Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2016, 23:30
Ashjuhhhh
Avatar van Ashjuhhhh
Ashjuhhhh is offline
Ik heb al iets van 4 jaar het probleem dat ik faalangst heb en dat ik eigenlijk met weinig mensen om kan gaan, ben in de 1e en 2e gepest waardoor ik dus ook vertrouwen in mezelf verloor. Ben superverlegen waardoor alles nog erger is. Verschillende mensen hebben mn ouders voor me ingeschakeld maar niet altijd succes gehad... Ik ben nu 15, bijna 16 gelukkig Maar hier speel ik dus heel lang mee maar ik weet niet wat ik verder moet.

Ik heb dus al heel lang het probleem dat mensen uit mijn omgeving me belachelijk maken omdat ik een getinte huidskleur heb, en ook daarom werd ik in het verleden gepest. Ben sinds dit jaar naar een nieuwe school om opnieuw te beginnen want ik had dat echt nodig. Alleen is dit het probleem, ik krijg steeds vaker te horen dat ik niks waard ben door mijn kleurtje, dat ik minder kan dan de rest en dat ik beter kan weggaan... ik kan dagelijks niet zo lekker slapen omdat ik telkens terug denk aan die oude tijden waarbij ik weinig echte vrienden had.

Had ook geen relaties, nooit zelfs omdat ik me gesloten en verlegen had opgesteld mn hele leven (nu nog ) . Ik durf echt niks, niet eens "hoi" zeggen of iemand recht in de ogen te kijken. Ik praat bijna nooit met mn ouders erover omdat ik bang zijn dat ze teveel zorgen gaan maken, en dat ze dan telkens aan me denken. Ik heb dit wel aan online vrienden verteld die ik weldegelijk vertrouw, maar heb ze dan ook niet ontmoet in real. Meestal zijn t meisjes aan wie ik dit vertel omdat die me niet uitlachen en daar voel ik me ook het veiligst... En verder dan online vrienden maken kom ik echt heel vaak niet meer

Ik heb ff een bericht gepakt van een paar dagen terug. Ik was toen zo depressief dat ik geen kant meer op wist te gaan

"Het was mn laatste uurtje vanmiddag, bio. Wilde t leuk houden door nog ff door te zetten tot het einde van de les. Maar ik zat dus alleen, zoals bijne elke les. Dit keer naast een stel meiden. En die waren lekker aan t beppen totdat ik merkte dat ze het over mij hadden, ik probeerde dus af te luisteren en zo'n meid zei: "kijk, die zit alleen omdat ie geen vrienden heeft. Waarschijnlijk omdat ie zwart is." En toen werd ik ineens een beetje verdrietig van t feit dat ze denken dat je huidskleur invloed heeft op je vriendengroep. Dus ik luisterde nog wat langer en toen zei een ander van: "Ja maar kijk, omdat ie zwart is gaat hij ook niks kunnen fixen. Niemand wil zo'n domme buitenlander hebben" En sinds dat moment had ik echt zin om van een trap te flikkeren. Zo vaak zeggen mensen dat, en dan soms hardop zodat ik het hoor... anderen soms ook. Elke keer voel ik me zo onveilig en afgesloten van alle mensen op school... Denk soms wel eens: Waarom ben ik niet gewoon als mn zus, zei is wel perfect. Waarom moet ik per se weer hier zijn. Iedereen vind me irritant, lelijk en anders dan de rest. Ik heb geen zin meer in iets, alles en iedereen zit tegen. Ik wil niet meer😔"

Op mn oude school was het een mix van allerlei soorten kinderen. Maar op de school waar ik nu zit is bijna iedereen Nederlands en dat merk ik dan ook. Heb maar 1 vriend en voor de rest kijkt niemand naar me om omdat ik er anders uit zie.

Hoe moet ik nu verder ik wil zo graag nieuwe mensen ontmoeten en niet meer denken aan die oude tijden zonder vrienden, vriendin en al dat gepest. Iemand een idee hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat ik me niet meer zo alleen en anders voel dat ik weer gewoon kan genieten zoals vroeger
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2016, 09:14
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Bah wat klote dat je tussen zulke kortzichtige mensen op school zit. Van dat soort commentaar gaat iedereen zich beroerd voelen, zeker als je een jaar of 16 bent. Op welk niveau doe je je middelbare school? Ik heb zelf gemerkt dat hoe dommer de medemens is, hoe dommer ook hun uitspraken over bijvoorbeeld huidskleur.

Het mooie is dat het wel beter gaat worden als je wat ouder wordt. Pubers geven luidkeels commentaar op allerlei dingen waar ze geen bal verstand van hebben en volwassenen weten over het algemeen beter wanneer ze hun mond moeten houden.

