Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2006, 19:12
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Voorbeelden zijn:
- sterrenkunde
- moderne natuurkunde
- rechten
- extra talen : spaans , rusisch, chinees etc
- psycholgie
- socialogie
- kooklessen

Weten jullie nog meer en wat voor vakken zouden er nog extra op school moeten komen en welke zouden moeten afgeschaft worden?
Welke extra vakken zouden leuk zijn voor een VWO +?

Alvast bedankt
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2006, 19:16
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Kooklessen en 'huishoudlessen' zijn waarschijnlijk nog niet eens zo slecht voor VWO(+) leerlingen. Ik ken genoeg mensen in mijn klas die nog niet eens een eitje kunnen bakken, en daarbij overdrijf ik echt niet..
Voor de rest zou ik het eigenlijk niet zo weten.
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 20-03-2006 @ 20:16 :
Kooklessen en 'huishoudlessen' zijn waarschijnlijk nog niet eens zo slecht voor VWO(+) leerlingen. Ik ken genoeg mensen in mijn klas die nog niet eens een eitje kunnen bakken, en daarbij overdrijf ik echt niet..
Voor de rest zou ik het eigenlijk niet zo weten.
kooklessen kon je bij mij op school volgen in vorm van modules, dan kreeg je een week of 7/8 lang een extra uur per week les in koken bijvoorbeeld (ook spaans, catering, huiswerkbegeleiding, bloemschikken etc.) En dat was erg leuk!

Maar echte vakken waarin je ook eindexamen kunt doen:
Spaans
Psychologie
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:32
Verwijderd
Psychologie, sociologie en recht.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:46
professor2
professor2 is offline
geen

laten we eerst maar wat vakken afschaffen
terug naar de basis
de middelbare school is voor het geven van een basis waarmee je al die andere vakken zelf kunt gaan doen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:50
Barry K
Barry K is offline
Er moeten niet nog meer vakken bijkomen! Dan gaat namelijk weer ten koste van andere 'belangrijke' vakken.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:58
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb niet echt behoefte aan nog meer vakken, koken kwam bij ons bij verzorging aan bod, dingen als psygologie en moderne natuurkunde zijn maar voor een zeer selectief aantal mensen interessant.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:31
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Het klinkt allemaal wel heel leuk, en ze zijn vast goed voor je algemene ontwikkeling, maar vergeet niet dat er genoeg leerlingen zijn die al moeite genoeg hebben met het gewone vwo. Zulk soort extra vakken zullen altijd ten koste gaan van de normale vakken, zeker omdat ze gewoon leuker zijn. Als je zulk soort dingen echt graag wilt leren, kan je beter een cursus naast je school volgen. Bovendien kosten zulke vakken waarschijnlijk een hoop geld, omdat er docenten moeten worden aangetrokken, ruimtes bezet zijn, en dat waarschijnlijk voor een handjevol leerlingen.

En roepen welke vakken afgeschaft moeten worden is sowieso onzinnig, iedereen roept dan het vak waar hij/zij een hekel aan heeft, en de bedoeling van een middelbare school is toch echt dat je basiskennis hebt van de belangrijkste dingen, waar je later verder mee kan. In de bovenbouw met je profiel ga je dieper op enkele vakken in. Hoe veel mensen roepen er niet : ' ik ga toch geen wiskunde studeren, waarom moet ik dit dan volgen, ik doe er toch nooit meer iets mee?' Je zult verbaasd staan hoe vaak je wiskunde tegenkomt in je verdere leven.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:41
sdekivit
sdekivit is offline
vwo oude stijl
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 22:09
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 20-03-2006 @ 21:31 :
En roepen welke vakken afgeschaft moeten worden is sowieso onzinnig, iedereen roept dan het vak waar hij/zij een hekel aan heeft, en de bedoeling van een middelbare school is toch echt dat je basiskennis hebt van de belangrijkste dingen, waar je later verder mee kan. In de bovenbouw met je profiel ga je dieper op enkele vakken in. Hoe veel mensen roepen er niet : ' ik ga toch geen wiskunde studeren, waarom moet ik dit dan volgen, ik doe er toch nooit meer iets mee?' Je zult verbaasd staan hoe vaak je wiskunde tegenkomt in je verdere leven.
ik geef je hier groot gelijk in, maar een vak als m&o mag van mij wel afgeschaft worden..
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 22:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Wiskunde verplicht op MAVO. Al is het alleen maar dat ze een beetje kunnen hoofdrekenen. Extra vakken zou misschien als examenvakken kunnen geven zodat jongeren die vakken kunnen kiezen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 07:14
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
ik zou wel godsdienst willen in de bovenbouw.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 08:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
professor2 schreef op 20-03-2006 @ 20:46 :
geen
middelbaar onderwijs is geen speeltuin.

