Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005 / VWO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2005, 18:49
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Panini schreef op 05-05-2005 @ 01:30 :
Onze Leraar zei dat je het laatste hoofdstuk van actieve aarde niet hoeft te leren en Onze Leraar heeft altijd gelijk en Hij en niemand anders.
onze leraar zei ook dat je dat niet hoeft te leren, onze leraar heeft dan wel niet altijd gelijk maar toch .
__________________
eight days a week
Advertentie
Oud 26-05-2005, 18:55
Verwijderd
Drie hoofdgroepen gesteenten:

Stollingsgesteente:
Gevormd door afkoeling van vloeibaar materiaal. O.a. graniet en basalt.
Afzettingsgesteente:
Afzettingsgesteenten komen aan de bovenkant van de aardkorst voor. Verplaatst verweringsmateriaal. Mariene sedimenten, fluviatiele sedimenten, glaciale en eolische sedimenten.Klastisch of mechanische sedimentatie. Ook organogene sedimenten. (o.a. kalk) en chemische sedimenten (zouten in indampende binnenzee).
Metamorf gesteente:
Ontstaan door opeenstapeling van sedimenten, die verhit worden of door bewegingen onder hoge druk komen te staan.

Oh Joy

*Probeert te leren*
Oud 26-05-2005, 18:55
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
AK is een schijtvak .

Ik ga nu ECHT beginnen met leren Gelukkig heb ik gister al grotendeels AA gedaan
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 26-05-2005, 18:56
Verwijderd
Citaat:
xineof schreef op 26-05-2005 @ 19:49 :
onze leraar zei ook dat je dat niet hoeft te leren, onze leraar heeft dan wel niet altijd gelijk maar toch .
Hier idem.

Leren jullie al die periodes? Interglacialen, Prem, Holoceen enzo?

Of staan die in de atlas?
Oud 26-05-2005, 19:02
Axlrose
Axlrose is offline
2 van de 3 lesbrieven zijn te easy.. Actieve Aarde valt nog over te stressen.. maar neem aan dat iedereen een voldoende kan halen
__________________
Neem dat iedereen zat is na zijn examen (H)
Oud 26-05-2005, 19:03
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Neen. Die horen bij Mens&Milieu!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 26-05-2005, 19:07
O'malley
Avatar van O'malley
O'malley is offline
Ik moet nu toch echt beginnen! moet een 5.3 halen . Heb er in de 5e een beetje met mijn pet naar gegooid.
__________________
No escape from the mass mind rape
Oud 26-05-2005, 19:10
Verwijderd
Delfstoffen: Nuttige stoffen die in technisch en sociaal winbare hoeveelheden in de aardkorst voorkomen. -->

Aantal voorbeelden van delfstoffen: Aardgas, aardolie, steen- en bruinkool, zout, zand, grind en kalksteen.

Ertsen: Metaalhoudende delfstoffen. Komen vooral voor in stollingsgesteenten. Ook plooiingsgebergten en vulkanische gebieden zijn relatief rijk aan ertsen. Ook kunnen ze concentreren in sedimenten.

Steenkool, aardolie en aardgas hebben een organische oorsprong en komen dus in sedimenten voor.

Het ontstaan van ertsen is vrijwel altijd gebonden aan het afkoelen van zogenaamde magmahaarden.

Steenkool werd tijdens het Carboon gevormd, in dichte Veenlagen. --> Gaan dode planten in zuurstofarme omgeving tot ontbinding over, dan ontstaan water, moerasgas en koolzuurgas. Aandeel koolstof in achtergebleven resten neemt toe. ==> Inkolingsproces. Dit proces neemt toe wanneer door druk, sedimenten en hogere temperaturen, de koollaag wordt samengeperst.

[b]Bruinkool[b] komt uit het Tertiair.
Veen uit het Quartair

Carboon heeft nog een andre belangrjke delfstof opgeleverd: dikke zoutlagen hebben de ontsnappende gassen in het Noordzeegebied tegengehouden en aldus bijgedragen tot de vorming van aardgasvelden.

