Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 18:19
Lord Alvilon
Avatar van Lord Alvilon
Lord Alvilon is offline
Erg vreemd dat hij je dat nu pas allemaal uit gaat leggen enzo..

Vandaag AVB (algemene voertuig beheersing) gehaald

Op naar het volgende examen
Advertentie
Oud 22-05-2006, 19:07
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Miracle schreef op 22-05-2006 @ 13:25 :
Ik vind het eerder raar van de instructeur, die had dit toch moeten zien aankomen? Hoe kun je nou een leerling nooit zelf knopjes laten bedienen?
Ja ook dat, maar ik vind ook dat je zelf initiatief kan tonen om het te leren. In de lesauto of een keer goed kijken/vragen bij je ouders ofzo in de auto.

@Aila, ja inderdaad. Tijdens mijn 2e of 3e les ging het ook kei hard regenen. Nu scheelt het misschien wel dat ik auto's etc. altijd interessant vond en het van tevoren eigenlijk al wist, maar toch
Oud 22-05-2006, 21:54
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
en wat als je wilt invoegen op je examen en je hebt geen ruimte? hoe kan dat het beste oplossen?.

en wat als je binnen bebouwdekom rijd, waar moet je dan goed op letten?

(over week me 23980473ste examen en ik ben alles vergeten )
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Oud 22-05-2006, 23:05
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
In de wet staat toch als je niet kan invoegen op de snelweg, dat je dan moet stoppen.

Natuurlijk hartstikke gevaarlijk, maar je mag niet op de vluchstroop rijden om zo in te voegen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 22-05-2006, 23:09
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-05-2006 @ 14:08 :
omdat er vantevoren borden staan, met een richting en een afritnummer ? en misschien moet je af en toe wat verder vooruit kijken.

overigens kun je ALTIJD aan de blokmarkering zien dat je op of naast een in/uit-voegstrook rijdt.

je mag je richtingaanwijzer uit doen, als je voorbij de laatste blokjes bent, en dus naast de doorgetrokken streep (puntstuk) rijdt. Er is dan ALTIJD een bordje 'uit'. zie je dat - knipper licht 'uit' .
Klinkt goed ja, ik heb trouwens altijd geleerd bij de laatste pijl knipper uit.

Maar bamiPoep vroeg eigenlijk hoe je kunt zien of het een korte INvoegstrook is

Offtopic: waar bemoei ik me eigenlijk mee, ik ben al geslaagd
Oud 23-05-2006, 07:00
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 23-05-2006 @ 00:09 :
Klinkt goed ja, ik heb trouwens altijd geleerd bij de laatste pijl knipper uit.

Maar bamiPoep vroeg eigenlijk hoe je kunt zien of het een korte INvoegstrook is

Offtopic: waar bemoei ik me eigenlijk mee, ik ben al geslaagd
je kan niet vantevoren zien dat het een korte strook is. ja, door gewoon te kijken naar de markerking op de weg.

en die blokmarkering, die is dus voor in- EN uitvoegstroken identiek. enkel zie je op het eind van een invoegstrook of weefstrook een bordje 'uit' met een pijl, en dat heb je uiteraard niet bij een invoegstrook.

@jolt : dat mag wel, doorrijden over de vluchtstrook om in te voegen. Oke, misschien niet 100% legaal, maar daar krijg je geen bekeuring voor (tenzij je op die manier een file probeert te omzeilen), aangezien stoppen op de invoegstrook ook niet mag.

je moet in principe vantevoren kijken of je in kan voegen, en stoppen als dat niet kan.

hoe mensen invoegen bij doseerlichten is min of meer de enige juiste manier. niet dat het praktisch is om elke keer te stoppen bij een invoegstrook, maar als je niet in kan voegen zou je inderdaad moeten stoppen.

dan zou een beetje invoegstrook overigens ook wat minder scherp aangelegd moeten worden; nu kun je vaak helemaal niet zover vooruit kijken.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 23-05-2006, 07:06
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Gewoon duwen, ze gaan toch wel aan de kant op de snelweg

*Jolt tuft er doorheen met een fiat panda
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 23-05-2006, 08:52
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Een erg korte invoegstrook heeft soms een bord waarop dan heel charmant staat: Pas op! Korte invoegstrook! En dan is ie ook echt 5 meter ofzo.

