Oud 10-03-2004, 20:37
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Ik heb zoals inmiddels wel bekend zal zijn een servertje draaien, maar na gemiddeld 5 dagen klapt ie eruit, terwijl je er vlak van tevoren niks aan merkt. Als ik er dan een beeldscherm/muis/tobo aan knoop, blijft het scherm zwart en je kunt niks anders dan resetten.

Als ik dan op de reset druk, dan gaat het scherm naar de standby stand, dus opzich is er nog wel signaal.

Wat me wel opvalt is een hoog geheugengebruik (100%) en swap-gebruik (97%). De server is pas sinds een week of 2-3 instabiel. Omdat het hoge geheugengebruik mij al vaker opviel heb ik er 256 mb ingedrukt, maar daarmee ging het maar 2 dagen goed, ook daarmee loopt het geheugen vol en klapt ie eruit, terwijl het geheugen foutloos door de memtest komt. Zowel de 1x 256 mb als de 2x 32 mb die erin zaten voor de problemen en er nu ook weer inzitten. Maar de instabiliteit blijft, terwijl de server ook zonder problemen een half jaar draaien kan.

Specs:

- Own made
- Duron 1300
- EOA soltek bordje
- 2x 32 mb 100 mhz sd-ram
- 1x 30 gb hdd
- 2x safeway/sweex nic a 7 euro
- NoName 350 watt voeding

Voor resourcegebruik: http://stats.computerdokter-groenlo.nl

Gebruikte software:

- Debian stable
- Apache 2.0.48
- PHP 4.3.4 met exif support
- Postfix uit debian stable
- Spamassassin uit debian stable
- Proftpd uit debian stable
- SSHD uit debian stable

Ik kan in logs niks raars ontdekken, maar mss is het wel raar terwijl ik dat niet vind. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of wat ik er aan kan doen ?
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2004, 10:52
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Hij houdt idd geen donder over om te swappen. Dat kan niet lang goed gaan. Je hebt geen idee welk programma je geinstalleerd hebt voor dit begon?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:59
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Voor al die services die je draait is 32MB gewoon echt te weinig. Dat is prima als internet router of rustig mailservertje. Maar niet als Apache2/PHP/MySQL/Mail/SSH/FTP server.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:45
Orion
Avatar van Orion
Orion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-03-2004 @ 14:59:
Voor al die services die je draait is 32MB gewoon echt te weinig. Dat is prima als internet router of rustig mailservertje. Maar niet als Apache2/PHP/MySQL/Mail/SSH/FTP server.
maar daar kan het toch haast niet aan liggen

debian is zo stabiel als een huis
__________________
Ongefilterd. Van nature troebel.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 18:21
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Orion schreef op 11-03-2004 @ 16:45:
maar daar kan het toch haast niet aan liggen

debian is zo stabiel als een huis
Doet het ook niet, want voordat ik met het geheugen begon te klooien draaide precies hetzelfde maar dan wel stabiel. Maar geheugengebruik viel mij ook al op, is er een mogelijkheid om de swap te vergroten zonder te formatteren ?


PS het is 2x 32=64 mb
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 21:13
dystopia
dystopia is offline
Wat zegt /var/log
Wat voor error krijg je.

Bij oudere Linux versies (iirc <= 2.4.24) vermoord de Linux kernel indien het geen geheugen kan assignen een random proces. Bij nieuwere versies (iig 2.6.x) werkt dit anders. In dat geval wordt het proces dat probeert te assignen dood gemaakt. Apache zou in zo'n geval uitvallen, de rest draait vrolijk door.

Wellicht is een nieuwere versie voor jou beter en volgens mij hebben de laatste 2.4.x versies deze nieuwe methode. Apache gaat dan welliswaar dood in dat geval, spijtig. De rest blijft wel gewoon up, en er wordt niet zomaar een belangrijk proces gedood.

Ipv Apache kun je thttpd proberen. Die kost minder geheugen, is veel lichter, en dan PHP. Zijn ook andere alternatieven die lichter zijn. Kwestie van even zoeken en er zeker van zijn dat ze PHP sondersteunen. Vele steunen wel CGI. Lichte webserver die PHP ondersteunt is wat lastiger te vinden.

Standaard geheugen is tegenwoordig niet duur. Dus...
Succes!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:07
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
dystopia schreef op 11-03-2004 @ 21:13:
Wat zegt /var/log
Wat voor error krijg je.

Bij oudere Linux versies (iirc <= 2.4.24) vermoord de Linux kernel indien het geen geheugen kan assignen een random proces. Bij nieuwere versies (iig 2.6.x) werkt dit anders. In dat geval wordt het proces dat probeert te assignen dood gemaakt. Apache zou in zo'n geval uitvallen, de rest draait vrolijk door.

Wellicht is een nieuwere versie voor jou beter en volgens mij hebben de laatste 2.4.x versies deze nieuwe methode. Apache gaat dan welliswaar dood in dat geval, spijtig. De rest blijft wel gewoon up, en er wordt niet zomaar een belangrijk proces gedood.

