Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2005, 20:42
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ben je zelf gedoopt? wat voor betekenis heeft dat voor jou, wat doe je daarmee? prefereer je kinderdoop of volwassenedoop?
wat is jullie visie op dopen en alles wat daar mee samenhangt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2005, 21:10
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Ik ben nog niet gedoopt. Wel in de Heilige Geest, maar ik ben nog niet koppie onder geweest in het bad van de gemeente. Lijkt me wel leuk als dat ook nog is gebeurt .
Ik prefereer eerder volwassendoop. Mijn vader die is vrijwel na zijn geboorte gedoopt. Maar dat heeft weinig zin lijkt me. Als je gelovig bent, is het toch wel een bijzondere gebeurtenis, heb ik van verschillende mensen gehoord. Dan is het beter om op een wat latere leeftijd gedoopt te worden, anders krijg je er niks van mee.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 21:36
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Ik ben niet gedoopt. Zelf prefereer ik volwassenendoop, omdat iemand zelf moet kiezen of hij wel of niet gedoopt wil worden.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 00:18
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Niet gedoopt, ben het verder met haplo eens.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 00:32
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Ik ben het ook met haplo eens. Ik zelf ben gedoopt toen ik nog een baby was, maar ik ben niet gelovig.
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 02:02
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 20-06-2005 @ 21:42 :
ben je zelf gedoopt? wat voor betekenis heeft dat voor jou, wat doe je daarmee? prefereer je kinderdoop of volwassenedoop?
wat is jullie visie op dopen en alles wat daar mee samenhangt?
Ja ben gedoopt, communie gedaan, vormsel. (katholiek dus).

Verschrikkelijk dat mij ouders mij bij hun geloof betrekken. Ik snap dat ze als ouder doen wat ze voor opvoeding gaan geven. Maar ze waren niet eens echt gelovig. Het was meer voor de familie...
Mijn kinderen gaan niet gedoopt worden en zeker niet naar kerk. Of naar een christelijke school. Daar worden gewoon zieltjes gecollecteerd door de 'kerk'.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 02:35
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-06-2005 @ 03:02 :
Ja ben gedoopt, communie gedaan, vormsel. (katholiek dus).

Verschrikkelijk dat mij ouders mij bij hun geloof betrekken. Ik snap dat ze als ouder doen wat ze voor opvoeding gaan geven. Maar ze waren niet eens echt gelovig. Het was meer voor de familie...
Mijn kinderen gaan niet gedoopt worden en zeker niet naar kerk. Of naar een christelijke school. Daar worden gewoon zieltjes gecollecteerd door de 'kerk'.
Ik ben het zoiezo niet eens met veel christelijke scholen(lees: veel, niet alle), die geven les vanuit het geloof. Niet op basis van feiten, ik vind dat dat eigenlijk niet mag.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 08:22
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Gedoopt en tegen volwassendoop.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 08:25
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 21-06-2005 @ 09:22 :
Gedoopt en tegen volwassendoop.
Want? Wat is er mis mee dat een mens (als hij volwassen is) zelf kan bepalen of hij gedoopt wil worden?
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 09:28
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 21-06-2005 @ 09:25 :
Want? Wat is er mis mee dat een mens (als hij volwassen is) zelf kan bepalen of hij gedoopt wil worden?
Daar zal ik later even op terugkomen als je even geduld hebt.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:02
Verwijderd
gedoopt als kind, zie daar het nut niet van in, -edit- niet voor het kind iig, het is meer een symbool voor de ouders dat je aangeeft je kind op te willen voeden naar wil van God

ben voor de volwassendoop, maar zie het zelf meer als symboliek, een soort bewijs dat je tegen je gemeente verklaard met Jezus te willen leven.

Zelf zal ik het heel waarschijnlijk niet doen

Laatst gewijzigd op 21-06-2005 om 11:30.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:21
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik ben gedoopt, maar ik geloof niet. Ik ben dan ook zwaar tegen kinderdoop; laat een kind zelf beslissen wat hij of zij wil.
Bovendien heeft mijn moeder me ook nog min of meer gedwongen mijn communie te doen, wat ik haar nog steeds kwalijk neem. Mijn kinderen worden niet gedoopt en ze gaan al helemaal niet naar de kerk, tenzij ze uit vrije wil natuurlijk zelf willen.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:31
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 12:24 :
Dat kan een kind ook zo goed zelf beslissen. En als jouw moeder oprecht dacht dat die doop goed voor jou zou zijn zie ik het probleem niet.
Op een bepaalde leeftijd heeft een kind toch dingen gehoord over het geloof en gaan ze er vragen over stellen. Zo kunnen ze zelf wel kijken wat ze ervan vinden. Mijn kind wordt niet gedoopt, maar als het op zijn 10e o.i.d. naar mij toe komt en zegt dat het heilig in god gelooft en gedoopt wil worden vind ik het best.
En ik zie wel een probleem, want ik wens op geen enkele manier connecties te hebben met enig geloof dan wel de kerk.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:31
Equilibrium
Avatar van Equilibrium
Equilibrium is offline
Ben gedoopt en gedwongen tot Communie (katholiek) omdat dat van de familie moest.
En ik kots erop (subtiel gezegd)