en een vwo+ mag van mij best sterrenkunde, russisch en fotografie volgen hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 09:21
Morri
Morri is offline
Ik zou die vakken dan inderdaad bovenop het normale programma doen (dus niet ten koste van andere vakken) of voor een VWO+ ofzo. Ze mogen absoluut niet ten koste gaan van andere vakken.

Probleem is dan dat iedereen weer andere dingen leuk vind. Zelf zou ik wel Italiaans willen, een ander weer psychologie, sociologie, recht of iets anders. Hoe maak je dan een keus?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 13:51
Nyawa
Gewoon als module lijken zulke vakken me wel wat en dan in de plaats van ANW en CKV en er mogen van mij ook wel wat PO's weg (desnoods het hele profielwerkstuk), dan heb je al behoorlijk wat studielasturen die je op kan vullen zonder heel ver over die 40 uur per week heen te gaan. Spaans lijkt me heel gaaf, Chinees, psychologie, recht of kooklessen. Oh, en meer verschillende gymmodules in plaats van alleen voetbal, softbal en andere standaard balsporten.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:00
Verwijderd
Alsjeblieft zeg, breng eerst maar eens wat diepgang in de bestaande vakken voordat je van die wannabe vakken gaat geven.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:05
Verwijderd
Diepgang is inderdaad ver te zoeken, maar dat zal er ook helaas waarschijnlijk ook nooit komen.

Alles wordt makkelijker gemaakt, anders is het te zielig voor de mensjes die dan geen vwo kunnen doen.

Bespottelijk beleid.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:08
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Verzorging zouden ze uitgebreider moeten gaan geven, en langer. Ik heb het 1 jaartje gehad, en de helft werd geschrapt. Ook werd op de onderwerpen niet langer dan 2 weken, en dus 2 lessen aan besteed.

En erm ja.. ik ben dus een van die Vwo leerlingen die net een eitje kan bakken... . En dan wil ik over 1,5 jaar het huis uit..
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-03-2006, 14:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Antubis schreef op 21-03-2006 @ 15:08 :
Verzorging zouden ze uitgebreider moeten gaan geven, en langer. Ik heb het 1 jaartje gehad, en de helft werd geschrapt. Ook werd op de onderwerpen niet langer dan 2 weken, en dus 2 lessen aan besteed.

En erm ja.. ik ben dus een van die Vwo leerlingen die net een eitje kan bakken... . En dan wil ik over 1,5 jaar het huis uit..
eieren leren bakken is niet een taak van school
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:27
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Koken ook niet?
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:29
Verwijderd
Maar ja, dat zit al een klein beetje in verzorging (basisvormingsvak) ingebouwd hè.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Antubis schreef op 21-03-2006 @ 15:27 :
Koken ook niet?
nee
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:50
Fides
Fides is offline
Leren koken is geen taak van school.
Spaans kan je al op verschillende scholen leren, maar dit zou naar mijn mening geen verplicht vak moeten zijn, want je hebt niet zoveel aan Spaans. Niet meer als elke willekeurige andere taal. (Russisch of Arabisch)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 14:51
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Antubis schreef op 21-03-2006 @ 15:08 :
Verzorging zouden ze uitgebreider moeten gaan geven, en langer. Ik heb het 1 jaartje gehad, en de helft werd geschrapt. Ook werd op de onderwerpen niet langer dan 2 weken, en dus 2 lessen aan besteed.