Om goed in de voegen moet je gewoon de snelheid hebben van de andere snelweggebruikers, dus ongeveer met 100 km/u de invoegstrook op denderen, waarna je aan een ruimte ter grootte van de lengte van je auto genoeg hebt om in te voegen.

Ik heb zo lang over mijn slagen gedaan dat ik nog een keer theorie moest doen. Theorie is een eitje. Autorijden is gewoon K met P, en als het aan mij lag deed ik het nooooooit weer.
Oud 23-05-2006, 09:19
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
vandaag afrijden!
ik ben echt doodzenuwachtig en mag pas om 15.50 uur afrijden
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-05-2006, 09:20
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-05-2006 @ 00:05 :
In de wet staat toch als je niet kan invoegen op de snelweg, dat je dan moet stoppen.

Natuurlijk hartstikke gevaarlijk, maar je mag niet op de vluchstroop rijden om zo in te voegen.
als het onmogelijk is om dmv de invoegstrook in te voegen op de snelweg, is het toegestaan de vluchtstrook te gebruiken, zover ik weet...
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-05-2006, 09:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 22-05-2006 @ 22:54 :
en wat als je binnen bebouwdekom rijd, waar moet je dan goed op letten?

(over week me 23980473ste examen en ik ben alles vergeten )
binnen de bebouwde kom invoegen?
ik neem aan dat je daar dan gewoon met 50 km/u moet invoegen wanneer er geen verkeer is en anders je snelheid moet aanpassen op het verkeer. het mooiste is om met 50 km/u in te kunnen voegen...
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-05-2006, 09:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
botervleug schreef op 23-05-2006 @ 09:52 :

Om goed in de voegen moet je gewoon de snelheid hebben van de andere snelweggebruikers, dus ongeveer met 100 km/u de invoegstrook op denderen, waarna je aan een ruimte ter grootte van de lengte van je auto genoeg hebt om in te voegen.

Ik heb zo lang over mijn slagen gedaan dat ik nog een keer theorie moest doen. Theorie is een eitje. Autorijden is gewoon K met P, en als het aan mij lag deed ik het nooooooit weer.
en zie daar, de enige levensgevaarlijke manier om in te voegen.

je hebt in geen enkel geval genoeg aan de ruimte van enkel je auto. als je op die manier invoegt, moet je niet vreemd opkijken dat je een dikke middelvinger achter je krijgt, en terecht. andere mensen hebben ook ruimte nodig. je hebt 2 seconden ruimte nodig (dus 66 meter), plus de lengte van je eigen auto, dus je hebt ca 70 meter nodig om in te voegen.

de lengte van je eigen auto is ongeveer 4 meter (max 12) en dat is echt te weinig om in te voegen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 23-05-2006, 13:58
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-05-2006 @ 10:19 :
vandaag afrijden!
ik ben echt doodzenuwachtig en mag pas om 15.50 uur afrijden
Succes zometeen!
__________________
Oud 23-05-2006, 17:37
Mephisteus
Mephisteus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-05-2006 @ 10:52 :
en zie daar, de enige levensgevaarlijke manier om in te voegen.

je hebt in geen enkel geval genoeg aan de ruimte van enkel je auto. als je op die manier invoegt, moet je niet vreemd opkijken dat je een dikke middelvinger achter je krijgt, en terecht. andere mensen hebben ook ruimte nodig. je hebt 2 seconden ruimte nodig (dus 66 meter), plus de lengte van je eigen auto, dus je hebt ca 70 meter nodig om in te voegen.

de lengte van je eigen auto is ongeveer 4 meter (max 12) en dat is echt te weinig om in te voegen.
Hierover, inderdaad. Groot gelijk.

