Oud 23-11-2003, 13:10
WanderingSpirit
Avatar van WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Hey allemaal!
Kan iemand me uitleggen wat nu precies het verschil is tussen MPS en schizofrenie?
Groetjes!
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2003, 13:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ja, dat kan ik, momentje

MPS : Hierbij gaat het om een persoon die zich als twee of meerdere personen presenteerd en kan zich hier daadwerkelijk in inleven.
Schizofrenie : Hierbij gaat het om het verlies van samenhang tussen de verschillende onderdelen van de geest.

MPS : De ene persoonlijkheid weet van de andere persoonlijkheid niet wat hij doet
Schizofrenie : Er wordt niet gesproken van verschillende persoonlijkheden

MPS : De persoonsverandering komt voort uit geheugenverlies
Schizofrenie : Het gedrag komt voort uit totale verwardheid. Uit een psychose

MPS : Door de verschillende persoonlijkheden onttrekt de patiënt zich aan de leefwereld die ze iet meer aan kunnen. Het is een soort zelfbescherming en een troost voor de eenzamheid en angst.
Schizofrenie : De patiënt zondert zich in benarde situaties af en vertoont gedrag die niet te begrijpen is.

MPS : Het gaat om mensen die veel tekort zijn gekomen en vanwege hun dringende behoefte aan aandacht dit gedrag vertonen.
Schizofrenie : Schizofrenie begint voornamelijk bij mensen rond de twintig, wanneer de meeste menen uit huis gaan en / of gaan trouwen. Erfelijkheid kan hierbij een rol spelen

MPS : De ervaringen van de persoonlijkheden zijn niet verzonnen
Schizofrenie : De patiënt beleeft gebeurtenissen die er in werkelijkheid niet zijn, maar wel echt lijken voor de patiënt.

MPS : Het telkens veranderen van persoon word op den duur een verslaving waar een patiënt niet meer van af kan komen.
Schizofrenie : Door middel van medicijnen en het bieden van een gunstige leefomgeving Kan de patiënt weer genezen.

Ofterwijl. Waar je vaak films over ziet, waarvan word beweerd dat het over iemand met schizofrenie gaat is vaak niet helemaal waar. Meestal gaat het over mensen die lijden aan MPS. Je ziet dan mensen met 2 of meer persoonlijkheden. Serieus kunnen mensen met zo’n stoornis wel een stuk of 5 persoonlijkheden ontwikkelen. Het feit dat ze niks van elkaar afweten ontstaat door geheugenverlies. Een voorbeeld van zo’n film is ‘De ontkenning’ Dit gaat over een man met vijf persoonlijkheden (de stoere, de stille, de dame, het meisje van het strand en een van de persoonlijkheden had een eigen naam, haar naam… Dit was de hoofdpersoon)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:20
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 13:13:
MPS : De ene persoonlijkheid weet van de andere persoonlijkheid niet wat hij doet
Schizofrenie : Er wordt niet gesproken van verschillende persoonlijkheden
Hoe noemen ze het dan? Iemand met schizofrenie kan toch ook verschillende persoonlijkheden hebben? Of heeft die persoon dan naast schizofrenie ook mps (dis)?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:26
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:20:
Hoe noemen ze het dan? Iemand met schizofrenie kan toch ook verschillende persoonlijkheden hebben? Of heeft die persoon dan naast schizofrenie ook mps (dis)?
dis is idd de 'tegenwoordige' benaming.
als ik het goed heb, is het zo dat bij schizofrenie men GEEN meerdere persoonlijkheden heeft. dit in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht. wat ook logisch is, als je het van de naam afleid. schizo = gespleten. maar degene die de naam aan schizofrenie heeft gegeven bedoelde de gespletenheid in gevoel. iemand met schizofrenie kan wel last hebben van 'stemmen' waardoor hij ineens andere gedragingen vertoont.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:38
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 13:26:
dis is idd de 'tegenwoordige' benaming.
als ik het goed heb, is het zo dat bij schizofrenie men GEEN meerdere persoonlijkheden heeft. dit in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht. wat ook logisch is, als je het van de naam afleid. schizo = gespleten. maar degene die de naam aan schizofrenie heeft gegeven bedoelde de gespletenheid in gevoel. iemand met schizofrenie kan wel last hebben van 'stemmen' waardoor hij ineens andere gedragingen vertoont.
Ik heb altijd begrepen dat het wel kan, maar niet per se hoeft.

