Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2007, 16:25
Verwijderd
Hee,

Volgend jaar ga ik in Amsterdam studeren en nu had ik met twee vrienden het plan om een 3-persoons huisje te kopen van +- 130.000 euro aan de rand van / net buiten A'dam.

Nu zijn er twee mogelijke opties waarvan ik niet weet of ze wel mogelijk zijn;

Optie 1
Eén persoon vraagt een hypotheek aan van zo'n 150.000 euro en zorgt dat zijn ouders er garant voor staan.

Is dit überhaupt wel mogelijk als student?
Het schijnt dat een zus van een bekende dit ook heeft gedaan en dat dit dus wel mogelijk is.. Maar ik betwijfel het toch.

Optie 2
Alledrie onze ouders verhogen hun hypotheek met zo'n 50.000 euro en brengen dus alledrie een even groot deel in. Elk 'kind' betaald dan aan zijn ouders het bedrag om de rente te dekken en we betalen alle drie aan gas/water/licht/extra kosten.

Mijn vragen:
- Is dit alles wel mogelijk?
- Zijn de maandlasten wel haalbaar voor het hongerloontje van een student?
- Hoeveel moet je extra betalen aan gas/water/licht/etc.?
- Kennen jullie iemand die dit ook heeft gedaan of doen jullie het toevallig zelf? Tips zijn welkom

En nee, één van de ouders wil niet het hele bedrag ophoesten en dat wij dan alledrie een deel aan die ouder betalen. (Helaas)


Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2007, 16:37
Verwijderd
Voor een hypotheek moet je over het algemeen een bepaald inkomen hebben (ik geloof niet dat alleen ouders die garant staan voldoende is, dan zouden zij de hypotheek af moeten sluiten)...en dat heb je als student in de meeste gevallen niet. Of de ouders hun hypotheek kunnen verhogen zul je aan hen moeten vragen, dat kan niemand hier beoordelen, maar in theorie is dat wel iets dat mogelijk is. (Al weet ik niet of het met z'n drieën kopen aan te raden is...als er dan conflicten ontstaan of iemand stopt met studeren of wat dan ook, dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld.)

Ik studeer en mijn man en ik hebben vorig jaar een appartement gekocht...dat was niet mogelijk geweest wanneer hij niet had gewerkt. Verder kan ik wel iemand die voor zijn zoon + vrienden een huis heeft gekocht en mijn oom en tante hebben het ook gedaan voor hun kinderen...maar dat is dus steeds maar één persoon/gezin en niet meerdere met elkaar.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-03-2007 @ 17:37 :
(Al weet ik niet of het met z'n drieën kopen aan te raden is...als er dan conflicten ontstaan of iemand stopt met studeren of wat dan ook, dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld.)
Inderdaad, zaten wij ook al over te denken.. Of wat als één van de ouders gaat scheiden of dat er ruzie uitbreekt..
Hm, dan blijft alleen die andere optie over dus.

Of zijn er nog meer manieren?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 17:43
Anika
- Zijn de maandlasten wel haalbaar voor het hongerloontje van een student?
De maandlasten zijn niet zo hoog en hypotheekrente is nog altijd voor een deel aftrekbaar toch? Zeker als je het met z'n drieën kunt delen ben je aan hypotheekrente niet meer kwijt dan wanneer je wat huurt. Maar daarover kun je beter wat informatie aanvragen bij een hypotheekverstrekker.

- Hoeveel moet je extra betalen aan gas/water/licht/etc.?
M'n vriend en ik zijn ruim honderd euro per maand kwijt voor z'n tweeën, dus voor z'n drieën zal dat een beetje meer zijn.
Wel komen er gemeentelijke belastingen bij, dat is ook flink wat per jaar (onder andere afhankelijk van de WOZ-waarde van je huis).

