Oud 04-06-2007, 08:56
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik krijg binnenkort waarschijnlijk een operatie. Maar heb momenteel ondergewicht (bmi onder 17). Heeft dat consequenties voor operatie wat betreft risico's/complicaties?
Krijg wel een pre-operatieve screening, maar omdat ik ook nog voor andere opname op wachtlijst sta is het handig om al iets eerder te weten hoe en wat.
Ik kan de operatie namelijk ook uitstellen, doe ik liever niet omdat ik er mentaal een stuk beter van kan worden als de operatie lukt (50% slagingskans ong). Maar als het echt veel beter is om te wachten tot ik iets hoger gewicht heb is dat misschien beter..
Iemand die iets weet? Advies?
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:09
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Je kan het beste hier eerlijk over zijn tov je arts. Hij weet dan denk ik beter dan mensen van het forum hoe erg het is dat jij ondergewicht hebt.
Meestal duurt het herstel langer bij ondergewicht. Verder weet ik niet precies wat de risico's ervan zijn. Bij mijn laatste (hartoperatie) had ik een bmi van 19,5, als gevolg van de operatie (niet kunnen eten e.d.) viel ik daarna ook nog veel af. Dat was niet goed voor mijn herstel en de cardioloog zei dat als ik een lager gewicht had gehad ze mij ook niet hadden willen opereren. Dus het kan gevaarlijk zijn, maar ik weet niet of dat in jouw geval ook is.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:16
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Mijn arts weet van de situatie, dat wel. Alleen het ziekenhuis kan ik niet zomaar bereiken, wel secretariaat, maar de arts is de hele maand juni op vakantie . Dus vandaar dat ik hier ook even vraag, zitten hier ook wel mensen die er iets verstand van hebben (iig meer dan ikzelf)
Ik vraag me vooral af of het gevaarlijk is tíjdens de operatie/narcose, het herstel komt wel (eten lukt bij mij meestal wel redelijk na operatie, niet eerste 2 dagen, maar daarna wel).
Maar deze operatie zelf brengt normaal niet heel veel risico's met zich mee, hartoperatie oid lijkt me wel ingrijpender.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:18
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Er zijn meer risico's wanneer je ondergewicht/overgewicht hebt. Oa herstel duurt langer. Daarnaast zullen er gevolgen zijn voor verdoving/narcose...

Maar wees er wel eerlijk over, want het is wel behoorlijk ondergewicht... (aangezien ze vaak 20 als grens hebben). Al vermoed ik dat ze je wel wegen. En wees daar ook eerlijk is, ga niet opeens veel drinken of dat soort onzin zodat het gewicht meevalt.

Dus belangrijk: wees eerlijk tegen de chirurg? en de anesthesioloog.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:19
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ja 20 is meestal de grens, maar bij ging het om een transplantatie, en daarom namen ze het risico.

Er is toch wel een vervangend arts aanwezig?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:37
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben echt wel eerlijk, want ben sowieso panisch voor narcose (trauma's) dus wil evt extra risico uitsluiten..
Een dokter spreken gaat niet zo snel, duurde een maand voor ik mijn eigen kon spreken, alleen maar om even (telefonisch) te vertellen dat ik wel operatie wilde.
Wat zijn de gevolgen voor de verdoving/narcose, weet je dat ook Gothic (of iemand anders)?
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 09:49
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 04-06-2007 @ 10:37 :
Ik ben echt wel eerlijk, want ben sowieso panisch voor narcose (trauma's) dus wil evt extra risico uitsluiten..
Een dokter spreken gaat niet zo snel, duurde een maand voor ik mijn eigen kon spreken, alleen maar om even (telefonisch) te vertellen dat ik wel operatie wilde.
Wat zijn de gevolgen voor de verdoving/narcose, weet je dat ook Gothic (of iemand anders)?
Sowieso natuurlijk de 'dosis', verder zou ik het gewoon vragen aan hem. Ik neem aan dat hij voor OK even langs komt? Maar ik zou wel even van te voren melden dat je zoveel ondergewicht hebt, ik weet niet of ze evt de operatie cancelen (wat bij overgewicht wel gebeurt...), maar als dat voor je gezondheid beter is, zou ik persoonlijk dat dan toch liever willen...

