Oud 23-11-2007, 13:02
Sultan_of_Swing
Avatar van Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Aangezien dit toch het scholieren.com forum is lijkt me een topic over dit fenomeen dat al enkele weken bezig is wel op zijn plaats. Hoe denken jullie over deze acties tegen de 1040 urennorm? Hebben die koters een punt of is het onderlinge ophitserij? De media leken er tot nu toe vrij weinig aandacht aan te besteden, wellicht om te voorkomen dat in het hele land alle scholen plat gaan?
__________________
doe de fridge open, vol met pilsener mag ik hopen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2007, 13:03
Verwijderd
Gewoon aanstellerij, alsof 1040 uur zo veel is.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:06
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Het is niet het probleem dat 1040 uur zo veel is. Het gaat er vooral om dat de kwaliteit van het onderwijs goed is. Als dat niet op orde is kan je zo veel of zo weinig les geven als je wil, dan maakt het nog niet uit.

Volgens mij heb ik indertijd ook onder die norm les gehad, en zo veel was het niet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gewoon aanstellerij, alsof 1040 uur zo veel is.
36 uur per week draaien komt op 1878 uur neer.

Een volledig schooljaar geeft 52 werkweken van 5 dagen voor 260 dagen. Daar gaat in 2007-2008 79 vakantiedagen van af als ik kijk naar mijn voormalige middelbare school, waardoor er nog 181 werkdagen overblijven.

1040 komt er op neer dat mensen dan elke dag 6 uur moeten draaien. 8 uur is een fulltime baan van 40 uur per week.


Die tijd is er echter niet, aangezien er ook nog andere activiteiten zijn, huiswerk etc. En als het zich nu nog vertaalde in goed onderwijs, maar veel scholen grijpen naar de gekste dingen om aan hun aantal lesuren te komen.

Het werkelijke aantal zal dus hoger liggen dan die zes klokuren per dag. In werkelijke roosters vertaald dit zich als ik de roostersite van mijn voormalige middelbare school bekijk in vier dagen van 8.30 tot 16.30, en een dag van 8.30 tot 14.35, wat neerkomt op een werkweek van 38 uur. Daarnaast komt er nog huiswerk en toetsen bij, wat de gemiddelde belasting per week ver boven de 40 uur tilt. Dat is dus meer dan een fulltime baan.

Gezien zulke cijfers vraag ik me af of de scholierenprotesten wel zo vreemd zijn.


Verder een artikel waarin nog een aantal beperkingen genoemd worden die het vanuit de ivoren toren vaststellen van een minimum aantal uren wel heel raar doet lijken.

Even rondbellen leert overigens dat er acties georganiseerd worden, en de bedoeling is dat heel Het Gooi 30 november plat gaat, om bij het huis van Plasterk te gaan protesteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Een volledig schooljaar geeft 52 werkweken van 5 dagen voor 260 dagen. Daar gaat in 2007-2008 79 vakantiedagen van af als ik kijk naar mijn voormalige middelbare school, waardoor er nog 181 werkdagen overblijven.
Haha, ja zo kan ik het ook. En als je nu de tijd er ook nog aftrekt dat de leerlingen in de klas zitten te slapen, draaien ze wel weken van 100 uur. Wat een werkdruk.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Haha, ja zo kan ik het ook. En als je nu de tijd er ook nog aftrekt dat de leerlingen in de klas zitten te slapen, draaien ze wel weken van 100 uur. Wat een werkdruk.
Je irrationele vooroordelen vormen geen onderbouwing..


Ondertussen:

Scholieren opgepakt bij acties

In het hele land voeren middelbare scholieren acties. Duizenden leerlingen hebben hun school verlaten uit protest tegen de werkdruk en de verplichte urennorm van 1040 lesuren per jaar.

Hier en daar lopen de acties uit de hand. In Amsterdam zijn vernielingen aangericht. In Drenthe zijn zeven eiergooiers opgepakt. In Middelburg zijn drie en in Rotterdam twee arrestaties verricht.

De acties begonnen vanmorgen na een oproep die gisteren op MSN was gedaan. Scholierenbond LAKS wist dat, maar noemt de acties niet zinvol. De bond wil bij het komende Kamerdebat actievoeren.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...E798F187E.html

Jammer van die paar keer dat het fout gaat. Net als bij de demonstraties tegen het studiehuis toen voetbalhooligans zich erin mengden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Je irrationele vooroordelen vormen geen onderbouwing..
Je zeurt. Het is helemaal niet onredelijk om te verwachten van leerlingen dat ze in de vakanties en in het weekend ook aan school werken. Als je dat krampachtig zou ontwijken, tja, dan heb je inderdaad wel drukke weken, maar wie is er zo debiel?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:04
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
De enige keer dat de luie en onverschillige leerling van zijn dikke reet afkomt, is als hij daardoor nóg luier kan worden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Je zeurt. Het is helemaal niet onredelijk om te verwachten van leerlingen dat ze in de vakanties en in het weekend ook aan school werken. Als je dat krampachtig zou ontwijken, tja, dan heb je inderdaad wel drukke weken, maar wie is er zo debiel?
Het punt is helemaal niet dat leerlingen niet willen werken. Het punt is dat er bepaalde eisen aan scholen worden gesteld, maar dat er bijna geen middelen zijn om aan die eisen te voldoen. Als je vasthoud aan die 1040 uur dan krijg je gedrochten als huiswerkuren: uren waarin ergens een concierge in een lokaal gaat zitten samen met een aantal leerlingen en dan hij dan tegen die leerlingen zegt: "ga maar huiswerk maken". En dat telt dan als een lesuur. Tja, dan kom je wel aan die 1040 uur. Je kunt beter kijken naar een kwaliteitsverbeting van het onderwijs dan naar het uitbreiden van lesuren.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:26
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
36 uur per week draaien komt op 1878 uur neer.

