Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2007, 13:09
Verwijderd
Ik kan het precieze bericht nergens vinden (en ik heb ondertussen ruzie met mijn computer), maar vanmorgen hoorde ik op de radio dat bepaalde mensen in Limburg van plan waren om jongeren een boek te laten lezen bij wijze van taakstraf. Het idee was dat boeken over gedrag en stoerheid (volgens mij ging het daarover) die jongeren nieuwe inzichten zouden geven en daardoor effectiever zouden zijn dan plantsoenen aanharken of kauwgomkrabben.

Wat denken jullie ervan?

Ik ben er een groot voorstander van om meer jongeren aan het lezen te krijgen, maar ik denk dat veel jongeren (en die worden later ouder) een hekel aan lezen hebben omdat het 'vroeger op school moest'. Als die lui nu een boek zou geven dat ze werkelijk interesseert, zouden ze het misschien nog wel ok vinden ook, maar ze hebben er gewoon een enorme afkeer ten opzichte van lezen.

Ik gok dat als je lezen als straf gaat toepassen, die afkeer bij de getroffen jongeren alleen maar erger kan worden. Niemand gaat voor zijn plezier kauwgom krabben en plantsoenen aanharken (enkelen daargelaten) en als 'een boek lezen' in dezelfde hoek geschoven wordt, verliest het lezen nog meer aan imago en zet de analfabetisering nog verder voort.

Of niet?

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2007, 13:16
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Ik denk het ook. Want dan associëren ze lezen met straf.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 14:28
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Da's jammer. Dan moet je het niet als een straf aan ze presenteren, maar ze het op een bepaalde manier stiekem toch laten doen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 16:22
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik had een hekel aan lezen in de tijd dat ik het op de middelbare school verplicht moest doen. Heb in die tijd ook amper een goed boek aangeraakt. Pas toen mijn leesdossies af was, ben ik weer aan het lezen gegaan eigenlijk.

Lees nu wel weer veel en heb achteraf gezien spijt ervan dat ik in die jaren amper gelezen heb, maar probeer die 'schade' nu in te halen. Heb in ieder geval nu weer plezier in lezen

Denk dat als ze deze straf door gaan voeren de zin bij de jeugd nog meer gaat verdwijnen en mensen die van lezen houden dit niet als een straf zien. Dus van twee kanten op zal dit niet werken.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 20:40
Todo
Todo is offline
lezen als straf, dat werkt niet echt. En je verliest dan zeker je lees plezier. Op de middelbare school heb ik mezelf door de literatuur moeten heen 'schoppen' om m'n lees dossies af te krijgen. Gelukkig las ik naast een 'verplichte' literatuur boek ook een fantasy boek. Dat hielp me lees plezier een beetje te houden.
__________________
LOWLANDS!!! (VDG) Sunshine Viridia Mo/E (1ste van me 8 chars in GW)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 23:09
Verwijderd
Misschien als ze de keuze krijgen - een 'lees'straf of een taakstraf? Als ze zelf hebben gekozen kan het zijn dat hun motivatie daardoor groter wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 10:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat een absurd idee.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 10:54
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik heb het volledige artikel gisteravond gelezen en daarin staat at het gaat over boeken die te maken hebben met maatschappelijke dingen.
Citaat:
De organisatie wil dat de jeugd die de fout ingaat als taakstraf verplicht een boek leest. Volgens directeur Kuipers van Biblioplus biedt het lezen van lectuur over groepsdruk, alcohol en drugs de ontspoorde jeugd een beter inzicht in hun eigen problemen.

Om een juiste methode te ontwikkelen, beginnen alle scholieren in Gennep, Mook en Bergen preventief met lezen.
Dit geeft mij alweer een andere kijk op het probleem, maar nog steeds denk ik niet dat dit gaat werken, omdat je lezen dan associëert met iets negatiefs. En niet alleen de hierboven beschreven boeken, maar dus ook 'normale' leesboeken.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 11:09
Verwijderd
Misschien een idee om het om te draaien? Niet straffen met lezen, maar het lezen zelf belonen? Dat je bij de bibliotheek op één of andere manier een stempelkaart kan krijgen en dan korting op... een één of ander iets? Nee, dat slaat ook nergen op... je kunt niet controleren of ze de boeken wel echt lezen en bovendien moeten ze het uit zichzelf doen, en niet omdat ze korting op een bioscoopkaartje willen hebben.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 12:45
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
wat zijn taakstraffen precies? Is dat iets waartoe je veroordeeld wordt of is het ieen straf voor op school voor als je gerookt hebt in de toiletten ofzo?

