Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2003, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-09-2003 @ 16:45:
Het is alleen maar slecht voor de AH.

AH verliest terrein, Jumbo kan zich uitbreiden. Werknemers die eerst bij AH werkten, gaan nu bij Jumbo werken.
Citaat:
ganralph schreef op 13-09-2003 @ 16:42:
sinds wanneer is het slecht voor ons land als ik mijn boodschappen niet bij AH, maar bij de Dirk vd Broek doe, zodat ik geld over heb om bijvoorbeeld ook nog wat dingetjes bij de V&D te kopen of bij een zelfstandig ondernemer??????


Er zouden ontslagen vallen bij de Albert Heyn, daarna kan men idd gaan werken bij bijv de Jumbo, maar in de tussentijd zijn er toch veel mensen werkloos. Bovendien moet het niet zo zijn dat de Albert Heyn over zou worden genomen, gezien er zo minder concurrentie voor de andere supermarkten zou komen en de concentratie zou incriseren.
Natuurlijk consumeert men ook weer meer als men goedkoper boodschappen doet, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat is. In dit economische klimaat is men immers zuinig en wil men wél goedkoper boodschappen doen, maar niet altijd voor het geld dat hiermee wordt bespaard extra inkopen doen.

Citaat:

nu gaat er bijv 10 euro naar AH, die daar oa (!) zijn 'topman' van betaald.
anders gaat er 7 euro naar de Dirk (voor dezelfde boodschappen, van dezelfde merken) en gaan die andere drie euro naar een andere Nederlander (een groentenboer, slager, bakker of weet ik wat) die het in deze tijd niet makkelijk heeft ipv naar een Zweed die zn geld gewoon niet meer kwijt kan
Zoals eerder gezegd hoeft het dus niet zo te zijn dat deze 3 euro naar de eenmanszaken en zelfstandige ondernemingen gaat. Het geld dat naar de topman van AH gaat is maar een heel klein deel van de totale begroting van AH en heeft daarom weinig invloed.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2003, 11:56
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Beste Albert Heijn,

Ik vind het ongehoord dat u topman Anders Moberg tientallen miljoenen geeft, terwijl u met de andere hand honderden gewone mensen op straat zet.

Dit is maatschappelijk onverantwoord ondernemen.

Ik vraag u dan ook om het contract met de heer Moberg te herzien en er alles aan te doen om het werk van gewone werknemers te behouden.

Liever 440 vakkenvullers dan 1 zakkenvuller!


BRON
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 13:47
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
perseus schreef op 14-09-2003 @ 19:52:

Zoals eerder gezegd hoeft het dus niet zo te zijn dat deze 3 euro naar de eenmanszaken en zelfstandige ondernemingen gaat. Het geld dat naar de topman van AH gaat is maar een heel klein deel van de totale begroting van AH en heeft daarom weinig invloed. [/B]
ik zeg dat voor die 7euro, Albert Heijn een goed bedrijf zou kunnen runnen (in bepaalde opzichten - niet alleen financieel - is de Dirk vd Broek ea beter dan AH en ze doen het voor minder)
die 3 euro die ik bij AH 'te veel' betaal, zie ik (en geen enkele Nederlandse consument) meer terug in de vorm van 3 euro.

anders gezegd: bij de Dirk koop ik voor 10euro meer dan bij de AH (of ik hou geld over van dezelfde boodschappen). of ze er nou wel of niet direct het salaris van Moberg van betalen maakt me dan niet veel uit: ik ben '3euro' kwijt, zonder dat ik er iets noemenswaardigs voor terug krijg.

en het geld wat ik bij ah te veel betaal, zou aardig gecompenseerd worden met een weeksalaris van dhr Moberg
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 14:53
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 15-09-2003 @ 14:47:
ik zeg dat voor die 7euro, Albert Heijn een goed bedrijf zou kunnen runnen (in bepaalde opzichten - niet alleen financieel - is de Dirk vd Broek ea beter dan AH en ze doen het voor minder)
die 3 euro die ik bij AH 'te veel' betaal, zie ik (en geen enkele Nederlandse consument) meer terug in de vorm van 3 euro.

