Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2012, 12:21
Isabelleputs
Isabelleputs is offline
2

Laatst gewijzigd op 01-05-2017 om 09:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2012, 14:04
Verwijderd
Laat hem overstappen naar een BBL opleiding, dan krijgt hij betaalt tijdens zijn opleiding.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2012, 14:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou ja, als hij meer geld moet betalen dan hij heeft: lenen. Lenen voor dingen als een opleiding moet kunnen imo, want een opleiding zorgt er als het goed is voor dat je later geld kunt verdienen, dus is het geen verkeerd iets om wat meer geld in te stoppen. (Lenen omdat je per se een nieuwe auto wil, heeft die factor bijvoorbeeld niet. ) En verder goed kijken naar of er meer geld binnen kan komen of er minder uitgegeven kan worden, maar lenen als het niet anders kan (en als student kan dat ook nog heel goedkoop) is echt nog niet het einde van de wereld.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 08:19
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je zegt dat er al een strak financieel plan is opgesteld. Bij welke organisatie is hij geweest? Of is dit een betalingsregeling bij de bank? Als je het plan niet begrijpt, of niet vindt kloppen met de werkelijkheid, moet je hierover in gesprek gaan. Als het een betalingsregeling is met de bank, dan let de bank niet op je omstandigheden. Je kunt hier wel om vragen, door een inkomsten- en uitgavenformulier op te vragen. De bank moet dan berekenen wat je vriend per maand missen kan.

Verder inderdaad lenen bij DUO, om beter per maand rond te kunnen komen. Lenen levert wel een schuld op, maar deze is bij DUO makkelijker terug te betalen.
Overleg met de stage of hij de stagevergoeding die hij tegoed heeft, per maand uitbetaald kan krijgen.

Het kan ook een idee zijn dat hij actief op zoek gaat naar een kamer, in een ander huis. Hij hoeft niet voor zogenaamde vrienden of zijn broers te betalen, op die manier komt hij er van los. Een eigen kamer levert lagere en meer overzichtelijke kosten op.

En simpele dingen: zorg dat de zorgtoeslag op orde is en checken of hij loonheffingskorting heeft aangevraagd voor zijn stagevergoeding.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 08:23
Verwijderd
Ik denk dat zijn onderwijsinstelling ook kan helpen, bijvoorbeeld een studentdecaan of een studiebegeleider, vaak weten zij ook van bepaalde regelingen af en kunnen ze je helpen met het aanvragen daarvan. Verder lijkt het me verstandig als hij op zoek gaat naar een andere woonruimte, eentje waar hij alleen voor zichzelf hoeft te betalen en niet opdraait voor de kosten van anderen. En lenen bij DUO inderdaad, als het moet, dan moet het...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 23:27
Verwijderd
Ik zou gaan voor een studentenkamer; dan houdt hij nog geld over ook als ik het zo hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 18:54
Monkey020
Monkey020 is offline
Ik ken een site waar je bijna geen rente betaalt
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 18:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik ken een site waar je bijna geen rente betaalt
Hoeveel rente dan? Bij de DUO/IB-Groep is het ongetwijfeld lager + betere voorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 19:41
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Ik ken een site waar je bijna geen rente betaalt
Ja, dan moet een moslimbank zijn
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 20:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Je zegt dat er al een strak financieel plan is opgesteld. Bij welke organisatie is hij geweest? Of is dit een betalingsregeling bij de bank? Als je het plan niet begrijpt, of niet vindt kloppen met de werkelijkheid, moet je hierover in gesprek gaan. Als het een betalingsregeling is met de bank, dan let de bank niet op je omstandigheden. Je kunt hier wel om vragen, door een inkomsten- en uitgavenformulier op te vragen. De bank moet dan berekenen wat je vriend per maand missen kan.

Verder inderdaad lenen bij DUO, om beter per maand rond te kunnen komen. Lenen levert wel een schuld op, maar deze is bij DUO makkelijker terug te betalen.
Overleg met de stage of hij de stagevergoeding die hij tegoed heeft, per maand uitbetaald kan krijgen.

Het kan ook een idee zijn dat hij actief op zoek gaat naar een kamer, in een ander huis. Hij hoeft niet voor zogenaamde vrienden of zijn broers te betalen, op die manier komt hij er van los. Een eigen kamer levert lagere en meer overzichtelijke kosten op.

