Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2008, 21:47
Lauwie101
Lauwie101 is offline
gefeliciteerd Mephisto.

Iemand enig idee hoe lang het aanvragen van een rij-examen duurt?
Advertentie
Oud 13-03-2008, 22:58
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
dat ligt er geheel aan waar je zit, wachtlijsten zijn overal anders.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 14-03-2008, 12:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
heey AllureV,
ik had ook geen fijne rij-instructeur en ben overgestapt naar een andere rijschool. ik twijfelde eerst wel, want ik dacht 'dan moet ik daar weer aan wennen en doe ik nog langer over mijn rijbewijs'. heb er uiteindelijk ook vrij lang over gedaan, maar het ging bij mij echt met sprongen vooruit. kon daar met 10 extra lessen afrijden
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 16-03-2008, 00:19
toothfairy
toothfairy is offline
Citaat:
kheb 2 lessen gehad, mocht eerste les eerst alleen sturen en daarna met de koppeling en het gas. De tweede les ook de rem erbij dus nu mag ik alles. Tweede les ook al hellingproef gedaan, ging ook goed! Dus de komende paar lessen zal het wel vooral oefenen op kruispunten met remmen, schakelen etc en dan langzaam het kijken introduceren..
Hoe kan je al die dingen eigenlijk apart leren? En moet je altijd lessen volgen bij een rijschool?

Ik (in Belgie) leer gewoon rijden zonder rijschool, met m'n ouders als begeleiders maar een paar Nederlanders die 'k ken, vonden dat maar vreemd.
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Oud 16-03-2008, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan je al die dingen eigenlijk apart leren? En moet je altijd lessen volgen bij een rijschool?
De instructeur doet de rest. Dus als jij stuurt geeft hij gas en alles. En rijden zonder rijbewijs in een andere auto dan een lesauto mag niet. En ik vind het Belgische systeem ook raar
Oud 16-03-2008, 10:34
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
ja, in een lesauto zit aan de passagierszijde ook alle 3 de pedalen. Zo kan er dus worden ingegrepen. Maar dat kan bij jou dus niet, dus als je iets over het hoofd ziet oid, kan je paps niet ff op de rem gaan staan... Maar het is wel een stuk goedkoper dan. En wanneer heb je je rijbewijs dan? je moet gewoon een keer een examen afleggen met een examinator..? In welke auto is dat dan, die van je pa ?
Oud 16-03-2008, 11:55
toothfairy
toothfairy is offline
Ja, je kan rijlessen volgen (€500/10lessen, €1000/20lessen) of je kan ook gewoon zonder rijlessen leren rijden. Ik doe dus 't laatste.

Je moet gewoon je theoretisch examen gaan afleggen en dan kan je je voorlopig rijbewijs gaan halen. Daar moet je minstens 3 maanden mee rondrijden (telkens met begeleider dus) en 't blijft maximum 3 jaar geldig. Je kan dus zelf zien wanneer je denkt dat je goed genoeg rijdt om rijexamen te doen. Rijexamen mag je doen met de auto waarmee je hebt leren rijden (meestal die van je ouders dus) of ook met een auto van de rijschool, denk ik.

't Is wel zo dat ik (en iedereen die ik ken) niemand ken die op die manier van de eerste keer geslaagd was. De rijscholen zijn er natuurlijk niet blij mee dat je ook zonder hen mag autorijden en zouden je daarom op 't examen 2 keer buizen, omdat je daarna verplicht bent minstens 6u rijles te volgen en zij daaraan verdienen. Hoeveel er echt van waar is, weet ik niet, maar 't is wel een feit dat ze buizen voor domme dingen als "te traag rijden" of zo, terwijl die helemaal niet te traag heeft gereden.

Nuja, ik ga in ieder geval nog een paar uur rijlessen volgen voordat ik examen ga doen, in de hoop dat ze mij dus 2 keer laten terugkomen zodat ik dan verplicht ben rijlessen te nemen. Ik vind eigenlijk van mezelf dat ik best wel kan rijden, maar denk dat zo'n paar uren rijles wel altijd nuttig is. Ze kunnen je dan zeggen op wat ze letten bij het examen en ze leren je soms andere technieken aan.

Tot zover een deel van 't Belgische systeem.