Een volledig schooljaar geeft 52 werkweken van 5 dagen voor 260 dagen. Daar gaat in 2007-2008 79 vakantiedagen van af als ik kijk naar mijn voormalige middelbare school, waardoor er nog 181 werkdagen overblijven.

1040 komt er op neer dat mensen dan elke dag 6 uur moeten draaien. 8 uur is een fulltime baan van 40 uur per week.


Die tijd is er echter niet, aangezien er ook nog andere activiteiten zijn, huiswerk etc. En als het zich nu nog vertaalde in goed onderwijs, maar veel scholen grijpen naar de gekste dingen om aan hun aantal lesuren te komen.

Het werkelijke aantal zal dus hoger liggen dan die zes klokuren per dag. In werkelijke roosters vertaald dit zich als ik de roostersite van mijn voormalige middelbare school bekijk in vier dagen van 8.30 tot 16.30, en een dag van 8.30 tot 14.35, wat neerkomt op een werkweek van 38 uur. Daarnaast komt er nog huiswerk en toetsen bij, wat de gemiddelde belasting per week ver boven de 40 uur tilt. Dat is dus meer dan een fulltime baan.

Gezien zulke cijfers vraag ik me af of de scholierenprotesten wel zo vreemd zijn.


Verder een artikel waarin nog een aantal beperkingen genoemd worden die het vanuit de ivoren toren vaststellen van een minimum aantal uren wel heel raar doet lijken.

Even rondbellen leert overigens dat er acties georganiseerd worden, en de bedoeling is dat heel Het Gooi 30 november plat gaat, om bij het huis van Plasterk te gaan protesteren.
Afhankelijk van de school kan die belasting na school anders uitkomen. Ik heb zelf bijvoorbeeld op een Mortessori stroming gezeten op mijn middelbare school (Pantarijn, Wageningen). Samen met de tweede fase was ik, zeker na de eerste, in staat om door goed te selecteren van mijn werktijd en -belasting in staat rond te komen met ongeveer 6 uur per dag actieve lestijd, zowel zelfstandig als klassikaal.

Als ik echter kijk naar de school waar ik nu een snuffelstage loop, dan is het veel meer de gewoonte om 6 lesuren (van 50 minuten of 5 uur) te geven met daar bij een huiswerk belasting van ongeveer 20 minuten per vak (3 effectieve huiswerk-vakken) en andere tijdvullende lessen. Met daarnaast nog enkele practische opdrachten van (zeg) effectieve werktijd van 20 minuten per dag. Dat komt neer op iets van 6.5 uur gemiddeld. Dat betekend dat er leerlingen zijn die hier meer tijd aan kwijt zijn een leerlingen die hier korter over doen.

Dan komt daar bij dat er (ook afhankelijk van de school) tijd wordt ingeroosterd als Keuze Werktijd (o.i.d.). Deze werktijd wordt bij de ene school ingericht als verdiepingstijd, weer anderen gebruiken het als huiswerktijd en weer anderen gebruiken het als echte vrije werktijd, in te vullen naar de leerling.

Dus ik herken je helemaal niet in die 'hoge werkdruk' die niet zo vreemd moet zijn. Ik zal mijn vriendin eens vragen hoe de roosters er op 't Gooisch Lyceum uitzagen zodat we samen kunnen vergelijken.

Je moet daarnaast bedenken dat naast effeciteve werktijd, er ook nog een gevoelsmatige werkdruk is. Die wordt veroorzaakt als je aan veel verschillende onderwerpen tegelijkertijd moet werken, omdat die je het gevoel geven dat je veel doet. (een half uur schoonmaken lijkt korter dan 10 minuten stofzuigen, 10 minuten gras maaien en 10 minuten glas wegbrengen). In het middelbaar onderwijs ben je gewoon met veel verschillende dingen bezig, zeker als je Coaching (normale stroming als tegenhanger van Mortessori of Dalton) doet.

Toch vind ik het wel raar dat er wordt geprotesteerd tegen een norm die over het algemeen niet gehaald lijkt te worden door scholen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:32
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Misschien wel interessant om hier bij te voegen: Ik heb tweede fase genoten tijdens de eerste jaren dat het in het land werd ingevoerd (mijn vakken pakket was 1 vol vak hoger dan het vereiste), terwijl ik wel een gemiddelde VWO-scholier ben. Ik weet niet meer precies wat mijn volledige werkdruk zou (horen) te zijn, maar die lag hoger dan die van de meeste mensen van de huidige generatie.

Verder blijf ik vinden dat je beter 800 uur goed onderwijs kan krijgen dan 1600 uur slecht onderwijs. Ik vind dat de kamer beter naar kwaliteit en prestaties van de school kan kijken dan het daadwerkelijke aantal uur dat de leerlingen wordt lesgegeven.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:37
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Afhankelijk van de school kan die belasting na school anders uitkomen. Ik heb zelf bijvoorbeeld op een Mortessori stroming gezeten op mijn middelbare school (Pantarijn, Wageningen). Samen met de tweede fase was ik, zeker na de eerste, in staat om door goed te selecteren van mijn werktijd en -belasting in staat rond te komen met ongeveer 6 uur per dag actieve lestijd, zowel zelfstandig als klassikaal.

