Oud 07-06-2007, 12:42
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Een in de 80s ontstaan fenomeen, uitgediept door zowat elke experimentele muzikant/band en vrij bekend.

Ik stuitte laatst tegen uitspraken als "noise is the new punk". Is dit omdat het een totaal verhipt genre is waar mensen de show kunnen stelen in excentrie-wedstrijdjes in artistieke gezelschappen of is die uitspraak sowieso misplaatst? Ik krijg de indruk dat bands als Wolf Eyes een brede aanhang krijgen onder de indiebois terwijl dit niet voor de hand liggend is.

Luisteren mensen dit überhaupt vanwege een oprechte vrijwilligheid of moeten mensen zich op een intellectueel verantwoorde manier kunnen legitimeren waarom ze noise luisteren?

Ik vind het maar moeilijk.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2007, 13:01
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
noise is the new punk vind ik maar nergens op slaan. of je moet doelen op een bepaalde soort agressiviteit in de muziek.

over de 'índiebois', tja. als iemand open staat voor muziek, waarom ligt zoiets dan niet voor de hand ? ik denk wel dat het balletje door mond-tot-mond reclame af en toe wat overdreven snel gaat rollen.

ik zet dit thuis niet ontzettend vaak op. af en toe wat black dice of een nummertje wolf eyes. mn beleving varieert bovendien. soms krijg ik er adrenaline van, maar gek genoeg is het soms ook wel ontspannend. intellectueel allerminst.
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 13:17
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
intellectueel : inteschmecktueel. Noise is noise. Een bak digitale herrie bedoeld om een statement te maken tegen de heersende muzikale orde? Misschien bij een paar artiesten, maar de artistieke waarde daalt dan vrij snel.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 13:35
capibara
Avatar van capibara
capibara is offline
Er is veel toffe noise, maar er is nog meer crap. Ik vind het zelf wel tof als lui meer doen dan met een laptopje aan komen zetten en er een allervergruizende distortion overheen draaien.

Dan ga ik meer voor het gebruiken van aparte instrumenten, zelfbouwherriedoosjes, gave performace erbij. Beetje meerwaarde aan een "bak herrie" geven.
__________________
Rodent of unusual size
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:28
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
Citaat:
RDLF schreef op 07-06-2007 @ 13:35 :

Dan ga ik meer voor het gebruiken van aparte instrumenten, zelfbouwherriedoosjes, gave performace erbij. Beetje meerwaarde aan een "bak herrie" geven.
bekend met circuit bending ?
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:39
noruas
Avatar van noruas
noruas is offline
een band als Wolf Eyes is idd vrij populair, maarja, ze zitten dan ook op Sub Pop. Volgens mij is iemand als Merzbow bv niet veel populairder geworden de laatste jaren. Ik krijg iig niet echt de indruk dat er een grootschalige 'indienoise' revolutie gaande is.
En er zullen altijd mensen zijn die graag aan hun vriendjes laten zien hoe artistiek ze wel niet zijn, maar doet dat er toe?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:41
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
ik waardeer muziek die mooie teksten en melodie bevat; noise waardeer ik totaal niet.

alleen als ik lam ben op een festival wil ik nog weleens naar iets als noise luisteren, maar dat is een ander verhaal.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 16:00
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
QQQQQ schreef op 07-06-2007 @ 15:39 :
En er zullen altijd mensen zijn die graag aan hun vriendjes laten zien hoe artistiek ze wel niet zijn, maar doet dat er toe?
Dat weet ik niet. Ik ken weinig mensen die noise kennen en het daarnaast ook daadwerkelijk luisteren zonder er quasi-lollig over te doen. Ik ken nog minder mensen die het luisteren zonder van zichzelf te vinden er een elitair smaakje op na te houden. Ik vraag me dus af of dat echt nodig is met noise / p.e. of dat er ook mensen zijn die er zonder al te veel pretenties en moeilijk doenerij er stapels cd's van in de kast hebben staan.
__________________
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 16:21
noruas
Avatar van noruas
noruas is offline
mwa, ik merk er in mijn vriendenkring niet zo heel veel van. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Het is in zekere zin een extreme vorm van muziek, er komen weinig elementen in terug die je in 'conventionele' muziek wel ziet, en is bovendien vaak ook nog erg hard. Dat zorgt ervoor dat mensen er een beetje naar luisteren als gimmick, ofzo. "kijk mij eens deze rare muziek luisteren" (of dat nu quasi-lollig of elitair bedoeld is.)
Toch heb ik niet het idee dat het hele genre daarop drijft. Ik vind van mezelf iig dat ik er oprecht vrijwillig en zonder al te veel pretentie naar luister. Van de (weinige) mensen in mijn omgeving die het ook kunnen waarderen krijg ik hetzelfde idee. En als een artiest niet oprecht is prik je daar vrij snel doorheen denk ik. Goede noise maken is echt niet makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 16:42
capibara
Avatar van capibara
capibara is offline
Citaat:
antigone schreef op 07-06-2007 @ 15:28 :
bekend met circuit bending ?
Juh, mn oude casiootje is doodgesmolten