Ik vond 't gewoon vreemd dat je eerst alleen leerde sturen, dan pas schakelen en zo en dan nog wat gaat oefenen op remmen bij kruispunten.
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Oud 16-03-2008, 12:06
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
ja dat scheelt ook wel weer per rijschool een beetje, maar waar ik dus bijzit doet men het zo. Dat is ook wel bij de meeste het geval geloof ik. En bijzondere verichtingen, die leer je ook zelf dan? (zoals bochtje achteruit, helling proef, inparkeren, keren dmv 3x steken etc.)
De prijzen liggen hier wat lager, zon 40 euro per les.
En hier zijn de examinatoren ook niet mild hoor! Ze laten je op allerlei kleine flut dingen zakken...

En ik hoef nu dus ook nog helemaal niet in de spiegels te kijken. Wij bouwen het eerst een beetje op en jij moet gelijk van het begin alles doen/kunnen..

Dus in nederland zal je nooit een auto tegenkomen met een bestuurder die maar half kan rijden, in belgie moet je dus oppassen (je pa heeft er dan toch een blauwe L op gestickerd?) (je mag geloof ik dan toch ook niet op autosnelwegen komen he?)
Oud 16-03-2008, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan je al die dingen eigenlijk apart leren? En moet je altijd lessen volgen bij een rijschool?

Ik (in Belgie) leer gewoon rijden zonder rijschool, met m'n ouders als begeleiders maar een paar Nederlanders die 'k ken, vonden dat maar vreemd.
Zoals gezegd zijn in Nederlandse lesauto's de pedalen dubbel uitgevoerd. Het is verplicht om aan de instructeurszijde ten minste een koppelings- en rempedaal te hebben, een gaspedaal is niet verplicht.
Overigens zijn ook de spiegels erg vaak dubbel uitgevoerd, dus 2 binnenspiegels en vaak ook nog een extra spiegel op een van de buitenspiegels.
Hierdoor kun je dus ook stapsgewijs iedere keer iets meer erbij krijgen zodat je uiteindelijk zelfstandig een auto kunt rijden.

Het Belgische systeem is vooral erg goedkoop maar een voorstander ben ik er niet van. Je neemt namelijk ook de slechte dingen van je ouders over en je leert niet rijden van een gecertificeerde instructeur.

Edit:
Citaat:
Ik vind eigenlijk van mezelf dat ik best wel kan rijden
Dat vindt 95% van alle automobilisten. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is
Ik zou je zéker aanraden om te lessen bij een rijschool, al was het maar zodat je niet de foute handelingen van je ouders overneemt die zij zich in de loop der tijd hebben aangeleerd.

Laatst gewijzigd op 16-03-2008 om 12:13.
Oud 16-03-2008, 12:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
En hier zijn de examinatoren ook niet mild hoor! Ze laten je op allerlei kleine flut dingen zakken...
Valt best mee, dat is vooral wat je hoort van mensen die zeggen dat ze zijn gezakt. Maar in de meeste gevallen komt het altijd op kijkgedrag aan of op niet zelfverzekerd rijden. En beide zijn vrij essentieel wil je in het drukke verkeer meekomen. Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zul je zien dat échte kleine dingetjes echt niet tot zakken leiden.


Overigens vind ik het systeem van België best eng. Ik denk dat iedereen wel eens in z'n rijlessen heeft meegemaakt dat ie een fietser over het hoofd zag. Dan ben je maar wát blij dat je rij instructeur op de rem trapt voor je. Niet voor niets heb je je roze papiertje nog niet; men gaat er van uit dat je nog niet capabel genoeg bent om zelf te rijden. En in het Belgisch systeem rij je dus wél zelf. Er zit wel iemand naast je, maar die kan helemaal niks doen wanneer het fout gaat.

