Oud 18-06-2017, 19:16
katie277
katie277 is offline
Hoi! Alvast sorry voor het lange en niet erg georganiseerde bericht.

Ik ben aangenomen voor een studie op de universiteit van Aberdeen in Schotland. Ik zou heel graag in contact komen met iemand die in specifiek Schotland heeft gestudeerd of daar aan het studeren is.

Mijn vraag gaat over de studiefinanciering. Ik wil DUO studiefinanciering meenemen voor levensonderhoud - een lening en een aanvullende beurs die ik gebruik voor huur, eten, etc. Ideaal zou het zijn als ik gebruik kan maken van de Schotse tuition financiering SAAS. Die betalen je gehele tuition fees/schoolkosten. Het is dus geen lening, maar het wordt door de Schotse overheid vergoed.

Nu staat er als je stufi aan wil vragen 'krijg je geen andere ondersteuning?' of iets dergelijks. Ik dacht dat het zo is dat als je in het buitenland een andere beurs krijgt, je geen stufi meer mag aanvragen. Toen ik dit vroeg aan iemand van DUO zei hij 'ja maar we komen er toch niet achter'. Hoe groot is het risico dat ze er toch wel achterkomen, en wat gebeurt er dan?! Is SAAS tuition fees ook echt 'ondersteuning'? Mijn ouders zijn er heilig van overtuigd dat ze de kosten gelijk aan de universiteit betalen en je dus niet echt geld van hun krijgt. Dus dat het niet zo telt bij DUO.

Bij SAAS staat iets soortgelijks, dat je geen SAAS mag aannemen als je al support uit je home country krijgt. SAAS geeft ook grotere levensonderhoud leningen, dacht ik. Mag je niks LENEN als je al leent in je eigen land? Of mag ik sowieso geen support van SAAS aannemen als ik al leen bij DUO?

Dan is er nog de Brexit. Als Schotland geen EU meer is ben ik 'buitenlands', en niet 'EU student', dus wordt mijn tuition 14000 pond in plaats van 1800. Als ik 14000 moet lenen bij DUO loopt de schuld wel ERG hoog op. SAAS zou garanderen dat ik die 14000 ook gewoon vergoed krijg door hen als Brexit door zou gaan.

Wat is jullie advies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2017, 22:41
Verwijderd
Ik heb wel eens een klusje voor saas gedaan in Glasgow. Verder denk ik dat je het bijzonder goed op een rijtje hebt en dat er weinig advies te geven valt behalve wat ik zelf zou doen: fuck die shit en gewoon gaan. Als dingen anders worden kan je dat dan altijd nog aanpakken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2017, 22:59
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Als DUO er achter komt dat jij onterecht stufi hebt ontvangen moet je dat vaak gewoon terugbetalen. Gewoon aanvragen dus, en mocht het zo zijn dat je er toch geen recht op hebt, dan duurt het waarschijnlijk wel even voor DUO daar achter komt en zie je dan wel hoe je dit terug betaalt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-06-2017, 23:03
katie277
katie277 is offline
Citaat:
Ik heb wel eens een klusje voor saas gedaan in Glasgow. Verder denk ik dat je het bijzonder goed op een rijtje hebt en dat er weinig advies te geven valt behalve wat ik zelf zou doen: fuck die shit en gewoon gaan. Als dingen anders worden kan je dat dan altijd nog aanpakken.
Ja, maar mijn dilemma zit ´m erin dat ik niet weet of ik toch SAAS aan moet vragen én DUO, of gewoon alles moet lenen en SAAS moet laten zitten. Omdat ik niet weet of het tegelijk mág, van beide instellingen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2017, 00:11
katie277
katie277 is offline
Citaat:
Als DUO er achter komt dat jij onterecht stufi hebt ontvangen moet je dat vaak gewoon terugbetalen. Gewoon aanvragen dus, en mocht het zo zijn dat je er toch geen recht op hebt, dan duurt het waarschijnlijk wel even voor DUO daar achter komt en zie je dan wel hoe je dit terug betaalt.
Ja, maar stel ze komen er na 1 jaar achter en ik word gebanned van DUO ontvangen, dan heb ik 3 jaar geen inkomen (in ieder geval niet via een lening) Of kan ik dan zeggen 'oh dat wist ik niet, ik zeg SAAS af en dan leen ik bij jullie toch wel collegegeld'?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2017, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar mijn dilemma zit ´m erin dat ik niet weet of ik toch SAAS aan moet vragen én DUO, of gewoon alles moet lenen en SAAS moet laten zitten. Omdat ik niet weet of het tegelijk mág, van beide instellingen.
Het lijkt mij sterk dat SAAS en DUO met elkaar communiceren en ik denk dat er geen restricties zijn op mogelijk dubbele stufi (zowel SAAS als DUO).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.