Oud 21-01-2018, 17:07
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Ik ben een jongen van 12 jaar in een gezin van 6 mensen: vader, moeder, zus, ik, broertje, broertje( bij 4 maanden overleden), broertje

Mijn moeder zit nu dus in een depressie omdat haar derde kind is overleden. Ik zit in het eerste jaarvan havo en dat is ook behoorlijk stressen. Ik weet dat ik er niks aan kan doen maar het is gewoon te naar om je moeder zo verdrietig te zien als je thuis komt van die lange dag op school. Ook als er iemand blijft logeren dan hoop je gewoon dat je vrienden er niks van merken(ik heb het nog aan niemand vertelt behalve mentor) want ik heb ook wel een keer meegemaakt dat mijn moeder zat te huilen en opeens kwam hij naar binnen en ik schaamde me natuurlijk kapot. Nu is mijn vraag: wat kan ik doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2018, 20:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waarom schaam je je als je moeder huilt? Het is heel normaal om emoties te hebben (en te tonen) als je verdriet hebt om het verlies van iemand waar je om geeft! Het is juist goed om die emoties te hebben en niet weg te stoppen. Je hoeft je dus helemaal niet te schamen als je moeder huilt, of als je zelf misschien een keer verdrietig bent. Misschien is het goed om samen met je mentor aan klasgenootjes te vertellen wat er gebeurd is bij jou thuis, zodat ze het kunnen begrijpen wanneer iemand uit jouw gezin wat emotioneler reageert dan ze gewend zijn. Verlies is niet niks, daar mag je bij stilstaan en om huilen. Rouw heet dat.

Heeft je moeder begeleiding of hulp voor haar depressieve stoornis?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-01-2018, 20:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Een kind verliezen is vreselijk, dus dat je moeder hier verdrietig van wordt is ook heel normaal en niets om je voor te schamen. Als je je vrienden uitlegt waarom ze zo verdrietig is zullen het vast begrijpen. Met de tijd wordt het ook vast minder.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 21-01-2018, 23:00
Anonimus1234567
Anonimus1234567 is offline
Het is normaal dat je moeder huilt daar is niks mis mee maar misschien kun je soms proberen om het op te fleuren en probeer de topic wat haar het meeste raakt zo veel mogelijk te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2018, 23:13
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Het is niet de verantwoordelijkheid van de ts om haar op te vrolijken. Tuurlijk is dat lief, maar hoe cru ook: zolang het niet jouw schuld is, ben jij niet verantwoordelijk voor je moeders gevoelens. Als je dat toch gaat proberen draai je de zorgrollen om en dat is niet de bedoeling en uiteindelijk ook niet goed voor jezelf.

Mocht je moeder nog geen hulp hebben dan is het goed als ze die wel krijgt. Misschien dat je vader haar kan helpen om de stap tot hulpverlening te zetten als ze die nog niet gemaakt heeft
Met citaat reageren
Oud 22-01-2018, 18:27
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Mijn moeder heeft begeleiding. En wat ik bedoel met dat ik me schaam: mensen vragen dan meteen wat er aan de hand is en dan zeg ik er is niks. En dan denk je toch zo van, eigenlijk best stom dat je niet gewoon zegt wat er aan de hand is. Mij lijkt het ook super irritant dat mensen je helemaal zielig gaan vinden en daarom vertel ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2018, 18:36
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Btw mijn overleden broertje zal nu 9 moeten zijn en ze heeft pas sinds mid 2017 hulp. Ervoor wist ik er helemaal niks van. Ze zegt dat ze al die tijd der gevoelens heeft opgepropt en daarom zit ze nu in een depressie.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2018, 19:07
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Mijn moeder heeft begeleiding. En wat ik bedoel met dat ik me schaam: mensen vragen dan meteen wat er aan de hand is en dan zeg ik er is niks. En dan denk je toch zo van, eigenlijk best stom dat je niet gewoon zegt wat er aan de hand is. Mij lijkt het ook super irritant dat mensen je helemaal zielig gaan vinden en daarom vertel ik het niet.
Mensen zullen je misschien even zielig vinden maar dat waait ook relatief snel weer over. Zeker als je heel feitelijk uitlegt wat er gebeurd is. Dat je een broertje had die heel jong overleden is, en dat je moeder daar soms nu nog verdrietig door is/ depressieve gevoelens door heeft.
Ik ben zelf een kleine vier jaar geleden mijn moeder verloren en dat heb ik toen bewust wel tegen iedereen verteld (het had enorme invloed op mij persoonlijk, dus wel zo fijn als mensen er een beetje rekening mee konden houden), en toen kreeg ik helemaal niet het gevoel dat mensen me "zielig" vonden. Natuurlijk zeiden mensen wel eens "Oh, wat erg voor je" of "Dat lijkt me wel heel lastig". Dat gaf ruimte voor een gesprek (soms is het heel fijn om over je verlies te kunnen praten!), en wanneer ik daar geen zin in had kon ik dat gesprek ook prima weer afkappen.