Aardolie en Aardgas:
Organismen die na hun dood met sedimenten worden bedekt.
Oud 26-05-2005, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 26-05-2005 @ 20:03 :
Neen. Die horen bij Mens&Milieu!
Oh..jippie
Oud 26-05-2005, 19:13
Verwijderd
Krijgen we eigenlijk ook meerkeuze vragen morgen, denken jullie?
Oud 26-05-2005, 19:16
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:13 :
Krijgen we eigenlijk ook meerkeuze vragen morgen, denken jullie?
Ik denk het eigenlijk niet, dat zou te makkelijk zijn.
Oud 26-05-2005, 19:17
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:16 :
Ik denk het eigenlijk niet, dat zou te makkelijk zijn.

Kregen we meestal wel met SE's.. is iig relaxter dan zelf formuleren...

Helaas lukte t dan nog niet zo denderend, maar ja
Oud 26-05-2005, 19:18
Verwijderd
In de examenbundel staan ook geen meerkeuzevragen geloof ik dus zal wel niet zo zijn.
Oud 26-05-2005, 19:20
Verwijderd
Balen.

Naja.. een 4.1 is te doen. De vraag is alleen of ík het kan doen.
Oud 26-05-2005, 19:20
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 19:56 :
Hier idem.

Leren jullie al die periodes? Interglacialen, Prem, Holoceen enzo?

Of staan die in de atlas?
die staan idd in de atlas!

Ey mensen, hoe leren jullie? Echt die boekjes uit je hoofd enzo? Want ik dacht dat het voor het overgrote deel atlasvragen en inzicht vragen en verbandlegvragen waren...
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:20
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:20 :
Balen.

Naja.. een 4.1 is te doen. De vraag is alleen of ík het kan doen.
Wat snap je dan niet?
Oud 26-05-2005, 19:21
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:20 :
Balen.

Naja.. een 4.1 is te doen. De vraag is alleen of ík het kan doen.
goh, zo denk ik nou ook over mij te behalen 4,8..

AK zuigt >_<
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:21
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:20 :
die staan idd in de atlas!

Ey mensen, hoe leren jullie? Echt die boekjes uit je hoofd enzo? Want ik dacht dat het voor het overgrote deel atlasvragen en inzicht vragen en verbandlegvragen waren...
Ik leer de begrippen en dan bekijk ik de atlas, maar nu heb ik dat nog niet gedaan. Ik ben te druk bezig met natuurkunde leren.
Oud 26-05-2005, 19:21
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:21 :
Ik leer de begrippen en dan bekijk ik de atlas, maar nu heb ik dat nog niet gedaan. Ik ben te druk bezig met natuurkunde leren.
phoe dat heb ik gelukkig niet! Lijkt me ook kut, twee van die moeilijke vakken op 1 dag (zou het voor mij zijn dan)
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:22
Verwijderd
Oja..nog een vraagje..

Weet iemand hoe het Andesgebergte is ontstaan? Ik weet door subductie, en ik weet dat de Zuid Amerikaanse plaat continentaal is.. maar met welke plaat kwam die in botsing?
(Heb nl. twee verschillende antwoorden gevonden: pacifisch en Nazac)
Oud 26-05-2005, 19:22
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:21 :
phoe dat heb ik gelukkig niet! Lijkt me ook kut, twee van die moeilijke vakken op 1 dag (zou het voor mij zijn dan)
Voor mij is alleen natuurkunde veel. Aardrijkskunde valt wel mee.
Oud 26-05-2005, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:20 :
die staan idd in de atlas!

Ey mensen, hoe leren jullie? Echt die boekjes uit je hoofd enzo? Want ik dacht dat het voor het overgrote deel atlasvragen en inzicht vragen en verbandlegvragen waren...
Is ook. Alleen Actieve aarde is echt leren, de rest is "globaal" kennis.. zodat je met je gezonde verstand (--> algemene kennis) de rest kan verzinnen...

En dat is nou net mijn probleem.
Oud 26-05-2005, 19:24
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:22 :
Oja..nog een vraagje..

