Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2011, 09:18
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Maar Dittrich, één vraagje. Mijn mopperdiesel reageert vrij goed op gas terugnemen: ik hoef zelden te remmen als verkeer voor mij allang in de remmen hangt. Zonder remlichten zou iemand die dicht achter je zit alleen maar later doorhebben dat je flink vaart mindert, ook als de situatie daar simpelweg om vraagt. Door niet te remmen laat je iemand dan misschien niet schrikken, maar jezelf en een ander zonder ervan te schrikken doodrijden is ook niet de droom van iedere golfbestuurder. Wat moet je dan in godsnaam wel doen?

(Leuke status trouwens.)
__________________
I like my new bunny suit
Advertentie
Oud 06-01-2011, 11:11
Verwijderd
Gewoon naar de rechterrijstrook gaan als dat kan en anders gebruik je je mistachterlichten of je gevaarlichten (maar deze laatste liever niet, want dat zorgt natuurlijk ook voor een schrikreactie ). Als je dan écht een hele brave burger wilt zijn bel je daarna(ast) ook nog even 0900-8844 en geef je kentekenplaat, model+kleur, weg en rijrichting door

Zelf gooi ik mijn mistachterlichten aan (ja, dat zijn er 2 ) en als dat nog niet degene achter me wakker maakt, laat ik het gas geleidelijk aan zakken met de cruisecontrol tot exact de maximumsnelheid op die weg, op de teller. (Dat is dus wanneer ik niet naar rechts kán of wanneer ik op een weg binnen de bebouwde kom rij, waar je ook vaak maar één rijstrook hebt.)
Bellen doe ik niet, want ik heb geen handsfree kit, al betwijfel ik ten zeerste of ik wel zou bellen als ik die wel zou hebben.
Oud 06-01-2011, 11:27
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
sorrry hoor, maar wanneer je schrikt van remlichten kan er maar 1 ding aan de hand zijn... en dat is niet de schuld van de gene die de remlichten op laat lichtten
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 06-01-2011, 11:31
Verwijderd
Mag je vinden, maar er is al door meerdere rechters besloten dat degene die remt terwijl dat niet noodzakelijk is, op zo'n moment gewoon schuldig is.
Oud 06-01-2011, 12:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ja, onder extreme omstandigheden dus - het maken van een noodstop, herhaaldelijk hard remmen of ander extreem gedrag. Je bent het verhaal echt compleet aan het overtrekken. Het mag gewoon in de lijn der verwachting liggen dat er iemand voor je remt/vertraagt, dus het even laten oplichten van de remlichten is niet zo abrupt dat het een schrikreactie veroorzaakt die ook op een veilige afstand niet van toepassing is. Dit levert echt niet meer of minder gevaar op dan de zaken die jij wel goedkeurt - zeker nu jij aangeeft dat je twee mistlichten hebt. Dat kan net zo goed in zo'n kort moment opgevat worden als iemand die remt met een kapot derde remlicht (daarom wordt overigens ook aangeraden om maar één mistlicht te hebben achter). Los daarvan is de intentie in alle gevallen een seintje geven, de veroordeelde gevallen was de intentie (zwaar) hinder veroorzaken.

Het beste is natuurlijk om er eigenlijk helemaal niet op te reageren en op de snelweg om naar rechts te gaan wanneer je kan.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 06-01-2011, 13:18
Verwijderd
Als je kijkt naar de veroordeelde gevallen, dan is helemaal niet overal sprake van het maken van een noodstop of heel hard remmen. Er zijn ook gevallen waarbij 'gewoon' geremd werd, een ongeluk daaruit voortkwam en diegene die zonder reden remde is ook gewoon vervolgd (of diegene ook veroordeeld is weet ik niet want net niet genoeg care ).
Feit blijft dat het seinen met verlichting (welke vorm dan ook) behoorlijk anders is dan het uitvoeren van een remtest, ook als je slechts de remmen aantikt om ze te laten oplichten. Daar komt alleen maar meer gezeik van.
Oud 06-01-2011, 17:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Eigenlijk geen wegmisbruikers hier vandaag, nog steeds veel kapotte verlichting overal
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 06-01-2011, 18:35
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Gut wat zat ik achter een kneus vandaag; Een volwassen kerel in een gemiddeld-tot-dure lease-auto (waarvan je een hoger IQ verwacht dan een Golf bestuurder met petje) rijdt een rotonde op;
- knippert naar links maar neemt de tweede afslag, knippert dus meteen (correct) weer rechts
De volgende identieke rotonde:
- knippert eerst naar rechts maar neemt óók de tweede afslag.