Zijn er misschien gegevens bekend over of het vaak mis gaat tijdens zulke 'rijlessen'? Ben benieuwd of je daar iets over terug ziet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-03-2008, 12:17
Verwijderd
Voor die gegevens zou je moeten kijken naar het aantal verkeersongevallen met letsel- en/of blikschade. Uit die gegevens blijkt overigens dat Nederland een van de veiligste landen ter wereld is om te rijden. België scoort aanzienlijk slechter en dat heeft volgens mij echt niet enkel met de manier van opleiden van jonge automobilisten te maken (alhoewel auto's met Belgische platen wel erg vaak raar rijden imo) maar zeker ook met de infrastructuur. Op dat gebied zijn er in België zeker nog forse sprongen voorwaarts te maken.
Oud 16-03-2008, 13:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja, maar ik zou dus met name willen weten of bestuurders zonder rijbewijs (maar met een begeleider naast zich) vaak ongelukken maken. Dus niet persé de mensen die al een rijbewijs hebben.
Dat soort gegevens zullen ze wel niet vrij geven. Maar ik kan me herinneren van mijn eerste rijlessen dat ik echt veel over het hoofd zag, dat ik het allemaal behoorlijk ingewikkeld vond en dat ik ook best in paniek kon raken als het me te veel werd. En dan greep mijn instructeur steeds in. Dat lijkt me dus extreem gevaarlijk als er niemand is om in te grijpen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-03-2008, 13:33
Verwijderd
Dat zou zeker interessant zijn. Die data heb ik eigenlijk nog nooit gezien om eerlijk te zijn.
Het wordt volgens mij ook erg lastig om dat te achterhalen, een ongeluk met een lesauto of lesser-in-ouders-auto wordt voor zo ver ik weet niet apart geregistreerd. Misschien bij de bedrijven zelf maar dan heb je nog maar de helft van het plaatje.
Ik had daar gelukkig weinig last van. Wel heb ik een aantal keer een fietser (bijna) over het hoofd gezien. Toen was het ook echt maar goed dat de instructeur ff op de rem tikte
Oud 16-03-2008, 13:52
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Het Belgische systeem is vooral erg goedkoop maar een voorstander ben ik er niet van. Je neemt namelijk ook de slechte dingen van je ouders over en je leert niet rijden van een gecertificeerde instructeur.
Dat dus
Dan vind ik het van toothfairy toch wel verstandig dat ze nog een paar lessen van een echte rijschool erbij neemt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 16-03-2008, 14:01
Verwijderd
Citaat:
En hier zijn de examinatoren ook niet mild hoor! Ze laten je op allerlei kleine flut dingen zakken...
Ach, welnee.
Oud 16-03-2008, 14:02
toothfairy
toothfairy is offline
Citaat:
En bijzondere verichtingen, die leer je ook zelf dan? (zoals bochtje achteruit, helling proef, inparkeren, keren dmv 3x steken etc.)

En ik hoef nu dus ook nog helemaal niet in de spiegels te kijken. Wij bouwen het eerst een beetje op en jij moet gelijk van het begin alles doen/kunnen..

Dus in nederland zal je nooit een auto tegenkomen met een bestuurder die maar half kan rijden, in belgie moet je dus oppassen (je pa heeft er dan toch een blauwe L op gestickerd?) (je mag geloof ik dan toch ook niet op autosnelwegen komen he?)
't Is idd de bedoeling dat je dan ook alles (parkeren en zo) leert van je begeleiders, maar de dingen die jij noemt, vind ik ook helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Fileparkeren heb 'k wel nog niet vaak gedaan, denk dat ik daar nog wel wat meer voor moet kunnen inschatten en zo.

Ik begrijp eigenlijk echt niet hoe je alles apart kan leren. Je hebt toch bvb altijd je spiegels nodig als je op de weg bent? 't Lijkt me net moeilijker om telkens één ding extra te leren of zo. Ik ben gewoon op een industrieterrein begonnen. Natuurlijk wel in 't weekend als er niet zo veel volk is. Dan kom je er trouwens verschillende tegen die leren rijden en ook veel rijscholen komen daar. Je kan dus eerst wat leren zonder dat je een gevaar bent voor anderen.

In België moet je idd zo'n blauwe L op de achterruit hebben hangen. Dan weten anderen dat ze soms wat geduld met je moeten hebben. Ze steken je ook wel vaker voorbij, ook al rijd je normaal.
Je mag trouwens overal in België rijden, dus ook op autosnelwegen.

Citaat:
Overigens zijn ook de spiegels erg vaak dubbel uitgevoerd, dus 2 binnenspiegels en vaak ook nog een extra spiegel op een van de buitenspiegels.
Hierdoor kun je dus ook stapsgewijs iedere keer iets meer erbij krijgen zodat je uiteindelijk zelfstandig een auto kunt rijden.

Het Belgische systeem is vooral erg goedkoop maar een voorstander ben ik er niet van. Je neemt namelijk ook de slechte dingen van je ouders over en je leert niet rijden van een gecertificeerde instructeur.

