Oud 17-06-2005, 13:18
anouk123
anouk123 is offline
Hoi iedereen,

Ik ben gezakt voor mijn vwo examen dit jaar. Mijn vraag is nu wat zijn de mogelijkheden die ik allemaal heb, om toch mijn vwo diploma te halen? Of naar de universiteit te gaan. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik wil in ieder geval het hele jaar op mijn school niet meer over doen. Ik heb gehoord dat er ook de VAVO bestaat. Moet je dit dan overdag of savonds doen? En hoe gaat het precies in zijn werk? En waar ergens in Zuid-Holland kun je dit volgen? En wat hebben jullie hiernaast gedaan?

Ook heb ik gehoord dat je een aantal hbo studies kan doen zonder een vwo diploma te halen. Weten jullie welke dit zijn? en waar je deze kan volgen? Is het dan de bedoeling dat je dan je Propedeuce haald en dat je daarmee naar de Universiteit kan of moet je toch nog ondertussen je certificaten halen voor de vakken waar je een onvoldoene voor hebt? Dus dat je een vwo diploma moet hebben?

En bestaan er ook scholen of instellingen waar je tegelijker tijd een studie kan doen en ook nog certificaten kan halen voor de vakken die je over moet doen om je diploma te halen?

Heeft één van jullie er ook ervaring mee?

Bedankt!
Advertentie
Oud 17-06-2005, 13:22
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Ik doe Vavo.. Het is overdag en 's avonds.. Ligt er een beetje aan hoe je je vakken kunt volgen. Je kunt er de vakken doen die je niet gehaald hebt, en ondertussen werken oid. Vavo kun je op een ROC doen, die zitten overal wel (in ZH in Leiden bv, daar zit ik..). Het is net als een gewone school, opzich, alleen veel minder streng en je wordt niet echt in de gaten gehouden
Oud 17-06-2005, 13:22
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt het hele jaar overnieuw doen op dezelfde school. Je kunt alsnog een her nemen zodat je het jaar daarop 1 vak minder hoeft te doen (als je voor dat vak alsnog slaagt door de her).
Oud 17-06-2005, 13:25
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
anouk123 schreef op 17-06-2005 @ 14:18 :
Hoi iedereen,

Ik ben gezakt voor mijn vwo examen dit jaar. Mijn vraag is nu wat zijn de mogelijkheden die ik allemaal heb, om toch mijn vwo diploma te halen? Of naar de universiteit te gaan. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik wil in ieder geval het hele jaar op mijn school niet meer over doen. Ik heb gehoord dat er ook de VAVO bestaat. Moet je dit dan overdag of savonds doen? En hoe gaat het precies in zijn werk? En waar ergens in Zuid-Holland kun je dit volgen? En wat hebben jullie hiernaast gedaan?

Ook heb ik gehoord dat je een aantal hbo studies kan doen zonder een vwo diploma te halen. Weten jullie welke dit zijn? en waar je deze kan volgen? Is het dan de bedoeling dat je dan je Propedeuce haald en dat je daarmee naar de Universiteit kan of moet je toch nog ondertussen je certificaten halen voor de vakken waar je een onvoldoene voor hebt? Dus dat je een vwo diploma moet hebben?

En bestaan er ook scholen of instellingen waar je tegelijker tijd een studie kan doen en ook nog certificaten kan halen voor de vakken die je over moet doen om je diploma te halen?

Heeft één van jullie er ook ervaring mee?

Bedankt!

wat ontzettend lullig voor je zeg ...

ik weet wel dat je bij sommige onderwijs instanties losse vakken kan doen en klaar wordt gestoomt voor een examen.

als je ouder dan 18 jaar bent kan je voor het HBO ook toelatingsexamen doen maar het is verstandig om toch ook je diploma te halen
Oud 17-06-2005, 13:41
anouk123
anouk123 is offline
Citaat:
Raven schreef op 17-06-2005 @ 14:25 :
wat ontzettend lullig voor je zeg ...

ik weet wel dat je bij sommige onderwijs instanties losse vakken kan doen en klaar wordt gestoomt voor een examen.

als je ouder dan 18 jaar bent kan je voor het HBO ook toelatingsexamen doen maar het is verstandig om toch ook je diploma te halen
Bij welke onderwijs instanties kan je kan je dat dan doen?

