Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 10:25
Ske*
Avatar van Ske*
Ske* is offline
Als ik een vierkant maak met Rectangle Tool, bv een blauw vierkantje en ik wil er de Gradient Tool in toepassing krijg ik de foutmelding :

"Could not use the gradient tool because the content of the layer is not directly editable"

Terwijl als ik file -> new zonder iets te tekenen doe, gaat de gradient Tool wel.
Iemand die kan helpen?
__________________
Lang , mijn systeembeheerder | www.google.be | Aspire 3020
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2006, 15:26
flipsyde
Avatar van flipsyde
flipsyde is offline
kijk eerst maar ffe of je wel op een rgb color zit te werken.

Image>mode> rgb color
__________________
punt
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 19:04
Ske*
Avatar van Ske*
Ske* is offline
ja, die instelling is ok...



het lukt me niet om dit te vullen met gradient tool
__________________
Lang , mijn systeembeheerder | www.google.be | Aspire 3020
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 20:02
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Image->Adjustments->Variations->Ok
Probleem is echter wel als je dan de gradient tool gebruikt je niet alleen meer het vierkant vult met de gradient.

Als ik jou was zou ik hiervoor de Rectangular Marquee tool gebruiken, dan kan je de gradient tool probleemloos gebruiken én hij vult alleen het vierkant. Als je de selectie ronde hoeken wilt geven moet je voordat je de gradient tool gebruikt het volgende doenelect -> Modify -> Smooth -> Kies een getal.

Zo ziet het er bij mij uit:
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 00:37
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
BarbapapaX schreef op [pl=22491875]05-08-2006 @ 21:02 [/pl ...[/B]
Die werkwijze mag dan wel werken, maar ik zou hem in geen geval aanraden. Variations is om bitmapgegevens (een foto bv.) een lichtjes aangepaste kleur te geven, niet om een vector image om te vormen tot bitmap. (het kan wel, maar daarvoor zijn in feite andere tooltjes) Maar laat me het allemaal een beetje uitleggen, dan begrijp je het wel, waarom ik jouw werkwijze niet zo goed vind.

Als je in Photoshop een vierkant laat tekenen (in standaardinstellingen), maak je in feite een vector-laag/layer met daarin een vierkant. Zo'n laag bestaat niet uit pixels maar uit wiskundige coördinaten die verbonden worden met lijnen en alles daartussen wordt gekleurd met een kleur die je kan instellen. Het voordeel daarvan lijkt ver te zoeken, maar is het niet: omdat je niet met pixels werkt in die laag, kan je die figuur vervormen, vergroten, verkleinen, ... zonder dat je lelijke randen (blokvorming) krijgt. Het nadeel is dat je de standaard bitmap-gereedschappen (penselen, gradiënten, ...) niet kan gebruiken op die laag.

Afhankelijk van wat je later nog met dat vierkant wilt kunnen uithalen zijn er verschillende mogelijkheden, per stuk zal ik uitleggen wat de voor- en nadelen zijn. Ik ga uit van een Engelse versie van Photoshop, ik werk zelf met CS2, maar de mogelijkheden die ik gebruik zitten ook in oudere versies.

1: Blending Options
Je maakt je vierkant aan zoals gewoonlijk, daarna rechtsklik je op de laag ("Shape 1" o.i.d.) waarin het vierkant staat in het lagenvenster (layer palet), je kiest Blending Options. Nu krijg je een nieuw venster waarin je "Gradient Overlay" aanvinkt en je krijgt een gradiënt op je figuur. Door op de tekst "Gradient Overlay" te klikken krijg je extra opties te zien. Je kan het gradiënt verschuiven door in je werkvenster op je figuur te gaan staan en te verschuiven.

Voordelen: al je vectorinformatie blijft behouden, je kan je vierkant dus nog makkelijk verplaatsen zoals gewoonlijk, je kan je vierkant desnoods vervormen.

Nadelen: het is soms iets moeilijker om je gradiënt juist op de manier die je wilt te krijgen omdat je met schuifbalkjes alles moet regelen. Bij simpele gradiënten mag dat echter geen enkel probleem zijn.