Edit:

Dat vindt 95% van alle automobilisten. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is
Ik zou je zéker aanraden om te lessen bij een rijschool, al was het maar zodat je niet de foute handelingen van je ouders overneemt die zij zich in de loop der tijd hebben aangeleerd.
Voor het rijexamen, moeten we ook extra spiegels hebben, zodat de examinator mee kan kijken, maar om gewoon met je ouders te rijden, hoeft dat niet.

Ik weet ook wel dat ik een verkeerde dingen van m'n ouders kan overnemen. Dat is ook een van de redenen waarom ik ook wel een aantal uur rijlessen wil gaan volgen voordat ik m'n examen ga afleggen. Maar ik had dus al gezegd dat ik dat van plan was. Ik weet ook wel dat zo'n instructeur goede tips kan geven en zo.

Ik zie trouwens net de nieuwe reacties terwijl ik dit aan 't typen was: dank u KIET-2.

Ik beweer trouwens niet dat ik als de beste kan rijden. Maar 't enige wat ik soms lastig vind, is wanneer ik de weg niet ken en ze me te laat hebben gezegd als ik ergens een straat in moest of zo. Dus denk dat het grootste probleem daar niet bij mijn rijkunsten ligt. Er hebben ook al veel mensen gezegd dat 'k goed rijd en dat waren geen mensen die moeite zouden doen om iets te verbloemen. Er zijn oudjes die liever met mij meerijden dan met mijn vader.

Citaat:
Overigens vind ik het systeem van België best eng. Ik denk dat iedereen wel eens in z'n rijlessen heeft meegemaakt dat ie een fietser over het hoofd zag. Dan ben je maar wát blij dat je rij instructeur op de rem trapt voor je. Niet voor niets heb je je roze papiertje nog niet; men gaat er van uit dat je nog niet capabel genoeg bent om zelf te rijden. En in het Belgisch systeem rij je dus wél zelf. Er zit wel iemand naast je, maar die kan helemaal niks doen wanneer het fout gaat.

Zijn er misschien gegevens bekend over of het vaak mis gaat tijdens zulke 'rijlessen'? Ben benieuwd of je daar iets over terug ziet.
Mijn ouders zijn natuurlijk wel heel alert. Toch in 't begin. Dan zei m'n moeder al alles waar ik op moest letten, nog voor ik de kans had om erop te letten. Nuja, ik mag niet klagen over m'n ouders, want heb er niet echt problemen mee gehad dat zij m'n begeleiders waren. Ik ken er ook die naar de rijschool gingen omdat hun ouders niet met hen wouden meerijden. Nu ben ik eerder gewoon chauffeur (toch waar ik de weg ken) en zij passagier, in 't begin was 't wel echt zij begeleider en ik leerling.

Ik weet trouwens niet of er ergens gegevens zijn over ongevallen die gebeuren met mensen die enkel nog maar een voorlopig rijbewijs hebben. Je hoort er in ieder geval niet veel over en als het echt zo gevaarlijk zou zijn, dan zouden ze rijlessen wel voor iedereen verplicht maken, dus ik denk echt niet dat je je zorgen moet maken om die leerlingen als je in België rijdt.