Het lijkt me sowieso een dom idee. Je kunt die mensen ook niet dwingen om te lezen (als ze geen zin hebben kijken ze in het beste geval gewoon naar de bladzijden zonder iets op te nemen) en door het ontstellend lage niveau van de meeste 'probleemromannetjes' krijgen die gasten er sowieso geen idee van hoe erg het feit is dat ze gepleegd hebben. Volgens mij dus onzinnig terwijl die plantsoentjes er met de huidige taakstraffen er netjes bijliggen
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:40
Verwijderd
Soms hebben ze gewoon een zetje nodig en dit kan het zijn. Maar je moet het niet verkopen als straf, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:42
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Te makkelijk om het meteen af te doen als een belachelijk idee, vind ik. Ben het er mee eens dat lezen als taakstraf alleen maar demotiverend is, maar ik denk dat je er wel iets voor kunt verzinnen. Je geeft een jongere bijvoorbeeld een taakstraf: vijf uur plantsoenen harken. Vervolgens zeg je dat de persoon in kwestie ook vijf uur met een boek op de bank mag gaan zitten, mits hij daarna met ambtenaar X een gesprekje voert over het boek dat hij heeft gelezen. Ik bedoel dus dat je het meer brengt als matsen: je MAG lezen in plaats van harken.

Vraag is dan wel weer of jongeren dan niet liever plantsoenen gaan harken...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:00
Verwijderd
Dat klinkt inderdaad al beter, maar wat voor gesprek wordt dat dan? Een 'Wat heb je nu geleerd, mevrouw Stemband?'-gesprek lijkt me waardeloos en simpelweg overhoren schiet ook niet echt op. Als iemand het niet gewend is om te lezen en hij daarna overhoort wordt en kennelijk 'niets begreep' van het boek, gaat zijn zelfvertrouwen er ook niet op vooruit.

Je moet het op één of andere manier voor elkaar krijgen dat mensen, desnoods met enige dwang of externe motivatie, een boek lezen en na het lezen ervan het gevoel of idee hebben dat ze er daadwerkelijk iets aan gehad hebben.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:10
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Hmmm, moeilijk. Iets als een gesprek is wel nodig omdat anders iemand gewoon vijf uur op de bank kan gaan zitten niksdoen natuurlijk. Maar je hebt gelijk over dat zelfvertrouwen, het werkt averechts als iemand er niks van heeft begrepen.

Ik zag het heel romantisch voor me: zo'n onhandelbaar jong op de bank naast een heel aardige man-in-pak die samen plotseling een heel vurig gesprek hebben over boek X.

Misschien kun je ze een boek laten lezen en er daarna een (rap-)tekst over laten schrijven ofzo.

Ach, het is ook altijd per persoon anders: het ene jong dat je pakt heeft mensen beroofd en zit in de ghettoscene, het andere jong is een alto/hippie-iets en heeft stiekem geblowd. Die interesseren zich meestal niet echt voor dezelfde dingen (als ze zich al ergens voor interesseren -_-). Maar oke, ik dwaal een beetje af.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:38
Crimson
Crimson is offline
Als lezen een straf moet zijn... Laat mij dan maar lezen!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 17:32
Verwijderd
Los van dat mensen op zo'n manier dwingen te lezen demotiverend werkt, gaat het natuurlijk ook de andere kant op. In ieder geval zou ik niet afgeschrikt worden door het vooruitzicht van fijn met een boek op de bank zitten, als ik iets crimineels in gedachten had. Sterker nog, het zou haast aanmoedigend kunnen werken - lekker dingen jatten uit allerlei winkels want je vindt de straf toch leuk.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 22:18
Jones
Zoals al eerder is aangegeven zal lezen als straf niet echt motiverend werken. De enkele mensen die door die straf worden gegrepen door het lezen op zich vallen in het niet bij de mensen die de rest van hun leven geen boek meer op zullen pakken. Ook aan de uitvoerbaarheid mankeert nogal wat.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat Nederland wel wat meer zou mogen lezen. (Neem Ierland bijvoorbeeld, 5 boekwinkels per winkelstraat en een stuk goedkoper )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Afwezig raadslid gaat alleen verder
Gatara
19 08-05-2009 12:21
Werk, Geld & Recht Na een dagje in de cel...
Thanatios
39 28-01-2008 11:08
Levensbeschouwing & Filosofie Uitleg over het geweld van God die liefde is in het Oude testament
KingOfGod
178 11-12-2005 11:53
Software & Hardware Plz, help, jullie zijn slim! - [mailadres gehacked?]
Adilia
38 01-07-2003 08:15
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Alternatieve straffen...
diamonde
1 06-03-2003 13:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.