Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2009, 12:16
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
Hey!

Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik kan geen ander topic vinden...
Ik weet namelijk niet wat ik met wiskunde aan moet, de ene keer haal ik een 6 en de andere keer een 8.5, tussendoor weer een 3 en dan weer iets in de 5. Kent iemand dit probleem en wat moet je ermee aan?
Ook word ik helemaal duizelig tijdens repetities, thuis snap ik alles, maar als ik die repetitie voor me heb.... dan snap ik er dus helemaal niks meer van... Alsof alles weg is, en als de repetitie wordt besproken, zie ik ineens alle fouten meteen...
Ik hoop dat iemand kan helpen, weet echt niet wat te doen .

P.s. zit in havo/vwo 1...

Laatst gewijzigd op 11-02-2009 om 14:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2009, 18:06
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Hoe bereid je je voor op een test? Misschien dat daar iets aan scheelt, je leert bv. beter oefeningen maken door enkel je blad voor je te hebben en op voorhand enkele opgaven daarop te nemen uit je boek. Dus net te doen alsof je de test voor je hebt en verder geen hulpmiddelen die je op de test ook niet hebt. Het is verraderlijk om met je boek ernaast je oefeningen te maken omdat je dan te makkelijk alles kan opzoeken.

Verder kan je ook eens met je leerkracht spreken daarover, vermits die vast meer inzicht heeft in wat je kan verbeteren aan je studiemethode.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 18:19
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
Bedankt voor de tips!
Ik ga het zeker proberen, ik heb over 2 weken ongeveer een repetitie, maar ik ga het dus even zo proberen.
Ik zal het ook even aan de leraar vragen, misschien heeft die er ook wel ervaring mee.
Maar bedankt dus .
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 18:37
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Bedankt voor de tips!
Ik ga het zeker proberen, ik heb over 2 weken ongeveer een repetitie, maar ik ga het dus even zo proberen.
Ik zal het ook even aan de leraar vragen, misschien heeft die er ook wel ervaring mee.
Maar bedankt dus .
Een goede leerkracht kan van zijn leerlingen normaal wel inschatten waarom ze goede/slechte punten halen (en ze zullen vast wel persoonlijkere tips kunnen geven dan wat ik gegeven heb). Je moet daarvoor zeker niet wachten op een volgende repetitie, maar kan hem daar voor of na een les eens op aanspreken.

Misschien ook iets waar je wat rekening mee moet houden: als het over verschillende onderwerpen gaat, kan het goed zijn dat die dingen je gewoon minder liggen (bv. mensen die wel goed zijn in meetkunde maar minder goed in algebra), dan moet je gewoon aan die zwakkere onderwerpen meer tijd besteden.

Een volgende gok zou een soort van faalangst kunnen zijn, dat je op de repetitie komt, heel erg zenuwachtig want je moet het goed doen voor goede punten en door die stress eigenlijk alles vergeten bent (of bij het leren niet goed hebt onthouden door de stress, alles maar in je kortetermijnsgeheugen gestoken). Dat laatste kan je tijdens het leren best controleren door af en toe enkele pagina's terug te bladeren, even te kijken alles dat proberen uit te leggen zonder te lezen wat er werkelijk staat maar gewoon door af te gaan op de titels. Als je zelfs niet meer weet hoe die bepaalde bewerkingen daar gaan, neem je best even pauze en begin je opnieuw van waar het niet meer lukt. Want je bent dan alles in je kortetermijngeheugen aan het proppen zonder de tijd te nemen om dat te laten doordringen en dus echt te onthouden. Voor een kleine toets of voor kleine details (5 of 10 dingetjes onthouden lukt nog wel), lukt dat vaak nog net; maar voor grotere stukken kom je daar niet mee weg (50 items onthouden in je kortetermijngeheugen lukt in geen geval).

Een andere tip, waar je misschien wat minder aan hebt, maar het helpt zeker om vaak te herhalen. Bv. elke avond je papieren van wiskunde eens opnieuw bekijken en een oefening opnieuw proberen maken (als wiskunde de laatste les was, hermaak dan niet de allerlaatste oefening). Maar iets rustiger is om elke week gewoon even de tijd te nemen om je notities van die week te bekijken. Vaak herhalen is de sleutel tot goed onthouden van dingen; hoeveel keer je iets moet herhalen, hangt echter af van persoon tot persoon (en van vak tot vak).

Kan je anders eens beschrijven hoe je je nu voorbereid op een toets/repetitie? Op de methode die ik uitgelegd heb, zal je merken dat je niet zo snel klaar bent als dat je wel met je boek ernaast oefeningen maakt; maar je gaat wel betere resultaten halen als je volhardt.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 18:13
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
@ILUsion

Sorry van mijn late reactie hoor, ik ben een tijdje weg geweest .
Afgelopen week had ik vakantie en heb ik dus niks kunnen doen, (de leraar erover vragen bedoel ik).

Ik denk dat ik ook wel slechtere onderdelen heb, maar ik denk niet dat dat het probleem is, want dan zijn de cijfers wel heel verschillend...