Over wat Balance net zei: denk dat dat een beetje van persoon tot persoon afhangt. Ik ben ook eigenlijk niet echt zenuwachtig als ik met de auto rijd. Soms wel dat 't wat stresserend is als 't druk is en ik dus echt op alles tegelijk moet letten, maar ik ben nog nooit in paniek geslagen. Ken ook wel mensen die zich heel onzeker voelen op de weg, ook al is het niet druk en die gewoon gestopt zijn met leren rijden en een aantal jaren later opnieuw proberen of die gewoon rijlessen gaan volgen of zo.
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Oud 16-03-2008, 22:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik heb niet zo'n hoge pet op van dat Belgische rijles-systeem, vooral als je ziet hoe die auto's met wit/rode platen hier af en toe rijden .
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 16-03-2008, 22:16
toothfairy
toothfairy is offline
Hoe rijden ze dan? Ik kan eigenlijk niet vergelijken. Wel opletten voor veralgemeningsgevaar, want je hebt overal alle soorten. Er zijn er hier die heel de tijd vlak achter je rijden tot je opzij gaat, er zijn er die heel traag rijden, er zijn er die grote risico's nemen bij het voorsteken, ...
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Oud 16-03-2008, 22:23
Verwijderd
Ze doen met name vaker rare dingen (geen voorrang verlenen wanneer dit wel zou moeten of juist wel voorrang geven wanneer het niet moet, voor fietsers stil gaan staan op een rotonde terwijl de fietsers rood licht hebben, op het laatst mogelijke moment de afslag ophoeken etc).
Bumperklevers en mensen die veel links blijven rijden zijn er genoeg met een gele plaat (is mijn grootste irritatie trouwens, mensen die niet naar links gaan op de snelweg) maar opeens op je rem staan om mensen die geen voorrang hebben dat wel te geven heb ik iemand met een gele plaat tot dusverre nog nooit zien doen.
Oud 16-03-2008, 22:40
toothfairy
toothfairy is offline
Hm, dat heb ik iemand met een witte plaats met rode letters ook nog niet zien doen. Misschien tenzij die anders die fietser zou aangereden hebben, ook al is hij (de autobestuurder dus) niet in fout? Maar goed, daar ging 't topic eigenlijk ook niet over.
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Oud 16-03-2008, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Ze doen met name vaker rare dingen (geen voorrang verlenen wanneer dit wel zou moeten of juist wel voorrang geven wanneer het niet moet, voor fietsers stil gaan staan op een rotonde terwijl de fietsers rood licht hebben, op het laatst mogelijke moment de afslag ophoeken etc).
Bumperklevers en mensen die veel links blijven rijden zijn er genoeg met een gele plaat (is mijn grootste irritatie trouwens, mensen die niet naar links gaan op de snelweg) maar opeens op je rem staan om mensen die geen voorrang hebben dat wel te geven heb ik iemand met een gele plaat tot dusverre nog nooit zien doen.
Daarom ben ik zo blij dat ik aan de Duitse grens woon en niet de Belgische.
Oud 17-03-2008, 01:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Randstad, daar rijden we gewoon zelden harder dan stapvoets, kan ook niemand moeilijk doen <3
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-03-2008, 12:22
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Daarom ben ik zo blij dat ik aan de Duitse grens woon en niet de Belgische.
Duitsers rijden over het algemeen wel beter dan Belgen
Zitten hier in de zomer ook genoeg, Duitsers
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 17-03-2008, 12:23
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Randstad, daar rijden we gewoon zelden harder dan stapvoets, kan ook niemand moeilijk doen <3
1 x in Rotterdam gereden, heb nog nooit zoveel gescholden in de auto
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 17-03-2008, 15:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
1 x in Rotterdam gereden, heb nog nooit zoveel gescholden in de auto
Haha, wat gebeurde er dan allemaal?

Ik kan er prima tegen trouwens, maar ik ben dit hier natuurlijk gewend.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-03-2008, 18:29
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Ik heb niet zo'n hoge pet op van dat Belgische rijles-systeem, vooral als je ziet hoe die auto's met wit/rode platen hier af en toe rijden .
Vlaamsse verkeerskundigen hebben officieus ook niet zo'n hoge pet op van het Belgischesysteem, vergelijk het aantal Nederlandse verkeersdoden eens met het aantal Vlaamse. In 2006 vielen er nog een ruime duizend in Vlaanderen en in Nederland een ruime 900. Absoluut is dat niet zo'n groot verschil, maar per 100.000 inwoner verhoudt zich dat: 7,5 in Nederland en 12,7 in Vlaanderen (13,4 België). Europees gezien is het 11.6. Qua aantal doden vallen er per 100.000 inwoners alleen in Finland, Zweden en de UK minder doden.

Overigens vallen er in Nederland zo'n 17.000 zwaargewonden in Nederland, dat is ook nog teveel.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 20-03-2008, 18:36
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Mijn les ging vandaag niet door. Jammer..
Oud 20-03-2008, 20:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Haha, wat gebeurde er dan allemaal?

Ik kan er prima tegen trouwens, maar ik ben dit hier natuurlijk gewend.
Toeristen die op alles letten behalve het verkeer.
Scooters die de meest idiote capriolen uithalen, dat ze zichzelf doodrijden vind ik ok, een deuk in m'n auto vind ik niet ok.
Trams die ik totaal niet gewend bent en dus maar gewoon voorrang geef (volgens mij hebben die ook overal voorrang?) en dan een eikel achter me die meteen begint te toeteren omdat ik rem (hij met een telefoon in z'n hand).
Mensen die niet fatsoenlijk kunnen manouvreren op een 3-baans weg.
Heb bijna niemand gezien die richting aangaf.
Hier doen ook veel mensen dat niet (waar ik me ook aan erger), maar of je nu hier rijdt met 5 andere weggebruikers of op de ring Rotterdam in spitsuur is wel even een verschil

Etc.