Als ik echter kijk naar de school waar ik nu een snuffelstage loop, dan is het veel meer de gewoonte om 6 lesuren (van 50 minuten of 5 uur) te geven met daar bij een huiswerk belasting van ongeveer 20 minuten per vak (3 effectieve huiswerk-vakken) en andere tijdvullende lessen. Met daarnaast nog enkele practische opdrachten van (zeg) effectieve werktijd van 20 minuten per dag. Dat komt neer op iets van 6.5 uur gemiddeld. Dat betekend dat er leerlingen zijn die hier meer tijd aan kwijt zijn een leerlingen die hier korter over doen.

Dan komt daar bij dat er (ook afhankelijk van de school) tijd wordt ingeroosterd als Keuze Werktijd (o.i.d.). Deze werktijd wordt bij de ene school ingericht als verdiepingstijd, weer anderen gebruiken het als huiswerktijd en weer anderen gebruiken het als echte vrije werktijd, in te vullen naar de leerling.

Dus ik herken je helemaal niet in die 'hoge werkdruk' die niet zo vreemd moet zijn. Ik zal mijn vriendin eens vragen hoe de roosters er op 't Gooisch Lyceum uitzagen zodat we samen kunnen vergelijken.

Je moet daarnaast bedenken dat naast effeciteve werktijd, er ook nog een gevoelsmatige werkdruk is. Die wordt veroorzaakt als je aan veel verschillende onderwerpen tegelijkertijd moet werken, omdat die je het gevoel geven dat je veel doet. (een half uur schoonmaken lijkt korter dan 10 minuten stofzuigen, 10 minuten gras maaien en 10 minuten glas wegbrengen). In het middelbaar onderwijs ben je gewoon met veel verschillende dingen bezig, zeker als je Coaching (normale stroming als tegenhanger van Mortessori of Dalton) doet.

Toch vind ik het wel raar dat er wordt geprotesteerd tegen een norm die over het algemeen niet gehaald lijkt te worden door scholen.
Omdat de inspectie nu met zware boets komt als je school de norm niet haalt, waardoor scholen zich in de raarste bochten wringen qua lestijd om toch aan de norm te voldoen.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:41
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Omdat de inspectie nu met zware boets komt als je school de norm niet haalt, waardoor scholen zich in de raarste bochten wringen qua lestijd om toch aan de norm te voldoen.
Ik vind ook wel dat die norm moet verdwijnen, en ik vind het ook goed dat scholieren hier actie tegen voeren. Ik vind alleen wel dat je het over de juiste redenen moet doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit soort normeringen slecht zijn voor de stemming op school, stress opleveren voor iedereen die met het onderwijs bezig is en daarnaast gewoon te absurd voor woorden is (mijn oude school had een van de beste scores mogelijk voor een school in mijn VWO6 jaar, maar ik geloof voor geen meter dat ze die norm haalden). Dan moet je die noemen.

De hoge werkdruk van scholieren vind ik niet de juiste omschrijving van de problemen die leerlingen treft.

p.s. Ik zou het wel leuk vinden als mensen hier hun inschatting zou kunnen geven of hun school aan het aantal uren lijkt te komen? En ik zou het vooral graag van de Pantarijn in Wageningen willen weten
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:45
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
ieder uur zelfstudie dat een leerling krijgt verlummelt hij in de supermarkt, conclusie, tachtig uur per jaar meer, dat is nog geen half uur per dag extra, kan er rustig bij. en dan nog het feit dat we eigenlijk allemaal blij moeten zijn met onderwijs.
niet zo janken en gewoon naar school gaan om een leven op te bouwen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Het punt is helemaal niet dat leerlingen niet willen werken. Het punt is dat er bepaalde eisen aan scholen worden gesteld, maar dat er bijna geen middelen zijn om aan die eisen te voldoen. Als je vasthoud aan die 1040 uur dan krijg je gedrochten als huiswerkuren: uren waarin ergens een concierge in een lokaal gaat zitten samen met een aantal leerlingen en dan hij dan tegen die leerlingen zegt: "ga maar huiswerk maken". En dat telt dan als een lesuur. Tja, dan kom je wel aan die 1040 uur. Je kunt beter kijken naar een kwaliteitsverbeting van het onderwijs dan naar het uitbreiden van lesuren.
Vals dilemma. Het is zowel belangrijk dat de kwaliteit gewaarborgd is als dat het aantal lesuren gewaarborgd is.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:50
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
ieder uur zelfstudie dat een leerling krijgt verlummelt hij in de supermarkt, conclusie, tachtig uur per jaar meer, dat is nog geen half uur per dag extra, kan er rustig bij. en dan nog het feit dat we eigenlijk allemaal blij moeten zijn met onderwijs.
niet zo janken en gewoon naar school gaan om een leven op te bouwen.
Ik denk dat je je beeld van scholieren dan een beetje moet bijstellen. Ik herinner me helemaal niet dat er een massale exodus was van school naar de supermarkt in de tussen- en zelfwerkuren. En die mensen die eens een zelfstudie-uurtje wat anders deden moesten dat werk thuis doen.

Al met al denk ik dat de gemiddelde scholier heel graag aan zijn toekomst werkt en dat ze iets meer respect verdienen dan je ze nu geeft.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:51
Verwijderd
Kan nog wat worden als die gasten moeten gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 14:54
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
De Grieken hadden het al "over die jeugd van tegenwoordig", die "nooit verantwoordelijkheid nam" en zich alleen maar bezig hielden met "gokken" en "op de bank hangen"... als die lijn was doorgezet dan was het nu limbo op aarde geweest.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2007, 16:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en dan nog het feit dat we eigenlijk allemaal blij moeten zijn met onderwijs.
niet zo janken en gewoon naar school gaan om een leven op te bouwen.
Dacht je dat ook precies zo toen er nog 13M, of 15M achter je naam stond?