Zó moeilijk is het toch niet? :
Een rotonde is als een kruispunt, met dàt verschil dat je rechts knippert voordat je eraf gaat.
Oud 06-01-2011, 20:12
Verwijderd
Oh, dat is één van mijn grootste ergernissen hier in België. Dat weigeren richting aan te geven als je er af gaat. Vanmorgen nog een belbusje en vandaag nog 2 van die weigeraars gezien. Bom aansluiten op die pinker, gebruik je hem niet en je slaat af *BOEM* einde verhaal. Vooral als ze zien dat je staat te wachten op hen om de rotonde op te kunnen gaan en het dan nog niet doen.
Oud 07-01-2011, 12:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zó moeilijk is het toch niet? :
Een rotonde is als een kruispunt, met dàt verschil dat je rechts knippert voordat je eraf gaat.
Hij hield gewoon van afwisseling.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 07-01-2011, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Oh, dat is één van mijn grootste ergernissen hier in België. Dat weigeren richting aan te geven als je er af gaat. Vanmorgen nog een belbusje en vandaag nog 2 van die weigeraars gezien. Bom aansluiten op die pinker, gebruik je hem niet en je slaat af *BOEM* einde verhaal. Vooral als ze zien dat je staat te wachten op hen om de rotonde op te kunnen gaan en het dan nog niet doen.
Dat is in Nederland helaas niet veel beter
Oud 07-01-2011, 20:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Oh, dat is één van mijn grootste ergernissen hier in België. Dat weigeren richting aan te geven als je er af gaat. Vanmorgen nog een belbusje en vandaag nog 2 van die weigeraars gezien. Bom aansluiten op die pinker, gebruik je hem niet en je slaat af *BOEM* einde verhaal. Vooral als ze zien dat je staat te wachten op hen om de rotonde op te kunnen gaan en het dan nog niet doen.
Toen ik net m'n rijbewijs had ben ik daar eens zo opgefokt door geworden dat ik achter zo'n weigeraar aan ben geraced, met het idee hem eens te vragen WAAROM hij geen richting aan gaf terwijl hij zag dat ik op hem stond te wachten.
Schijnbaar schrok hij nogal van die actie van mij, want hij racede er keihard vandoor toen ik hem richting de kant probeerde te begeleiden. Lichtelijk overdreven reactie van mijn kant uiteraard, maar ik kan daar zo ontzettend kwaad om worden
Echt mijn absolute nummer 1 wat betreft ergernissen in het verkeer
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 08-01-2011, 07:26
Verwijderd
Gisteravond ben ik, samen met een bumperklever langs de kant van de weg gezet.

Bumperklever deed wat hij scheen te moeten doen; bumperkleven, en ik liet me als reactie terug zakken achter de bus die ik aan het inhalen was.

Auto nummer drie bleek een politiewagen te zijn.

De bumperklever kreeg een boete, en ik een uitbrander omdat ik er zo flauw op reageerde.

Ik vond het eindelijk gerechtigheid dat dat stuk audi-tuig een boete kreeg.
Oud 09-01-2011, 18:20
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik had een tsunami van protesten verwacht over mijn opmerking van de Golf rijder.
Maar de winnaar van "wegpiraat van de maand trofee" is toch wel deze:
Oud 09-01-2011, 22:10
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik had een tsunami van protesten verwacht over mijn opmerking van de Golf rijder.

jouw opmerking? dat feit over golf bestuurders bedoel je?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 10-01-2011, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Ik had een tsunami van protesten verwacht over mijn opmerking van de Golf rijder.
Maar de winnaar van "wegpiraat van de maand trofee" is toch wel deze:
[afbeelding]
Wow, dat is echt heel triest