En erm ja.. ik ben dus een van die Vwo leerlingen die net een eitje kan bakken... . En dan wil ik over 1,5 jaar het huis uit..
ik kan geen kruiswoordpuzzels maken, geen banden plakken, geen geld overschrijven, ik kan niet breien, geen luiers verschonen, geen kaart lezen, geen lampjes vervangen, geen wonden verbinden, geen huis taxeren, geen worteltjes schoonmaken - de tijd dat ze je op school tot fulltime huismoeder opleidden, is al voorbij hoor .
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:38
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Onze school heeft sowieso een gebrek aan vakken dus er moet naar mening in ieder geval komen:
- drama
- filosofie
- godsdienst

Maar aangezien mijn school een van de weinigen is waarop je dit soort vakken niet krijgt... Wat mij ook leuk lijkt is dit rijtje:
- rechten
- extra talen : spaans , rusisch, chinees etc
- psycholgie
- sociologie
- kooklessen
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2006, 15:53
Verwijderd
Moderne natuurkunde (QM, relativiteit)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:04
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Goh ben hier toch niet de enige die vind dat ze kooklessen moeten geven.. Waar moet ik t dan leren? Mijn ma wil t me niet geven hoor, die zegt; doe t zelf dan leer je t wel. Zal de volgende keer eerst t huis af laten fikken voordat ze eindelijk snapt dat ik eerst ff moet zien en weten hoe alles gaat.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Fides schreef op 21-03-2006 @ 15:50 :
Spaans kan je al op verschillende scholen leren, maar dit zou naar mijn mening geen verplicht vak moeten zijn, want je hebt niet zoveel aan Spaans. Niet meer als elke willekeurige andere taal. (Russisch of Arabisch)
Volgens mij wordt Spaans toch wel op vrij veel plekken in de wereld gesproken...?

Er zouden meer keuzevakken aangeboden kunnen worden (bv. samen met een aantal andere scholen ofzo, zodat je niet met maar één leerling zit)...maar meer diepgang in de al bestaande vakken lijkt me ook wel nodig.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Antubis schreef op 21-03-2006 @ 17:04 :
Waar moet ik t dan leren? Mijn ma wil t me niet geven hoor, die zegt; doe t zelf dan leer je t wel. Zal de volgende keer eerst t huis af laten fikken voordat ze eindelijk snapt dat ik eerst ff moet zien en weten hoe alles gaat.
Pak een kookboek en probeer het uit. Met het gas aansteken of de kookplaat en/of de oven aanzetten (bovendien kun je een ei bakken, dus je weet al hoe de kookplaat aan moet) kan niet zo heel veel mis gaan en de rest staat in een kookboek duidelijk beschreven. Je zult heel je leven nieuwe dingen tegen komen, ook wat gerechten betreft, je moeder kan je moeilijk alle gerechten 'voorkoken', lijkt me. Dat zou je ook niet eens kunnen onthouden.