Heb je ook hobby's? Of doe je aan sport? Als je zoiets in groepsverband zou kunnen gaan doen lukt het misschien wel om een paar vrienden te maken. Als je dezelfde interesses hebt ga je over die dingen praten, en als iemand je leert kennen hebben ze het ook niet meer over je huidskleur.

Hoe zit het eigenlijk met die zus van je? Is die ook getint? Heb je haar al eens gevraagd hoe zij daar mee omgaat?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 29-09-2016, 21:49
Ashjuhhhh
Avatar van Ashjuhhhh
Ashjuhhhh is offline
Eerst deed ik 3Vwo, maar door al dat gedoe ben ik naar 4Havo gegaan. Ik baal er soms echt van x_x

Ik game, kook, sport het liefst in mn vrije tijd maar door school heb ik soms geen tijd voor een sport. Heb namelijk veel tijd nodig voor huiswerk.

En wat mn zusje betreft, zij is veel lichter getint en is een heel stuk feller dan ik. Zij is meer het ruwe typ en ik t tegenovergestelde. Zij heeft een prima leventje, bijna nooit problemen... Ik praat met haar niet liever niet over mijn problemen omdat ze pas 13 is en het niet helemaal snapt.

Ik heb vandaag een stage uitgekozen en hopelijk ontmoet ik daar nieuwe vrienden En anders moet ik denk ik weer eens op sport ofzo xd
Met citaat reageren
Oud 29-09-2016, 22:14
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Leuk dat je een stage hebt!

Weet je al wat je later wil worden?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2016, 22:22
Ashjuhhhh
Avatar van Ashjuhhhh
Ashjuhhhh is offline
Het liefst programmeur of game designer Of ik wil de medische techniek op, of de luchtvaarttechniek... in iedergeval iets met techniet hahaha xdd
Met citaat reageren
Oud 30-09-2016, 02:42
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Wat vind je leuk aan techniek? En is je stage ook iets technisch? Tof dat je zo ambitieus bent!

Als je noodgedwongen op een vervelende plek moet blijven, zoals de middelbare school, dan helpt het om bezig te zijn met je eigen dingen. Je racistische klasgenoten zullen opkijken als jij straks lekker ingenieur of game designer bent.

Op Cross Comix zijn veel leuke mensen en o.a. een workshop game design, misschien vind je dat interessant? Of stuur een project naar Cryptodesign. Of maak een Tumblr of Twitter en ga designers en programmeurs volgen die je leuk vindt, dan kun je alvast iets leren. Op die sites zitten bovendien ook een hoop succesvolle of grappige niet-witte mensen. Zoals Neil deGrasse Tyson of Hélène Christelle of Aziz of Janelle Monáe. En ik zou ook alvast naar open dagen van hogescholen gaan. Dan kun je rondkijken naar waar je straks wil studeren, wie weet zelfs toekomstige klasgenootjes ontmoeten.

Zulk soort dingen doen helpt ook tegen faalangst. Je hebt zelf controle over wat je doet, de stapjes zijn klein, je ziet dat mensen zoals jij 't ook gered hebben, en je bent heel goed aan 't plannen voor je toekomst. Dat geeft hoop en houvast.

Je komt best slim en spontaan over. Volgens mij komt het helemaal goed met jou.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 21:38
Ashjuhhhh
Avatar van Ashjuhhhh
Ashjuhhhh is offline
Het leuke aan techniek vind ik de samenwerking, het knutselen met spulletjes en het belangrijkte... Met techniek kan je echt alle kanten op Ik hou daar veel van, het is zo breed waardoor zoveel mogelijk is

En als stage ga ik meehelpen tegen verschillende soorten discriminatie in Nederland en specifiek in de Haaglanden. Dan werk je ook met kindjes samen enzo, vind ik superleuk D

En heb vandaag een faalangst test gedaan op school, en binnenkort krijg ik tehoren of ik écht faalangst heb.

En heb trouwens een heel leuk meisje leren kennen, dus hopelijk maakt dat een leuke draai in mn leventje Tenzij ze nep is of niet leuk is als ik haar een keer kan ontmoeten )

Maar bedankt voor die tips trouwens Dekaloog
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-je-hart-topic 168
Hawahaai
500 26-05-2012 11:04
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #46
Roosje
495 03-01-2006 13:23
De Kantine Topique de ctrl-c et ctrl-v!
hasseltboy
500 31-12-2005 13:46
Verhalen & Gedichten Waar
Vogelvrij
49 29-04-2005 14:26
Verhalen & Gedichten Beeldend verhaal drama/muziek
Fleur
5 09-12-2002 13:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.