Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2009, 19:35
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Voor scheikunde moesten we van Pentaan (C5H12) uitzoeken in welke 10 vormen hij voorkomt. Bijv. 2-methyl-butaan. Maar wikipedia zegt dat er maar 3 zijn.

Kan iemand mij hiermee helpen? Zijn er meer vormen dan Wikipedia zegt of kan mij lerares geen scheikunde?

EDIT: Ik las net op Wikipedia het volgende over Pentaan: Pentane is any or one of the organic compounds with the formula C5H12

Dat betekent dus dat mijn lerares het wel goed had, dus nu moet ik 10 samenstellingen van Pentaan zoeken. Ik heb er 6 maar weet niet zeker of ze allemaal wel kloppen. iemand enig idee?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 22-02-2009 om 19:44.
Advertentie
Oud 22-02-2009, 21:16
Verwijderd
Ja, ik kom er ook maar op drie verschillene vormen van pentaan uit.

n-pentaan CH3-CH2-CH2-CH2-CH3
2-methylbutaan CH3-CH(CH2)-CH2-CH3
dimethylpropaan CH3-C(CH3)2-CH3.

Wellicht bedoelde jouw docent penteen (C5H10)? Daar zijn wel denk ik een stuk of 10 isomeren van te bedenken.
Oud 22-02-2009, 22:37
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Ik heb er 6
Post ze eens dan
Oud 23-02-2009, 15:36
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Van pentaan kom ik ook op 3 isomeren uit. Voor penteen kom ik na even proberen uit op (minstens) 5 isomeren, maar het is ook al een hele tijd geleden dat ik veel met die stofjes bezig was (dus mogelijk ben ik er enkele vergeten).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 23-02-2009, 16:26
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Nou.. pentaan op zich is er één. En dan heb ik nog 2-methylbutaan en 3-methylbutaan. Dat zijn er dus drie. Die zijn volgens mij wel goed.

Dan heb ik nog 2,2-dimethylpropaan. Deze is volgens mij ook goed. De andere twee klopten volgens een klasgenoot niet dus heb ik er geen meer.

Hoe ik achter deze vormen ben gekomen: Ik heb ze getekend op papier (Bijv 2-methylbutaan, dat zijn 4 C's met één C aan de tweede C). Na het tekenen ben ik gaan kijken wat voor naam er eigenlijk bij past.

Nu zoek ik nog 6 vormen van pentaan (dus met de formule C5H12).


P.S. Ik weet niet zeker of de namen goed zijn in het nederlands, ik heb ze namelijk een beetje vertaald uit het Engels.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 23-02-2009, 16:34
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nou.. pentaan op zich is er één. En dan heb ik nog 2-methylbutaan en 3-methylbutaan. Dat zijn er dus drie. Die zijn volgens mij wel goed.

Dan heb ik nog 2,2-dimethylpropaan. Deze is volgens mij ook goed. De andere twee klopten volgens een klasgenoot niet dus heb ik er geen meer.

Hoe ik achter deze vormen ben gekomen: Ik heb ze getekend op papier (Bijv 2-methylbutaan, dat zijn 4 C's met één C aan de tweede C). Na het tekenen ben ik gaan kijken wat voor naam er eigenlijk bij past.

Nu zoek ik nog 6 vormen van pentaan (dus met de formule C5H12).


P.S. Ik weet niet zeker of de namen goed zijn in het nederlands, ik heb ze namelijk een beetje vertaald uit het Engels.
3-methylbutaan is hetzelfde als 2-methylbutaan (tel in je hoofdketen eens in de tegenovergestelde richting; zoals volgens de regels: het nummer van je zijgroep moet zo laag mogelijk zijn).

Voor alkanen met meervoudige bindingen is het eerste waar je naar moet kijken je hoofdketen en de locatie van je meervoudige binding (dat nummer moet zo laag mogelijk zijn).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 23-02-2009, 16:46
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
3-methylbutaan is hetzelfde als 2-methylbutaan (tel in je hoofdketen eens in de tegenovergestelde richting; zoals volgens de regels: het nummer van je zijgroep moet zo laag mogelijk zijn).

