Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 20:43
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik vond het wel genuanceerde kritiek
het is dat ik al wist dat het van sketch was
anders had ik het
hm ja dan had ik het natuurlijk ook wel geweten
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2006, 21:05
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Okay here goes, part 1 of 3.

1) Vond ik leuk om te lezen, ondanks het ontzettende cliché onderwerp. Spiegel is wel leuk i.c.m. de zee, en zo zijn er nog wel meer aardige vondsten. Wel vind ik het een teleurstellend einde, en je hebt er nergens iets écht origineels van gemaakt. En het thema, sja, ik herken het er niet direct in. (maar ik heb dan ook niet direct iets met 'Pied de Poule')

2) Het is nog meer dan het vorige gedicht een opsomming van wat lente-achtige woorden. Ook de zin 'Besef van zegening kwam later' vind ik heel erg jammer, omdat hij er totaal niet bij past. Een andere zin die er niet bij past beviel me echter wel, en dat maakte het uiteindelijk toch enigszins interessant: 'Een pop, verlaten door een kind'. Toch heeft het m.i. niet genoeg verband met de rest om het echt goed te maken.

3) Ik heb hier niet zoveel mee. 'om-om' is jammer. Rustiek klinkt niet gepast. Wat ik wel leuk vond is 'zoals een flippo slaan we om'. Beeldend.

4) Hé ik heb ook herinneringen aan familie-barbeque's. Het gedicht heeft een leuke sfeer, ook al is het niet helemaal mijn sfeer. Het interessante is natuurlijk dat je de strofe's een beetje op een eigen manier kan indelen door de vorm, dat maakt dat je het vaker dan één keer wil lezen. Uitroepteken bij de slotzin koppelt fijn terug met de rest van het gedicht, leuke vondsten, ja, mooi. Soms wel wat ongepast dramatisch doordat er veel uitroeptekens staan en wat bombastische bewoordingen worden gebruikt.

5) Allereerst: mooi slot! 'Het is al bijna mei' zegt heel veel met weinig woorden. De titel vind ik wat gezocht, niet echt mijn smaak. Soms staan er zinnen tussen die een wrang gevoel geven, bijvoorbeeld "Er dreigt iets, hangt broeierig in de lucht." Maar dat wordt wel ruimschoots goed gemaakt door zinnen als de hele tweede strofe. Het stukje met '(is geen ei)' komt ook wat gemaakt funny over. Lang gedicht, maar zeker de moeite waard. Oh en het thema wordt genoemd, dat is ook een plus.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 19:07
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Gefeliciteerd Zepp, Porcelain en Sketch! En alle anderen die mee hebben gedaan .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 20:58
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Dankje Tim, en leuk dat je je weer eens laat zien.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 21:05
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Moest er weer is van komen toch .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 21:42
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 07-05-2006 @ 22:05 :
Moest er weer is van komen toch .
sommige dingen veranderen nooit zoals de spelfouten
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 22:53
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
6) Ik vind het niet zo'n goed gedicht. Allereerst komt het thema m.i. helemaal niet naar voren. Verder vind ik het niet dat je de 'geboorte van een lammetje' op een erg vernieuwende of rake manier beschrijft. Wel speel je soms leuk met woorden. Ik snap de functie van de vragen niet zo goed, evenals het gebruik van hoofdletters e.d. Misschien zou je een leuke wending in het gedicht kunnen stoppen, of kunnen kiezen voor andere bewoordingen. Dat zou het voor mij al een stuk interessanter maken.

7) De natuurbeschrijving vind ik erg saai. De verhouding tussen de natuurbeschrijving en het stukje over 'mijn enige dromen' vind ik ook niet goed, het interessantste aan het gedicht heeft maar vier regels. Schreeuwen met hoofdletters, sja, dat is al zó vaak gedaan. De laatste zin is ook erg jammer, klinkt voor mij helemaal niet. Grammaticale structuur had je daar best wat simpeler en correcter mogen houden. Vlinders met spiedende ogen zijn wel grappig, maar niet meer dan dat.

8) Het patroontje is Pied de Poule neem ik aan, en dat is best leuk gedaan. Toch vind ik dat dit gedicht zijn doel voorbijstreeft door de gekozen vorm. Sorry maar ik heb geen zin om (half) op de kop te lezen, ook niet voor dit gedicht. Dat gezegd blijft er niet zo heel veel over om te lezen. Wel leuk dat het thema van precisie, symmetrie en systematiek elke keer terug komt. Je hebt precies drie 'patroontjes' ingevuld met tekst, waarom maar drie? Vier had me hier mooier geleken, i.v.m. de aangehaalde thematiek.


9) Het gaat over de zomer, maar niet echt over Pied de Poule. De trend die ik in de hele wedstrijd tegenkom is eigenlijk dat men denkt bij Pied de Poule aan warm meer etc., en daar is het dan wel mee gedaan. Er wordt me niets nieuws over de zomer verteld, het bewoog me niet. April hoeft niet met een hoofdletter.


