiden en dat straks iedereen weet (incl mijn 'vriendinnen') hoe ik over anderen praat.

Sorry wat een lang verhaal weer haha. Bedankt voor t lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Mijn vriendin heeft het uitgemaakt, en ik wil haar terug
SpeedyMartinos
25 16-12-2015 11:50
Psychologie niet goed in mijn vel
DriesDW
4 05-12-2015 01:47
Verhalen & Gedichten Afscheid [vernieuwd]
tiram
45 12-05-2004 15:02
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 22:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.