Als ik zelf had mogen kiezen had die hele bullshit niet door gegaan. Mensen moeten er zelf voor kiezen en niet toe gedwongen worden door hun ouders.
(en de enige die daar waarschijnlijk niet mee eens zijn dat zijn de gelovigen zelf die natuurlijk vannuit hun geloof hun kinderen zo moeten opvoeten (lees: ertoe moeten dwingen)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:33
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Equilibrium schreef op 21-06-2005 @ 12:31 :
Ben gedoopt en gedwongen tot Communie (katholiek) omdat dat van de familie moest.
En ik kots erop (subtiel gezegd)
Zullen we een club oprichten.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:44
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Ik ben gedoopt, en ik ben voor de kinderdoop, dat vind ik bijbelser.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:50
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 12:37 :
Jij bent niet op je tiende gedoopt, jij bent enkele weken na je geboorte gedoopt. In de Rooms-Katholieke leer is de doop erg belangrijk. Een ongedoopt kindje mag (als ik me niet vergis) ook niet in gewijde grond begraven worden. Iets wat voor de meeste katholieken toch een schrikbeeld is. Dus dat zij je heeft laten dopen is vrij begrijpelijk.
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik ben erop tegen dat kinderen meteen na de geboorte gedoopt worden, dat kind heeft dan immers onmogelijk een mening kunnen vormen. Het gaat mij er dus om dat het kind zelf inspraak moet hebben in het wel of niet aanhangen van een geloof.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 11:53
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
- de doop is in plaats van de besnijdenis gekomen
- als je volwassen bent 'kies' je of je bij de kerk wilt blijven of niet door middel van belijdenis, ik zie niet in waarom je dan ook nog zou moeten dopen omdat
- de doop een teken en zegel is van Gods verbond, niet een soort van belijdenis die je doet van dat je wilt blijven geloven
- door middel van de doop beloven je ouders je op te zullen voeden in de vreze des Heeren
- ik heb nog meer argumenten op een rijtje, maar ze willen me even niet te binnen schieten, misschien later...
__________________
-
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-06-2005, 11:59
;-)cow:-)boeh
Avatar van ;-)cow:-)boeh
;-)cow:-)boeh is offline
ik ben als kind gedoopt, en daar ben ik voor. ik zie de doop als een teken van God dat Hij voor je wil zorgen. God wil laten zien aan je ouders dat hij voor je wil zorgen. hij strekt dus als eerste zijn handen uit. later wil ik dat dan beantwoorden met het belijdenis doen. zo is het mij geleerd:-D en ik ben het er voor een groot deel ook wel mee eens, maar vanuit de bijbel gezien is de doop misschien toch wel ergens anders voor bedoeld. maar daar wil ik me nog in verdiepen:-)

(ik geloof niet dat je als iemand niet gedoopt is dan gelijk ook naar de hel gaat, een doop is meer een soort van feestje voor de gemeente, niet iets wat perce moet gebeuren omdat je anders niet in de hemel komt)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 12:04
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
@Glory Days: Ja dat is dan heel jammer voor die ouders, ik blijf bij mijn standpunt. Het gaat er niet om wat de ouders geloven, maar wat het kind gelooft. Ik kan me ook niet voorstellen dat het kind dan in de "hel" zou komen, het kan er zelf immers niets aan doen dat het niet gedoopt is.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 12:05
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 21-06-2005 @ 12:53 :
- de doop is in plaats van de besnijdenis gekomen
Serieus?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 12:05
see it
Avatar van see it
see it is offline
Ik ben zelf als kind gedoopt en ben het daar ook mee eens.

Kinderdoop is iets heel anders dan de volwassendoop. Daarom kun je denk ik ook niet zeggen dat je het niet goed vind dat je als kind gedoopt wordt omdat je daar zelf niet voor gekozen hebt. Dat laat ook weer eens duidelijk zien hoe de verhoudingen zijn. De mens kiest uit zichzelf niet voor God maar gezien de doop kiest God wel voor jou. En dat vind ik het prachtige van de kinderdoop. God komt al naar je toe als je nog maar heel jong bent. De doop is als het ware een cheque die je alleen nog maar hoeft in te ruilen om de vervulling van Gods beloften te krijgen.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 13:06 :
Volgens sommige theologen wel.
Zou me niets verbazen. Immers, de Romeinen die door Constantijn de Grote zijn geconverteerd naar het 'christendom' moesten ook de gebruiken overnemen. En het is voor mensen nu eenmaal lastiger hun eigen kind te mishandelen en verminken dan om hun kind een 'bad' te geven.