Er zijn daarentegen punten waar iedereen ervan uitgaat dat hij/zij totaal geen ruimte meer heeft (als ik het goed heb knooppunt schieplein richting europoort) waar je zeer weinig ruimte hebt om niet één, niet twee maar drie banen naar links te gaan. Maar ook daar geldt dat iedereen de hele tijd van baan aan het wisselen is en je dus altijd een wel/geen ruimte situatie hebt en na 5 seconden heb je weer volop ruimte (het enige punt op die hele route waar 80km per uur een goede snelheid is).

Met 100km/u op een plek waar het echt maar één baan invoegen is zou ik toch gewoon wachten op ruimte. Of als de invoegstrook heel kort is (of zelfs als die niet zo is) gewoon even vragen voor ruimte door je richtingaanwijzer aan te zetten als je nog verbinding moet maken met de snelweg. Een beetje goede automobilist zal dit zien en naar ruimte zoeken op de baan links van hem/haar waardoor jij dus ruimte zat hebt en een gevaarlijke situatie voorkomt (hoop ik )

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 17:39.
Oud 23-05-2006, 18:27
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
geslaagd
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 23-05-2006, 18:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-05-2006 @ 19:27 :
geslaagd
Gefeliciteerd!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 23-05-2006, 20:23
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Goed zo!
Gefeliciteerd he
Oud 23-05-2006, 20:30
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Gefeliciteerd, en nu niet zoveel pech hebben als ik!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 23-05-2006, 22:20
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-05-2006 @ 10:22 :
binnen de bebouwde kom invoegen?
ik neem aan dat je daar dan gewoon met 50 km/u moet invoegen wanneer er geen verkeer is en anders je snelheid moet aanpassen op het verkeer. het mooiste is om met 50 km/u in te kunnen voegen...
waren 2 aparte vragen

maar wat ik wilde weten was dus: wanneer je moet invoegen? (als het kan, of eerst op snelheid komen?)

en waar moet ik op letten binnen de bebouwde kom

__________________
ik schep sambal, schep jij?
Oud 24-05-2006, 06:42
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Gefeliciteerd Fantome!
Citaat:
bamiPoep schreef op 23-05-2006 @ 23:20 :
waren 2 aparte vragen

maar wat ik wilde weten was dus: wanneer je moet invoegen? (als het kan, of eerst op snelheid komen?)

en waar moet ik op letten binnen de bebouwde kom

Binnen de bebouwde kom moet je op zoveel dingen letten.
__________________
Oud 24-05-2006, 06:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 23-05-2006 @ 23:20 :
waren 2 aparte vragen

maar wat ik wilde weten was dus: wanneer je moet invoegen? (als het kan, of eerst op snelheid komen?)

en waar moet ik op letten binnen de bebouwde kom

als het kan, en als je voldoende snelheid hebt.