Je moet wel bedenken dat je kosten voor reparaties aan je huis zelf moet betalen en dat kan soms best vervelend zijn als het onverwachts een groot bedrag in één keer is. Daar moet je sowieso afspraken over maken.
En wat als er iemand wil verhuizen? Op een gegeven moment zul je het huis toch moeten verkopen, misschien wel verstandig om daar ook alvast afspraken over te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:04
Verwijderd
ik zou het niet doen

samen met vrienden een huis HUREN zou ik MISSCHIEN nog overwegen, maar kopen? hell no.


bezint eer ge begint!!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:11
Verwijderd
Een tijdje terug heb ik een artikel gelezen in de krant dat daarover ging, het idee was studenten te laten kopen met hun ouders als borg. Dus zo absurd is het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:28
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2007 @ 20:11 :
Een tijdje terug heb ik een artikel gelezen in de krant dat daarover ging, het idee was studenten te laten kopen met hun ouders als borg. Dus zo absurd is het niet.
bedoel je dat als reactie op mijn post?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:38
Verwijderd
Het kan gewoon, als je ouders garant staan.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 20:07
Verwijderd
Ik ken mensen die dit hebben gedaan maar dan kocht één van de ouders het huis. Ik vind de beschreven opties te riskant. Ik zou een huis huren voor 1200,-. Eén ouder betaalt dat dan en vervolgens betalen de anderen 'huur'. Stel dat je ruzie krijgt over de kookwekker of iemand besluit te stoppen met zijn studie dan kun je altijd een ander huisgenootje zoeken.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 22:51
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik vraag me af of dat gaat lukken met ouders die borg staan.
Wij hebben net alles uit laten rekenen, en kunnen met zn 2en, vaste relatie, waarvan er één 40 uur per week werkt, niet eens (of misschien nét) een huis kopen van 130.000 zonder dat ouders garant staan. En dat is echt als laatste redmiddel, werd ons gezegd.
Denk dus niet dat ze er zo happig op zijn om dit bij drie studenten te doen.. Kans is veel te groot dat het misgaat en dan mogen ze gaan schrapen bij zes verschillende ouders.

Afgezien daarvan: ga dan met zn 3en huren, kopen met gewone vrienden is echt het domste wat je kunt doen.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 08:43
Verwijderd
@Konijn: Bij ons was het min of meer net zo...daarom vraag ik me af of het idd wel kan met ouders die borg staan ed (al zal het bj bepaalde hypotheekverstrekkers misschien best kunnen...maar dan blijft de vraag nog steeds (en nog meer) of je dat wel moet willen).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 09:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Konijn schreef op 16-03-2007 @ 23:51 :
Afgezien daarvan: ga dan met zn 3en huren, kopen met gewone vrienden is echt het domste wat je kunt doen.
Valt wel mee, maar je zou om je in te dekken dan wel dingen op papier moeten vastleggen. Ik ken een aantal mensen die iets dergelijks hebben gedaan, ook samen een huis gekocht voor de studie. Werkte prima en ze hebben er uiteindelijk een flinke smak geld aan overgehouden.

Of je een hypotheek kunt krijgen hangt trouwens af van hoeveel hypotheek precies. Met een bijbaantje krijg je echt geen 125% financiering, maar als je zelf de helft van de koopsom betaald ligt dat al heel anders.

Als je ouders hun hypotheek oversluiten en dat in een ander huis stoppen is dat geloof ik niet langer aftrekbaar voor de belasting, waardoor de kosten hoger op kunnen lopen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 11:42
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik zou het niet doen met zijn 3en. Zoals hierboven al gezegd, jullie krijgen nooit een hypotheek rond, dus moet 1 van de ouders garant staan. Wat nu als één van jullie na een jaar een andere studie wil gaan doen? Of jullie krijgen ruzie? Dan moet er meteen een nieuwe huisgenoot komen anders kunnen jullie het niet meer betalen, en wie zegt dat die huisgenoot net zo 'betrouwbaar' is als jullie?

Trouwens, wat T_ID zegt is natuurlijk ook wel waar, als één van de ouders genoeg geld heeft kan het een leuke belegging zijn.

Maarreh, kun je überhaupt nog wel wat kopen in de buurt van Amsterdam voor €130.000 ?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 16:30
amor
Avatar van amor
amor is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 17-03-2007 @ 12:42 :
Ik zou het niet doen met zijn 3en. Zoals hierboven al gezegd, jullie krijgen nooit een hypotheek rond, dus moet 1 van de ouders garant staan. Wat nu als één van jullie na een jaar een andere studie wil gaan doen? Of jullie krijgen ruzie? Dan moet er meteen een nieuwe huisgenoot komen anders kunnen jullie het niet meer betalen, en wie zegt dat die huisgenoot net zo 'betrouwbaar' is als jullie?