anders gezegd: bij de Dirk koop ik voor 10euro meer dan bij de AH (of ik hou geld over van dezelfde boodschappen). of ze er nou wel of niet direct het salaris van Moberg van betalen maakt me dan niet veel uit: ik ben '3euro' kwijt, zonder dat ik er iets noemenswaardigs voor terug krijg.

en het geld wat ik bij ah te veel betaal, zou aardig gecompenseerd worden met een weeksalaris van dhr Moberg
Maar men geeft dus wél minder uit, en dat is niet wenselijk in deze tijden waarin de economie nog meer verslechtert doordat men minder consumeert. Als je dezelfde boodschappen bij Albert Heyn doet voor 3 euro meer gaat een percentage daarvan in de vorm van BTW naar de overheid, dat is goed voor de economie en dus voor ons land.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:47
Francesco
Francesco is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 12-09-2003 @ 23:16:
Weet je wat het idiote is? Mensen boycotten dan misschien wel Albert Heijn, maar ondertussen blijven ze rustig kopen bij Etos, Gall & Gall, C1000, en andere Ahold-dochterondernemingen. Het lijkt erop dat men nog steeds niet weet dat 'Ahold' meer is dan Albert Heijn alleen.
C1000 is een dochteronderneming van Schuitema. Voor de rest heb je gelijk.

Als ik er op mag reageren: ook bij die winkels kom ik niet over de vloer. Overigens niet in het kader van boycotten vanwege dat het ondernemingen van Ahold zijn, meer omdat ik goedkopere of betere adresjes in de buurt heb.

Albert Heijn mijd ik omdat de prijzen er echt schandalig hoog zijn. Ik weet niet wie er wel eens verse groenten/fruit/brood/bloemen/vlees/kaas op de markt heeft gekocht; veel betere kwaliteit voor veel minder geld. Het leven is al duur genoeg en zo hou je tenminste geld over voor de leuke dingen
__________________
“I used to desire many, many things, but now I have just one desire, and that's to get rid of all my other desires” - John Cleese
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:55
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Francesco schreef op 15-09-2003 @ 17:47:
C1000 is een dochteronderneming van Schuitema. Voor de rest heb je gelijk.
C100 is voor 75% van Ahold.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:58
Francesco
Francesco is offline
Citaat:
perseus schreef op 15-09-2003 @ 15:53:
Maar men geeft dus wél minder uit, en dat is niet wenselijk in deze tijden waarin de economie nog meer verslechtert doordat men minder consumeert. Als je dezelfde boodschappen bij Albert Heyn doet voor 3 euro meer gaat een percentage daarvan in de vorm van BTW naar de overheid, dat is goed voor de economie en dus voor ons land.
Theoretisch gezien heb je een punt. In de praktijk heb ik tot dusver echter weinig gemerkt van dit alles; de overheid doet m.i. niet echt haar best de consumptiebestedingen te stimuleren.

Overigens vind ik het twijfelachtig of het in verhouding hogere bedrag aan BTW dat Ahold i.v.m. haar hogere prijzen moet afdragen aan de Staat onze economie nu daadwerkelijk stimuleert. Waarschijnlijk heeft de recentelijke verhoging van de accijnzen op alcohol en tabak meer (meetbare) invloed, maar desondanks blijft het lastig.

Uiteindelijk is het de consument die boodschappen moet doen en betalen, en bereid is een x-percentage van zijn of haar geld hieraan kan of wil besteden. Als dit percentage is bereikt, hetgeen voor lagere inkomens en in economisch mindere tijden logischerwijs eerder het geval is, dan gaat men hoe dan ook niet meer besteden.
__________________
“I used to desire many, many things, but now I have just one desire, and that's to get rid of all my other desires” - John Cleese
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:03
Francesco
Francesco is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-09-2003 @ 17:55:
C100 is voor 75% van Ahold.
D*mn, I was wrong here. Schuitema is voor 73% van Ahold. Sorry about that.