Citaat:
Btw mijn overleden broertje zal nu 9 moeten zijn en ze heeft pas sinds mid 2017 hulp. Ervoor wist ik er helemaal niks van. Ze zegt dat ze al die tijd der gevoelens heeft opgepropt en daarom zit ze nu in een depressie.
Super goed dat je moeder nu hulp heeft! Beter laat dan nooit. Hopelijk kan ze met deze hulp het verlies van haar zoon verwerken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-03-2018, 23:35
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
U
U know dit topic is al best oud maar ik wou het toch effe vertellen. 6 maart dus heeft mijn moeder dus geprobeerd om zelfmoord te plegen. Ze is vandaag weer thuis gekomen maar ik wou gewoon effe mn verhaal kwijt dus daarom zet ik dit erop

Laatst gewijzigd op 09-03-2018 om 06:37. Reden: Post aangepast om anderen niet op ideeën te brengen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2018, 23:35
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
*I know
Met citaat reageren
Oud 08-03-2018, 23:46
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Wat heftig joh! Heb je in real life zelf ook hulp of in ieder geval iemand met wie je goed kunt praten over dit soort dingen? Want dit moet voor jou ook heftig zijn
Met citaat reageren
Oud 12-03-2018, 19:00
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Ik ben vandaag naar een zogenaamde kopgroep geweest 3 april ga ik er weer naar toe. Toen ik thuiskwam ging ons pap mijn zus wegbrengen wn toen had ons mam alcohol gedronken. Ik appte het naar papa maar hij zei dat tegen mn moeder. Nu is ze best wel boos op mij en heeft zelfs gezegd dat ze nu opgenomen moet worden. Ik ben best bang dat ze echt moet worden opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2018, 08:47
Verwijderd
Dat is best wel een goed idee hoor, zo'n opname en het is alleen maar goed! Je mama is ziek en mijn inschatting is dat ze deze ziekte niet alleen kan verslaan en daarom moet ze naar een plek waar mensen die professionele hulp kunnen bieden haar kunnen helpen om beter te worden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2018, 08:49
Verwijderd
Oh ik heb nog een tip voor school. Ga zo snel mogelijk met je teamleider praten. Liefste met je paps samen. Dat zorgt ervoor dat ze op school eventueel een oogje op je kunnen houden. Dit is echt heel belangrijk...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2018, 22:08
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Ons mam is vandaag opgenomen. De school houd er ook rekening mee, zo hoefde ik bijvoorbeeld geen proefwerk of huiswerk te maken
Met citaat reageren
Oud 15-03-2018, 22:15
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ons mam is vandaag opgenomen. De school houd er ook rekening mee, zo hoefde ik bijvoorbeeld geen proefwerk of huiswerk te maken
Fijn dat school er rekening mee houdt! Probeer zelf een beetje aan te voelen waar jij nu het meeste aan hebt. Helpt het jou om lekker bezig te blijven, en toch wat huiswerk te doen? Of helpt het jou om even helemaal niks te hoeven?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-03-2018, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Ons mam is vandaag opgenomen. De school houd er ook rekening mee, zo hoefde ik bijvoorbeeld geen proefwerk of huiswerk te maken
Wat goed!

Heel veel sterkte de komende tijd! Dat de school een beetje rekening houdt met je is hartstikke goed en je zal je weldra beter voelen.

En idd wat Elin3 zegt; als mensen met je willen praten en je hebt er ff geen zin in om er over te praten, mag je best dat gesprek afkappen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2018, 00:13
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Liever doe ik natuurlijk geen school maar het is soms ook wel fijn om gewoon een beetje te doen. Ik heb het nog niet echt tegen leerlingen gezeg alleen tegen mentor en andere docent maar mentor heeft het weer tegen de teamleider vertelt enz. maandag heb ik weer een gesprek met iemand die ook echt alleen maar op onze school werkt om te praten met kinderen die het nu moeilijk hebben. Bij haar kan ik wel altijd goed mijn hart luchten
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-03-2018, 10:27
Verwijderd
Dat is prima om het alleen bij haar te doen. Als je geen zin hebt om te praten hoeft dat niet en ook niet iedereen hoeft alles en alle details te weten.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2018, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Liever doe ik natuurlijk geen school maar het is soms ook wel fijn om gewoon een beetje te doen. Ik heb het nog niet echt tegen leerlingen gezeg alleen tegen mentor en andere docent maar mentor heeft het weer tegen de teamleider vertelt enz. maandag heb ik weer een gesprek met iemand die ook echt alleen maar op onze school werkt om te praten met kinderen die het nu moeilijk hebben. Bij haar kan ik wel altijd goed mijn hart luchten
Orthopedagoog?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2018, 07:12
ano_niempje098
ano_niempje098 is offline
Mee volgens mij schoolmaatschappelijk werken of zoiets
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Problemen met oudere broer
CharliePuth
5 11-01-2016 20:33
Algemene schoolzaken Problemen met leraar
thimoharte10
3 17-05-2013 23:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Problemen met Engels
Nolita
17 11-10-2003 12:41
Psychologie problemen met ouders
zozze
5 03-01-2003 16:40
Psychologie Problemen met ouders... zijn deze symptomen erg erg?
Rerisen Phoenix
6 01-05-2002 10:17
Psychologie Problemen met ouders
Butterfly7
9 24-02-2002 21:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.