met 50 km/u invoegen op een snelweg waar op dat moment 120 gereden wordt, is een 100%-zeker manier om te zakken. (maar met 120 invoegen terwijl iedereen 50 rijdt ook, overigens).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 24-05-2006, 10:17
Verwijderd
Ik heb volgende week mijn eerste rijles, maar nu hoor ik uit verschillende hoeken dat hoge hakken je rijvaardigheid niet bepaald ten goede komen. En ik heb dus geen schoenen met een hak lager dan 8 cm. Iemand ervaring mee, is dat echt niet te doen?
Oud 24-05-2006, 11:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Katje schreef op 24-05-2006 @ 11:17 :
Ik heb volgende week mijn eerste rijles, maar nu hoor ik uit verschillende hoeken dat hoge hakken je rijvaardigheid niet bepaald ten goede komen. En ik heb dus geen schoenen met een hak lager dan 8 cm. Iemand ervaring mee, is dat echt niet te doen?
nee, dat is inderdaad vrijwel niet te doen.
koop een setje gympen van een tientje of zo, veel beter rijden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 24-05-2006, 12:56
niña
Avatar van niña
niña is offline
Nou, 11 juli afrijden in plaats van 29. Nog langer wachten.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 24-05-2006, 13:02
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-05-2006 @ 12:17 :
nee, dat is inderdaad vrijwel niet te doen.
koop een setje gympen van een tientje of zo, veel beter rijden.
Waarom zou dat niet te doen zijn? Het is wel zo dat platte schoenen makkelijker zijn, maar ik ben ook gewend om elke dag op hakken te lopen en zat dus gwn met mn 7 cm in de auto (en nu nog steeds) Ik heb er totaal geen probleem mee en heb er zelfs mee afgereden (en slaagde)
Oud 24-05-2006, 19:07
Verwijderd
1e x hellingproef gedaan, ging helemaal niet slecht volgens mn instructrice.
Oud 24-05-2006, 21:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 24-05-2006 @ 14:02 :
Waarom zou dat niet te doen zijn? Het is wel zo dat platte schoenen makkelijker zijn, maar ik ben ook gewend om elke dag op hakken te lopen en zat dus gwn met mn 7 cm in de auto (en nu nog steeds) Ik heb er totaal geen probleem mee en heb er zelfs mee afgereden (en slaagde)
fijn voor je. desalniettemin is dat niet alleen bijzonder onverstandig, maar ook bijzonder onverantwoord van je.

tuurlijk, je kan ook fietsen op een éénwieler, maar handig is anders.

met hoge hakken loop je het risico dat je schoenen niet op de juiste plaats terechtkomen/blijven staan, en je voelt echt veel minder wat je aan het doen bent dan met normale schoenen.

je zou de eerste niet zijn bij wie de voet van de rem op het gaspedaal flikkert dankzij die mooie hoge hakken van je.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 24-05-2006, 23:14
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-05-2006 @ 22:05 :
fijn voor je. desalniettemin is dat niet alleen bijzonder onverstandig, maar ook bijzonder onverantwoord van je.

tuurlijk, je kan ook fietsen op een éénwieler, maar handig is anders.

met hoge hakken loop je het risico dat je schoenen niet op de juiste plaats terechtkomen/blijven staan, en je voelt echt veel minder wat je aan het doen bent dan met normale schoenen.

je zou de eerste niet zijn bij wie de voet van de rem op het gaspedaal flikkert dankzij die mooie hoge hakken van je.
hoezo is dat fijn voor me? ik reageerde alleen maar op een opmerking van jou die je als feit presenteert terwijl het voor mij duidelijk anders ligt

Als het echt zo gevaarlijk is, waarom zegt niemand er dan wat van? zowel instructeur als examinator niet?

En ik vind niet dat ik onverantwoord rijd ik let goed op en heb nog nooit last van mn hak gehad (en ik loop niet elke dag op torenhoge hakken zoals jij misschien denkt) Vreemd genoeg is mn voet wel een keer van het pedaal gegleden toen ik een platte schoen aan had Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dingen niet als feit moet presenteren, ik stoorde me eraan. Uitzonderingen bevestigen de regel

Bovendien heb je me toch horen zeggen dat platte schoenen idd wat makkelijker zijn? Wat niet inhoudt dat hakken levensgevaarlijk zijn. Laat haar het zelf uitzoeken

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 23:19.
Oud 24-05-2006, 23:34
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-05-2006 @ 07:55 :
als het kan, en als je voldoende snelheid hebt.

met 50 km/u invoegen op een snelweg waar op dat moment 120 gereden wordt, is een 100%-zeker manier om te zakken. (maar met 120 invoegen terwijl iedereen 50 rijdt ook, overigens).
iedereen rijdt 90 a 100km pu maar ik kom halverwege korte invoegstrook al op 78km pu ofzo en er is ruimte, kan ik dan invoegen of moet ik de strook uitrijden en 100km pu halen

en bij speciale verrichtingen, is het meer de bedoeling dat je kijkt dan dat je echt die verrichtingen goed doet toch?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Oud 25-05-2006, 08:54
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Invoegen, vol gas dat je op 100 zit .
Dus wachten totdat je op de snelweg zit en dan doorschakelen naar de 5.

