Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2011, 18:29
Verwijderd
Hey,

[filmpje]

Ik wilde naar aanleiding van dit liedje een discussie plaatsen over de pesterijen.

Ik wil het er dan niet over hebben over 'hoe erg pesterijen dan wel niet zijn', want dat weten we inmiddels wel. Dat heb jij vast zelf al een keer ervaren/meegemaakt.

Ik wil het er vooral over hebben hoe je die pesterijen dan oplost of zelfs helemaal kan voorkomen. En wat als je nou zelf de pester ben? Doe je dan ook je best om het op te lossen?

Groetjes,
Wyot

Laatst gewijzigd op 11-05-2011 om 18:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2011, 18:30
Verwijderd
Oh. Kan iemand even helpen om deze link als youtube-filmpje neer te zetten?

http://www.youtube.com/watch?v=U9xqE5WeI2M
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 18:31
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 18:32
Verwijderd
zo goed?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 18:32
Verwijderd
Thx, beginpost is aangepast.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 18:47
Verwijderd
grappig filmpje trouwens maar ik werd een keer gepest maar heb diegene laten zien dat ie dat beter niet kon doen. Het kwam namelijk een keer uit op vechten.
Hij liet me daarna met rust
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:07
Annett
Annett is offline
Wat een schattig jongetje in dat filmpje zeg

Ik weet niet echt of ik gepest ben, want ik weet niet of ik het wel zo kon noemen.
Misschien is 'Mentaal pesten' een beter woord, want ik hoorde er gewoon niet bij.
Dingen veranderen, maar 't gaat nooit helemaal weg.

Maar volgens mij blijft het negeren van de 'pesters' de beste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Maar volgens mij blijft het negeren van de 'pesters' de beste oplossing.
zeker. Ik had mazzel maar je moet het wel kunnen negeren. Niet iedereen is daar de juiste persoon voor
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:16
Annett
Annett is offline
Citaat:
zeker. Ik had mazzel maar je moet het wel kunnen negeren. Niet iedereen is daar de juiste persoon voor
Nee dat is waar,
Noujah, je kan ook naar je docent gaan.
maar daar heb ik zelf niet echt goede ervaringen mee,
Want mijn mentor zei dat ik loog

Maar negeren of niet, het is gebeurd en je draagt het denk ik wel mee.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:17
piraat013
piraat013 is offline
facepalm
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:17
Verwijderd
lekker die mentor van jouw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:23
Annett
Annett is offline
haha,
najaah, na de examens hoef ik d'r gelukkig niet meer te zien x'>

Ojah,
Als je gepest wordt kan je ook altijd naar zo'n 'vertrouwings persoon' of zoiets vaags.
Zit volgens mij op best wel veel scholen.
(en het heeft nog voordelen ook, want dan hoef je ook niet naar de les (: )
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:25
Verwijderd
Die personen heb je inderdaad wel eens. Ik zou er wel naartoe willen tijdends koor
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:33
Annett
Annett is offline
haha,

Ik mocht wel gewoon in de aula gaan zitten, want dan schreef zij gewoon 'n briefje. ^^

Maar;
Heb jij koor op school?
Dat is wel erg XD
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 19:39
Verwijderd
kzeg effe via privé (ontopic
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 20:39
Verwijderd
Nou, om maar even open kaart te spelen: Ik ben en word nog steeds weleens gepest. Gelukkig zijn het geen ernstige pestpartijen geweest, maar het is toch iets wat ik altijd mee zal dragen.

Wat er bij mij gebeurde, is dat iedereen - behalve mijn gezin - in de omgeving zei dat ik homo zou zijn. Overal waar ik kwam hoorde ik achter me gefluister: 'Hij is toch gay' etc. Ik werd er gek van, maar ik heb 't blijven negeren en dat heeft blijkbaar geholpen. Nu word 't nog maar af en toe gezegd - en dat negeer ik gewoon ook.

Ik denk dan telkens: 'Die mensen kennen mij toch niet, hoe kunnen ze dan over mij oordelen?' en dat helpt goed. Mijn tip is dus: Begin niet te twijfelen aan jezelf (of je echt gek / homo / gestoord / etc bent) maar wees jezelf en wees sterk. Laat niet merken dat ze je raken tijdens één van de vele pesterijen. Dan komt het vanzelf wel goed ;-)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 22:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik reageer meestal nogal autoritair en confronterend. Mensen die pesten zijn immers toch onzeker en inferieur (anders zouden ze jou niet naar beneden willen trappen om zelf hoger op te komen), dus het enige dat je hoeft te doen is voldoende intimiderend op ze neer kijken. Je bevestigd hun inferioriteit die ze toch al voelden met zo'n stijl van optreden, en daarna moeten ze wel inbinden. Het heeft even gekost eer dat ik dat kon, maar nu is het niet echt een probleem meer.