Mijn wegpiraat was de meneer in z'n Alfa 159 die niet snapte dat ik in een file niet geen plek ga maken voor meer dan 1 auto voor me bij een invoegstrook en zodoende zat meneer echt bijna met zijn voorbumper tegen de voorbumper van Pluis' Coltje aan. Gelukkig bijna, want de Colt heeft een stuur en iets bijsturen kon nog net
Daarna, toen het ineens weer ging rijden (hoera voor spookfiles) besloot meneer eerst naast me te gaan rijden, me vervolgens in te halen en daarna te gaan seinen met zijn mistachterlichten (ja meneer, ze werken nog steeds!).
Toch jammer dat mensen niet snappen dat degene die invoegt de bijzondere verrichting maakt en aansprakelijk is, en dus in dit geval ook fout zat, want er was helemaal geen plek om in te voegen want ik reed daar gewoon. Nou ja, reed... reed... Sukkelde daar voort met 10km/u, net als de rest.
Het stomste van die vent vind ik nog wel dat er achter me ruim plek was gelaten voor hem, maar nee, hij moest en zou voor me rijden
Oud 10-01-2011, 12:40
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat soort mensen laat ik vaak toch maar gewoon voorgaan bij het invoegen in een file, juist omdat ze anders daarna toch maar irritant gaan staan doen omdat ze er met alle geweld voorbij willen En omdat ik niet zo moeilijk doe om mensen voor te laten
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 10-01-2011, 12:53
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
mijn arme colt! ik snap echt niet waarom jij altijd eikels aantrekt op de weg, en dat ze verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik rijd
Oud 10-01-2011, 15:52
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Zou 't kunnen zijn dat mannen galanter zijn bij vrouwen of, dat mannen liever een veilige afstand houden bij vrouwelijke bestuurders?
Oud 11-01-2011, 08:03
Verwijderd
Citaat:
Dat soort mensen laat ik vaak toch maar gewoon voorgaan bij het invoegen in een file, juist omdat ze anders daarna toch maar irritant gaan staan doen omdat ze er met alle geweld voorbij willen En omdat ik niet zo moeilijk doe om mensen voor te laten
Dat was alleen geen oplossing, want ik had zijn voorganger al voor gelaten en dus was de ruimte die ik daar bewust voor had laten vallen (want ik snap het principe van ritsen wel, itt de alfist) al gebruikt. Waar de Alfist probeerde in te voegen, was exact waar ik al stond / voortsukkelde. Dat past fysiek gewoon niet, zelfs niet als het universum inderdaad 2d zou zijn
Oh, en bij dit soort dingen heb ik er ook geen problemen mee hoor, je staat in een file, dus als iedereen braaf het rits-systeem aanhoudt is die file veel sneller weg. Helaas rijden er teveel mensen met het intellect van een visstick op de weg.
Rest mij nog te zeggen dat er achter mij gewoon ruimte was gemaakt voor de Alfist (want de meneer, meneer en mevrouw in de V40 achter me snapten het systeem van ritsen zo te zien ook ), dus waarom hij nu in wou voegen op de enige plek waar al iemand anders reed is mij een raadsel.
Oud 11-01-2011, 18:25
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Vandaag op de 80-weg ook een slimmerd tegengekomen: ik reed al langere tijd goed 80, tot ik op een auto stuitte die wat langzamer reed (75 ofzo). Toen heb ik gas losgelaten en ben ik op gepaste afstand gaan rijden. De auto achter mij vond dat onzin en haalde mij in over de dubbele doorgetrokken streep. Mijn voorganger kon hij niet inhalen door de tegenliggers, dus uiteindelijk schoot hij er weinig mee op.
Bij de rotonde knipperde diezelfde auto naar links, reed de rotonde op, knipperlicht weer uit, en dan naar rechts knipperen bij het pootje waar hij er af ging (2e pootje, rechtdoor).
Oud 11-01-2011, 18:49
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Bij de rotonde knipperde diezelfde auto naar links, reed de rotonde op, knipperlicht weer uit, en dan naar rechts knipperen bij het pootje waar hij er af ging (2e pootje, rechtdoor).
Ook die heeft de melk wel horen klotsen, maar wist niet waar de tepel hing.
Vanavond kwam die Mercedes binnen de bebouwde kom wellicht van rechts, maar deed dat met zó'n snelheid en overtuiging dat hij mij met geen mogelijkheid heeft kunnen zien, (of die fietser die nog voor mij zat)
Bij de volgede T-splitsing vond hij het ook niet nodig om richting aan te geven. Typisch gevalletje van: "auto onder z'n kont gebonden, blik op oneindig en rechtervoet gestrekt to het doel is bereikt"
Oud 12-01-2011, 19:13
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik moest net van de provinciale weg links afslaan mijn dorp in, terwijl uit die zijstraat iemand juist iemand naar rechts wilde. Net dat ik afrem om af te slaan gaat de persoon achter mij mij inhalen. Ik vond dat zo'n domme actie, want het komt vaak genoeg voor dat mensen denken 'als die toch hieraf moet kan ik wel de weg opdraaien'. Gelukkig bleef die auto gewoon staan, maar het vertoonde niet erg veel inzicht imho

O, en wat heeft verlichting op een tractor nou voor nut als je die dingen aanzet in het donker, en dan een laadbak precies op die hoogt ervoor houdt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 12-01-2011, 19:41
Verwijderd
Citaat:
O, en wat heeft verlichting op een tractor nou voor nut als je die dingen aanzet in het donker, en dan een laadbak precies op die hoogt ervoor houdt
Oh, heb ik ook eens gehad, ik moest een bocht nemen, en dan een versmalde tunnel in. Sta ik opeens bijna tegen zo'n ding met een laadbak op lamphoogte