Hoe ik me nu voorbereid? De samenvatting leren en gewoon m`n huiswerk maken.
Maar ik zou er dus wel meer aan kunnen doen .
In elk geval heel erg bedankt voor je tips! Ik denk dat ik er echt iets mee kan .
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 20:32
findik_kurdu_61
findik_kurdu_61 is offline
dit zelfde probleem heb ik ook maar dan met engels
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:21
Verwijderd
Wat ILUsion zegt daar heb je niks aan. Die noemt zoveel dingen op waar het aan zou kunnen liggen, dat je er gewoon helemaal niks aan heb. De mogelijke juiste oorzaak van jouw probleem heeft ILUsion wel vermeld, alleen het zijn er zoveel dat je er nog niks mee opschiet.

Het is gewoon een kwestie van veel oefenenen en veel sommen maken. Aan samenvattingen lezen heb je niks. Dat werkt misschien nu nog in de eerste (dat is gewoon een beetje knippen en plakken), maar in de 2e werkt dat niet meer. Gewoon oefenen oefenen oefenen en oefenen door sommen te maken. GEEN SAMENVATTINGEN LEZEN.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:53
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
@ILUsion

Sorry van mijn late reactie hoor, ik ben een tijdje weg geweest .
Afgelopen week had ik vakantie en heb ik dus niks kunnen doen, (de leraar erover vragen bedoel ik).

Ik denk dat ik ook wel slechtere onderdelen heb, maar ik denk niet dat dat het probleem is, want dan zijn de cijfers wel heel verschillend...

Hoe ik me nu voorbereid? De samenvatting leren en gewoon m`n huiswerk maken.
Maar ik zou er dus wel meer aan kunnen doen .
In elk geval heel erg bedankt voor je tips! Ik denk dat ik er echt iets mee kan .
Dat laat reageren kan geen kwaad, laat gerust in de toekomst iets weten hoe het gaat met leren

Citaat:
dit zelfde probleem heb ik ook maar dan met engels
Voor taalvakken kan ik je wel een tip geven als je de taal slecht beheerst (dus niet als het neerkomt op kennistoetsen in het Engels (bv. literatuurkennis)): een taal leer je enkel door die taal veel te gebruiken (luisteren, lezen, spreken en schrijven). Eigenlijk is dat iets dat voor alles opgaat: als je iets maar vaak genoeg herhaalt, blijft het wel hangen, ongeacht je intelligentie; hoe vaak je iets moet herhalen hangt echter af van of je veel aanleg hebt voor dat onderwerp.

Voor Engels zou ik dan concreet aanraden af en toe BBC op te zetten, als je onderzoek doet voor andere vakken gewoon in het Engels te zoeken (dus de Engelstalige WikiPedia i.p.v. de Nederlandstalige bv.), wat Engelse nieuwssites lezen, films kijken zonder ondertitels of met ondertitels voor slechthorenden in het Engels (dat laatste is zeker geen slecht plan, ik doe dat ook nog af en toe eens), of audiobooks luisteren. Als je van science-fiction en Britse humor houdt, kan ik je bv. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy aanraden; je kan die nog vrij makkelijk online vinden; en ikzelf heb er mijn laatste jaar Engels ook kostelijk mee geamuseerd en aan gemerkt dat mijn Engels beter geworden was (ze gebruiken genoeg zegswijzen die je uiteindelijk automatisch overneemt in het gebruik).

Citaat:
Wat ILUsion zegt daar heb je niks aan. Die noemt zoveel dingen op waar het aan zou kunnen liggen, dat je er gewoon helemaal niks aan heb. De mogelijke juiste oorzaak van jouw probleem heeft ILUsion wel vermeld, alleen het zijn er zoveel dat je er nog niks mee opschiet.

Het is gewoon een kwestie van veel oefenenen en veel sommen maken. Aan samenvattingen lezen heb je niks. Dat werkt misschien nu nog in de eerste (dat is gewoon een beetje knippen en plakken), maar in de 2e werkt dat niet meer. Gewoon oefenen oefenen oefenen en oefenen door sommen te maken. GEEN SAMENVATTINGEN LEZEN.
Je hebt helemaal gelijk dat mijn commentaar heel vaag is, maar ik doe het ook maar met de informatie die ik krijg; ik ken Angelzz niet persoonlijk, dus kan ik ook niet perfect zeggen 'dit of dat is jouw probleem', maar enkel wat ik als mogelijkheden zie (en dat zullen ze vast niet allemaal zijn). Iets mee opschieten kan wel: Angelzz heeft maar te zien: 'hmm, dat zou misschien kunnen kloppen'.