Weet iemand hoe het Andesgebergte is ontstaan? Ik weet door subductie, en ik weet dat de Zuid Amerikaanse plaat continentaal is.. maar met welke plaat kwam die in botsing?
(Heb nl. twee verschillende antwoorden gevonden: pacifisch en Nazac)
Met de Nazca-plaat. De pacifische plaat is meer de oceaan op. Die komt niet in de buurt van Zuid-Amerika en hij beweegt ook weg van Zuid-Amerika.
Oud 26-05-2005, 19:25
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:20 :
Wat snap je dan niet?
Als ik de theorie zo leer snap ik het allemaal wel.

Als ik alleen zo'n toets krijg, dan ben ik t helemaal kwijt. Ik kan de theorie dan niet toepassen in zo'n vraagstelling. Ik heb ook een vrij slecht inzicht in al die geografische dingen moet ik zeggen.. Ik moet t echt van het leren hebben, en dat kan bij AK niet zo goed.
Oud 26-05-2005, 19:26
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:24 :
Met de Nazca-plaat. De pacifische plaat is meer de oceaan op. Die komt niet in de buurt van Zuid-Amerika en hij beweegt ook weg van Zuid-Amerika.
Weet je dit uit je hoofd?
Oud 26-05-2005, 19:27
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:25 :
Als ik de theorie zo leer snap ik het allemaal wel.

Als ik alleen zo'n toets krijg, dan ben ik t helemaal kwijt. Ik kan de theorie dan niet toepassen in zo'n vraagstelling. Ik heb ook een vrij slecht inzicht in al die geografische dingen moet ik zeggen.. Ik moet t echt van het leren hebben, en dat kan bij AK niet zo goed.
Ik zal eens kijken of ik dadelijk een overzicht kan maken van atlaskaarten en dat ik dan erbij typ wat je eruit kunt halen. Ik heb wel de 52e druk.
Oud 26-05-2005, 19:27
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:24 :
Met de Nazca-plaat. De pacifische plaat is meer de oceaan op. Die komt niet in de buurt van Zuid-Amerika en hij beweegt ook weg van Zuid-Amerika.
ik heb echt nog nooit van de Nazca plaat gehoord en waarom weten jullie zoveel? Aaaaaaah!

[da moest er even uit :X]
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:27
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:26 :
Weet je dit uit je hoofd?
Ik heb een atlas naast me liggen Op kaart 174 linksboven zie je de verschuiving van de platen (52e druk)
Oud 26-05-2005, 19:28
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:27 :
ik heb echt nog nooit van de Nazca plaat gehoord en waarom weten jullie zoveel? Aaaaaaah!

[da moest er even uit :X]
Tip: atlas. Ik had ook nog nooit van die plaat gehoord, maar nu wel
Oud 26-05-2005, 19:29
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:28 :
Tip: atlas. Ik had ook nog nooit van die plaat gehoord, maar nu wel
tsja.. het wordt alleen probleem als je geen goede atlas thuis hebt (kan dus ook niet oefenen met die vragen, en dat heb ik juist zo hard nodig )
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:27 :
Ik zal eens kijken of ik dadelijk een overzicht kan maken van atlaskaarten en dat ik dan erbij typ wat je eruit kunt halen. Ik heb wel de 52e druk.
ik heb uberhaupt geen atlas (ja wel gehad, maar mn broer heeft em meegenomen toen hij op kamers ging )
Oud 26-05-2005, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:27 :
ik heb echt nog nooit van de Nazca plaat gehoord en waarom weten jullie zoveel? Aaaaaaah!

[da moest er even uit :X]
Omdat ik dus niet erg goed ben in dit geweldige vak (kuch), heb ik heel veel van internet afgehaald en opgezocht.. daar kwam ik dus twee teksten tegen, één met Zuid Amerikaans (=continentaal) en Pacifisch (=oceanisch) en een met Zuid Amerikaans en Nazca (=oceanisch)..
Oud 26-05-2005, 19:34
Verwijderd
Misschien dat iemand t fijn vindt om te weten :

Alpen = Adriatisch (=continentaal) en Euraziatsch (=continentaal) ==> Plooiingsgebergte.

Himalaya = Ook twee botsende continentale platen, is dus ook plooiingsgebergte.