Trouwens, wat T_ID zegt is natuurlijk ook wel waar, als één van de ouders genoeg geld heeft kan het een leuke belegging zijn.

Maarreh, kun je überhaupt nog wel wat kopen in de buurt van Amsterdam voor €130.000 ?
Ik zou het risico ook niet nemen. Denk trouwens dat je niet veel in a'dam (aan de rand) kan kopen voor 130.000. Mijn nichtje en haar man wonen in geuzenveld/slotermeer in een koopflat met 1 normale en 1 kleine slaapkamer. Omdat ze over een paar maanden gaan verhuizen staat hun flat nu te koop voor 159.000. Dit is natuurlijk wel de vraagprijs maar de rest van de flats in hun gebouw gaan ook voor die prijs over de toonbank..
__________________
11 september 1973, NUNCA MAS!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:27
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
idd is 130.000 voor drie personen wel errug weinig, maar mischien ergens in een pauperbuurt?
Het kan erg goed werken als 1 ouder een hypotheek neemt en aan die ouder alles wordt betaald. Ik woon in een huis waar dat zo is, en opzich is het best oke. Maar dan moet je als ouder maar net zoveel hypotheek kunnen krijgen. Hetis niet riskant want je kan het huis gewoon verkopen, en iedereen eruit zetten.
Maar denk eraan dat de hypotheek kosten erg zullen oplopen omdat voor jou de rente amper aftrekbaar is omdat je amper verdient/ belasting betaalt. Dus je hypotheek zal hoog worden, je hypotheek ophogen kan wel, maar dan is het ook niet aftrekbaar en betaal je dus een hoge rente. En daarbij is het lastig zo met zn drieen als iemand wilt verhuizen. Je zou dan als het ware dan zijn deel moeten verkopen.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 17:28
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ohja SERVICEKOSTEN, die zijn 100-200 euro per maand, kan nog meer zijn maar ws niet in een pauper appartement van 13000
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 17-03-2007 @ 12:42 :
Maarreh, kun je überhaupt nog wel wat kopen in de buurt van Amsterdam voor €130.000 ?
Venserpolder heb je een tweekamerappartement voor +- €95.000.
Hoe het zit met een 3/4 kamerappartement weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Jaeger schreef op 17-03-2007 @ 20:17 :
Hoe het zit met een 3/4 kamerappartement weet ik niet.
Ik ben niet bekend in Amsterdam, maar mijn ervaring in Rotterdam is dat 3-kamerappartementen in buitenwijken nog wel binnen de €130.000,- kunnen vallen, maar dat dat met 4-kamerappartementen een heel stuk lastiger (zo niet vrijwel onmogelijk) is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-03-2007, 19:29
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
hoe gaat het lopen, op het moment dat één van jullie stopt met studie, emigreert of spontaan elders gaat samenwonen oid?

De hypotheek moet toch elke maand betaald worden, wat in het ergste geval op minder dan de bedachte 3 personen verhaald wordt.


Kan dus duur geintje worden. Misschien idd slimmer om eerst even te kijken of jullie met z'n 3en een groot huis willen huren? Per maand ben je hetzelfde kwijt misschien, maar kan al een hoop gedoe schelen (al moet je dan nog wel met z'n 3en zijn voor de huuropbrengst, maar ik denk dat je makkelijker iemand vind die wil huren dan die bij jou in de koopwoning gaat zitten).

En vergis je niet in nuts-kosten en gemeentelijke heffingen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 20:06
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 17-03-2007 @ 20:29 :
hoe gaat het lopen, op het moment dat één van jullie stopt met studie, emigreert of spontaan elders gaat samenwonen oid?

De hypotheek moet toch elke maand betaald worden, wat in het ergste geval op minder dan de bedachte 3 personen verhaald wordt.


Kan dus duur geintje worden. Misschien idd slimmer om eerst even te kijken of jullie met z'n 3en een groot huis willen huren? Per maand ben je hetzelfde kwijt misschien, maar kan al een hoop gedoe schelen (al moet je dan nog wel met z'n 3en zijn voor de huuropbrengst, maar ik denk dat je makkelijker iemand vind die wil huren dan die bij jou in de koopwoning gaat zitten).

