Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2011, 20:45
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Naar aanleiding van een kort gesprek in dit Topic wil Ik graag een topic starten voor een discussie over deze besturingssystemen.

als reactie op freyks post in het andere topic: De enigste keren dat ik met mijn windows laptop een BSOD kreeg was omdat mijn harde schijf niet meer goed werkte. De andere keren dat hij vast liep waren gewoon mijn eigen schuld omdat ik het systeem gewoon teveel belaste (het draaien van 3 VM's, msn, winamp, een paar tabs chrome, word en excel, en nog wat verkenners ) dit trekte gewoon teveel processor en RAM waardoor het systeem het niet meer af kon.

en eigenlijk heb ik ook nog nooit last gehad van een virus. al denk ik dat een groot deel van de virussen al vermeden kan worden door op te letten wat je download. en niet zomaar van elke site dingen te downloaden. en natuurlijk is een goed werkende virus scanner belangrijk. ik gebruik avast en die update eigenlijk dagelijks zijn library.

het defragmenteren is inderdaad iets van windows en al zeggen ze dat sinds vista/7 het niet meer nodig is. kan het zo af en toe geen kwaad. al moet ik zeggen dat ik het veel minder vaak doe dan toen ik XP had. dus ze hebben wel vooruitgang geboekt.

en ik wist niet dat windows 8 een nieuw bestandssysteem krijgt. is hier al iets meer over bekend ?

de reden dat ik linux er ook bij noem is omdat dit besturingsysteem veelal vergeten wordt eigenlijk. persoonlijk vind ik linux en dan met name ubuntu een zeer fijn besturingsysteem. al moet ik toegeven het is niet echt een besturingssysteem dat meteen na installatie werkt zoals OSX en in mindere maten windows. met linux ben ik altijd wel een tijdje kwijt om alles goed aan te passen enzo maar dan is het ook een heel fijn systeem wat ik in principe heel erg vind lijken op OSX.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2011, 01:05
Verwijderd
Enige

BSODs zijn puur harde fouten. Die gebeuren door hardware problemen en driver problemen (software gedeelte). Als je word crasht krijg je niet direct een BSOD. Crasht je word omdat je geheugen tegen een fout aan hikt krijg je een BSOD.
Vanaf Vista is Windows een stuk gevoeliger geworden voor hardwareproblemen. Kreeg je voorheen random crashes van programma's krijg je nu een dikke BSOD voor je neus. Weet je gelijk dat er iets serieus aan de hand is.
Ik vind het een voordeel. Helpt een hoop bij probleemoplossing. Het heeft iig niks te maken met teveel programma's starten.

Defragmenteren gebeurt automatisch en op SSDs mag het niet eens.

Spyware & virussen is common sense en bestaan ook op OSX en Linux systemen. Tegenwoordig zelfs op smartphones.

Ik betwijfel het of Windows 8 een compleet nieuw bestandssysteem zal krijgen. Zal wel wat langer duren.

Linux vind ik wel OK maar het is al jaren nog steeds niet af/volwassen. En OSX IS Linux. Dusja.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2011, 11:40
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
OSX is sinds Leopard Unix.
En het is bovendien niet een Linux variant, maar een BSD variant.

Ik ben zelf erg een fan van kunnen knutselen met dingen om die te krijgen zoals ik ze wil, waarbij ik toch steeds weer terug kom bij Linux distributies.
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 00:36
Verwijderd
Citaat:
OSX is sinds Leopard Unix.
En het is bovendien niet een Linux variant, maar een BSD variant.

Ik ben zelf erg een fan van kunnen knutselen met dingen om die te krijgen zoals ik ze wil, waarbij ik toch steeds weer terug kom bij Linux distributies.
Maar even je PC aanslingeren om snel iets te doen vind je niks?

Door de jaren heen vaak zat *nix gebruikt maar ugh. Nee bedankt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 07:05
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Maar even je PC aanslingeren om snel iets te doen vind je niks?

