Oud 24-05-2016, 13:14
Decent
Avatar van Decent
Decent is offline
Jawel, dames en heren, jongens en meisjes, NT'ers en C&M'ers.
Zowel de biologen tot de macro-economen onder ons hadden het er (wellicht) zwaar mee:

Het Engels eindexamen (Oh golly!)

Hier is dan nu een draad om jezelf (nog) eens lekker te ontluchten van de rage and disdain woede en minachting voor dit examen, om eens goed te peinzen over de waarde van een taxi, en om de ander te verwijten van onwaarheden gemeten door de Truth- O -Meter.

Voel je geheel vrij om je mening te posten, maar let er natuurlijk wel op dat anderen het niet altijd met je eens hoeven te zijn en dat het niet (helemaal) de bedoeling is dat dit een grote troostpartij wordt. Aan de andere kant, wees natuurlijk wel respectvol naar ieder en probeer jezelf in een ander zijn schoenen te zetten. Misschien kunnen we zo elkaar een handje vooruit helpen, aangezien velen dit een k*t vaag examen vonden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2016, 13:35
Decent
Avatar van Decent
Decent is offline
Om het ijs te breken, zal ik maar beginnen met mijn mening over het hele Engels examen.
Goed, volgens de normering van vorig jaar is mijn cijfer (rond) een 8,4.
Misschien komt dit arrogant over, gelijk in de 2e regel, maar ik heb zo mijn idee waarom.

Ik begrijp enigszins waarom dit examen voor velen een probleem was. We zijn natuurlijk niet allemaal taxi fanaten, en volgens mij hoef ik nauwelijks iets te zeggen over politiek. Oninteressante teksten = 0 voor velen.

Maar waar ik het niet echt mee eens ben is de stelling dat dit een vaag eindexamen was. De teksten waren soms te lang ten opzichte van hoe interessant ze werkelijk zijn, maar afgezien van dat was het een goed te doen examen.
MITS je natuurlijk wel even nadacht over de vraag, de opties en de verbanden.

Voorbeeld:
(Tekst 7, vraag 26)
What does the example of Paul Ryan (paragraph 2) make clear about
fact-checking?
A It has been accepted by media with different political preferences.
B It has the potential of intensifying existing political disagreements.
C It is a delicate practice best left to academically trained professionals.
D It is especially successful when implemented at a regional level.


Een vraag waar ik zelf moeite bij had de eerste paar keer. Tip: neem altijd een markeerstift mee op je examens. Wanneer iets niet duidelijk voor je is, of je het nog niet goed genoeg begrijpt, neem het gewoon rustig door terwijl je de belangrijkste onderdelen van de vraag/opties/test in kwestie onderstreept. Het is super belangrijk om te begrijpen WAT er wordt gezegd en WAT er wordt bedoelt. Met dit in gedachte, ging ik verder aan de vraag..

A It has been accepted by media with different political preferences.
B It has the potential of intensifying existing political disagreements.
C It is a delicate practice best left to academically trained professionals.
D It is especially successful when implemented at a regional level.


Toen was het simpelweg nog het lezen van de alinea/stuk(ken) tekst waarin ik het antwoord kon vinden, en zien wat het beste overeenkwam met het antwoord:

(tekst 7, alinea 2)
"...But the spirit of fact-checking has seeped deeply into American journalism, as
other news organizations weigh in at critical junctures..."
...A watershed moment came last August, when Wisconsin Representative Paul Ryan's
error-riddled speech at the Republican National Convention was rapidly
discredited
, even by right-wing broadcaster Fox News."


En snel genoeg (of niet, neem je tijd) kom je tot de conclusie dat A het beste antwoord is op de vraag.

Goed, lange post, ik weet het. Maar hiermee hoop ik een al andere kijk te geven op het Engels eindexamen voor zij die het vaag of moeilijk vonden. Ik wil jullie een beetje meer begrijpen, en ik hoop dat jullie mij ook een beetje meer begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2016, 13:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Edit: havo dus, ik had de tag over het hoofd gezien blijkbaar
Met citaat reageren
Oud 24-05-2016, 14:24
Decent
Avatar van Decent
Decent is offline
Citaat:
Edit: havo dus, ik had de tag over het hoofd gezien blijkbaar
Woops.
Na ja, ik zat er nog een beetje over na te denken deze topic in het algemeen te zetten, zodat we het hier met z'n alle over Engels en zijn examens konden hebben. Maar aangezien er zo veel klachten en problemen waren vanuit havo voor het examen, dacht ik dat het beter was een meer eenzijdige topic te creëren.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2016, 17:38
Verwijderd
De tekst klopt inhoudelijk niet. Waaruit blijkt dat het controleren van feiten diep doorgedrongen is in de Amerikaanse media?

Verder snap ik niet zo goed wat de titel en inhoud met elkaar te maken hebben. Wat voor discussie wil je?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2016, 10:39
Decent
Avatar van Decent
Decent is offline
Citaat:
De tekst klopt inhoudelijk niet. Waaruit blijkt dat het controleren van feiten diep doorgedrongen is in de Amerikaanse media?

Verder snap ik niet zo goed wat de titel en inhoud met elkaar te maken hebben. Wat voor discussie wil je?
Waaruit blijkt dat het controleren van feiten diep doorgedrongen is in de Amerikaanse media?
Als we vraaggericht denken, maakt dat eigenlijk niks uit. De vraag draait om wat Paul Ryan (auteur) duidelijk maakt over het controleren van de feiten in deze alinea.
Als we echt kijken naar de tekst zelf, onafhankelijk van de vraag, kun je dat het beste aflezen in de volgende zinsdeel van het stukje. Hierbij gaat het om een van de gevolgen van fact-checking.
"as other news organizations weigh in at critical junctures..."
Hierbij wordt duidelijk gemaakt dat er meer media/nieuws organisaties zijn die mee gaan in het controleren van de feiten.

Verder snap ik niet zo goed wat de titel en inhoud met elkaar te maken hebben. Wat voor discussie wil je?
Maakt niet uit of het nou een discussie is of wat dan ook. Ik zag er zelf belang in dat we eens goed kijken naar waar de moeite lag bij het Engels examen. Hopelijk kunnen mensen hier wat opsteken, en hopelijk komt dat van pas bij een her of met de rest van hun schoolwerk/examens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.