Schizo betekend idd gespleten en phrene betekend geest...de benaming slaat dus niet alleen op gevoel...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:39
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:38:
Ik heb altijd begrepen dat het wel kan, maar niet per se hoeft.
me2... dat dacht ik dus eerst ook.
maar ik heb nu een aantal boeken / folders / inetpages gelezen, waar uit blijkt dat dat niet zo is.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:40
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:38:
Ik heb altijd begrepen dat het wel kan, maar niet per se hoeft.
correct (volgens mij ), maar wat fantome bedoelt is dat mensen juist denken dat schizo = meerdere persoonlijkheden (dat dat hetzelfde is)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:42
Verwijderd
Citaat:
De term schizofrenie komt uit het (oud) Grieks: “schizo” betekent splitsen of scheuren en “frenes” betekent geest. Ten onrechte denkt men daarom wel dat mensen met schizofrenie een “gespleten persoonlijkheid” hebben. In het verlengde hiervan staat de wijdverbreide misvatting dat schizofrenie iets te maken heeft met heel tegenstrijdige gevoelens en situaties. Mensen spreken dan bijvoorbeeld over een "schizofrene" toestand. Ook dat is niet terecht.

De psychiater Bleuler, die het woord in 1908 voor het eerst gebruikte, doelde op een splitsing tussen emoties, gedachten en gedrag. Dit verschijnsel nam hij waar bij een deel van zijn patiënten: het leek alsof het natuurlijk verband tussen gevoelens en gedrag, tussen denken, doen, was verstoord.
Van de site van Ypsilon...idd meer dan alleen gevoel dus.

@ Fade of Light: Dat dacht ik eerst ook, maar dat is niet wat er staat en ook niet wat ze zegt en/of bedoeld, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:43
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 13:40:
correct (volgens mij ), maar wat fantome bedoelt is dat mensen juist denken dat schizo = meerdere persoonlijkheden (dat dat hetzelfde is)
de info die ik hier heb neergezet komt uit studiemateriaal van 2 of 3 jaar terug, van de SPW. ik mag toch hopelijk concluderen dat ze betrouwbare info verstrekken. daar staat in dat iemand met schizofrenie géén meerder persoonlijkheid kent.
overigens, maar dat zal ik straks even opzoeken, is er wel een 'verwante' ziekte aan schizofrenie die wel 'meerdere persoonlijkheden' kent.
xx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:43
WanderingSpirit
Avatar van WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
thnx voor de goede uitleg Fantôme
Ik d8 namelijk ook al dat het in films vaker door mekaar wordt gehaald dan heeft een man duidelijk last van meerdere persoonlijkheden (iemand de film identity gezien? ) en noemen ze het schizofrenie, dus toen ging ik me afvragen of er niet een link was
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Is - DIS (dissociatieve Identiteits Stoornis, vroeger Meervoudige Persoonlijkheid Stoornis genoemd) hetzelfde als een gespleten persoonlijkheid?


Gespletenheid (splitsing) en ernstige dissociatie behoren in wezen tot hetzelfde fenomeen.
Maar om bij DIS/MPS te spreken van een gespleten persoonlijkheid gaat toch te ver. Eigenlijk kan men alleen letterlijk spreken van een gespleten persoonlijkheid als de beide hersenhelften los van elkaar functioneren, omdat ze los gesneden zijn. Maar elke persoonlijkheid, of het nu medisch of psychisch is, bestaat uit zoveel verschillende facetten en is in werkelijkheid veel te complex, om te kunnen spreken van een 'gespleten persoonlijkheid'. Het is een term die vooral gebezigd wordt in populaire fictieve boeken, films en andere media.

Bij DIS zijn er als het ware muren gecreëerd tussen delen van de persoonlijkheid die zich heeft opgesplitst in fragmenten, dit tegelijk met de beleefde traumatische ervaringen die aldus worden afgesplitst. Niet te verwarren met zogenoemde gespletenheid zoals deze voor kan komen bij schizofrenie patienten, bij wie bepaalde hersenfuncties niet op een gebruikelijke wijze functioneren. Vroeger werd extreme DIS vaak gemisdiagnosticeerd als schizofrenie.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:42:
Van de site van Ypsilon...idd meer dan alleen gevoel dus.

@ Fade of Light: Dat dacht ik eerst ook, maar dat is niet wat er staat en ook niet wat ze zegt en/of bedoeld, volgens mij.
ehm... ik heb gelezen wat er op die staat...
maar wat wil je nu zeggen... dat zei ik toch net ook... dat hij (bleuler dus... was net ff zn naam kwijt) doelde op de splitsing in gevoel. of vat ik het nu verkeerd op?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:46
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
wut de fuc....Dus als je ziekte a hebt, is b uitgesloten?!

