Oud 22-03-2005, 14:22
EaSy-M3
Avatar van EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Ey, een paar jaar terug hadden we een natuurkunde leraar en die vertelde een keer iets over 2 klokken, en laatst hoorde ik het weer ergens maar nu wil ik graag weten hoe het precies zit.

Je hebt 2 identieke klokken. En beide klokken lopen (vrijwel) gelijk. Klok #1 stop je in een vliegtuig en vlieg je 4x de aarde om. Als je deze nu naast klok #2 houdt zal deze iets achter/voor lopen op klok #1 (ik weet 't niet meer precies). Heeft die gast ons voor de gek gehouden of is het echt mogelijk? En loopt die klok dan voor of achter?
__________________
Wanna play..?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 14:24
Verwijderd
Het is niet alleen mogelijk, het is onvermijdelijk. Als ik me niet vergis loopt de klok die in het vliegtuig gezeten heeft dan achter.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:26
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 14:24 :
Het is niet alleen mogelijk, het is onvermijdelijk. Als ik me niet vergis loopt de klok die in het vliegtuig gezeten heeft dan achter.
en dat komt door? het hoogteverschil of wat anders?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:40
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ja, hij loopt dan achter. Mijn natuurkundeleraar heeft ooit verteld dat wanneer je met dat vliegtuig de lichtsnelheid zou halen de klok stil zou blijven staan. Nog sneller en hij zou teruglopen.
Het heeft dus met de snelheid te maken denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:40
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Sketch schreef op 22-03-2005 @ 15:40 :
Ja, hij loopt dan achter. Mijn natuurkundeleraar heeft ooit verteld dat wanneer je met dat vliegtuig de lichtsnelheid zou halen de klok stil zou blijven staan. Nog sneller en hij zou teruglopen.
Het heeft dus met de snelheid te maken denk ik.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk, omdat we het over een klok hebben en niet over tijd. Het is inderdaad zo als je sneller vliegt dan het licht terug gaat in de tijd.

De klok bestaat echter uit raders en veren. Ik zou denken dat de klok in het vliegtuig iets voorloopt omdat daar minder weerstand en luchtdruk is enzo. Waardoor hij sneller zou lopen dan op d e gewone grond.

Maar ik weet het niet zeker hoor. Msg dat iemand anders het duidelijk kan verklaren.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Pyromaniac schreef op 22-03-2005 @ 15:26 :
en dat komt door? het hoogteverschil of wat anders?
Relativistische effecten. Het komt door de relatieve snelheid.

Sketch schreef:
Citaat:
Ja, hij loopt dan achter. Mijn natuurkundeleraar heeft ooit verteld dat wanneer je met dat vliegtuig de lichtsnelheid zou halen de klok stil zou blijven staan. Nog sneller en hij zou teruglopen.
Het heeft dus met de snelheid te maken denk ik.
Klopt niet helemaal. Ten eerste kan een object met massa de lichtsnelheid nooit bereiken (wel benaderen). Ten tweede kunnen snelheden groter dan de lichtsnelheid nooit bereikt worden (imaginaire energie, wat is dat?).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:22
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 16:42 :
Relativistische effecten. Het komt door de relatieve snelheid.

Sketch schreef:
Klopt niet helemaal. Ten eerste kan een object met massa de lichtsnelheid nooit bereiken (wel benaderen). Ten tweede kunnen snelheden groter dan de lichtsnelheid nooit bereikt worden (imaginaire energie, wat is dat?).
Weet ik, weet ik
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:24
Verwijderd
Zoek de speciale relativiteitstheorie eens op op internet.
http://proto2.thinkquest.nl/~llc220/hoofdstuk.php?id=65
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla...itstheorie.htm
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:53
Verwijderd
Speciale Relativiteit in het kort:

Eerst nemen we aan dat de lichtsnelheid (c)voor iedereen gelijk is in elk referentiekader.
Verder is er geen onderscheid te maken tussen ten opzichte van elkaar eenparig bewegende referentiekaders (je kan niet zeggen welke beweegt, omdat er geen netto krachten zijn).

Stel nu voor dat je in een trein rijdt (snelheid v), zonder enkele weerstand. Je voelt dus niet dat je beweegt (geen bochten of zo, want dan zouden er krachten werken).

Als je nu naar buiten kijkt kun je evengoed zeggen dat de aarde en al het andere beweegt en dat jij stilstaat. Er zijn namelijk geen krachten die aangeven dat jij beweegt (versnelt).

Plaats nu een spiegel aan het plafond van de trein (hoogte h), en neem een laserpointer.

Laat nu de laserpointer verticaal tegen de spiegel schijnen en neem de tijd op dat het licht erover doet om heen en weer te gaan.

Voor jou is dat:

t = 2h / c

Nu bekijken we het vanuit het oogpunt van iemand die buiten staat. Hij zegt dat jij beweegt en hij zelf stilstaat.
Voor hem legt jouw laserpointer-beam behalve een verticale afstand ook een horizontale afstand x af:

x = v * t

Hij zal dus zien dat jouw laserpointer-beam twee schuine stukken aflegt met totale lengte:

2 * (x^2 + h^2)^(1/2)

Voor hem is de lichtsnelheid ook c.