En vergis je niet in nuts-kosten en gemeentelijke heffingen
Ja inderdaad, als ik al die dingen lees.. te veel problemen om het met z'n drieën te kopen. Nu maar hopen dat één van de ouders het wil 'kopen'.

Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 17-03-2007 @ 12:42 :
Maarreh, kun je überhaupt nog wel wat kopen in de buurt van Amsterdam voor €130.000 ?
Ja Zit je wel in de buitenwijk.. maar dat maakt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 20:12
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 17-03-2007 @ 21:06 :


Ja Zit je wel in de buitenwijk.. maar dat maakt niet uit.
Amstelveen is ook een buitenwijk, maar daarheb je voor dat geld alleen een garage Welke buitenwijk bedoel je? Noord of Diemen ofzo? Ik ben gewoon errug benieuwd waarje voor dat geld terecht kan
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 17-03-2007 @ 21:06 :
Zit je wel in de buitenwijk.. maar dat maakt niet uit.
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd waar je dan wat vindt...? Via funda (en dat geeft over het algemeen wel een redelijke indruk is mijn ervaring) is de goedkoopste woning met drie kamers in Amsterdam (en het zal vast in een buitenwijk zijn, maar daarvoor is mijn kennis van Amsterdam te minimaal ) die ik kan vinden iets van €135.000,- (en dat zijn bij het kopen van een woning niet de enige kosten, er komen nog allerlei kosten bij), de rest zit daar allemaal boven.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-03-2007 @ 21:14 :
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd waar je dan wat vindt...? Via funda (en dat geeft over het algemeen wel een redelijke indruk is mijn ervaring) is de goedkoopste woning met drie kamers in Amsterdam (en het zal vast in een buitenwijk zijn, maar daarvoor is mijn kennis van Amsterdam te minimaal ) die ik kan vinden iets van €135.000,- (en dat zijn bij het kopen van een woning niet de enige kosten, er komen nog allerlei kosten bij), de rest zit daar allemaal boven.
Ja nouja, dat ronde ik af naar beneden (niet erg juist) zodat het niet zo dramatisch klinkt.. Volgensmij.

Maar ik zie het nu allemaal maar somber in.. Denk dat het toch een kamertje gaat worden op Uilenstede .
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 18-03-2007 @ 11:24 :
Ja nouja, dat ronde ik af naar beneden (niet erg juist) zodat het niet zo dramatisch klinkt.. Volgensmij.
5000 euro vind ik nogal een bedrag om op 'af te ronden'. Bovendien is dat nog maar een driekamerappartement en als je ergens met z'n drieën wilt wonen heb je volgens mij toch wel een vierkamerappartement nodig...?

Waarom zie je het meteen somber in als je niets kunt kopen? Heb je je al eens verdiept in de mogelijkheden van huren? Mocht je iemand vinden die aan studenten verhuurt (en die zijn soms wel te vinden) dan zou dat misschien een optie zijn. Als student (helemaal met z'n drieën) lijken de voordelen van huren me opwegen tegen de nadelen ervan (en helemaal tegenover de nadelen van kopen). En volgens mij zijn er ook erg leuke studentenkamers te vinden...iig afgaand op de foto's in het topic op Lifestyle.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 12:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 17-03-2007 @ 12:42 :
Maarreh, kun je überhaupt nog wel wat kopen in de buurt van Amsterdam voor €130.000 ?
In Amsterdam; niks waar iets groters dan een hamster in past.

Daar buiten is echter nog aardig te doen. Kwestie van transportassen bekijken naar wat voor bereikbaarheid je zou hebben t.o.v. de plekken waar je vaak moet zijn, en dat combineren met je zoektocht naar een huis.

Het grote voordeel dat je blijft houden is dat je huur feitelijk weggegooid geld is, en elke euro die je van een koophuis terug krijgt eigen vermogen is. Zeker handig als je na je studie op zoek moet naar een eigen woning, en per definitie beter dan de oprotcontracten van de gemiddelde studentenhuisvester waar je prompt na je studie op straat wordt gezet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2007, 12:56
Verwijderd
Hm ja dat huren is ook een goede optie. Heb je daar niet veel extra kosten aan?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 17-03-2007 @ 21:12 :
Amstelveen is ook een buitenwijk, maar daarheb je voor dat geld alleen een garage Welke buitenwijk bedoel je? Noord of Diemen ofzo? Ik ben gewoon errug benieuwd waarje voor dat geld terecht kan
In Diemen is wonen nogal duur. Ik denk dat je daar écht niets gaat vinden. (Diemen is trouwens een eigen gemeente)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 15:20
Anika
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 18-03-2007 @ 13:56 :
Hm ja dat huren is ook een goede optie. Heb je daar niet veel extra kosten aan?
Tuurlijk heb je kosten aan huren, maar bijna alle studenten huren en dat is over het algemeen goed te doen.
Je betaalt maandelijks de huur, g/w/l, wat gemeentelijke belastingen, tv, telefoon en internet.

