Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2005, 13:11
Barry K
Barry K is offline
Ik wil volgend jaar economie of econometrie gaan studeren aan de universiteit, ik weet alleen nog niet welke. (ik wou eerst naar de UvA gaan, maar weet het niet zeker aangezien het daar nogal een puinzooi schijnt te zijn)

Ik woon in Hoofddorp en wil dat ook volgend jaar daar blijven wonen en in ieder geval binnen 45 minuten vanaf het station hier op m'n bestemming zijn. (dat is zeg maar de max. reistijd die ik wil afleggen)

Welke universiteiten zijn goed op het gebied van deze 2 studies? en liggen nog redelijk binnen bereik qua reistijd?

* Graag niet zomaar een uni noemen maar ook een goede beargumentatie wat er zo goed aan is...


Alvast bedankt
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2005, 13:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Waarom niet de VU? Daar is mijn halve familie behoorlijk fan van namelijk (die studeren daar allemaal, mn nichtje doet er zelfs ook econometrie) en een vriendin van mij studeert er ook: die is ook tevreden volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:56
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Mijn zus studeert Econometrie aan de UvA, zij heeft niet echt last van de administratieve rompslomp waar de UvA bekend om staat. Verder heeft de UvA een uitstekende studievereniging, en is de studie vrij hecht en incestueus .
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 19:25
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Economie staat in Rotterdam goed aangeschreven, studeer er zelf en nog niets is me er tegen gevallen eigenlijk.
Als je vragen hebt stel je ze maar
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 19:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook mensen gesproken die Econometrie in Rotterdam studeren en die waren er erg over te spreken

Ik studeer zelf ook in Rotterdam en vind het een leuke stad
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 19:56
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
De VU is leuk, ben je binnen 12 minuten met de trein.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 20:01
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Tja. Economie en econometrie verschillen wel een stuk. Weet je in middels al welke je wilt gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:41
Barry K
Barry K is offline
Ik heb inmiddels besloten dat ik sowieso naar de VU wil.

Alleen ik twijfel steeds erger of ik nou econometrie of economie moet gaan doen. M'n keuze verschilt dagelijks.

Heeft iemand nog tips om me te helpen bij m'n keuze?

Is het een idee om eerst een half jaar econometrie te gaan doen, en als het niet bevalt in Januari Economie gaan doen... (dan wel 1e semester vakken en dus half jaar vertraging?)?
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:55
hardhitter
hardhitter is offline
Als ik jou was zou ik kijken wat voor soort economie en wiskunde je het leukst vind op de middelbare school.
En daar je keuze op baseren. Ik heb geen flauw idee wat voor vakken je allemaal bij econometrie krijgt, maar zelf studeer ik Economie aan de VU en je krijgt dan ook allerlei vakken zoals Marketing, Management & Organisatie en dergelijke.

Je moet voor jezelf beslissen of dat soort vakken je trekt (mij wel) of dat je puur de wiskundige kant van de economie wilt doen.

Dus: 2 foldertjes halen, de bladzijdes waarop de vakken per studie staan, naast elkaar leggen en jezelf afvragen welke vakken je meer trekken.

Succes met je keuze, en onthoud dat geen enkele studie alleen maar leuk is.
__________________
911? there's a handsome guy in my house! ow w8 cancel that... it's only me
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 20:42
Verwijderd
Ik zou voor Utrecht gaan, zoals het op mij overkomt heb je daar veel keuzevrijheid en mogelijkheden om te combineren met andere vakgebieden en zo.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 22:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Econometrie is onwijs veel wiskunde en wat minder economie. Mijn nichtje studeert het dus en ze is alleen maar met wiskunde sommen bezig Zij vindt het leuk omdat ze wiskunde gewoon heel erg leuk vindt. Maar ze vindt het wel moeilijk, terwijl ze er toch heel erg goed in was op het VWO (ze haalde regelmatig 10en voor a12).

Tsja... wat vind je van wiskunde?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 08:59
Barry K
Barry K is offline
Ja, de wiskunde die je bij econometrie krijgt vind ik leuk...

Als ik economie vakken bekijk, denk ik leuk.... maar je krijgt toch altijd wel wat vakken die je wat minder vind.
Econometrie lijkt me (heel klein beetje) minder leuk als ik alleen naar de vakken kijk, maar het lijkt me weer een leukere studie.