Continentale platen zijn dik, maar licht. Gemaakt van graniet (metamorf en sedimentair gesteente)
Oceanische platen zijn dun, maar zwaar. Gemaakt van zwaar basaltisch gesteente.
Oud 26-05-2005, 19:34
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:31 :
Omdat ik dus niet erg goed ben in dit geweldige vak (kuch), heb ik heel veel van internet afgehaald en opgezocht.. daar kwam ik dus twee teksten tegen, één met Zuid Amerikaans (=continentaal) en Pacifisch (=oceanisch) en een met Zuid Amerikaans en Nazca (=oceanisch)..
ja.. opzoeken op internet.. das wel een goede.. alleen weet je idd niet altijd of het klopt.. en ja.. kun je inzicht opzoeken?
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 19:36
sonic boom
sonic boom is offline
Leren voor AK heeft wenig nut jammer...het is tog altijd opzoeken in de atlas en wat dingen toepassen Dat loopt dus bij mij voor geen meter. Moet een 4.2 halen dan sluit ik het af met een 5 die ik kan hebben. Ik ga maar gewoon de begrippen leren en daarna de samenvattingen achtering 1x doornemen aangezien ik toch geen tijd meer heb om het grondig te gaan bestuderen (alsof dat nut zou hebben). Om 11 uur ff nog een uurtje in de atlas alles opzoeken wat belangrijk is. En morgen maar hopen op een 4.2
Oud 26-05-2005, 19:37
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Misschien hebben jullie hier iets aan.
http://www.bosatlas.nl/GBKaarten/index.html
Oud 26-05-2005, 19:38
sonic boom
sonic boom is offline
Zou iemand misschien een beetje kunnen zeggen wat ik in die kaartjes van de atlas zou moeten bestuderen??? Ik heb totaal geen idee naar wat ik moet kijken als ik naar een plaatje in de atlas kijk
Oud 26-05-2005, 19:39
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Hier staan toetsen van actieve aarde, meestal heb je er wel een atlas voor nodig, maar je kan altijd kijken
Oud 26-05-2005, 19:40
soultodeny
soultodeny is offline
Ik weet niet of er hier al een staat, maar zou iemand zo lief kunnen zijn mij een (een link van een) samenvatting te sturen die over Hoofdstuk 2 van Actieve Aarde gaat van het boek Wereldwijs?
Of anders een samenvatting die over klimaat(veranderingen) gaat?
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 26-05-2005, 19:40
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
sonic boom schreef op 26-05-2005 @ 20:38 :
Zou iemand misschien een beetje kunnen zeggen wat ik in die kaartjes van de atlas zou moeten bestuderen??? Ik heb totaal geen idee naar wat ik moet kijken als ik naar een plaatje in de atlas kijk
Welke druk heb je? Noem maar eens een kaart, dan vertel ik je waar je op moet letten.
Oud 26-05-2005, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Mindlolly schreef op 26-05-2005 @ 20:34 :
ja.. opzoeken op internet.. das wel een goede.. alleen weet je idd niet altijd of het klopt.. en ja.. kun je inzicht opzoeken?
Nee Maar je kunt wel zoveel mogelijk leren in de hoop dat je minder op je inzicht hoeft te vertrouwen

El Nino
Is MESO.

2 voorwaarden voor El Nino:

1. In het Westen van de Grote Oceaan moet meer warm water zijn dan normaal. Heeft met passaatwinden te maken
2. Het warmere water moet naar Zuid-amerika worden terug geduwd. Dit is tegen de richting van de passaatwinden in, dit komt door westerstormen. De opwarming houdt zichzelf in stand

In Peru e.d. is het normaal koud en droog, maar tijdens El Nino warm en veel regen.
In Indonesië e.d. is het normaal warm en regenachtig, en tijdens El Nino koud en droog.

Gevolgen:
1. Minder vis in gebieden met warm water (Zuid Amerika)
2. Zware regenval in Zuid Amerika. Kan in het Andesgebergte leiden tot aardverschuivingen en modderlawines.