Zo werd het mij altijd geleerd, zo snel mogelijk snelheid maken, kijken, kijken kijken, richting, invoegen, en dan mee tuffen met het verkeer.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 25-05-2006, 09:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 25-05-2006 @ 09:54 :
Invoegen, vol gas dat je op 100 zit .
Dus wachten totdat je op de snelweg zit en dan doorschakelen naar de 5.

Zo werd het mij altijd geleerd, zo snel mogelijk snelheid maken, kijken, kijken kijken, richting, invoegen, en dan mee tuffen met het verkeer.
of eerst volgas en dan invoegen; dan moet je wel rekening houden met je invoegruimte uiteraard.

als je halverwege pas op 70 zit, dan moet je misschien wat meer gas geven bij het invoegen ? (en fuck het nieuwe rijden bij invoegen hoor, lekker 100 in zn 2 of 3, niet in zn 5 iig, dat doe je pas als je 120 rijdt)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 25-05-2006, 12:35
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 25-05-2006 @ 00:34 :
iedereen rijdt 90 a 100km pu maar ik kom halverwege korte invoegstrook al op 78km pu ofzo en er is ruimte, kan ik dan invoegen of moet ik de strook uitrijden en 100km pu halen

en bij speciale verrichtingen, is het meer de bedoeling dat je kijkt dan dat je echt die verrichtingen goed doet toch?
Gewoon met inzicht invoegen, je hoeft invoegstroken nooit uit te rijden, zodra je kan moet je eigenlijk gaan. Als je op de snelweg zit wel zo snel mogelijk aan de goede snelheid zitten, dus niet doortuffen met 80, maar dat is gewoon logisch.

Bijzondere verrichtingen is gewoon een kwestie van kijken, maar het is wel zo tof als je ze ook echt fatsoenlijk kan uitvoeren als je je rijbewijs hebt, dus ik zou wel zorgen dat je ze ook echt beheerst (overigens een piece of cake).
__________________
En toch heb ik gelijk.
Oud 25-05-2006, 14:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 25-05-2006 @ 13:35 :
Gewoon met inzicht invoegen, je hoeft invoegstroken nooit uit te rijden, zodra je kan moet je eigenlijk gaan. Als je op de snelweg zit wel zo snel mogelijk aan de goede snelheid zitten, dus niet doortuffen met 80, maar dat is gewoon logisch.

Bijzondere verrichtingen is gewoon een kwestie van kijken, maar het is wel zo tof als je ze ook echt fatsoenlijk kan uitvoeren als je je rijbewijs hebt, dus ik zou wel zorgen dat je ze ook echt beheerst (overigens een piece of cake).
het wordt bij het cbr-examen overigens wel gewaardeerd als je ook echt minstens 100 rijdt voor je invoegt.

zodra je kan zonder iemand te hinderen mag je invoegen. (maar, zelfs op een lege snelweg zak je als je met 10 km/u invoegt gewoon snelheid maken op die invoegstrook.)

er zijn simpel gezegd twee situaties die je moet zien te voorkomen :
1) je bent aan het einde van de invoegstrook, maar je hebt nog niet ingevoegd, en moet dus doorrijden over de vluchtstrook. (wel is doorrijden op de vluchtstrook iets beter dan stoppen, en zeker beter dan 'toch maar invoegen' als het echt niet kan)
- dan had je eerder moeten kijken, wellicht aangeven dat je in wilt voegen en je snelheid meer aan moeten passen aan het verkeer

2) je hebt ingevoegd, ver voor het einde van de invoegstrook. als gevolg daarvan rij je 50 of 60, terwijl de rest van het verkeer 80, 100 of 120 rijdt. de auto's achter je moeten uitwijken of remmen omdat jij daar 'ineens' langzaam rijdt.
- dan had je sneller moeten rijden / langer door moeten rijden over de invoegstrook.

