Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2017, 20:50
kutautist
kutautist is offline
Hallo scholieren,

Momenteel wordt er bij mij op school een systeem gebruikt waardoor meisjes een hoger cijfer krijgen voor dezelfde prestatie. Is dit discriminatie (in mijn ogen wel want het is geen gelijke behandeling) en wat kan ik hier tegen doen?
__________________
Rofl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2017, 20:59
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je kunt het eens bespreken met je mentor, of aan de gymdocent vragen waarom hij dat systeem hanteert. Wij hadden op school een soortgelijk systeem voor beoordelen van hardlopen/ rennen/ conditietest. Daarbij presteerde de meiden in het algemeen ook een stuk slechter, dus voor hen was de aangepaste (minder strenge) normering heel prettig. Met volledige inspanning konden zij namelijk zelden het algemene niveau van de mannen bereiken. Voor andere sporten werd gewoon gelijk beoordeeld.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-01-2017, 21:13
kutautist
kutautist is offline
Citaat:
Je kunt het eens bespreken met je mentor, of aan de gymdocent vragen waarom hij dat systeem hanteert.
Iets met dat meisjes zwakker zijn ofzo.. Complete onzin want ik en vele anderen hebben een slechte conditie, terwijl meisjes ook gewoon sterk kunnen zijn.
__________________
Rofl
Met citaat reageren
Oud 07-01-2017, 22:05
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Weet ik niet. Hoe beoordelen ze jullie dan precies?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2017, 22:06
kutautist
kutautist is offline
Citaat:
Weet ik niet. Hoe beoordelen ze jullie dan precies?
Met de shuttle run bijvoorbeeld krijgt een meisje voor dezelfde trap een hoger cijfer.
__________________
Rofl
Met citaat reageren
Oud 07-01-2017, 23:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Iets met dat meisjes zwakker zijn ofzo.. Complete onzin want ik en vele anderen hebben een slechte conditie, terwijl meisjes ook gewoon sterk kunnen zijn.
Waarschijnlijk gaat het om een bepaalde verhouding uithoudingsvermogen/ conditie/ inzet die voor meisjes anders vastgesteld is dan voor jongens. Bij zo'n test ben je hoe dan ook de sjaak met een slechte conditie, want je wordt beoordeeld op je conditie.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-01-2017, 23:58
kutautist
kutautist is offline
Citaat:
Waarschijnlijk gaat het om een bepaalde verhouding uithoudingsvermogen/ conditie/ inzet die voor meisjes anders vastgesteld is dan voor jongens. Bij zo'n test ben je hoe dan ook de sjaak met een slechte conditie, want je wordt beoordeeld op je conditie.
Slaat alsnog nergens op. Waarom zouden zij dan een hoger cijfer moeten krijgen?
__________________
Rofl
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 07:49
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Slaat alsnog nergens op. Waarom zouden zij dan een hoger cijfer moeten krijgen?
Als in het algemeen geldt dat meisje bij dezelfde fysieke inzet minder presteren dan kan men ervoor kiezen om de normering aan te passen naar het kunnen van de meisjes. Het is niet alsof zij gratis hoge punten krijgen, maar zij worden beoordeeld naar hun capaciteiten. Hierbij gaat men ervan uit dat mannen in het algemeen een betere basisconditie hebben als vrouwen. Als meisje met een slechte conditie krijg je ook nog steeds een slecht cijfer. Meiden worden vergeleken met de norm voor meiden, jongens met de norm voor jongens.

Je kunt eens navragen of dit alleen op jouw school geldt, of alleen bij deze docent, of zelfs landelijk. Dan weet je waar je terecht kunt met je kritische vragen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 10:07
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Het blijft een raar systeem. Als jongens van nature slechter zijn dan meisjes in talen, krijgen ze ook niet een hoger cijfer voor hetzelfde werk. Ik zie dit persoonlijk ook als discriminatie op grond van geslacht.