3. Enorme droogte van Australië tot Indonesië.
4. Grote bosbranden

Verder nog:
Minder strenge winters in noord VS, minder orkanen boven de Atlantische Oceaan en het Caribische gebied, nattere lentes in Nederland.
Oud 26-05-2005, 19:41
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 26-05-2005 @ 20:40 :
Ik weet niet of er hier al een staat, maar zou iemand zo lief kunnen zijn mij een (een link van een) samenvatting te sturen die over Hoofdstuk 2 van Actieve Aarde gaat van het boek Wereldwijs?
Of anders een samenvatting die over klimaat(veranderingen) gaat?
Ik heb een paar pagina's terug mijn aantekeningen/samenvattingen over actieve aarde gezet.
Oud 26-05-2005, 19:42
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:41 :
Ik heb een paar pagina's terug mijn aantekeningen/samenvattingen over actieve aarde gezet.
Ohja dat is waar ook. Dom van me. Bedankt he!
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 26-05-2005, 19:43
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Hier staat nog een toets van actieve aarde.
http://www.digischool.nl/leermiddele...Actieve_Aarde/

@soultodeny: Geeft niets.
Oud 26-05-2005, 19:45
Verwijderd
Wat is het verschil tussen dalende en stijgende convectiestromingen??

En weet iemand hoe je makkelijk alles van die hoge / lage druk ITCZ enzo onthoud, of heeft iemand daar een aantekening van? Xia Misschien?
Oud 26-05-2005, 19:46
Verwijderd
Over die toetsen van Actieve Aarde...

Wat is een Caldera?
wat is een dome??
Oud 26-05-2005, 19:47
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 26-05-2005 @ 20:45 :
Wat is het verschil tussen dalende en stijgende convectiestromingen??

En weet iemand hoe je makkelijk alles van die hoge / lage druk ITCZ enzo onthoud, of heeft iemand daar een aantekening van? Xia Misschien?
Ik heb een keer een link geplaatst naar een site over de ITCZ. De ITCZ staat ook een beetje in de atlas.

De magma maakt onder de aardkorst ook een cirkelvormige beweging. Als de magma richting de aardkorst gaat is het een stijgende convectiestroom en als de magma van de aardkorst weg gaat is het een dalende convectiestroom.
Oud 26-05-2005, 19:48
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Xia schreef op 26-05-2005 @ 20:46 :
Over die toetsen van Actieve Aarde...

Wat is een Caldera?
wat is een dome??
Een caldera is een krater van minimaal 10 kilometer doorsnede, die is ontstaan door een extreem zware vulkanische uitbarsting of door instorting na explosie.

Een dome is een cirkelvormig gebergte, gevormd boven een hotspot die onder een continent gelegen is.
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 26-05-2005, 19:49
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 26-05-2005 @ 20:48 :
Een caldera is een krater van minimaal 10 kilometer doorsnede, die is ontstaan door een extreem zware vulkanische uitbarsting of door instorting na explosie.

Een dome is een cirkelvormig gebergte, gevormd boven een hotspot die onder een continent gelegen is.
Staat dat in je boek? Welk boek heb je?
Oud 26-05-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 26-05-2005 @ 20:47 :
Ik heb een keer een link geplaatst naar een site over de ITCZ. De ITCZ staat ook een beetje in de atlas.

De magma maakt onder de aardkorst ook een cirkelvormige beweging. Als de magma richting de aardkorst gaat is het een stijgende convectiestroom en als de magma van de aardkorst weg gaat is het een dalende convectiestroom.
Dankjewel. Maar waar staat dat dan ergens in de atlas over ITCZ?
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [HAVO] Aardrijkskunde :S
LauraJansen
1 21-05-2013 20:37
Algemene schoolzaken Aardrijkskunde, profielkeuze
Verwijderd
20 24-11-2011 14:32
Algemene schoolzaken duits of aardrijkskunde??
anouk1994
16 26-03-2009 17:38
VMBO Examen aardrijkskunde
brands
9 01-06-2006 13:00
Eindexamens 2003 [aardrijkskunde] Al je vragen & opmerkingen over het CE aardrijkskunde hier!
Verwijderd
220 26-05-2003 09:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.