Koken leer je door te doen of dat nu thuis of op school is maakt daarbij geen verschil. (Ook op school zullen ze echt niet altijd alles voor doen...)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 17:04 :
Volgens mij wordt Spaans toch wel op vrij veel plekken in de wereld gesproken...?
Dat maakt het niet opeens een nuttige taal om te leren. Immers, er is relatief weinig handelscontact tussen Nederland en Spaanstalige landen, en het Engels wordt gebruikt in het handelscontact dat er wel is. (hoewel Spaans daarvoor natuurlijk wel een kleine pro is)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-03-2006 @ 17:08 :
Dat maakt het niet opeens een nuttige taal om te leren. Immers, er is relatief weinig handelscontact tussen Nederland en Spaanstalige landen, en het Engels wordt gebruikt in het handelscontact dat er wel is. (hoewel Spaans daarvoor natuurlijk wel een kleine pro is)
Of iets nuttig is ligt er helemaal aan wat je wilt gaan doen, lijkt me. Ik ken genoeg mensen voor wie Spaans wel nuttig is om te leren. (En ook genoeg mensen voor wie Russisch of Arabisch nuttig is.) Zelf hoef ik het niet te leren, want ik heb er idd weinig aan, maar dat geldt voor Frans en Duits net zo goed.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 17:10 :
Of iets nuttig is ligt er helemaal aan wat je wilt gaan doen, lijkt me. Ik ken genoeg mensen voor wie Spaans wel nuttig is om te leren. (En ook genoeg mensen voor wie Russisch of Arabisch nuttig is.) Zelf hoef ik het niet te leren, want ik heb er idd weinig aan, maar dat geldt voor Frans en Duits net zo goed.
Natuurlijk, maar er zijn maar weinig mensen waarvoor het nuttig is. Die tijd kun je dus beter ergens anders aan besteden. Fatsoenlijk Nederlands leren, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-03-2006 @ 17:13 :
Natuurlijk, maar er zijn maar weinig mensen waarvoor het nuttig is. Die tijd kun je dus beter ergens anders aan besteden. Fatsoenlijk Nederlands leren, bijvoorbeeld.
Als dat het enige criterium is waar aan voldaan moet worden om een vak wel of niet te geven...dan kunnen vakken als Frans en Duits dus ook wel afgeschaft worden. En dan ken ik nog wel een paar vakken. Dan zijn er maar (heel) weinig vakken de voor iedereen nuttig zijn...en zou je iedereen zelf zijn of haar vakkenpakket samen moeten laten stellen. En dan krijg je dus weer van die 'feestpakketten' ed.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 17:15 :
Als dat het enige criterium is waar aan voldaan moet worden om een vak wel of niet te geven...dan kunnen vakken als Frans en Duits dus ook wel afgeschaft worden. En dan ken ik nog wel een paar vakken. Dan zijn er maar (heel) weinig vakken de voor iedereen nuttig zijn...en zou je iedereen zelf zijn of haar vakkenpakket samen moeten laten stellen. En dan krijg je dus weer van die 'feestpakketten' ed.
Mooi voorbeeld van een slippery slope-drogreden.

Maar laat ik voor de lol er toch maar serieus op ingaan. Er zijn meer handelscontacten met Duits- en Franstalige landen, dus is het logisch die talen 'nuttiger' te achten dan Spaans.

Zo kun je ook stellen dat wiskunde maar voor weinig mensen nuttig is, omdat bijna niemand iets met wiskunde gaat doen. Maar in tegenstelling tot Spaans levert wiskunde ontzettend veel geld en besparingen van mensenlevens op.

Laatst gewijzigd op 21-03-2006 om 16:29.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-03-2006 @ 17:27 :
Mooi voorbeeld van een slippery slope-drogreden.

Maar laat ik voor de lol er toch maar serieus op ingaan. Er zijn meer handelscontacten met Duits- en Franstalige landen, dus is het logisch die talen 'nuttiger' te achten dan Spaans.

Zo kun je ook stellen dat wiskunde maar voor weinig mensen nuttig is, omdat bijna niemand iets met wiskunde gaat doen. Maar in tegenstelling tot Spaans levert wiskunde ontzettend veel geld en besparingen van mensenlevens op.
Maar wil iedereen handelscontacten aangaan? Voor zo ver ik weet niet. Is het dus voor iedereen nuttig? Voor zo ver ik weet niet.

En is op basis van dergelijke dingen Chinees niet 'nuttiger' dan Frans of Duits?

Als het gaat om het besparen van geld en besparingen van mensenlevens dan kunnen ze beter EHBO gaan geven. (Best een goed idee btw. )

Laatst gewijzigd op 21-03-2006 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 17:38 :
Maar wil iedereen handelscontacten aangaan? Voor zo ver ik weet niet. Is het dus voor iedereen nuttig? Voor zo ver ik weet niet.
Nou ja, scholen dienen zich niet bezig te houden met wat "leuk" is voor de kids, maar wat nuttig is voor de maatschappij. Dingen die mensen leuk vinden, kunnen ze ook in hun vrije tijd doen. (en dat hebben scholieren tegenwoordig toch wel genoeg)
Citaat:
En is op basis van dergelijke dingen Chinees niet 'nuttiger' dan Frans of Duits?
Nee, we handelen meer met Frans- en Duitstalige landen dan met China. Bovendien spreken Fransen geen Engels en Duitsers matig, terwijl de Chinezen die handelen met Europa/de VS wel Engels spreken (ze moeten immers wel). En als ze geen Engels spreken zullen ze zeker een tolk in dienst hebben, dat zie ik een Frans of Duits bedrijf niet zo snel doen.
Citaat:
Als het gaat om het besparen van geld en besparingen van mensenlevens dan kunnen ze beter EHBO gaan geven. (Best een goed idee btw. )
Inderdaad, prima plan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-03-2006, 16:53
Verwijderd
Beetje elementair strafrecht zou wel handig zijn, misschien dat we dan ooit verlost worden van dat gezeik over 'die straffen hier'.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-03-2006 @ 17:53 :
Beetje elementair strafrecht zou wel handig zijn, misschien dat we dan ooit verlost worden van dat gezeik over 'die straffen hier'.
Dat zit in maatschappijleer1, een vak uit het gemeenschappelijke deel.