Maar is dat: half jaar econometrie, als het bevalt doorgaan en anders in januari beginnen met economie (en half jaar vertraging oplopen) een idee? Dat kan toch wel in januari beginnen?
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 11:55
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-12-2005 @ 23:59 :
Zij vindt het leuk omdat ze wiskunde gewoon heel erg leuk vindt. Maar ze vindt het wel moeilijk, terwijl ze er toch heel erg goed in was op het VWO (ze haalde regelmatig 10en voor a12).
D0h, wiskunde A op de middelbare school is enkel toepassen..
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 15-12-2005 @ 12:55 :
D0h, wiskunde A op de middelbare school is enkel toepassen..
Ik heb zelf wiskunde A en B gedaan en zo duidelijk vond ik het verschil nou ook weer niet, op een enkele hoofdstuk na.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:13
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-12-2005 @ 15:02 :
Ik heb zelf wiskunde A en B gedaan en zo duidelijk vond ik het verschil nou ook weer niet, op een enkele hoofdstuk na.
B2 ook? Mijn zus was daar namelijk steengoed in, en vindt de wiskundige vakken van econometrie niet erg moeilijk.
Ik heb zelf wiskunde A12 en B1 gedaan, en ik vond er wel een vrij groot verschil tussen zitten..
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 15-12-2005 @ 15:13 :
B2 ook? Mijn zus was daar namelijk steengoed in, en vindt de wiskundige vakken van econometrie niet erg moeilijk.
Ik heb zelf wiskunde A12 en B1 gedaan, en ik vond er wel een vrij groot verschil tussen zitten..
Ik ook ja. En ik vond het verschil dus niet erg groot. Was in beide vakken ook even goed.

Maar mn nichtje doet het verder wel goed hoor. Het is alleen wel heel anders dat wat ze op de middelbare school kreeg en daar moest ze aan wennen. Ook omdat ze dingen moest inhalen die je alleen met wiskunde B kreeg.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 19:22
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-12-2005 @ 15:23 :
Ook omdat ze dingen moest inhalen die je alleen met wiskunde B kreeg.
oh, maar dat is toch niet zo'n verschil
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 15-12-2005 @ 20:22 :
oh, maar dat is toch niet zo'n verschil
Er zijn natuurlijk wel extra dingen die ze nog niet heeft gehad. Zoveel vond ik dat niet. Daarbij maakte die dingen wiskunde B voor mij niet moeilijker.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-12-2005, 09:03
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Barry K schreef op 14-12-2005 @ 09:59 :
Ja, de wiskunde die je bij econometrie krijgt vind ik leuk...

Als ik economie vakken bekijk, denk ik leuk.... maar je krijgt toch altijd wel wat vakken die je wat minder vind.
Econometrie lijkt me (heel klein beetje) minder leuk als ik alleen naar de vakken kijk, maar het lijkt me weer een leukere studie.

Maar is dat: half jaar econometrie, als het bevalt doorgaan en anders in januari beginnen met economie (en half jaar vertraging oplopen) een idee? Dat kan toch wel in januari beginnen?
Daarover zou je een studieadviseur van beide studies, of in ieder geval van economie, moeten raadplegen. Sommige studies geven inderdaad deze mogelijkheid, anderen niet of moeilijker. Het ligt er waarschijnlijk een beetje aan in hoeverre de vakken in het tweede semester aansluiten op die in het eerste.
__________________
Relativeren is een werkwoord
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 17:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Heb jij eigenlijk een havo of een vwo diploma?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 18:07
Barry K
Barry K is offline
Ik heb een havo-diploma, n&t.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 18:28
Verwijderd
Ik vind het best hoog gegrepen om met een HAVO NT diploma nu Econometrie te gaan studeren. Het staat toch niet bekend als een makkelijke studie.

Een vriend van mij studeert het ook (in Tilburg) en hij is cum laude geslaagd op het VWO, maar hij moet nu echt veel doen voor zijn studie om goede punten (lees: 9-ens etc) te halen.

Dus je moet niet denken dat, nu je een HBO opleiding zeer makkelijk afgaat, het op de universiteit ook te halen valt voor jou.
Als je snapt wat ik bedoel.

Het is niet negatief bedoeld als je dat soms denkt, maar je moet er wel goed over na denken. En als ik in jou schoenen stond zou ik voor gewone economie gaan.

Maar goed, succes nog met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 18:32
Barry K
Barry K is offline
Ja, ik wil het gewoon best graag... en dat is voor mij genoeg.
Als je iets wil, dan kan je het... tenminste zo denk ik erover.

Ik kan altijd nog economie gaan doen, als blijkt dat het te hoog gegrepen is.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 22:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Barry K schreef op 17-12-2005 @ 19:32 :
Ja, ik wil het gewoon best graag... en dat is voor mij genoeg.
Als je iets wil, dan kan je het... tenminste zo denk ik erover.