Blijft dat C1000 - door zichzelf anders (meer basic) te profileren - (voorlopig nog) een stukje goedkoper is dan AH, alhoewel ik wel heb gemerkt dat sommige zaken bij de C1000 in het afgelopen jaar op z'n zachtst gezegd, erm... nogal erg zijn gestegen.
__________________
“I used to desire many, many things, but now I have just one desire, and that's to get rid of all my other desires” - John Cleese
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:05
Verwijderd
Citaat:
She-Devil schreef op 15-09-2003 @ 12:56:
Beste Albert Heijn,

Ik vind het ongehoord dat u topman Anders Moberg tientallen miljoenen geeft, terwijl u met de andere hand honderden gewone mensen op straat zet.

Dit is maatschappelijk onverantwoord ondernemen.

Ik vraag u dan ook om het contract met de heer Moberg te herzien en er alles aan te doen om het werk van gewone werknemers te behouden.

Liever 440 vakkenvullers dan 1 zakkenvuller!


BRON
Het salaris van Moberg is gewoon vies hoog, dat vind ik ook. Alleen jammer dat de tegenstanders ervan zo slecht onderbouwen en dat ook dit stukje van de SP weer inspeelt op subjectieve gevoelens en duidelijk laat zien dat ze absoluut geen kaas hebben gegeven van de werking van een onderneming. Zo lijkt het welhaast ridicuul.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:21
Francesco
Francesco is offline
Met nare man eens.

De 'bron' waarna de link verwijst, nl. de site van de SP, bevat geen enkel onderbouwd argument.

Wellicht is dat te veel gevraagd voor een 'oproep tot boycot', waarin men kort en krachtig 'de feiten op een rij wil zetten'.

Echter, ik vind dat uitspraken zoals die gemaakt worden in betreffende oproep, voldoende onderbouwd en ook verifieerbaar moeten zijn. Dit laatste is waarschijnlijk moeilijk, aangezien ik niet verwacht dat Ahold over het hoe en wat van haar bezuiningingsoperatie volledig open kaart zal spelen.

Ben het er mee eens dat het krom is om een topman aan te nemen die per jaar meer verdient dan Jan Modaal in 150 jaar...
__________________
“I used to desire many, many things, but now I have just one desire, and that's to get rid of all my other desires” - John Cleese
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:50
Verwijderd
Er zijn richtlijnen waarin enkele aanwijzingen staan voor de hoogte van de bezoldiging van topfunctionarissen. Een van die aanwijzingen, die verder geen rechtskracht hebben maar meer gedragscodes zijn, houdt in dat de beloning van een bestuurder van een onderneming eigenlijk niet hoger zou moeten zijn dan twintig ŕ dertig maal meer dan die van de gemiddelde werknemer in die onderneming (ter vergelijking: Anthony Burgmans, topman van Unilever, verdient honderdelf maal meer dan de gemiddelde werknemer in die onderneming).

Anders Moberg zal wel meer dan tweehonderdvijftig maal meer verdienen dan de gemiddelde Ahold-werknemer en daarom is zijn beloning buitensporig hoog. Maar dan moet dát feit aangevoerd worden door zijn tegenstanders, en geen populair gewauwel als bovenstaand stukje van de SP, want dat geeft blijk van een totaal gebrek aan inzicht in onderneming en economie.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 13:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
perseus schreef op 15-09-2003 @ 15:53:
Maar men geeft dus wél minder uit, en dat is niet wenselijk in deze tijden waarin de economie nog meer verslechtert doordat men minder consumeert. Als je dezelfde boodschappen bij Albert Heyn doet voor 3 euro meer gaat een percentage daarvan in de vorm van BTW naar de overheid, dat is goed voor de economie en dus voor ons land.
in het gunstigste geval betaal je 19% btw, dat is in ons voorbeeld dus e.0,57. de rest gebruikt ah voor andere (eigen) doelen. jij vind die 19% belangrijk voor de economie; maar je vindt het niet erg dat de consument 81% van die 3 euro nutteloos uit geeft?