Voor alkanen met meervoudige bindingen is het eerste waar je naar moet kijken je hoofdketen en de locatie van je meervoudige binding (dat nummer moet zo laag mogelijk zijn).
Hm.. ja. Dat was me al wel verteld, was het alleen vergeten.
Nou, dan kom ik nog 7 vormen van Pentaan tekort. Ik heb er uren over na gedacht maar kan er echt geen verzinnen. Dat komt ook vooral omdat ik niet precies de regels ken van het 'knutselen' met alkanen. Misschien iemand enig idee daarover?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 23-02-2009, 16:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Wat je zou kunnen doen is het volgende: kijk eens op hoeveel manieren je 1 methylgroep als zijketen krijgt, op hoeveel manieren 2 methylgroepen (waarbij je ook 2 methylgroepen aan eenzelfde C-atoom kunt hebben), enzovoort.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 23-02-2009, 17:24
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
De methode die mathfreak uitlegt is ook de enige die ik ooit geleerd heb: maak een hoofdketen, probeer systematisch zijgroepen daarop te zetten en bepaal van elke molecule een naam. Als je die naamgeving goed doet (volgens de regeltjes dus), dan zie je hoe veel verschillende isomeren je kan vormen: isomeren met eenzelfde naam zijn identiek.

In een structuurformule kan je immers een enkelvoudige binding naar alle richtingen toe tekenen zonder de molecule te veranderen (als je met vrij simpele moleculen werkt toch; en anders zou het begrip enantiomeren/chirale isomeren je iets moeten zeggen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 23-02-2009, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Voor penteen kom ik na even proberen uit op (minstens) 5 isomeren, maar het is ook al een hele tijd geleden dat ik veel met die stofjes bezig was (dus mogelijk ben ik er enkele vergeten).
Cyclopentaan ook al meegerekend?

Laatst gewijzigd op 24-02-2009 om 03:05.
Oud 23-02-2009, 21:17
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Cyclopentaan is geen isomeer van pentaan (C5H12), dat is een isomeer van penteen (C5H10)
Oud 23-02-2009, 23:29
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Cyclopentaan inderdaad niet meegerekend.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 24-02-2009, 03:02
Verwijderd
Citaat:
Cyclopentaan is geen isomeer van pentaan (C5H12), dat is een isomeer van penteen (C5H10)
Weet ik, weet ik.
Oud 24-02-2009, 03:04
Verwijderd
Citaat:
Cyclopentaan inderdaad niet meegerekend.
Zijn er nu al 6 vormen van penteen. Maar goed. Laten we maar niet verder over penteen doorzaniken, want daar heeft TS niets aan. Feit blijft wel dat we er unaniem uit zijn dat pentaan geen 10 verschillende isomeren kan hebben en dat het er, naar het blijkt, maar 3 zijn.
Oud 24-02-2009, 15:40
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Dit zou er ook één kunnen zijn:
naamloos.jpg

Maar ik weet niet precies hoe ik het noemen moet. (Ik heb voor de gemakkelijkheid de watersof atomen weggelaten)
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 24-02-2009, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Dit zou er ook één kunnen zijn:
Bijlage 1241

Maar ik weet niet precies hoe ik het noemen moet. (Ik heb voor de gemakkelijkheid de watersof atomen weggelaten)
Ethylcyclopropaan. Deze naamgeving op de HAVO hoef je niet te kennen (rondjes enzo). Mocht je het toch willen weten:

Je kijkt naar hoeveel koolstofatomen die deel uitmaken van het rondje. In dit geval zijn het er 3. 3 koolstofatomen is propaan. Omdat ze in een rondje zitten: cyclopropaan. Dan zit er nog een ethylgroep (~CH2-CH3) aan, dus ethylcyclopropaan. (Nummer is niet nodig, omdat er maar 1 groep is.) LET OP! Alle cyclische koolwaterstoffen (zoals deze) zijn alkenen!

Methylcyclobutaan zou dan ook een isomeer van penteen (C5H10) kunnen zijn)
Oud 25-02-2009, 15:52
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
isomeren van penteen (C5H10)
1-penteen
2-penteen
3-penteen
2-methyl-1-buteen (=ethylpropeen)
3-methyl-1-buteen
2-methyl-2-buteen
cyclopentaan
methylcyclobutaan
1,1-dimethylcyclopropaan
1,2-dimethylcyclopropaan

Ik kom op 10. Grote kans dat de docent eigenlijk penteen bedoelde, maar een schrijffoutje maakte.
Oud 25-02-2009, 16:06
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Misterie opgelost.
Mijn scheikunde lerares is zo niet snugger als ik dacht. Haar bedoeling was dat we pentaan en 2-methylbutaan op 10 verschillende manieren gingen tekenen. Nou dat is natuurlijk niet zo moeilijk.