Bovendien is het onzinnig om 6-7 per dag op school te gaan zitten als het werkelijke probleem schuilt in gebrek aan docenten en goede stof.

Bij veel studies draai je 8 uur college per week, oftewel nog geen 2 uur per dag. Toch wordt daar stof bestudeerd die zelfs bij een pretstudie nog ver boven het niveau van de middelbare school ligt.


Hoe kan dat mogelijk zijn, als de sleutel tot goed onderwijs slecht zou schuilen in domweg uren klokken?


Een forse reductie van het aantal uren is beter denk ik. Niet alleen geeft dat docenten minder werkdruk, maar biedt het tevens ruimte voor eigen initiatieven en zelfontplooiing. Aardig wat mensen zullen dan tegen de muur aan lopen omdat ze veel zelf moeten doen, maar goed, die zouden anders bij hun vervolgopleiding falen. Beter dat ze dat dan leren op een moment dat er nog foutmarge is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 17:16
Verwijderd
hm die kinders weten helemaal niet waarom ze de straat op gingen. even rondvragen onder mijn leerlingen (vmbo en havo, toch zeker het gemiddelde wat er op de scholen rondloopt) wees uit dat ze geen idee hadden waarom ze nu eigenlijk de straat op gingen. fijn ook dat er zoveel vernield is vandaag. kom je echt ver mee...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 18:39
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Typisch
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 18:45
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Smerige luilakken zijn het ook.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 18:48
Verwijderd
Ja hè? Ik weet zeker dat Femke er geen mededogen mee zou hebben
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 18:49
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Dit is de mentaliteit onder vele daar


Erik zegt:
maar volgens mij zijn jullie meer aan het staken omdat jullie geen zin in les hebben dan dat jullie meer les willen
Claire zegt:
boeie!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 18:54
Verwijderd
Nederland is door en door verrot :elsevier:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2007, 18:59
Dia Dendroon
Dia Dendroon is offline
het punt van de stakingen is dat veel scholen de 1024 uur niet halen en daarom gewoon maar op school zit uren hebben en niet in de kwaliteit van het onderwijs investeren

daar ben ik het opzich mee eens maar die stakingen zijn natuurlijk onzin
mijn broertje ging ook staken maar niemand die hij kende wist waarom
gewoon ''STAKUH!'' :/
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 19:09
Verwijderd
Het verbaast mij dat forummers die al lang niet meer op de middelbare school zitten erg goed weten hoe het is om - bijvoorbeeld - in een zogenaamd TGO-uur (TaakGestuurd Onderwijs) te zitten, zoals dat bij ons op school heet. Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik al in de tweede fase zit, maar ik hoor van mijn broertje dat dit over het algemeen weinig productieve lesuren zijn. De leerlingen krijgen een reader met informatie en bijbehorende opdrachten, die zij zonder hulp van een bevoegde docent moeten maken. Als ze het niet snappen zijn ze aangewezen op hulp van medeleerlingen.
Als er een onduidelijkheid is is er dus geen mogelijkheid om vragen te stellen aan een persoon die een duidelijk en zeker antwoord kan geven. Tenslotte wordt er ook over de "behandelde" stof een toets gegeven.

Ook van verschillende leraren heb ik gehoord dat deze manier van werken niet echt werkt.

Dit is dus een voorbeeld van hoe de scholen aan de 1040 "les"uren moeten komen. Op de site van het LAKS staat nog verder uitgelegd wat er mis is met de 1040-uren-norm.

Ben het dus wel met de stakingen eens, en ook met T_ID. Dat de stakingen op gewelddadige manieren aflopen (in Purmerend de ME, in Roosendaal de hal van het gemeentehuis overhoop gehaald, hier in Middelburg - waar ik zelf bij was - werden de wapenstokken goed gebruikt) is natuurlijk weer jammer.
Citaat:
ieder uur zelfstudie dat een leerling krijgt verlummelt hij in de supermarkt, conclusie, tachtig uur per jaar meer, dat is nog geen half uur per dag extra, kan er rustig bij. en dan nog het feit dat we eigenlijk allemaal blij moeten zijn met onderwijs.
niet zo janken en gewoon naar school gaan om een leven op te bouwen.
Onzin.

Laatst gewijzigd op 23-11-2007 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 19:30
wouser
Avatar van wouser
wouser is offline
Echt waar sorry maar ik heb helemaal geen begrip voor die stelletje relgozers. De helft weet serieus niet waarom ze uberhaupt staken... Ze doen gewoon mee omdat iedereen meedoet. Maar ook kom op hey! Als jullie nu al zitten te zeuren over de uren moet je maar niet naar universiteit of hogerberoepsonderwijs gaan. Want dan zullen jullie allemaal achterovervallen van hoe de roosters daar zijn. Is voor mij geen uitzondering dat ik geen daglicht zie en dat ik een volgeboekt rooster heb van 8:30 tot 17:30. Maja ik maak me er niet zo druk om omdat ik gewoon iets doe wat ik leuk vind maar evengoed scholieren zouden niet zo moeten zeuren. Ze mogen al blij zijn dat de regering tegenwoordig de boeken vergoed en dat jullie uberhaupt onderwijs genieten zo vanzelfsprekend is dat namelijk helemaal niet.