Maar hebben ze niet je gewicht in dossier staan of is dat gewicht niet meer correct?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 12:26
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Gothic schreef op 04-06-2007 @ 10:49 :
Sowieso natuurlijk de 'dosis', verder zou ik het gewoon vragen aan hem. Ik neem aan dat hij voor OK even langs komt? Maar ik zou wel even van te voren melden dat je zoveel ondergewicht hebt, ik weet niet of ze evt de operatie cancelen (wat bij overgewicht wel gebeurt...), maar als dat voor je gezondheid beter is, zou ik persoonlijk dat dan toch liever willen...

Maar hebben ze niet je gewicht in dossier staan of is dat gewicht niet meer correct?
Ze hebben mijn gewicht wel, maar denk niet dat het helemaal de juiste is.. Weet ik zo niet.
Moet ook formulier invullen met gewicht enzo, dus dan hebben ze wel de goede.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:22
Verwijderd
Bmi van 20 als grens voor operatie?

Lekker dan, moet ik 10kg aankomen als ik een operatie nodig heb
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:39
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
******** schreef op 04-06-2007 @ 19:22 :
Bmi van 20 als grens voor operatie?

Lekker dan, moet ik 10kg aankomen als ik een operatie nodig heb
Dat zal denk ik wel niet hoor. Zou ik echt raar vinden. Met een laag bmi kan ik het me voorstellen, maar als 20 de grens is mag de een groot deel van de bevolking niet geopereerd worden. Zou een beetje maf zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:41
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik geloof nooit dat die grens bij een bmi van 20 ligt. Ik heb nu niet eens een bmi van 20 en toen ik geopereerd werd (meer dan 4 jaar geleden) was ik nog een stuk slanker dan nu, dus ik denk dat mijn bmi ook rond de 17 lag toen.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:41
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
******** schreef op 04-06-2007 @ 19:22 :
Bmi van 20 als grens voor operatie?

Lekker dan, moet ik 10kg aankomen als ik een operatie nodig heb
het hangt ook van je bouw af... als jij al je leven lang ondergewicht hebt door je bouw zal het anders zijn....
met mijn bouw heb je eerder een bmi groter dan 20, en is het ook echt ongezond om onder 19-20 te zitten...

edit: en of je een eetstoornis hebt maakt ook nogal uit... daardoor is je lichaam al uitgeput e.d. En dan zal het soort operatie ook nog uitmaken..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 19:11
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het zal inderdaad vooral ook te maken hebben met of je ondergewicht hebt doordat je consequent te weinig eet, of dat je ondergewicht hebt doordat het gewoon je bouw is maar je wel (meer dan) voldoende eet.

De enige die hier echt iets zinnigs over kan zeggen is je arts, toch maar even wachten tot hij terug is van vakantie dus. Succes.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 23:51
belli
belli is offline
deze keuze hoef je niet zelf te maken. als je onder narcose gaat word je zowiezo gewogen om te kijken hoeveel ze van dat spulletje moeten toe dienen dus als zij vinden dat je te licht bent, gaat het hele feest niet door. als ze het geen probleem vinden, hoef je dus ook niet bang te zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 12:10
Verwijderd
Bmi 20 als grens voor wat een ideaal gewicht is, niet voor of je wel of niet een operatie mag
En inderdaad, als de operatie of de narcose te zwaar voor je lichaam is, dan kunnen de artsen zelf ook wel bedenken dat ze het niet door moeten laten gaan. Ik snap dat je je er druk om maakt, maar dat hoeft niet.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 14:41
Verwijderd
Je krijgt ook een gesprek met die narcosemens (weet ff niet hoe het heet) daar kan je toch vragen of het gevaarlijk is onder de narcose en dan zal je aan je arts (als die terug is) moeten vragen of je herstel hierdoor langer duurt.