Overigens ben ik niet gedoopt en vind ik het zinloos.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 14:05
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Ik ben gedoopt en het betekent niets voor mij.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:04
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 13:06 :
Volgens sommige theologen wel.
volgens het nieuwe testament ook.

het mooie aan kinderdoop is dat god voor jou kiest, dat jij god daarop kunt wijzen en daarna zelfstandig de keuze voor hem kunt maken. god heeft dan tegen jou gezegd dat jij er ook bij hoort, dat idee.
volwassenedoop is een zelf kiezen voor god, maar wat wordt daar nu verder mee bereikt, als ik dat zo mag zeggen. het is een belijdenis dat je gelooft. natuurlijk. maar kinderdoop lijkt mij veel mooier.

ik ben overigens zeer tegen wederdopen. en tegen de leer die de rkk aan dopen verbindt.

ouders laten jou dopen uit principe, om je in gods wil op te voeden, maar als het goed is ook met je eigen keuze. het is dan een soort opdraging aan god. ik snap niet echt dat je daar problemen mee zou hebben, ook als je niet geloofd, maar bij niet echt gelovige ouders is het natuurlijk wel redelijk hypocriet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 15:35
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 16:25 :
Ik geloof dat daar de meningen over verdeelt zijn.
of je moet dopen of besnijden?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:50
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 16:38 :
Nee, of de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen.
Ik nodig je uit om je nader te verklaren.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:20
Verwijderd
Ik geloof in de volwassen doop. Ik ben zelf nog niet gedoopt maar ben van plan om dat snel te doen.

De kinderdoop is niet gebaseerd op de Bijbel.
In de Bijbel worden mensen gedoopt nadat ze zijn bekeerd. Nergens staat in de Bijbel dat kinderen gedoopt worden.

Dat komt voor zover ik weet van de Rooms-katholieke kerk.
Overigens is de doop iets belangrijks en heiligs wat Jezus Zelf heeft opgedragen.
En het is niet het besprenkelen van baby's, maar het onderdompelen van bekeerde mensen.
Door de doop doden we onze 'eigen ik'. Dan gaat Jezus door ons heen leven.

Lees dit verslag maar, en vergeet niet de tweede pagina te lezen.

http://www.faq-online.nl/index.php?m...id=24&pageno=1




er staat ook uitgelegd waarom de doop niet in plaats van de besnijdenis is gekomen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:42
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
@rspct:
waren het niet alleen mensen die nog niet gedoopt waren, die de volwassenedoop kregen? de meeste kinderdopers erkennen ook de volwassenedoop, maar in beginsel de kinderdoop. je werd vroeger ook als 8dagig jongetje besneden, zo word je nu ook als kind gedoopt. ik denk dat kinderdoop daarom meer een vervanging is van de besnijdenis, en de volwassenedoop een synoniem voor belijdenis.

@glory days:
je bedoelt dat zij besnijdenis afschaften en een volwassenedoop erbij invoerde? de bijbel is niet duidelijk over kinderdoop, maar de inlijving van het verbond (besnijdenis dus), wordt denk ik het meest zichtbaar in de kinderdoop.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 19:07
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 12:37 :
Een ongedoopt kindje mag (als ik me niet vergis) ook niet in gewijde grond begraven worden. Iets wat voor de meeste katholieken toch een schrikbeeld is. Dus dat zij je heeft laten dopen is vrij begrijpelijk.
Als een ongedoopt kindje zo 'minderwaardig' is en niet eens naar de hemel o.i.d. kan gaan, wat voor god heb je dan! Alsof een onschuldig kind daar iets kan doen. Sorry hoor, maar zo'n barbaar wil je toch niet eens... Hij wacht maar ff tot een kind zijn eigen keus heeft kunnen maken
Ik snap nog steeds niet waarom de kerk niet overgaat op de volwassenendoop... dus steek van wal Hasseltboy
Citaat:
Want? Wat is er mis mee dat een mens (als hij volwassen is) zelf kan bepalen of hij gedoopt wil worden?
Citaat:
Daar zal ik later even op terugkomen als je even geduld hebt.
ben benieuwd.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:29
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MTpower schreef op 21-06-2005 @ 03:35 :
Ik ben het zoiezo niet eens met veel christelijke scholen(lees: veel, niet alle), die geven les vanuit het geloof. Niet op basis van feiten, ik vind dat dat eigenlijk niet mag.
Jep. Ik ben voor neutraal onderwijs. Er mag best scholen zijn waar op een andere manier les word gegeven, maar niet vanuit geloofsovertuiging.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:47
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
aaaaaaaaaaaaaaaah, dank je wel =zwart-wit=!!!! Dit topic komt als geroepen!!

