Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2003, 22:06
druiveke
druiveke is offline
hoe geraak je het snelst een blijn kwijt?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 22:15
Vini-Vidi-Vici
Avatar van Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 22:22
Muze
Avatar van Muze
Muze is offline
Citaat:
druiveke schreef op 24-06-2003 @ 22:06:
hoe geraak je het snelst een blijn kwijt?
Wat is een blijn eigenlijk?
__________________
Mr. Jones and me, tell each other faerietales.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 22:26
DaBoY
DaBoY is offline
bikinilijn ?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 23:52
PV
PV is offline
aargh nog zo'n woord waar ik me aan erger

ontopic: geen idee.. op gezondheidsplein.nl en dokterdokter.nl kennen ze het woord geeneens
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 06:12
Verwijderd
Ik geloof een blaar...maar ik weet het niet zeker...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:31
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:35
Brown eye
Avatar van Brown eye
Brown eye is offline
...toen ik et onderwerp zag dacht ik da je belijnen (ofzoiets) van een bh bedoelde....hahaha (zo noemen ze beugels van je bh tog owk)....maar jah...wa bedoel je precies
__________________
No one is worthy of your tears....and the one that is, will never make you cry!!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 20:48
Phylicia 14
Avatar van Phylicia 14
Phylicia 14 is offline
het ligt dus niet aan mij...
wat is een blijn???

ik ga het ff opzoeken: www.woordenboek.nl

nope, zelfs de van dale weet niet wat een blijn is
dan kan ik ook niet helpen...

sorry

kussss....
__________________
kuzzie..
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:00
Verwijderd
Er vanuit gaande dat een blijn een blaar is (wat ik wel denk en wat ook google aangeeft (het kan ook iets bij paarden zijn, maar dan had je het wel op flora & fauna gepost, denk ik)):

Citaat:
behandeling van blaren
Alle bovenstaande adviezen ten spijt heb je aan het eind van de dag toch nog blaren. Wat dan?

Was je voeten. Neem een schone naald of een blarenprikker en prik in de zijkant van de blaar. Eventueel kun je de naald vooraf verhitten (in de blauwe vlam, anders krijg je roet). Zorg dat je alleen de bovenhuid doorprikt en niet de onderliggende huid, anders gaat de blaar bloeden.
Druk het vocht met een schone zakdoek of steriel gaasje door het gaatje uit de blaar. Eventueel kun je nog jodium of betadine (prikt minder dan jodium) aanbrengen ter ontsmetting. Er zijn wandelaars die gelijk het hele vel weghalen. Dit is wel riskant vanwege mogelijke infecties.
Plak de blaar dakpansgewijs af met (liefst brede) leukoplast of sporttape. Geen gewone pleisters gebruiken! Met deze laag zorg je voor een tweede huid en gaat de blaar niet kapot.

De Rode Kruis-methode: prik de blaar door met naald en (katoenen!) draad. Mocht er nieuw vocht in lopen, dan wordt dat direct via het draadje afgevoerd. Eventueel kun je het draadje vooraf joderen. Daarna afplakken.

In plaats van doorprikken kun je de blaar gewoon met rust laten en afplakken. Bijvoorbeeld met Compeed, ovale pleisters die je over de blaar heen plakt. Eenmaal goed aangebracht kun je er nog dagen of zelfs meer dan een week mee doorlopen, totdat de blaar is verdwenen en er nieuwe huid onder zit.
Let wel: de meningen over Compeed zijn verdeeld. Behalve dat het vrij duur is, blijft het gemakkelijk plakken aan de sokken. Dat laatste is echter te verhelpen met een eenvoudige remedie: breng bovenop de Compeed-pleister nog extra leukoplast of sporttape aan.

Wie niet tevreden is over Compeed, kan Second Skin of Comfeel eens proberen. Deze zijn veel dunner en blijven minder plakken aan je sokken. Het principe is hetzelfde: plak 'm bovenop de blaar en laat 'm verder rustig zitten, totdat de blaar genezen is.