Ipv Apache kun je thttpd proberen. Die kost minder geheugen, is veel lichter, en dan PHP. Zijn ook andere alternatieven die lichter zijn. Kwestie van even zoeken en er zeker van zijn dat ze PHP sondersteunen. Vele steunen wel CGI. Lichte webserver die PHP ondersteunt is wat lastiger te vinden.

Standaard geheugen is tegenwoordig niet duur. Dus...
Succes!
http://www.computerdokter-groenlo.nl/logs

En kerneltje bakken ben ik wel mee aan het experimenteren maar een 2.6.4 op mn laptop wil nog niet echt dus ik wil mn server er liever nog niet aan wagen. De kernel die nu draait is de debian standaard 2.4.18 kernel.

Maar het punt is ook niet dat ik geen geheugen bij kan kopen, er ligt 256 mb te wachten maar dan klapt ie er ook uit en zit het geheugen ook vol
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 23:09.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 10:36
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Emmm, ik wil neit veel zeggen hoor, maar als het goed is staat je geheugen gebruik altijd wel op 100% in Linux, dit namelijk doordat er veel buffers gemaakt worden.

Tik maar eens free in op je linux bak en kijk zelf maar hoeveel buffer ruimte je gebruikt. Als het goed is is dat 100%
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:05
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Je geheugen is niet alleen RAM, maar ook swapspace. Als alles vol zit en er komt een malloc request, zal er een proces gekilled worden door de kernel, zoals dystopia al vermeldde. Bij FreeBSD werkt het voglens mij ook zo dat een willekeurig proces afgesloten wordt, en uiteraard vind ik het eerlijker en beter als het proces wat zelf geheugen heeft gevraagd, afgesloten wordt.

Maar hoe dan ook is dit geen gezonde situatie, afhankelijk van hoe groot je swap is.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:34
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-03-2004 @ 14:05:
Je geheugen is niet alleen RAM, maar ook swapspace. Als alles vol zit en er komt een malloc request, zal er een proces gekilled worden door de kernel, zoals dystopia al vermeldde. Bij FreeBSD werkt het voglens mij ook zo dat een willekeurig proces afgesloten wordt, en uiteraard vind ik het eerlijker en beter als het proces wat zelf geheugen heeft gevraagd, afgesloten wordt.

Maar hoe dan ook is dit geen gezonde situatie, afhankelijk van hoe groot je swap is.

Oke ik geloof het nu ook wel dat het gewoon gebrek aan geheugen is, maar dan snap ik niet waarom ie dat met 256 mb ook doet. Op GoT vertelden ze me, dat het tijd werd voor een nieuwe kernel. Ik heb nu een 2.4.25 gebakken na eerst geoefend te hebben op mn laptop, en hij draait, al is het er op de eoa manier eentje geworden met smp support, maar dat maakt niet uit. Ik wacht gewoon af of 2.4.25 icm 256 mb de oplossing is
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:43
Orion
Avatar van Orion
Orion is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 12-03-2004 @ 16:34:
Oke ik geloof het nu ook wel dat het gewoon gebrek aan geheugen is, maar dan snap ik niet waarom ie dat met 256 mb ook doet. Op GoT vertelden ze me, dat het tijd werd voor een nieuwe kernel. Ik heb nu een 2.4.25 gebakken na eerst geoefend te hebben op mn laptop, en hij draait, al is het er op de eoa manier eentje geworden met smp support, maar dat maakt niet uit. Ik wacht gewoon af of 2.4.25 icm 256 mb de oplossing is
bak anders gewoon de nieuwe 2.6.3 kernel

dies hartstikke mooi
__________________
Ongefilterd. Van nature troebel.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:58
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Orion schreef op 12-03-2004 @ 16:43:
bak anders gewoon de nieuwe 2.6.3 2.6.4 kernel

dies hartstikke mooi
Daar ben ik op mn laptop mee bezig, ff kijken hoe dat gaat en als het resultaat me bevalt kopier ik de .config wel en komt er een 2.6.4 op
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:46
dystopia
dystopia is offline
Je zegt Stable te draaien maar afaik is er geen Apache 2.0.48 voor Stable. Kan het fout hebben natuurlijk. Iig in Testing en Unstable zitten kernel images van 2.6.3. Anders heb je nog backports.org en apt-get.org voor 3rd party Woody zooi.