(eerst ff quoten
Citaat:
hasseltboy schreef op 21-06-2005 @ 10:28 :
Daar zal ik later even op terugkomen als je even geduld hebt.
aah, ik wacht met smart, ben benieuwd

Citaat:
Wiltine schreef op 21-06-2005 @ 12:53 :
1. de doop is in plaats van de besnijdenis gekomen
2. als je volwassen bent 'kies' je of je bij de kerk wilt blijven of niet door middel van belijdenis, ik zie niet in waarom je dan ook nog zou moeten dopen omdat
3. de doop een teken en zegel is van Gods verbond, niet een soort van belijdenis die je doet van dat je wilt blijven geloven
4. door middel van de doop beloven je ouders je op te zullen voeden in de vreze des Heeren
- ik heb nog meer argumenten op een rijtje, maar ze willen me even niet te binnen schieten, misschien later...
1. hoe kom je daarbij?
2. volwassendoop is niet hetzelfde als belijdenis, je kunt ook gedoopt worden zonder dat er iemand bij is. Het belijdenis aspect zit er wel in, maar daar gaat het niet om.
3. hoe kom je daarbij?
4. ok, maar waarom is dat bijbels om de doop die betekenis te geven?

Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-06-2005 @ 16:04 :
volgens het nieuwe testament ook.
de volwassendoop is ook volgens het nieuwe testament

Citaat:
het mooie aan kinderdoop is dat god voor jou kiest, dat jij god daarop kunt wijzen en daarna zelfstandig de keuze voor hem kunt maken. god heeft dan tegen jou gezegd dat jij er ook bij hoort, dat idee.
iid is dat erg mooi, maar waar is die betekenis van de doop op gegrond, waar in de bijbel lees je dat dit de betekenis van de doop is?
Citaat:
volwassenedoop is een zelf kiezen voor god, maar wat wordt daar nu verder mee bereikt, als ik dat zo mag zeggen. het is een belijdenis dat je gelooft. natuurlijk. maar kinderdoop lijkt mij veel mooier.
De volwassendoop is niet belijdenis van geloof, wat het wel is zal ik straks proberen uit te leggen.
Citaat:

ik ben overigens zeer tegen wederdopen. en tegen de leer die de rkk aan dopen verbindt.
zou je dit willen beargumenteren? Mensen die zich hebben laten 'wederdopen' nemen dit woord zelf niet in de mond omdat ze niet vinden dat het het een herhaling is van de kinderdoop maar dat het iets heel anders is.

Citaat:
rspct schreef op 21-06-2005 @ 17:20 :
Ik geloof in de volwassen doop. Ik ben zelf nog niet gedoopt maar ben van plan om dat snel te doen.

De kinderdoop is niet gebaseerd op de Bijbel.
wees een beetje voorzichtig met wat je zegt, de kinderdoop is natuurlijk wel degelijk gebaseerd op de bijbel anders zouden niet zoveel christenen het doen. (christenen volgen over het algemeen op wat er in de bijbel staat) Er staat in de bijbel idd niets letterlijk over dat kleine baby's gedoopt werden, maar het schijnt dat als je alles in zn verband leest dat het dan eg wel ergens op gebaseerd is.

Citaat:
Door de doop doden we onze 'eigen ik'. Dan gaat Jezus door ons heen leven.
Citaat:
Glory Days schreef op 21-06-2005 @ 17:36 :
dat kan alleen door de doop? En waarom zou dat niet voor de kinderdoop gelden?
Als baby heb je nog geen oude ik dat je kunt doden, je bent net nieuw En als je als baby dus groter wordt en je doet niets aan je geloof leef je niet echt een leven waar Jezus doorheen leeft.
Dus kinderdoop is iets anders dan de volwassendoop.


Ik lees in dit topic heel veel mogelijke betekenissen van de doop, cheque, verbond, sterven, opstaan in Christus etc. Maar zouden jullie er mss bij willen zetten waarom je die betekenis aan de doop geeft. Waar is dat op gegrond? Op wat in de bijbel? (ik neem aan tenminste dat jullie de betekenis van de doop baseren op wat in de bijbel staat)