Citaat:
Het punt is helemaal niet dat leerlingen niet willen werken. Het punt is dat er bepaalde eisen aan scholen worden gesteld, maar dat er bijna geen middelen zijn om aan die eisen te voldoen. Als je vasthoud aan die 1040 uur dan krijg je gedrochten als huiswerkuren: uren waarin ergens een concierge in een lokaal gaat zitten samen met een aantal leerlingen en dan hij dan tegen die leerlingen zegt: "ga maar huiswerk maken". En dat telt dan als een lesuur. Tja, dan kom je wel aan die 1040 uur. Je kunt beter kijken naar een kwaliteitsverbeting van het onderwijs dan naar het uitbreiden van lesuren.
GEWELDIG toch huiswerk uur? Zou perfect zijn voor de personen die thuis niet kunnen werken vanwege afleiding. Snap niet wat er mis is met een huiswerk uur. Ga huiswerk maken en dan hoef je thuis niks meer te doen en kan je 's avonds naar de kroeg of iets anders doen natuurlijk . Tevens hou je zo reljeugd van de straat. En zeker weten wanneer scholieren gewoon wat serieuzer waren zoals vroeger en gewoon ging studeren dan zag het onderwijs er veel rooskleuriger uit dan zoals nu. Of inprincipe... het onderwijs is al rooskleurig maar de instelling van de scholieren tegenwoordig geeft het een grauwe kleur en nare nasmaak.
__________________
Fealty With Love. Valour With Honor. Disloyalty With Vengeance.

Laatst gewijzigd op 23-11-2007 om 19:36.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 20:53
Supreme Dutch
Ow men, als mijn kind vandaag zou zijn opgepakt.. Ik denk dat hij dan had gesmeekt of hij nog wat langer in de cel mocht blijven. Niet staken, leren!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 21:18
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
het boeit niet. in andere landen doen ze een moord voor onderwijs, en dan gaat een stel van die gothic-skaters emo's zitten zeuren dat er teveel uren gemaakt worden. ik heb minstens 10 uur aula in een week. ik vind dat het een goede zaak is. je vult die loze uren op, en ik steekt er wat van op. als ik het niet verkeerd heb ligt nederland al niet zo hoog als het gaat om lesgeving en de duur ervan. alsof je die ene 80 uur zoveel merkt dat hele jaar door. tf00.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 21:20
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
de helft weet trouwens niet eens wat een wetsvoorstel is, laat staan staken, het is puur voor de belevenis ervan.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 22:19
one.
one. is offline
Het is denk ik niet direct het probleem van het aantal uren, maar hoe die nieuwe uren worden ingevuld. Mijn oude middelbare school vult nu gewoon alles op met uren waarbij je in de klas gaat zitten en zelf wat moet doen, maar van wat ik hoor doet niemand wat. Als ze die extra uren met gewoon extra vakken zouden kunnen invullen zou niemand er zo'n probleem van maken denk ik.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 23:24
wouser
Avatar van wouser
wouser is offline
Citaat:
Het is denk ik niet direct het probleem van het aantal uren, maar hoe die nieuwe uren worden ingevuld. Mijn oude middelbare school vult nu gewoon alles op met uren waarbij je in de klas gaat zitten en zelf wat moet doen, maar van wat ik hoor doet niemand wat. Als ze die extra uren met gewoon extra vakken zouden kunnen invullen zou niemand er zo'n probleem van maken denk ik.
lees mijn post

http://forum.scholieren.com/showthre...0#post26460790
__________________
Fealty With Love. Valour With Honor. Disloyalty With Vengeance.

Laatst gewijzigd op 23-11-2007 om 23:25. Reden: toevoeging link
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 23:33
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mijn oude middelbare school vult nu gewoon alles op met uren waarbij je in de klas gaat zitten en zelf wat moet doen...

...maar van wat ik hoor doet niemand wat.
Kortom, niet de schuld bij de school leggen, maar bij de leerlingen zelf. Ze moeten niet zo zeiken als ze zelf hun tijd niet nuttig willen besteden. Lekker makkelijk om dan de school de schuld te geven. Laat ze er maar aan wennen. Op HBO of WO opleidingen moet je ook alles zelf regelen.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 00:09
iRobin
iRobin is offline
Ik heb het idee dat de meerderheid die op dit topic reageert ZELF niet weet wat er nou precies aan de hand is.

Het word een paar keer duidelijk uitgelegd. En aan de hand van mijzelf (4e jaars VWO in de Vernieuwde 2e fase) zal ik uitleggen waarom er nou precies (volgens mij dan) gestaakt werd in Ede (Gld.)

Bij ons op het Marnix College is het zo dat leerlingen die in de vernieuwde 2e fase zitten, en leerlingen die in VWO6 of HAVO5 zitten, zich in kunne schrijven voor KWT of KWV (KWT=Keuze Werktijd, studieuur, KWV=Keuze Werkvak, vakgericht studieuur). Hiervoor heeft VWO6 en HAVO5 een apart uur, en dan zonder KWV.

Nu is het zo dat het systeem bij ons op school niet werk. Te weinig KWT. Ik heb zelf het profiel N&G met de vakken NL, EN, Maa, ANW, Gym (standaardvakken) en Sk, Du, WiB, Bio. Hiermee kom op een totaal aantal uren van 23. Ik moet van school minimaal 30 uur maken, ik kom dus 7 KWT uur te kort. Ik kan maximaal maar KWT of KWV uren maken. Daarnaast heb ik nog vele tussenuren, waardoor ik een gatenkaas rooster heb.