Het zou kunnen dat het boek het verkeerd verwordt, dit lijkt me namelijk ERG NIET aannemelijk.

edit: WT%#@$G$$T@#$!#$!@#R!$T@R#G#GT$EV#@$TFR

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:47
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 13:45:
maar wat wil je nu zeggen... dat zei ik toch net ook... dat hij (bleuler dus... was net ff zn naam kwijt) doelde op de splitsing in gevoel. of vat ik het nu verkeerd op?
Je vat het verkeerd op, hij doelt op emoties, gedachten en gedrag, das dus (in mijn ogen) meer dan alleen gevoel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:19
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:47:
Je vat het verkeerd op, hij doelt op emoties, gedachten en gedrag, das dus (in mijn ogen) meer dan alleen gevoel.
maar daarmee heb ik nog geen ongelijk in wat ik zeg.
*speurt in topic, of ik dat er bij heb gezet*


Citaat:
maar degene die de naam aan schizofrenie heeft gegeven bedoelde de gespletenheid in gevoel. iemand met schizofrenie kan wel last hebben van 'stemmen' waardoor hij ineens andere gedragingen vertoont.
gedrag heb ik dus iig wél genoemd. gevoel ook.
ik geef je gelijk in emoties die ik niet heb genoemd.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:19:
maar daarmee heb ik nog geen ongelijk in wat ik zeg.
Dat heb ik ook niet gezegd.

Ik reageerde op: "maar degene die de naam aan schizofrenie heeft gegeven bedoelde de gespletenheid in gevoel.", en daar stond ook geen gedrag bij.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:20
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 13:46:
wut de fuc....Dus als je ziekte a hebt, is b uitgesloten?!

Het zou kunnen dat het boek het verkeerd verwordt, dit lijkt me namelijk ERG NIET aannemelijk.

edit: WT%#@$G$$T@#$!#$!@#R!$T@R#G#GT$EV#@$TFR
ik wist niet dat je boos ging worden.
en dat was ook helemaal niet mijn bedoeling.
ik heb (dacht ik) niet beweerd dat bij de ene ziekte de andere is uitgesloten, alleen dat 'meerdere persoonlijkheden' niet bij schizofrenie hoort. ik dacht niet dat ik had beweerd dat als je schizofrenie hebt, je bijvoorbeeld geen mps kan hebben, want dat weet ik verder niet.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:20:
Dat heb ik ook niet gezegd.

Ik reageerde op: "maar degene die de naam aan schizofrenie heeft gegeven bedoelde de gespletenheid in gevoel.", en daar stond ook geen gedrag bij.
ik zal er voortaan bijzetten als ik dingen letterlijk uit een boek overneem. want immes zijn dit niet mijn woorden.. ik heb al gequote wat ik wél bedoelde.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:22:
ik zal er voortaan bijzetten als ik dingen letterlijk uit een boek overneem. want immes zijn dit niet mijn woorden.. ik heb al gequote wat ik wél bedoelde.
Ik ben niet boos op je, ik vind je niet stom, ik zeg niet dat je uit je nek lult, het is niet eens negatief bedoeld, helemaal niks van dat alles. Ik leg enkel en alleen iets uit, of wat je schrijft uit een boek komt of niet, dat maakt dan toch niks uit? Ik kan alleen niet zien wat jij bedoeld, ik kan alleen zien wat je met woorden in een post zet. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:25
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
leonoor schreef:
Citaat:
Is - DIS (dissociatieve Identiteits Stoornis, vroeger Meervoudige Persoonlijkheid Stoornis genoemd) hetzelfde als een gespleten persoonlijkheid?


Gespletenheid (splitsing) en ernstige dissociatie behoren in wezen tot hetzelfde fenomeen.
Maar om bij DIS/MPS te spreken van een gespleten persoonlijkheid gaat toch te ver. Eigenlijk kan men alleen letterlijk spreken van een gespleten persoonlijkheid als de beide hersenhelften los van elkaar functioneren, omdat ze los gesneden zijn. Maar elke persoonlijkheid, of het nu medisch of psychisch is, bestaat uit zoveel verschillende facetten en is in werkelijkheid veel te complex, om te kunnen spreken van een 'gespleten persoonlijkheid'. Het is een term die vooral gebezigd wordt in populaire fictieve boeken, films en andere media.

Bij DIS zijn er als het ware muren gecreëerd tussen delen van de persoonlijkheid die zich heeft opgesplitst in fragmenten, dit tegelijk met de beleefde traumatische ervaringen die aldus worden afgesplitst. Niet te verwarren met zogenoemde gespletenheid zoals deze voor kan komen bij schizofrenie patienten, bij wie bepaalde hersenfuncties niet op een gebruikelijke wijze functioneren. Vroeger werd extreme DIS vaak gemisdiagnosticeerd als schizofrenie.
ik kan dit op een aantal manier opvatten.
eerst ff een vraag. is een gespleten persoonlijkheid hetzelfde als een meervoudige persoonlijkheid?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:26
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:25:
Ik ben niet boos op je, ik vind je niet stom, ik zeg niet dat je uit je nek lult, het is niet eens negatief bedoeld, helemaal niks van dat alles. Ik leg enkel en alleen iets uit, of wat je schrijft uit een boek komt of niet, dat maakt dan toch niks uit? Ik kan alleen niet zien wat jij bedoeld, ik kan alleen zien wat je met woorden in een post zet. Sorry.
en er stonden geen emoticions bij...
dus waarom denk je dat ik het wél boos bedoelde?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:27
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:25:
ik kan dit op een aantal manier opvatten.
eerst ff een vraag. is een gespleten persoonlijkheid hetzelfde als een meervoudige persoonlijkheid?
Volgens mij niet...volgens mij geloven zij (van die site waar het dus vandaan komt) niet zo in 'gespleten persoonlijkheden', maar vinden ze dat meer iets van populaire fictieve boeken, films en andere media.