weet je beide te voorkomen, en voeg je netjes zonder blikschade in, dan doe je het prima.
overigens krijg je meestal wel ruimte van lui die al op de snelweg rijden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 25-05-2006, 17:11
Verwijderd
Ook nog een andere tip:
Goed meerijden met het verkeer en precies de bochten op de centimeters nemen, als je al 2 centimeter uitwijkt is dat dus al fout en je moet niet TEVEEL kijken.
Oud 25-05-2006, 19:28
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Rachel schreef op 22-05-2006 @ 13:01 :
Balen, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje flauwekul dat je het daarop afschuift
Als je straks zelf gaan rijden is het toch ook normaal dat jij zelf die knopjes bediend en het is (vind ik dan hoor) toch logisch dat je er wel iets vanaf weet? Ik heb zelf altijd alles in de auto aangezet/uitgezet en dat vind ik niet meer dan normaal. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dat extra werkt op je zenuwen
Ik zou anders ook niet geslaagd zijn waarschijnlijk, maar ik baalde er zo enorm van dat ik dat allemaal zo laat hoorde en die regen had ook gewoon veel negatieve impact op mijn examen. Blijft het feit dat ik ook binnen de auto alles moet kunnen bedienen, dus daar heb je wel gelijk in. Ik les al vanaf september en het heeft welgeteld 2 of 3 keer geregend tijdens mijn rijles en niet recent vóór mijn examen, dus ik heb er ook niet aan gedacht te vragen hoe het allemaal werkt. Mijn instructeur reageerde ook best verbaasd toen ik hem vijf minuten voor het examen vroeg of ik alles zelf moest bedienen, 'eh ja?'

Afgelopen week heb ik weer een les gehad en op een gegeven moment begon het te regenen, dus hij wilde alweer de ruitenwissers aan doen, maar toen heb ik wel gezegd dat ik het nu maar ging doen, omdat ik het anders strax op m'n examen weer niet weet. Voor hem is het gewoon een automatisme om te doen en ik heb er destijds niet naar gevraagd omdat het nooit regende. Op mijn examen dus uitgerekend wel, dikke pech dus. Nouja, volgende keer ga ik gewoon slagen!
Oud 25-05-2006, 23:01
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2006 @ 15:27 :
het wordt bij het cbr-examen overigens wel gewaardeerd als je ook echt minstens 100 rijdt voor je invoegt.

zodra je kan zonder iemand te hinderen mag je invoegen. (maar, zelfs op een lege snelweg zak je als je met 10 km/u invoegt gewoon snelheid maken op die invoegstrook.)

er zijn simpel gezegd twee situaties die je moet zien te voorkomen :
1) je bent aan het einde van de invoegstrook, maar je hebt nog niet ingevoegd, en moet dus doorrijden over de vluchtstrook. (wel is doorrijden op de vluchtstrook iets beter dan stoppen, en zeker beter dan 'toch maar invoegen' als het echt niet kan)
- dan had je eerder moeten kijken, wellicht aangeven dat je in wilt voegen en je snelheid meer aan moeten passen aan het verkeer

2) je hebt ingevoegd, ver voor het einde van de invoegstrook. als gevolg daarvan rij je 50 of 60, terwijl de rest van het verkeer 80, 100 of 120 rijdt. de auto's achter je moeten uitwijken of remmen omdat jij daar 'ineens' langzaam rijdt.
- dan had je sneller moeten rijden / langer door moeten rijden over de invoegstrook.