Vandaag weer zo'n Belg die dacht dat het knipperlicht garant staat voor 'iedereen schuift wel'. Ik bleef gewoon rijden, ik zat weer eens in de camionette, dus dan ben ik iets minder schrikachtig. Uiteindelijk bleef hij toch maar rechts rijden na een poging te doen om naar links te gaan terwijl ik met 130 aankwam (hij kwam met 90 van een invoegstrook op de rechterrijbaan en wou gelijk doorschuiven naar links).
Oud 13-01-2011, 13:46
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
mijn wegpiraten waren gisteren de mensen die vonden dat tegenliggers op bosweggetjes zich helemaal niet aan je storen als je 80 rijdt waar 60 mag en je lekker je grote licht aan hebt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 15-01-2011, 20:53
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
vandaag zijn dittrich en ik 2 keer bijna van de weg gereden door mensen die zomaar van rijstrook wisselen. Spiegelen is tegenwoordig kennelijk ook al optioneel. De eerste keer kwamen we met een reële vaart aanrijden op een groen stoplicht, waarbij een optrekkende auto besloot van de linker naar de rechter strook te gaan net toen wij er rechts bijna naast waren, de tweede keer kwam een bus recht voor onze neus zomaar naar links.
typisch dat mensen veel hufteriger gaan rijden als je in een klein autotje rijdt (we reden in de fiesta van dittrichs moeder)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 16-01-2011, 11:19
Verwijderd
Vorige week op een onverlichte landweg waar je terecht maar 60 mag, en waar dat ook elke kilometer duidelijk staat aangegeven, een auto die telkens met z'n neus op m'n kont zat (nouja, die van de auto) en met z'n groot licht in mijn achteruitkijkspiegel zat te schijnen dat reed echt niet relaxed. Toen ik vanwege een tegenligger die eraan kwam met één wiel op van die hobbelstenen tussen de weg en de berm ging rijden, schoot hij er snel langs, sneed de tegenligger af die waarschijnlijk vol in de rem moest, sneed daarna mij weer af en ging er vandoor met 100 ofzo.

Citaat:
typisch dat mensen veel hufteriger gaan rijden als je in een klein autotje rijdt (we reden in de fiesta van dittrichs moeder)
Misschien inderdaad dat ik daarom zo veel dringers tegenkom

Laatst gewijzigd op 16-01-2011 om 11:33.
Oud 16-01-2011, 11:24
Verwijderd
Oh en nog een trouwens, op de 80-weg waar ik vaak rijd, daar is het wegdek beschadigd door het ijs en nu mag je op een deel ervan maar 50. En er zitten echt flinke scheuren in de weg, als ik 50 rijd stuiter ik daar al best hard met de Alto overheen. Nu zijn er desondanks wel meer mensen die er toch 80 blijven rijden. Maar van de week ook een verlaagd geval waarvan ik me niet kan voorstellen dat die de randen van de scheuren niet langs de onderkant van de auto heeft voelen schrapen misschien niet echt een wegpiraat want hij had er zelf de meeste last van denk ik, maar toch.
Oud 16-01-2011, 12:35
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
typisch dat mensen veel hufteriger gaan rijden als je in een klein autotje rijdt (we reden in de fiesta van dittrichs moeder)
Dat is ook mijn ervaring. Als ik in mijn eigen auto rijd, heb ik veel meer last van mensen die denken dat ze me wel van de weg mogen drukken of afsnijden dan wanneer ik in de bus met aanhanger van m'n werk rijd.

3,3 meter lengte versus 11,5 meter lengte... Jammer voor die eikels dat ik me ook in de Mini niet snel aan de kant laat drukken.
Oud 17-01-2011, 11:57
Verwijderd
vandaag was het heel even eng bij de uitrit van een parkeergarage. Die liep stijl omhoog, en bovenaan moet je even kijken of je kan gaan, dat ding komt uit in een bocht.

De man of vrouw voor me, was duidelijk meerdere malen gezakt voor zijn/haar hellingproef.

Telkens als hij/zij dacht weg te kunnen, rolde die auto niet een beetje, maar meters omlaag.
Ben uiteindelijk maar rustig achteruit rollend weer terug de garage ingegaan...
Oud 18-01-2011, 14:05
Verwijderd
Ik fietste braaf op het fietspad met naast me meteen een muur, komt er een idioot aangereden en begint hij een u-turn te maken, allemaal prima, maar daarbij gaat hij volledig op het fietspad staan met z'n neus terwijl ik daar net fiets en ook geen mogelijkheid heb uit te wijken (geen stoep naast me oid). Hij raakte nét m'n fiets en begon toen ineens te roepen dat ik uit moest kijken terwijl hij mij dus praktisch aan had gereden. Lekker Ik heb terug geroepen dat hij uit z'n doppen moest kijken en dat hij blij kon zijn dat mijn fiets niet beschadigd was en ik ongedeerd. Toen begon z'n achterligger zich ermee te bemoeien ('Idioot, kan je niet zien waar je rijdt! Je ziet toch dat zij daar fietst! Je gaat toch niet naar voren rijden als er iemand voor je fietst! Ze zouden je rijbewijs in moeten nemen!'), toen ben ik maar verder gefietst

Laatst gewijzigd op 18-01-2011 om 15:50.
Oud 18-01-2011, 14:48
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Verkeersruzies zijn leuk om naar te kijken