Doe even apt-cache search kernel-image-2.6. Bij Testing zie je vervolgens:

kernel-image-2.6-386 - Linux kernel image for version 2.6 on 386.
kernel-image-2.6-686 - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6-686-smp - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6-k7 - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7.
kernel-image-2.6-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7 SMP.
kernel-image-2.6.3-1-386 - Linux kernel image for version 2.6.3 on 386.
kernel-image-2.6.3-1-686 - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6.3-1-686-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6.3-1-k7 - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7.
kernel-image-2.6.3-1-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7 SMP.
kernel-tree-2.6.3 - Linux kernel tree for building prepackaged Debian kernel images

Hier kun je volgens of de 386 uit kiezen of 1 die is geoptimaliseerd voor jouw systeem. Bij een Duron 1300 moet je de k7 hebben wil je een geoptimaliseerde kernel hebben; een geoptimaliseerde kernel levert een iets betere performance tov een standaard non-optimized i386 omdat een optimized bepaalde features in van de specifieke processor ondersteunt die in standaard i386 nog niet zaten.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 20:33
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
meyer, hoe groot is je swapspace?
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 21:02
Orion
Avatar van Orion
Orion is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 12-03-2004 @ 16:58:
2.6.4
ghe... heb ik dinsdag een nieuwe kernel gecompiled (2.6.3) loop ik nu alweer achter de feiten aan


florian@euphoria:~$ uname -a
Linux euphoria 2.6.3 #1 Tue Mar 9 14:43:46 CET 2004 i686 unknown
__________________
Ongefilterd. Van nature troebel.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 21:49
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-03-2004 @ 20:33:
meyer, hoe groot is je swapspace?
64 mb

Maar ik heb de 2.4.25 kernel gebakken met de optie om het evt te killen proces te selecteren. En ik heb de 256 mb ram erin gezet, en als je nu de stats bekijkt, zie je dat er 100 mb ram vrij is en de gehele swap, al een hele vooruitgang tov de oude kernel

Ik denk, dat nu de problemen wel opgelost zijn
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 03:22
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 12-03-2004 @ 21:49:
64 mb

Maar ik heb de 2.4.25 kernel gebakken met de optie om het evt te killen proces te selecteren. En ik heb de 256 mb ram erin gezet, en als je nu de stats bekijkt, zie je dat er 100 mb ram vrij is en de gehele swap, al een hele vooruitgang tov de oude kernel

Ik denk, dat nu de problemen wel opgelost zijn
Maar een swap space van 64 mb blijft weinig
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 09:28
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 12-03-2004 @ 21:49:
64 mb
Als jij maar 64MB geheugen hebt, mag je swapspace best 386MB zijn. Van die regel swap = 1½ x je geheugen klopt niets van, dat is *bullshit*. Als je véél geheugen hebt heb je namelijk weinig of zelfs helemaal geen swap nodig, als je (te) weinig geheugen hebt juist véél meer swap, procentueel.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2004, 10:31
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-03-2004 @ 09:28:
Als jij maar 64MB geheugen hebt, mag je swapspace best 386MB zijn. Van die regel swap = 1½ x je geheugen klopt niets van, dat is *bullshit*. Als je véél geheugen hebt heb je namelijk weinig of zelfs helemaal geen swap nodig, als je (te) weinig geheugen hebt juist véél meer swap, procentueel.
Achteraf is dat best wel dom ja, maa rik had niet zo'n toeloop op mn server verwacht die het 3 maand geleden nog op zn dooie gemak kon trekken.

Is er zeg maar een partitionmagik voor linux om de swap te vergroten? want ik wil eigk de swap opkrikken tot 256 mb om iets meer ademruimte te hebben.
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 11:35
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Zou ik niet weten, zijn wel partitionmanagers ja. Zijn vast wel mensen die je dit kunnen vertellen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 15:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-03-2004 @ 09:28:
Als jij maar 64MB geheugen hebt, mag je swapspace best 386MB zijn. Van die regel swap = 1½ x je geheugen klopt niets van, dat is *bullshit*. Als je véél geheugen hebt heb je namelijk weinig of zelfs helemaal geen swap nodig, als je (te) weinig geheugen hebt juist véél meer swap, procentueel.
Mee eens, behalve dat regel is bedoelt zodat de kernel het geheugen uit RAM compleet naar de swap kan swappen. Het probleem zit 'm bij mensen die dat niet uitleggen, bijvoorbeeld omdat de lezer dat niet zou begrijpen.

Citaat:
meyer3 schreef op 13-03-2004 @ 10:31:
Is er zeg maar een partitionmagik voor linux om de swap te vergroten? want ik wil eigk de swap opkrikken tot 256 mb om iets meer ademruimte te hebben.
Ja. Allereerst goed gaan lezen over de utilities.
Het lijkt mij logies dat je een Ext2FS partitie gaat verkleinen en daarna de swap verwijderd en weer aanmaakt of vergroot. Bij de swap maakt dat niet zoveel uit, bij de native wel. Je kunt overigens ook de swap in z'n geheel weglaten, en op de native een swap image aanmaken van een X aantal MB en die mounten als loop (Windows doet iets soortgelijks).

GNU Parted en de frontend QTParted.
Er is ook een CDtje die met deze utilities komt
http://www.sysresccd.org
Op de site staan ook de links naar de eerdergenoemde utilities. Ze zitten ook in APT, in welke versies weet ik niet precies. Er zijn ook op Debian gebaseerde LiveCD's die hiervoor bedoelt zijn maar ik weet zo gauw niet waar ze staan of hoe ze heten.
Partition Magic kan ook met Ext2/Ext3FS (Linux native) partities overweg, in hoeverre weet ik niet.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.