Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 10:52
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dit jaar moest ik onverhoopt een bezoekje brengen aan een huisarts in Duitsland en tegen mijn verbazing in is het nog steeds erg slecht geregeld qua betaling/verzekering.

Ik heb een verkeringspasje gekregen van mijn zorgverzekeraar, met als idee dat ik die ook in het buitenland kon gebruiken. De doktersassistente kon er echter niks mee en kreeg na uitzoeken te horen dat het een nationaal pasje is. Op de site van mijn zorgverzekeraar staat echter:
Citaat:
Wat kan ik met mijn verzekerdenpas?
Met deze pas kunt u in het binnen- en buitenland aantonen dat u verzekerd bent bij uw verzekeraar. De zorgverlener heeft op deze manier alle belangrijke gegevens bij de hand.
Hoe kan het dat het nog steeds zo slecht geregeld is? Met een speciale andere verzekeringskaart (een europese ofzoiets?) zou het wel makkelijk geregeld kunnen worden, maar daar moet je dan weer extra voor betalen.

We hebben de situatie in Duitsland opgelost door gewoon zelf te betalen (ook de medicijnen) en het proberen terug te krijgen van mijn verzekeraar. Wel een risico, maar beter dan geen medicijnen/huisarts.

Ik vraag me af wat je dán zou moeten doen om het goed geregeld te hebben? Het lijkt me belachelijk dat het alleen kan door er weer extra geld aan uit te geven.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2005, 12:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben ook wel eens naar een arts geweest in het buitenland (Belgie) en ook daar konden ze niets met mijn verzekeringspasje (IZA). Ik heb het toen ook zelf betaald en het betalingsbewijs thuis opgestuurd en het geld keurig netjes terug gekregen van de verzekering. Bij mij is het volgens mij altijd zo dat je het eerst zelf moet betalen en het dan terug kunt vragen dus zo raar vond ik het niet. Medicijnen gingen net zo, ook eerst zelf betalen en dat kreeg ik ook helemaal terug. Alleen de huur van mijn krukken kreeg ik niet terug omdat dat in Nederland gratis is ofzo.

Ik vond het niet zo'n probleem omdat ik uiteindelijk toch alles terug gekregen heb wat ik in Nederland ook terug gekregen zou hebben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 12:47
Verwijderd
Daar kun je niets aan doen. Het is namelijk niet afhankelijk van jouw lokale verzekeraar maar van de buitenlandse huisarts of ze wel of niet in zee gaan met jouw verzekeraar. Als een buitenlandse huisarts, waar jij geen patiënt bent, nog nooit van jouw verzekeraar heeft gehoord of denkt dat je onvoldoende gedekt ben dan zal hij weigeren te behandelen tenzij je vooruit betaalt. Het 'internationale' gehalte van zo'n ziektekostenverzekering wordt dus gewoon bepaald door het aanzien dat hij in het buitenland heeft, de organisaties waar hij bij is aangesloten, e.d.

Bovendien kan ik goed begrijpen dat een arts eerst geld wil zien, ook al is hij van mening dat jij wel verzekerd bent, gewoon omdat het hem meer moeite kost om door een buitenlandse verzekeraar zijn factuur betaald te krijgen. Tenslotte is het alleen maar een 'aardigheidje' dat artsen de rekening rechtstreeks naar de verzekeraar sturen: kenmerk van een verzekering is toch dat jouw schade (in de vorm van behandelkosten die je aan een arts moet betalen) gedekt is. Zoals Daantje zegt krijgt zij het sowieso alleen achteraf terug.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 13:27
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
De Duitse huisarts vond dit ook niet de normale gang van zaken. Ze hebben vanalles geprobeerd (ook via Duitse verzekeringen geloof ik, maar die accepteerde mijn pasje dus niet), maar voor hen kon het gewoon niet anders. Zij waren ook afhankelijk van wat andere organistaties.

Het heeft ze veel moeite gekost om uit te zoeken of het op een makkelijke manier kon, maar dat lukte dus niet en uiteindelijk hebben we het dus zelf betaald. (Hadden we dat meteen gedaan, dan had dat ook weer tijd en gedoe gescheelt.)
Kun je dit gedoe echt alleen voorkomen door zo'n andere verzekeringskaart te kopen?
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.