Het verbaasde me dat er erg veel zondagsrijders op de weg waren, voor een dinsdag...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 19-01-2011, 15:27
Verwijderd
Vandaag weer bijna aangereden terwijl ik toch echt heel normaal en braaf over het fietspad fietste. Er kwam iemand een parkeergarage uit gereden met enorme vaart, hij remde met piepende banden. Echt geen enkele reden waarom hij zo hard reed en zo laat remde. Ik heb 'm pissig aangekeken
Oud 19-01-2011, 20:26
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Er reed iemand voor me die 70 hard genoeg vond buiten de bebouwde kom, maar bij iedere verhoogde middenberm zakte hij af naar de 60.
En ik reed ergens anders 80, toen er een auto van rechts kwam, die twijfelde en twijfelde en toen toch voor mij de weg opdraaide. Ik kon dus remmen naar 30 km/u...
Oud 19-01-2011, 21:57
Verwijderd
de A1 was het domein van onnodig links of midden rijden.
In beide gevallen betrof het een middelbare vrouw die zonder zich te schamen met 90 links bleven rijden ondertussen gezellig kakelend in hun mobiele telefoon.

Stomme wijven.
Oud 20-01-2011, 06:59
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Op de A12 ook; een klein autootje (met mannelijke bestuurder) reed constant links en hield nogal veel afstand. We reden gemiddeld al zo'n 80/90, maar bij ieder remlicht dook hij ook meteen op z'n rem om die 20 meter afstand in ere te houden. Toen ben ik maar rechts gaan rijden en nadat hij nog zo'n actie nam heb ik de 20 meter (tijdelijk) opgevuld. Als je bang bent, blijf dan gewoon lekker achter een vrachtwagen hangen of zo.
Oud 20-01-2011, 15:30
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Op de A12 ook; een klein autootje (met mannelijke bestuurder) reed constant links en hield nogal veel afstand. We reden gemiddeld al zo'n 80/90, maar bij ieder remlicht dook hij ook meteen op z'n rem om die 20 meter afstand in ere te houden. Toen ben ik maar rechts gaan rijden en nadat hij nog zo'n actie nam heb ik de 20 meter (tijdelijk) opgevuld. Als je bang bent, blijf dan gewoon lekker achter een vrachtwagen hangen of zo.
Hehe, ik rij zelf in een cinquecento en ik herken mezelf wel in die gast
Als het erg druk is (dat er geen 120 gereden kan worden) en ik rij achter een wat nieuwere auto, dan hou ik ook altijd flink afstand. Want met mijn cinquecentootje sta ik láng niet zo snel stil als een gemiddelde nieuwe auto. Vooral omdat je vrij snel te hard remt waardoor je wielen blokkeren. De eerste keer dat ik met dat ding een (soort van) noodstop moest maken schrok ik me ook de tering dat het zo lang duurde voordat ik eenmaal stil stond

Daarnaast rijden 9/10 leaserijders ook ontzettend aso en dicht op de voorligger, waardoor ze soms nogal onverwacht ineens vol op de rem gaan net op het moment dat je zelf denkt dat het weer wat vlotter gaat allemaal.

Bij een gelijkwaardige of wat oudere auto voor me durf ik er wel wat dichter op te rijden

Maargoed, bij ieder remlicht zelf ook meteen remmen is ook weer niet nodig, als het kan laat ik hem gewoon wat dichterbij rollen en laat daarna de afstand weer wat oplopen..
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 20-01-2011, 18:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Niet om lullig te doen hoor, maar met 90 km/u houd je met 50m afstand de aangeraden 2 seconden regel aan. Dan is 20m al flink dicht op je voorganger. Natuurlijk is die 2 seconden regel niet heel haalbaar in druk spitsverkeer, maar 20m te veel vinden is dan ook weer wat aan de overdreven kant.

Maar misschien heb je ook gewoon gelijk en kun je geen afstand schatten.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 20-01-2011, 19:39
Verwijderd
40 rijden op een 70 weg waar er geen mogelijkheid tot inhalen is .

En op de rotonde, iemand die belachelijk hard kwam aanrijden, eigenlijk voor mijn voorganger wou inschieten, zag dat dat niet werkte en hem maar voor mij in propte. Bah.
Oud 21-01-2011, 08:20
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Niet om lullig te doen hoor, maar met 90 km/u houd je met 50m afstand de aangeraden 2 seconden regel aan. Dan is 20m al flink dicht op je voorganger. Natuurlijk is die 2 seconden regel niet heel haalbaar in druk spitsverkeer, maar 20m te veel vinden is dan ook weer wat aan de overdreven kant.