En dat pretentieus geblaat over noise, tja. Ik ken genoeg mensen die gewoon graag noise luisteren en maken, maar ook mensen die het iid als gimmick of jolige "shockfactor" zien. Dat hoor je in de muziek ook vaak wel terug.
__________________
Rodent of unusual size
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 17:39
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Haus Arafna is nog wel aardig soms, maar dat is noch bijster artistiek noch heeft het iets met punk van doen. Verder zegt het me weinig en interesseert het me nog minder.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 18:38
DrunkOnEgo
Avatar van DrunkOnEgo
DrunkOnEgo is offline
als het om noise gaat, gaat het mij vooral om de beleving, niet of de muziek technisch begaafd in elkaar zit; want laten we eerlijk zijn, dat is meestal niet bij noise. In Tilburg is de scene nu flink aan het oplaaien onder het Vatican Analog label van Vincent Koreman met o.a. The Jim Morrisons, Staplerfahrer, Franz Fjoder, The die die die! en meer.

check: http://www.myspace.com/vaticananalog

voor de geinteresseerden (en voor zowel punkliefhebbers):

Fri Jun 8: Loud N Obnoxious (v.a. 20.00 uur) Little Devil, Tilburg
Met optredens van:
Rush N Attack (alcoholpunk)
Anaphylactic Shock (crustpunk)
The Jim Morrisons (noise)
Otis (stonerpunk)
The Filth And The Fury (deathpunk)
Staplerfahrer (noise)
The Meldy Peaches (elektropunk)
Neurobit (industrial)


Rush N Attack: supervette alcoholpunk met een hele dikke knipoog naar Gang Green.

Anaphylactic Shock: frank drank, eikenaar en 2 uit het restless youth kamp - dikke crustpunk.

The Jim Morrisons: muur van geluid en totaal over de top performance, presenteren hun debuutcd.

Otis: ex stockholm syndrome en against time, nieuwe plaat is nu uit!

The Filth And The Fury: 2 mans deathpunk groep met ex-house of destructo leden.

Staplerfahrer: steffan en zijn laptop zetten een muur van lawaai neer die de meeste bands wegvaagd.

The Meldy Peaches: 2 meiskes, 1 jongen met electropunk en schattige performance.

Neurobit: jongen met gameboy. maar ook met industrial en punkverleden!

www.littledevil.nl
__________________
"After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music." ~Aldous Huxley
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 00:05
Jochemska
Avatar van Jochemska
Jochemska is offline
noise in de zin van Crüstpunk en dat soort dingen? of noise in de zin van bak electronische herrie. Crüst was hier een decennia geleden wel veel gespeeld in punkhol Parkhof.

Gare electronische noise ken ik alleen ene Scotch Egg, erg vage japanner met een gameboy.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 00:15
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Jochemska schreef op 08-06-2007 @ 00:05 :
noise in de zin van Crüstpunk en dat soort dingen? of noise in de zin van bak electronische herrie. Crüst was hier een decennia geleden wel veel gespeeld in punkhol Parkhof.
dat is geen noise, maar kutmuziek.

en ik noise a la wolf eyes of merzbow niet onder de noemer muziek vallen. althans het heeft naar mijn mening niks met muziek te maken. althans toen ik black dice zag vond ik het vreselijk.
verder luister ik het niet thuis, maar zal op dour wel het 1 en ander checken.
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 01:25
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
noise is ook muziek alleen niet gebaseerd op melodie en akkoorden maar op klank, in de wijze woorden van Varese 'muziek is georganiseerd geluid'.

vorige week nog een kkvet noise optreden gezien van arnaud riviere.
__________________
kinderboerderij het dode hertje
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 11:36
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline


Ik vind dit wel leuk; het heeft niet die overdreven shock-vibe.
__________________
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 13:16
capibara
Avatar van capibara
capibara is offline
Pong
__________________
Rodent of unusual size
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Meest extreme muziek
pietpelle
76 29-06-2006 10:15
Muziek Enquete over jou muzieksmaak en stijl
Saaaz
69 28-06-2006 10:52
Muziek electronic/industrial/idm/ambient/noise enz.
matt trakker
24 01-11-2004 22:22
Muziek Power Electronics / Noise / Droning
Ulfheðin
2 10-09-2004 18:59
Muziek Detritus - Sense Martyr
Verwijderd
4 05-01-2004 21:42
Muziek favo muziekstijl
Stampertje
142 10-08-2003 13:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.