En simpele dingen: zorg dat de zorgtoeslag op orde is en checken of hij loonheffingskorting heeft aangevraagd voor zijn stagevergoeding.
Ik heb jammerlijk nieuws voor je:

ik kom uit exact dezelfde situatie als bas in de OP, echter ik heb geen broers; als je een aanvullende beurs ontvangt van DUO kan je de eerste 4 jaar niet extra bijlenen, nadat de hele beurstijd is afgelopen en je alles leent kan het bedrag wel omhoog geschroeft worden.

Bij mij ging het als volgt: Ik vraag op een gegeven moment een aanvullende beurs aan, op dat moment leende ik al extra tot die 735 euro, mijn stufi werd naar 550 verlaagd maar de aanvullende beurs liet nog een half jaar op zich wachten, uiteraard heb ik dat geld met terugwerkende kracht teruggekregen maar die episode heeft een hoop problemen opgeleverd,
Toen die aanvullende beurs geregeld was heb ik bij het toenmalige IBG navraag gedaan of ik nog bij kon lenen dit kon NIET.

Goed lang verhaal kort: hoop schulden.
Ik ben uiteindelijk in een budgetbeheer traject gekomen, door daar zelf aan te kloppen ben ik de schuldsanering te snel afgeweest, met voor mij overigens hetzelfde resultaat; houtje en bijten.

Die budgetbeheer heeft toen met de IBG afgesproken dat er maandelijks gespaard zou worden voor lesgeld, elk jaar kreeg ik desondanks toch de rekening waarna ik alle communicatie moest aanwenden om de IBG naar de budgetbeheerder te verwijzen.

Het is een lastig parket en ik zou proberen om schuldbemiddeling te regelen.



@ wout: ik weet niet hoe het bij jou zit maar in de gemeente waar ik woon vragen ze voor een studio minimaal 550 euro.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 20:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik denk dat zijn onderwijsinstelling ook kan helpen, bijvoorbeeld een studentdecaan of een studiebegeleider, vaak weten zij ook van bepaalde regelingen af en kunnen ze je helpen met het aanvragen daarvan. Verder lijkt het me verstandig als hij op zoek gaat naar een andere woonruimte, eentje waar hij alleen voor zichzelf hoeft te betalen en niet opdraait voor de kosten van anderen. En lenen bij DUO inderdaad, als het moet, dan moet het...
Ja dat zou je denken inderdaad..... maar nee.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 21:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Met 740 euro/maand leent Bas inderdaad al maximaal bij de DUO/IB-Groep.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2012, 21:29
Monkey020
Monkey020 is offline
Citaat:
Ja, dan moet een moslimbank zijn
die doen het wel goed ja waarom denk je dat het zo goed gaat in de islamitische landen door dat ze geen rente gebruiken het is ook ten strengste verboden in de islam kijk nu naar EU dan weet je genoeg griekeland spanje portugal italie frankerijk ( bijna )

er is gezegd waarom het niet mag de rijken worden alleen maar rijker en de armen worden alleen armer daarom is het ten strengste verboden
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 00:43
Verwijderd
@arPos, wat ik weet van mijn zus is dat ze ongeveer vijftig euro aan haar kamer moet bijbetalen, naast het geld dat ze krijgt als studiefinanciering + aanvullend iets omdat ze te duur huurt (ik weet niet hoe dat heet, aanvullende huurtoeslag?)
Dat is dus echt niet veel en ik denk dat dat overal wel mogelijk is in Nederland. Waarom zou TS een studio willen?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 02:36
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
@arPos, wat ik weet van mijn zus is dat ze ongeveer vijftig euro aan haar kamer moet bijbetalen, naast het geld dat ze krijgt als studiefinanciering + aanvullend iets omdat ze te duur huurt (ik weet niet hoe dat heet, aanvullende huurtoeslag?)
Dat is dus echt niet veel en ik denk dat dat overal wel mogelijk is in Nederland. Waarom zou TS een studio willen?
ja dat is dan toch het probleem als je heel je stufi + 50 euro aan wonen alleen al kwijt ben.

En een studio is hier doodnormaal voor studenten en over het algemeen de (marginaal) goedkoopste manier om te wonen.

Daarmee wil ik aantonen dat dat gewoon echt heel lastig schipperen is.

Ik ben ook fel voorstander om lesgeld direct te verrekenen met de stufi elke maand ipv dit systeem.