2: Vector Mask
Je maakt ook hier gewoon je figuur zoals gewoonlijk aan. Nu maak je daarboven een nieuwe laag aan door in het layer palet op het leeg documentje naast de vuilnisbak te klikken. Er verschijnt dan een nieuwe (lege) laag boven je vierkant in dat venster. In de laag met je vierkant ("Shape 1" o.i.d.) staan echter twee venstertjes, de linkse is je eigenlijke inhoud van de laag (hier één kleur, in feite is het een "fill layer" met die ene kleur van je vierkant), de rechtse is je layer mask dat in dit geval de vectorinformatie bevat en bepaalt welke delen van je eigenlijke laag zichtbaar mogen zijn. Maar dat is de technische uitleg, hier gaan we gewoon de vector mask verslepen van de laag Shape 1 naar de laag Layer 1. De laag Shape 1 mag je verwijderen, maar veiliger is om hem te verbergen door op het oogje voor die laag te klikken. Als je nu op de laag Layer 1 gaat staan (voor de zekerheid klik je best eens op het eerste venstertje daarvan), dan kun je daarin gewoon de normale gereedschappen (en dus ook gradient tool) gebruiken.

Voordelen: precieze methode (je vectorinformatie blijft behouden), je kan je gradiënt zelf helemaal aanpassen

Nadelen: met een bitmaplaag als eigenlijke laag, kan je je vierkant niet meer zo makkelijk verplaatsen/vervormen, het is nog wel mogelijk, maar niet zo handig als normaal, bijkomend zal je bij het vervormen ook nog blokvorming krijgen op je gradiënt (maar niet op de buitenlijnen van je figuur!)

3: Vector Mask met Gradient Fill Layer
Je maak ook gewoon je figuur aan, maar deze maal maak je daarboven een gradient fill layer aan, dit doe je door op het middelste knopje (een rondje met zwart en wit) in het layer palet te klikken. Er opent een menu'tje waarin je "Gradient..." bovenaan moet kiezen. Je krijgt een venstertje waarmee je je gradiënt kunt instellen, dit hoeft niet direct perfect te zijn, je kan het nadien nog aanpassen. Wat je dan doet is de layer mask van Shape 1 naar Gradient Fill 1 te slepen zoals hierboven ook uitgelegd. Je kan je gradiënt nog steeds wijzigen door in door te dubbelklikken op het venstertje in de laag Gradient Fill 1 met je kleur van je gradiënt in, dan krijg je het venstertje van daarjuist terug.

Voordelen: vectorinformatie blijft behouden, je kan net zoals met een gewone figuur alles vervormen

Nadelen: je gradiënt juist goed krijgen is niet zo simpel, net als bij methode 1

4: De slordige methode
Dit is de methode die BarbapapaX gebruikt ongeveer. Wat je daarvoor moet doen is gewoon je figuur maken. Nu rechtsklik je op de laag Shape 1 en kies je "Rasterize" (dit is wat hierboven via Variations gedaan geweest is). Je kiest een selectietooltje (Magic Wand moet wel werken) en selecteert hiermee het vierkant. Nu gebruik je nog steeds in de laag Shape 1 je gradient tool en voila.

Voordelen: makkelijk uit te voeren, geen schuifschakelaars

Nadelen: mogelijk slordig (bij slechte selecties en dergelijke), eenmaal je de selectie opheft is de verandering definitief. Je kan het vierkant niet makkelijk meer vervormen/vergroten/verkleinen zonder daarbij blokvorming te krijgen (op zowel je gradiënt als op de randen van je vierkant)

---

Voila, dat zijn volgens mij de mogelijkheden (met varianten daarop, buiten beschouwing). Je moet zelf aan de hand van de voordelen/nadelen maar beslissen wat het beste voor je is. Als je nadien wijzigingen wilt kunnen aanbrengen (en bij sommige afbeeldingen wil je dat wel kunnen doen zonder alles opnieuw te moeten doen), zou ik voor één van de eerste drie gaan, waarvan de eerste methode vaak één van de handigste is (die kan je ook gebruiken om extra opmaak aan tekst te geven bijvoorbeeld). De twee daaropvolgende methodes kun je ook gebruiken om een soort kader te maken. De laatste is zoals ik al opmerkte eerder slordig omdat je manueel moet gaan selecteren en omdat al je vectorinformatie verloren gaat.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 08:50
Ske*
Avatar van Ske*
Ske* is offline
Super bedankt ! Btw ik verkies methode 1 of 4, best 1 dus. Bedankt!
__________________
Lang , mijn systeembeheerder | www.google.be | Aspire 3020
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaicrets that could totally ruin your life #1651
Verwijderd
500 05-05-2012 17:49
ARTistiek Signatures
Snitzel
22 27-09-2007 18:03
Software & Hardware PhotoShop: harde overgangen subtiel overlappen
hastalapastaaa
7 10-08-2006 12:34
ARTistiek hulp photoshop
adorer
10 20-06-2006 15:48
Software & Hardware [photoshop] Gradient tool wil niet lukken!
Lieniegurl
4 12-04-2006 07:56
ARTistiek [Vraag] Hoe doe ik dit?
Q
10 05-02-2003 14:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.