Of bedoel je dat niet?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:27
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:20:
ik wist niet dat je boos ging worden.
en dat was ook helemaal niet mijn bedoeling.
ik werd niet boos; klote internet was aan het flippen sorry voor de onduidelijkheid

Citaat:

ik heb (dacht ik) niet beweerd dat bij de ene ziekte de andere is uitgesloten, alleen dat 'meerdere persoonlijkheden' niet bij schizofrenie hoort. ik dacht niet dat ik had beweerd dat als je schizofrenie hebt, je bijvoorbeeld geen mps kan hebben, want dat weet ik verder niet.
Dat wat je nou zei, dat bedoelde ik dus
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:29
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:26:
en er stonden geen emoticions bij...
dus waarom denk je dat ik het wél boos bedoelde?
Het kwam op mij nogal 'gepikeerd' over.
Ook zonder emoticons kan iets op een bepaalde manier overkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 15:27:
ik werd niet boos; klote internet was aan het flippen sorry voor de onduidelijkheid



Dat wat je nou zei, dat bedoelde ik dus
okay... sorry, dan kwam het verkeerd op me over.
en dat tweede... ben je het nou wel of niet met me eens?!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2003, 15:30
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 15:27:
Volgens mij niet...volgens mij geloven zij (van die site waar het dus vandaan komt) niet zo in 'gespleten persoonlijkheden', maar vinden ze dat meer iets van populaire fictieve boeken, films en andere media.

Of bedoel je dat niet?
hmm, ik vroeg me het af, omdat ze, op de site waar jij deze info vandaan haalt het tegenovergestelde beweerde (of lijken te beweren) dan wat ze in de boeken beweren die ik heb gelezen.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:39
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 15:29:
okay... sorry, dan kwam het verkeerd op me over.
en dat tweede... ben je het nou wel of niet met me eens?!
0) schizofrenie is NIET per definitie meerdere persoonlijkheden (Dat is een andere 'ziekte')
1) schizofrenie kan WEL in combinatie met DIS voorkomen
2) veel mensen DENKEN dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt, wat dus fout is (al kan het wel voorkomen)

Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-11-2003 @ 15:39:
0) schizofrenie is NIET per definitie meerdere persoonlijkheden (Dat is een andere 'ziekte')
1) schizofrenie kan WEL in combinatie met DIS voorkomen
2) veel mensen DENKEN dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt, wat dus fout is (al kan het wel voorkomen)

Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens
ik bedoel dat bijna...
op een puntje. puntje 0.
ik dacht alitjd idd dat schizofrenie NIET per definitie meerdere persoonlijkheden betekende, het schijnt nu, dat het dat helemaal niet betekend, maar dat het wel zo kan voelen voor de patient.
het is (nogmaals volgens de boeken die ik hier heb liggen) overigens wel zo dat er een grote splitsing in gevoel (en daarmee emoties en handelingen) plaatsvind. hierdoor kan je je op het ene moment heel anders gedragen dan op een ander moment.

jouw punt 1 wil ik niet ontkennen, dat geloof ik zo... daar weet ik zelf (nog niks van!)

met punt 2, dat mensen denken dat schizofrenie betekend dat je meerdere persoonlijkheden hebt, en dat dit een foute gedachtengang is, ben ik het helemaal mee eens.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 16:31:
het schijnt nu, dat het dat helemaal niet betekend, maar dat het wel zo kan voelen voor de patient.
het is (nogmaals volgens de boeken die ik hier heb liggen) overigens wel zo dat er een grote splitsing in gevoel (en daarmee emoties en handelingen) plaatsvind. hierdoor kan je je op het ene moment heel anders gedragen dan op een ander moment.
Dat wil ik dan weer wel geloven.

(Zelfs al kwam het niet uit die boeken. )
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:35
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Schizofrenie hoeft niet voort te komen uit traumatische gebeurtenissen. Tevens kun je pas schizofreen worden rond je pubertijd, of daar net na. 16 - 25 oid.

Een schizofreen heeft geen meerdere persoonlijkheden, het heeft psychoses waardoor het de werkelijkheid als 'vreemd' beschouwd.