Niet dat ik het veel verwacht nodig te hebben nu na de middelbare school. Ik heb op de universiteit maar eenmaal zo'n situatie meegemaakt, en dat drietal lag daarna zo enorm uit de groep, omdat iedereen hen kinderachtig vond.

De docent bood toen hij het merkte wat er gebeurde zelfs nog aan ze uit het vak te verwijderen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 22:38
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
Citaat:
Ik reageer meestal nogal autoritair en confronterend. Mensen die pesten zijn immers toch onzeker en inferieur (anders zouden ze jou niet naar beneden willen trappen om zelf hoger op te komen), dus het enige dat je hoeft te doen is voldoende intimiderend op ze neer kijken. Je bevestigd hun inferioriteit die ze toch al voelden met zo'n stijl van optreden, en daarna moeten ze wel inbinden. Het heeft even gekost eer dat ik dat kon, maar nu is het niet echt een probleem meer.

Niet dat ik het veel verwacht nodig te hebben nu na de middelbare school. Ik heb op de universiteit maar eenmaal zo'n situatie meegemaakt, en dat drietal lag daarna zo enorm uit de groep, omdat iedereen hen kinderachtig vond.

De docent bood toen hij het merkte wat er gebeurde zelfs nog aan ze uit het vak te verwijderen.
kijk deze weet hoe je het moet doen

ik doe het vergelijkbaar (middelbare school dan)
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-05-2011, 23:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kijk deze weet hoe je het moet doen
ik doe het vergelijkbaar (middelbare school dan)
Mja, het is niet alsof het makkelijk is. Ik heb door de jaren heel wat moeten leren over menselijke psychologie voordat ik het kon, en het zelfvertrouwen dat er voor nodig is haal je ook niet met een knip in je vingers uit de lucht.

Voor mij is de kern dat ik voor mezelf heb geaccepteerd dat om jezelf te verdedigen tegen zoiets, je soms lullige en zelfs gewelddadige dingen moet doen. Ik heb daarover nagedacht, en zie het als volstrekt acceptabel om iemand die je niet met rust laat iets aan te doen. Ik stel mezelf dat geweld ook voor op moment dat ik iemand terecht wijs. De psychologische uitdaging van iemand strak en dominant aankijken kun je oplossen door naar hun neusbrug te kijken. Aan de stand van je ogen is het niet te onderscheiden, en jij hoeft intern niet op te boksen tegen het psychologische mechanisme dat alle mensen daarin hebben om conflicten te voorkomen.

Dat alles vertaald zich onderbewust terug naar je lichaamstaal, en voila, instant intimidatie.

Ik kan me alleen voorstellen dat wanneer je dat vaak moet doen, je wel af en toe moet bedenken dat dat alles doen om jezelf te verdedigen, niet moet omzetten in fysieke daden totdat het absoluut noodzakelijk is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 06:15
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
ik probeer pestkoppen meestal vast te praten of voor schut te zetten
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 07:36
Verwijderd
Zelf ben ik nooit gepest maar ik wil wel altijd degene helpen die gepest zijn. Op de basisschool was dat makkelijk, dan ging ik met degene die gepest werd gewoon naar de leraar/lerares. (Als degene dat wilde dan, maar het is maar één keer gebeurd) Vervolgens hield het pesten op gelukkig.
Nu, in het voortgezet onderwijs, zie ik niet zo vaak dat er iemand gepeest wordt. In mijn klas is het nog nooit gebeurd gelukkig. Bij mij op school worden er harde maatregelen genomen als ze zien dat er iemand gepest wordt. Er hangen veel camera's in de school, waar dus veel op terug is te zien. Één keertje heb ik echt gezien dat er iemand in elkaar geslagen werd en gepest werd. Ik vond het echt heel zielig voor die jongen, en die jongen zat helemaal in een 'waas'. Nadat ik de pester heb aangesproken dat hij normaal moest doen en op moest houden, is hij weggegaan. Vervolgens ben ik naar de concierge gegaan om het fotoboek erbij te pakken, en heb ik laten zien wie gepest en geslagen had. Zo gaat dat bij ons op school, en die jongen is ook flink aangepakt gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2011, 17:24
AngelG
AngelG is offline
Citaat:
Hey,

[filmpje]

Ik wilde naar aanleiding van dit liedje een discussie plaatsen over de pesterijen.

Ik wil het er dan niet over hebben over 'hoe erg pesterijen dan wel niet zijn', want dat weten we inmiddels wel. Dat heb jij vast zelf al een keer ervaren/meegemaakt.

Ik wil het er vooral over hebben hoe je die pesterijen dan oplost of zelfs helemaal kan voorkomen. En wat als je nou zelf de pester ben? Doe je dan ook je best om het op te lossen?