En waar en bij elke instellingen en welke studie kan je dan een toelatingsexamen doen voor het hbo?
Oud 17-06-2005, 13:42
anouk123
anouk123 is offline
Citaat:
Ilsch schreef op 17-06-2005 @ 14:22 :
Ik doe Vavo.. Het is overdag en 's avonds.. Ligt er een beetje aan hoe je je vakken kunt volgen. Je kunt er de vakken doen die je niet gehaald hebt, en ondertussen werken oid. Vavo kun je op een ROC doen, die zitten overal wel (in ZH in Leiden bv, daar zit ik..). Het is net als een gewone school, opzich, alleen veel minder streng en je wordt niet echt in de gaten gehouden

Hoeveel vakken doe je dan? Ik moet er dan 3 of 4 volgen. En hoeveel uur per dag moet je deze vakken volgen? En worden er dezelfde boeken gebruikt als op school? En kan het ook zo zijn dat je alleen overdag de vakken volgt? En hoe vind je het zelf daar? Zijn er alleen maar oudere mensen of ook nog mensen van onze leeftijd? En hoe zijn de tentamens. Vond je deze moeilijker dan op je eigenschool? en Hoe zijn de leraren kunnen ze je wel goed helpen en goede uitleg geven?

Heb jij misschien het telefoonnr van de ROC of de VAVO dan kan ik daar na toe bellen voor meer info.
Oud 17-06-2005, 13:49
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Weet iemand of je toch nog op een of andere manier nog naar de Pabo kan als je voor je vwo gezakt bent...

(niet voor mij maar voor een vriendin van me)
__________________
Dromendief
Oud 17-06-2005, 13:55
*Sbien
Avatar van *Sbien
*Sbien is offline
ook ik ben gezakt voor vwo echt kut.

Ik twijfel me helemaal gek over wat ik moet doen. Nog een jaar op deze school lijkt me echt verschrikkelijk, een 7e jaar tussen die kut kinderen pfff.

Volgende week ga ik toch nog maar Eco. herkansen zodat ik als ik naar t ROC ga nog maar 2 vakken over heb. Toch wil ik daarnaast t liefst iets doen waar ik wat aan heb, zie mezelf echt niet fulltime bij de albert heijn staan als je begrijpt wat ik bedoel. Zijn er geen cursussen van 1 jaar ofzoiets.. Ik wil mezelf gwoon nuttig maken

o en op dat van het roc he, begin je dan helemaal overnieuw of neem je je SE cijfers mee van de 4e en 5e klas? en krijg je dan tussentijds gwoon weer SE cijfers er bij? Ik hoorde van iemand anders ook dat je daar (net als bij staatsexamen) echt helemaal moet slagen, dus geen twee 5en enz. regeling...
__________________
"Hun liever als mij"
Oud 17-06-2005, 13:58
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
als ik gezakt zou zijn dan zou ik ook naar het hbo gaan of vavo onderwijs.
fontys biedt hbo opleiding aan aan 5 vwo die dat jaar succesvol hebben afgerond, aan 6vwo die zijn gezakt en aan mbo4.
maar weet ik er ook niet van maar er zal vast wel iets op de site van fontys staan. je kan bijvoorbeeld een leraren opleiding doen en dan volgend jaar alsnog naar de universiteit.
Oud 17-06-2005, 13:58
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik ben vorig jaar ook gezakt en heb afgelopen schooljaar via het vavo nu mn vwo diploma gehaald.