MPS/Dis kan 'uitsluitend' voortkomen uit herhaaldelijke bijna doodervaringen die zich vóór het 5e levensjaar voorgedaan hebben.

Een Canadese psycholoog merkte op "een mps'er denkt dat het leed/de traumatische gebeurtenis een anders is overkomen".

Een mps'er/disser heeft minimaal 2 personen in met hun eigen karakterisitieken. Het aantal persoonlijkheden kan varieëren van 2 tot wel 50.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:38
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 16:35:
Schizofrenie hoeft niet voort te komen uit traumatische gebeurtenissen. Tevens kun je pas schizofreen worden rond je pubertijd, of daar net na. 16 - 25 oid.

Een schizofreen heeft geen meerdere persoonlijkheden, het heeft psychoses waardoor het de werkelijkheid als 'vreemd' beschouwd.

MPS/Dis kan 'uitsluitend' voortkomen uit herhaaldelijke bijna doodervaringen die zich vóór het 5e levensjaar voorgedaan hebben.

Een Canadese psycholoog merkte op "een mps'er denkt dat het leed/de traumatische gebeurtenis een anders is overkomen".

Een mps'er/disser heeft minimaal 2 personen in met hun eigen karakterisitieken. Het aantal persoonlijkheden kan varieëren van 2 tot wel 50.
perfecte aanvulling.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:39
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:32:
Dat wil ik dan weer wel geloven.

(Zelfs al kwam het niet uit die boeken. )
nou moe,
dat probeer ik nou al de hele tijd duidelijk te maken
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:40
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Een mps'er is er van overtuigd dat de stemmen die hij of zij hoort, van binnenuit komen.
Een mps'er raakt tijd kwijt. Een schizofreen is volgens mij meer bewuster.


Een goed boek over mps vind ik "Michaela Huber - Meervoudige persoonlijkheden: Een handboek voor overlevenden van extreem geweld.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 16:39:
nou moe,
dat probeer ik nou al de hele tijd duidelijk te maken
Zeg dat dan.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 16:40:
Een schizofreen is volgens mij meer bewuster.
Een schizofreen iemand schijnt idd vaak best te weten dat de dingen die hij hoort/ziet/voelt/enz niet echt zijn...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:43
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 16:35:
Schizofrenie hoeft niet voort te komen uit traumatische gebeurtenissen. Tevens kun je pas schizofreen worden rond je pubertijd, of daar net na. 16 - 25 oid.
Er bestaat ook kinderschizofrenie, volgens de boeken die ik heb. En dat komt tot uiting tussen 2 tot 11 jaar na een periode van normale ontwikkeling (dat staat er iig).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2003, 16:48
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:42:
Een schizofreen iemand schijnt idd vaak best te weten dat de dingen die hij hoort/ziet/voelt/enz niet echt zijn...
Bij een mps'er hoeft volgens mij niet echt ter sprake te zijn, ze zien de wereld in hun eigen ogen ('grappig' genoeg kunnen ook deze verschillen bij de alters). Als ze een boom zien, zien ze ook een boom, en geen paddestoel of persoon. Een schizofreen kan door psychoses deze realiteit kwijtraken.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
van wat moenbase zegt, over dat schizofrenie pas voortkomt tijdens of na de puberteit ben ik ik me bewust.. maar over leonoor's info had ik nooit iets gehoord.
hiermee wil ik niet zeggen dat het daarom nit waar is.
dat zou btje stom zijn.
ik heb alleen nog nooit eerder zoiets gehoord/gelezen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:50
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:43:
Er bestaat ook kinderschizofrenie, volgens de boeken die ik heb. En dat komt tot uiting tussen 2 tot 11 jaar na een periode van normale ontwikkeling (dat staat er iig).
Ik kan mij 2 jaar heel moeilijk voorstellen, je hebt dan nog geen echte 'waarheid', je kan er als 2 jarige vanuit gaan dat je kunt vliegen, op latere leeftijd weet je dat je beperkingen hebt.
Maar als dat er staat dan zal het wel zo zijn. Volgens mij heeft schi. te maken met een 'kronkel' in de levensweg. Mooi weergegeven in A Beautiful Mind.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:51
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 16:31:
ik bedoel dat bijna...
op een puntje. puntje 0.
ik dacht alitjd idd dat schizofrenie NIET per definitie meerdere persoonlijkheden betekende, het schijnt nu, dat het dat helemaal niet betekend, maar dat het wel zo kan voelen voor de patient.
het is (nogmaals volgens de boeken die ik hier heb liggen) overigens wel zo dat er een grote splitsing in gevoel (en daarmee emoties en handelingen) plaatsvind. hierdoor kan je je op het ene moment heel anders gedragen dan op een ander moment.

