Oud 29-03-2010, 20:34
Saro Verhees
Avatar van Saro Verhees
Saro Verhees is offline
Hoe noemt een verhaal dat fictief is maar gebaseerd op enkele waargebeurde feiten?

Is daar geen term voor? Alvast bedankt.

Saro
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2010, 21:36
Verwijderd
In het engels en het frans bestaat de term 'Roman à clef' ('sleutelroman') en dat is een soort van roman (of soms ook novelette) die zich als fictie presenteert, maar die steunt op tal van dingen die echt zijn gebeurd.

Ik denk -maar ben niet zeker- dat we dat in het (Belgisch-)Nederlands 'faction' noemen...

Laatst gewijzigd op 29-03-2010 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 22:25
WAT
WAT is offline
ik denk dat het ligt aan in hoeverre het op werkelijke feiten gebaseerd is.
Ik weet boeken die op zich een fictief verhaal zijn, maar wat eigenlijk samenstellingen zijn van meerdere personen die uit het 'milieu' komen waarin het zich afspeeld. Dan is het boek non-fictie omdat het wel werkelijk is, maar toch een fictief verhaal.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 23:31
Saro Verhees
Avatar van Saro Verhees
Saro Verhees is offline
Bedankt, sleutelroman was niet precies wat ik zocht, maar ik kan er mee verder.

Saro
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 16:45
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, sleutelroman is toch eigenlijk dat het gebaseerd is op bestaande mensen, maar al die mensen worden wel anders genoemd in de roman, zoals bij die boeken van Het Bureau bijvoorbeeld.

Ik zou dat van jou eerder literaire non-fictie noemen. Dat heet dan wel non-fictie, maar het gaat daarbij niet echt om de feiten, maar meer om hoe het gepresenteerd wordt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 16:59
Verwijderd
Inderdaad, misschien nog beste term voor wat de starter bedoelt.

Al behoord correcte verhalende non-fictie toch min of meer steek te houden, en niet zomaarl inks op rechts op een paar losstaande feiten te zijn gebaseerd.
Was ooit keer 10 jaar terug zo'n rechtszaak over iemand die zogezegd een verhalend non-fictie boek had geschreven over haar harde leven in een vluchtelingenkamp, maar dat bleek achteraf toch niet echt te kloppen...

Oppassen over wat je schrijft als non-fictie zou ik dan zeggen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 14:50
Saro Verhees
Avatar van Saro Verhees
Saro Verhees is offline
Ik meende dat er echt een term voor bestond. Maar toch bedankt allemaal.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 16:34
Verwijderd
Misschien keer navragen op forum specifiek voor taalkunde of letteren? Volgens mij gaan die u veel beter kunnen helpen dan wij hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 21:15
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Ik ken zoiets als factie, bijvoorbeeld de romans van Philippa Gregory. Zij gebruikt de bestaande gegevens over de Tudors, maar vult verder (heel veel) in.
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Connie Palmen - essay
de uitvreter
5 06-04-2008 20:06
Levensbeschouwing & Filosofie jaloers op mensen die geloven
Ninja_Nina
96 27-04-2003 01:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.