Bij mij was het zo dat elk vak een blok (=anderhalf uur) overdag en 's avonds had. Dus bijvoorbeeld wiskunde was op maandag van 10:30-12:00 en op woensdag van 18:45-20:15, je kon dus naar allebei de blokken toe, maar ook maar naar een, maar je kon ook helemaal niet gaan. Er is namelijk geen aanwezigheidsplicht, de enige "aanwezigheidsplicht" was dat je 80% aanwezig moet zijn om recht te hebben op een herkansing van een SE. Verder gebruikten we gewone middelbare school boeken, kregen we gewoon op de 2e fase manier les en waren er ook se-weken. De toetsen waren in principe ook op dezelfde manier als op de gewone middelbare school. De leeftijd van klasgenoten lag zo rond de 19-20 jaar denk ik, met enkele uitschieters. Een voordeel van het vavo vind ik, dat je niet al je vakken opnieuw moet doen. Je mag al je punten van het voorgaande jaar meenemen. Je kunt een jaar vavo eigenlijk zien als 1 grote herkansing. Stel je hebt vorig jaar een natuurkunde praktische opdracht supergoed gemaakt en daar een 8 of 9 voor gehaald, nou dan mag je dat punt gewoon meenemen. Je hoeft dan geen praktische opdracht meer te doen voor dat vak, maar dat mag wel, want als je dan een nog hoger punt zou halen vervangt dat je oude punt, haal je een lager punt dan blijft je oude punt staan. Tja, verder is het inderdaad allemaal een stuk minder streng. De sfeer die er hangt is prettiger, omdat iedereen die er zit echt bewust voor de opleiding gekozen heeft. Docenten en leerlingen staan gelijk. Je wordt echt als een gelijke behandeld. Wat een nadeel is van het vavo, is dat wanneer je echt het hele pakket doet (d.w.z. alle vakken voor de eerste keer, dus voor het eerst het examenjaar) dan is het erg zwaar, want het zijn dan toch 2 leerjaren in 1 jaar. Maar dat is voor jou niet het geval begrijp ik. Weer een voordeel is, dat wanneer je nooit erg sterk geweest bent in een vak, dat je toch net weer wat verder terug gaat naar de basis, het is immers 2 jaar in 1 dus de stof begint ook bij begin 5e klas en dus de toetsen ook, waardoor je kans hebt om daar nog even flink voor te scoren.

Naja als je verder vragen hebt moet je ze maar stellen.
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 17-06-2005, 14:01
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
*Sbien schreef op 17-06-2005 @ 14:55 :

o en op dat van het roc he, begin je dan helemaal overnieuw of neem je je SE cijfers mee van de 4e en 5e klas? en krijg je dan tussentijds gwoon weer SE cijfers er bij? Ik hoorde van iemand anders ook dat je daar (net als bij staatsexamen) echt helemaal moet slagen, dus geen twee 5en enz. regeling...
Er geldt eenzelfde slagingsnorm als op een andere middelbare school. Dus je mag ook gewoon 2 vijven of een vijf en een vier hebben.
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 17-06-2005, 14:30
Timothy
Timothy is offline
Citaat:
Raven schreef op 17-06-2005 @ 14:25 :
wat ontzettend lullig voor je zeg ...

ik weet wel dat je bij sommige onderwijs instanties losse vakken kan doen en klaar wordt gestoomt voor een examen.

als je ouder dan 18 jaar bent kan je voor het HBO ook toelatingsexamen doen maar het is verstandig om toch ook je diploma te halen

Volgens mij moet je minimaal 21 zijn om een toelatingsexamen te doen. Voor zowel HBO als universiteit.

Gr.
Lynda
Oud 17-06-2005, 15:01
*Sbien
Avatar van *Sbien
*Sbien is offline
dank jullie wel.. ik zie t wel zitten denk, ff bellen met die knakkers daar
__________________
"Hun liever als mij"
Oud 18-06-2005, 14:09
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Linda1985 schreef op 17-06-2005 @ 14:58 :
*verhaal*
Je mag niet altijd je cijfers meenemen, bij ons op het roc mocht je alleen je hele se cijfer meenemen, niet eentje. Dus geen po oid
Verschilt dus per school.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 19-06-2005, 13:24
anouk123
anouk123 is offline
Citaat:
Linda1985 schreef op 17-06-2005 @ 14:58 :
Ik ben vorig jaar ook gezakt en heb afgelopen schooljaar via het vavo nu mn vwo diploma gehaald.