In KWT uren moet je perse werken aan een vak, of een boek lezen. In een KWV uur moet je perse werken aan het vak wat je gekozen hebt. Hierbij kan je dan (extra) uitleg vragen, voor als je bijvoorbeeld iets niet snapt. Dit is op onze school heel goed geregeld, kwa idee, maar kwa uitwerking iets minder. Want bij ons word er echt gewerkt. En dit komt gewoon door de aanwezigheid van de leraar, die ook gewoon streng is.

Op het Palles Athene (Ede) en Het Streek (Ede) hadden ze andere plannen, namelijk een 9e uur eraan toevoegen, om toch de benodigde uren te halen. Dit word door leerlingen en leraren (vergeet ze niet nee, ze liepen zelf mee) niet al te hartelijk ontvangen.

Dit zal dus op meer scholen zo zijn, en dat is nou eenmaal niet de oplossing. Enkele andere theorien die ik al gehoord heb zijn:
- corveeën voor de uren die je niet maakt
- 9e uur (dan)
- meer sport (nog niets eens zo heel slecht idee)

Maar wat de ministerie beter kan doen is van de 1040 uur een RICHTLIJN maken. En als het echt ver onder de maat is (bijvoorbeeld maar 500) dat er dan beboet word. Want 1040 uur is misschien wel meer als een volle werkweek. En je moet niet vergeten, wij zijn leerlingen. We willen tijd voor sport, hobby's, en een sociaal leven. En echt niet alleen maar in de boeken duiken, en leren leren leren!

Ikzelf heb NIET gestaakt, maar ik heb er wel dankbaar gebruik van gemaakt om gewoon naar huis te gaan, lekker om 12:00 uit in plaats van 15:00. En dat nou een paar relnichten (als ik ze zo mag noemen) er weer persé een rotzooi van moeten maken, dan is dat hun eigen stomme schuld! En zeker niet van het LAKS, de school, of de ouders (de drie middelbare scholen in Ede (voorgenoemde scholen) hebben een brief geschreven waarin staat dat zij de verantwoordlijk overschuiven naar de ouder) maar gewoon bij de leerlingen. Een brugklasser is ongeveer 12 jaar oud, en die kan heus zelf wel nadenken!

(oh ja, als het maandag doorgaat doe ik wel mee maar dan niet als relnicht!)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het idee dat de meerderheid die op dit topic reageert ZELF niet weet wat er nou precies aan de hand is.

(oh ja, als het maandag doorgaat doe ik wel mee maar dan niet als relnicht!)
qft
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-11-2007, 11:29
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik heb het idee dat de meerderheid die op dit topic reageert ZELF niet weet wat er nou precies aan de hand is.

(oh ja, als het maandag doorgaat doe ik wel mee maar dan niet als relnicht!)
Ik durf er wat over te zeggen omdat ik op dit moment stage loop in het voorgezet onderwijs en het met mensen er voortdurend over heb (inclusief 2 biologie stagairs en een docent van 't Marnix). Ik weet dus best aardig wat de problemen zijn die er spelen.

Wat vooral het probleem is van een staking, is dat die niet alleen gericht is tegen het overheidsbeleid, maar in feite ook een afkeuring van het werk van je docenten. Want aangezien die verantwoordelijk zijn voor jullie leerproces, werken jullie hen net zo goed tegen.

Mijn vriendin zei het ongeveer zo: "Docenten zijn tegen, schoolbesturen zijn tegen, leerlingen zijn tegen. Je moet gewoon met z'n allen weigeren te werken, in plaats van te gaan staken. Dat moet je toch met je leraren kunnen regelen?"

Daarnaast gaat het niet zo zeer om de werkdruk van die uren, maar de onmogelijkheid van de regel. Want ik denk dat als je daadwerkelijk een 1040 uur durend werkjaar zou hebben dat het opzich je nog best mee zou vallen... mits het rustig en niet-raar is ingevult.

KWT uren zijn trouwens echt heerlijk... zolang ze niet worden gebruikt om lestijd door je strot te duwen. Bij mij op school ging het (dat is nu veranderd) om je eigen verantwoordelijkheid naar die uren toe.

Anyway, hopelijk schrappen ze die regel gewoon en verzinnen ze iets beters.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 13:03
DopeBean
DopeBean is offline
bah bah bah

een gewone fulltime baan is al 1600 uur in een jaar. Ik zit nu op het HBO en we hebben studiebelastings uren van 1300 per jaar. Ik snap wel dat ze kwalitatief lessen willen volgen maar in mijn ogen hebben ze nu gewoon een excuses gevonden om niet naar school te gaan. "Vet kom we gaan staken... waarvoor? Geen idee maar het is wel vet!" "Hey we komen in het nieuws... morgen weer staken" (dat moet dalijk de maatschappij in?)
__________________
http://I-TuneFM.tk
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 17:16
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
ieder uur zelfstudie dat een leerling krijgt verlummelt hij in de supermarkt, conclusie, tachtig uur per jaar meer, dat is nog geen half uur per dag extra, kan er rustig bij. en dan nog het feit dat we eigenlijk allemaal blij moeten zijn met onderwijs.
niet zo janken en gewoon naar school gaan om een leven op te bouwen.
DAt is niet eens mogelijk hier, als je niet komt in een zelfstudie uur ben je illegaal absent, met de daarpvolgende consequenties.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 23:42
iRobin
iRobin is offline
Bij ons op school hebben we dus die leuke KWT uren, nu moeten wij 40 uur in de week draaien. (inclusief huiswerk). Maar door die KWT uren hebben wij altijd al onze huiswerk af. Omdat we toch niks beters te doen hebben. Ook de vele tussenuren die ik heb worden lang niet (en dat is bij bijna iedereen zo) opgevuld door in de Mc Donalds, Supermarkt of het dorp te zitten. Daar hebben niet het geld voor om met mijn 6 vast ingeroosterde tussenuren te doen.