Als je een blaar voelt aankomen of er al een hebt die nog niet zo groot is, dan kan Moerasspirea soelaas bieden. Kneus een blaadje van dit plantje, smeer het sap op de plek en wacht even tot het is ingetrokken. Niet op open blaren gebruiken. Het sap van de blaadjes zorgt ervoor dat de huid bijna meteen stugger wordt en dus meer kan hebben. Vaak zet de blaar dan niet door of trekt sneller weg. Moerasspirea groeit op drassig braakliggend land en bij moerassige slootkanten. Niet bij veeweilanden; omdat het giftig is voor koeien, wordt het daar vaak weggehaald.

Sommige oudere wandelaars zweren bij Pasta la Zar. Wordt niet meer verkocht, maar er zijn apothekers die dit nog kunnen maken. Het is een witte pasta die je op de blaar smeert. Het vermindert de pijn tijdens het lopen en versnelt de genezing van de blaar.
http://www.tweevoeter.nl/blaren/

Als ie op een lastige plek zit (je voet bv.) kun je hem het beste met een steriele naald doorprikken en er dan een pleister opplakken. Heb je er verder geen last van, dan kun je hem beter gewoon vanzelf over laten gaan, dan is de kans op ontsteking ook minder groot.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 07:46
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Brown eye schreef op 25-06-2003 @ 19:35:
[Btoen ik et onderwerp zag dacht ik da je belijnen (ofzoiets) van een bh bedoelde....[/B]
Ik dacht eerder aan "Blij lijnen" samen gevoegd...
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:15
Brown eye
Avatar van Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Qamra schreef op 26-06-2003 @ 08:46:
Ik dacht eerder aan "Blij lijnen" samen gevoegd...
hahah....blij lijnen....neej daar was ik nog nie op gekomen....wel lachen als iemand in een keer een topic start over blij lijnen!! maarja...ik luister maar naar leonoor en ga ervan uit dat het een blaar is!
__________________
No one is worthy of your tears....and the one that is, will never make you cry!!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:20
Verwijderd
Wij zeggen 'blin' tegen een blaar...maareuh een 'blijn'? Misschien dat het door het dialect is, dat wij het blin noemen...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
phensic schreef op 27-06-2003 @ 00:20:
Wij zeggen 'blin' tegen een blaar...maareuh een 'blijn'? Misschien dat het door het dialect is, dat wij het blin noemen...
dan had ik alsnog met gereageerd... ook van 'blin' had ik nog nooit gehoord.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:25
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 27-06-2003 @ 00:24:
dan had ik alsnog met gereageerd... ook van 'blin' had ik nog nooit gehoord.
Nouw sjeg, ben ik oowk GGGeen Hollandse hè
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 01:43
Thomas
Thomas is offline
Ja, geen idee eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 07:14
Cola_Light
Avatar van Cola_Light
Cola_Light is offline
Ik weet bijna zeker dat ze bikinilijn bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 08:49
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
zucht!

een blijn is dus een blaar

gewoon vermijden met sporttape op plaatsen waar je ze verwacht of die tijdens je tocht branderig worden (gauw stoppen en afplakken)
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:13
Verwijderd
Anders neemt de starter ff de moeite om weer te posrten en uit te leggen wat het is
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:47
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Jaa dat zou handig zijn.. Ik dacht lijnen met een b ervoor
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 27-06-2003 @ 10:13:
Anders neemt de starter ff de moeite om weer te posrten en uit te leggen wat het is
damaetas (en ik ook al ) verteld het nu toch?

*het percentage Belg is mij is erg hoog *
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-06-2003 @ 10:53:
damaetas (en ik ook al ) verteld het nu toch?

*het percentage Belg is mij is erg hoog *
Dôh >_<
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wees eens heel erg eerlijk en vertel...
Secreet
65 29-06-2003 16:57
Muziek aanraders Hiphop? -geen gansta-nelly-50cent-bonethugs-
Tricks'
103 22-06-2003 10:39
Psychologie jezelf mentaal sterk houden
damaetas
26 06-04-2003 19:19
Lichaam & Gezondheid blijnen/blaren
druiveke
6 30-06-2002 23:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.