Even een maat opzoeken in het UMC, volgende keer gaat ie maar naar Vlissingen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 20-03-2008, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Trams die ik totaal niet gewend bent en dus maar gewoon voorrang geef (volgens mij hebben die ook overal voorrang?)
Zo goed als, en als ze het niet hebben nemen ze het wel Ben wel blij dat ik in de Randstad heb leren rijden.
Oud 20-03-2008, 20:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Zo goed als, en als ze het niet hebben nemen ze het wel Ben wel blij dat ik in de Randstad heb leren rijden.
Ben blij dat ik zo goed als nooit in de randstad hoef te rijden
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 21-03-2008, 13:41
Zwoek
Avatar van Zwoek
Zwoek is offline
Citaat:
Mijn les ging vandaag niet door. Jammer..
Ah ja dat is jammer, ik heb over een uur een dubbel uur les. Ik heb nu drie lessen van een enkel uur gehad dus ik hoop dat het niet te lang is Ik vind het wel heel leuk om te rijden dus waarschijnlijk komt het wel goed.
__________________
Geen juist moment
Oud 21-03-2008, 13:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Toeristen die op alles letten behalve het verkeer.
Scooters die de meest idiote capriolen uithalen, dat ze zichzelf doodrijden vind ik ok, een deuk in m'n auto vind ik niet ok.
Trams die ik totaal niet gewend bent en dus maar gewoon voorrang geef (volgens mij hebben die ook overal voorrang?) en dan een eikel achter me die meteen begint te toeteren omdat ik rem (hij met een telefoon in z'n hand).
Mensen die niet fatsoenlijk kunnen manouvreren op een 3-baans weg.
Heb bijna niemand gezien die richting aangaf.
Hier doen ook veel mensen dat niet (waar ik me ook aan erger), maar of je nu hier rijdt met 5 andere weggebruikers of op de ring Rotterdam in spitsuur is wel even een verschil

Etc.

Even een maat opzoeken in het UMC, volgende keer gaat ie maar naar Vlissingen

Whaha. Allemaal wel herkenbaar. Juist als zo'n gast loopt te toeteren weet je dat je het goed hebt gedaan, laat die jongen achter je maar even wachten hoor!

Ik weet nog mijn eerste keer Brienenoordbrug in de spits. Whaaaa
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-03-2008, 19:54
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Trams die ik totaal niet gewend bent en dus maar gewoon voorrang geef (volgens mij hebben die ook overal voorrang?) en dan een eikel achter me die meteen begint te toeteren omdat ik rem (hij met een telefoon in z'n hand).
Afslaande trams hebben op een gelijkwaardige kruising voorrang.

En ik erger me echt dood aan de hordes autorijscholen die in de buurt rondrijden, het verschil tussen motorrijles en autorijles is echt gigantisch als je gaat kijken naar het rijgedrag. (regelmatig de vraag krijgen of jij de boetes wilt betalen enzo )
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 21-03-2008, 21:05
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Een rechtdoorgaande tram heeft toch ook gewoon voorrang op een gelijkwaardige kruising?

Voorbeeld: jij komt van noord en gaat naar zuid, de tram van oost naar west. Dan kom jij - vanuit de optiek van de trambestuurder - van rechts, maar omdat het een tram is op een gelijkwaardige kruising moet hij je toch voorlaten. Dat wordt natuurlijk anders op geregelde kruisingen.

Overigens zitten trams in Zeeland toch ook in de leerstof voor theorie vragen of eh?
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 22-03-2008, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Overigens zitten trams in Zeeland toch ook in de leerstof voor theorie vragen of eh?
Eh, ja. Wat zouden mensen uit Zeeland anders moeten doen als ze in Amsterdam komen? Met de tram gaan in plaats van met de auto?
Oud 22-03-2008, 18:28
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
Een rechtdoorgaande tram heeft toch ook gewoon voorrang op een gelijkwaardige kruising?

Voorbeeld: jij komt van noord en gaat naar zuid, de tram van oost naar west. Dan kom jij - vanuit de optiek van de trambestuurder - van rechts, maar omdat het een tram is op een gelijkwaardige kruising moet hij je toch voorlaten. Dat wordt natuurlijk anders op geregelde kruisingen.