Als je echt voor een huis in aanmerking wilt komen in plaats van voor een studentenkamer wordt het misschien lastiger. Hier in Delft was bijvoorbeeld een wachtlijst van 3 jaar bij de woningbouw. Maargoed, ik weet niet hoe dat in Amsterdam zit. Als daar ook een lange wachtlijst is kun je ook particulier huren maar dat is meestal veel duurder.

Maar wat is er mis met een gewone studentenkamer?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 15:47
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 17-03-2007 @ 18:27 :
Hetis niet riskant want je kan het huis gewoon verkopen, en iedereen eruit zetten.
Ehm, je kan niet zomaar iedereen eruit zetten hoor, er is altijd nog zoiets als bescherming van de huurder. En om iemand via de rechter een huis uit te laten zetten kan makkelijk een paar maanden tot een jaar duren. In die tijd kan de woning compleet overhoop gehaald worden, waardoor de woning alsmaar minder waard wordt, zodat als je de woning uiteindelijk kan verkopen je geen winst of zelfs verlies maakt.

Zoiets zal naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren als je er met 3 vrienden zit, maar er kan altijd iemand vertrekken en dan zal er snel een nieuw iemand moeten komen. Je weet dan nog niet precies wat voor vlees je in de kuip hebt, en wie weet maakt hij er wel een potje van. Dan zijn de problemen toch echt voor de ouder op wiens naam de hypotheek staat , tenslotte kun je van een kale kip niet plukken .

Dusseh, als ik ouder was, zou ik het niet doen, in ieder geval niet voor 3 man.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 18:41
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
'Bescherming van de huurder' is denk ik niet van toepassing als één van de ouders het huis koopt.
Het lijkt mij niet logisch om het dan officieel te gaan verhuren aan de drie personen, daar komt zoveel extra weer bij kijken dan.

En dus kan de ouder die het huis koopt, het dan weer verkopen en de rest van de studenten eruit zetten.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 19:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 18-03-2007 @ 16:47 :
Ehm, je kan niet zomaar iedereen eruit zetten hoor, er is altijd nog zoiets als bescherming van de huurder.
Als een ouder het huis koopt is daar geen sprake van, dan is dat gewoon een eigenaar die drie mensen toelaat in zijn huis.
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 18-03-2007 @ 16:47 :
In die tijd kan de woning compleet overhoop gehaald worden, waardoor de woning alsmaar minder waard wordt, zodat als je de woning uiteindelijk kan verkopen je geen winst of zelfs verlies maakt.
Dat is uiteraard het opzettelijk toebrengen van schade aan andermans eigendom, en is zowel in een situatie van een kostganger als van een huurder te verhalen op die persoon.

Woningbouwverenigingen hebben daar aparte trajecten voor, het verhalen van schade op ex-huurders.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 19:34
fractuur
fractuur is offline
Alledrie de ouders de hypotheek laten ophogen lijkt me niets, dan zit je er met zijn drieën vast. Daarbij zijn alle kamers verschillend en dus de huren ook. Verstandig is om één van de ouders alles te laten betalen en huisbaas te laten worden.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde gedaan: hypotheek via haar vader naar haarzelf (regeling van de Rabobank dacht ik?) en heeft een appartement van 140.000 e in de Rivierenbuurt gekocht. Geen problemen. (ja, die voorzie ik wel, maar dat is een ander verhaal). Papa verdient wel goed, maar gemiddeld boven modaal geloof ik. En via die regeling is die hypotheek laten voor haar.