Bij mij was het zo dat elk vak een blok (=anderhalf uur) overdag en 's avonds had. Dus bijvoorbeeld wiskunde was op maandag van 10:30-12:00 en op woensdag van 18:45-20:15, je kon dus naar allebei de blokken toe, maar ook maar naar een, maar je kon ook helemaal niet gaan. Er is namelijk geen aanwezigheidsplicht, de enige "aanwezigheidsplicht" was dat je 80% aanwezig moet zijn om recht te hebben op een herkansing van een SE. Verder gebruikten we gewone middelbare school boeken, kregen we gewoon op de 2e fase manier les en waren er ook se-weken. De toetsen waren in principe ook op dezelfde manier als op de gewone middelbare school. De leeftijd van klasgenoten lag zo rond de 19-20 jaar denk ik, met enkele uitschieters. Een voordeel van het vavo vind ik, dat je niet al je vakken opnieuw moet doen. Je mag al je punten van het voorgaande jaar meenemen. Je kunt een jaar vavo eigenlijk zien als 1 grote herkansing. Stel je hebt vorig jaar een natuurkunde praktische opdracht supergoed gemaakt en daar een 8 of 9 voor gehaald, nou dan mag je dat punt gewoon meenemen. Je hoeft dan geen praktische opdracht meer te doen voor dat vak, maar dat mag wel, want als je dan een nog hoger punt zou halen vervangt dat je oude punt, haal je een lager punt dan blijft je oude punt staan. Tja, verder is het inderdaad allemaal een stuk minder streng. De sfeer die er hangt is prettiger, omdat iedereen die er zit echt bewust voor de opleiding gekozen heeft. Docenten en leerlingen staan gelijk. Je wordt echt als een gelijke behandeld. Wat een nadeel is van het vavo, is dat wanneer je echt het hele pakket doet (d.w.z. alle vakken voor de eerste keer, dus voor het eerst het examenjaar) dan is het erg zwaar, want het zijn dan toch 2 leerjaren in 1 jaar. Maar dat is voor jou niet het geval begrijp ik. Weer een voordeel is, dat wanneer je nooit erg sterk geweest bent in een vak, dat je toch net weer wat verder terug gaat naar de basis, het is immers 2 jaar in 1 dus de stof begint ook bij begin 5e klas en dus de toetsen ook, waardoor je kans hebt om daar nog even flink voor te scoren.

Naja als je verder vragen hebt moet je ze maar stellen.

Naar welke instelling ben jij dan geweest? Waar dus? En weet je hoe het zit met Biologie? Want heb je hebt natuurlijk ook een cijfers van Biologie 1 en ook nog practische opdrachten die je in het 4e en in het 5e jaar hebt gemaakt. Neem je dan deze cijfers ook mee?
Oud 19-06-2005, 14:21
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Hier heb ik (hoop ik) niet voor niets een verhaal zitten typen he

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1153232
Oud 19-06-2005, 16:35
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
ik wist alleen niet voordat ik aan vavo begon, dat ze de stof van vwo dus helemaal van vwo4 oppakken, dus het is aan de ene kant wel wat werk voor 1 jaar. dus je moet wel beetje toegewijd zijn, en met regelmaat werken.
Oud 20-06-2005, 11:40
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
Liss schreef op 18-06-2005 @ 15:09 :
Je mag niet altijd je cijfers meenemen, bij ons op het roc mocht je alleen je hele se cijfer meenemen, niet eentje. Dus geen po oid
Verschilt dus per school.
Ow dat wist ik niet, bij mij op school mocht dat dus wel, maar kan iid per school dus verschillend zijn.
__________________
Eej...Houdoe he!
Ads door Google
Oud 20-06-2005, 11:41
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
anouk123 schreef op 19-06-2005 @ 14:24 :
Naar welke instelling ben jij dan geweest? Waar dus? En weet je hoe het zit met Biologie? Want heb je hebt natuurlijk ook een cijfers van Biologie 1 en ook nog practische opdrachten die je in het 4e en in het 5e jaar hebt gemaakt. Neem je dan deze cijfers ook mee?
Ik heb afgelopen jaar op het Roc- Ter AA gezeten in Helmond.

Voor biologie1 was het bij ons zo dat je gewoon het hele punt meenam, hetzelfde voor po's in de 4e en de 5e.
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 20-06-2005, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 17-06-2005 @ 14:25 :

als je ouder dan 18 jaar bent kan je voor het HBO ook toelatingsexamen doen maar het is verstandig om toch ook je diploma te halen
Daarvoor moet je 21+ zijn.

In Zuid-Holland biedt iig het ROC Zadkine de mogelijkheid om vakken op vwo niveau te volgen.

http://www.zadkine.nl/smartsite450.html

Laatst gewijzigd op 20-06-2005 om 12:48.
Oud 22-06-2005, 16:45
Snuitermans
Snuitermans is offline
Ik heb dit jaar VAVO gedaan, 's avonds. Erg goed te doen, mits je zelfstandig bent qua leren. Een maal in de twee weken drie kwartier les is natuurlijk niet veel.
__________________
Fingerspitzengefühl.
Oud 22-06-2005, 18:18
Verwijderd
http://www.utwente.nl/elan/opleiding...sregeling.doc/

^ Dat vond ik net, misschien is het interessant voor iemand?
Oud 22-06-2005, 22:12
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Ik was ook gezakt. Ik had 3 vijfen, waaronder voor Duits 1,2. Toen ik Vavo deed kreeg ik gelijk mijn diploma uitgereikt en was dus geslaagd. Weliswaar een vertraging van een week, maar ik had mijn papiertje en kon dus studeren.
Ik mocht toen ik Vavo deed, Duits 2 laten vallen en het schoolcijfer dat ik had voor Duits 1,2 gebruiken als eindcijfer voor duits 1, wat dus een voldoende was . Resultaat: 2 onvoldoendes = geslaagd.