En ik zeg ook niet dat iedereen hier niet het recht heeft om er niets over te zeggen. Ik zeg alleen dat je je mening goed moet onderbouwen (of in ieder geval een probeersel). Maar wat ik bij sommige zie is dat wij als leerlingen niet moeten zeuren, maar gewoon leren!

En ik trek me terug voor maandag, de plannen die ik heb gehoord zijn voor mij te erg geworden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 23:58
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Mijn vriendin zei het ongeveer zo: "Docenten zijn tegen, schoolbesturen zijn tegen, leerlingen zijn tegen. Je moet gewoon met z'n allen weigeren te werken, in plaats van te gaan staken. Dat moet je toch met je leraren kunnen regelen?"
Als de Algemene Onderwijsbond geen staking afkondigd gaan de meeste docenten - inclusief ik - niet staken!

Verder vind ik dat die 1040 uur regeling, teveel de nadruk legt op kwantiteit dan op kwaliteit. En ik verwacht dat deze regeling negatief uitpakt voor de kwaliteit van onderwijs enerzijds, en negatief uitpakt voor het terugdringen van het lerarentekort anderzijds.

Daarnaast is de oplossing van Plasterk om aan de belofte van 10% meer loonsverhoging voor het onderwijsgevend personeel te voldoen ronduit asociaal. Hij verhoogt jaarlijks (10 jaar lang) het collegegeld met €22,- (boven op de al bestaande inflatiecorrectie), daarnaast wordt de gehele studiebeurs een lening (althans de eerste stappen daarvan worden gezet).

Daarnaast moeten docenten, maar meer gaan werken (40 uur) om zo 'kunstmatig' het lerarentekort 'een beetje' weg te werken, wat dus weer de werkdruk verhoogt. Waardoor er minder tijd voor de docent is bijles te geven aan de 'zwakke' leerlingen met als gevolg dat de kwaliteit van onderwijs achteruit gaat. Ook krijgt de leerling het drukker met het verplicht volgen van meer lessen, want die wordt namelijk verplicht naar het huiswerkuur (of KWT of andere benaming voor hetzelfde verschijnsel) te gaan. Geen probleem dan wordt tijdens dat uur toch bijles gegeven, zou je denken? Dit klopt als de docent ook toevallig bekwaam - en in het meest ideale geval ook bevoegd - is het vak te geven waar je als leerling moeite mee hebt. In de meeste gevallen is dit niet zo.
En in het ergste geval staat er een in het bedrijfsleven mislukte en van het strakke ontslagbeschermingsrecht profiterende, onbevoegde docent die onbekwaam is in het geven van lessen. De schoolbesturen vinden het niet zo erg, de vacature is vervuld en de 1040 uur eis wordt gehaald. De overheid is ook blij, want deze scholen zich houden aan de eis. Eind goed, al goed!

Lang leve het Nederlandse onderwijs!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als de Algemene Onderwijsbond geen staking afkondigd gaan de meeste docenten - inclusief ik - niet staken!
Je schrijft het alsof de werkelijke problemen hen, net als de meeste vakbonden, ook maar ene fuck zouden interesseren. Waarom?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:16
Verwijderd
Domme apen, ze demonstreren alleen om lekker te kunnen rellen. Verder is er niets mis met de 1040 urennorm, allemaal voor je eigen best wil.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:22
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Je schrijft het alsof de werkelijke problemen hen, net als de meeste vakbonden, ook maar ene fuck zouden interesseren. Waarom?
Ja, omdat de AOb voornamelijk bestaat uit leraren zelf, ook de organisatie bestaat voornamelijk uit leraren. Ik ben zelf AOb-lid en ik spreek uit ervaring hierover.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:34
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Domme apen, ze demonstreren alleen om lekker te kunnen rellen. Verder is er niets mis met de 1040 urennorm, allemaal voor je eigen best wil.
Opzich is er inderdaad niets mis mee. Echter gaat deze kwantitatieve eis ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Dit komt, omdat de schoolbesturen als zij aan deze eis willen voldoen, creatief moeten zijn met het opvullen van vacatures voor deze te geven lessen.
En bij gebrek aan bevoegd en bekwaam onderwijspersoneel, gaan er onbevoegden en soms ook nog onbekwamen lessen verzorgen, ook worden er zelfs conciërges of in het ergste geval 'oudere' leerlingen zelf ingezet om huiswerkuren te verzorgen. De schoolbesturen gaan kwantiteit boven kwaliteit verkiezen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, omdat de AOb voornamelijk bestaat uit leraren zelf, ook de organisatie bestaat voornamelijk uit leraren. Ik ben zelf AOb-lid en ik spreek uit ervaring hierover.
Hmm, als ze kennis van zaken hebben, wat ik dan maar van je aan zal nemen, zullen ze daar dan wel massaal dronken zijn op het moment.
Ik kan geen andere reden bedenken waarom de lerarenbond zich namelijk niet schaart bij het LAKS in het demonstreren tegen de belachelijke handhaving van een belachelijke norm, en de invulling daarvan met allerlei kunst- en vliegwerk die het onderwijs schade toebrengen.

