Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2010, 12:37
daankw
Avatar van daankw
daankw is offline
Beste mensen.

We leven nu in het jaar 2010 en nog lopen we met de verrekte schoolboeken te zeulen en raken we regelmatig aantekeningen kwijt. Nu zijn er van die mooie apparaatjes waar je digitale teksten op kunt zetten die ook nog eens lekker compact zijn: de E-readers.
Ik vind het belachelijk dat er nog zo weinig scholen zijn overgestapt van de klassieke boeken naar de digitale versies, dus neem ik zelf het initiatief wel. De meeste boeken zijn toch al in een online versie te verkijgen.
Mijn vraag aan jullie is nu: wat is de beste E-reader voor school?
Een aantal eisen:
- De E-reader moet 'digitale inkt' hebben. (Dit is een technologie die ervoor zorgt dat van een scherm lezen net zo leest als van papier)
- De E-reader moet een touchscreen hebben zodat je er ook aantekeningen op kunt maken.
- De E-reader moet natuurlijk voldoende capaciteit hebben om alle boeken en aantekeningen op te kunnen slaan.

Is er iemand die mee kan denken en/of een suggestie heeft?

M.v.g.

Daniël
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2010, 12:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
gelukkig kost zoiets maar 300 euro en is het altijd KUT om vanaf een beeldscherm te lezen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 13:39
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
gelukkig kost zoiets maar 300 euro en is het altijd KUT om vanaf een beeldscherm te lezen.
Heb je wel eens een e-reader gebruikt? Want deze opmerking hoor ik meestal bij mensen die nog nooit een e-reader hebben gebruikt en dus ook vaak geen idee hebben van hoe het ding in elkaar steekt (en het dus ook heel anders leest dan een beeldscherm).
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 14:56
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
en is het altijd KUT om vanaf een beeldscherm te lezen.
Dat dacht ik ook, maar het is echt niet zo. Doordat het scherm geen backlight heeft, is het niet zo fel als een 'gewoon' beeldscherm. Het leest echt net als papier.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 19:56
daankw
Avatar van daankw
daankw is offline
Citaat:
gelukkig kost zoiets maar 300 euro en is het altijd KUT om vanaf een beeldscherm te lezen.
'De E-reader moet 'digitale inkt' hebben. (Dit is een technologie die ervoor zorgt dat van een scherm lezen net zo leest als van papier)'
Als je iets verder leest dan je neus lang is, dan had je gezien dat dat probleem allang is opgelost En wat denk je dat al die boeken kosten? Ik werk toevallig in de vakantie op school bij het samenstellen van boekpakketten en zo weet ik een beetje wat die dingen kosten... Dat is ook niet misselijk! Met een E-reader heb je alleen de kosten van dat apparaatje (die jaren mee kan) en de kosten voor de licenties van de boeken.

Niemand een suggestie?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 20:20
Verwijderd
Citaat:
'De E-reader moet 'digitale inkt' hebben. (Dit is een technologie die ervoor zorgt dat van een scherm lezen net zo leest als van papier)'
Als je iets verder leest dan je neus lang is, dan had je gezien dat dat probleem allang is opgelost En wat denk je dat al die boeken kosten? Ik werk toevallig in de vakantie op school bij het samenstellen van boekpakketten en zo weet ik een beetje wat die dingen kosten... Dat is ook niet misselijk! Met een E-reader heb je alleen de kosten van dat apparaatje (die jaren mee kan) en de kosten voor de licenties van de boeken.