Ik kan altijd nog economie gaan doen, als blijkt dat het te hoog gegrepen is.
Kijk, ik wil zelf ook via mn propedeuse naar de universiteit en denk er net zo over als jij, maar zoals al eerder gezegd is econometrie is aardige pittige studie. Daarbij moet je wel een wiskundetoets afleggen he? Je zult stof van wiskunde B of vwo niveau moeten beheersen.
Bij mijn nichtje was het zo dat zij eerst een gesprek kreeg (ze had wiskunde A ipv B dus) en aan de hand van dat gesprek geloofde die man wel dat ze het zou kunnen. Zij heeft zo'n toets dus niet gehad. Maar jij zult die waarschijnlijk wel moeten doen en je zult dus veel moeten inhalen.

Je hebt trouwens gelijk: als het te moeilijk blijkt kun je inderdaad alsnog economie gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:37
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Barry K schreef op 17-12-2005 @ 19:32 :
Ja, ik wil het gewoon best graag... en dat is voor mij genoeg.
Als je iets wil, dan kan je het... tenminste zo denk ik erover.

Ik kan altijd nog economie gaan doen, als blijkt dat het te hoog gegrepen is.
Heb je al eens een dagje proefstuderen gedaan of meegelopen? Wilde eerst namelijk ook graag econometrie studeren maar na die meeloopdag ben ik daar toch anders over gaan denken en doe nu twee andere studies (waaronder economie waar tot nu toe ook genoeg wiskunde in zit)
En als je het echt wilt zou ik het gewoon doen, meestal kun je het dan ook wel aan en mislukt het alsnog dan heb je het iig geprobeert.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2005, 11:35
Verwijderd
economie is economie
econometrie is economie, wiskunde en informatica..

wat kan je en wat wil je?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 12:36
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Liss schreef op 20-12-2005 @ 15:37 :
Heb je al eens een dagje proefstuderen gedaan of meegelopen? Wilde eerst namelijk ook graag econometrie studeren maar na die meeloopdag ben ik daar toch anders over gaan denken en doe nu twee andere studies (waaronder economie waar tot nu toe ook genoeg wiskunde in zit)
En als je het echt wilt zou ik het gewoon doen, meestal kun je het dan ook wel aan en mislukt het alsnog dan heb je het iig geprobeert.
Je bent toch eerstejaars? Je volgt toch eerst vooral economische vakken (m.u.v. inleiding tot de rechtswetenschap) en dan krijg je de rechtenvakken vanaf het tweede jaar?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Barry K schreef op 17-12-2005 @ 19:32 :
Ja, ik wil het gewoon best graag... en dat is voor mij genoeg.
Als je iets wil, dan kan je het... tenminste zo denk ik erover.

Ik kan altijd nog economie gaan doen, als blijkt dat het te hoog gegrepen is.
Onderschat niet de moeilijkheidsgraad van economie.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 11:07
Integer
Integer is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 21-12-2005 @ 14:39 :
Onderschat niet de moeilijkheidsgraad van economie.
Maar overschat het toch vooral niet.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Integer schreef op 22-12-2005 @ 12:07 :
Maar overschat het toch vooral niet.
Nee, maar als je van het hbo af komt, kan het vrij pittig zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 23:07
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
gerwin schreef op 21-12-2005 @ 13:36 :
Je bent toch eerstejaars? Je volgt toch eerst vooral economische vakken (m.u.v. inleiding tot de rechtswetenschap) en dan krijg je de rechtenvakken vanaf het tweede jaar?
Nu ben ik inderdaad eerstejaars maar ik volg niet alleen maar economische vakken. Het is wel zo dat volgens het programma alleen inleiding tot de rechtswetenschap volgt maar onderschat dit vak niet (onderschatten in de zin van ah maar een klein vakje) want het is wel tien punten. Het eerste trimester hebben rechten studenten maar twee vakken (eentje van negen en eentje van tien punten)
Volgens het programma volg je dus heel de studie economie en dat ene vak het eerste trimester erbij maar als je wilt kun je er nog meer vakken bij doen, wat ik dus ook een beetje doe aangezien het nu gewoon goed gaat
Ergens op de site van de uni staat wel een schema die volgens mij niet helemaal meer klopt maar wel een beeld geeft (als je daar interesse in hebt en je het niet oid ziet add je me maar op msn)
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Mensen die geinteresseerd zijn in een jaar naar het buitenland.
mind_on_hiatus
89 11-04-2006 22:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.