jouw punt 1 wil ik niet ontkennen, dat geloof ik zo... daar weet ik zelf (nog niks van!)

met punt 2, dat mensen denken dat schizofrenie betekend dat je meerdere persoonlijkheden hebt, en dat dit een foute gedachtengang is, ben ik het helemaal mee eens.
Oops sorry, punt 0 bedoelde ik idd anders dan dat ik het neerplantte. Mensen die schizofreen zijn, hebben niet per definitie meerdere persoonlijkheden (het kan wel). Dat wilde ik eigenlijk neerzetten
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:56
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 16:50:
Ik kan mij 2 jaar heel moeilijk voorstellen, je hebt dan nog geen echte 'waarheid', je kan er als 2 jarige vanuit gaan dat je kunt vliegen, op latere leeftijd weet je dat je beperkingen hebt.
Maar als dat er staat dan zal het wel zo zijn. Volgens mij heeft schi. te maken met een 'kronkel' in de levensweg. Mooi weergegeven in A Beautiful Mind.
Er staat iets anders: "tussen 2 tot 11 jaar na een periode van normale ontwikkeling" Je moet dus eerst twee jaar een normale ontwikkeling gehad hebben en dan nog twee jaar daarna kan het tot uiting komen, dus op z'n vroegst op vierjarige leeftijd...dat is iig wat ik er in lees...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:56
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik zal even de hele tekst typen ipv dat ene gedeelte:

Om het woord Schizofrenie te verklaren delen we het woord in twee stukken op.
Schizo = splitsen of scheuren
Frenes = geest

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat deze mensen een gespleten persoonlijkheid hebben. Bij schizofrenie gaat het niet om verschillende persoonlijkheden binnen één persoon. Waar het wel om gaat, is het verlies van samenhang tussen de verschillende onderdelen van de geest. Als je wilt, zou je ook kunnen zeggen dat er een verbrokkeling optreedt. Dhr. Bleuler bedacht de naam Schizofrenie, met de bedoeling de ‘splijting in het gevoel’ uit te drukken.

Behalve het boven genoemde misverstand, heerst er nóg een misverstand over schizofrenie. Er wordt namelijk gedacht dat het een ziekte is waar helemaal niets aan te doen is en die altijd tot een totaal geestelijk verval leidt. Maar bij een groot deel van de schizofrene patiënten is dit helemaal niet het geval.

Schizofrenie is een psychose*. Een schizofrene patient ervaart de gebeurtenissen die in hem spelen als volledig werkelijk. Als hij stemmen hoort kan hij gaan terugpraten omdat hij denkt dat het stemmen zijn van mensen die er werkelijk zijn. Ook kan hij erg gevoelloos reageren omdat zijn gevoel door de ziekte zijn verdwenen. De patient kan het niet uitleggen wat er in zijn geest gebeurt. Het is een ziekte die voornamelijk begint bij jonge mensen. Zo rond het twintigste jaar, wanneer veel mensen gaan trouwen en / of uit huis gaan. Gewoonlijk begint de ziekte enkele jaren eerder bij mannen dan bij vrouwen.

De criteria voor schizofrenie zijn:

De volgende kenmerkende symptonen:

- Wanen
- Hallucinaties
- Onsamenhangend gedrag
- Verward en katatoon gedrag
- Negatieve symptonen

Sociaal functioneren:

Een groot deel van de tijd sinds het begin van de stoornis ligt het functioneren op gebieden als het werk, de sociale contacten en de zelfverzorging aanzienlijk beneden het niveau dat vóór het begin van de stoornis werd bereikt. Als de stoornis vóór of tijdens de adolescentie ontstaat, word het verwachtte niveau van functioneren niet bereikt.

Duur:

Gedurende minstens zes maanden zijn er voortdurend tekenen van de stoornis. In deze periode van zes maanden moet er gedurende tenminste één maand een actieve periode zijn geweest die voldoet aan de criteria (wanen, hallucinaties, onsamenhangend gedrag, verward en katatoon gedrag, negatieve symptomen), al dan niet gevolgd door een periode met restverschijnselen. Dat betekend dus, dat het niet in één keer over is, maar zijn nawerkingen heeft.

Verder is er tijdens de actieve psychotische fase zijn er geen, of hoogstens kortdurende, depressieve of manische perioden. Indien die wél het geval is mag je niet spreken van Schizofrenie (wel van schizo-affectieve of een stemmingsstoornis).
Ten slotte is de stoonis niet het gevolg van gebruik van medicijnen of van een lichamelijke aandoening.

We kunnen ook onderscheid maken in de zogenaamde positieve en negatieve symptomen van Schizofrenie.

