Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2003, 20:55
Verwijderd
hallo allemaal,
het is misschien allemaal wat raar, maar sinds ik de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening doe ben ik veel over mezelf aan het nadenken...
zo dacht ik vandaag tijdens het werken aan mijn onzekerheid over bepaalde dingen.

Ik ben een meisje dat eigenlijk in de omgang met mensen helemaal niet verlegen is. Ik praat veel en ga met jan en alleman om. alleen ik heb een klein probleempje en vraag hier jullie advies om..

Op het werk (ik doe catering) moet ik veel creatieve uitingen van mezelf in het eten brengen om het extra mooi te maken, misschien is het omdat ik zelf geen opleiding voor kok doe en de rest van de mensen daar wel, maar ik ben constant onzeker en kijk steeds om me heen of niemand zit te kletsen over dat ik het helemaal fout doe.
Bij het voetbal hebben we twee teams, ik hang er een beetje tussen in, het eerste team word bijna kampioen, en het tweede team verliest alles. Het liefst voetbal ik bij het tweede team omdat ik weet dat ik daar niet zo aangekeken wordt op fouten die ik maak. Bij het eerste team voetbal ik veel slechter als dat ik kan omdat ik bang ben iets fout te doen.
Op school is het net zo, met uitgaan denk ik het eerste uur dat iedereen me aankijkt omdat ik misschien wel niet zo mooi aangekleed ben als de rest, of dat mijn haren niet goed zitten. (en dit is echt niet uit ijdelheid want dat ben ik niet echt...)
Als ik kleren koop en ik vind iets hardstikke gaaf, dan koop ik het vaak niet omdat ik bang ben voor reacties van andere, ik loop dan ook in kleren die zo'n beetje iedereen draagt..

Eigenlijk bij alles wat ik doe word ik onzeker, ik kan nou twee dingen denken:
1. dit is juist goed, zo wordt ik vanzelf minder onzeker!
2. ik moet dit gaan vermijden... (maar ik vind mezelf dan wel beetje een watje..)

IK WIL DIT ALLEMAAL HELEMAAL NIET!!!
wie helpt mij??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2003, 11:29
Orchid
Avatar van Orchid
Orchid is offline
Ik ken het. Niet op alle gebieden, maar wel heel extreem op sommige. Ik denk dat het goed is om door te zetten. In kleine stapjes. Jezelf langzaam laten wennen aan nieuwe dingen en situaties. Bijvoorbeeld met kleren één bijzonder iets aandoen, wat je echt mooi vindt, en langzaam uitbouwen.
En met dingen maken, doen, zeggen: Voorzichtig uitproberen. Kijk wat er gebeurt als anderen een keer een fout maken. Probeer te bedenken: "Zou ik het erg of raar vinden als een ander dit deed?" Als je afstand neemt, kunnen dingen ineens veel kleiner worden.

En. Zogenaamde 'fouten' zijn niet onvergeeflijk. Als je iemand ziet, die er een dag vreemd uitziet, die valt, of iets verkeerd doet, merk je dat je er niet eens zo lang over nadenkt, als je het al merkt. En de mensen die er op uit zijn om anderen te 'betrappen' en belachelijk te maken, hebben de volgende dag alweer een ander gevonden.

Probeer jezelf te zijn. Want het is jouw leven dat je door anderen laat beperken en misschien zelfs verpesten.
__________________
Because the holes in my soul host no thrill.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 22:08
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
In de studie SPH leer je over jezelf nadenken en dus is de reden dat je over jezelf gaan nadenken logisch. Toch is het niet goed dat je je hierdoor zo extra onzekerder gaat voelen dan je altijd was. Praat er eens over met een docent van je school, zeker als jij denkt dat het begonnen is toen je deze studie ging doen.

Verder is onzekerheid over bepaalde dingen in mijn ogen redelijk normaal. Zoals je vertelde over het voetballen. Logisch dat je een hogere druk voelt en je onzekerder voelt als je in het betere team speelt. De prestatiedruk is hoger, dus is het ook belangrijker dat je goed speelt. Maar vergeet niet dat ze je vast niet stom gaan vinden enkel omdat je een fout maakt!

Met je andere voorbeelden vind ik het op zich ook best logisch en je geeft telkens een mogelijke reden aan, die in mijn ogen ook telkens erg logisch lijken. Ik zou zeggen, net zoals Orchid, bouw het op. Als je een wilt spetteren in je outfit maar je durft het eigenlijk ook niet, draag dan eerst die gave laarsen, dan dat rokje erbij en vervolgens dat topje. Zo kun je uittesten hoe anderen zullen reageren. Daarnaast blijkt ook hier: het gaat niet alleen maar om een outfit! Het gaat ook om het innerlijk!
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Een gedeelte uit mijn leven..
U*NiQ
3 28-09-2005 18:06
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 21:12
Films, TV & Radio Lucille Werner
Verwijderd
34 05-03-2003 18:53
Lifestyle [oldtimer] analyseer je mede forummer deel veel
Bor
359 27-09-2002 17:27
Psychologie Onzeker
rozijntje
3 08-01-2002 16:15
Psychologie Alles gaat mis: advize please????
Lindatje
9 16-12-2001 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.