Veel oefenen is inderdaad een oplossing, maar zelfs met veel oefenen en een vreselijke studiemethode gaat het niet lukken: als je steeds leert met de oplossingen naast je en steeds maar denkt 'ja, daar was ik ongeveer opgekomen', dan leer je uiteindelijk niets bij. Het is dan handiger om die slechte methode te vervangen door een betere methode; zodat je op minder tijd en moeite klaar bent met toch dezelfde kennis. Bv. als je honderd keer dezelfde 10 oefeningen maakt, ga je uiteindelijk niet trainen op het maken van gelijkaardige oefeningen maar ken je die oefeningen vanbuiten (natuurlijk afhankelijk van wat je nodig hebt, kan het beter zijn die vanbuiten te kennen (bv. verbuigingen van werkwoorden, vaak terugkerende berekeningen, ...) of dat je de werkwijze oefent (bv. vraagstukken, grotere oefeningen, ...)).

Ofwel leer je het volledige (hoofd)stuk, ofwel leer je vanuit de samenvatting en terwijl bouw je eigenlijk het volledige stuk op met wat gegeven staat in de samenvatting. Bv. taalkundig het volledige sprookje Roodkapje (volledige stuk) kan je samenvatten met iets als "roodkapje bos pad wolf oma opeten jager". Als je Roodkapje kent, kan je die samenvatting opstellen, maar kan je vanuit die samenvatting ook het gehele sprookje ongeveer reconstrueren. Als iemand enkel de samenvatting heeft, weet die eigenlijk niet waar het over gaat (als je veronderstelt dat die persoon het sprookje niet kent). Hetzelfde natuurlijk met een ander onderwerp.

Samenvattingen zijn dus wel handig als je ze goed gebruikt (zelfs op universiteit worden die nog gebruikt), maar je moet ze wel op een goede manier gebruiken (en dat is meestal het probleem). Wat ik daaromtrent ook zou aanraden is om zelf samenvattingen te maken als je op die manier wilt leren; het maken van een samenvatting is immers het moeilijkere werk omdat je zo de connecties legt tussen verschillende deelonderwerpen en alles op waarde schat. Samenvattingen van anderen kunnen in sommige gevallen wel handig zijn, maar je moet goed weten waarmee je dan bezig bent (ik heb zelf ook al samenvattingen gebruikt bij het studeren, trouwens, maar in combinatie met een volledige cursus). Je mag een samenvatting echter niet zien als een magische shortcut; maar als een hulpmiddel bij het overzien van een grote hoeveelheid informatie.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 23-02-2009, 13:40
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
@ILUsion
Oké, is goed .

@Commando
Het probleem is ook niet dat het niet snap of niet in m`n hoofd kan krijgen.
Thuis heb ik namelijk alles goed, met af en toe 1 of 2 fouten, maar ik kan het gewoon niet op repetities.
Echt niet. Dan heb ik gewoon een black-out, want dan weet ik totaal niet waar ik mee bezig ben.
Nogal vreemd dan als ik het thuis wel snap hè.
En die gast van wiskunde heeft me ook vwo advies gegeven, dus hij denkt dat ik het wel kan, maar ik zelf alleen niet geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2009, 17:44
findik_kurdu_61
findik_kurdu_61 is offline
bedankt voor je ideeen ik ga het uitproberen.
ik hoop dat het lukt
dankje wel ILUsion.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 17:38
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
Heey!

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Ik heb de tips gebruikt en heb nu een 6.8 gehaald!
Dus heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 16:50
*L*
Het probleem is dat je van jezelf denkt dat je de repetitie slecht gaat maken.
Als thuis alles goed gaat, zonder antwoordenboek uiteraard, zou het op de repetitie ook goed moeten gaan.
Ik denk dat je gewoon de volgende repetitie met meer zelfvertrouwen de toets moet maken dan zul je zien dat het goed gaat
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 07:09
MrsMojoRisin
MrsMojoRisin is offline
Als je last hebt van zulke 'blackouts' is het misschien ook handig om met je mentor of zo'n persoon hierover te praten. Misschien heb je last van faalangst, hier kan je dan vaak een cursus voor volgen. Hoewel je misschien niet aan alles wat er in zit wat hebt, kan het je misschien helpen om bv. te ontspannen voor repetities waardoor je dan wel gewoon kan doen waar je hard voor geleerd hebt!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 13:35
stijnthegamer
Sorry dat ik dit als gast post, zal zo even een accountje aanmaken..

Maar als er meerdere uit je klas zijn die thuis alles snappen maar op het proefwerk / repetitie niet, stel dan aan de leraar voor om de les voor de toets een "proeftoets" te maken, en deze dan te bespreken, dan weet je wat je nog niet helemaal beheerst
Bij mij werkt dit altijd goed (zit inmiddels in 3 HAVO )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze wiskunde A
Droppiex
5 17-06-2013 21:13
Studeren Van wiskunde A naar wiskunde B?
xSanne_S
8 31-01-2012 16:13
Studeren WISKUNDE A of WISKUNDE B?
EmilyDing
12 30-06-2009 09:16
Algemene schoolzaken Help wiskunde belgie
NickyPWS
1 08-12-2008 18:27
Studeren Wiskunde D?
liwei
28 11-12-2007 15:19
Algemene schoolzaken Voor het 2e jaar waarschijnlijk geen wiskunde meer na 1 feb.
Verwijderd
14 27-11-2003 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.