Ik ben zelf tegen geen enkele doop, maar wat ik zelf zal doen enzo allemaal dat weet ik niet, (ben dus erg blij dat ik als kind niet gedoopt ben zodat ik niet voor de keus zal staan of ik me zal laten wederdopen of niet) ik ben bezig met uitzoeken wat de doop precies betekent en wat het is enzo.
Ik weet dat dus nog niet precies, heb dus eigenlijk geen recht van spreken maar doe het toch maar.
De kinderdoop is volgens het formulier van de doop, dat in de traditionele protestantse kerken gebruikt word, het verbond dat God met zijn volk sluit, en wat doorgaat tot in het nageslacht, dus de kinderen van Gods volk, ook daarmee wil God het verbond sluiten dus wordt je als kind gedoopt. Hier wordt dus gezegd dat de kinderdoop een teken van het verbond is. Hoe ze daarbij komen hoop ik van een forummer te horen. Maar ik kan zelf wel een gokje wagen, Er staat ergens in de bijbel (ik weet niet waar bijbelkennis is not that good) iets over dat de besnijdenis niet meer hoeft, dat de doop gekomen is, de besnijdenis was het teken van verbond, dus de doop ook, is dan de conclusie (verbeter me als ik het fout zeg)
shit hé, ik kom tot de ontdekking dat ik de kinderdoop eg slecht kan verdedigen, terwijl ik onze dominee er toch behoorlijk over uitgehoord heb

De volwassendoop is de doop die het meest in de bijbel voorkomt, de betekenis daarvan is dus ook makkelijk te achterhalen, staat er letterlijk in (en weer moet ik bekennen dat ik niet weet waar, wanneer leer ik het nou es, ff online bijbelen)
Romeinen 6 vers vier tot en met 11
We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God.

Hiervan is de doop dus het teken, het heeft dus niets met geloofsbelijdenis te maken, maar het gaat om jou en God.
Ik ben hier dus vet volledig voor.

wederdoop:
gewoon de volwassendoop als je als kind wel gedoopt bent. ik weet nog niet precies wat ik van de kinderdoop moet denken, maar de volwassendoop is wel iets heel anders. Sommige mensen zeggen, je bent al een keer gedoopt, dan doe je dus de kinderdoop (het teken dat God naar jou toekomt, verbond) teniet. Maar dat is denk ik niet waar omdat de volwassendoop gewoon iets anders is. Als jij voor jezelf denkt dat het goed is om je nog een keer te laten dopen, dan vind ik dat eg niet verkeerd en andersom ook niet.

shiit, dit is echt een bout post, mss komt er nog wel een andere betere ooit ofzo
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 09:05.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:53
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb even geen lust alles te beantwoorden en te beargumenteren voor zover mogelijk, maar wat is volgens jou dus het echte nut van de volwassendoop? in jouw bijbelgedeelte staat dat je 'nieuw' wordt. leg dat eens uit.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:56
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
RanC schreef op 21-06-2005 @ 15:05 :
Ik ben gedoopt en het betekent niets voor mij.
Same here.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 23:13
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik ben gedoopt toen ik klein was, dwz kinderdoop. Op zich sta ik daar achter hoewel ik vind dat de argumenten voor de kinderdoop net zo mager zijn als die voor de volwassendoop.

Het idee dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen is niet erg sterk te funderen. Het komt voort uit het feit dat de kinderdopers het oude testament sterk verbonden zien met het nieuwe testament. Zij geloven dat het verbond dat door de besnijdenis bevestigd wordt, door Abraham voor alle christen geldt, en dat de doop ipv van de besnijdenis gekomen is.

Een ander argument gaat over de "huisgemeenten". In Handelingen staan veel bekeringsverhalen waarbij mensen "met heel hun huis" gedoopt worden. De vraag hierbij is wat "heel hun huis" inhoudt: alleen volwassenen of ook de kinderen.

Wat ik persoonlijk tegen heb op de volwassendoop is dat je daarmee zegt dat je zelf voor God kiest. Het is echter in de eerste plaats God die voor jou kiest en er voor zorgt dat jij voor hem kiest.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 08:42
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-06-2005 @ 00:13 :
Een ander argument gaat over de "huisgemeenten". In Handelingen staan veel bekeringsverhalen waarbij mensen "met heel hun huis" gedoopt worden. De vraag hierbij is wat "heel hun huis" inhoudt: alleen volwassenen of ook de kinderen.
ja, dat vroeg ik me ook af, als die kinderen ook gedoopt werden dan is dat een redelijke grond voor het dopen van kinderen, maar was dat zo, waren het niet gewoon de huisknechten en de vrouwen, en de volwassen zonen en dochters.
Dit gaf onze doom ook aan als argument, maar je weet helemaal niet of er met het hele huis ook de kinderen bedoeld worden.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2005, 09:24
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-06-2005 @ 22:53 :
ik heb even geen lust alles te beantwoorden en te beargumenteren voor zover mogelijk, maar wat is volgens jou dus het echte nut van de volwassendoop? in jouw bijbelgedeelte staat dat je 'nieuw' wordt. leg dat eens uit.
De doop is zowiezo alleen een teken, dus echt nut, het heeft nut voor jezelf, het is een bevestiging voor jezelf van wat er in de bijbel staat, dat je oude ik sterft en dat je samen met Christus weer opstaat als je wedergeboren wordt.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik het beter uit kan leggen dan dat bijbelstukje, eigenlijk beeldt de doop de wedergeboorte uit, je bent niet meer slaaf van de zonde, wat wil zeggen dat je eigenlijk niet meer verslaafd bent aan de zonde, je hoeft het niet meer te doen, jouw zondige ik is gestorven, en je bent met Christus opgestaan, Jezus is een deel van jouw ik geworden, wat er voor zorgt dat jouw wil gelijk wordt aan Zijn wil. Daarom ben je niet meer verslaafd aan de zonde en wil je niet meer zondigen. Natuurlijk zondig je nog wel, maar het komt dan van buiten af, het zondige zit niet meer in jou. (om even een reformatorische - en dus voor jou wat bekendere term te gebruiken , je bent geheiligd in Christus)
Ik hoop dat ik het zo goed zeg?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:18
wup
wup is offline
Citaat:
MTpower schreef op 21-06-2005 @ 03:35 :
Ik ben het zoiezo niet eens met veel christelijke scholen(lees: veel, niet alle), die geven les vanuit het geloof. Niet op basis van feiten, ik vind dat dat eigenlijk niet mag.