Dus: etages zijn er wel, maar het zijn kleine 3k appartementen. Tel daarbij het verschil in kamergrootte bij op (ik zou met die vriendin en nog een vriendin in het huis gaan wonen, maar ben eruit gestapt omdat kamer 3 op zolder ligt en we zouden moeten gaan loten): de (zoon van) hoofdhuurder neemt waarschijnlijk de grootste kamer en is daarmee ook verreweg de meeste huur kwijt. Het is een crime om kamers van redelijke grootte te vinden.. Succes iig!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 19:35
Verwijderd
Fijn voor die ouders... Belasting anyone? 2e huis niet aftrekbaar, vermogensbelasting, etc.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 18-03-2007 @ 16:20 :
(...)
Maar wat is er mis met een gewone studentenkamer?
Niks. Maar iets van een huis is toch leuker.. dat kan je niet ontkennen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 20:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 18-03-2007 @ 20:35 :
Fijn voor die ouders... Belasting anyone? 2e huis niet aftrekbaar, vermogensbelasting, etc.
Effectieve heffing is 1,2%. 4% verondersteld rendement belast a 30%.

Voor € 130.000 komt dat neer op € 1560 op jaarbasis. Waar praten we over?
Aflossing voor een eventuele hypotheek over het te kopen huis, plus die € 1560 overtreft zonder meer elke Amsterdamse huur op jaarbasis.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 22:18
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 18-03-2007 @ 21:11 :
Niks. Maar iets van een huis is toch leuker.. dat kan je niet ontkennen lijkt me.
Het is idd heel makkelijk en leuk met zn drieën. Alleen ken ik genoeg mensen die twee huisgenoten te weinig vinden en het saai vinden in huis. Verder hebben ze niets te zeuren hoor.
Maar ik Amsterdam is een studentenhuis niet zo gewoon als in bijv. Utrecht.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-03-2007, 22:55
G.T.C.
Avatar van G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Konijn schreef op 18-03-2007 @ 19:41 :
'Bescherming van de huurder' is denk ik niet van toepassing als één van de ouders het huis koopt.
Het lijkt mij niet logisch om het dan officieel te gaan verhuren aan de drie personen, daar komt zoveel extra weer bij kijken dan.

En dus kan de ouder die het huis koopt, het dan weer verkopen en de rest van de studenten eruit zetten.
Je zou het inderdaad onofficieel kunnen verhuren. Maar als je iemand na 6 maanden eruit gooit en hij vecht het aan via de rechter heb je een groot probleem. Behalve dat je voor die mensen alternatieve woonruimte had moeten zoeken zal je ongetwijfeld gezeik krijgen over verzekeringen, veiligheid, etc.

Maar goed, de TS liet al weten dat het geen optie is om slechts 1 ouder een woning te laten kopen.

Ik zou via een particulier een mooi appartement huren. Wachten op de woningbouw voor een kamer schiet niet op

Regel dan wel even goed dat wanneer een vriend voortijdig gaat stoppen, hij wel de huur blijft betalen tot er een nieuwe huisgenoot is.
__________________
A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 08:33
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-03-2007 @ 21:27 :
Effectieve heffing is 1,2%. (...)
Voor € 130.000 komt dat neer op € 1560 op jaarbasis. Waar praten we over?
Aflossing voor een eventuele hypotheek over het te kopen huis, plus die € 1560 overtreft zonder meer elke Amsterdamse huur op jaarbasis.
Je vergeet rente, provisies, verzekeringen, andere belastingen, etc.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 12:40
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-03-2007 @ 20:34 :
Als een ouder het huis koopt is daar geen sprake van, dan is dat gewoon een eigenaar die drie mensen toelaat in zijn huis.
Maar zodra daar voor wordt betaald kun je (als je kwaadwillend bent) daar zeker wel eisen aan gaan stellen. Ik vraag me ook af hoe het met allerlei toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, stufi voor uitwonenden) zit als je het niet officieel verhuurt. Misschien dat je dan ook nog in de problemen komt, en dat kan een hoop geld schelen!
Citaat:
Dat is uiteraard het opzettelijk toebrengen van schade aan andermans eigendom, en is zowel in een situatie van een kostganger als van een huurder te verhalen op die persoon.

Woningbouwverenigingen hebben daar aparte trajecten voor, het verhalen van schade op ex-huurders.
Uiteraard kun je de schade verhalen, maar zoals ik al zei van een kale kip (wat studenten vaak zijn) kun je niet plukken. En het duurt ook lang om zoiets voor elkaar te krijgen.