de gemiddelde nederlander is meer gebaat met 3euro in zijn/haar portomonnee, dan 57cent bij de overheid en 2,43euro bij een geldverslindende onderneming
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 13:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2003 @ 18:50:
...en geen populair gewauwel als bovenstaand stukje van de SP, want dat geeft blijk van een totaal gebrek aan inzicht in onderneming en economie.
dit stukje van de SP geeft wel grotendeels het gevoel van 'de nederlanders' weer. als ik de discussie in de media volg (zoals gister B&W) dan zit daar een groepje aholders die absoluut geen moeite doen om ook maar iets uit te leggen. ze komen niet verder dan "jullie snappen niet hoe een onderneming werkt" (net zoals jij zegt); LEG HET ONS DAN UIT ALS JULLIE BEGRIP WILLEN!!!! en ga niet zo arrogant lopen doen van 'dit is erg belangrijk voor onze aandelen, maar daar snapt het gewone volk toch nix van' (ik heb het nu over de aholders, niet over jou)

'de nederlander' ziet 440ontslagen; 10% te hoge prijzen; en een salaris van 10miljoen (in totaal). dan kun je die bureaucratische regeltjes in je reet stoppen, want dit klopt gewoon niet.



en dat ah loopt te janken dat de burger het op hen afreageert:
1) demonstreren bij een of ander kantoor heeft geen zin, dit is de enige manier om het bedrijf (ahold) iets te laten voelen
2) ik heb nog geen enkele hoge ah-persoon horen protesteren tegen de gang van zaken (zoals die ah-gast gister bij B&W zei: wij gaan er als ah nix van zeggen). ja sorry, als jij met oogkleppen op simpelweg aan je pik loopt te trekken terwijl in de moederonderneming grote fouten worden gemaakt, dan moet je ook niet zeiken als de kritiek (mede) bij jou terecht komt
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 16-09-2003 @ 14:16:
in het gunstigste geval betaal je 19% btw, dat is in ons voorbeeld dus e.0,57. de rest gebruikt ah voor andere (eigen) doelen. jij vind die 19% belangrijk voor de economie; maar je vindt het niet erg dat de consument 81% van die 3 euro nutteloos uit geeft?

de gemiddelde nederlander is meer gebaat met 3euro in zijn/haar portomonnee, dan 57cent bij de overheid en 2,43euro bij een geldverslindende onderneming
En wat heeft de Nederlandse economie daaraan?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 21:19
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik ben het 100% met nare man eens.

Vaak ben ik pro-SP, met dit vind ik echt een zielige actie. Moberg is veel in het nieuws geweest, dus ze pakken die er maar uit. Er zijn nog vele anderen, maar dat vergeten ze even.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 11:22
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik heb een jaartje bij de AH gewerkt... Maar ben er sinds kort weg (vanwege de studie). Toen ik daar nog werkte, koopte ik daar een aantal producten die ik elders niet krijgen kon (zoals die lekkere Napoli Contadino kaas), maar nu ik daar weg ben, kom ik er niet meer.

Schandalig (en dat is nog maar zachtjes uitgedrukt) trouwens, het salaris van die Moberg! Van dat salaris kunnen heel veel arme kindjes in Afrika geholpen worden!

Weg met die vent! De Nederlandse regering moet maar eens gaan bezuinigen op de salarissen van mensen zoals Moberg, die hebben tenslotte geld zat!