Omdat de lengte van de twee wegen anders zijn en de snelheid hetzelfde... MOET de TIJD anders lopen. Dat is precies wat er gebeurt. Omdat het licht voor degene in de trein een kortere afstand heeft afgelegd loopt voor hem de tijd langzamer.

Intuitief kun je het zo zien:

Elk object heeft een bepaalde hoeveelheid energie die het moet verdelen tussen bewegingen in de vier dimensies. Als het heel veel energie stopt in ruimtelijke beweging blijft er maar weinig over om in beweging door de tijd te stoppen, dus gaat de tijd langzamer voor hem.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 21:51
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Een hoe zat het dan met de 2 klokken in 2 vliegtuigen en de ene vliegt naar het westen en de andere naar het oosten?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 22-03-2005 @ 21:51 :
Een hoe zat het dan met de 2 klokken in 2 vliegtuigen en de ene vliegt naar het westen en de andere naar het oosten?
Bedoel je niet iets met tijdzones?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 21:53
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Snees schreef op 22-03-2005 @ 21:52 :
Bedoel je niet iets met tijdzones?
Nee, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er hierdoor een tijdverschil zou zijn ontstaan tussen de 2 klokken.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 00:14
GinnyPig
GinnyPig is offline
Klopt. In de jaren '70 is dat experiment uitgevoerd met 2 atoomklokken. De ene klok ging oostwaards, de andere richting het westen.

De gemeten en voorspelde tijdsverschillen (vergeleken met een "stilstaande" klok):
Code:
      
Richting      Voorspeld             Waargenomen
West          -40 ± 23 ns          -59 ± 10 ns
Oost          275 ± 21 ns          273 ± 7 ns
Een mooi voorbeeld van een experimentele bevestiging van de speciale relativiteitstheorie.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:42
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik weet niet of t aan mij ligt, maar volgens mij liggen een paar hier onzin uit te kramen omdat je niet sneller dan t licht kan gaan omdat je een grotere massa krijgt naarmate je c nadert. Massatoename is al merkbaar bij een snelheid van ong 10% van c.

daarnaast lijkt t me sterk dat als een vliegtuig rondvliegt dat je dan t verschil merkt van de speciale rel. theorie met een gewone horloge/stopwatch daar heb je volgens mij atoomklokken ofzo voor nodig die op nano of pico seconden precies kunnen meten. Dus weer maar niet bang dat als je uit t vliegtuig stapt in america dat je horloge opeens 5 min achtr loopt
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:15
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 24-03-2005 @ 14:42 :
ik weet niet of t aan mij ligt, maar volgens mij liggen een paar hier onzin uit te kramen omdat je niet sneller dan t licht kan gaan omdat je een grotere massa krijgt naarmate je c nadert. Massatoename is al merkbaar bij een snelheid van ong 10% van c.

daarnaast lijkt t me sterk dat als een vliegtuig rondvliegt dat je dan t verschil merkt van de speciale rel. theorie met een gewone horloge/stopwatch daar heb je volgens mij atoomklokken ofzo voor nodig die op nano of pico seconden precies kunnen meten. Dus weer maar niet bang dat als je uit t vliegtuig stapt in america dat je horloge opeens 5 min achtr loopt
Weet ik weet ik, dat is al verbeterd. En dat wist ik ook wel hoor, maar het was een 'stel dat'.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 24-03-2005 @ 14:42 :
ik weet niet of t aan mij ligt, maar volgens mij liggen een paar hier onzin uit te kramen omdat je niet sneller dan t licht kan gaan omdat je een grotere massa krijgt naarmate je c nadert. Massatoename is al merkbaar bij een snelheid van ong 10% van c.
Achja, het ligt er maar aan hoe je 'merkbaar' definieert. Wiskundig gezien is het merkbaar bij een snelheid van een femtometer per jaar.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 16:42 :
Relativistische effecten. Het komt door de relatieve snelheid.

Sketch schreef:
Klopt niet helemaal. Ten eerste kan een object met massa de lichtsnelheid nooit bereiken (wel benaderen). Ten tweede kunnen snelheden groter dan de lichtsnelheid nooit bereikt worden (imaginaire energie, wat is dat?).
Is met gps systemen ook zo daar moet relativistsche correctie plaatsvinden anders kan je er wel 10 meter naast zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Levensbeschouwing & Filosofie aantrekkingskracht aarde
Orpheo
10 27-02-2006 12:48
ARTistiek [op verzoek van 2 forummers, nogmaals Mi casa es en fuego
Bor
1 19-08-2002 10:18
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom is de lichtsnelheid de lichtsnelheid?
proycon
66 07-05-2002 21:29
ARTistiek Zoals het klokje thuis tikt,tikt het hier niet [fractie uit een dagboek]
kaleidoscope
11 28-02-2002 19:18
Software & Hardware Windows-klok loopt traag (batterij op??)
Jozzy
14 26-01-2002 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.