Maar goed, uiteindelijk zijn het de ouders in dit geval die een beslissing moeten nemen!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 14:28
G.T.C.
Avatar van G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 19-03-2007 @ 13:40 :
Ik vraag me ook af hoe het met allerlei toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, stufi voor uitwonenden) zit als je het niet officieel verhuurt.
Dat komt er inderdaad ook nog bij. Hoewel je voor de stufi alleen ingeschreven moet zijn bij de gemeente toch?

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit het verzoek gekregen om mijn huurcontract aan de IB te laten zien. Enkel van een huurwoning tijdens een stage in het buitenland.
__________________
A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:29
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-03-2007 @ 21:27 :
Effectieve heffing is 1,2%. 4% verondersteld rendement belast a 30%.

Voor € 130.000 komt dat neer op € 1560 op jaarbasis. Waar praten we over?
Aflossing voor een eventuele hypotheek over het te kopen huis, plus die € 1560 overtreft zonder meer elke Amsterdamse huur op jaarbasis.
Er van uitgaande dat dit studenten-flatje na een jaar of 5 weer verkocht zal worden omdat de bewoners elk hun eigen weg inslaan, moet je niet de grofweg 10% kosten koper vergeten. Kostenpostje van slechts 13.000 euro. gespreid over 5 jaar een dikke 2500 euro per jaar. Dat is dus al 4000 euro. Dan nog even de OZB meetellen, servicekosten die al gauw 1000 euro per maand zijn en het verschil met huren is ineens niet meer zo heel groot.

Ik ben het met je eens dat op de lange termijn kopen goedkoper is. Maar voor de korte termijn is huren wellicht aantrekkelijker. Al is het alleen maar vanwege de grotere flexibiliteit (niet het risico dat je maandelang dubbele woonlasten hebt als je gaat verhuizen, maar gewoon een maandje opzegtermijn).
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 18-03-2007 @ 16:20 :
Maar wat is er mis met een gewone studentenkamer?
Sommige mensen zien er de lol niet in om een wc en een douche te delen met 10 vreemden.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 15:16
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 20-03-2007 @ 13:40 :
Sommige mensen zien er de lol niet in om een wc en een douche te delen met 10 vreemden.
Die moeten zich of niet aanstellen, of veel geld neertellen voor een huis.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-03-2007 @ 16:16 :
Die moeten zich of niet aanstellen, of veel geld neertellen voor een huis.
of een studiootje zoeken

duurder dan een kamer huren, maar nog altijd goedkoper dan een huis kopen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 17:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb wel eens gezocht naar een huis in Amsterdam en ik betwijfel of je iets vindt voor 130.000 euro (voor 3 personen) wat nog een beetje leefbaar is. Daarbij moet je rekening houden met het feit dat je net buiten Amsterdam al snel een reistijd van een uur hebt.

Zelfs in de bijlmer betaal je al snel 180.000 euro voor deze grootte.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 17:24
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 20-03-2007 @ 16:26 :
of een studiootje zoeken

duurder dan een kamer huren, maar nog altijd goedkoper dan een huis kopen
t ligt er ook aan hoe en waar je huurt
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 18:07
Verwijderd
Het lijkt me erg riskant. Het huis op naam van 2 personen is al riskant, laat staan op naam van 3 mensen. Als er eentje gaat samenwonen, stoppen met studeren of wat dan ook, heb je een probleem..
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 00:21
wijnandr
wijnandr is offline
Hoewel ik adviezen/meningen op dit forum voor de aankoop van een (tweede) huis, gefinancierd met een hypothecaire geldlening geen solide bron vind voor een dergelijke stap, wil ik er toch graag iets over kwijt.

Een tweede huis wordt door een bank gezien als een beleggingsobject, dat is niet zonder reden.
Huizen zullen nooit afschrijven, sterker nog, ze zullen in principe altijd in waarde stijgen. huizen in het prijssegment tot €200.000,- in een stad als Amsterdan zijn altijd erg in trek.