Door de jaren heen vaak zat *nix gebruikt maar ugh. Nee bedankt.
Hoe bedoel je? Mijn boottijden onder windows zijn toch beduidend langer dan bij linux
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 23-12-2011, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Hoe bedoel je? Mijn boottijden onder windows zijn toch beduidend langer dan bij linux
Geen last van. SSD. Maar dat was niet mn punt. Linux is gewoon minder intuïtief.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2011, 14:49
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
het defragmenteren is inderdaad iets van windows en al zeggen ze dat sinds vista/7 het niet meer nodig is. kan het zo af en toe geen kwaad. al moet ik zeggen dat ik het veel minder vaak doe dan toen ik XP had. dus ze hebben wel vooruitgang geboekt.
Nou, NTFS en FATX blijf je gewoon aan het defragmenteren, omdat data niet netjes weg wordt geschreven. Dat het nu automatisch wordt gedaan is handig, maar geen een oplossing.

Citaat:
en ik wist niet dat windows 8 een nieuw bestandssysteem krijgt. is hier al iets meer over bekend ?
Microsoft is bezig met een nieuw bestandssysteem, alleen is nog de vraag wanneer ze het in gaan zetten. Ik lees, op dit moment, overal in windows 8. Voor meer info, zoek onder de namen WinFS, Protogon en nu ReFS.

Citaat:
de reden dat ik linux er ook bij noem is omdat dit besturingsysteem veelal vergeten wordt eigenlijk. persoonlijk vind ik linux en dan met name ubuntu een zeer fijn besturingsysteem. al moet ik toegeven het is niet echt een besturingssysteem dat meteen na installatie werkt zoals OSX en in mindere maten windows.
met linux ben ik altijd wel een tijdje kwijt om alles goed aan te passen enzo maar dan is het ook een heel fijn systeem wat ik in principe heel erg vind lijken op OSX.
Ubuntu is een van de honderden linux distributies (een verzameling van de linux kernel en verschillende applicaties). En veel zijn er op smaak/meningen gemaakt en is de ene nog beter dan de andere.
Dat het meteen na de installatie niet het besturingssysteem niet goed werkt, kan aan verschillende dingen liggen.
De meest belangrijke reden is dat een maker van een linux-distro moet, net zoals ieder ander besturingssysteemontwikkerlaar, een keuze moet maken uit duizenden applicaties/systeemonderdelen/drivers/enz, om zijn gebruikers (met hun verschillende systeemspecificaties/randapparaten/eisen/smaken) van dienst te kunnen zijn.
Apple heeft dat niet zo, omdat een aantal klant-en-klare systemen (met standaard systeemonderdelen) verkopen.
(om te voelen hoe moeilijk de keuze is, maak eens je eigen linux-distro met de eenvoudige online linux susedistro-creator Suse Studio).
Of de dat gebruiker zelf tijdens de installatie een aantal applicaties/onderdelen vergeet te selecteren of dat bepaalde software niet beschikbaar is of nog niet bestaat. Daarnaast worden veel drivers niet door de fabrikant zelf wordt geschreven.

Dat een linux-distributie uit verschillende dingen bestaat, kan een nadeel maar ook een voordeel zijn.

Het mooie vind ik dat er veel populaire/bekende ideeen en dingen die hun afkomst hebben uit linux omgevingen, bijvoorbeeld: itunes/steam, verschillende onderdelen van google chrome, google android.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 01:13
Verwijderd
Itunes een mooi iets? Ugh.
En defragmenteren een probleem vinden is gewoon niet aan de orde. Bij SSDs mag het niet eens. En je HOEFT het niet perse te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 19:44
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
iTunes wordt zelfs niet officieel ondersteund op Linux, dus hoe je op het idee komt dat die uit de Linux wereld stamt?

Als ik tijdens mijn Applegebruikers dagen een enkel programma zou hebben moeten aanwijzen als het meest frustrerend, Zou ik een hele moeilijke keuze hebben moeten maken tussen Finder en iTunes. Finder was gewoon standaard kut en had irritante tics, maar iTunes werd met elke release steeds logger en minder bruikbaar. EN VIND MAAR EENS EEN FATSOENLIJK ALTERNATIEF
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 20:31
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik zie itunes/steam als packagemanagers. ik heb het niet over hun functies, maar hun eigenschappen (via een lijst applicaties/patches installeren, bijwerken en verwijderen).
Een ander voorbeeld is powershell. Deze lijkt redelijk op bash, maar is moeilijk te gebrijpen.