En je zegt dat je trauma's hebt van narcose, dat zou dus betekenen dat je al vaker geopereerd bent. Had je toen al ondergewicht ? zo ja dan zal het iig bij narcose niet gevaarlijk zijn
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 10:55
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben ook niet bang dat ze me opereren als het niet verantwoord is, wil alleen liever iets eerder weten waar ik aan toe ben, ivm met andere opname..

@Fiat: alle keren zo ongeveer dat ik geopereerd ben had ik behoorlijk laag gewicht, ondergewicht officieel denk ik zelfs, maar dat lag anders, aangezien de laatste keer was toen ik 13 was. Had toen ook geen laag gewicht door (te) weinig eten oid..
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 12:01
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Misschien een goede reden om meer te eten en aan te komen ?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 12:19
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 06-06-2007 @ 13:01 :
Misschien een goede reden om meer te eten en aan te komen ?

Op zich, maar daar wordt aan gewerkt (nou ja, momenteel meer op gewacht)
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 19:43
Verwijderd
en maakte het uit voor de operatie?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 20:51
Princesse Suze
Avatar van Princesse Suze
Princesse Suze is offline
Ik heb pas (een half jaar geleden) een operatie gehad aan mijn bovenbeen en ik had toen een bmi van 16,2.. het kan dus wel
De operatie is goed verlopen, maar het herstel duurde wel redelijk lang ook had ik daarna een bmi van 15,4 maar dat is nu alweer 16
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 02:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Princesse Suze schreef op 23-08-2007 @ 21:51 :
Ik heb pas (een half jaar geleden) een operatie gehad aan mijn bovenbeen en ik had toen een bmi van 16,2.. het kan dus wel
De operatie is goed verlopen, maar het herstel duurde wel redelijk lang ook had ik daarna een bmi van 15,4 maar dat is nu alweer 16
Maar jij bent 15, dan is de BMI schaal anders, dus lijkt me een beetje niet helemaal op gaan.
Ondergewicht brengt uiteraard risico's met zich mee. Maar goed, veel hangt ook af van wat voor operatie, hoeveel ondergewicht etc.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 10:38
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Fiat schreef op 23-08-2007 @ 20:43 :
en maakte het uit voor de operatie?
Zou je voordat je reageert naar de datum van de laatste reactie in een topic willen kijken, en als die lang geleden is niet meer willen reageren? Dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 12:31
PV
PV is offline
Citaat:
Bloem schreef op 24-08-2007 @ 11:38 :
Zou je voordat je reageert naar de datum van de laatste reactie in een topic willen kijken, en als die lang geleden is niet meer willen reageren? Dankjewel.
Ik denk dat diegene gewoon benieuwd is hoe het is afgelopen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 18:12
Verwijderd
ja daar ben ik idd erg benieuwd naar..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 19:22
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben nog steeds niet aan de beurt.. Dus zit nog te wachten op bericht (krijg je week vantevoren). Zit inmiddels al wel in opname voor mijn andere 'probleem'.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 19:34
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
PV schreef op 24-08-2007 @ 13:31 :
Ik denk dat diegene gewoon benieuwd is hoe het is afgelopen
Ik denk dat diegene drie topics over operaties na elkaar geupt heeft, waaronder eentje uit 2002
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 21:58
PV
PV is offline
Citaat:
Bloem schreef op 24-08-2007 @ 20:34 :
Ik denk dat diegene drie topics over operaties na elkaar geupt heeft, waaronder eentje uit 2002
oh
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid grotere borsten
jewelicious
111 31-07-2009 09:56
Lichaam & Gezondheid Het grote piltopic #17
Konijn
500 06-04-2007 19:03
Lichaam & Gezondheid 1,5 dag ongesteld
Reniform
2 17-02-2007 12:30
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic #33
rare kwast
489 12-07-2005 23:18
Lichaam & Gezondheid Uitblijven/verminderen menstruatie, hoe gevaarlijk?
Nebel
18 06-01-2005 22:39
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.