Die aanvullende huurtoeslag kan je wel vergeten hier... 650 euro voor een huisje is markconform... ik kreeg op een huur van destijds in rotterdam (wat goedkoper dan mijn eigen stad) 430 euro een huurtoeslag van 5 euro.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 02:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
die doen het wel goed ja waarom denk je dat het zo goed gaat in de islamitische landen door dat ze geen rente gebruiken het is ook ten strengste verboden in de islam kijk nu naar EU dan weet je genoeg griekeland spanje portugal italie frankerijk ( bijna )

er is gezegd waarom het niet mag de rijken worden alleen maar rijker en de armen worden alleen armer daarom is het ten strengste verboden
Offtopic: gaat het goed met islamitische landen?

en inderdaad in dubai heb je geen inkomstenverschillen??? expats bestaan niet en uitbuiting is in islamitische landen uitgesloten
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 11:43
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
die doen het wel goed ja waarom denk je dat het zo goed gaat in de islamitische landen door dat ze geen rente gebruiken het is ook ten strengste verboden in de islam kijk nu naar EU dan weet je genoeg griekeland spanje portugal italie frankerijk ( bijna )

er is gezegd waarom het niet mag de rijken worden alleen maar rijker en de armen worden alleen armer daarom is het ten strengste verboden
Die islamitische banken verdienen hun geld op een manier die wel op rente vragen lijkt, bijv. door het "schenkingen" te noemen.

Topicstarter schiet er in ieder geval niet veel mee op.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 15:27
Verwijderd
Ik ken heel weinig studenten met een eigen studio arPos. Hier woont bijna iedereen in een gewone studentenkamer en die zijn meestal tussen de 200 en 300 euro per maand.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-10-2012, 18:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik ken heel weinig studenten met een eigen studio arPos. Hier woont bijna iedereen in een gewone studentenkamer en die zijn meestal tussen de 200 en 300 euro per maand.
een "studio" is niets meer dan een woonslaapkamer met een keuken erin en een aparte douche.

Het klinkt heel "luxe" maar stelt verder bar weinig voor, sterker je zou het gewoon een studentenkamer met sanitair kunnen noemen.

maar zoals ik al zei: "hier" is een studentenkamer (die feitelijk hier niet bestaan en meestal gewoon kamers in een of ander woonhuis zijn) ongeveer 400 tot 600 euro (afhankelijk van "hier in dit provinciestadje" (500-600) of "hier in de grotere stad" (400-500))

maar goed hoe dan ook, zelfs al vind je een kamer voor 300 euro wat ik in de randstad dus enorm betwijfel dan is het nog enorm moeilijk om dat recht te breien zeker als je dingen als laptops moet gaan bekostigen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 19:39
Verwijderd
Ik herhaal het nog maar eens:

Bekijk de mogelijkheid om de opleiding BBL te doen. Dat is 4 dagen werken, 1 dag school. TS' vriend krijgt dan gewoon betaald en binnen de I(C)T sector is het zeer gebruikelijk om dat zo te doen.
Ga daarnaast op kamers wonen, je eigen dingen betalen ipv ook die van je broers en je komt al een heel eind.

Offtopic:
Overigens woonde ik in de Randstad gewoon voor €275,- per maand in een kamer van 18,5m², en daar kon ik ook nog huurtoeslag voor krijgen maar daar was ik te lui voor. Het is een kwestie van goed zoeken.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 07:40
Verwijderd
Citaat:
een "studio" is niets meer dan een woonslaapkamer met een keuken erin en een aparte douche.

Het klinkt heel "luxe" maar stelt verder bar weinig voor, sterker je zou het gewoon een studentenkamer met sanitair kunnen noemen.