Het lijkt mij veel logischer om deze test bijvoorbeeld om de 3 maanden te doen en dan rekening te houden met verschillende factoren. Niet alleen hoe snel je bent, maar ook hoeveel vooruitgang je hebt geboekt en met je doorzettingsvermogen bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 13:50
kutautist
kutautist is offline
Citaat:
Het blijft een raar systeem. Als jongens van nature slechter zijn dan meisjes in talen, krijgen ze ook niet een hoger cijfer voor hetzelfde werk. Ik zie dit persoonlijk ook als discriminatie op grond van geslacht.
En dit is het ook. Er wordt uit gegaan van een stereotype waar de man sterker is dan de vrouw en op basis hiervan wordt een cijfer gegeven. Ik nooit een hoger cijfer voor creatieve vakken gekregen omdat ik toevallig een jongen ben. Meisjes hebben ook nooit een hoger cijfer gekregen voor exacte vakken omdat ze toevallig meisjes zijn. Waarom dan wel voor lichamelijke opvoeding?
__________________
Rofl
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 18:40
sm.023x
sm.023x is offline
Citaat:
Hallo scholieren,

Momenteel wordt er bij mij op school een systeem gebruikt waardoor meisjes een hoger cijfer krijgen voor dezelfde prestatie. Is dit discriminatie (in mijn ogen wel want het is geen gelijke behandeling) en wat kan ik hier tegen doen?
Aan de ene kant wel want ik heb de beste conditie van de hele klas (ook van de jongens blijkt uit een soort piepjestest) maar het komt ook door bepaalde hormonen van meisjes en omdat meiden bepaalde periodes hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2017, 12:11
T.lefoon
T.lefoon is offline
Citaat:
Hallo scholieren,

Momenteel wordt er bij mij op school een systeem gebruikt waardoor meisjes een hoger cijfer krijgen voor dezelfde prestatie. Is dit discriminatie (in mijn ogen wel want het is geen gelijke behandeling) en wat kan ik hier tegen doen?
Dit systeem word al heel lang gehanteerd. het heeft niets te maken met hogere cijfers krijgen, het is eigenlijk een andere beoordeling.
de fysiek van het mannelijk- en vrouwelijk lichaam is weldegelijk anders. mannen hebben fysiek simpel weg meer spierkracht en uithoudingsvermogen, iets wat vrouwen gewoon minder hebben. en ergens in het onderwijs is er dus besloten dat voor onderdelen in de gymlessen er een andere beoordeling moet komen. waarschijnlijk om dat meisjes massaal lagere beoordelingen kregen of het gemiddelde niet eens haalden. je moet het dus niet zien als "hogere cijfers" je moet het zien als een "andere beoordeling" want dat is wat het is. wanneer de cijfers aanzienlijk anders zijn dus de meisjes echt hogere cijfers halen dan de jongens is het inderdaad het klagen waard. een goed voorbeeld hier van is de piepjes test. meisjes moeten een lagere trap halen dan jongens. jongens halen bijvoorbeeld een 7,5 bij trap 8 en meisjes bij trap 6 of 7 ( ik weet niet precies hoe dat in elkaar steekt maar dat is het principe). dit is trouwens niet alleen bij jou op school het geval, dit is het geval op alle middelbare scholen in Nederland. ook op mijn school was dit zo. en hoewel het wat gek klinkt. dit heeft niks met discriminatie te maken, het heeft te maken met het lichaam van de meisjes en de fysieke mogelijkheden die dit lichaam bied. of de menstruatie hier bij een rol speelt durf ik niet hard op te zeggen, ik denk het persoonlijk niet, want dan zou dat p moeten gaan voor veel meer vakken. ik denk dat het werkelijk licht aan het fysiek. op andere gebieden in het onderwijs gaat dit niet op.
de mogelijkheden van een brein bijvoorbeeld zijn bij mannen en vrouwen (op het gebied van leren) niet anders. en hebben dus geen andere beoordeling nodig. of wel?...ja wel alleen word er dan geen verschil gamaakt tussen mannen en vrouwen. het verschil in beoordelen zit eigenlijk overal. alleen nu valt het je op. het zit namelijk ook al in het verschil tussen vmbo en havo bijvoorbeeld. omdat leerlingen die op het vmbo zitten een andere beoordeling krijgen. milder zou je kunnen zeggen. net als nu bij de gym les. alleen nu word de groep in twee verdeeld tussen geslachten. en niet op leerniveau want daar valt niets meer te verdelen. Maar jongens en meisjes krijgen bij Nederlands en andere vakken wel degelijk lagere cijfers dan anderen. alleen omdat het je nu bij gym gebeurt valt het je op dat er verschil in word gemaakt. omdat het gaat om geslacht en fysiek, en niet om leercapaciteit.

hoe wel ik wel snap dat je het kunt ervaren als discriminatie, is dit niet de bedoeling van het onderwijs. vraag het eens na bij je docent.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2017, 07:51
Verwijderd
Sowieso is het volledig achterlijk dat je afgerekend kan worden op fysieke prestaties zoals de shuttle run.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.