Niemand een suggestie?
Die licenties kosten vaak niet veel minder dan het boek zelf, overigens.
Maar ik vind een e-reader ook een veel prettiger en praktischer idee dan boeken, hoor Alleen heb ik nog niet echt iets gezien dat ik zelf aan zou willen schaffen. De Samsung E60 e-reader vind ik in de buurt komen, maar ik wacht zelf nog even
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 22:47
daankw
Avatar van daankw
daankw is offline
Citaat:
Die licenties kosten vaak niet veel minder dan het boek zelf, overigens.
Maar ik vind een e-reader ook een veel prettiger en praktischer idee dan boeken, hoor Alleen heb ik nog niet echt iets gezien dat ik zelf aan zou willen schaffen. De Samsung E60 e-reader vind ik in de buurt komen, maar ik wacht zelf nog even
Nou, volgens mij is dat drukwerk en het transport van al die boeken toch nog prijzig.
Maar ik denk dat je gelijk hebt, misschien is de technologie er nog niet klaar voor. De E-readers staan nog in de kinderschoenen... Ik hoop dat ze een beetje opschieten
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 23:34
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik vind een boek juist veel handiger.
Hier kun je wachten totdat je problemen krijgt met de batterij of dat hij ineens kapot gaat.

Op een boek kun je altijd vertrouwen

En als je ze niet weel meezeulen, dan stop je ze toch in je kluis?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er was laatst ergens een artikel (misschien nu.nl?) over een onderzoek wat was gedaan onder studenten naar wat zij willen bij een e-book. Daaruit kwam onder andere dat zij een E-book willen wat vasthoudt als een boek. Dus met 2 bladzijdes. Die kan je dan weer dichtklappen tijdens het reizen, zodat hij compact blijft.
Verder wilden ze markeermogelijkheden en mogelijkheden om aantekeningen te maken.
En men wilde ook het scherm kunnen aanraken zonder dat er iets gebeurt, zodat je met je vinger over de tekst kan gaan tijdens het lezen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Er was laatst ergens een artikel (misschien nu.nl?) over een onderzoek wat was gedaan onder studenten naar wat zij willen bij een e-book. Daaruit kwam onder andere dat zij een E-book willen wat vasthoudt als een boek. Dus met 2 bladzijdes. Die kan je dan weer dichtklappen tijdens het reizen, zodat hij compact blijft.
Verder wilden ze markeermogelijkheden en mogelijkheden om aantekeningen te maken.
En men wilde ook het scherm kunnen aanraken zonder dat er iets gebeurt, zodat je met je vinger over de tekst kan gaan tijdens het lezen.
Idd, ik zou ook graag twee pagina's willen en dan zo dat je bv. links kan lezen en rechts aantekeningen kan maken (of andersom, als je linkshandig bent), of gewoon op 2 pagina's lezen (of bv. links de tekst, rechts een appendix). En ik wil door de tekst heen kunnen zoeken. En ik wil dingen kunnen onderstrepen. En ik wil in de kantlijn kunnen schrijven. En idd, het scherm moet niet meteen gaan reageren op mijn vinger, dan liever een pennetje en de vinger negeren.
Oh, en kleur zal ook wel gaaf zijn

Ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 13:40
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
'De E-reader moet 'digitale inkt' hebben. (Dit is een technologie die ervoor zorgt dat van een scherm lezen net zo leest als van papier)'
Als je iets verder leest dan je neus lang is, dan had je gezien dat dat probleem allang is opgelost
Lawl, je gelooft reclame/promotie materiaal blindelings?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:05
Verwijderd
Ik ben nog niet zo overtuigd van de E-readers. Ik vind boeken fijn om uit te lezen en aantekeningen te maken.

Ik kan je dus ook niet helpen met een geschikte E-reader.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:30
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Om er nog even op in te gaan: boeken zonder plaatjes lezen heerlijk op een e-reader. Het lijkt echt of je gewoon tekst op papier leest. (ik heb nu zo'n 3 weken een e-reader)
Boeken met plaatjes zijn wel vervelender, omdat daar het zoomen niet zo goed bij werkt (tenminste, ik heb nog geen e-book gelezen waarbij het wel werkte) en daardoor zijn de schema's en plaatjes vaak te klein om te lezen.
Het lijkt me ook fijn om in een studieboek de mogelijkheid te hebben om aantekeningen 'in de kantlijn' te maken of iets kunt onderstrepen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 19:46
daankw
Avatar van daankw
daankw is offline
Citaat:
Lawl, je gelooft reclame/promotie materiaal blindelings?
Nee, natuurlijk niet. Ik heb het zelf dan nog nooit gezien, maar op meerdere (onafhankelijke) sites zeggen ze dat het toch wel plezierig leest dus daar vertrouw ik dan op