maar zoals ik al zei: "hier" is een studentenkamer (die feitelijk hier niet bestaan en meestal gewoon kamers in een of ander woonhuis zijn) ongeveer 400 tot 600 euro (afhankelijk van "hier in dit provinciestadje" (500-600) of "hier in de grotere stad" (400-500))

maar goed hoe dan ook, zelfs al vind je een kamer voor 300 euro wat ik in de randstad dus enorm betwijfel dan is het nog enorm moeilijk om dat recht te breien zeker als je dingen als laptops moet gaan bekostigen.
Ik woon gewoon in Leiden hoor. En vrienden van mij wonen ook gewoon in de randstad, in studentenhuizen, allemaal voor niet heel veel meer geld dan 300 euro. Zeker, het hangt er vanaf waar je woont, maar het hoeft echt niet meteen heel erg duur te zijn. Je zou eventueel zelfs kunnen kijken of je niet in een andere stad kan wonen voor veel minder geld zodat je (zelfs na het betalen van ov) meer geld overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 16:52
Verwijderd
Bovendien arPos, houd je rekening dat hij elke maand een rekening van 400 euro betaalt die hij dan NIET meer hoeft te betalen, als ik het goed begrijp uit OP.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 17:01
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Oja zeker als hij stopt met voor anderen hun broek ophouden, zo goedkoop mogelijk gaat wonen een goed budgetplan heeft en eventueel wat bijwerkt dan is het zeker wel te doen.

Overstappen op BBL is geen echte directe oplossing, er gaat tijd inzitten voor je zo ver bent,
bovendien is dat ook gewoon een niveauverlaging.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 19:21
Verwijderd
Overstappen op BBL kan zowel op MBO als op HBO-niveau, dus tenzij die vriend WO volgt (maar dat lijkt me niet) is het geen niveau lager. Bovendien kan het prima zijn dat door een niveau lager te werken, maar wel salaris te krijgen, hij juist verder kan studeren dan eerst doordat hij dan zijn lasten wel kan betalen.
Netto ±1100 per maand of 800 per maand (stufi uitwonenden + aanvullend/max lening) is nogal een verschil namelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 21:12
Ivo
Ivo is offline
Waarom betaald Bas 400!!! euro aan telefoonrekeningen per maand? Zelfs al is het voor alle vier de bewoners, dan nog is dat een werkelijk absurd bedrag. Met een sim-only abonnement van 20 euro per maand heb je al aardig wat belminuten/sms-jes te pakken. Voor 30 euro per maand heb je er ook nog een flinke internet-bundel bij, maar dat lijkt me een luxe die je niet neemt als je weinig te besteden hebt. Hier moet dus zo snel mogelijk wat aan gedaan worden!

Hoe bot het ook klinkt, huisgenoot en middelste broer moeten het zelf maar gaan uitzoeken als ze niks bijdragen. En dan wel vanaf NU. Daarvoor in de plaats kunnen de oudste en jongste broer dan eventueel op zoek naar 1 of 2 meer betrouwbare huisgenoten. Als je het goed doet, levert dat een leuk bedrag per maand op wat dan gebruikt kan worden om gezamenlijke kosten en/of onderhoud aan het huis te betalen.

Wie niet bijdraagt en ook geen moeite doet om dat in de toekomst wel te doen (werk of andere inkomstenbron zoeken) verdient het in deze situatie simpelweg niet om op de kosten van de anderen te leven.

Voor de studiekosten moet hij NU in elk geval zo snel mogelijk naar een decaan o.i.d. gaan en overleggen. Waarschijnlijk kan er dan in elk geval wel een regeling getroffen waardoor het bedrag niet in 1x betaald moet worden en misschien weten de mensen op de opleiding nog wel een of ander potje of ondersteuningsfonds wat ook een bijdrage wil/kan leveren.

Zover ik het verhaal goed kan volgen, heeft Bas geen bijbaantje. Een drukke stage is vervelend, maar hoe dan ook hoeft je stage niet meer dan 40 uur per week te kosten. Als het werk dan nog niet af is, dan moeten ze bij het stagebedrijf gewoon meer personeel aannemen. Een stagair meer laten werken zonder hem voor de extra uren het minimumloon (volgens CAO als die van toepassing is) te betalen is uitbuiting en verboden. Als het de bedoeling is dat een stagair ook op zaterdag bezig is met zijn stage, moet hij daarvoor doordeweeks gecompenseerd worden. Of ze moeten hem voor de uren op zaterdag een regulier arbeidscontract aanbieden.
Dit is dus zeker iets wat zo snel mogelijk gemeld moet worden bij de stagebegeleider van school. Deze kan dan, samen met Bas, actie ondernemen zodat er ofwel niet meer voor niks overgewerkt hoeft te worden ofwel Bas hiervoor gewoon een normaal uurloon krijgt uitbetaald.
Wanneer de stage weer gewoon 40 uur per week kost en er geen contract voor extra werk wordt aangeboden, is het best goed vol te houden om nog op zaterdag ergens te gaan werken. Of 2 avonden doordeweeks. Dat levert al snel 150-200 euro extra op per maand. Met wat geluk nog meer.