Overigens zitten trams in Zeeland toch ook in de leerstof voor theorie vragen of eh?
De tram heeft, volgens mij, altijd voorrang, behalve als jij op een voorrangsweg rijdt en de tram komt uit een zijstraat.

En het theorie-examen is in zeeland precies hetzelfde als de rest van Nederland (ga ik binnenkort achterkomen) als het goed is dan toch
Oud 22-03-2008, 21:30
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
De tram heeft, volgens mij, altijd voorrang, behalve als jij op een voorrangsweg rijdt en de tram komt uit een zijstraat.
Dan zeg je dus precies hetzelfde als ik.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 22-03-2008, 23:35
Verwijderd
Conclusie: Trams zijn gewoon irritant, beter leggen ze een metro aan (die dan ook daadwerkelijk ondergronds rijdt) zodat je daar ook geen last van hebt
Oud 23-03-2008, 12:14
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
Dan zeg je dus precies hetzelfde als ik.
eigenlijk wel maar dit vind ik makkelijker onthouden Trouwens hier rijden toch geen trams dus voor mn examen moet ik er niet bang voor zijn
Oud 24-03-2008, 19:58
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Overigens zitten trams in Zeeland toch ook in de leerstof voor theorie vragen of eh?
Ja, tuurlijk, maar dat is hetzelfde als de vragen over uithangborden bij vrachtwagens, maximale gewichten van aanhangers etc.
Gewoon stampen een uurtje voor het examen en later weer snel vergeten
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 26-03-2008, 21:19
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik rijd bijna nooit meer omdat ik geen eigen auto heb en er ook geen geld voor heb. Ik heb ruzie met mijn moeder en ik spreek haar nu niet zoveel, dus ik denk eigenlijk niet dat ik haar auto mag lenen (en ik ga het ook niet vragen). Maar ik ben bang dat ik het autorijden ga verleren.
Oud 26-03-2008, 21:40
Verwijderd
Is het geen optie om dan af en toe aan vrienden te vragen of je in hun auto mag rijden? Ik laat mijn vriendin ook in mijn auto rijden zodat ze iig ervaring op doet en het niet verleert
Oud 27-03-2008, 09:42
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik heb vanmiddag na 2 weken weer rijles. En ook al is 2 weken niet veel, ik ben toch ook bang dat ik weer helemaal moet wennen. Maarja, we zien wel.
Oud 27-03-2008, 15:02
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat zel wel meevallen, misschien dat je hooguit vijf minuten kwijt bent om er weer in te komen. Autorijden is net als fietsen. Het is alleen een stuk lastiger om de speelkaarten tussen de spaken te steken.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-03-2008, 18:22
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Woehoe! Ik mag mijn rij examen aan gaan vragen! Há, super coewl!
Oud 27-03-2008, 19:12
Verwijderd
Je rijles ging dus goed?
Oud 27-03-2008, 23:01
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Het ging wel aardig. Niet geweldig, maar toch weer wat dingen geleerd. Woehoe *blij*.
Oud 28-03-2008, 09:47
Bloompje
Avatar van Bloompje
Bloompje is offline
Jaja, 3 keer is scheepsrecht

Ben zo blij, net toen ik thuis kwam de woonkamer rondgestuiterd!

Volgende week rijbewijs ophalen en dan de autosleutels van de auto van mijn vriend opeisen
__________________
I am..
Oud 28-03-2008, 10:01
Verwijderd
Opeisen nog wel
Gefeliciteerd en veel plezier
Oud 28-03-2008, 12:38
Ilona1
Ilona1 is offline
Yeaaah ook ik ben eindelijk geslaagd gistermiddag.

Ben in 2006 begonnen.. was 4x gezakt, toen was mijn theorie verlopen en heb ik het even laten varen van frustratie...
Eind 2007 weer begonnen, theorie opnieuw gehaald, flink aantal lesjes gevolgd bij een nieuwe rijschool (geen idee meer hoeveel..) en examen afgelegd bij het BNOR. Wat een verademing vergeleken met het CBR...jeetje. Werd eerst helemaal op mijn gemak gesteld en daarna ging het helemaal goed. Geen fouten gemaakt.

Maandag kan ik het rijbewijs ophalen! Kan niet wachten!
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #15!
Verwijderd
500 25-11-2010 14:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.