Erfelijkheid speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Schizofrenie. Een van de tien kinderen met een Schizofrene ouder zal later in zijn leven ook Schizofrenie krijgen. Als de patiënt eenmaal aan Schizofrenie lijdt, speelt het gezin en de persoonlijkheid wel een belangrijke rol in het verloop van de ziekte. Hoe meer ingrijpende gebeurtenissen de patiënt moet verdragen, hoe waarschijnlijker het is dat hij opnieuw een psychose krijgt. Toegenomen spanningen hebben bij Schizofrene patiënten een extra groot effect omdat zij bijzonder gevoelig hiervoor zijn. De behandeling van Schizofrenie bestaat in grote lijnen uit twee delen: Medicijnen en een gunstige omgeving. Het is echter niet gezegd dat de behandeling met medicijnen direct helpt, volledig helpt of blijven helpt.
De sfeer in huis en in de omgeving van de patiënt spelen ook een grote rol in het genezingsproces. Omdat de patiënten erg gevoelig voor de sfeer zijn. Verder is een goede nachtrust van groot belang. probeer de patiënt vertrouwd te laten worden met zijn omgeving.

Als laatste is het voor ons heel belangrijk de verschillen tussen MPS (= Meervoudeige Persoonlijkheid Syndroom) en schizofrenie aan te geven.

MPS: Hierbij gaat het om een persoon die zich als twee of meerdere personen presenteerd en kan zich hier daadwerkelijk in inleven.
Schizofrenie: Hierbij gaat het om het verlies van samenhang tussen de verschillende onderdelen van de geest.

MPS: De ene persoonlijkheid weet van de andere persoonlijkheid niet wat hij doet
Schizofrenie: Er wordt niet gesproken van verschillende persoonlijkheden

MPS: De persoonsverandering komt voort uit geheugenverlies
Schizofrenie: Het gedrag komt voort uit totale verwardheid. Uit een psychose

MPS: Door de verschillende persoonlijkheden onttrekt de patiënt zich aan de leefwereld die ze iet meer aan kunnen. Het is een soort zelfbescherming en een troost voor de eenzamheid en angst.
Schizofrenie: De patiënt zondert zich in benarde situaties af en vertoont gedrag die niet te begrijpen is.

MPS: Het gaat om mensen die veel tekort zijn gekomen en vanwege hun dringende behoefte aan aandacht dit gedrag vertonen.
Schizofrenie: Schizofrenie begint voornamelijk bij mensen rond de twintig, wanneer de meeste menen uit huis gaan en / of gaan trouwen. Erfelijkheid kan hierbij een rol spelen

MPS: De ervaringen van de persoonlijkheden zijn niet verzonnen
Schizofrenie: De patiënt beleeft gebeurtenissen die er in werkelijkheid niet zijn, maar wel echt lijken voor de patiënt.

MPS: Het telkens veranderen van persoon word op den duur een verslaving waar een patiënt niet meer van af kan komen.
Schizofrenie: Door middel van medicijnen en het bieden van een gunstige leefomgeving Kan de patiënt weer genezen.

Ofterwijl. Waar je vaak films over ziet, waarvan word beweerd dat het over iemand met schizofrenie gaat is vaak niet helemaal waar. Meestal gaat het over mensen die lijden aan MPS. Je ziet dan mensen met 2 of meer persoonlijkheden. Serieus kunnen mensen met zo’n stoornis wel een stuk of 5 persoonlijkheden ontwikkelen. Het feit dat ze niks van elkaar afweten ontstaat door geheugenverlies. Een voorbeeld van zo’n film is ‘De ontkenning’ Dit gaat over een man met vijf persoonlijkheden (de stoere, de stille, de dame, het meisje van het strand en een van de persoonlijkheden had een eigen naam, haar naam… Dit was de hoofdpersoon)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:58
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
nog een verschil:

mps = te 'genezen' [ de persoonlijkheden kunnen bij goede therapeutische behandelingen samengesmolten worden tot het eigenlijke persoon. Heel vaak wordt er gekozen voor een andere manier. Namelijk de mps'ers/dissers zoveel mogelijk triggers te laten mislopen en op een 'normale'manier met hun alters om te laten gaan.
Schizofrenie is niet te genezen (of zegt Leonoors boek iets anders? )
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 16:49:
van wat moenbase zegt, over dat schizofrenie pas voortkomt tijdens of na de puberteit ben ik ik me bewust.. maar over leonoor's info had ik nooit iets gehoord.
hiermee wil ik niet zeggen dat het daarom nit waar is.
dat zou btje stom zijn.
ik heb alleen nog nooit eerder zoiets gehoord/gelezen
Ik weet het ook niet, ik hoorde er ook toen pas voor het eerst over...maar 't lijkt me ook dat deze informatie wel klopt, anders zou het raar zijn dat ze dat boek op een hbo-opleiding gebruiken en de docent (iemand met een universitaire opleiding enz.) het zelf voor de klas staat te vertellen ed.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 17:02
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 16:58:
(of zegt Leonoors boek iets anders? )
Mijn boek zegt (knap boek btw ) over schizofrenie:
"Deze vorm van psychose is als de meest ernstige te beschouwen. Verder blijkt dat schizofrenie ook de meest voorkomende vorm van psychose is. In psychiatrische ziekenhuizen bestaat de populatie gemiddeld voor meer dan de helft uit schizofrenie-patiënten."