Citaat:
Er was laatst ergens een artikel (misschien nu.nl?) over een onderzoek wat was gedaan onder studenten naar wat zij willen bij een e-book. Daaruit kwam onder andere dat zij een E-book willen wat vasthoudt als een boek. Dus met 2 bladzijdes. Die kan je dan weer dichtklappen tijdens het reizen, zodat hij compact blijft.
Verder wilden ze markeermogelijkheden en mogelijkheden om aantekeningen te maken.
En men wilde ook het scherm kunnen aanraken zonder dat er iets gebeurt, zodat je met je vinger over de tekst kan gaan tijdens het lezen.
Lijken me redelijke eisen. Veel van die dingen zijn er al wel (dichtklapgeval: http://www.nu.nl/gadgets/2201529/e-r...-boekvorm.html), maar het is volgens mij een kwestie van wachten op een echt geschikte E-reader waarin alles goed gecombineerd is.

Citaat:
Om er nog even op in te gaan: boeken zonder plaatjes lezen heerlijk op een e-reader. Het lijkt echt of je gewoon tekst op papier leest. (ik heb nu zo'n 3 weken een e-reader)
Boeken met plaatjes zijn wel vervelender, omdat daar het zoomen niet zo goed bij werkt (tenminste, ik heb nog geen e-book gelezen waarbij het wel werkte) en daardoor zijn de schema's en plaatjes vaak te klein om te lezen.
Het lijkt me ook fijn om in een studieboek de mogelijkheid te hebben om aantekeningen 'in de kantlijn' te maken of iets kunt onderstrepen.
Welke heb je? En waar gebruik je hem vooral voor, ook voor je school/studie? Dat plaatjes enzo niet altijd lekker werken, heb ik al wel vaker gehoord. 'T is natuurlijk altijd kloten met het formaat etc.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Nee, natuurlijk niet. Ik heb het zelf dan nog nooit gezien, maar op meerdere (onafhankelijke) sites zeggen ze dat het toch wel plezierig leest dus daar vertrouw ik dan op
Bij MediaMarkt zag ik er laatst eentje staan, kan je zien hoe gaaf dat e-ink is. Leest echt net als papier
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 20:03
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Lijkt me superhandig, zo'n E-reader voor op school. Alleen zie ik tot nu toe dat alle e-boeken net zo duur of zelfs duurder zijn dan gewone boeken. Zodra het goedkoper wordt ga ik er een halen. Geld voor een e-reader neerleggen vind ik niet erg, maar als de boeken evenveel kosten hoeft het van mij nog niet.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 17:39
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Welke heb je? En waar gebruik je hem vooral voor, ook voor je school/studie?
Een BeBook One. Ik gebruik hem op dit moment gewoon voor leesboeken, en dat leest prima. Mijn vriend gebruikt hem ook voor studiedocumenten, maar daar zitten veel plaatjes/schema's in en dat werkt (nog) niet zo lekker.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 13:20
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Misschien ben ik een beetje ouderwets maar ik hou het toch bij boeken. Ik ben nogal klungelig
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-06-2010, 21:05
naamvergeten!
Avatar van naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Kan dat niet op de ipad ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Kan dat niet op de ipad ofzo?
Geen e-ink, dus kan zijn dat het niet prettig is aan je ogen (want je leest ook echt met je ogen op 't licht gericht, daar worden ze moe van). Maar verder lijkt mij dat idd ook wel aantrekkelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.