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 11:30
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Ripper schreef op 19-09-2003 @ 12:22:
Toen ik daar nog werkte, koopte ik daar een aantal producten die ik elders niet krijgen kon

trouwens, het salaris van die Moberg! Van dat salaris kunnen heel veel arme kindjes in Afrika geholpen worden!
...of kan er weer wat in het onderwijs geinvesteerd worden, wat wel nodig is ook geloof ik...
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 12:42
Taeke
Avatar van Taeke
Taeke is offline
Citaat:
Ripper schreef op 19-09-2003 @ 12:22:
Ik heb een jaartje bij de AH gewerkt... Maar ben er sinds kort weg (vanwege de studie). Toen ik daar nog werkte, koopte ik daar een aantal producten die ik elders niet krijgen kon (zoals die lekkere Napoli Contadino kaas), maar nu ik daar weg ben, kom ik er niet meer.

Schandalig (en dat is nog maar zachtjes uitgedrukt) trouwens, het salaris van die Moberg! Van dat salaris kunnen heel veel arme kindjes in Afrika geholpen worden!

Weg met die vent! De Nederlandse regering moet maar eens gaan bezuinigen op de salarissen van mensen zoals Moberg, die hebben tenslotte geld zat!

Ripper
Hoe kan de overheid nu bezuinigen op dat salaris? De overheid betaalt hem toch niet ?
__________________
Er zijn 10 soorten mensen, zij die binair kunnen tellen, en zij die het niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 13:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
perseus schreef op 16-09-2003 @ 19:09:
En wat heeft de Nederlandse economie daaraan?
laat ik zeggen dat ik ook nix aan een goede economie heb als ik geen geld heb.
en nogmaals als ik die 3 euro bij een andere (kleine) ondernemer uit geef, dan wordt de economie net zo goed gestimuleerd als wanneer ik 10euro bij ah uit geef. alleen help ik zo ook nog een andere ondernemer, en heb ik er meer aan (meer produkten voor hetzelfde geld)




en dat moberg nu zijn salaris wil aanpassen: SODEMIETER OP!!! onder de nieuwe voorwaarden is alleen zijn bonus niet meer een vast bedrag dat vooraf is bepaald; met een beetje geluk (voor hem) krijgt hij nu NOG meer.
weer een loze publiciteitsstunt dus (dat hij aankondigt een lager salaris te willen) om de boycot tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 14:09
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Taeke schreef op 19-09-2003 @ 13:42:
Hoe kan de overheid nu bezuinigen op dat salaris? De overheid betaalt hem toch niet ?
ze kunnen wel een hogere belasting heffen vanaf bijv een jaarsalaris van 250 000 euro; dat van elke euro die daarboven nog verdient wordt 70% (ik noem maar wat) voor de staat is.
nu is de hoogste belastingschaal 50%, er mag er wat mij betreft nog wel 1tje bij (ook al is de kans niet te verwaarlozen dat ik daar later zelf in ga komen)
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 22:34
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 19-09-2003 @ 14:30:
laat ik zeggen dat ik ook nix aan een goede economie heb als ik geen geld heb.
en nogmaals als ik die 3 euro bij een andere (kleine) ondernemer uit geef, dan wordt de economie net zo goed gestimuleerd als wanneer ik 10euro bij ah uit geef. alleen help ik zo ook nog een andere ondernemer, en heb ik er meer aan (meer produkten voor hetzelfde geld)

Zoals ik al beaamde is dat nog maar de vraag.
Citaat:

en dat moberg nu zijn salaris wil aanpassen: SODEMIETER OP!!! onder de nieuwe voorwaarden is alleen zijn bonus niet meer een vast bedrag dat vooraf is bepaald; met een beetje geluk (voor hem) krijgt hij nu NOG meer.
weer een loze publiciteitsstunt dus (dat hij aankondigt een lager salaris te willen) om de boycot tegen te gaan.
Niet meer dan steekhoudend in mijn ogen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Albert Heijn verlaagt prijzen
Sade
117 09-11-2003 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.