10) Wat heeft dit in vredesnaam nog met Pied de Poule te maken? Verder kan ik er geen touw aan vast knopen. Echt, ik kan er geen chocola van maken, en daag de dichter(es) dan ook uit om het gedicht uit te leggen. Tot slot wil ik nog opmerkingen dat het lijkt alsof je telkens iets aanhaalt, en het dan niet 'af' maakt. 'Ik ben een spijkerschrift', daar had je iets heel moois mee kunnen doen. Maar de vergelijking wordt niet doorgezet of uitgelegd. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 10:09
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Proficiat aan de winnaars. (Veel te laat natuurlijk, maar toch )
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:13
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
*grmbl.. erger erger* toch maar een korte uitleg over mijn gedicht, het was niet duidelijk genoeg, maar ehm, het pied de poule gedeelte heb ik teruggebracht in de tegenstelling van het gedicht (de zomer/lente dingetjes) met telkens de laatste zin van een strofe. Dat contrast wou ik naar voren laten komen. (pied de poule, meer contrasterend kom je het bijna niet tegen) Telkens de laatste zinnen van een strofe gaan over een meisje die de zomerse dingen niet meer zag en zelfmoord pleegt. En ik dacht dat het laten terugkomen van water-drijven-regen en dat soort woorden het een leuk effect gaf. Toch zal ik de volgende keer het duidelijker proberen.
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:30
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Hm, dat was inderdaad niet helemaal duidelijk, deliana. Het kwam dan toch eigenlijk wat te depri over voor het thema, in mijn ogen.

Reynaert, ik word wel een beetje zenuwachtig en nieuwsgierig en zo.

Oh, en ik vind dat in dit topic een link moet naar het topic met de poll:

link

Misschien kan die naar de beginpost?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:46
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Die laatste 5 doe ik vanavond!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:57
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 10-05-2006 @ 17:46 :
Die laatste 5 doe ik vanavond!
Oeh, leuk.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:13
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
11) Een woord als 'enigmatische' schept meteen bepaalde verwachtingen. Naar mijn meningen maakt het gedicht die verwachtingen niet helemaal waar. Je stijl lijkt voortdurend te wisselen. Woorden als enigmatische, cadans en innocentie komen op mij vreemd over binnen de rest van het gedicht. Ook het engelse einde vind ik wat raar, omdat het midden in de zin opeens overloopt in engels. Soms is de toon heel vrolijk en dan wordt het gedicht leuk, maar dat weet je niet tot het einde vast te houden. En ik vind dat die toon erg contratsteert met de bombastische woorden die ik eerder noemde. En het thema...?

12) Als je een woord als pragmatisme succesvol in een gedicht over pied-de-poule wil gebruiken moet je van goede huize komen. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best een leuk gedicht vind, maar de eerste zin en de laatste zin van de eerste strofe vallen daar wel buiten. En de thematiek is verder wel weer vol van zuchtende wind, kabbelend water, donzige wolken, hemelsblauw, enzovoorts. Huppelende olifanten en dartelende krokodillen zijn wel erg leuk. En opzich weet je die clichébegrippen die ik even hiervoor noemde nog best leuk te brengen. De laatste zin snap ik niet.

13) Ik kende Baba Jaga niet, dus ik heb die naam even op internet opgezocht. Ik kwam uit bij een Slavisch mythologisch verhaal over een heks die in een hut woont van kippepoten. Stonden een paar leuke sprookjes bij, maar wat het met het thema te maken heeft kan ik eigenlijk niet goed bedenken. Ik vind de toon door het gedicht heen erg leuk, en het leest lekker vlot. Veel van de thema's uit het sprookje komen terug en ik vind het knap dat je die thema's in zo'n goed lopend geheel hebt gegoten. Wel is het jammer dat je niet zelf echt iets nieuws hebt bedacht over de legende, behalve misschien in de laatste paar regels. Ik meen me te herinneren dat je haar nu juist blauwe rozen moest geven om een wens te doen. Dan is het best een leuke vondst als ze die rozen teruggeeft, maar het laat m.i. teveel ruimte over aan de vrije interpretatie. Verder is het gedicht denk ik niet zo interessant voor mensen die de legende niet kennen, ik denk dat het dan allemaal erg onbegrijpelijk overkomt. Misschien had je het gedicht wat uitgebreider kunnen maken waarin je het onderwerp op een iets heldere manier introduceert, dan was het voor iedereen direct begrijpbaar geweest. "'k wil nu dat we zíjn, niet waren." ligt erg voor de hand, maar ik vind het een leuke zin en het past goed binnen het gedicht. Maar de 'vaart' van het gedicht vind ik nog het sterkste punt.

14) De eerste strofe klopt volgens mij niet, want als je de 2e en 3e regel wegdenkt staat er "Zoals jij jouw vleugels spreidde, ontwaakte je in het donker". Dat lijkt me op zijn minst een vreemde manier om te ontwaken. Ik hou verder niet zo van een Godfiguur binnen een gedicht als het niet heel erg functioneel is, en hier is het niet meer dan een bijrolletje. Elke keer de komma achter een zin maakt dat het gedicht heel erg hakkelig leest. En ik snap het verband tussen sommige delen van het gedicht helemaal niet, zoals tussen 1 en 2, 3 en 4, 4 en 5, en 6 en 7. Het lijkt wat bij elkaar geraapt.

15) Lover is een fijn woord. Weer de bekende thematiek, en ik vind het niet heel erg vernieuwend. De titel is wel erg sterk, een omgekeert keerpunt, als het ware. Wat mij betreft had je daar wel meer mee mogen doen dan dat in verband brengen met het onderscheid tussen de seizoenen. Ruiken hoe knoppen openspringen vond ik eerst wat raar, want hoe ruik je de manier waarop zoiets gebeurt? Maar heel erg storend is dat niet. Ik vind de laatste zin nogal luguber in vergelijking tot de rest van het gedicht, ik weet niet of ik dat wel passend vind. Wel een plus dat je die laatste strofe kan zien als het keerpunt van het gedicht, dat is erg duidelijk en leuk gedaan.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 11:57
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Pied de poule = kippepootjes in het frans.

Leuk dat je nog commentaar hebt gegeven, bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.