Oud 05-06-2018, 10:33
Verwijderd
Oké, ik heb over een week Duits proefwerk. Nu is het probleem dat ik hartstikke slecht ben inhet ontleden en benoemen van zinnen. Kan iemand mij (zo gemakkelijk mogelijk) onderstaande begrippen uitleggen? Bij het onderwerp (en een aantal anderen) heb ik al iets bijgeschreven, van wat ik weet. Ik weet dat dit ook op internet staat, alleen kom ik zelfs met dit niet altijd tot een goede uitleg. En zijn er nog meer van zulke regels die ik vergeten ben te noemen Alvast bedankt!

Onderwerp
1e naamval

Meewerkend voorwerp
3e naamval

Lijdend voorwrp
4e naamval

Bepaling
?3e naamval?

Bepaling met van
2e naamval

Werkwoord +1

Werkwoord +3

Werkwoord +4

Voorzetsel +2

Voorzetsel +3

Dann/Denn

Betrekkelijk voornaamwoord

xx L
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2018, 19:20
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
In de zin "Der Mann ist sehr reich" is Mann het onderwerp en wordt dus voorafgegaan door het mannelijk lidwoord in de eerste naamval. In de zin "Ich gebe dem Mann ein Geschenk" is ich het onderwerp, Mann is hier meewerkend voorwerp en wordt dus voorafgegaan door het mannelijk lidwoord in de derde naamval. Geschenk is hier lijdend voorwerp en wordt dus voorafgegaan door het onzijdig lidwoord in de vierde naamval. In de zin "Hier liegt das Buch des Mannes" is Buch het onderwerp en wordt dus voorafgegaan door het onzijdig lidwoord in de eerste naamval. Omdat er sprake is van een bezitsuitdrukking gebruik je de tweede naamvalsvorm Mannes met daaraan voorafgaand het mannelijk lidwoord in de tweede naamval.
Voorzetsels met (in de schrijftaal) de tweede naamval zijn außerhalb, diesseits, infolge, innerhalb, jenseits, laut, statt, trotz, während en wegen. In de spreektaal hebben deze voorzetsels de derde naamval, net als de voorzetsels aus, außer, bei, gegenüber, mit, nach, seit, von en zu.
Dann is een bijwoord van tijd, wat "aansluitend", "dan", "daarna", "in dat geval"of "vervolgens" betekent. Denn is onder andere een voegwoord wat "want" betekent. Als denn geen voegwoord is vertaal je denn als "dan" of "nou toch".
Een betrekkelijk voornaamwoord verwijst naar een woord of woordgroep in de hoofdzin. Het betrekkelijk voornaamwoord der heeft in de tweede naamval de vorm dessen. In de overige naamvallen is de vorm hetzelfde als bij het persoonlijk voornaamwoord der. Het betrekkelijk voornaamwoord die heeft de tweede naamvalsvorm deren. Als die enkelvoud is zijn de overige naamvalsvormen hetzelfde als het persoonlijk voornaamwoord die. Als die meervoud is heeft de derde naamval de vorm denen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.