hahah, wat is dit nou weer? ik heb ook op een christelijke school gezeten, en het enige wat er christelijk aan was, was het bijbelverhaal dat 's ochtends werd verteld! verder werd er echt niets van geloof bij rekenen betrokken hoor..
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-06-2005 @ 10:24 :
noem dan maar eens 2 verschillen met belijdenis doen. ik vind volwassenedoop nutteloos, eigenlijk. ja echt.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:30
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
he? Ik zie geen overeenkomsten
noem jij dan wat hetzelfde is.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:35
Meninna
Avatar van Meninna
Meninna is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 11:23 :
noem dan maar eens 2 verschillen met belijdenis doen. ik vind volwassenedoop nutteloos, eigenlijk. ja echt.
Waarom vind je volwassendoop nutteloos?
__________________
This is your life, are you who you want to be?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-06-2005 @ 11:30 :
he? Ik zie geen overeenkomsten
noem jij dan wat hetzelfde is.
1. 'bewijzen' dat je geloofd
2. zeggen dat je voor god wilt leven

met belijdenis doen zeg je volgens alleen maar meer dat je bij die kerk wilt horen, lid bent, onder hun tucht valt etc. word je een nieuwe mens na koppie onder gegaan te zijn? lijkt me niet.. het is zeker mooi, christus is voor mij gestorven, ik ben wit geworden door zijn bloed (eigenlijk zouden ze bloed moeten doen ipv water, in het ot hebben ze, vind ik dan, ook veel mooiere symboliek), maar jij beweerd toch ook niet dat het een hemelverzekering is of wat dan ook. het is een door-christus-symboliek, zeker de moeite waard, maar imo niet beter dan de kinderdoop, waar 1. god voor jou kiest 2. jij bij god hoort 3. jij god kunt dwingen op.

@mennina (waar komt jouw naam eigenlijk vandaan ), ik vind het alleen 'nutteloos' nog omdat ik er het nut niet echt van in zie. dat wil zeeeker niet zeggen dat ik er tegen ben, dat ik het waardeloos vind of whatever, maar dat ik het alleen zie als een hele mooie symboliek.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:03
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 11:41 :
1. 'bewijzen' dat je geloofd
2. zeggen dat je voor god wilt leven

met belijdenis doen zeg je volgens alleen maar meer dat je bij die kerk wilt horen, lid bent, onder hun tucht valt etc. word je een nieuwe mens na koppie onder gegaan te zijn?
Nee, dat zeg ik juist de hele tijd, het is een téken van dat je een nieuw mens geworden bent.
Citaat:
lijkt me niet.. het is zeker mooi, christus is voor mij gestorven, ik ben wit geworden door zijn bloed (eigenlijk zouden ze bloed moeten doen ipv water, in het ot hebben ze, vind ik dan, ook veel mooiere symboliek), maar jij beweerd toch ook niet dat het een hemelverzekering is of wat dan ook.
NEE!!! Ik zeg juist de hele tijd dat de doop een teken is!!!
Citaat:
het is een door-christus-symboliek, zeker de moeite waard, maar imo niet beter dan de kinderdoop, waar 1. god voor jou kiest 2. jij bij god hoort 3. jij god kunt dwingen op.