Maar misschien heb je ook gewoon gelijk en kun je geen afstand schatten.
Bij 90 km/u op de snelweg praten we toch over (snelrijdend) fileverkeer? 20 meter is de lengte van een flinke vrachtwagen. Als jij die afstand op deze snelheid aanhoudt zet 'ie 'm er gewoon tussen. Als je dan weer afzakt naar 20 meter afstand; z'n collega ook.
Ik wou dat m'n achtertuin 20 meter diep was...zucht..
Oud 21-01-2011, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Bij 90 km/u op de snelweg praten we toch over (snelrijdend) fileverkeer? 20 meter is de lengte van een flinke vrachtwagen. Als jij die afstand op deze snelheid aanhoudt zet 'ie 'm er gewoon tussen. Als je dan weer afzakt naar 20 meter afstand; z'n collega ook.
Ik wou dat m'n achtertuin 20 meter diep was...zucht..
Met die afstand en snelheid zit je in geval van een noodstop gewoon binnen 1 seconde tegen je voorligger..

Volgens die 2-seconde-regel zou je idd 50 meter afstand moeten houden bij 90km/u.
Oud 21-01-2011, 12:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Bij 90 km/u op de snelweg praten we toch over (snelrijdend) fileverkeer? 20 meter is de lengte van een flinke vrachtwagen. Als jij die afstand op deze snelheid aanhoudt zet 'ie 'm er gewoon tussen. Als je dan weer afzakt naar 20 meter afstand; z'n collega ook.
Ik wou dat m'n achtertuin 20 meter diep was...zucht..
Als het niet harder gaat dan 90 km kan het misschien druk zijn, maar het is zeker geen file. Die is onderverdeeld in 3 soorten:
- Langzaamrijdend verkeer, verkeer dat over een afstand van minimaal 2 km niet harder dan 50 kan rijden.
- Stilstaand verkeer, verkeer dat over een afstand van minimaal 2 km niet harder dan 25 km kan rijden.
- Langzaamrijdend tot stilstaand verkeer, een combinatie van die twee.

Andijvie en Nona hebben gelijk, met 90 km/u leg je 25 meter per seconde af, dus 20 meter is minder dan een seconde op je voorganger. Dat is erg weinig tijd om te reageren. Zou je daarmee achter een vrachtwagen zitten dan kan die jou feitelijk niet meer zien. Dan had die auto dus zelfs eigenlijk nog te weinig afstand en een goede reden om die afstand vast te houden, eigenlijk was degene die meer gevaar veroorzaakte dan jij omdat jij zijn noodzakelijke ruimte om te kunnen reageren/remmen opvulde
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 21-01-2011, 17:24
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Andijvie en Nona hebben gelijk
Natuurlijk hebben ze gelijk met die 25m in één seconde, helaas krijgt niemand die ruimte. Dus wordt er van je verwacht dat je verder kijkt dan je voorganger alleen zodat je kunt anticiperen. Maar de snelweg dient zo goed mogelijk gebruikt te worden, of we moeten van de overheid overal 5-baans wegen eisen. Heb je enig idee hoeveel 20 meter is? En dat in de spits?
Overigens vind ik in die situatie een minimale reactiesnelheid van 0,3 sec. wel een minimale eis om links mee te mogen rijden, anders gewoon rechts blijven (waar blijkbaar ruimte genoeg was als ik er gewoon zonder accelereren langskon..)
Oud 21-01-2011, 20:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Natuurlijk hebben ze gelijk met die 25m in één seconde, helaas krijgt niemand die ruimte. Dus wordt er van je verwacht dat je verder kijkt dan je voorganger alleen zodat je kunt anticiperen. Maar de snelweg dient zo goed mogelijk gebruikt te worden, of we moeten van de overheid overal 5-baans wegen eisen. Heb je enig idee hoeveel 20 meter is? En dat in de spits?
Overigens vind ik in die situatie een minimale reactiesnelheid van 0,3 sec. wel een minimale eis om links mee te mogen rijden, anders gewoon rechts blijven (waar blijkbaar ruimte genoeg was als ik er gewoon zonder accelereren langskon..)
Ik vraag me meer af of jij enig idee hebt hoeveel dat is Een autoprogramma - welke weet ik niet meer want ik kijk diverse - heeft eens aan een aantal mensen gevraagd uit stilstand vanuit de auto 60 meter in te schatten (2 seconden @ 120 km/u). Wat zij dachten dat 60 meter was, was in de praktijk gemiddeld 30. Tijdens het rijden wordt het inschatten van afstanden nog lastiger. 20 meter is gewoon erg weinig, wel inderdaad wel groot genoeg om een auto tussen te proppen. Maar bijna niemand is zo dom om dan in die configuratie door te blijven rijden. Dus moeten mensen vertragen, wat juist een file-effect oplevert. Wil je optimaal gebruik maken van de weg? Houdt een veilige afstand aan, ook handig voor invoegers, en blijf op je eigen rijstrook als het druk is. Vult iemand toch dat gat dan is het jammer, maar je gaat echt geen enorme tijd verliezen door dan wat gas terug te nemen en een nieuw gat te laten vallen. Ik heb van de week bij van Zwolle tot Breda in de spits gereden en ik heb altijd minimaal 1,5 seconde en op de meeste stukken 2+ kunnen houden door gewoon even het gas los te laten wanneer er iemand tussen kwam. Genoeg auto's die kleinere gaten lieten vallen die óók opgevuld werden - want genoeg mensen forceren hem er gewoon tussen ongeacht de daadwerkelijke ruimte - en ze moesten ook veel vaker remmen dan ik dat hoefde.
Eveneens heeft de gemiddelde vrachtwagen een dode hoek achter zich van tot 50 meter (afhankelijk van de vrachtwagen en dat is dan voor losse personen, maar reken erop dat als jij 20 meter achter zo'n wagen rijdt hij jou niet kan zien). En een brede weg is leuk, maar hoe breder je de weg maakt des te sneller mensen de neiging hebben om te gaan rijden.