m'n absolute lievelingsvak ooit
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:04
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-03-2006 @ 17:53 :
Beetje elementair strafrecht zou wel handig zijn, misschien dat we dan ooit verlost worden van dat gezeik over 'die straffen hier'.
dat krijg je nu ook al
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:05
ickeicke
ickeicke is offline
Op mijn school kreeg ik kooklessen als onderdeel van verzorging .

Ik vind dat wat (extra) Verzorgings dingen ook geen kwaad kunnen in 6VWO en 5HAVO. Nu leerden wij in de tweede bijvoorbeeld dingen over wassen, koken, budgetten en andere huishoud-dingen, terwijl die in de 6e toch een stuk relevanter zijn (ivm met op kamers gaan).

Laatst gewijzigd op 21-03-2006 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-03-2006 @ 17:50 :
Bovendien spreken Fransen geen Engels en Duitsers matig
Dus moeten wij hun slechte onderwijs/desintresse wat betreft die talen maar compenseren?
Citaat:
dat zie ik een Frans of Duits bedrijf niet zo snel doen.
Nee, want ze hoeven niet: veel mensen passen zich immers zo aan dat ze dan zelf wel Frans of Duits leren. Als niemand Frans of Duits zou spreken zouden zij ook wel moeten (of geen zaken meer doen met andere landen, maar dat lijkt me niet echt een optie). Als iedereen Chinees zou spreken, zouden ook Chinezen geen tolk in huren.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:07
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Antubis schreef op 21-03-2006 @ 17:04 :
Goh ben hier toch niet de enige die vind dat ze kooklessen moeten geven.. Waar moet ik t dan leren? Mijn ma wil t me niet geven hoor, die zegt; doe t zelf dan leer je t wel. Zal de volgende keer eerst t huis af laten fikken voordat ze eindelijk snapt dat ik eerst ff moet zien en weten hoe alles gaat.
Ik denk dat het de bedoeling is dat je vwo afsluit met een niveau waarmee je kookboeken wel kunt begrijpen
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 18:06 :
Dus moeten wij hun slechte onderwijs/desintresse wat betreft die talen maar compenseren?
Ja, waarom niet? Als dat toch in ons eigen voordeel is. Van vingertjes wijzen wordt niemand beter. Met dit argument haal je overigens ook de les in Spaans onderuit, dus wat je precies probeert te zeggen is me niet duidelijk.
Citaat:
Nee, want ze hoeven niet: veel mensen passen zich immers zo aan dat ze dan zelf wel Frans of Duits leren.
De praktijk spreekt dit tegen.
Citaat:
Als niemand Frans of Duits zou spreken zouden zij ook wel moeten (of geen zaken meer doen met andere landen, maar dat lijkt me niet echt een optie). Als iedereen Chinees zou spreken, zouden ook Chinezen geen tolk in huren.
Ja, dat is logisch, maar dat is een kwestie van hoe het historisch gegroeid is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-03-2006 @ 18:17 :
Ja, waarom niet? Als dat toch in ons eigen voordeel is. Van vingertjes wijzen wordt niemand beter. Met dit argument haal je overigens ook de les in Spaans onderuit, dus wat je precies probeert te zeggen is me niet duidelijk.
Alles is zo zinnig als je het zelf maakt.