Ook over de maatschappelijke dwangarbeid is de AOB oorverdovend stil, terwijl het gaat om het stopzetten van het gehele onderwijs voor drie maanden per leerlingen, waarna de docenten opdraaien voor het repareren van de toegebrachte schade.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:54
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Ik denk dat de AOb op een andere manier invulling geeft aan het verzetten tegen deze norm. Het AOb wordt voornamelijk geleid door oudere docenten, ik vermoed dat deze niet hun heil zoeken in 'rebelse' demonstraties. Misschien is de AOb wel te conservatief in het oplossen van dit probleem en vraagt deze situatie voor een andere oplossing.
Ik stuur morgen een mail met de vraag, welk standpunt de AOb heeft ten aanzien van deze norm en wat de AOb werkelijk doet hieraan.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 09:23
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
in het ergste geval 'oudere' leerlingen zelf ingezet om huiswerkuren te verzorgen.
Dit vind ik juist de minst erge situatie (mits ze er niet met de pet naar gooien), beter dan de ook door jouw genoemde conciërges. Dat kan echt niet .
Vandaag wordt overigens in de telegraaf het LAKS als arrogant scholierenclubje afgeschilderd .
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 10:31
Verwijderd
Citaat:
En ik trek me terug voor maandag, de plannen die ik heb gehoord zijn voor mij te erg geworden.
Wat zijn die plannen dan? Volgens mij zijn dat meer ongecoordineerde plannen van leerlingen. Voor zover ik weet wacht het LAKS eerst het spoeddebat af alvorens wel al dan niet alle leerlingen op te roepen om vrijdag (!) weer te gaan staken.

LAKS veroordeelt gedrag politie en dient aanklacht in

Amsterdam, 24 november 2007 - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren zal naar aanleiding van het gebruik van buitensporig geweld een aanklacht indienen tegen de politie in de gemeente Middelburg. Dit naar aanleiding van klachten van scholieren en tv beelden die vrijdagavond in zowel het Journaal, Netwerk als Pauw en Witteman vertoond zijn.

Tijdens een scholierenstaking is in Middelburg buitenproportioneel geweld gebruikt tegen onschuldige scholieren. Er werd willekeurig ingeslagen op scholieren die een vreedzaam protest aan het uitvoeren waren. Naast de fysieke aanvallen, zijn er ook materiële eigendommen van scholieren beschadigd geraakt.

Volgens de politie pleegden de scholieren vernielingen en weigerden na een verordening uiteen te gaan. Dit was volgens de politie van Middelburg genoeg om de scholieren 'uiteen te drijven'. Het LAKS vind echter dat er nooit en te nimmer willekeurig op scholieren ingeslagen kan en mag worden. Op tientallen minderjarige scholieren is ingeslagen, dit met flinke blauwe plekken tot gevolg. Daarnaast zijn verschillende scholieren gearresteerd vanwege kleine overtredingen, maar er zijn ook verschillende mensen ziek naar huis gegaan vanwege de harde stokslagen in de buik. Ook is een scholier zo hard op het hoofd is geslagen door een politieagent dat diegene moest worden opgenomen in het ziekenhuis.

"Dit is ontoelaatbaar." aldus een boze en teleurgestelde Sywert van Lienden, voorzitter van het LAKS. "Staken en actievoeren is een erkend recht. De politie hoort al helemaal niet onschuldige scholieren te mishandelen. Het LAKS komt op voor de geslagen scholieren en zal een aanklacht indienen bij het Politiekorps Zeeland. Wij staan voor de scholieren, en zullen dit blijven doen". Ook in de rest van Nederland kwamen er veel incidenten met politieagenten voor. Het LAKS roept scholieren op om ook een aanklacht in te dienen als zij mishandeld zijn door politieagenten. Ook kunnen zij contact opnemen met het LAKS voor juridisch advies.

Minister Plasterk heeft de politieacties inmiddels 'onmenselijk' genoemd. Het LAKS sluit zich volledig bij de minister aan en vraagt de landelijke politie om voorzichtig en terughoudend met de actievoerende scholieren om te gaan.
------------
Daar was ik zelf bij en er is inderdaad zo hard opgetreden als beschreven staat. Minderjarige meisjes van 13/14/15 jaar werden zonder pardon hardhandig met de wapenstok weggedreven. Terecht dat het LAKS daar een aanklacht tegen in gaat dienen. Hier nog een filmpje.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 10:57
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Dit vind ik juist de minst erge situatie (mits ze er niet met de pet naar gooien), beter dan de ook door jouw genoemde conciërges. Dat kan echt niet .
Vandaag wordt overigens in de telegraaf het LAKS als arrogant scholierenclubje afgeschilderd .
Wat kan mij het schelen wat die kutkrant zegt?
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Blaat #77
Promillage
500 26-11-2007 12:21
De Kantine Wat saai zeg #75
Martiño
500 24-11-2007 12:51
Algemene schoolzaken 2de fase moet stoppen!!
BrunetJuh
233 24-01-2006 17:05
De Kantine weleens achtervolgd/gepakt door politie ?
kitesurfertje
120 06-01-2005 18:57
Algemene schoolzaken LAKS- Landelijk Aktie Komitee Scholieren- zoekt bestuursleden...interesse?
AnnaLAKS
72 12-03-2003 18:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Studentendemonstratie 12 nov. (was: scholierenstaking op de dam)
het dappere meisje
74 14-11-2002 20:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.