Ik vind het vervelend dat apple finder niet in zijn besturingsysteem heeft verwerkt.
(als je finder sluit, kan je niet veel meer). Als alternatief zou je eens naar pathfinder kijken.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:28
Verwijderd
Citaat:
het defragmenteren is inderdaad iets van windows en al zeggen ze dat sinds vista/7 het niet meer nodig is. kan het zo af en toe geen kwaad. al moet ik zeggen dat ik het veel minder vaak doe dan toen ik XP had. dus ze hebben wel vooruitgang geboekt.
Windows XP, Vista en 7 defragmenteren op momenten dat de machine minder gebruikt wordt. Dat hangt niet alleen van user-interactie af, als je bijvoorbeeld Folding@Home hebt draaien dan wil dat ook niet. Bij het draaien van meerdere VMs kan het dus goed zijn dat er niet gedefragmenteerd wordt omdat het systeem vindt dat het te druk is met andere dingen.

Citaat:
en ik wist niet dat windows 8 een nieuw bestandssysteem krijgt. is hier al iets meer over bekend ?
In Windows 8 zit een nieuw bestandssysteem met de codenaam Protogon en de voorlopige naam ReFS. Het lijkt vooralsnog erg veel op WinFS maar veel meer dan dat is er nog niet over bekend.

Citaat:
de reden dat ik linux er ook bij noem is omdat dit besturingsysteem veelal vergeten wordt eigenlijk. persoonlijk vind ik linux en dan met name ubuntu een zeer fijn besturingsysteem. al moet ik toegeven het is niet echt een besturingssysteem dat meteen na installatie werkt zoals OSX en in mindere maten windows. met linux ben ik altijd wel een tijdje kwijt om alles goed aan te passen enzo maar dan is het ook een heel fijn systeem wat ik in principe heel erg vind lijken op OSX.
Sinds enige tijd draai ik OpenSUSE 12.1 met Gnome op mijn werkstation op het werk en ik ben er zeer over te spreken. Nadeel is alleen dat mijn beheerstools allemaal Windows-based zijn óf niet draaien vanwege incompatibiliteit met libraries of browsers (sinds Mozilla op lichtsnelheid versies uitpoept ben ik teruggegaan naar IE8 anders kan ik bijvoorbeeld onze clusters niet beheren). Gelukkig bestaat er zoiets als Terminal Server en dat in combinatie met KVM en Xen zorgt voor een prettige werkervaring.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Ik zie itunes/steam als packagemanagers. ik heb het niet over hun functies, maar hun eigenschappen (via een lijst applicaties/patches installeren, bijwerken en verwijderen).
Een ander voorbeeld is powershell. Deze lijkt redelijk op bash, maar is moeilijk te gebrijpen.
Powershell is ongelofelijk goed gedocumenteerd en zelfs mijn collega's kunnen ermee overweg. Als die dat kunnen....
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Nou, NTFS en FATX blijf je gewoon aan het defragmenteren, omdat data niet netjes weg wordt geschreven. Dat het nu automatisch wordt gedaan is handig, maar geen een oplossing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Defragmentatie#Controverse

Ahum.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:34
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Windows XP, Vista en 7 defragmenteren op momenten dat de machine minder gebruikt wordt. Dat hangt niet alleen van user-interactie af, als je bijvoorbeeld Folding@Home hebt draaien dan wil dat ook niet. Bij het draaien van meerdere VMs kan het dus goed zijn dat er niet gedefragmenteerd wordt omdat het systeem vindt dat het te druk is met andere dingen.
dat klopt inderdaad maar toch vind ik het fijn om het wekelijks een keer zelf aan te zetten. mischien wel gewoon psychologisch maar mischien komt dat ook wel omdat ik eigenlijk altijd nog wel VM's heb draaien.

ik heb zelf geen ervaring met het gebruiken van linux in combinatie met dingen zoals Xen. maar meer als gewoon standaard gebruik/ gebruik als server.
maar opzich vind ik het voor gewoon alledaagse klusjes wel fijn.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 17-01-2012, 13:11
Verwijderd
En er is nieuws over ReFS!
http://www.theregister.co.uk/2012/01...8_server_refs/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.