Toch allemaal bedankt voor het willen helpen !
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Ads door Google
Oud 25-02-2009, 23:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Haar bedoeling was dat we pentaan en 2-methylbutaan op 10 verschillende manieren gingen tekenen. Nou dat is natuurlijk niet zo moeilijk.
O ja want dat is nuttig
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 26-02-2009, 00:51
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Voor mij is er eigenlijk een mysterie bij gekomen, want hoe teken je 2-methylbutaan (waarbij 2- weg mag) op 10 verschillende manieren?
c-c-c-c
...|
...c

Wellicht nog zo
c-c-c-c
......|
......c

of zo
...c
...|
c-c-c-c

en zo
......c
......|
c-c-c-c

Maar wat dan? Dan heb ik er nog maar vier.
Oud 26-02-2009, 00:58
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
je kan ook nog een methyl-groepje aan het eind plakken
aan elke kant op 3 manieren
maakt samen 10

[/josti-niveau scheikunde]
Oud 26-02-2009, 01:05
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Als je de methyl-groep aan het eind plaatst heb je pentaan toch?
En ik zie niet hoe je dat op drie manieren kan doen.
Dit lijkt meer een tekenspelletje dan scheikunde, maargoed.

*edit* of bedoelen ze dat je elke -H van butaan een keer door een -c vervangt. Er zijn in butaan tenslotte 10 H's, dus dan heb je 10 opties, maar waarvan 6 eigenlijk pentaan zijn.
Oud 26-02-2009, 07:07
Verwijderd
Dit is echt beneden alle peil.
Oud 26-02-2009, 16:32
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Als die opdracht inderdaad om het tekenen gaat en niet om de chemische verschillen, is die inderdaad beneden alle peil.

Andere mogelijkheden om te tekenen is natuurlijk rekening te houden met de werkelijke hoeken tussen de atomen, als ik me niet slecht herinner is dat 109° in een alkaan. En die 109° kan je dan naar boven of naar onder tekenen (bij gebrek aan betere beschrijving).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 26-02-2009, 16:32
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Het ging erom dat we 10 vormen van C5H12 tekenden. Niets moeilijks, of wel?
Nou als je het wel moeilijk vindt, hier een scheve paint tekening:

carbon chemistry.jpg

Je ziet dus verschillende vormen (verschillend op de manier waarop ze getekend zijn) van pentaan, 2-methylbutaan en één keer 2,2-methylpropaan.

Citaat:
arPos schreef:
O ja want dat is nuttig ?
Absoluut niet, dat is waarom ik de opdracht ook niet begreep. Maar onze scheikunde lerares leest het ook allemaal voor uit een boek (een nederlands boek, want in het engels, waaruit ze verwacht wordt les te gven, snapt ze het niet).
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Advertentie
Oud 26-02-2009, 17:21
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Dit slaat echt op stront,
maar zelfs in je afbeelding staat er een dubbele afbeelding, dus klopt dat zelfs niet terwijl het al niet klopt
= double fail
Oud 26-02-2009, 23:15
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ach, eerst een beetje spelen met de stof. Leren dat je streepjes mag zetten tussen c'tjes.

Dat kan best leerzaam zijn, zo krijg je een beetje gevoel voor de mogelijkheden. Later kan je dan ingewikkelder gaan doen. Mag ik vragen wat in welk jaar van welke opleiding je zit? (voor 5V zou ik dit wat vreemd vinden namelijk )
Oud 26-02-2009, 23:44
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Je ziet dus verschillende vormen (verschillend op de manier waarop ze getekend zijn) van pentaan, 2-methylbutaan en één keer 2,2-methylpropaan.
Dat heet dan methylbutaan, en dimethylpropaan. De getalletjes mogen (moeten volgens mij zelfs officieel) weg.
Oud 28-02-2009, 10:36
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ach, eerst een beetje spelen met de stof. Leren dat je streepjes mag zetten tussen c'tjes.

Dat kan best leerzaam zijn, zo krijg je een beetje gevoel voor de mogelijkheden. Later kan je dan ingewikkelder gaan doen. Mag ik vragen wat in welk jaar van welke opleiding je zit? (voor 5V zou ik dit wat vreemd vinden namelijk )
Op het moment dat je organische chemie krijgt, is het de bedoeling dat je wel al een beetje vertrouwd bent met de notatie van streepjes voor bindingen. Met dergelijke oefening schep je volgens mij vooral verwarring, net zoals we hier allemaal direct op isomeren gesprongen zijn.

Maar goed, waarschijnlijk is die lerares toch niet educatief verantwoord (ik ken geen enkele serieuze chemicus (of wetenschapper) die niet overweg kan met Engelse literatuur, en ik kan me hoger onderwijs (op wetenschappelijk gebied) ook niet voorstellen zonder Engelse referentiewerken).

Citaat:
Dat heet dan methylbutaan, en dimethylpropaan. De getalletjes mogen (moeten volgens mij zelfs officieel) weg.
Ik ben nu geen krak in organische naamgeving, maar volgens mij mogen ze er wel staan; maar zijn ze niet verplicht als er toch geen verwarring mogelijk is (zoals in deze beide gevallen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 28-02-2009, 15:42
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ach, eerst een beetje spelen met de stof. Leren dat je streepjes mag zetten tussen c'tjes.