@mennina (waar komt jouw naam eigenlijk vandaan ), ik vind het alleen 'nutteloos' nog omdat ik er het nut niet echt van in zie. dat wil zeeeker niet zeggen dat ik er tegen ben, dat ik het waardeloos vind of whatever, maar dat ik het alleen zie als een hele mooie symboliek.
jamaar wat wil je nou? Je zegt, je denkt tog ook niet dat het een hemelverzekering is of wat dan ook, en zegt later het is niet meer dan mooie symboliek. Beetje tegengesteld. Wat moet het dan zijn volgens jou?? Wat is dan de kinderdoop volgens jou? Toch ook niet meer dan symboliek, een teken?

1. bewijzen dat je gelooft.
Ik probeer juist de hele tijd te zeggen dat dat niet zo is. Waarom denk je dit?
2. Het is niet zeggen dat je voor God wilt leven, het is een teken van dat God in jou gaat leven.

Je reageert (luistert) niet echt op wat ik zeg, ik vin het stom om te zeggen, omdat ik weet dat het op jou over het algemeen absoluut niet van toepassing is, maar ik meen hier iets te bespeuren van de bepaalde gehersenspoeldheid van sommige aanhangers van religies, die verhinderd na te denken over bepaalde zaken, en andere kijk op die zaken moeilijk kan begrijpen en zowiezo alleen al verhinderd dat men er goed naar luistert. Maar mss heb ik dat hartstikke fout.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 21-06-2005 @ 22:47 :
Als baby heb je nog geen oude ik dat je kunt doden, je bent net nieuw En als je als baby dus groter wordt en je doet niets aan je geloof leef je niet echt een leven waar Jezus doorheen leeft.
je bent niet gedoopt om 'voor jezus te leven'. je bent gedoopt als bewijs, als belofte, als chantagemiddel voor god. het is niet de bedoeling dat je na je doop alleen beter gaat leven, dan kunnen we ons beter weer op de belijdenis zetten. kinderdoop is een Verbond. niet een Levensverbetering of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:09
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
na de doop leeft god spontaan in jou?
verder heb ik een alleen op mijn eigen inzichten gegronde mening hoor, ik ben verder nergens door geindoctrineerd oid, omdat ik verder nooit over de doop hoor en al helemaal niet gewezen word op de voordelen van kinderdoop (muv 1 les, oke..).

als jouw doop een teken is, is dat mooi. natuurlijk. maar wat is dan het resultaat. een doop is toch geen mijlpaal waarna je beter gaat leven? een doop is een bevestiging van je geloof. onderbouw jij anders eerst eens eventjes het nut, want ik weet niet echt wat ik met 'god gaat in je leven' aanmoet. god heeft geen doop nodig, dat ben je vast met me eens. jij hebt ook geen doop nodig. toch?

imo is doop symboliek en geen directe verandering. maar mss denk jij daar anders over.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:11
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 12:03 :
je bent niet gedoopt om 'voor jezus te leven'. je bent gedoopt als bewijs, als belofte, als chantagemiddel voor god. het is niet de bedoeling dat je na je doop alleen beter gaat leven, dan kunnen we ons beter weer op de belijdenis zetten. kinderdoop is een Verbond. niet een Levensverbetering of wat dan ook.
ja maar ik quote glory days, die rspct weer quote die zei de doop is het sterven van de oude ik en door of voor Jezus gaan leven, ofzoiets. En wat glory days daarop reageerde was niet goed, dus reageerde ik daar weer evenop. Wat rspct zei is niet helemaaaal mijn mening.

Citaat:
als chantagemiddel voor god
die vin ik wel cool, ik ben gedoopt dus...... Maar dat kan je zowiezo door andere redenen ook wel zeggen, daar hoef je niet gekinderdoopt voor te zijn, je kunt je er altijd wel op beroepen dat God jou moet helpen en beschermen enzo, ik bedoel, zowiezo, die tekst, (die ik zeer cool vind) hij die in u een goed werk begonnen is zal het zeker voleinden tot de dag van Jezus Christus.... en nog veel meer teksten waarmee je je kunt beroepen op God.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
natuurlijk, natuurlijk hernuel (we beginnen elkaar te begrijpen).

bij de kinderdoop is god naar jou toegekomen. je bent geselecteerd, zogezegd. en natuurlijk kun je zeggen tegen god: 'je bent voor iedereen gestorven, je hebt gezegd dat geen zondaar te groot is, het kan ook voor mij, help mij dan'. maar ik heb het idee dat je nu kunt zeggen, net als de kinderen van het verbond in het ot: 'je hebt mij afgezonderd, je moet er dus ook voor mij zijn'.

uiteraard met alle eerbied gesproken, om dsab te quoten .
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:15
Meninna
Avatar van Meninna
Meninna is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 11:41 :

"....."