Je gebruikt overigens die site toch niet serieus om je reactietijd voor in het verkeer te meten? Er zitten hier drie significante verschillen tussen:
1) Je weet dat er iets gaat komen waar je op moet voorbereiden. Wil prima in dat spelletje, maar niet in het verkeer waarin de situatie constant veranderd en waar je ook zelf met iets anders bezig bent (het besturen van je auto, opletten wat er rondom je gebeurd en niet alleen voor je, afleidingen door roken/muziek/passagiers etc.). Met andere woorden, je kan niet continu 100% klaar staan om op de rem te trappen. Anticiperend rijden is één ding, maar je verliest over het algemeen al meer tijd om de informatie te verwerken dat de situatie anders is en dat je iets moet ondernemen dan als je al weet dat het gaat gebeuren en je alleen op je scherm hoeft te letten.
2) Er is een fysieke handeling nodig, het verplaatsen van je voet naar de rem en daadwerkelijk remmen. Daarna komt er ook nog eens de effectieve remweg van de auto.
3) De mate van reactie. In dat spel is het 'aan of uit', in het verkeer moet je inspelen op hoe hard je moet remmen. Dat je een remlicht ziet branden wil niet zeggen dat je vol in de ankers moet, dus je brein heeft een moment nodig om te verwerken hoeveel vertraging daadwerkelijk nodig is.

Al met al kost je dit gemiddeld 1 seconde. Als jij rijdt op basis van die 0.3 seconde uit dat spelletje ga je in de praktijk ruim een halve seconde tekort komen alleen al om op tijd te kunnen reageren - laat staan om te remmen. Of zoals een andere site het uitlegt voor in een ideale situatie:
Citaat:
Een automobilist die 10 m voor zich iemand ziet oversteken heeft in het gunstigste geval 0,3 sec. nodig om die voetganger te zien. Bij een snelheid van 43 km/uur heeft zijn auto dan al 4 m afgelegd. De reactietijd die nodig is om het rempedaal in te drukken bedraagt nog eens (minimaal) 0,3 sec. De auto is dan nog slechts 2 m van het kind verwijderd. De remweg van een gemiddelde personenauto is bij 43 km/uur ongeveer 9 meter, het buurmeisje ligt dan al 7 meter achter de auto dood op het asfalt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 22-01-2011, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk hebben ze gelijk met die 25m in één seconde, helaas krijgt niemand die ruimte. Dus wordt er van je verwacht dat je verder kijkt dan je voorganger alleen zodat je kunt anticiperen. Maar de snelweg dient zo goed mogelijk gebruikt te worden, of we moeten van de overheid overal 5-baans wegen eisen. Heb je enig idee hoeveel 20 meter is? En dat in de spits?
Wanneer je de snelweg zo goed mogelijk gebruikt wilt hebben, doe je er juist goed aan om anticiperend te rijden en daar hoort ook bij het houden van voldoende afstand.
Om je vraag te beantwoorden, die 20m afstand is te weinig, ook in de spits.

En aanvullend op wat Kiet zei:
Het menselijk waarnemingssysteem is helemaal niet zo goed in staat om snelheid in te schatten als dat mensen denken. Dat komt doordat dat wordt gedaan aan de hand van stilstaande objecten langs de kant van de weg, maar doordat dat vaak niet genoeg informatie geeft om je kalm en zeker te voelen in de auto, komt het er op neer dat je de snelheid schat aan de hand van eerdere ervaringen.
Kortom, heel simpel gesteld: Wij, als mensen in het algemeen, laten heel erg veel informatie buiten beschouwing wanneer we snelheid inschatten, en dus ook zaken als remweg en afstanden.
Wanneer je hier meer over wilt weten, raad ik je aan om eens op zoek te gaan naar de onderzoeken die het SWOV publiceert en de onderzoeken die zij in hun literatuurlijsten hebben staan.
Oud 22-01-2011, 17:45
Ivo
Ivo is offline
In een langzaam rijdende file is het veel zinvoller voor de doorstroming om met een gelijkmatige snelheid te rijden, dan telkens maar het asfalt volledige proberen te vullen door dicht op je voorganger te rijden.