Schizofrenie is volgens mij ook iets dat 'fout' zit in je hersenen en als ik kijk naar wat moenbase over mps/dis zegt, dan is dat meer iets dat door gebeurtenissen ontstaat...lijkt me dan ook logisch dat het ene wel te genezen is en het andere niet of iig minder. Hoewel het schijnt dat er bij schizofrenie met medicijnen vaak ook aardig wat bereikt kan worden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 17:06
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:56:
Er staat iets anders: "tussen 2 tot 11 jaar na een periode van normale ontwikkeling
'k lees nu net een stukje:

Antwoord: Kinderen en schizofrenie of psychose
Diagnoses willen, zeker bij kinderen, door de tijd heen nog wel eens wisselen. Schizofrenie is daarbij een ziektebeeld dat in ons land niet snel gekoppeld wordt aan kinderen, constateerde onlangs nog Marianne Kraaijeveld hardop. Zij is contactpersoon van de gespreksgroep die Ypsilon heeft voor ouders van jonge kinderen met schizofrenie (danwel iets wat daarop lijkt). Schizofrenie onder kinderen komt dus wel degelijk voor, maar psychiaters zijn er huiverig voor om die diagnose te stellen. Meestal doen ze dat pas als alle andere opties zijn uitgesloten. Tot die tijd kan het kind, al dan niet terecht, andere diagnoses meekrijgen, zoals ADHD of autisme. Dat zijn aandoeningen die veel bekender zijn bij kinderen.
Als u eens verder rondkijkt op Internet, zult u zien dat over kinderen met psychiatrische aandoeningen het nodige is geschreven, vooral door het Amerikaanse National Institute of Mental Health (NIMH) en de American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Het lijkt ons raadzaam als u de tijd neemt om daar eens te gaan kijken en gebruik te maken van wat er allemaal staat. Wij geven u een paar ingangen, dan vindt u daar eventueel nog wel meer.

bron: http://www.schizofrenieplein.nl/hulp...rd/kind001.htm
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 17:09
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 17:02:
Hoewel het schijnt dat er bij schizofrenie met medicijnen vaak ook aardig wat bereikt kan worden.
Je hebt van die anti-psychotica-dingen toch? Die ook vaak bij bpd worden gebruikt.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 17:14
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 23-11-2003 @ 17:09:
Je hebt van die anti-psychotica-dingen toch? Die ook vaak bij bpd worden gebruikt.
Hmm...zo iets zal idd wel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:34
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
MPS: Het telkens veranderen van persoon word op den duur een verslaving waar een patiënt niet meer van af kan komen.


Hier ben ik het niet mee eens, het is geen verslaving.
Het gaat om het plaatsmaken voor elkaar.
De ene alter kan beter tegen een bepaalde situatie, ze worden dus eigenlijk ook verdrongen door elkaar wanneer verschillende situaties en gebeurtenissen zich voordoen, hoe meer 'vreemdere' situaties, en gebeurtenissen, hoe meer alters er kunnen ontstaan.
Het is één groot levenstrategie, en een prachtige eigenlijk.
Kom je in een merkwaardige situatie terecht, dan kun je switchen naar een alter die er beter tegen kan. En bijvoorbeeld in extreme toestanden waaronder: (massa)verkrachtingen, psychische en/of lichaamlijke mishandelingen, verwaarlozing, zou het dus een uitkomst kunnen bieden dat de alter het dan overneemt, waardoor het hoofdpersoon naar de achtergrond verdwijnt en dit niet 'mentaal' hoeft 'mee te maken'.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:58
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
*blaaaaaaaaaaaaaat*
ben ff 3 uurtjes weggeweest zeg... en de hele discussie is niet meer te volgen...
toch maar ff goed lezen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Herinneringen
Snakeboy
4 04-01-2004 18:54
Psychologie Donnie Darko => schizofrenie
mylentje
69 03-08-2003 19:39
Psychologie schizofrenie
Verwijderd
59 01-06-2003 16:38
Verhalen & Gedichten Nog eventjes titelloos.
Vlooienband
11 31-01-2003 21:11
Psychologie Ze zijn een beetje aan ’t vechten binnen in…
Elka
17 09-10-2002 17:58
Psychologie Info over MPS en SCHIZOPHRENIE
Droomvlucht
4 28-05-2002 11:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.