Ook is het denk ik een optie om eens bij de gemeente aan te kloppen voor budgethulp. Die mensen weten precies welke toeslagen, kwijtscheldingen en subsidies mensen met een laag inkomen kunnen aanvragen en helpen daar ook bij. Al scheelt het misschien maar een paar tientjes per maand (bijvoorbeeld de gemeentelijke afvalstoffenheffing die wordt kwijtgescholden), alle beetjes helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2012, 01:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Overstappen op BBL kan zowel op MBO als op HBO-niveau, dus tenzij die vriend WO volgt (maar dat lijkt me niet) is het geen niveau lager. Bovendien kan het prima zijn dat door een niveau lager te werken, maar wel salaris te krijgen, hij juist verder kan studeren dan eerst doordat hij dan zijn lasten wel kan betalen.
Netto ±1100 per maand of 800 per maand (stufi uitwonenden + aanvullend/max lening) is nogal een verschil namelijk.
Ehh bol is meestal MBO4 en BBL 2 of 3, dat is zeker wel een lager niveau.

maar zoals ik al zeg, hoe reeel is het dat je in een enkele week kan overstappen en werk erbij vindt?

en hoe goed is dat voor je studieritme, ik weet dat ik er niet tegen zou kunnen in elk geval.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Ehh bol is meestal MBO4 en BBL 2 of 3, dat is zeker wel een lager niveau.

maar zoals ik al zeg, hoe reeel is het dat je in een enkele week kan overstappen en werk erbij vindt?

en hoe goed is dat voor je studieritme, ik weet dat ik er niet tegen zou kunnen in elk geval.
In de I(C)T is BBL mogelijk op MBO3/4 en HBO-niveau. Dat weet ik heel zeker, want ik heb meerdere vrienden die op MBO4- en HBO-niveau een I(C)T-opleiding BBL hebben gedaan.

En ja, dat doe je niet in een week (heb ik ook nooit beweerd overigens), maar als je je ervoor inzet dan komt dat echt wel goed. De beste oplossing die ik hier zie is - naast verhuizen en je eigen shit betalen ipv ook voor anderen alles betalen - de inkomsten verhogen. Dat doe je op dit moment het 'makkelijkst' door BBL te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 17:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bas moet snel verhuizen. Desnoods naar een buurtgemeente waar wellicht wat meer/goedkopere kamers beschikbaar zijn. En Bas moet gewoon tijdelijk op zaterdag of zondag gaan werken, dat kan prima naast een stage. Dan heeft hij ook daar wat geld aan om de schuld wat sneller weg te werken + geen tijd om nog meer geld uit te geven.
Tenslotte zou ik Dittrichs idee overwegen als ik Bas was.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 16:39
haxordraxortje
haxordraxortje is offline
Abonnementen opzeggen en een ultimatum voorstellen voor de blowende huisgenoten.
Je moet niks betalen voor hen die niks opleveren, zeker als het geen primaire behoeften zijn maar behoeften aan luxe.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 05:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
In de I(C)T is BBL mogelijk op MBO3/4 en HBO-niveau. Dat weet ik heel zeker, want ik heb meerdere vrienden die op MBO4- en HBO-niveau een I(C)T-opleiding BBL hebben gedaan.

En ja, dat doe je niet in een week (heb ik ook nooit beweerd overigens), maar als je je ervoor inzet dan komt dat echt wel goed. De beste oplossing die ik hier zie is - naast verhuizen en je eigen shit betalen ipv ook voor anderen alles betalen - de inkomsten verhogen. Dat doe je op dit moment het 'makkelijkst' door BBL te gaan studeren.
Als dat klopt dan is het geen heel gek idee.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 21:40
wallie95
wallie95 is offline
Allereerst zou ik proberen te zorgen een andere kamer te vinden. Sowieso niet de meest inspirerende omgeving zo te horen.

Verder zou je naast een BBL opleiding ook kunnen overwegen iets voor jezelf te beginnen. Een handeltje ofzo via internet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je meer wilt weten over afvallen en gezonder leven, dan is niet onverstandig daar meer over te gaan lezen.

Laatst gewijzigd op 14-12-2012 om 23:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.