Bij het kopen van een huis heb je enerzijds de financiering anderzijds een vastgoedobject. Beiden hebben te maken met de inflatie. Het vastgoedobject zal altijd meestijgen met de hoogte van de inflatie en het geleende geld verminderd door de inflatie in waarde

Aankoop van object X voor 150.000 V.O.N. volledig gefinancierd met een hypothecaire geldlening:

Situatie na 15 jaar ten opzichte van nu (inflatie 1,5%):

Hoogte hypotheek: €116.250
waarde huis: €150,000 (immers gecorrigeerd met inflatie)

De aankoop van vastgoed KAN een waardevolle toevoeging zijn op je pensioen. Vastgoed blijkt door de jaren heen, een van de betere beleggingen te zijn.

Mijn mening over jullie plan:

Niet aan beginnen, een tweede huis als beleggingsobject is wat mij betreft enkel weggelegd voor mensen die geld over hebben of voor mensen met een hoog inkomen en kennis van de vastgoedmarkt. Het maken van fouten kan met deze bedragen zo ontzettend veel ellende opleveren. Ga dus lekker een studentenkamertje huren zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd op 24-03-2007 om 00:29.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 10:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wijnandr schreef op 24-03-2007 @ 01:21 :
Een tweede huis wordt door een bank gezien als een beleggingsobject, dat is niet zonder reden.
Huizen zullen nooit afschrijven, sterker nog, ze zullen in principe altijd in waarde stijgen.
Die wetmatigheid zou de komende jaren nog wel eens kunnen vervallen. De huizenmarkt is flink overspannen op dit moment, en mochten we na dit lame kabinet een daadkrachtige regering krijgen die grootschalig gaat bouwen (de VVD is bijvoorbeeld voor forse versoepeling van de procedure (Éénbesluit-regeling) om te kunnen bouwen, alsmede voor grootschalige woningbouw, en andere partijen zullen niet aan dergelijke maatregelen kunnen ontkomen) en daarom zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat de huizenprijs omhoog gaat.

Komt er een evenwichtssituatie, dan zal de huizenprijs minstens enkele jaren stil staan, als er al geen daling van het prijspeil van zou komen.


Het is zelfs mogelijk dat er een instorting van de huizenmarkt komt, mocht een regering besluiten de hypotheekrenteaftrek af te schaffen zonder eerst een evenwichtssituatie te bereiken.
Tal van mensen zullen dan failliet gaan en bouwers zetten dan hun projecten stop, waardoor de huizenmarkt in een vrije val zou raken.
(ik verwijs dan naar rapporten als van de EIB of het werk van prof. Hooimeijer alsmede de rest van de literatuur over de werking van de huizenmarkt).
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 16:02
wijnandr
wijnandr is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-03-2007 @ 11:37 :
Die wetmatigheid zou de komende jaren nog wel eens kunnen vervallen. De huizenmarkt is flink overspannen op dit moment, en mochten we na dit lame kabinet een daadkrachtige regering krijgen die grootschalig gaat bouwen (de VVD is bijvoorbeeld voor forse versoepeling van de procedure (Éénbesluit-regeling) om te kunnen bouwen, alsmede voor grootschalige woningbouw, en andere partijen zullen niet aan dergelijke maatregelen kunnen ontkomen) en daarom zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat de huizenprijs omhoog gaat.

Komt er een evenwichtssituatie, dan zal de huizenprijs minstens enkele jaren stil staan, als er al geen daling van het prijspeil van zou komen.


Het is zelfs mogelijk dat er een instorting van de huizenmarkt komt, mocht een regering besluiten de hypotheekrenteaftrek af te schaffen zonder eerst een evenwichtssituatie te bereiken.
Tal van mensen zullen dan failliet gaan en bouwers zetten dan hun projecten stop, waardoor de huizenmarkt in een vrije val zou raken.
(ik verwijs dan naar rapporten als van de EIB of het werk van prof. Hooimeijer alsmede de rest van de literatuur over de werking van de huizenmarkt).
Dit is absoluut een senario waar je rekening mee moet houden. Het is belangrijk te weten hoe je financieel zit wanneer de huizenprijzen drastisch dalen.
Neemt niet weg dat Ik er niet in geloof dat er vervelende dingen gaan gebeuren met de huizenprijzen aankomende 10 a 15 jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huis huren met studenten.
Dhr.Janssen
5 08-07-2009 12:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ontstaat er een politiek gat?
knijtert!
99 10-04-2009 12:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Huren huis vrijgeven?
hookee
42 27-05-2008 06:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Liefde & Relatie liefde verloren?
Verwijderd
12 04-03-2005 16:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.