@mennina (waar komt jouw naam eigenlijk vandaan ), ik vind het alleen 'nutteloos' nog omdat ik er het nut niet echt van in zie. dat wil zeeeker niet zeggen dat ik er tegen ben, dat ik het waardeloos vind of whatever, maar dat ik het alleen zie als een hele mooie symboliek.
Uit Portugal
Maar waarom zie je het nut er dan niet in? Ik bedoel; als je op je twintigste op straat wordt aangesproken door iemand die jou verteld over Jezus en heel je wereld op zn kop zet, en je denkt; yes ik ga me bekeren! Dan laat je je dopen, om zo heel je verleden `uit te wissen`, en dan opnieuw te beginnen en dan voor Jezus te gaan leven... dat is hét nut er van!
Als je dat niet doet, dan word je er steeds aan herrinerd, dan kan je terugvallen op oude zonden, en je kan zo weer voor jezelf gaan leven ipv voor Jezus.
Als je eenmaal gedoopt ben kan je niet meer terug.. dus volgens mij heeft volwassendoop extreem veel nut
(Dit is niet bedoeld als een soort aanval hoor)
__________________
This is your life, are you who you want to be?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:22
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 12:09 :
na de doop leeft god spontaan in jou?
verder heb ik een alleen op mijn eigen inzichten gegronde mening hoor, ik ben verder nergens door geindoctrineerd oid, omdat ik verder nooit over de doop hoor en al helemaal niet gewezen word op de voordelen van kinderdoop (muv 1 les, oke..).

als jouw doop een teken is, is dat mooi. natuurlijk. maar wat is dan het resultaat. een doop is toch geen mijlpaal waarna je beter gaat leven? een doop is een bevestiging van je geloof. onderbouw jij anders eerst eens eventjes het nut, want ik weet niet echt wat ik met 'god gaat in je leven' aanmoet. god heeft geen doop nodig, dat ben je vast met me eens. jij hebt ook geen doop nodig. toch?

imo is doop symboliek en geen directe verandering. maar mss denk jij daar anders over.

whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *flipt*

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee doop is teeeeeeken!!!!!!!!!

wat ik al zei in andere post: De doop is zowiezo alleen een teken, dus echt nut, het heeft nut voor jezelf, het is een bevestiging voor jezelf van wat er in de bijbel staat, dat je oude ik sterft en dat je samen met Christus weer opstaat als je wedergeboren wordt.
Je bent over het algemeen al wedergeboren als je je laat dopen en de toop is een teken van die wedergeboorte.
het nut van de wedergeboorte, het sterven, en weer opstaan met Christus zodat je geen slaaf meer bent van de zonde, weet je waarschijnlijk wel. Zonder de doop gebeurt dit ook. Als het goed is is dit al gebeurt als je je laat dopen, maar het doop is er een teken van, een bevestiging voor jezelf, je kunt met je eigen ogen zien wat er gebeurt is, het is een bemoediging, het wordt visueel gemaakt, zonder kinderdoop ben je ook ingelijfd in het verbond dat God met ons gesloten heeft. Omdat je ouders dat waren, en het verbond doorgaat van nageslacht tot nageslacht. Zonder de kinderdoop kun je je dus ook beroepen op wat God belooft aan zijn volk. De kinderdoop is dus ook alleen een teken.

misschien ben je geindoctrineerd door je zelf hehe, geintje
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:25
Meninna
Avatar van Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 22-06-2005 @ 12:20 :
Dat kan ook met belijdenis?
Ja kan ook, ik ben ook niet tegen belijdenis.


Dat kan ook na de doop. De doop is geen middel waardoor je niet meer kan terugvallen in zonde hoor.
Nee maar het is wel een teken dat je laat zien dat je voor Jezus leeft, en als je bent gedoopt heb je iig wel je oude zonden achter je gelaten waardoor je verder kan met je nieuwe leven.

Uhm, je kunt nog wel terug.
Nope, als je eenmaal gedoopt bent (al volwassene) en je daarna helemaal de weg kwijt raakt en satanist wordt, kan je daarna niet meer terug. Dat staat heel duidelijk in de bijbel (weet niet uit mn hoofd waar), maar onze God is een God van vergeving, maar als je eenmaal gedoopt bent krijg je geen 2e kans.
__________________
This is your life, are you who you want to be?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Kinderen laten dopen
Verwijderd
145 13-03-2013 21:46
Vrije tijd Doping en topsporters
Chiara en Jana
6 21-04-2010 21:24
Drugs & Alcohol doping bij sporters
Chiara en Jana
1 21-04-2010 21:24
Levensbeschouwing & Filosofie Dopen? Eerste communie? Plechtige communie?
Lucaah
100 04-01-2010 13:30
Vrije tijd Doping in de sport: wat vind je ervan?
niekjuh
25 10-07-2004 00:55
De Kantine Ben je gedoopt, en zou je je kinderen dopen?
Outlaw
3 12-05-2004 13:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.