weet je beide te voorkomen, en voeg je netjes zonder blikschade in, dan doe je het prima.
overigens krijg je meestal wel ruimte van lui die al op de snelweg rijden.
zijn ze nou echt veel relaxter bij BNOR-examen?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Oud 26-05-2006, 15:03
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Rachel schreef op 22-05-2006 @ 13:01 :
Balen, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje flauwekul dat je het daarop afschuift
Als je straks zelf gaan rijden is het toch ook normaal dat jij zelf die knopjes bediend en het is (vind ik dan hoor) toch logisch dat je er wel iets vanaf weet? Ik heb zelf altijd alles in de auto aangezet/uitgezet en dat vind ik niet meer dan normaal. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dat extra werkt op je zenuwen
Dat is nou net de taak van de instructeur, hij moet de kandidaat alles mooi vertellen, en niet verwachten dat die het zal vragen, want die heeft al zoveel om rekening mee te houden. Missy mag dus terecht kwaad zijn op haar instructeur.
Oud 26-05-2006, 15:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MightyDuck1 schreef op 25-05-2006 @ 18:11 :
Ook nog een andere tip:
Goed meerijden met het verkeer en precies de bochten op de centimeters nemen, als je al 2 centimeter uitwijkt is dat dus al fout en je moet niet TEVEEL kijken.
de bochten op de centimeter precies nemen ? man, dat kan een cbr-examinator zelf waarschijnlijk niet eens.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 26-05-2006, 15:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 26-05-2006 @ 16:03 :
Dat is nou net de taak van de instructeur, hij moet de kandidaat alles mooi vertellen, en niet verwachten dat die het zal vragen, want die heeft al zoveel om rekening mee te houden. Missy mag dus terecht kwaad zijn op haar instructeur.
nou is een instructeur natuurlijk ook maar een mens, en als de leerling iets echt mist en hij/zij zegt niks, is er natuurlijk de kans aanwezig dat de instructeur denkt 'nou, dat weet ze al, dat heb ik immers al uitgelegd'.

op het moment dat een instructeur iets vergeet oid dan moet de instructeur 'zijn taak gaan doen', maar op het moment dat de instructeur iemand verteld dat een examen 'toch echt nog geen verstandig idee is' worden leerlingen ineens heeeeel zelfstandig en eigenwijs. grmbl.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 26-05-2006, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 25-05-2006 @ 20:28 :
Ik zou anders ook niet geslaagd zijn waarschijnlijk, maar ik baalde er zo enorm van dat ik dat allemaal zo laat hoorde en die regen had ook gewoon veel negatieve impact op mijn examen. Blijft het feit dat ik ook binnen de auto alles moet kunnen bedienen, dus daar heb je wel gelijk in. Ik les al vanaf september en het heeft welgeteld 2 of 3 keer geregend tijdens mijn rijles en niet recent vóór mijn examen, dus ik heb er ook niet aan gedacht te vragen hoe het allemaal werkt. Mijn instructeur reageerde ook best verbaasd toen ik hem vijf minuten voor het examen vroeg of ik alles zelf moest bedienen, 'eh ja?'

Afgelopen week heb ik weer een les gehad en op een gegeven moment begon het te regenen, dus hij wilde alweer de ruitenwissers aan doen, maar toen heb ik wel gezegd dat ik het nu maar ging doen, omdat ik het anders strax op m'n examen weer niet weet. Voor hem is het gewoon een automatisme om te doen en ik heb er destijds niet naar gevraagd omdat het nooit regende. Op mijn examen dus uitgerekend wel, dikke pech dus. Nouja, volgende keer ga ik gewoon slagen!
Goed zo Ik heb vlak voor mijn examen met mijn instructeur nog even wat knopjes doorgenomen. Zo vroeg hij of ik wist waar de achterruitverwarming zat. Nee, nog nooit gezien. Hij aangewezen. Alle lampjes even doorgenomen enzo. Zaten we in de auto en toen vroeg die examinator: kun je me vertellen waar de achterruitverwarming zit?
Ik echt *ching* met een smile op m'n gezicht: jaahaaaaa. Die
Oud 26-05-2006, 22:57
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2006 @ 15:27 :
het wordt bij het cbr-examen overigens wel gewaardeerd als je ook echt minstens 100 rijdt voor je invoegt.

Als dat kan!

Je moet invoegen met aangepaste snelheid . 80 is meestal de snelheid die je in theorie geleerd word. Rijd het verkeer echter lekker door op de snelweg (bijvoorbeeld 100) kun je inderdaad beter met 100 invoegen. Rijd de rest van het verkeer maar 80 (bijvoorbeeld bij slecht weer), dan waarderen ze het echt niet als je met 100 in gaat voegen. En als het druk is al helemaal niet. Je moet doen wat veilig is. Niet te langzaam, niet te snel.