De vertragingstijd in een drukke verkeerssituatie wordt bepaald door de snelheid waarmee de auto's de kop van de file verlaten. Wanneer iedereen al in de staart van de file zich rustig zou laten doorrollen (in plaats van toch maar zo snel mogelijk vooraan in de file te komen) ontstaat in de kop van de file een veel rustiger verkeersbeeld. Dat zorgt er voor dat op dat punt men sneller kan passeren, waardoor de file uiteindelijk minder lang zal zijn.

Ikzelf maak er in de file altijd een sport van om zo min mogelijk mijn rempedaal te gebruiken. Heel rustig optrekken, grote gaten laten vallen en als er dan voor me weer geremd wordt hoef ik alleen maar mijn voet van het gaspedaal af te halen. Daarmee ben je niks langzamer dan de rest, want je blijft op 1 tot 10 seconden afstand van dezelfde voorganger rijden totdat je de kop van de file voorbij bent (of één van beiden de afrit neemt).

Overigens voor afstand inschatten op de snelweg: de afstand tussen een hectometerbordje en een reflectorpaaltje is normaal gesproken 50 meter. Als je dat ongeveer als volgafstand aan houdt op de snelweg zit je redelijk safe.

Reactietijd-spelletjes zijn inderdaad niet realistisch voor de werkelijke reactietijd in het verkeer. Bij zo'n spelletje ben je geconcentreerd op die ene reactie, in het verkeer let je op veel verschillende zaken. Daarbij ben je toch wel regelmatig afgeleid door andere zaken zoals hierboven al genoemd is.

Daarbij trappen de meeste mensen niet in één keer vol op het rempedaal, ook niet als dat nodig zou zijn. Dat is namelijk niet zoals je het gewend bent. Normaal rem je rustig af en dat zit er zo goed in gebakken bij de meesten dat ze in eerste instantie de rem wel stevig, maar niet volledig intrappen. Pas als de situatie goed wordt bekeken en door de hersenen is verwerkt wordt het rempedaal indien nodig wel volledig ingetrapt. Dat kost dus een paar extra meters.
Oud 22-01-2011, 17:51
Ivo
Ivo is offline
Gisteren was de grootste wegpiraat die lul in z'n Volvo C30 die op de A2 bij het invoegen ook meteen maar door schoof naar de linker rijstrook. Met 80 km/u, nog geen 10 meter voor mij terwijl ik 120 reed. De ABS van de auto van m'n werk doet het in elk geval nog en mijn tas vloog van de bijrijdersstoel zo de voetenruimte in.
Vervolgens ging meneer ook nog herhaaldelijk bumperkleven, 2x rechts inhalen en daarbij de auto die hij voorbij reed ook snijden omdat er rechts niet zo veel ruimte was dat hij daar makkelijk in kon halen en om het verhaal compleet te maken bij het uitvoegen op het laatste moment nog even vlak voor een vrachtwagen langs over het puntstuk naar de afrit.
En meneer moest maar liefst na 2 afritten er alweer vanaf. Het resultaat van zijn rijtje overtredingen was een tijdswinst van misschien 15 a 20 seconden...
Oud 22-01-2011, 22:34
Verwijderd
Vandaag een man voor ons die op een 80-km weg ineens terug zakte van netjes 80km/u naar zo'n 40km/u. Nou, goed, raar dat hij het doet, maar het moet maar he, inhalen was geen optie. Even verderop binnen de bebouwde kom schiet hij er ineens van door. We verloren 'm even uit het oog, maar nee hoor, buiten de bebouwde kom troffen we 'm weer; van 80km/u zakte hij razendsnel tot net-niet-stilstand Misschien iets mis aan z'n auto oid, maar dan reed hij er echt te lang mee rond. Na toeteren reed hij even in zo'n bushalte-haventje en konde we 'm gelukkig passeren.
Oud 26-01-2011, 11:56
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vanochtend bijna een hond aangereden . Ik had dat hele beest niet gezien... Ik had mijn ruiten wat schoongeveegd, zodat de bovenste helft goed zicht gaf; daaronder smolt nog wat, dus dat was wat wazig, maar op de hoogte van auto's, fietsers en voetgangers kon ik goed zien. Ik stopte in het bos aan het einde van het uitritje (want ik weet dat je daar wel eens wat kunt missen door de bomen). Er fietst een man langs, die zijn hand opsteekt. Man is voorbij, dus ik trek rustig op en draai de weg op. Zodra ik mijn auto op de weg heb, zoeft er een grote, donkere hond voorbij. Zonder riem, zonder iets reflecterends... Ik had 'm echt niet gezien tussen de smeltdruppels door in het donker en ben me rot geschrokken.
Oud 27-01-2011, 11:56
Verwijderd
Geen wegpiraat, maar een keuringpiraat... Mijn auto is afgekeurd omdat de achterpinkers te wit zijn... 2 uur staan aanschuiven voor die flauwekul.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.