Dat kan best leerzaam zijn, zo krijg je een beetje gevoel voor de mogelijkheden. Later kan je dan ingewikkelder gaan doen. Mag ik vragen wat in welk jaar van welke opleiding je zit? (voor 5V zou ik dit wat vreemd vinden namelijk )
Citaat:
cartman666 schreef:
Dat heet dan methylbutaan, en dimethylpropaan. De getalletjes mogen (moeten volgens mij zelfs officieel) weg.
Je hebt gelijk dat het 2,2-dimethylpropaan is, maar ik weet niet of die getalletjes er nou wel of niet moeten staan als er geen verwarring mogelijk is waar de methyl aan vast zit.

Ik zit nu in de derde van het atheneum ( ja ik weet dat dat niet klopt met mijn leeftijd, maar dat heeft te maken met mijn achtergrond en de lange geschiedenis gekoppeld daaraan).

Dit was de eerste keer dat wij met koolstofchemie te maken kregen en daarom kregen we de opdracht om pentaan in verschillende vormen te tekenen zodat we erachter konden komen dat pentaan maar 3 isomeren heeft.

Omg dat is toch niet zo moeilijk om te snappen? Waarom zaniken jullie dan over slordigheidsfoutjes van mijn kant?

Ik ben wel blij dat jullie mij willen helpen, maar je kan ook te ver gaan met perfectionisme...
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 28-02-2009, 15:51
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
In de wetenschap moet je nu eenmaal leren om nauwkeurig te zijn. Het mogen dan slordigheidsfoutjes zijn, cartman666 wil je enkel zeggen wat volgens hem de juiste manier is om die namen te geven; dat is niet bedoeld om je op de kast te jagen maar om te zorgen dat je die fouten niet meer maakt.

Nu ben ik niet helemaal zeker dat het officiëel weg moet, maar ik kan me inderdaad wel vinden in wat hij daar zegt; dat de voorkeursnaam de meest simpele is.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Oud 28-02-2009, 16:02
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
In de wetenschap moet je nu eenmaal leren om nauwkeurig te zijn. Het mogen dan slordigheidsfoutjes zijn, cartman666 wil je enkel zeggen wat volgens hem de juiste manier is om die namen te geven; dat is niet bedoeld om je op de kast te jagen maar om te zorgen dat je die fouten niet meer maakt.

Nu ben ik niet helemaal zeker dat het officiëel weg moet, maar ik kan me inderdaad wel vinden in wat hij daar zegt; dat de voorkeursnaam de meest simpele is.
Ik ben blij dat carman666 zo bezorgd is over de wetenschap en mijn ontwikkeling daarin, maar dat was niet waardoor ik geïrriteerd was geraakt. Ik was een beetje geïrriteerd over de toon waarop cartman schreef. Maar dat doet er nu niet meer toe, want ik heb mijn frustratie al geuit.

Inderdaad, als je de regel volgt die zegt dat je de getalletjes zo laag mogelijk moet houden, zou je denken dat de ze er niet horen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 01-03-2009, 07:34
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik zit nu in de derde van het atheneum ( ja ik weet dat dat niet klopt met mijn leeftijd, maar dat heeft te maken met mijn achtergrond en de lange geschiedenis gekoppeld daaraan).
Dan kan ik me voorstellen dat je spelenderwijs tot conclusies moet komen. Best een leuke methode.

Verder heeft ILUsion wel voor mij geantwoord wat betreft je frustratie. Nauwkeurigheid is in de scheikunde belangrijk, verder is het voor mij vooral een spelletje om zo compact mogelijk dingen op te schrijven. Bovendien: als je weet dat 2,2 niet nodig is weet je ook dat er geen andere vormen van dimethylpropaan zijn.
Oud 01-03-2009, 15:39
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
OMG, do I sound like a child?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 01-03-2009, 16:03
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
dude, you're 16
So yes: you ARE a child
Oud 01-03-2009, 17:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
@cartman666: mijn excuses dat ik de vrijheid genomen had in jouw plaats ggcy8 van antwoord te voorzien.

Oké jongens, doe een beetje vriendelijk tegen elkaar. Maar dit gaat hier uiteindelijk nergens meer over en de vragen zijn opgelost; dus vliegt hier een mooi gouden slotje op.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Sk] nog ff iets
looneylover
6 09-05-2005 19:06
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Verbrandingsreacties
rickkk
4 15-03-2005 20:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Scheikunde] Pentaan en water.
Sentingua
10 11-07-2004 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.