Daarnaast heb je wat snelheid betreft nogal verschil tussen examinatoren. Er zijn er die van pittig rijden houden, er zijn er die van wat voorzichtiger rijden houden.


-


Ik heb zowaar zin in mijn rijexamen. Alle kwartjes lijken intussen te zijn gevallen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 27-05-2006, 00:47
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
ok waar zijn de tips voor een examen? kom maar op met die pointers
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Oud 27-05-2006, 07:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 26-05-2006 @ 23:57 :
Als dat kan!

Je moet invoegen met aangepaste snelheid . 80 is meestal de snelheid die je in theorie geleerd word. Rijd het verkeer echter lekker door op de snelweg (bijvoorbeeld 100) kun je inderdaad beter met 100 invoegen. Rijd de rest van het verkeer maar 80 (bijvoorbeeld bij slecht weer), dan waarderen ze het echt niet als je met 100 in gaat voegen. En als het druk is al helemaal niet. Je moet doen wat veilig is. Niet te langzaam, niet te snel.

Daarnaast heb je wat snelheid betreft nogal verschil tussen examinatoren. Er zijn er die van pittig rijden houden, er zijn er die van wat voorzichtiger rijden houden.


duh. zie ook mijn vorige posts. overigens leert niemand 'in theorie' om met 80 in te voegen, in theorie leer je om 'met gepaste snelheid' in te voegen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 27-05-2006, 10:01
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 27-05-2006 @ 01:47 :
ok waar zijn de tips voor een examen? kom maar op met die pointers
Relax blijven, beetje rijden en natuurlijk laten zien dat je in je spiegels kijkt.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 27-05-2006, 11:51
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wat een bullshit, je moet gewoon rijden zoals het hoort en niet net doen alsof je het kunt.
__________________
Oud 27-05-2006, 12:07
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ze waren altijd aan het zeuren bij mij over het kijken, ik had alles gezien, maar ze vonden dat ik niet genoeg keek.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 27-05-2006, 16:34
C-TaL
C-TaL is offline
Ik zou ook niet met hakken gaan rijden, sowieso de eerste paar lessen niet ben je nog zo a/h kloten met de koppeling. Als je t wat beter onder de knie hebt kun je best een hakje aan hoor vooral als je gewendt bent a/h lopen op hakken. Maar ik vind t zelf veel prettiger zonder hak.
Oud 27-05-2006, 17:52
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Jolt schreef op 27-05-2006 @ 13:07 :
Ze waren altijd aan het zeuren bij mij over het kijken, ik had alles gezien, maar ze vonden dat ik niet genoeg keek.
ze vonden dat je niet genoeg liet blijken dat je alles had gezien
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 27-05-2006, 19:15
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Rijexamen wordt aangevraagd, nu maar hopen dat het voor 14juli is maar dat zal wel niet.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 27-05-2006, 21:29
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2006 @ 10:55 :
of eerst volgas en dan invoegen; dan moet je wel rekening houden met je invoegruimte uiteraard.

als je halverwege pas op 70 zit, dan moet je misschien wat meer gas geven bij het invoegen ? (en fuck het nieuwe rijden bij invoegen hoor, lekker 100 in zn 2 of 3, niet in zn 5 iig, dat doe je pas als je 120 rijdt)
voordat je al gaat invoegen kijken hoe druk het is op de in te voegen rijstrook. Vervolgens ongeveer met de zelfde snelheid op de invoegstrook rijden als op de rechter rijbaan en tegelijk in je binnen en buiten spiegel kijken (achtereenvolgens). Als je wilt invoegen nog even over de schouder kijken

Bij korte invoegstroken (zoals ik dus had op mijn examen) zie hierboven en door blijven gassen nadat je bent ingevoegd, zodat je meekunt met het verkeer.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.