Ik vind alle talen (op Engels na dan) even zinnig of even onzinnig om verplicht op school aan te bieden.

Citaat:
[b]De praktijk spreekt dit tegen.
Je zegt net zelf dat wij om Duits en Frans leren om met ze te kunnen handelen?

Citaat:
Ja, dat is logisch, maar dat is een kwestie van hoe het historisch gegroeid is.
En dat zou dan moeten betekenen dat het per se voor altijd zo zou moeten blijven oid?

Deze discussie lijkt me btw vrij offtopic...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:25
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 18:21 :
Alles is zo zinnig als je het zelf maakt.

Ik vind alle talen (op Engels na dan) even zinnig of even onzinnig om verplicht op school aan te bieden.


wat is dat nou voor onzin
duits is bijvoorbeeld een ex wetenschaps taal wat nu engels is was vroeger duits veel literatuur is in het duits
frans ook vroeger was dat de taal veel literatuur in het frans

frans of duit lijken me dan ook een stuk nuttiger dan ijslands om maar wat te noemen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 21-03-2006 @ 18:25 :
wat is dat nou voor onzin
duits is bijvoorbeeld een ex wetenschaps taal wat nu engels is was vroeger duits veel literatuur is in het duits
frans ook vroeger was dat de taal veel literatuur in het frans

frans of duit lijken me dan ook een stuk nuttiger dan ijslands om maar wat te noemen
Hoofdletters en leestekens zouden het een stuk makkelijker maken om dit te lezen. Ik ben liever gericht op de toekomst dan op vroeger. En natuurlijk is Frans of Duits nuttiger dan IJslands, ik had het dan ook niet over IJslands of wel?

Ze zouden beter meer aandacht aan Nederlands (incl. dingen als hoofdletters en leestekens) kunnen besteden. Wanneer iedereen dat goed beheerst kunnen talen als Frans en Duits wel eens aan bod komen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:31
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 18:28 :
Hoofdletters en leestekens zouden het een stuk makkelijker maken om dit te lezen. Ik ben liever gericht op de toekomst dan op vroeger. En natuurlijk is Frans of Duits nuttiger dan IJslands, ik had het dan ook niet over IJslands of wel?

Ze zouden beter meer aandacht aan Nederlands (incl. dingen als hoofdletters en leestekens) kunnen besteden. Wanneer iedereen dat goed beheerst kunnen talen als Frans en Duits wel eens aan bod komen.
Ik vind alle talen (op Engels na dan) even zinnig of even onzinnig om verplicht op school aan te bieden.

wat is dat nou voor loze zin ik ben liever gericht op de toekomst dan op vroeger ja en ?


ik ben een stuk dislectischer dan ieke dus niet zeuren
overigens heeft het vergroten van uren voor nederlands(waa rik voor ben) weinig met een extra tal te maken
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:33
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2006 @ 18:21 :


En dat zou dan moeten betekenen dat het per se voor altijd zo zou moeten blijven oid?

Deze discussie lijkt me btw vrij offtopic...
je gaat mensen toch leren waar ze nu wat aan hebben
niet iets waar ze mogelijk wat aan hebben als de wereld ineens veranderd
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:35
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 21-03-2006 @ 18:31 :
ik ben een stuk dislectischer dan ieke dus niet zeuren
En voor mensen met dyslexie gelden de taalregels niet? Wat een gigantische onzin. Je kunt iig een poging doen om gebruik te maken van hoofdletters, dyslexie is daarvoor geen excuus.

En waarom je Ieke er bij haalt begrijp ik al helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 17:35
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 21-03-2006 @ 18:33 :
je gaat mensen toch leren waar ze nu wat aan hebben
niet iets waar ze mogelijk wat aan hebben als de wereld ineens veranderd
Wel waar ze vroeger wat aan hadden dan?

En gericht op de toekomst is niet hetzelfde als 'dingen laten leren waar je pas wat aan hebt als de wereld veranderd'. Het hele onderwijs is gericht op de toekomst: je leert om je te ontwikkelen, om een diploma te krijgen, om een baan te krijgen, enz.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Algemene schoolzaken Nuttigheid van school?
Syn
16 18-09-2009 17:52
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.