Dus als jij mischien in zo'n situatie zit kan je nog slagen. Ik hoop het in ieder geval.
__________________
Hikikomori {T_T}
Oud 23-06-2005, 21:20
anouk123
anouk123 is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 22-06-2005 @ 17:45 :
Ik heb dit jaar VAVO gedaan, 's avonds. Erg goed te doen, mits je zelfstandig bent qua leren. Een maal in de twee weken drie kwartier les is natuurlijk niet veel.
Hoeveel vakken heb je dan gedaan?
Oud 23-06-2005, 21:22
anouk123
anouk123 is offline
Weet één van jullie bij welke instellingen van de vavo waarbij je vrijstellingen krijgt bij het vak vwo biologie 1,2?
Advertentie
Oud 23-06-2005, 21:35
hippie_paul
hippie_paul is offline
op het volwassen onderwijs kan je een eenjarig vwo doen mits je kunt aantonen dat je het kan

dus als je al een keer eindexamen hebt gedaan moet dat niets uimaken
__________________
leef iedere dag alsof het je eerste is: ontdek alles opnieuw en ontmoet nieuwe mensen nog een keer
Oud 24-06-2005, 10:07
Verwijderd
Citaat:
anouk123 schreef op 23-06-2005 @ 22:22 :
Weet één van jullie bij welke instellingen van de vavo waarbij je vrijstellingen krijgt bij het vak vwo biologie 1,2?
Hoe bedoel je vrijstelling...? Om het vak gewoon niet te hoeven doen? Of omdat je al een voldoende hebt gehaald ervoor? Dat eerste lijkt me aan je profiel liggen, dat tweede aan of je er een certificaat voor hebt of niet.

Of bedoel je het nog anders?
Oud 24-06-2005, 13:17
anouk123
anouk123 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2005 @ 11:07 :
Hoe bedoel je vrijstelling...? Om het vak gewoon niet te hoeven doen? Of omdat je al een voldoende hebt gehaald ervoor? Dat eerste lijkt me aan je profiel liggen, dat tweede aan of je er een certificaat voor hebt of niet.

Of bedoel je het nog anders?
Met vrijstellingen bedoel ik de cijfers van de praktische opdrachten van Biologie van de 4e en 5e klas en het cijfer van Biologie 1. Dus bij welke instellingen van de vavo mag je deze cijfers meenemen.
Oud 24-06-2005, 18:06
Verwijderd
Citaat:
anouk123 schreef op 24-06-2005 @ 14:17 :
Dus bij welke instellingen van de vavo mag je deze cijfers meenemen.
Ik denk dat de kans dat iemand hier dat weet van een instelling bij jou in de buurt erg klein is. Ik denk dat het een stuk sneller en makkelijker is om gewoon een paar instellingen bij jou in de buurt op te bellen en het ze te vragen.
Oud 24-06-2005, 18:58
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
anouk123 schreef op 24-06-2005 @ 14:17 :
Met vrijstellingen bedoel ik de cijfers van de praktische opdrachten van Biologie van de 4e en 5e klas en het cijfer van Biologie 1. Dus bij welke instellingen van de vavo mag je deze cijfers meenemen.
Bij de meeste vavo's mag je alleen een heel se cijfer meenemen. Dus heb je bv biologie1 afgesloten dan mag je dat cijfer meenemen.
Maar wil je bv een wiskunde cijfer meenemen dan kan dat niet aangezien ze moeilijk kunnen nagaan welke stof er in welk se getoetst is.
Po's mag je bij sommige ook meenemen hoor ik om me heen, op het vavo waar ik op zat mocht dat echter niet dus reken er niet op.
En bel idd even met de vavo die het dichtst bij je in de buurt is
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De laatste keer..
PooW
83 02-12-2005 14:36
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Adriaan Nederlof en zijn broer
Ieke
0 11-04-2005 17:42
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde.
Verwijderd
13 03-12-2003 14:04
Verhalen & Gedichten verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde
Vlooienband
0 01-10-2003 14:30
Flora & Fauna Vragen over het zuiver van de grond dmv Bacterien?
Joris
7 10-10-2002 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.