Groetjes,
Wyot



Wyot

ff reactie op je liedje enzo..
liedje is erg nicee
ik zelf ben het slachtoffer van pesterijen..
al vanaf groep 5 toen ik bleef zitten
maar waarom mij??
ookee knap was ik nie daar ben ik eerlijk in..
het boeide me nie..
maar toen ik in groep 8 zat liep het erg uit de hand..
werd zelfs bedrijgt met een mes bij mn keel..
toen ik het tege de leerkracht zei geloofde hij me nie..
diegene die het deed zei dat ik geesten zag en dat hij dat nooit had gedaan enzo..
weer de hele groep tege me...

toen ik eindelijk naar de eerste ging wou ik een nieuwe start maken..
ik ging meer aandagt aan mn uiterlijk bestede,, en was erg verlege,, bang dat er wat ging gebeure
nu heb ik het nog steeds.. inmiddels ga ik naar de 4de
maar zelfvertrouwen heb ik NIET'
en ik weet ook niet hoe ik ze kan krijge..
als iemand zegt dat ik knap ben,, dan zeg ik dat het egwoon nie zo is... want ik kan gewoon nie zegge dat ik er best goed uit zie...
nu word ik ook erg gepest door mn klas
en sta ik er weer alleeen voor
mijn eige mentor heeft de klas ook nie in de hand en weet nie wat er speelt...
met haar durf ik nie te prate
met me ouders schiet het ook nie op.. want dan krijg ik naar me hoofd dat ik op mn vriendje begin te lijke...
en dat ik gewoon mn school moet afmaken
maarja...
Waarom zoude ze nou pesten???
dat is echt mijn vraag
wat mankeert er aan me dat ik gepest word..
ze hebbe geen last van me want ben zo stil als een muis in de klas..
en dingen die ik hoor over een vriendin van me zeg k tege der.. altijd de waarheid..
en krijg ik naar me hoofd dat ik roddel en lieg!!!

kan je me helpen of weet iemand een goede raad hoe ik het beste van het gepest af kom,,, want ik ben der helemaal klaar mee,, en heb gewoon geen zin meer in school.. het liefst loop ik weg..
want dit blijft me hele leven volgen..
ik weet zeker dat ik mn hele leve word gepest
en als dat zo is... zet ik er een punt achter.

Groetjes,,, gepestMeisje
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 14:27
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat het voor pesten heel belangrijk is dat er altijd iemand is die je steunt. Hoe klein en onbelangrijk de pesterijen ook lijken, er moet altijd iemand voor je zijn. Vroeger waren mijn ouders dat, nu wil ik het gaan worden voor mijn leerlingen.

Zelf loop ik nog dagelijks met de fysieke en mentale klachten rond. Ik denk dat als ik er ooit achter kom dat er iemand gepest wordt op een school waar ik werk, dat ik heel erg boos ga worden. Als docent moet je er altijd zijn, altijd duidelijk zijn dat het NIET geaccepteerd wordt. Duidelijk maken aan hen die pesten dat ze verkeerd bezig zijn. Duidelijk maken dat acceptatie van alles en iedereen niet alleen een vraag is, maar een eis.

Pesten gebeurt nooit om een goede reden. Het hoeft maar te zijn dat je ooit iets hebt gezegd. Natuurlijk kan je nooit helemaal voorkomen dat je lief en aardig doet tegen een ieder, maar met pesten ga je verder: je sluit iemand uit.

Ik zou iedereen aanraden als je iets overkomt: vertel het. Vertel wat er gebeurd is. Vertel hoe je je voelt. Aan je ouders, aan een docent die je vertrouwt. Misschien aan de vertrouwenspersoon van de school. Er zal uiteindelijk iemand zijn die je gelooft en zich wil inzetten voor jou.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 17:13
Verwijderd
En AngelG, als je het te moeilijk vindt om te vertellen, je kunt het ALTIJD opschrijven. Dat geeft mij steun en support. Ook als ik daarna nog denk dat het niet pluis is; Dan stuur ik dat verhaaltje van mijn 'weekboek' naar bijvoorbeeld mijn teamleider. Werkt echt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Voorlichting pesten op school risicovol
Poliziek.info
4 06-03-2013 13:00
Algemene schoolzaken Slachtoffersymptomen Digitaal pesten
Chmee
7 22-05-2006 15:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing over pesten
0o-meisje-o0
0 17-10-2005 19:57
Psychologie [Pesten] Mijn broertje gaat hieraan onderdoor
Tuinkabouter !!
55 13-10-2003 15:53
Verhalen & Gedichten (verhaal) De pest aan pesten
LotteLover
7 10-12-2002 17:58
ARTistiek Ik heb hulp nodig! Monoloog voor drama over pesten!
Anne
5 21-10-2001 10:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.